مراقبت‌ های بهداشتی از توله سگ‌ها | نگهداری

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_TopicIcon
مراقبت‌ های بهداشتی از توله سگ‌ها
۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
۴:۵۰ ب٫ظ
Avatar
(SINA)

کاربر نمونه
Members
تعداد نوشته ها: 2486
تاریخ عضویت:

۲۲ اسفند, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام
تو این تاپیک قراره درباره‌ی چگونگی نگهداری توله‌های کوچک صحبت کنیم.
مطمئنا نگهداری توله سگ‌ها از محبوب‌ترین لحظاتی است که بیشتر افراد لذّت می‌برند؛ امّا ممکن است توصیه‌ها و روش‌هایی برای چگونگی نگهداری بخواهند که در این تاپیک مختصر به آن می‌پردازیم. با توجه به حساسیت توله‌ها (خصوصا زیر ۲ ماه)، باید بیشتر مراقب نظافت و بهداشت‌شون باشید.
بحث کلی: شیشه‌ی شیر و ظرف غذا باید بعد از هر بار غذا دادن شسته شود. شیر یا غذا نیز نباید مدّت زیادی در ظرف و در اختیار توله‌ها باشد. این امر به خصوص در تابستان که خطر ترش شدن و فاسد شدن غذا وجود دارد از اهمیت بیشتری برخوردار است. شیر و غذا را حداکثر یک ربع تا ۲۰ دقیقه در اختیار توله ها قرار دهید و پس از این مدّت آن را بردارید. مادر توله‌ها طبق غریزه روزی چند بار شکم نوزادان خود را می‌لیسد تا هم آن‌ها را تمیز کرده باشد و هم به حرکات دستگاه گوارش و هضم غذای توله‌ها کمک کند. شما می‌توانید با استفاده از یک حوله که کمی مرطوب هم باشد این کار را انجام دهید. تمام بدن توله و زیر شکم او را به آرامی ماساژ داده و تمیز کنید. این کار علاوه بر فواید گفته شده باعث می شود رابطه‌ی صمیمی‌تری با او برقرار کنید. خوب است به طور روزانه با پنبه‌ی مرطوب دور چشم‌ها، دهان و اطراف مخرج توله را تمیز کنید تا ترشحات دور چشم‌ها، شیر دور دهان و مدفوع دور مخرج خشک نشده و باعث آلودگی و بیماری‌اش نشود. سعی کنید از شستن توله‌های زیر ۲ ماه خود، خودداری کنید یا این کار را به حداقل برسانید زیرا در این سنّ توله‌ها به شدّت مستعد بیماری بوده و درمان بیماری‌های این دوره‌ی سنّی نیز بسیار مشکل خواهد بود.
تغذیه: توله‌ها برای رشد استخوان‌ها به رژیم غذایی متعادل و مغذی نیاز دارند. توصیه می‌شود از غذای از پیش آماده، کامل و با کیفیتی که برای توله‌ها طراحی شده است استفاده کنید. مقدار تغذیه بستگی به جثّه و نژاد توله‌های شما دارد و اینکه آیا آن‌ها عقیم شده‌اند یا خیر. آب شیرین همیشه باید در دسترس‌شان باشد.
سرویس بهداشتی: آموزش رفتن به توالت به تو‌له‌ها اولین چیزهایی هست که برای او باید انجام دهید. نکته‌ی کلیدی این است که از روز اول یک برنامه‌ی منظم داشته باشید. همه‌ی توله‌ها با سرعت‌های متفاوتی یاد می‌گیرند، بنابراین مهم است که آن‌ها را تنبیه نکنید، بلکه وقتی این کار را درست انجام دادند، با یک غذای کوچک به آن‌ها پاداش دهید. اطمینان حاصل کنید که آن‌ها فرصت های منظمی برای توالت رفتن در بیرون دارند.
بهداشت دهان: این ایده‌ی خوبی است که با تمیز کردن دندان‌های توله‌، او را از هر آلودگی دهان راحت‌تر کنید. دندان‌های شیری آن‌ها از حدود سه ماهگی به تدریج می‌ریزد. این دندان‌ها در حدود شش ماهگی با دندان‌های دائمی جایگزین می‌شوند.
واکسیناسیون: توله‌ها حتماً باید واکسینه شوند تا از ابتلا به بیماری‌های پاروویروس، دیستمپر، هپاتیت و لپتوسپیروز در آن‌ها جلوگیری شود. توله‌ها به دو واکسن با عنوان اوّلیه در دوره‌ی ۸ و ۱۲ هفتگی نیاز دارند. در برخی موارد سوّمین واکسن هم برای توله تزریق می‌شود تا اطمینان حاصل شود به طور کامل واکسینه شده است. واکسن بوردتلا نیز برای توله‌ها مفید است و از آن‌ها در برابر سیاه‌سرفه محافظت می‌کند و معمولاً هر سال یکبار توسط متخصص تجویز می‌شود.
کک‌ها: مهم است که بدن توله‌ سگ‌های خود را از نظر وجود کک بررسی کنید. هر کک می‌تواند تا ۲۰۰۰ تخم بگذراد و مشکل‌ساز شود. اگر کک‌های زیادی در بدن‌شان بود و یا احتمال می‌دهید وجود دارد باید نزد دامپزشک بروید.
آراستگی: با استفاده از برس مناسب می‌توان توله‌ها را مرتّب کرد. عادت دادن آن‌ها به نظافت در سنین پایین مفید است. آن‌ها همچنین باید به لمس انگشتان پا برای آماده شدن برای کوتاه کردن ناخن و لمس کردن گوش برای معاینه‌ی گوش عادت کنند. توله سگ‌ها به حمام منظم نیاز ندارند. اگر نیاز به حمام کردن توله‌ سگ‌های خود دارید، لطفاً این کار را با یک شامپوی ملایم حیوان خانگی انجام دهید.
زمان بازی و اسباب‌بازی: برای تحریک و حواس پرتی می‌توان، اسباب‌بازی‌های مناسب تهیه کرد. مراقب باشید که توله سگ‌های شما قسمت‌هایی از اسباب‌بازی‌ها یا توپ‌ها را نخورد. وقتی بیرون از خانه هستید، توله سگ شما باید همیشه قلاده، بند و سرب لغزش بپوشد.

Image Enlarger


اجتماعی شدن و رفتار: توله‌ها در طول مرحله‌ی یادگیری و رشد خود (تولّد تا ۲۰ هفتگی) همیشه کنجکاو بوده و محیط اطراف را بررسی می‌کنند، از جمله نحوه‌ی برقراری ارتباط و رفتار با انسان و سایر حیوانات خانگی. بسیار حیاتی است که آن‌ها در این مدّت با موقعیت‌هایی روبرو شوند و با انسان‌ها و سایر سگ‌ها روبه‌رو شوند. اگر حیوان خانگی دیگری نیز دارید، به آرامی توله سگ خود را به او نزدیک کنید و در حین آشنایی بر آن‌ها نظارت کنید.
عقیم‌سازی: ممکن است برخی افراد توله سگ‌هایشان را عقیم سازی کنند. این کار از ۶ ماهگی توصیه می‌شود (گرچه در برخی از توله سگ‌های نژاد بزرگ‌تر دیرتر انجام می‌شود). این عمل با بیهوشی عمومی انجام می‌شود و شامل برداشت تخمدان‌ها در ماده‌ها و بیضه‌ها در نرهاست. عقیم‌سازی توله‌سگ‌ها فواید بسیاری از جمله پیشگیری از تشکیل تومور سینه و عفونت رحم در مراحل بعدی زندگی در ماده‌ها دارد. عقیم کردن نرها از بیماری‌های بیضه و پروستات جلوگیری می کند.
منبع: لینک

کاربران زیر از (SINA) برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

Matin 1387

  آنچه به مقصد می‌رسد عزم و اراده است، نه تماشا و آرزو.. 🍃  

آکواریوم من

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: SNOW LEOPARD
148 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3752

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 34311

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 240

موضوعات: 7726

نوشته ها: 165718

جدیدترین اعضاء:

mstafa, saem891, mmdshahoo, ulyssesu66, amin mehdizadeh, gelori 5

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3011

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها