ساخت تراریوم کاکتوس | تراریوم

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_TopicIcon
ساخت تراریوم کاکتوس
۲۰ تیر, ۱۴۰۲
۱۰:۲۸ ب٫ظ
Avatar
(SINA)

کاربر نمونه
Members
تعداد نوشته ها: 2239
تاریخ عضویت:

۲۲ اسفند, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام به همگی
در این تاپیک قصد دارم نحوهٔ ساخت تراریوم کاکتوس رو بهتون یاد بدم. امیدوارم بتونید استفادهٔ لازم رو ببرید.
شاید کمی قابل درک نباشه و سخت باشه که گیاه خشکی مثل کاکتوس که به محیط خشکی نیاز داره در تراریوم قرار بگیره ولی امکانش وجود داره.
خب بریم شروع کنیم و یاد بگیرید. Image Enlarger


برای درست کردن تراریوم کاکتوس، باید نیاز های آن ها را در اولویت قرار دهید، زیرا در غیر اینصورت این شگفتی های شگفت انگیز دوام نخواهند آورد؛ با تنظیمات تراریوم و داشتن بستر مناسب می تونید تراریوم کاکتوس را درست کنید، امّا چگونه؟!
قبل از آغاز ساخت تراریوم کاکتوس، باید ملاحظات این تراریوم را بدانید.
۱- رطوبت: به عنوان ساکنان بیابان، کاکتوس ها برای رشد در محیط های خشکی تکامل یافته اند و نمی توانند رطوبت را تحمّل کنند. تراریوم های بسته به معنای واقعی کلمه مولد رطوبت هستند؛ زیرا رطوبت را در هوای داخل ظرف به دام می اندازند.
۲- احتباس آب: بخشی از ایجاد یک چرخهٔ آب سالم در تراریوم شامل حفظ سطح کافی از رطوبت در بستر یا فونداسیون است. از سوی دیگر، اگرچه کاکتوس ها در واقع آب را دوست دارند امّا به سرعت در یک بستر خیس می‌ پوسند.
۳- زهکشی: برای مقابله با احتباس آب اضافی در بستر، کاکتوس ها نیاز به زهکشی عالی دارند. یک لایه زهکشی در این مورد کمک بزرگی است، امّا پس از آن یک لایهٔ زهکشی پر از آب می تواند با فتیله شدن به زیرلایه یا فقط ایجاد رطوبت بیشتر به طور غیر فعال باعث ایجاد مشکل شود.
۴- جریان هوا: بخشی از خشک نگه داشتن کاکتوس ها جریان هوای ثابتی است که در محیط طبیعی خود در معرض آن قرار می گیرند. بیشتر ظروف تراریوم جریان هوا را تا حد زیادی مسدود می کنند، بنابراین وقتی با رطوبت اضافه ترکیب شود می تواند مشکل بزرگی باشد.
در نتیجه آیا تراریوم کاکتوس ایدهٔ خوبی است؟ خب نه در تعریف دقیق تراریوم، بلکه با یک تراریوم باز و رویکرد درست، می‌توانیم کاملاً یک اثر هنری زیبا و کاربردی از هنر طبیعی بسازیم.

 توانا بُوَد هر که دانا بُوَد ز دانش دل پیر برنا بُوَد

آکواریوم من

۲۰ تیر, ۱۴۰۲
۱۰:۳۳ ب٫ظ
Avatar
(SINA)

کاربر نمونه
Members
تعداد نوشته ها: 2239
تاریخ عضویت:

۲۲ اسفند, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

بهترین چیدمان موفّق برای یک تراریوم کاکتوس
۱- ظروف ایده‌آل باز: مانند هر دستور غذایی خوب ما با یک کاسه همزن شیشه ای بزرگ شروع می کنیم و نوعی که احتمالاً در کمد آشپزخانهٔ خود دارید ایده آل است؛ برای این پروژه، به یک ظرف باز مانند ظرف یا کاسهٔ کم عمق نیاز دارید. چیزی شبیه به این ظرف شیشه ای به حفظ جریان هوا در اطراف گیاهان و به حدأقل رساندن میزان رطوبتی که ظرف می تواند ایجاد کند کمک می کند. Image Enlarger


از استفادهٔ ظروف یا شیشه های در بسته خودداری کنید. حتّیٰ گلدان هایی مانند گلدان هایی با سطح باز عمیق یا آن هایی که دهانه های باریک دارند، همچنان رطوبت بیش از حد را به دام می‌اندازند.
۲- لایهٔ زهکشی کف کاذب: در حالی که یک لایهٔ زهکشی برای همهٔ پروژه ها حیاتی نیست، مطمئناً برای تراریوم کاکتوس ها مهم است. کف کاذب (همانطور که در غیر این صورت شناخته می شود) فضایی را فراهم می کند که آب اضافی از دسترس ریشه گیاه خارج شود. آبیاری کامل همانطور که به نظر می رسد بسیار دشوار است، امّا خیلی آسان است که کاکتوس های دوست داشتنی خود را با کمی سنگین بودن از بین ببرید. کاملاً ضروری است که آب نتواند تا ریشه ها نفوذ کند، بنابراین لایه ای از سنگ گدازه یا لیکا یک بافر کوچک ایجاد می کند. بسیاری از مردم دوست دارند یک فایبر گلاس نازک را در بالای این لایه قرار دهند تا مانعی بین هر گونه آب احتمالی و ریشه ها ایجاد شود. Image Enlarger

۳- خاک تراریوم کاکتوس: کاکتوس ها به زهکشی و هوادهی ریشه بیشتری نسبت به سایرین نیاز دارند و انتخاب بستر شما برای تامین آن ضروری است. بهترین بستر برای تراریوم کاکتوس، مخلوط سنگریزه های آتشفشانی و سنگریزه های رسی است. این نوع مخلوط سنگی فضای زیادی را برای هوادهی ریشه فراهم می کند و هم در طول زمان خشک می شود. از طرف دیگر شما نیاز دارید که تراریوم خود را بیشتر آب دهید؛ استفاده از هر بستری که آب را بسیار در خود نگه می دارد خودداری کنید. Image Enlarger

Image Enlarger


۴- گیاهان مناسب تراریوم کاکتوس: جای تعجب نیست که کاکتوس ها یک لیست متمایز از گونه های مناسب تراریوم را ندارند، امّا نکته مهم در مورد کاکتوس ها این است که به طور کلی نیازهای مراقبتی یکسانی دارند، بنابراین نمی توانید اشتباه کنید که آن ها را با هم جفت کنید. بر خلاف اکوسیستم های تراریوم بسته، دسترسی و باز کردن تراریوم کاکتوس و گلدهی مجدد آن در طول سال ها بسیار آسان است. Image Enlarger

۵- کاکتوس های کوچک تراریوم کوچک: اگر به دنبال یک کاکتوس کوچک عالی برای تراریوم هایی هستید که قرار است کوچک بمانند، در اینجا برخی از انواع کاکتوس های مینیاتوری را معرّفی می کنم:
★ مامیلاریا رودانتا
★ اکینوپسیس کامئکرئوس
★ مامیلاریا گراسیلیس
★ اچینوپسیس سابدنوداتا

Image Enlarger


۶- سایر گیاهان تراریوم کاکتوس: شما نیازی به استفاده انحصاری از کاکتوس ندارید، چون آوردن گیاهان استوایی به این ترتیب غیرممکن است، مطمئناً از سایر گیاهان خشک برای قرار دادن در این تراریوم استفاده کنید. گیاهانی امثال هاوورتیا و اچوریا گزینه های مناسبی برای این تراریوم هستند.
۷- نکات DIY کاکتوس تراریوم: آماده اید که برخی از بهترین نکات درست کردن یک تراریوم زیبا رو یاد بگیرید؟ البته که هستید blue برای افزودن یک عنصر طبیعی به تراریوم، باید از چشم انداز بی‌جان (Hardscape) استفاده کنید. برای اینکه منظرهٔ تراریوم کاکتوس تون رو پویاتر کنید، بستر رو طوری بچینید که صاف و صیقلی شکل باشه. چوب موپانی بهترین دکوریه که منظرهٔ تراریوم تون رو زیباتر و جذّاب تر میکنه، همچنین می تونید از کاکتوس های رنگی مختلفی برای زیباتر نشان دادن آکواریوم از نظر بصری استفاده کنید. Image Enlarger

Image Enlarger

مراقبت از تراریوم کاکتوس
مراقبت از تراریوم کاکتوس نسبت به تراریوم گرمسیری بسیار متفاوت است، از یک طرف شما هیچ اکوسیستم ظریفی برای تعادل ندارید، بنابراین خیلی ساده تر است امّا مکانیسم خودآبیاری هم ندارید. این بسیار بیشتر شبیه آبیاری گیاهان گلدانی شما است تا یک تراریوم معمولی.
نحوهٔ آبیاری تراریوم کاکتوس: از آب معمولی برای آبیاری تراریوم کاکتوس می توان استفاده کرد؛ آن ها فقط به خشک شدن و تبخیر بسیار سریع آن عادت کرده اند، همان طور که در صحرا اتفاق می افتد. سعی کنید چند بار در ماه آب را به آن اسپری کنید. Image Enlarger


نورپردازی تراریوم کاکتوس: کاکتوس ها عموماً از نور روشن لذّت می برند، بنابراین در کنار پنجره می تونید تراریوم رو نگهداری کنید.
منبع: لینک

کاربران زیر از (SINA) برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

alirezaj

 توانا بُوَد هر که دانا بُوَد ز دانش دل پیر برنا بُوَد

آکواریوم من

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی:
130 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3752

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33994

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7677

نوشته ها: 164404

جدیدترین اعضاء:

peyman.maghsody1987@gmail.com, afshinh, mahdi.tahre, Karen hatamyan, 2009211..parsa, mamalidevil20196@gmail.com

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها