ماهی ارچر (اب پاش) | شناخت انواع ماهیان زینتی اب شیرین

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_TopicIcon
ماهی ارچر (اب پاش)
۵ اردیبهشت, ۱۴۰۲
۱:۵۰ ب٫ظ
Avatar
AROWANA. OSCAR
لرستان.خرم آباد دریاچه مالاوی

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 1650
تاریخ عضویت:

۲۳ تیر, ۱۴۰۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

با سلام خدمت دوستان عزیز اونلی پت.به شناخت دقیق تغذیه نگهداری و تکثیر ماهی ارچر یا همان اپ پاش میپردازیم.

168241767646773.jpgImage Enlarger

ممکن است شبیه یک ماهی معمولی به نظر برسد، اما آنها طعمه را با تیر اندازی شکار می کنند! این ماهی گوشتخوار دارای یک تفنگ ابپاش قدرتمند است. هنگامی که یک حشره خوشمزه مستقیماً بالای آنها قرار می گیرد، جریان قدرتمندی از آب را با دهانشان شلیک می کنند تا حشره را در آب بی اندزند! اگر در ابتدا موفق نشدند، این ماهی می تواند تا هفت بار در یک دقیقه آب شلیک کند. اگر باز هدف را از دست بدهد، این ماهی این توانایی را دارد که با حرکت سریع برای تعقیب وعده غذایی خود از آب بپرد. نام ماهی کماندار نشان دهنده توانایی آن در شکار کردن طعمه در زیر آب و بالای آب با تف کردن یک جریان آب به سمت آن است. ماهی کماندار بدنی کشیده دارد که به صورت جانبی فشرده شده و آن را نسبتاً لاغر می کند.

168241767641561.jpgImage Enlarger

شکل صورت آن نوک تیز در اطراف دهان است. این نمایه باریک به آن اجازه می دهد هنگام پایین آوردن طعمه، هدف دقیقی داشته باشد. این ماهی می تواند ۱۰ تا ۱۲ اینچ (۲۵ تا ۳۰ سانتی متر) طول داشته باشد. باله پشتی دورتر از بیشتر ماهی ها قرار دارد و دم آن گرد است. باندهای بدن هفت گونه مختلف از ماهی کماندار وجود دارد و همه آنها در الگوی نواری متفاوت هستند. رایج ترین آنها ماهی کماندار نواری است. بدن آنها نقره ای با رنگ طلایی در پشت است. آنها چهار تا شش نوار عمودی در سراسر بدن دارند. اولی روی چشم می پوشد و آخری در اطراف باله مقعدی قرار دارد. انواع دیگر ماهی‌های کماندار همگی از نظر رنگ مشابه هستند، اما برخی دارای لکه‌ها و نوار های متفاوتی هستند.

168241767645772.jpgImage Enlarger

چشم ماهی. ماهی های کماندار چشم های توسعه یافته تری نسبت به اکثر ماهی ها دارند. دید دوچشمی به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به جلو تمرکز کنند و مسافت‌های طولانی‌تری را برای دنبال کردن شکار خود طی کنند. در حالی که دهان ماهی کماندار برای شلیک طعمه به بالای سطح می رود، بقیه بدن در زیر آب باقی می ماند. بینایی آنها انکسار نور در برابر آب را محاسبه نمی کند، بنابراین آنها باید یاد بگیرند که با دقت هدف را قرار دهند. بچه ماهی های کوچک به سرعت یاد می گیرند که بهترین مکان برای دیدن یک طعمه دقیقاً زیر آن است. زیستگاه و رژیم غذایی دنیای خیس ماهی کماندار را می توان در مصب با آب شور در اطراف حرا یافت. (آب شور ترکیبی از آب شور و شیرین است.) آنها اغلب در جستجوی غذا به دریاچه ها و رودخانه ها می روند. این ماهی ها به مناطق آب شور و آب شیرین مهاجرت می کنند.

168241767650135.jpgImage Enlarger

با این حال، آنها این کار را برای پرورش مانند بسیاری از ماهی های دیگر انجام نمی دهند. ماهی های کماندار از نظر جغرافیایی گسترده هستند، از شرق آفریقا، از طریق آب های ساحلی اطراف آسیا، تا استرالیا. تیراندازان تیز. ماهی‌های کماندار نزدیک سطح آب‌های شور زندگی می‌کنند، اما نهرها و رودخانه‌ها را نیز کشف می‌کنند. آنها تمایل دارند برای یافتن طعمه و تخم ریزی نزدیک سطح بمانند. ماهی کماندار بیشتر روز را در نزدیکی سطح آب شنا می کند و به دنبال طعمه می گردد. آنها شکارچیان عالی هستند. آنها برای گرفتن حشرات و عنکبوت ها از آب بیرون می پرند. ماهی های کماندار جریانی از آب را از دهان خود پرتاب می کنند تا اقلام طعمه پرنده را از هوا خارج کنند. آنها نیز هدف بزرگی دارند. مشاهده شده است که این ماهی ها در ارتفاع ۵ فوتی (۱.۵ متری) از سطح آب به طعمه تیراندازی می کنند. هنگام آماده شدن برای پایین آوردن طعمه، آب را می مکند، زبان خود را روی سقف دهان خود قرار می دهند و سپس تیراندازی می کنند.

168241767649154.jpgImage Enlarger

دهان برای بهترین هدف از سطح بیرون زده است. با یک لقمه آب می توانند شش تا هفت بار شلیک کنند. مواظب باش! شکارچیانی که ماهی کماندار را تهدید می کنند شامل انسان، دیگر ماهی های بزرگتر و حتی پرندگان شکاری می شوند. این ماهی ها شناگرهای چابکی هستند و به راحتی می توانند از سایر ماهی های بزرگتر و پرندگان شکاری دور شوند. در حالی که آنها ترجیح می دهند در نزدیکی سطح آب بمانند، می توانند عمیق شنا کنند تا از چنگال های ورودی جلوگیری کنند. با این حال، انسان ها با جمع آوری آنها برای تجارت حیوانات خانگی ثابت می کنند که یک شکارچی دائمی هستند. غذای فکر. ماهی های کماندار در درجه اول گوشتخوار هستند. آنها با حشرات، عنکبوت ها، ماهی های کوچکتر و سخت پوستان جشن می گیرند. این ماهی ها عمدتاً در سطح برای غذا شکار می کنند، که می تواند تغذیه آنها را در مراقبت های مدیریت شده دشوار کند. هنگامی که غذا به زیر سطح می‌افتد، ماهی‌های کماندار تمایل دارند آن را به حال خود رها کنند. در باغ‌وحش، ماهی‌های کماندار با جیرجیرک‌ها و کرم‌های خوراکی جشن می‌گیرند.

168241791508181.jpgImage Enlarger

خانواده ماهی. ماهی کماندار در یک گروه آموزشی زندگی می کند. آنها در گروه های کوچکتر از حدود چهار نفر بهترین عملکرد را دارند. از آنجایی که آنها شکارچی هستند و می توانند ماهی های کوچکتر را شکار کنند، بهترین کار را زمانی انجام می دهند که آنهایی که در مدرسه هستند همگی اندازه یکسانی داشته باشند. آنها تمایل دارند برای تغذیه در سطح باقی بمانند. آنها دیگر ماهی هایی را که در سطوح پایین تر آب باقی می مانند، آزار نمی دهند. اطلاعات کمی در مورد ارتباط آنها بین افراد وجود دارد. پرورش ماهی آرچر در مراقبت های مدیریت شده بسیار دشوار است. در واقع، این یک اتفاق نادر است. یکی از دلایل این است که تعیین جنسیت این ماهی ها غیرممکن است.

168241791509682.jpgImage Enlarger

با این حال، زمانی که این اتفاق بیفتد، این ماهی ها می توانند تا ۳۰۰۰ تخم در آن واحد تولید کنند! تخم ها روی سطح آب شناور می شوند و پس از ۱۲ ساعت از تخم بیرون می آیند. بچه‌های تازه بیرون آمده چند سانتی‌متر طول دارند و بلافاصله به تنهایی می‌مانند - نیازی به مراقبت والدین نیست. این بچه ماهی ها شروع به یادگیری سریع پرتاب آب از دهان خود می کنند وگرنه گرسنه می شوند. حتی در جوانی، جریان های جت آب آنها تا حدود ۷ اینچ (۱۸ سانتی متر) شلیک می کنند! ابزارهای تجارت. در یک آکواریوم در پورتسموث، انگلستان، ماهی کماندار با دست تغذیه شد و به زودی از شلیک آب به سمت طعمه خودداری کرد. کارکنان با استفاده از مگس های پلاستیکی که با غذای ماهی پوشانده شده بودند، موبایلی راه اندازی کردند تا ماهی کماندار دوباره شروع به تیراندازی کند. این نوع غنی سازی به ماهی ها کمک کرد تا به رفتار شکار علامت تجاری خود بازگردند. حفاظت شکارچی غیر معمول. در حالی که تکنیک های شکارچی آن غیرعادی است، ماهی کماندار بسیار رایج است. اما مانند همه موجودات دریایی، آنها توسط تخریب زیستگاه و آلاینده های موجود در آب تهدید می شوند. این ماهی ها برای تجارت حیوانات خانگی از بیابان جمع آوری می شوند. فهرست قرمز IUCN از گونه‌های در معرض خطر، پنج نوع ماهی کماندار را فهرست می‌کند - گورخر، نواری، ابتدایی، مقیاس کوچک و مقیاس بزرگ - که همگی دارای روند جمعیتی «پایدار» یا «ناشناخته» هستند.

168241791520193.jpgImage Enlarger

ماهی کماندار در بیشتر مناطق گرمسیری آسیا و شمال استرالیا در آبهای کم عمق زندگی می کند. بر خلاف اکثر ماهی ها، کمانداران روش شکار منحصر به فردی دارند. این ماهی ها با تغذیه از حشرات، هدفی را که بالای آب قرار دارد انتخاب می کنند، هدف می گیرند و سپس یک جت آب به سمت حشره بدبخت تف می کنند. اگر گلوله به خانه برخورد کند، حشره در آب می افتد و ماهی می تواند به راحتی آن را بگیرد. این تفنگ‌های آب ماهی، کار را آسان می‌کنند، اما اینطور نیست. محقق K. H. Lüling توضیح می دهد که چگونه چنین شاهکاری ممکن است. از این گذشته، بیشتر ماهی ها نمی توانند یک خروجی آب تولید کنند. از بیرون، دهان کماندار مانند دهان هر ماهی دیگر است، اما تغییرات ظریفی دارد. به طور خاص، زبان در جلو صاف‌تر و به سمت پشت دهان ضخیم‌تر است و در فرورفتگی بالای دهان قرار می‌گیرد. با تناسب محکم، فقط یک قیف کوچک بین زبان و بالای دهان وجود دارد. هنگامی که زمان شلیک فرا می رسد، ماهی به سرعت پوشش آبشش خود را می بندد و آب با فشار زیاد از طریق گذرگاه باریک عبور می کند. برخی از گونه ها می توانند هفت تا ده فوت شلیک کنند. یک چالش بزرگ برای ماهی هدف دقیق است. با این حال، یک چالش بزرگتر برای ماهی، هدف دقیق است.

168241791521174.jpgImage Enlarger

همانطور که زیست شناس لارنس ام دیل توضیح می دهد، ماهی کماندار وقتی شکار را ساقه می زند چشمان خود را زیر سطح آب نگه می دارد. هنگامی که نور به آب برخورد می کند، شکسته می شود و ظاهر یک جسم بالای سطح را به ماهی مشاهده کننده زیر مخدوش می کند. این بدان معناست که ماهی باید شکار کند و بدون اینکه بتواند دقیقاً محل شکارش را ببیند، هدف گیری کند. ماهی باید هر بار انکسار را جبران کند تا به هدفش بزند. در زیر سطح، حواس اضافی مانند بویایی نمی توانند کمک کنند، بنابراین این فرآیند کاملا بصری است. برای جلوگیری از شناسایی، ماهی نمی تواند مستقیماً از زیر شکار نزدیک شود، جایی که انکسار به حداقل می رسد. در عوض ماهی باید از زوایای مختلف نزدیک شود و زاویه انکسار بسته به موقعیت ماهی نسبت به طعمه خود تغییر می کند. انکسار همچنین فاصله ظاهری و ارتفاع شکار را مخدوش می کند و مشکلات بیشتری را ایجاد می کند. جت آب کماندار نیز از علم فیزیک مصون نیست. مسیر قطرات آب با طی مسافت منحنی می شود و ماهی باید آن را با هدف خود جبران کند. دقت با افزایش فاصله شلیک کاهش می یابد، اما با وجود مشکلات، ماهی کماندار اغلب با دقت هدف گیری می کند

تشخیص جنسیت این ماهی بسیار کاری دشوار است.معمولا ماده ها بدنی پهن تر دارند.نر ها خط های راه راه پر رنگ تری نسبت به ماده ها دارند.نر ها باله هایی کشیده و و رنگی روشن تر دارند.

برای تکثیر باید یه گله ۷ تا ۱۵ عدد فراهم نمود تا در میان گله جفت هایی پدیدار شوند و اقدام به جفت گیری بکنند.

16824179152215.jpgImage Enlarger

منابع : https://animals.sandiegozoo.org/animals/banded-archer-fish

https://daily.jstor.org/the-amazing-eyes-of-the-archerfish/

کاربران زیر از AROWANA. OSCAR برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

Arman1384

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: Matin 1387, Farham123
159 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3752

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33978

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7677

نوشته ها: 164356

جدیدترین اعضاء:

admint, mim_shin, parsaa, mk2amirali, sobi, Abolfazl20

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها