مار حرا | شناخت

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_Related موضوعات مرتبط sp_TopicIcon
مار حرا
۳۱ تیر, ۱۴۰۲
۱:۱۱ ب٫ظ
Avatar
Matin 1387
مشهد

ناظر انجمن
Members

ویرایشگر
تعداد نوشته ها: 1621
تاریخ عضویت:

۹ اسفند, ۱۴۰۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

مار حرا

مار حرا یک مار سیاه رنگ باریک با نوارهای باریک زرد رنگ در امتداد بدن و اطراف صورتش است. این گونه شب‌زی روزهای خود را در میان شاخه‌های مانگرو در جنگل‌های رودخانه‌ای یا آب‌های ساحلی آویزان می‌گذراند.

169001883216151.jpgImage Enlarger

توصیف فیزیکی

این مار باریک در درجه اول سیاه است و پوسته های زرد در اطراف صورت و نوارهایی در اطراف بدنش دارد. نوارهای زرد معمولاً روی پشت یا زیر شکم به هم نمی پیوندند. چشمان بزرگ مار حرا  نام رایج دیگری را برای آن به ارمغان آورده است

 (مار گربه ای زرد). ساختار چشم این امکان را به آن می دهد که در شب هنگام فعالیت و شکار بهتر ببیند.

 

مار حرا با دندان های نیش مکوچکی دارد و سمی است. مانند سایر اعضای خانواده کولوبرید، غده Duvernoy دارد که از غده سم متمایز است و از سلول هایی تشکیل شده است که بزاق تولید می کنند. غده Duvernoy در انتهای خلفی چشم با مجرایی قرار دارد که به دندان نیش های عقب متصل می شود و دارای شیارهایی است که سم به داخل آن جریان می یابد. این یک شباهت رایج از مارهای دندانه دار است. دندان‌های نیش به سمت عقب متمایل می‌شوند تا به گاز گرفتن و نگه داشتن طعمه کمک کنند، اگرچه گاهی اوقات برای تزریق صحیح زهر، طعمه باید جویده شود.

 

سم مار حرا که دنموتوکسین نامیده می شود، به ویژه هنگام شکار طعمه اصلی آنها، یعنی پرندگان، مفید است. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۶ در مجله شیمی بیولوژیکی منتشر شد، دانشمندان دریافتند که عضلات موش‌ها به اندازه ماهیچه‌های پرندگان در برابر سم بی‌حرکت مار حرا حساس نیستند. زهر این مار برای انسان کشنده نیست اما می تواند باعث تورم دردناک و تغییر رنگ پوست شود.

 

زیستگاه بومی

مارهای حرا به طور گسترده در جنوب شرق آسیا از جمله اندونزی، مالزی، تایلند، سنگاپور، ویتنام، کامبوج و فیلیپین پراکنده هستند.. گروهی از مارهای حرا نیز به طور تصادفی به تگزاس رسیده اند  شدند.

 

۹ زیرگونه مار حرا در حال حاضر توسط طبقه شناسان شناخته شده است. با این حال، بحث در مورد اینکه آیا برخی از این گونه‌ها گونه‌های متمایز هستند یا اینکه هنوز زیرگونه‌های بیشتری مشخص نشده‌اند، ادامه دارد. ۹ زیرگونه شناخته شده بخش های مختلفی از محدوده مار را اشغال می کنند و تغییرات رنگی جزئی از خود نشان می دهند.

 

مارهای حرا به دلیل مناطقی که در آنها زندگی می کنند به درستی نامگذاری شده اند: جنگل های حرا، مناطق رودخانه ای و جنگل های پست. آن‌ها بیشتر وقت خود را روی شاخه‌های درختان ۳۰ متری (۱۰۰ فوت) یا بالاتر می‌گذرانند، اما شب‌ها برای شکار به کف جنگل می‌روند.

 

غذا/عادات غذایی

این مارها طعمه های متنوعی از جمله مارهای دیگر، مارمولک ها و قورباغه ها را شکار می کنند. اغلب، آنها برای پستانداران کوچک، مانند خفاش ها و پرندگان (و تخم های آنها) کمین می کنند.

 

تولید مثل و توسعه

مارهای حرا تخم های خود را در شکاف درختان می گذارند. تعداد تخم هالبین ۴ تا ۱۵ تخم است اما مار های حرا به طور متوسط ۱۰ تخم میگذارند. طول بچه مار ها حدود ۸ اینچ (۲۰ سانتی متر) است و از نظر رنگ شبیه به مار های بالغ هستند.

منبع:

Mangrove snake | Smithsonian's National Zoo (si.edu)

کاربران زیر از Matin 1387 برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

AROWANA. OSCAR, alirezaj

JDM lover

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: SajjadMolavi, SNOW LEOPARD, peyman.maghsody1987@gmail.com
120 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3752

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33997

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7677

نوشته ها: 164403

جدیدترین اعضاء:

alireza 05022, alireza 5022, mahdi_gdrkaj87, peyman.maghsody1987@gmail.com, afshinh, mahdi.tahre

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها