لیست غذاهای مضر برای گربه ها | تغذیه

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

این موضوع قفل است
sp_Feed آر اس اس موضوع sp_TopicIcon
لیست غذاهای مضر برای گربه ها
۲۲ تیر, ۱۴۰۲
۶:۳۹ ب٫ظ
Avatar
(SINA)

کاربر نمونه
Members
تعداد نوشته ها: 2239
تاریخ عضویت:

۲۲ اسفند, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام
در این تاپیک قراره غذاهایی که برای گربه ها مضر هستند معرّفی بشن.

Image Enlarger


انسان ها و گربه ها هر دو به رژیم های غذایی حاوی پروتئین و آب نیاز دارند امّا این شباهت ها باعث نمی شود که تصوّر کنیم غذاهایی که برای انسان ها مشکل ایجاد نمی کنند برای گربه ها هم مشکلی ایجاد نخواهند کرد. گربه ها نیازهای غذایی کاملاً متفاوتی دارند و غذاهایی که برای انسان مشکل ایجاد نمی کنند ممکن است برای گربه ها خطرناک و سمّی باشند و باعث مشکلات گوارشی، کمبود ویتامین، کم خونی و حتّیٰ شرایط تهدید کنندهٔ زندگی شوند. بنابراین اگرچه گربهٔ کنجکاو شما ممکن است با بوی غذای شما که روی اجاق گاز می پزد مجذوب شود، امّا بسیار مهم است که بدانید این مواد چگونه می توانند بر سلامت آنها تأثیر بگذارند.
لیست غذاهای خطرناک برای گربه ها:
۱- الکل و نوشیدنی های الکلی
شراب، آبجو، مشروبات الکلی و غذاهای حاوی الکل می توانند منجر به اسهال، استفراغ، مشکلات تنفّسی، لرزش و سایر بیماری های جدّی شوند. الکل برای گربه ها سمّی است و می تواند باعث مرگ شود؛ اگر فکر می کنید گربهٔ شما هر چیزی که حاوی الکل است مصرف کرده است فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.
حتّیٰ کمترین مقدار این نوشیدنی ها نیز می توانند عوارض بسیار خطرناکی به دنبال داشته باشند، شرکت وب‌ام‌دی گزارش داده بود که فقط دو قاشق چایخوری ویسکی می تواند باعث کما در یک گربهٔ ۲ کیلوگرمی شود.
۲- شکلات
دانه های کاکائو که برای ساخت شکلات استفاده می شود حاوی متیل گزانتین است. تئوبرومین و کافئین دو نوع متیل گزانتین هستند که می توانند برای گربه ها بسیار سمّی باشند؛ گربه هایی که مسمومیت با شکلات را تجربه می کنند معمولاً علائم زیر را از خود نشان می دهند:
اسهال، استفراغ، سستی، تنفّس سریع و پی‌درپی، گرمازدگی، هایپرتونی، هیپررفلکسی، حملهٔ صرع، ایست قلبی و کما
۳- غذای سگ
غذای سگ حاوی بسیاری از مواد مشابه غذای گربه است و گاز گرفتن گهگاهی در اینجا و آنجا لزوما مضر نخواهد بود. با این حال، غذای سگ هرگز نباید به عنوان جایگزین غذای گربه استفاده شود. گربه ها نیازهای غذایی خاصی دارند که از غذای گربه دریافت می کنند، مانند مقادیر بالای پروتئین، ویتامین ها و اسیدهای چرب. شرکت وب‌ام‌دی می گوید: «غذای سگ هرگز نباید جایگزین غذای گربه شود، رژیم غذایی ثابت از غذای سگ می تواند باعث سوءتغذیه شدید در گربه ها شود.»
۴- انگور و کشمش
طبق گزارش انجمن آمریکایی برای جلوگیری از ظلم به حیوانات (ASPCA)، انگور و کشمش حاوی یک مادّهٔ سمّی ناشناخته است که می تواند باعث نارسایی کلیه در گربه ها شود. برای ایمن بودن، ASPCA به صاحبان حیوانات خانگی توصیه می کند که از دادن انگور یا کشمش به گربهٔ خود اجتناب کنند.
۵- جگر
مصرف بیش از حد جگر یا محصولات حاوی جگر، می‌تواند باعث مسمومیت با ویتامین A شود، یک بیماری جدّی که می‌تواند استخوان های گربه را تحت تأثیر قرار دهد و در موارد شدید منجر به مرگ شود. شرکت وب‌ام‌دی اشاره می کند که اثرات سمّیت ویتامین A شامل تغییر شکل استخوان ها، رشد استخوان در آرنج و ستون فقرات و پوکی استخوان است.
۶- شیر و فراورده های لبنی
گربه ها با بالغ شدن دچار عدم تحمّل لاکتوز می شوند، به این معنی که در هضم محصولات لبنی مشکل دارند. مصرف مقادیر زیاد یا مکرر لبنیات حاوی لاکتوز می تواند منجر به دردهای گوارشی و اسهال شود.
۷- پیاز، سیر و پیازچه
پیاز می تواند گلبول های قرمز گربه را تجزیه کند که می تواند باعث ضعف، تنگی نفس و کم خونی شود. سیر که ۵ برابر پیاز قوی تر است و پیازچه می توانند مشکلات سلامتی مشابهی ایجاد کنند. چه پخته، خام یا کم آب، پیاز، سیر یا پیازچه را به گربه خود ندهید.
۸- گوشت خام یا نیم پز، تخم مرغ و ماهی
گوشت خام، ماهی خام و تخم مرغ خام اغلب حاوی باکتری هایی مانند سالمونلا و اشرشیاکلای هستند که می توانند برای گربه های دچار نقص ایمنی مضر باشند. رژیم غذایی مبتنی بر گوشت خام به درستی برای بچّه گربه های گوشتخوار فوق العاده است. شرکت وب‌ام‌دی گزارش داد که مرغ خام حاوی آنزیمی است که جذب بیوتین ویتامین B را کاهش می دهد که می تواند منجر به مشکلات پوستی شود. ماهی خام همچنین حاوی آنزیمی است که تیامین، یکی دیگر از ویتامین های ضروری B را از بین می برد. بدون تیامین، گربه می تواند دچار مشکلات عصبی شود که می تواند منجر به تشنّج یا کما شود. با این حال، تخم مرغ پخته شده برای گربه ها خوب است و اگر به طور متناوب داده شود، یک غذا یا درمان عالی است.
۹- تن ماهی
تغذیهٔ گربه خود با رژیم غذایی ثابت کنسرو ماهی تن می تواند باعث سوء تغذیه شود زیرا حاوی مواد مغذی لازم برای گربه نیست؛ همچنین مصرف بیش از حد تن ماهی می تواند خطر مسمومیت با جیوه را افزایش دهد. اگر گربه تان طعم و بوی تن ماهی را دوست دارد می توانید غذای آماده شده برای گربه را که با ماهی تن درجهٔ انسانی درست شده است به او بدهید. غذاهای حیوانات خانگی که برای تغذیهٔ منظم طراحی شده اند برای تأمین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز گربه ها هستند.
۱۰- سیب زمینی و گوجه فرنگی نپخته
سیب زمینی خام و گوجه فرنگی می توانند باعث ناراحتی دستگاه گوارش شوند، امّا اگر پخته شوند هیچ اثر سمّی ندارند. با این حال، سیب زمینی سبز (پخته یا خام) می تواند منجر به مشکلات قلبی، توهم و فلج شود، بنابراین مطمئن شوید که آن ها را از گربه خود دور نگه دارید.
۱۱- خمیر مایه
ASPCA می گوید که خمیر مایه می تواند باعث تجمع گاز در دستگاه گوارش گربه شود، این می تواند باعث نفخ و درد شکم گربهٔ شما شود. معدهٔ آن ها می تواند به طور بالقوه پیچ بخورد که می تواند یک وضعیت اضطراری تهدید کنندهٔ زندگی باشد.

حال اگر گربهٔ شما یکی از غذاهای سمّی را بخورد چه کاری باید انجام دهید؟ surprised
اگر شک دارید که گربهٔ شما ممکن است چیزی سمّی خورده باشد باید:
★مراقب علائم باشید، مراقب گربهٔ خود باشید تا هر گونه رفتار غیر معمول یا علائم استرس را مشاهده کنید.
★با دامپزشک باید تماس بگیرید و اگر خارج از ساعات کاری او باشد با یک کلینیک دامپزشکی اورژانس تماس بگیرید.
★در صورت امکان نمونه های استفراغ یا مدفوع گربه را نزد دامپزشک ببرید.
PetMed Express گزارش می دهد که حدود ۲۵٪ از مسمومیت های گربه ها و سایر حیوانات خانگی در عرض ۲ ساعت بهبود می یابند، گربه ها همچنین اغلب می توانند تحت هدایت دامپزشک یا با مشاورهٔ مرکز کنترل سمّ ASPCA در خانه درمان شوند.

منبع: لینک

 توانا بُوَد هر که دانا بُوَد ز دانش دل پیر برنا بُوَد

آکواریوم من

۲۲ تیر, ۱۴۰۲
۱۰:۴۵ ب٫ظ
Avatar
alirezaj
شهرقدس

معاون‌انجمن
Members

ویرایشگر

ویرایشگر کامنت
تعداد نوشته ها: 3752
تاریخ عضویت:

۲۷ خرداد, ۱۳۹۶
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام

این تاپیک بهتر بود تو یه پست قرار داده میشد نه تاپیک مجزا براش ایجاد بشه.

در صورت عدم مخالفت اعضا منتقل میشه.فعلا قفل میشه تا تصمیم گیری بشه.

//

خستم...خیلی خسته

این موضوع قفل است
منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: Aref.p, amirsooki
112 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3752

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33994

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7677

نوشته ها: 164400

جدیدترین اعضاء:

peyman.maghsody1987@gmail.com, afshinh, mahdi.tahre, Karen hatamyan, 2009211..parsa, mamalidevil20196@gmail.com

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها