اژدهای ریش دار | خزندگان

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_Related موضوعات مرتبط sp_TopicIcon
اژدهای ریش دار
۱۱ مهر, ۱۳۹۷
۵:۵۹ ب٫ظ
Avatar
Ali_Mousavian
تهران

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 67
تاریخ عضویت:

۲۹ اسفند, ۱۳۹۶
sp_UserOfflineSmall افلاین

1538576376171.jpgImage Enlarger

اژدهای ریش دار - Bearded Dragon

معرفی:

اژدهای ریشدار (بیردد دراگون) که به اسم پوگونا هم شناخته میشه، گونه‌ای از خزندگان هست که دارای ۹گونه متفاوت است. دلیل این نام گذاری این هست که وقتی این خزنده تهدید بشه و یا استرس بهشون وارد بشه ریش های زیر گلوشون تغییر رنگ میده و مشکی میشه. محل زندگی اونها در استرالیا هست و در طیف گسترده ای از زیستگاه ها مثل بیابان، جنگل، درختچه ها و… میشه اونها رو پیدا کرد.

نگهداری به عنوان حیوان خانگی:

اژدهای ریش دار در بین کسانی که علاقه به نگهداری از خزنده دارن بسیار معروف و محبوب هست. از دلایل این محبوبیت میشه به خوش رفتاری آنها با انسان، اندازه مناسب و طول عمر خوب در اسارت اشاره کرد. این حیوان در ایران هم چند سالی هست وارد شده و طرفدارن خاص خودش رو پیدا کرده.

اندازه:

پوگونا در مقایسه با سایر مارمولک ها اندازه متوسطی داره. اندازه اونها پس از رشد حدود ۳۵سانت هست.

تغذیه:

اژدهای ریش دار همه چیزخوار هست اما بهترین غذایی که میتونید براش تهیه کنید گیاه، حشرات، کرم های خوراکی و میوه ریزشده هست. وعده های غذایی این خزنده با توجه به سن تغییر میکنه، اژدهای کوچک روزی دو وعده به غذا نیاز داره و با بزرگ شدن ممکنه این مقدار به هر سه روز یکبار هم برسه.

طول عمر:

این خزنده در اسارت ۸ تا ۱۰ سال عمر میکنه.

قیمت:

قیمت پوگونا از ۳۰ دلار برای سن های پایین شروع شده و تا بالای ۱۰۰ دلار با توجه به سن و اندازه تغییر میکنه.

153857637632.jpgImage Enlarger

منبع ترجمه: ویکیپدیا انگلیسی - این مطلب به طور اختصاصی برای سایت انلی‌پت ترجمه و تهیه شده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر نام نویسنده و سایت ممنوع میباشد.

کاربران زیر از Ali_Mousavian برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

مجتبی, شهریار (onlypet.ir)
۱۷ مهر, ۱۳۹۷
۵:۳۳ ب٫ظ
Avatar
Ali_Mousavian
تهران

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 67
تاریخ عضویت:

۲۹ اسفند, ۱۳۹۶
sp_UserOfflineSmall افلاین

مخزن مناسب برای اژدهای ریش دار:

مرحله اول: انتخاب مخزن مناسب:

۱- استفاده از آکواریوم شیشه ای، مخزن های شیشه ای رایج ترین محل زندگی برای اژدهای ریش دار هستند. تنها نکته منفی درباره شیشه وزن اون هست و بهتره قبل از اینکه آکواریوم رو بچینید ظرف خالی رو در محل اصلی و ثابت قرار بدید.

1539093328911.jpgImage Enlarger

۲- استفاده از قفس های ملامین (Melamine Cage)، تخته های ملامین نوعی تخته هستن که از چوب درست شدن و به خزنده شما حس باغ وحش رو میده. البته استفاده از این تخته ها به این معنی هست که شما از طرف هایی که تخته وجود داره نمیتونید داخل مخزن رو ببینید.

1539093328942.jpgImage Enlarger

۳- استفاده از قفس PVC، قفس های پی وی سی از نوعی پلاستیک ساخته شدن و به همین دلیل وزن کمی دارن و جابجایی اونها راحت تر هست، البته قیمت اونها نسبت به قفس های ملامین بیشتر هست اما بیشتر مردم ظاهر اونها رو به تخته های چوبی ملامین ترجیح میدن.

1539093328983.jpgImage Enlarger

۴- استفاده از قفس های حرفه ای، این قفس ها توسط برخی شرکت ها مخصوص خزندگان ساخته میشن و قیمت بالاتری هم دارن. درون این قفس ها برای تمام نیاز های خزنده شما مثل لامپ و… جای مشخص وجود داره و دیگه نیاز به راه حل های ابتکاری ندارید!

1539093329014.jpgImage Enlarger

۵- انتخاب درب مناسب برای بالای قفس، از پلاستیک و شیشه یکدست استفاده نکنید چون از تهویه مناسب جلوگیری میکنه. اژدهای ریش دار در محیط های خشک استرالیا زندگی میکنه و در اونجا رطوبت کمی وجود داره، بستن محکم درب باعث افزایش رطوبت میشه که برای این خزنده مناسب نیست.

1539093329055.jpgImage Enlarger

۶- انتخاب حجم مناسب، سایز مخزن شما به اندازه حیوان شما بستگی داره. اژدهای کوچک به مخزن ۲۰ گالنی نیاز داره، سایز های بزرگتر (۱۰-۱۶ اینچ) به حداقل ۴۰گالن فضا نیاز دارن.

1539093361431.jpgImage Enlarger

مرحله دوم: تنظیم کردن نور و دما:

۱- از یک لامپ با طیف کامل (Full-spectrum light) استفاده کنید، استفاده از این لامپ ها علاوه بر اینکه نور رو تامین میکنه باعث میشه طیف های نور (UVA و UVB) که برای سلامتی خزنده مناسب هست به اون برسه. لامپ شما باید در فاصله ۶ تا ۸اینچی کف مخزن باشه تا اژدها بتونه از نورش استفاده کنه، اگر لامپ شما در فاصله بیشتری قرار داره داخل ظرف سنگ بذارید.

1539093361452.jpgImage Enlarger

۲- لامپ های UVA/UVB رو هر ۶ماه عوض کنید،  این لامپ ها بعد از مدتی تاثیر خودشون رو از دست میدن و نیازه هر ۶ ماه با لامپ جدید تعویض بشه.

1539093361483.jpgImage Enlarger

۳- از لامپ حرارتی استفاده کنید، علاوه بر لامپ های یو وی، نیاز دارید منبع حرارتی هم برای برای خزنده تهیه کنید و میتونید از لامپ استفاده کنید. این لامپ رو یک گوشه مخزن نصب کنید تا اژدها هم طرف گرم داشته باشه هم خنک تر.

1539093361494.jpgImage Enlarger

۴- از دو دماسنج در دو طرف مخزن استفاده کنید، در هر طرف مخزن یک دماسنج بذارید. میتونید یک رطوبت سنج هم برای اندازه گیری رطوبت اصافه کنید. البته در انتخاب وسایل دقت کنید، اژدهای ریش دار به راحتی به وسایل داخل مخزن حمله میکنه. میتونید از دماسنج هایی که مخصوص خزندگان طراحی شده استفاده کنید.

1539093361515.jpgImage Enlarger

۵- تنظیم دمای دو طرف محزن، دمای طرف گرمتر حدود ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۸ درجه) و طرف خنک تر حدود ۸۰ درجه فارنهایت (۲۷ درجه) باید باشه. دمای مخزن هیچ وقت نباید زیر ۲۲ درجه بیاد. اگر در طول شب با دما مشکل دارید میتونید از بخاری زیر مخزنی (UTH) استفاده کنید.

1539093393311.jpgImage Enlarger

مرحله سوم: لایه های کف مناسب رو انتخاب کنید:

۱- استفاده از زیرانداز مخصوص خزنده (Reptile Carpetبرای تمام سنین مخصوصا مارمولک های کوچکتر مناسب هست.

1539093393342.jpgImage Enlarger

۲- استفاده از کاشی.

1539093393373.jpgImage Enlarger

۳- استفاده از دستمال کاغذی یا روزنامه، اگر از این مورد برای کف استفاده میکنید باید اون رو هر روز عوض کنید در غیر اینصورت میتونه باعث مریض شدن اژدها بشه.

153909339344.jpgImage Enlarger

۴- از کفپوش های سست مثل شن و ماسه استفاده نکنید، ‌این نوع پوشش به راحتی پخش شده و وارد آب و غذای خزنده میشه و میتونه برای اون مضر باشه.

1539093393425.jpgImage Enlarger

مرحله چهارم: دکور رو اضافه کنید:

۱- از سنگ و پوشش های مشابه اون استفاده کنید.

1539093411391.jpgImage Enlarger

۲- محل های مخفی شدن بسازید، میتونید این مخفیگاه رو زیر لامپ حرارتی بذارید تا گرم باشه. اگر خزنده از مخفیگاهی که براش ساختید استفاده نکرد اون رو جابجا کنید.

1539093411432.jpgImage Enlarger

۳- از گل و گیاه (پلاستیکی یا طبیعی) درون مخزن استفاده کنید، کاکتوس های بدون تیغ و ساکولنت ها میتونن گزینه های مناسبی باشن. مطمئن بشید گیاهی که انتخاب کردید سمی نیست و تیغ نداره. قبل از اضافه کردن به مخزن اون رو با اسپری آب تمیز کنید.

1539093411453.jpgImage Enlarger

 

منبع ترجمه: WikiHow

مترجم: Ali Mousavian

این مطلب به طور اختصاصی برای برای سایت انلی پت ترجمه و تهیه  شده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر نام نویسنده و سایت ممنوع میباشد.

۲۴ مهر, ۱۳۹۷
۳:۵۸ ب٫ظ
Avatar
Ali_Mousavian
تهران

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 67
تاریخ عضویت:

۲۹ اسفند, ۱۳۹۶
sp_UserOfflineSmall افلاین

چطور یک اژدهای ریش دار بخریم؟

مرحله اول: انتخاب اژدهای ریش دار

۱- خزنده بالغ بگیرید، خزنده های کوچک نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری دارن و احتمال مریض شدنشون بیشتر هست، همینطور احتمال اینکه غذا نخورن و دست به اعتصاب بزنن هم هست. 

اژدهایی که انتخاب میکنید حداقل ۶ تا ۱۰ هفته سن داشته باشه و ۱۰ اینچ هم طولش باشه.

اگر یک اژدها دارید و دنبال اژدهای دوم میگردید باید یکی هم سن و هم اندازه خزنده خودتون پیدا کنید. نگهداری دو ماده در کنار هم معمولا راحت تر هست. نر و ماده هم میتونید نگهدارید اما احتمال دعوا و یا جفت گیری رو هم در نظر بگیرید. توصیه میشه همزمان دوتا اژدها باهم نخرید چون احتمال اینکه با هم نسازن زیاد هست.

153969264231.jpgImage Enlarger

۲- بررسی کنید که اژدهایی که انتخاب کردید هشیار و چاق و چله باشه، چشم های اژدها باید کاملا سالم و هشیار باشه و حواسش به شما و اطراف باشه. همینطور نباید زیادی لاغر باشه تا بشه استخوان ها و دنده هاش رو دید.

1539692642322.jpgImage Enlarger

۳- مطمئن بشید اژدها هیچ استخوان شکسته و پوست اضافه نداره، شما باید پوست خزنده رو کاملا چک کنید و ببینید که جای زخم و ضربه نداشته باشه. بعد بدن، دم و پا ها رو نگاه کنید که سالم باشه. شما باید اندام ها و انگشت ها رو چک کنید تا لرزش نداشته باشن، لرزش میتونه نتیجه وجود بیماری استخوانی باشه. حرکات و دویدن اژدها در قفس رو به دقت مشاهده کنید تا مطمئن بشید از تمام اندام ها به درستی استفاده میکنه و مشکلی نداره.

1539692642353.jpgImage Enlarger

۴- محیطی که اژدها در اون نگهداری میشه رو بررسی کنید، مطمئن بشید از خرنده به خوبی نگهداری شده. خزنده باید به آب و غذای تازه دسترسی داشته باشه و همچنین نور یو وی بی کافی دریافت کرده باشه و همینطور با غذا های کلسیم دار تقویت شده باشه.

1539692642374.jpgImage Enlarger

مرحله دوم: انتخاب محل خرید

۱- خرید از پرورش دهنده خزنده (مناسب ترین گزینه)، خزنده فروش ها به دلیل اینکه فقط تخصص در زمینه نگهداری و پرورش خزنده دارن معمولا خزنده های مطمئن تری میشه ازشون تهیه کرد و میشه اطمینان داشت از اونها به خوبی مراقبت شده.

1539692642395.jpgImage Enlarger

۲- خرید از پت شاپ ها

1539692695661.jpgImage Enlarger

۳- خرید از نمایشگاه ها و مراسم های حیوانات

1539692695692.jpgImage Enlarger

مرحله سوم: آوردن اژدهای ریش دار به خانه

۱- آماده کردن مخزن، در مطالب قبل مخزن مناسب و روش تهیه اون رو توضیح دادیم.

1539692695723.jpgImage Enlarger

۲- آمادگی داشته باشید که خزنده روز های اول استرس داشته باشه، ممکنه طی دو سه روز اول غذا نخوره و حرکات عصبی داشته باشه اما بعد از ۲-۳ روز باید حرکات و غذا خوردنش طبیعی بشه.

سعی کنید با لمس کردن اژدها با اون ارتباط برقرار کنید، برای بلند کردنش از هر دو دست استفاده کنید و اون رو آروم بلند کنید. همینطور بیشتر از ۱۵ دقیقه اون رو بیرون قفس نبرید چون ممکنه بدنش دما از دست بده.

1539692695754.jpgImage Enlarger

۳- برنامه غذایی داشته باشید، برای اژدها برنامه غذایی مناسب درست کنید. هر روز به خزنده غذا بدید و ترجیحا صبح ها به اون غذا بدید تا در طول روز بتونه غذا رو هضم کنه.

در برنامه غذایی از گیاهان و غذای زنده هم استفاده کنید. ظرف آب باید کم عمق باشه تا خزنده بتونه بدون اینکه داخل آب بره از اون مصرف کنه. همینطور داخل آب نباید مدفوع باشه، اگه بود آب رو جایگزین کنید.

1539692695775.jpgImage Enlarger

 

منبع ترجمه: WikiHow

مترجم: Ali Mousavian

این مطلب به طور اختصاصی برای برای سایت انلی پت ترجمه و تهیه  شده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر نام نویسنده و سایت ممنوع میباشد.

کاربران زیر از Ali_Mousavian برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

مجتبی, "مهدی"
منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: SajjadMolavi, Mortezakh, Farham123
206 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3752

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33987

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7677

نوشته ها: 164386

جدیدترین اعضاء:

obbamir, lvlahsan, seyedizadeh, resoas, 88bardia, ngvghhhbmahdi

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها