شناخت حالات و رفتار طوطی سانان

طوطی ها هم مانند انسانها و سایر موجودات قادر به بیان بعضی از احساسات و حالات خود بدون استفاده از کلام هستند. طوطی ها خواسته ها، حالات و احساسات خود را از طریق حرکات بدن نمایان میسازند و بهتر است نگهدارنده طوطی این رفتار را بشناسد تا بهتر نیازهای پرنده را رفع کند یا اینکه  حرکات طوطی باعث نگرانی و اشتباه در تصمیم گیری نگهدارنده نشود در این قسمت حالات معمول و متداول طوطی را برای علاقه مندان قرار میدهم

به ادامه متن توجه کنید

گرد شدن و پف کردن از روی سر حالی:در صورتی که طوطی پف کرده و خود را مدور ساخته و یک پایش را جمع کرده و منقارش را به ارامی به هم می زند و گاهی یکی از چشمها یا هر دو چشم را بسته است در این صورت کاملا سر حال و راضی است.

جمع شدن از روی ترس:عوامل گوش خراش در محیط زیست ما زیادند مسلما این عوامل موجب وحشت پرنده نیز می شود. پرنده نیز زمانی که هواپیمای جتی دیوار صوتی را بشکند یا صدای گوش خراشی را بشنود به وحشت خواهد افتاد ،در چنین لحظه ای پرنده خود را جمع میکند ، پرهای خود را به بدن چسبانده و گردن خود را می کشد. به محض حصول ارامش پرهایش را بصورت اول دراورده و با عادی کردن پرها (تکان دادن پرها) باد کرده تر به نظر می اید.

رفع خستگی: در صورتی که خواب نیم روزی یک ساعته خاتمه یافته باشد پرنده سر حال امادگی لازم جهت فعالیتهای جدید را خواهد داشت برخی مواقع مبادرت به کشیدن یک بال و پای همان طرف می نماید ،شاید هم دو بال خود را به عقب بکشد این عمل ممکن است چمد بار پی در پی تکرار شود “در این صورت پرنده به روال طوطیان رفع خستکی می کند”

حالت بازی تحاجمی:طوطی معمولا پس از خواب ظهر سر حال شده و میل به بازی تهاجمی را با بلند کردن پرهای پشت گردن ،سر و بدن نمایان خواهد کرد پرنده نوک را ظاهرا قوی جلوه میدهد. ممکن است در صورت وجود درخت خزیدن شروع به کندن و شکستن پوسته ها کند و رفتار تندی از خود نشان دهد

ترساندن برای جلب توجه کردن:برخی مواقع طوطی مبادرت به بر هم زدن شدید و ناگهانی بالهای خود نموده و این عمل را با جیغ های بلند همراه می سازد. این رفتار خشونت امیز ناگهانی باید موجبات ترساندن را فراهم سازد و چنین نیز هست و گاهی این حرکات برای جلب توجه شما به خود انجام میگیرد. “در این صورت موقعیت طوطی خود را در نظر بگیرید”

خشونت:در وضعیتی که پرنده بالهایش را بالا برده و منقارش را باز کرده و حرکاتی چپ و راست انجام می دهد عصبانی و ناراحت است. یک چنین رفتار خشونت امیزی می تواند به عنوان اخطار یا حمله ای در حال تکوین تلقی شود

خواهش کردن:در صورتی که ما حضور داشته و طوطی مایل به داشتن چیزی باشد با سوتی یک نواخت توام با لرزش مخصوص ان را طلب می کند، در این میان ناخنی نیز به منفار می گیرد. این حالت ممکن است زمانی که طوطی خجالت زده شده ،نیز وقوع پیدا کند

رضایت طوطی: هر گاه طوطی به ارامی و با حوصله شروع به تمیز سازی پرهایش کند این امر نشانه امنیت و رضایت پرنده است

ابراز علاقه:هر گاه طوطی با منقار به ارامی با انگشتانتان بازی کند این امر نشانه ابراز علاقه و در خواست رفتار متقابل از شما است ( شما میتوانید با انگشت به ارامی سر طوطی را بخارانید)

خوشحالی:در صورتی که طوطی تکان های شدیدی به سر خود بدهد نشانه خوشحالیست مثلا زمان ورود شما به منزل ممکن است این اتفاق رخ بدهد

منبع: کتاب شناخت و نگهداری طوطی به نقل از onlypet.ir

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

440 دیدگاه در “شناخت حالات و رفتار طوطی سانان

  1. علی محمد

    سلام من چهار ماهه یه مادام گل خریدم.ولی هنوز ازم میترسه و وقتی هم میگیرمش بد جوری گازم میگیره و دستمو زخمی میکنه.حدودا یه ساله شه وقتی هم می خام ببرمش حموم بشورمش وحشی میشه و ازون گازای بد جور میگیره.اون راه هایی هم که برای دستی کردن طوطی گفتید انجام دادم ولی فایده نداشت.تو رو خدا بگید چه جوری باید دستیش کنم تا با هام دوست بشه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      این طوطی دیگه دستی بشو نیست. دوست من این چه کاراییه با طوطی میکنید؟ بیزبون اینجوری که صدبرابر بدتر میترسه و دستی نمیشه. طوطی رو با دست بگیرید و به زور حمام کنید والا اصلا درست نیست. الانم به نظرم دیگه طوطی رو با دست نگیرید و به اجبار هم حمامش نکنید. طبق مطلب زیر هم پرندتون رو دستی کنید.
      دستی کردن طوطی

      پاسخ
  2. سمانه

    سلام من چند روز پیش یه عروس ۸۷ روزه گرفتم رو دست میاد ولی الان دو روزه که تو قفس گذاشتمش دائم این ور اون ور میره و جیغ میکشه حتی با صدای یه دزدگیر هم باز جیغ جیغ میکنه اگه ممکنه راهنماییم کنید چیکار کنم اینقدر جیغ نکشه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      احتمالا یا تنهاش میزارین یا اینکه میترسه یا میخواد جلب توجه کنه یا اینکه میخواد از قفس خارج بشه. این چهار حالت رایجترینش بود که برسی کنید و مشکل رو رفع کنید تا جیغ نزنه. مثلا عروس تحمل تنهایی رو نداره و باید یکی کنارش باشه، اگه دستی هست و از قفس خارجش کردید و طعم ازادی رو چشیده دیگه سخته در حضور شما هم تو قفس بمونه و مدام میخواد بیاد بیرون و جیغ اعتراضی میزنه، اگه میترسه ببینید از چی میترسه و رفع کنید. از رنگ، نور، صدا یا هر چیز غیرمنتظره ای ممکنه بترسه.

      پاسخ
  3. غزال

    درود به شما تا حالا هزارتا سایت باز کردم و مشکل خودم و گفتم ولی کسی اصلا جواب نمیده
    من دوتا طوطی کوتوله برزیلی دارم که متاسفانه مشکل دارم باهاشون
    من هلند زندگی میکنم و نیاز به کمک دوستان دارم
    سوالاتی دارم نمیدونم چطوری باید بپرسم اگر کسی میتونه به من کمک کنه
    مرسی

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      سوالاتتون رو از بخش زیر بپرسید در خدمتتون هستم. هر سوالی بپرسید چندساعت بعد یا نهایتا خیلی طول بکشه ۲۴ ساعت بعد پاسخش رو دریافت میکنید
      https://www.onlypet.ir/post-1311/%D8%AA%DA%A9%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%B7%D9%88%D8%B7%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AA%D9%88%D9%84%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%B2%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D9%81%DB%8C%D8%B4%D8%B1-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%86%D8%A7/
      موفق باشید

      پاسخ
  4. عليرضا

    سلام دوستان
    یدونه کاسکو چند روز ه پیش خریدم
    از همون شب اول از دستم غذا میگرفت
    ولى خودشو خیلی میخاروند
    بعد سه چهار روز با اسپره حمامش دادم
    الان توى کفی قفس یه سرى دونه هاى ریز سفید میبینم خیلی ریزن
    اینا چین بچه ها؟
    و اینکه از اون روز به بعد از دستم غذا نمیگیره و میرم نزدیکش فقط تند تند روى قفس میره و اویزون میشه
    کمک کنید لطفا ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اینا چیز خاصی نیست. کرک یا شوره بین پر طوطی هاست. به این لینک مراجعه کنید
      در مورد فرار کردنش هم از شما ترسیده و باید مجددا و کم کم اعتمادش رو جلب کنید. بهترین راه هم تعارف کردن غذاییه که دوست داره. باز که غذا رو از دستتون گرفت میتونید بیشتر روش کار کنید. برای دستی کردن طوطی هم به این لینک مراجعه کنید

      پاسخ
  5. مهدی

    سلام خسته نباشید ببخشید دم طوطی من ملنگو کنده شده از بیخ میخوام بدنم ایا دوباره در میاد و چند وقططول میکشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله در میاد و بین ۳۵ الی ۴۵ روز زمان لازمه تا پر کامل در بیاد.

      پاسخ
  6. ناشناس

    با سلام و تشکر از مطالب اموزندتون. من دوتا ملنگوی نر و ماده دارم ک هردو رام هستن. ولی وقتی ماده رو کنار نر میارم ب شدت ماده نر رو میزنه و نره فرار میکنه و میترسه:-( باید چکار کنم با هم دوس شن؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب این راه و رسمش نیست و باید پرنده ها یه مدت طولانی کنار هم باشن و به هم عادت کنن. اون هم نه اینکه به هم دسترسی فیزیکی داشته باشن بلکه فقط هم دیگه رو ببینن و صدای هم رو بشنون(مثلا تو دو قفس مجزا) و شما هم کم کم رابطتون رو با طوطی ها کمتر کنید تا با هم ارتباط برقرار کنن و بعد قفس ها رو به هم بچسبونید و اگه حالت تحاجمی از جفت ندیدید کنار هم قرار بگیرن
      موفق باشید

      پاسخ
  7. ناشناس

    سلام. یه سوال دیگم دارم. ملنگوی ماده که دارم الان ٢٨ روزه ٣ تا تخم کرده وهمش میخوابه روشون، گاهی میاد بیرون غذا میخوره بعد درجا میره تو کوزه روی تخماش میخوابه، چرا جوجه نمیشن تخماش؟ و اگه جوجه نشن تا کی باید تخما توی کوزه بمونن ؟ نباید برشون دارم. ؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      چون احتمالا تخمش نطفه نداشته. شما تو کامنت قبل گفتید نر و ماده دارید و ماده نر رو میزنه و حتما جفتگیری هم صورت نگرفته و ماده هم تخم هرز گذاشته و قاعدتا نباید به جوجه تبدیل بشه

      پاسخ
  8. محمد

    تشکر از راهنماییتون. طوطی نر رو از قبل داشتم . ماده رو ٣ ماه میشه خریدم. ممکنه قبل از اینکه من بخرمش با یه نر دیگه جفت شده، اگه تخم ها هرز هستن باید برشون دارم؟ اخه طوطی ماده همش میخوابه روی تخماش، حس میکنم ضعیف شده !

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممکنه از قبل با یه نر دیگه جفت بوده ولی دیگه قرار نیست بعد از سه ماه جدایی تخم ها نطفه دار باشن.

      پاسخ
  9. محمدرضا

    سلام، من نزدیک دو ماهه یه ملنگوى دستى گرفتم، خیلى سعى کردم باهام خوب بشه ولى هنوزم میرم طرف قفسش ازم فرار میکنه و میره اون طرف قفس. چند روزه از قفس میاد بیرون یه چرخى میزنه دوباره میره تو قفس. چکار کنم باهام خوب بشه و ازم فرار نکنه؟؟

    پاسخ
      1. محمدرضا

        ممنون آقا شهریار از راهنماییتون. راستى واسه طوطیم میوهء کاج گذاشتم تو قفسش که باهاش بازى کنه اما تو این مدت حتى بهش نگاهم نکرده. چه جورى بهش یاد بدم باهاش بازى کنه؟؟کلاً خودمم چه جورى با طوطیم بازى کنم؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب طبیعیه که به اشیاء جدید واکنش نشون بده و حتی بترسه و یا کلا بی خیال بشه و باید صبر کنید تا عادت کنه و کم کم به اون نزدیک بشه .

          پاسخ
          1. محمدرضا

            تقریباً از روز اول گذاشتم تو قفسش اما هنوزم کارى باهاش نداره. میشه بگید چجورى با طوطیم بازى کنم؟

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              خب باید عادت کنه.
              ضمنا ابتدا باید طوطی به محل جدیدش عادت کنه و بعدا به فکر بازی و آموزش اون باشید مطالب سایت رو مطالعه بفرمایید توضیح داده شده باز سوالی بود در خدمتیم.

              پاسخ
  10. هانیه

    سلام.من یه شاه طوطی دو ماهه دارم تازگیا وقتی منو. میبینه صدا در میاره اما همسرم که باهاش حرف میزنه ساکته.کافیه من نگاش کنم یا حرف بزنم جیغ میزنه.باید چکار کنم?این واکنش خوبه یا بد?

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      یعنی میترسه یا نه فقط جیغ میزنه. جیغ زدن و غار کشیدن طوطی ها یا از ترسه یا میخوان جلب توجه کنن. با همسرتون احتمالا کاملا عادت کرده و ازشون نمیترسه و با شما هنوز خوب عادت نکرده یا شایدم میخواد جلب توجه کنه. شما ببین ازتون میترسه یا نه. اگه نمیترسه مشکلی نیست و میخواد جلب توجه کنه. اگه هم میترسه که خب باید بیشتر وقت بذارید و کنار طوطی باشین و باهاش اروم حرف بزنید تا کم کم با شما هم عادت کنه

      پاسخ
      1. هانیه

        ازم فرار نمیکنه تازه گاهی خودش میاد سمتک از دستم میره بالا روی شونم وایسه اما جیغ میکشه همین رفتار رو با همسرم داره silent اما من حتی از جلوش رد میشم انگار صدام میکنه.

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          خب احتمالا میخواد جلب توجه کنه. مشکلی نیست که؟ بیشتر برای پرنده وقت بذارین و مدام کنارش باشین کم کم جیغ زدنش کمتر میشه. ضمنا طوطی ها بالاخره جیغ میزنن، حالا برای جلب توجه، ترس، درخواست یا …… این که مشکلی نداره و پرنده نمیتونه ساکت بمونه!

          پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      شاید لباس قرمز و یا زرد و نارنجی میپوشید که باعث ترس پرنده شده.

      پاسخ
  11. حمید رضا

    سلام یک طوطی ملنگو ۱۲ ماهه دارم از چهار ماه پیش که خریدمش هنوز روی سرش پر در نیاورده و کچل هست علتش چیه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      شاید در حال پریزیه؟ جوانه پر روی سرش مشاهده میشه؟ والا اگه کلا کچله و رو سرش پر درنمیاد نمیدونم و باید برسی بیشتری انجام بگیره. باز منتظر نظر سایر دوستان باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      هفته ای یک روز بهش مولتی ویتامین بدین و کف دریا نیز جلوش بذارید شاید از کمبود املاح و ویتامین باشه.

      پاسخ
  12. hamid

    سلام من یه ملنگو ۷ ۸ ماهه دارم. نر هستش. میخواستم بپرسم کی طوقش کاملا در میاد و دیده میشه؟ من ۱۰ روزی میشه خریدمش یه کف دریا هم گرفتم براش ولی اصلا نزدیکش نمیشه وقتی سیب میخور . هیی نوکشو میماله به قفس اذیت میشه حیوونی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بعد از ۱۲ ماهگی ضمنا در این سن ۷ – ۸ ماهگی چطوری مطئن هستین نر هست.
      این مالیدن نوک به قفس و میله نشیمنگاه طبیعیه قربان و اذیت نمیشه.

      پاسخ
  13. homsar

    سلام به اقا مجتبی و اقا شهریار عزیز
    الان یک ماه و نیم هست که کاسکو دارم . کاشکی می تونستم عکس چشمش رو یه جوری بهتون نشون بدم برای تشخیص سنش .تقریبا دودیه روشنه. بعد اینکه یه روزایی با من خوبه اصلا نمی ترسه ولی انگار یادش میره من و هر روز هم پیشش هستم . وقتی هم هم که تو قفس میبرمش تو هوای باز یا جای روشن خیلی فک کنم حال می کنه از قفس میره بالا سوت می زنه . نمیدونم این خوبه یا بده؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب اگه چشم دودیه سنی حدود یک سال داره
      تو این فصل خیلی هم خوبه و تو هوای ازاد کیف میکنه. مطمئنا همه پرنده ها کیف میکنن.
      عکس هم خواستین بذارین از اپلود سنتر سایت عکس رو اپلود و لینکشو بذارین.
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      با آقا شهریار موافقم و اگر چشم کاسکوی شما دودیه بین ۷ ماه تا ۱۲ ماه سن داره.
      این هم لینک آپلود سنتر https://www.onlypet.ir/upload/user
      همه اینها که فرمودین طبیعیه.
      دقت کنید پرنده رو وقتی در هوای باز میبرید در قفس بسته باشه و در معرض تابش مستقیم و شدید نور آفتاب هم نباشه و حتی اگر باد شدید هم میاد پرنده رو بیارید داخل منزل و بیرون نمونه.

      پاسخ
  14. ندا

    اسم طوطیه من گندمه.حدودیک سال و دوماهشه.وقتی میرم روی تخت که استراحت کنم گندم از تختم بالامیاد؛میاد زیرپتو روی بازوم میخوابه و مدام بوسم میکنه.اگه زودتراز من بیداربشه یا لباموبوس میکنه یا بانوکش کفپاهامو قلقلک میده.گندم از سه ماهگیش باسوت اسممو صدا میکرد.گندم دوست داره بره پشت در و از درز در باهام دالی کنه و با هربار دالی گفتن میادبوسم میکنه و دوباره شروع میکنه

    پاسخ
  15. ندا

    گندم حدود یک هفتست تا منو میبینه مدام جیغ میزنه تا برم نازش کنم اما بعدش بازم جیغ میزنه

    پاسخ
    1. Ali Reza USA

      سلام
      خیلی هم عالی فقط این متن دومتون سوال بود یا ادامه شرح حال گندم جون؟؟!!

      پاسخ
  16. ندا

    نه سوال بود خواستم علتشو بدونم و باید چکار کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب جیغ زدن طوطی طبیعیه و ببه شما عادت کرده و شما رو به عنوان جفت خودش پذیرفته که این خیلی بده و نباید طوطی ر واینقدر به خودتون وابسته کنید چون بعدا دردسر ساز میشه.
      مخصوصا اگر عروس هلندی باشه ممکنه دپرس بشه.

      پاسخ
  17. gh

    سلام
    ببخشید میشه خیلی سریع راهنماییم کنید من تازه ۲ هفته است که یه جوجه ملنگو خریدم که تازه ۱ ماهه است امروز صبح از ساعت ۶ تو کارتونش هی بیقراری میکرد آوردمش بیرون دیدم دهنش رو باز میکنه سرش رو هی بالا پایین میکنه نفس نفس میزنه راستش دارم از نگرانی میمیرم بش خیلی وابسته شدم لطفا کمکم کنید
    راستی عطسه هم میکنه آبریزش بینی هم گاهی داره میشه لطفا سریع تر جواب بدید ممنون

    پاسخ
  18. gh

    الان که داشتم نگاش میکردم دیدم با این تکان دادن سر غذاش و که بش دادم بر میکردونه به دهانش دوباره میخوره
    تورو خدا بم بگید چیکار کنم دارم سکته میکنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باز کردن دهان و تکان دادن سر نشانه گرسنگی در جوجه طوطی ها هست نه بیماری.
      حالا عطسه جریانش فرق میکنه اصلا شاید غذای زیادی بهش دادین و میخواد بیاره بالا و یا رفته تو بینیش و یا همون حالت اول که گفتم از گرسنگی هست.
      شما دقیق بفرمایید مشکلش چیه و چه غذایی و به چه میزان بهش میدین و چطوری بهش غذا میدین و کجا ازش نگهداری میکنید تا بشه راهنماییتون کنیم الان نمیدونم چی بگم خدمتتون.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *