چگونه به طوطی سخن گفتن و حرف زدن بیاموزیم | سخنگویی طوطی سانان

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_TopicIcon
چگونه به طوطی سخن گفتن و حرف زدن بیاموزیم
۲ خرداد, ۱۳۹۶
۳:۵۳ ب٫ظ
Avatar
saeid1989
کاربر تازه وارد
Members
تعداد نوشته ها: 3
تاریخ عضویت:

۲۵ اردیبهشت, ۱۳۹۶
sp_UserOfflineSmall افلاین
یکی از سوالات رایج این است: ایا پرنده من توانایی حرف زدن دارد ؟ از هزار کاسکو هر هزار تا توانایی حرف زدن و یادگیری دارند اما بعضی از کاسکوها دارای صاحب های بهتری هستند که بهتر به آنها اموزش می دهند و ضمنا استعداد بعضی کاسکوها هم زیاد و کم است اما معمولا همه تقلید صدا را بلد هستند.

اگر می خواهید پرنده شما یک عبارت خاص را تکرار نماید.به شکل های مختلف این عبارت را بیان کنید،یک بار با صدای بلند یکبار با صدای کم و یکبار با صدای کودک و یا هر صدای دیگر و موقع آموزش مستقیما به پرنده نگاه کنید به این صورت پرنده می فهد که شما می خواهید او این لغت را تکرار کند. برای این‌که پرنده اسم یک شئ (مثلاً بیسکوئیت) را یاد بگیرد آن‌را در دست بگیرید و به کاسکو نشانش بدهید، سپس کلمه را به‌وضوح ادا کنید. کلمه را در یک جمله به‌کار برید مثلاً بگویید دوست داری؟ بعد بیسکوئیت را به او نشان داده و بگوئید بیسکوئیت. اجازه دهید پرنده بفهمد در مورد چه صحبت می‌کنید. همیشه یک صاحب مسوولیت‌پذیر باشید و به پرنده لغات اشتباه یاد ندهید

حتی پرنده شما اگر وحشی باشد ،اگر حوصله داشته باشید و با ارامش با طوطی خود برخورد کنید. بالاخره روزی (شاید حتی پس از ۱ سال) به حرف می ایند . فقط کافیه به شما اطمینان کامل پیدا کنند و شما درست به پرنده حرف زدن را اموزش دهید.

کاسکوهایی که هنوز صحبت کردن یاد نگرفته اند و شما انها را با قیمتهایی پایین تر خریداری کرده اید هم تقریبا همان استعداد را برای یادگیری دارند فقط نیاز به تمرین و اموزش صحیح دارند. اگر کاسکوی شما قدری وحشی است ناراحت نباشید زیرا بالاخره روزی مطمئن میشود که شما دوست و صاحب او هستید پس از انکه اطمینان کامل به شما پیدا کرد یعنی امادگی کامل برای یادگیری کلمات را دارد. اما یک راه دیگر هم هست انهم این که طوطی خود را فقط ۲ ساعت در روز از قفس بیرون بیاورید و اجازه دهید از قفس خارج شود به این صورت کاسکو برای جلب توجه کردن به تقلید صداها روی می اورد اما در عوض طوطیی که فقط ۲ ساعت در روز تحرک داشته باشد زودتر از سایر کاسکوهای در اسارت مبتلا به مریضی های گوناگون شده و شما کاسکو را خیلی زودتر از دست خوهید داد. 

درست است که در طبیعت ۱۰۰ سال عمر می کنند اما در اسارت حداکثر ۳۵ تا ۴۰ سال انهم در شرایط خیلی خیلی خوب با تحرک کافی و غذاهای مناسب. اما پیشنهاد می کنم مثل خود من باشید یعنی از وجود یک جفت کاسکوی کنار هم لذت ببرید و یک کاسکو را تنها نگهداری نکنید درست است که کمتر حرف یاد می گیرند اما در عوض لذت بخش تر است . به پرنده هایتان به مقدار کافی در روز ازادی بدهید.

جالب است بدانید که حتی طوطی های بسیار کوچکی مانند مرغ عشق ها هم توانایی یادگیری چند کلمه را دارند. اما بهتر است این پرندگان کوچک مثل عروس هلندی را به صورت جفت نگهداری کنید. چون ارزش سرو کله زدن برای یادگیری کلمات را ندارند.

کاسکوها همیشه حوصله حرف یاد گرفتن ندارند شما باید بدانید که کاسکویتان چه زمانی سروحال است. بهترین زمان صبح و عصر است کاسکوها در طبیعت هم صبح ها و عصرها در دسته ها و گروه های کوچک به جستجوی غذا می روند و آن هنگام خیلی سرو صدا می کنند. اما ساعات ظهر و شب بیشتر ساکت هستند البته گاه وقتی می بینند شما برق ها را خاموش نمی کنید انها هم خواب از سرشان می افتد و شرع به سر و صدا کردن می کنند.

شما باید بدانید چه موقع کاسکو حواسش به شماست آن هنگام باید باهاش شروع به حرف زدن بکنید مثلا بگویید: سلام عزیزم . فاصله شما نباید زیاد نزدیک باشه به قفس یا محلی که کاسکو در انجاست تا کاسکو بدون هیچ استرسی و با حواس جمع به حرف شما گوش دهد شما باید یک جمله یا کلمه را بارها و با صدای دلنشین تکرار کنید، همان کلمه یا جمله را به اشکال مختلف بگویید مثلا یکبار ارام یک بار ارامتر و یا با صدای بلنتر و مهربانانه.

یادتان باشد که کاسکوها مانند انسانها رفتارها و اخلاق های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند، کاسکوهایی را دیدم که اجازه نمی دهند کسی به آنها دست بزند اما چندین کلام صحبت می کنند و جمله های زیادی می گویند ! پس به این نتیجه می رسیم که حرف زدن در پرنده ها ربط خیلی زیادی به رام بودن و اهلی بودن انها ندارد. گفتنی است مرغ میناهای سخنگو هم گاه با انکه بیش از ۵۰ کلمه را یاد گرفته اند اما باز وحشی هستند و اگر کسی انگشت دستش را به انها نزدیک کند ضربات نسبتا دردناکی وارد می کنند!

اصطلاحا به کاسکویی که زیاد رام و دستی شده اما حرف نمی زند می گویند لوس شده یعنی دلیلی نمی بیند که بخواد با سخن گفتن جلب توجه کند. عده ای صداهای از قبل پر شده بر روی نوار کاست یا سی دی را برای پرنده می گذارند راه بدی نیست اما پرنده سخنگوی شما کاسکو باشد یا مرغ مینا و یا…. دوست دارد از خود شما کلمات را بیاموزد. 

بهترین ساعت ها برای حرف یاد دادن به کاسکو
از ۶ تا ۹ صبح و ۶ عصر تا ۸ شب ، این ساعت ها بهترین زمان ها هستند اما فراموش نکنید تمامی ساعت ها عالی هستند و حتما تاثیر گذار متاسفانه خیلی ها نوار و سی دی می گذارند برای کاسکو اما به نظر من با انکه این هم روش بدی نیست اما با ارزش نیست چون به نظر من کاسکوها جانورانی اجتماعی هستند و دوست دارند کلمات را از صاحبشان یاد بگیرند نه از رادیو و تلویزیون. 

اگر می خواهید پرنده شما سخنگو باشد می بایست مانند یک مربی با پرنده تان رفتار کنید، این کار کمی وقت گیر و دشوار است زیرا احتیاج به صبر و حوصله دارد.

پرنده های سخنگو چه کلماتی را زودتر یاد می گیرند؟
تا جایی که من دیدم و شنیدم همه پرنده های سخنگو هر واژه ای را که بخواهند می توانند یاد بگیرند. اما شما برای شروع از این کلمات استفاده کنید:

بیا ، بدو بیا ! ، بابا ، بیا بابا ، بوس بده! ، سلام ، کاسکو جان ، عزیزم ، الو ، حالت خوبه ، و…… پس از یادگیری می توانید چند کلمه را با هم ترکیب کنید جمله ای مانند : سلام عزیزم بیا بوس بده بابا !! را تمرین کنید، پرنده شما بعد از یادگیری کلمات با کمی تلاش جمله را هم با موفقیت خواهد گفت. در این میان کلماتی هم که در خانه زیاد تکرار می شوند مانند نام صاحب خود و نامهای اعضای خانواده را هم به خوبی به خاطر می سپارد. البته دلیلی ندارد جمله را کلمه کلمه اموزش دهید و می توانید یک شعر را بارها تکرار کنید و پرنده هم یاد بگیرد.

استعداد انواع طوطی ها در تقلیدصدا و سخن گفتن

کاکادوها:
بطور کلی در کتاب های تخصصی عقیده بر ان است که کاکادوها استعداد مثلا انواع امازون یا کاسکو را در حرف زدن ندارند.کاکادوی چشم برهنه بایستی بالاترین استعداد را در یادگیری کلمات در خانواده خود دارا باشد.برخی از انواع کاکادو جیغ های بلندی کشیده و قادر به تقلید هر نوع صدایی بوده و سوت زدن می اموزد.
لوری ها:
در پاسیو تماس زیادی با نگهدارنده خود داشته باشند به او خو گرفته و حرف زدن نیز خواهند اموخت.برخی از لوریها به ندرت استعداد حرف زدن دارند.صدای طبیعی انها را سوت ممتد تشکیل میدهد.

مرغ عشق ها:
برخی از انواع ان قادرند که کلمات محدودی را تلفظ نمایند ولی این به منزله ان نیست که انها استعداد حرف زدن را کاملا دارا میباشند. 

طوطی بزرگ اسکندر (در ایران به شاه طوطی معروف است): 
طوطیان اصیل از استعدادخوبی برای حرف زدن برخوردارند.چنین برمی اید که نرها در این زمینه از ماده ها با استعداد ترند.صدای طبیعی انان نیز مطبوع است.

طوطی کوچک اسکندر (ملنگو): 
این طوطی توانایی یادگیری کلمات را دارد

طوطیان جدایی ناپذیر:
انها از استعداد ضعیفی برای حرف زدن برخوردار بوده و یا اصولا توانایی انرا ندارند.اما صدای طبیعی انها مطبوع است.

طوطی امازون:
درباره استعداد یادگیری کلمات از جانب امازونها عقاید متفاوتی وجود دارد.برخی مثالها گویای انند که امازونها نیز شبیه طوطیهای خاکستری(کاسکو ها) قادر به یادگیری کلمات بوده و از کلمات اموخته شده در جای خود و به گونه ای منطقی استفاده می نمایند. جیغ های طبیعی امازونها در انواع اهلی زمانی مشاهده میشود که حیوان احساس کم حوصلگی کند.در حالت ترس نیز صدای مخصوصی در می اورد.

طوطی خاکستری(کاسکو):
هیچ یک از انواع طوطیها استعداد انواع خاکستری را در حرف زدن ندارند. تنها امازونها در این خصیصه با انها رقابت دارند.البته نباید فراموش کرد که استعداد حرف زدن خصیصه ای کم و بیش فردی است.طوطی خاکستری اهلی هر نوع صدایی نظیر صدای سگ و صدای پرندگان وحشی و صدای تلفن و صدای دریا و سرفه را قادر به تقلید میباشد.انان تمامی یک اواز را سوت زده و صدای انسانهای اطراف خود را تقلید نموده و کلماتی را که اموخته اند بطور منطقی و بسته به موقعیت خاص خود به کار میبرند.در صورتیکه پرنده به طریق مطلوبی نگهداری شود صدای جیغ بلند طبیعیش را به ندرت خواهید شنید.در عوض صدای ارامی در اورده و می غرد.

طوطی ارا:
اراها خصوصا انواعی که از جوانی در مجاورت انسان بزرگ شده باشند برخی کلمات را خواهند اموخت. اما تنها قادر به تلفظ بعضی کلمات بوده و نمی توانند جمله ای را ادا نمایند. صدای طبیعی انها جیغ گوش خراشی است که در جانوران اهلی تنها به هنگام ترس شنیده میشود.

 
 

تو را مرور می کنم به تکرار؛

تا خاموشی ام، نشان از فراموشی ام نباشد ...

۲۵ خرداد, ۱۳۹۹
۶:۲۶ ب٫ظ
Avatar
Meysamaz3731
تبریز، مراغه
کاربر عادی
Members
تعداد نوشته ها: 48
تاریخ عضویت:

۴ فروردین, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام ممنون از مطالب و اموزندتون

سوالم اینه ایا طوطی گرینچیک مهارت در تقلید صدا و سخن گفتن داره؟؟؟

۲۸ خرداد, ۱۳۹۹
۱۱:۵۳ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام  

خیلی کم و سخنگوی خوبی نیست و اگر از جوجگی بزرگش کنید چند کلمه ای میتونه حرف بزنه. birddone

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

Meysamaz3731
۱۸ آذر, ۱۴۰۰
۷:۵۸ ب٫ظ
Avatar
Afalah
تهران
کاربر تازه وارد
Members
تعداد نوشته ها: 2
تاریخ عضویت:

۱۸ آذر, ۱۴۰۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام من یه ملنگو دارم ۶ ماهشه هر روز باهاش تمرین میکنم ولی فعلا حرف نمیزنه. از چه سنی شروع به حرف زدن میکنه؟

۱۸ آذر, ۱۴۰۰
۸:۰۶ ب٫ظ
Avatar
(SINA)

کاربر نمونه
Members
تعداد نوشته ها: 2235
تاریخ عضویت:

۲۲ اسفند, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

Afalah گفته
سلام من یه ملنگو دارم ۶ ماهشه هر روز باهاش تمرین میکنم ولی فعلا حرف نمیزنه. از چه سنی شروع به حرف زدن میکنه؟  

سلام

از ۸ ماهگی تا ۱ سالگی

کاربران زیر از (SINA) برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

30Mahi

 توانا بُوَد هر که دانا بُوَد ز دانش دل پیر برنا بُوَد

آکواریوم من

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: SajjadMolavi
64 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3749

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33797

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7665

نوشته ها: 163776

جدیدترین اعضاء:

lucindamacgregor, ragnar, Alireza.0055, kave_hd, 653kimia, art_666in

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها