لاکپشت ماتا ماتا | شناخت سایر آبزیان اکواریومی و غیر اکواریومی

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_Related موضوعات مرتبط sp_TopicIcon
لاکپشت ماتا ماتا
۱ مرداد, ۱۴۰۲
۱:۲۱ ب٫ظ
Avatar
Matin 1387
مشهد

ناظر انجمن
Members

ویرایشگر
تعداد نوشته ها: 1625
تاریخ عضویت:

۹ اسفند, ۱۴۰۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

لاک پشت ماتاماتا

ماتاماتا یک لاک پشت آمریکای جنوبی با ظاهری عجیب و جالب توجه است است. کاراپاس یا لاک آن خشن و چنگال مانند است و گردن بلند آن دارای حاشیه های پوستی، برآمدگی است. سر بزرگ و مسطح لاک پشت ماتاماتا دارای دهانی گشاد و پوزه ای بلند است.

توصیف فیزیکی

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های لاک‌پشت ماتاماتا، لاک آن است. کاراپاس نه تنها بزرگ است، بلکه دارای ناهمواری هایی روی بدنش است که شبیه مخروط های کروی است. این برجستگی ها حاصل سه کیل یا برجستگی هستند که از جلو به پشت پوسته کشیده شده اند.

169010583017821.jpgImage Enlarger

گردن لاک پشت ماتاماتا پهن، صاف و پوشیده از زگیل، حاشیه های پوستی و برآمدگی است. چشم‌های کوچک آن در کناره‌های سر مثلثی پهن آن قرار گرفته و دهانی پکشیده و پوزه لوله‌ای درازی دارد. این پوزه مانند یک لباس غواصی است و حرکت بدن لاکپشت هنگام شنا را به حداقل می رساند زیرا فقط نوک پوزه باید از آب بیرون بیاید تا لاک پشت بتواند نفس بکشد.

 

ماتاماتاها بینایی بسیار ضعیفی دارند، اما تعدادی دیگر از کمک های حسی به آنها اجازه می دهد تا حرکات را در بسترهای تیره ای که در آنها زندگی می کنند، تشخیص دهند. فلپ های گوشتی در دو طرف سر مثلثی شکل آنها و همچنین در امتداد گردن که با برجستگی هایی پوشیده شده است، امتداد می یابد. این برجستگی های های پوستی به استتار لاک پشت کمک می کنند و حاوی اعصابی هستند که به محرک ها پاسخ می دهند، مانند ارتعاشات ناشی از حرکت نزدیک طعمه های احتمالی. بر اساس گزارش ها، غده های نزدیک گوشه های دهان و گردن و همچنین هالترهای روی چانه نیز دارای اعصاب حسی هستند. گوش های این لاک پشت بزرگ و به شدت به صدا حساس است.

169010583021382.jpgImage Enlarger

 

پا های های جلویی آن پنج چنگال و پاهای عقبی آن چهار چنگال دارند. پاهای آن ها کوچک با پوست پاپیلوزی و فلس های میخی است. دم آن نیز پاپیلوزی، کوتاه و نوک تیز است.

 

پوسته و گردن یک لاک پشت ماتاماتا جوان قهوه ای تیره تا ماهاگونی است، در حالی که پلاسترون (یا قسمت زیرین لاک) معمولاً به رنگ کرمی و روشن است. با افزایش سن، رنگ پلاسترون به زرد و قهوه‌ای نزدیک می شود و گلو از قهوه‌ای مایل به قرمز به قهوه‌ای مایل به کاکائویی تبدیل می‌شود.

 

علیرغم اینکه ماتاماتاها یک گونه آبزی هستند، قادر به شنا و زندگی در آبهای آزاد  نیستند. آنها برای راه رفتن در بسترهای گل آلود استخرهای کم عمق آب، در میان بقایای برگ و گیاه مناسب تر هستند. بچه لاکپشت ها و نوجوانان می توانند به طرز نامناسبی شنا کنند، اما بزرگسالان به ندرت از کف استخرها و جویبارهای کم عمق خارج می شوند.

 

16901058302463.jpgImage Enlarger

اندازه

لاک چشمگیر این لاک پشت می تواند تا نزدیک به ۴۵ سانتی متر (حدود ۱.۵ فوت) و وزن ۱۷.۲ کیلوگرم (۳۸ پوند) رشد کند. این تقریباً وزن یک کودک ۴ ساله است!

 

زیستگاه بومی

لاک پشت های ماتا ماتا در سراسر آمازون در شمال آمریکای جنوبی از جمله ونزوئلا، برزیل، پرو، اکوادور، کلمبیا و بولیوی یافت می شوند. آنها همچنین در جزیره ترینیداد نیز دیده شده اند.

 

آنها عمدتاً  در آب هستند و بستر نرم و گل آلود برکه های آبی کم عمق و کم جریان مانند نهرها، باتلاق ها و مرداب ها را ترجیح می دهند. آنها همچنین ممکن است در آبهای لبشور حوزه پایین آمازون ساکن شوند.

 

غذا/عادات غذایی

ماتاماتاها شکارچی و گوشتخوار با روش منحصر به فرد شکار هستند که شامل "جاروب کردن" ماهی های کوچک و بی مهرگان است. آنها تا حد زیادی بی حرکت می مانند و در آب های گل آلودی که در آنها زندگی می کنند، استتار می کنند، که به آنها اجازه می دهد در کمین شکار خود بنشینند.

 

در باغ وحش ملی اسمیتسونیان، این لاک پشت ها انواع ماهی ها را می خورند.

16901058302764.jpgImage Enlarger

تولید مثل و توسعه

یک نر روند جفت گیری را با دراز کردن سر خود به سمت یک ماده و باز و بسته کردن دهان خود آغاز می کند. همچنین پاهای عقب خود را بیش از حد دراز می کند و فلپ های جانبی روی سر خود را حرکت می دهد.

 

فصل لانه سازی از اکتبر تا دسامبر رخ می دهد. ماده ها لانه های خود را در پوشش گیاهی نزدیک لبه جنگل می سازند. آنها معمولاً ۱۲ تا ۲۸ تخم می گذارند که دوره هچ طولانی حدود ۲۰۰ روز دارند.

 

عادات خواب

لاک پشت های ماتاماتا شب گرد هستند.

منبع:

Matamata turtle | Smithsonian's National Zoo (si.edu)

JDM lover

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی:
142 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3752

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 34000

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7677

نوشته ها: 164416

جدیدترین اعضاء:

Mohsen1388, nilforoosh, Promotiondug, alireza 05022, alireza 5022, mahdi_gdrkaj87

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها