نوازش کردن طوطی ها

نوازش طوطی ها یا خاراندن سر انها در طبیعت یک امر طبیعیست و طوطی ها برای عشق بازی یا مرتب سازی پرهای سر، جفت خود را برای این کار فرا میخوانند. در اسارت اگر طوطی ها به صورت انفرادی و به عنوان حیوان دستی نگهداری شوند این کار به عهده نگهدارنده است و طوطی، نگهدارنده را برای نوازش خود فرا میخواند. باید توجه داشت طوطی را نمیتوان همانند سگ یا سایر موجودات نوازش کرد و نوازش طوطی ها اصول و راه و رسمی دارد که در ادامه متن به ان خواهیم پرداخت

به ادامه متن توجه کنید

در طبیعت نوازش شدن طوطی یا خاراندن سر توسط جفت انجام میگیرد در حالی که در اسارت در صورتی که جفتی برای طوطی تهیه نکرده باشید و به صورت انفرادی و اهلی طوطی خود را نگهداری کنید این وظیفه به عهده شماست و طوطی اهلی شده شما را به عنوان جفت برای نوازش کردن سر یا خاراندن فرا میخواند. شاید اصطلاح خاراندن سر برای طوطی درست نباشد زیرا طوطی ها بیشتر علاقه دارند عشق بازی کنند و نوازش شوند یا پرهایشان توسط جفت مرتب و تمیز شود و اینکه بگوییم دوست دارند سرشان خاریده شود درست نیست زیرا انها میتوانند با یک پاشان پوست و پرهای سر و گوش و ….. را بخارانند.

روش صحیح نوازش طوطی: بعضی ها فکر میکنند هر وقت بخواهند میتوانند طوطی خود را نوازش کنند، شاید بعضی دیگر طوطی را مانند سگ تلقی کرده و میخواهند کل پرها و بدن پرنده را با دست نوازش کنند ولی باید گفت نوازش طوطی اصول و راه و رسمی دارد و نمیتوان مانند نوازش کردن سگ یا سایر موجودات با ان برخورد کرد.

اصولا طوطی اهلی شده اجازه جولاندن و نوازش کردن را به صاحب خود میدهد اما بارها دیده شده طوطی که رام نباشد یا نگهدارنده اش مورد علاقه ان نباشد اجازه نوازش را به نگهدارنده نمیدهد بنابراین سعی نکنید طوطی خود را به زور نوازش کنید. احتمالا طوطی ای به شما اجازه نوازش میدهد که حداقل از شما نترسد و با نزدیک کردن دست شما به طوطی فرار نکند در کل باید طوطی شما را به عنوان همدم یا جفت بپذیرد و انقدر به شما اطمینان داشته باشد تا این اجازه را به شما بدهد.

برای نوازش طوطی صبر و حوصله بسیار مهم است و کوچکترین خطا ممکن است اعتماد طوطی به شما سلب شود و جواب و پاداش شما را با یک گاز محکم بدهد. زمانی که طوطی سر خود را کنار دست یا صورت شما خم کرد و با تکانهای سر و با گازهای ارام منقار شما را به نوازش سرش فرا خواند به ارامی و در ابتدا تنها با یک انگشت شروع به نوازش طوطی خود کنید. در نوازش کردن زیاده روی نکنید ،بار اول ممکن است طوطی شما را حین نوازش گاز بگیرد ولی این کار طوطی ادامه نداشته و بعد از جلب اعتماد او دیگر این کار را تکرار نمیکند.

شاید سوال کنید چگونه نوازش کنیم که میتوان  مثل زیر این کار را انجام دهید

۱)با انگشت خود پرها را کنار زده و با نوک انگشتتان پوست سر طوطی را بخارانید.(در این کار زیاده روی نکنید و فشار زیادی ایجاد نکنید)

۲)در حالی که انگشت اشاره خود مشغول خاراندن سر طوطی است میتوانید دست شست خود را به انگشت اشاره اضافه کرده و پرها را از ته گرفته و بین دو انگشت خود به ارامی با فشار ملایم رد کنید

۳)فقط به پرهای سر بسنده نکنید بلکه پرهای ناحیه گوش ، کنار گلو و اطراف چشم  نیر مورد توجه طوطی میباشد و جولاندن انها لذت خاصی به طوطی میدهد

طوطی بعد از کمی نوازش پاداش شما را میدهد و در عوض انگشت شما را میخاراند و به قول خودش تشکر میکند یا به نوبه ای عشق بازی میکند.

بعد از چند بار نوازش طوطی توسط شما ،طوطی دیگر  از شما واهمه نداشته و روابط عمیقی بین طوطی و شما ایجاد میشود و این کار را میتوانید راحتر و بدون ترس از گازگرفتگی از طرف طوطی انجام دهید

نکته: هیچ گاه در نوازش طوطی خود زیاده روی نکنید و اجازه دهید خود طوطی شما را برای نوازش خود فرا بخواند و نکته دیگر اینکه هیچ گاه با اشیاء مانند چوب و …. سر طوطی خود را نوازش نکنید شاید در اکثر منابع این کار را منع نمیکنند ولی من به شخصه این کار را ناپسند و رد میدانم

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

401 دیدگاه در “نوازش کردن طوطی ها

  1. آیدین

    راستی میشا مولد هست و با طوطی پدر بزرگ پسر خاله ام جفت زده اسم اون طوطیه تی تو هست
    ۵ تا تخم گذاشتن ۲ تاش گندید ۲ تاش پسر شد ۱ دختر شد
    دختره چون مامانش بهشون غذا نداد مرد ولی پسرا پرواز میکنن
    دلیل غذا ندادن مامانشون چی بود؟
    ببخشید زیاد سوال پرسیدم

    پاسخ
  2. Fatemeh

    سلام ببخشید من یه عروس هلندی دارم سه ماهه چند وقته وقتی نازش میکنم دمشو میاره، بالا و سرشو میچسبونه به خودش یه حالت خشک وایمیسته بعد هم صدا های ریز با دهنش در میاره و پرهاش میلرزه

    پاسخ
    1. ناشناس

      سلام، پرنده شما ماده هست و به سن بلوغ رسیده وباید براش جفت پیدا کنید

      پاسخ
  3. نارنیا

    سلام ما یه عروس هلندی داریم میاد رو دستمون میشینه و ما هم خوشحالی میکنیمولی بعضی وقت ها حالت های دیوونه بازی در میاره و وحشی میشه نمیزاره نوازشش کنیم و یا کار دیگه ای دوست دارم سرحال باشه و راحت باشه موقع خواب بعضی وقت ها فقط ۲ساعت بعضی وقت ها هم فقط ه‍ساعت میخوابه خیلی دوست دارم سرحال باشه و بازی کنه میشه بگیپ باید چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب پرنده رو که به زور نمیشه نوازش کرد و خودش باید تمایل داشته باشه. اگه به انگشتتون حالت تحاجمی میگیره خوشش نمیاد نوازشش کنید ولی اگه سرشو کج میکنه میتونید به ارومی نوازشش کنید.
      مورد بعدی هم متوجه نشدم یعنی چی که ۲ ساعت فقط میخوابه؟ شب ها مگه چراغشو خاموش نمیکنید که استراحت کنه و بخوابه؟ در طول روز هم طبیعیه چندساعتی رو چرت بزنه.
      به تغذیش و بهداشت قفس و سایر مسائل هم اهمیت بدید پرندتون سرحال و خوشحال خواهد بود.

      پاسخ
  4. ستایش

    سلام من مهمونی هستم که یه طوطی دارم اسمش هنا ست
    میخواستم ازتون یه سوال بپرسم
    من طوطیم از دیروز تا حالا حالش بعد
    یعنی صدا خرخر‌ میده من باید چیکار کنم که خوب بشه

    پاسخ
  5. Nia

    سلام
    چیکار کنم طوطیم دیگ سمت ایینه نره؟!
    خیلی وابسته‌شده به اینه و بیشتر وقتشو با اینس

    پاسخ
    1. saj!jad

      راه حل خیلی ساده وقت بیشتری باهاش بگذرون آنه وقت نداری یا ردش کن یا جفت بخر براش و اینه رو از دسترسش خارج کن…

      پاسخ
  6. rasool8079

    سلام خسته نباشید من ی ملنگو دارم از دستم غذا میگیره کلا وقتی غذا میدم انگار اروم هست و هر مدلی بدم میگیره اما وقتی که غذا دستم نباشه و دستم از ۳۰ سانتی اش رد بشه غار میکشه.

    ۲ هفته است خریدم کلی هم وقت میزارم براش. وقتی کنارشم اصلا نمیترسه . ولی سگه سگ. اخلاق نداره.

    اصلا یجا نوشته بودن ملنگو کلا رام بشو نیس. ینی دست نمیشه زد هیچوقت. اینا واقعیت دارن ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      پرنده شما هنوز به طور کامل دستی نیست و احساس امنیت کاملی با شما نداره. بهش زمان بدید.
      اینکه ملنگو کلا رام بشو نیست اصلا صحیح نیست و به راحتی ملنگو هم دستی میشه. اما یک نکته ای که وجود داره بستگی به طوطی شما داره که چقدر سن داره، قبلا توسط انسان ها چه بلایی سرش اومده و چقدر گرفتنش و این قفس اون قفس شده و … هر چقدر بیشتر اذیت شده باشه جلب کردن اعتمادش سخت تره. اینجوری میشه که یک طوطی جوجه یا سرلاکی به راحتی دستی میشه و یک طوطی بالغ وحشی به سختی دستی میشه یا حتی دستی نمیشه.

      پاسخ
  7. عسل

    سلام من یه طوطی ملنگو دارم دو ماهشه سبزه خیلی بهم میچسبه وقتاییم که تو قفسه اسرار داره که بیاد بیرون کلش به زور از بین میله های قفس بیرون میاره که بیارمش بیرون از قفس وقتاییم که روی شونم میشینه به زور باید بیارمش پایین هیچ مشکلی هم ندارم. اصلا نکم نمیزنه میزاره نوازشش کنم زیر منقارشو بال هاش رو وقتیم که نوازشش میکنم تو بغلم خوابش میبره چکارش کنم که وقتی تو قفسه انقد بی قراری نکنه یا انقد بهم وابسته نبا‌شه اخه چند بار ممکن بوده خودش از بین ببره تو قفس گردنش چند باری بین قفس گیر کرده

    پاسخ
    1. alirezaj

      سلام
      باید زمانی رو که باهاش هستید به مرور کاهش بدید.

      پاسخ
  8. Elham

    سلام شبتون بخیر من ۱۲ روز شد که عروس هلندیم رو دارم و فروشنده بهم گفت ۶ماهش هست نرمال هست که نمیخونه ؟

    پاسخ
  9. Elham

    سلام روز بخیر عروس هلندیم از دیروز داره میخونه البته از روی اواز خواندن پرنده هایی که براش پخش میکنم میخونه ولی خیلی به زور میخونه به نظرشما الان میشه متوجه سنش شد چون میخوام بدونم با این تایم زیادی که براش میشه الان تو سنی هس که سخنگو بشه قبلا هم‌گفتم فروشنده بهم گفت ۶ماهش هست ممنون میشم راهنماییم کنین

    پاسخ
  10. زهرا..زینب

    سلام من یه جوجه مرغ عشق به تازگی آوردم که حدودا دوماهش هست وقتی میخوام نوازشش کنم نمیزاره و از زیر دستم میره کنار باید چیکار کنم که به نوازش کردن عادت کنه؟

    پاسخ
    1. alirezaj

      سلام
      باید بهش وقت بدید.نباید بزور مجبور ب انجام کاری بشه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *