حیوانات چگونه زودتر از ما متوجه زلزله می شوند؟

بسیاری از حیوانات می توانند با توانایی های فرابشری خود وقوع زلزله را از ساعت ها قبل و یا حتی از هفته ها قبل پیش بینی کنند!

حیوانات چگونه زودتر از ما متوجه زلزله می شوند؟

حتما تاکنون بارها شنیده اید که حیوانات می توانند زلزله را قبل از وقوع آن پیش بینی کنند! این توانایی بی نظیر حیوانات از گذشته تا کنون مورد توجه بوده و حتی در افسانه های کهن نیز بازتاب یافته است. البته همین شنیده ها و افسانه ها توسط بررسی های علمی نیز تایید شده است.  ازمایشات مختلفی توسط دانشمندان برای توانایی های فرابشری حیوانات صورت گرفته است که مشخص می کند عوامل متعددی موجب توانایی حیوانات در تشخیص و پیش بینی زلزله می شود. به طور مثال شنیدن صداهایی که در محدوده فرکانس شنوایی انسان نیستند، تغییر سطح آب‌های زیرزمینی. امواج الکترومغناطیس، آزاد شدن گازهایی که در لابه‌لای صفحات زمین محبوس شده اند، بروز تغییرات در میدان‌های مغناطیسی یا الکتریکی محدوده محل زندگی و حتی پیش لرزه های خفیف.

بسیاری از عواملی که قبل از وقوع زلزله رخ می دهند توسط انسانها قابل درک و فهم نیستند. به طور مثال محدوده شنوایی موثر انسان عموما در بازه ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلو هرتز است اما پرندگان می‌توانند صداهای فروصوت با بسامد ۱/ ۰ هرتز تا ۱۰ هرتز را نیز بشنوند و موش‌ها و جوندگان می‌توانند اصوات فراصوت با بسامد ۱۰۰ هزار تا یک میلیون هرتز را بشنوند.

در شکل زیر برخی از حیوانات که قادرند زلزله را قبل از وقوع آن تشخیص دهند نشان داده شده است. برخی از حیوانات نظیر ماهی ها و موش ها قادرند زلزله را حتی چند هفته قبل از وقوع آن تشخیص دهند!

http://deprem.cs.itu.edu.tr/Animal_patterns.htm

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

3 دیدگاه در “حیوانات چگونه زودتر از ما متوجه زلزله می شوند؟

  1. پری

    میشه بگید اینکه چند تا اسب و مرغ و خروس و… کشیده یعنی چی؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      توی حدول که توضیح داده دوست عزیز مثلا بالای خونه اول زده یک تا دو دقیقه در ستون کنار هم فاصله رو از مرکز زلزله زده و داخل اون خونه ها هم تصویر حیواناتی رو که در این رنج میتونن وقوع زلزله رو جلوتر حدس بزنن گذاشته.

      پاسخ
  2. نیستانک

    اینکه بعلت حس های چندین برابری نسبت به ما تشخیص میدهند مایه تعجب نیست و اگر نمی دانند تعجب آور هست. اما صحبت از هفته که میشه مستند علمی نداره. حیوانات بعضی شب را هم میبینند.سگ حس قویی دارد ولی پلنگ در خواب او را شکار میکند. یا خفاش که دیگر یک موجود باور نکردنی است. در کل این قدرت حس آنها جهت ادامه بقا بوده نه برای زلزله

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *