شناخت حالات و رفتار طوطی سانان

طوطی ها هم مانند انسانها و سایر موجودات قادر به بیان بعضی از احساسات و حالات خود بدون استفاده از کلام هستند. طوطی ها خواسته ها، حالات و احساسات خود را از طریق حرکات بدن نمایان میسازند و بهتر است نگهدارنده طوطی این رفتار را بشناسد تا بهتر نیازهای پرنده را رفع کند یا اینکه  حرکات طوطی باعث نگرانی و اشتباه در تصمیم گیری نگهدارنده نشود در این قسمت حالات معمول و متداول طوطی را برای علاقه مندان قرار میدهم

به ادامه متن توجه کنید

گرد شدن و پف کردن از روی سر حالی:در صورتی که طوطی پف کرده و خود را مدور ساخته و یک پایش را جمع کرده و منقارش را به ارامی به هم می زند و گاهی یکی از چشمها یا هر دو چشم را بسته است در این صورت کاملا سر حال و راضی است.

جمع شدن از روی ترس:عوامل گوش خراش در محیط زیست ما زیادند مسلما این عوامل موجب وحشت پرنده نیز می شود. پرنده نیز زمانی که هواپیمای جتی دیوار صوتی را بشکند یا صدای گوش خراشی را بشنود به وحشت خواهد افتاد ،در چنین لحظه ای پرنده خود را جمع میکند ، پرهای خود را به بدن چسبانده و گردن خود را می کشد. به محض حصول ارامش پرهایش را بصورت اول دراورده و با عادی کردن پرها (تکان دادن پرها) باد کرده تر به نظر می اید.

رفع خستگی: در صورتی که خواب نیم روزی یک ساعته خاتمه یافته باشد پرنده سر حال امادگی لازم جهت فعالیتهای جدید را خواهد داشت برخی مواقع مبادرت به کشیدن یک بال و پای همان طرف می نماید ،شاید هم دو بال خود را به عقب بکشد این عمل ممکن است چمد بار پی در پی تکرار شود “در این صورت پرنده به روال طوطیان رفع خستکی می کند”

حالت بازی تحاجمی:طوطی معمولا پس از خواب ظهر سر حال شده و میل به بازی تهاجمی را با بلند کردن پرهای پشت گردن ،سر و بدن نمایان خواهد کرد پرنده نوک را ظاهرا قوی جلوه میدهد. ممکن است در صورت وجود درخت خزیدن شروع به کندن و شکستن پوسته ها کند و رفتار تندی از خود نشان دهد

ترساندن برای جلب توجه کردن:برخی مواقع طوطی مبادرت به بر هم زدن شدید و ناگهانی بالهای خود نموده و این عمل را با جیغ های بلند همراه می سازد. این رفتار خشونت امیز ناگهانی باید موجبات ترساندن را فراهم سازد و چنین نیز هست و گاهی این حرکات برای جلب توجه شما به خود انجام میگیرد. “در این صورت موقعیت طوطی خود را در نظر بگیرید”

خشونت:در وضعیتی که پرنده بالهایش را بالا برده و منقارش را باز کرده و حرکاتی چپ و راست انجام می دهد عصبانی و ناراحت است. یک چنین رفتار خشونت امیزی می تواند به عنوان اخطار یا حمله ای در حال تکوین تلقی شود

خواهش کردن:در صورتی که ما حضور داشته و طوطی مایل به داشتن چیزی باشد با سوتی یک نواخت توام با لرزش مخصوص ان را طلب می کند، در این میان ناخنی نیز به منفار می گیرد. این حالت ممکن است زمانی که طوطی خجالت زده شده ،نیز وقوع پیدا کند

رضایت طوطی: هر گاه طوطی به ارامی و با حوصله شروع به تمیز سازی پرهایش کند این امر نشانه امنیت و رضایت پرنده است

ابراز علاقه:هر گاه طوطی با منقار به ارامی با انگشتانتان بازی کند این امر نشانه ابراز علاقه و در خواست رفتار متقابل از شما است ( شما میتوانید با انگشت به ارامی سر طوطی را بخارانید)

خوشحالی:در صورتی که طوطی تکان های شدیدی به سر خود بدهد نشانه خوشحالیست مثلا زمان ورود شما به منزل ممکن است این اتفاق رخ بدهد

منبع: کتاب شناخت و نگهداری طوطی به نقل از onlypet.ir

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

440 دیدگاه در “شناخت حالات و رفتار طوطی سانان

  1. turkan

    سلام
    چجوری میشه جنسیت عروس هلندی رو تشخیص داد. با توجه به این چندین نژادن و رنگ دارن
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در قسمت عروس هلندی همه مطالب مربوط به اون گفته شده لطفا مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
  2. amir ali

    سلام
    ببخشید من طوطیمو تازه خریدم حدودا یک سالشه در قفسشو باز گذاشتم که بیاد بیرون ی کم که بیرون موند رفتم که بگیرمش وقتی گرفتمش یهو گازم کرفت بردمش تو قفس.دستی هم نبود ولی از بیرون قفس با دست غذا میدادم میگرف ولی الان تا منو میبینه اینور اونور میره تازه بال راستش پراش ی کم خراب شده
    چیکار کنم باهام دوباره خوب بشه
    لطفا جوابو واسم ایمیل کن مرسی
    *********@yahoo.com

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز برای دریافت پاسخ حداقل ۲۴ ساعت صبر کنید آن لاین که باشیم به ترتیب به همه جواب میدیم.
      امکان ایمیل هم نداریم .
      خب هیچ کاری نباید بکنید شما باعث ترس اون شدین و همه چی طبیعیه و باید هم بترسه و کم کم ترسش میریزه و دوباره خوب میشه فقط صبر و حوصله لازمه.
      ببخشید اون پیام بعدیتون رو بنده حذف کردم. ایمیلتون رو هم همینطور.

      پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          هیچی فقط صبر کنید تا به شما عادت کنه و ترسش بریزه.

          پاسخ
          1. amir ali

            یعنی هیچ کاری نکنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
            اگه رام نشد چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              زورکی که نمیشه رامش کنید برای طوطی فقط باید وقت بذارید و عجله نداشته باشید و صبور باشید همین و بس.

              پاسخ
  3. amir ali

    قیمت جوجه شاه اسکندر بزرگ چنده؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      قیمت نمیتونیم بدیم خدمتتون قربان.

      پاسخ
  4. احمد

    با سلام
    من تازه عضو شدم سه روز پیش یک جفت طوطی برزیلی خریدم، طوطی ماده صورت هولوییه من تمام مطالب سایت رو خوندم مطلبی که نگرانم کرده و از شما راهنمایی میخوام اینه:
    طوطی مادم چهچه میزنه بالا پایین میره آب و غذا میخوره رنگ فضلش طبیعیه فقط تمام مدت پف کردست و پرهای تمام بدنش نمیخوابه و وقتی کش و قوس میاد زیر بالاشو که نگاه کردم قسمتهایی هست که پر سبز نداره انگار ریخته و در ناحیه جلو روی شکم یه خط صاف بین پرهاش مثل فرق باز شده که در اون ناحیه وقتی نگاه کردم پرهای اون قسمت به شدت کم بود فقط زمانی که میترسه شبیه طوطی نر میشه و پرهاش میخوابه برای چند ثانیه. در ضمن فروشنده به من گفت هردوی اینها ۷-۸ ماهه هستند.هرزگاهی هم به طوطی نر نوک میزنه
    خواهش میکنم جوابمو بدین و منو از نگرانی در بیارید.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ورودتون رو به سایت خودتون خوش آمد میگم.
      اصلا جای نگرانی نداره و همه چی طبیعیه اون خط وسط سینش و کم پر بودن اون منطقه کاملا طبیعیه چون باید پرهای سینش رو از هم باز کنه و تخم ها رو بچسبونه و بدنش پس این طبیعیه.
      اونکه برخی از قسمت های بدنش پر سبز نداره هم طبیعیه و شاید پرهاش رنگ دیگه باشن و یا ریخته باشن و بعدا در بیان.
      پف کردن همیشگی خطرناکه نه برخی مواقع و اینکه پرنده سر حاله و تغذیه خوبی داره جای نگرانی نیست فقط جاش گرم باشه و در معرض وزش باد و سوز سرما نباشه.

      پاسخ
  5. احمد

    ببخشید یه نکته دیگه؛ وقتی داشتم میخریدم پف نکرده بود
    خیلی سپاسگذارم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شاید ترسیده و چون تازه وارد هست اینطوریه جای نگرانی نداره.

      پاسخ
  6. amir ali

    سلام
    من هرکاری میکنم طوطیم رام نمیشه و رو دستم نمیاد
    چن بار گشنگی بهش دادم تا بیاد بشینه رو دستم غذا بخوره ولی نمیومد
    بازم باید صبر کنم؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اشتباه کردین به طوطی گرسنگی دادین کلا از روشهای زورکی برای رام کردن و فروش طوطی استفاده میکنن نه طوطی که شما دوستش دارید و جز افراد خانواده شما شده پس باید باهاش به خوبی برخورد کنید و صبر و حوصله داشته باشید در کل این روشهای عجیب و غریب کار رو به تاخیر می اندازه و همه چی رو خرابتر میکنن.

      پاسخ
  7. احمد

    سلام
    ببخشید میخواستم بدونم فصل پر ریزی و سن پرریزی برزیلی ها ( صورت هلویی ها ) چه زمانی است پرنده ماده من هنوز پرهاشو پف میکنه اما ریزش پر نداره. ممکنه قبل ازینکه من خریده باشمش پرهاش ریخته باشه ؟ برای همینه که برخی نقاط بدنش کم پشته؟
    – غذا زیاد خورد ن و زیاد و ریلکس خوابیدنش طبیعیه؟ و آیا انواع کلم ها (کلم قرمز، سفید و…) براشون خوبه
    – پیشاپیش ازتون تشکر میکنم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پف کردن پرها اصلا هیچ ربطی به پر ریزی و زمان تو لک رفتن پرنده نداره.
      پر ریزی در طبیعت با تغییر فصل انجام میشه مثلا اوایل پاییز و اوایل بهار حالا تو قفس و فضای خونه این زمان جلو و عقب میشه ضمنا بستگی به نوع تغذیه هم داره و در کل یه موضوع پیچیده ای هست و خیلی جدی نگیرید فقط بدونید سالی یکبار و حداکثر دو بار طبیعیه مگر در پرنده های خاصی که سالی ۴ بار هم پر ریزی دارن.

      پاسخ
  8. احمد

    بازم سلام
    من طوطی برزیلیمو بردم دکتر وقتی دکتر معاینش کرد و چینه دونش و جناق سینه خنجریشو بهم نشون داد گفت این پرنده سوء تغذیه داره خیلی ضعیف شده زیاد میخوابه سرشو برمیگردونه تو پرای پف کردش
    مشکلی که وجود داره اینه که این پرنده گویا توی پرنده فروشی که بوده فقط ارزن میخورده الانم ازبین دونه های مختلفی که شما تو صیه کرده بودید فقط ارزن که قبلا میخورده رو میخوره دکتر گفته اگه غذا بخوره احتمال زنده موندنش هست.
    راه حلی هست که بتونم بهش غذا بدم تا اوضاعش بهتر بشه؟
    احساس میکنم همین روزاست که بمیره حتی با قطره چکون آب سیب حاوی داروییم که دکتر بهم داده رو تو نوکش تزریق کردم
    واقعا به راهنمایی نیاز دارم
    متشکرم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شما فکر میکنید آیا پرنده فقط ارزن بخوره ضعیف میشه ؟؟؟!!! نه قرار نیست اینطوری ضعیف و نحیف بشه چون ارزن خودش کلی مقوی هست هرچند به تنهایی کافی نیست اما دیگه اینطوری نمیشه.
      خب داخل ظرف آبخوریش حتما از مولتی ویتامین استفاده کنید.
      باید به خوردن میوه و سبزی و دانه مقوی هم عادت کنه.
      بنظر بنده لاغریش از بیماری هست نه از ارزن نمیدونم دامپزشک داروی چی بهتون داده و چطوری باید مصرفش کنید احتمال میدم یک آنتی بیوتیک تجویز کرده باشه ؟؟؟!!!! خیلی وقت ها برخی از آنزیم های داخل چینه دان پرنده کم میشه و دیگه نمیتونه درست دانه ها رو هضم کنه ممکنه الکترولیت نیاز داشته باشه بهتره از کف دریا استفاده کنید و بذارید جلوش تا بخوره و خاک تمیز و شن شسته و یا کلوخ و خاک رس اگر پیدا کنید و مقداری جلوش بذارید حتما میخوره و براش هم مفیده این میشه همون الکترولیت که خدمتتون گفتم و خوب میشه.
      راستی جوانه گندم تازه و ذرت تازه ( یا ذرت پخته )هم بهش بدین خیلی مفیده.

      پاسخ
  9. amir ali

    سلام
    ما میگید همش به طوطی باید غذا بدیم تا سیر بشه؟؟؟؟؟
    اینطوری مارو محل نمیزاره که

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اصلا اینطوری نیست که همش گرسنه باشه تا شما رو تحویل بگیره و این روش گرسنگی دادن رو بنده اصلا قبول ندارم باید با صبر و حوصله و وقت گذاشتن طوطی رو رام کنید نه گرسنگی دادن.

      پاسخ
  10. سارا

    سلام
    من چند وقت پیش یه مرغ عشق دستى داشتم،یه روز صبح که رفتم بیرون و عصر برگشتم دیدم پف کرده و سرش هم مى لرزه. به دو روز هم نکشید و مرد. برام خیلى سوال شده دلیلش چى بود!!!چون روز قبل حالش خوب بود. شما دلیلش رو مى دونید؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پرنده شما به یکی از این دو دلیل تلف شده.
      ۱ – یا سرماخوردگی شدید داشته.
      ۲ – نیوکاسل گرفته اگر سرش میلرزیده و فضلش سبز تیره و چسبناک بوده و طی ۲۴ ساعت مریض و تلف شده حتما نیوکاسل داشته.

      پاسخ
  11. سارا

    سلام
    مگر نیوکاسل مسرى نیست؟ من بجز اون ١٠ تا مرغ عشق دیگه داشتم و اکثرا با هم نگهشون مى داشتم پس چرا هیچ کدوم از اونا مبتلا نشدن!؟
    این بیمارى راه درمان هم داره؟
    راستش یکم نگران شدم چون الان یه طوطى دارم چه جورى پرنده هایى که تو خونه نگه مى داریم و با پرنده هاى دیگه تماس ندارن از این نوع بیمارى ها مى گیرن؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله نیوکاسل مسری هست و همه رو مبتلا میکنه اما خب همین نیوکاسل هم انواع مختلفی داره و اگر پرنده ها با هم در ارتباط نباشن و در قفسهای جداگانه باشن اونها که سالم و سرحال هستن رو مبتلا نمیکنه و فقط ضعیف تر ها رو میکشه چون در فضای خونه و با چند تا پرنده محدود باید شرایط نگهداری خوبی داشته باشید و اگر بهداشت رو رعایت کنید بقیه مبتلا نمیشن.
      خب این بیماری از دانه آلوده – آب آلوده – پرنده بیمار – کثیفی محل نگهداری و هزار مورد دیگه منتقل میشه و حتی مثلا از شونه تخم مرغ که آلوده باشه البته برخی انواع نیوکاسل به این راحتی منتقل نمیشن و حتما باید تماس پرنده با آب و دانه سایرپرنده ها و یا فضله پرنده بیمار و … باشه تا منتقل بشه و حتی ویروس نمونه هایی از نیوکاسل در هوای آزاد بیشتر از یک ساعت نمیتونه زنده بمونه به هر حال بنده نمیتونم همه انواع اون رو بگم و حتی خودم هم نمیدونم که بخوام حرف درستی بزنم بهتره با یک دامپزشک مشورت کنید تا همه انواع اون رو براتون توضیح بده.

      پاسخ
  12. فاطمه

    سلام خوبین ؟من یه طوطی سبز دارم از کوچکی بزرگش کردم الان تخمه براش خورد کردم تو ظرف ریختم میخوره اما تا خودم نزارمش رو دستم خودش نمیاد و تا نازش میکنم میخوابه بعضی وقتا که دستمو میبرم طرفش به حالت پرشی سرشو پرت میکنه که دستمو گاز بگیره نمیدونم چرا میشه دلیلشو بگین بهم که چیکار کنم ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      چه کمکی انجام بدیم. این مواردی که فرمودید طبیعی هست. حالا پرنده خودش نمیاد خب عادت نداره و منظر شماست یا هنوز کامل دستی نشده که البته این مورد منتفی هست و فرمودید از کوچیکی بزرگش کردید. این موارد اصلا جای نگرانی نداره. یا مثلا خب نازش میکنید نمیخوابه بلکه چشماشو میبنده و سرشو یه جورایی ول میکنه و اینطوری کلی داره کیف میکنه و اینم طبیعی هست!

      پاسخ
  13. فاطمه

    دستتون درد نکنه که جواب دادین نمیدونم چیکار کنم اصلا هرکاری میکنم رو دستم نمیاد و دنبالمم نمیاد اگرم انقدر خودمو بکشم تا بیار طرفم سریع میره لای پام قایم میشه نمیدونم دیگه چیکار کنم مامانم میگه از بس غدا دادی خورده خوابیده خنگ شده خخخخخخخخخخ

    پاسخ
  14. فاطمه

    ببخش یه سوال دیگه طوطیم اصلا جنبو جوش نداره احساس میکنم زیاد باهوش نیس میزارمش تو حیاط یا باغچه اصلا راه نمیره همش یجا وامیسته عادیه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      واسه تغذیه چی به پرنده میدین؟
      بیحالی پرنده دلایل مختلفی داره. ممکنه کمبود ویتامین و املاح معدنی داشته باشه تا اینکه بیمار باشه و موارد دیگه. یه توضیح کامل بدین از محل نگهداریش گرفته تا تغذیه، وضعیت پرها، استحمام بهش میدین یا نه و موارد دیگه. یه برسی انجام بدیم ببینیم پرنده مشکل داره یا شما بهش درست نرسیدین.

      پاسخ
  15. فاطمه

    بهش بسکوییت و نون له شده با اب ومغز تخمه پسته و بادام یه قفس واسش گرفتم بعضی وقتا توی قفس میر و جاش که توش میخوابه توی بوجه زیر پاشو شن دریا ریختم

    پاسخ
  16. فاطمه

    واسش سنگ و چوب هم گذاشتم نشوم چندتا پرنده فروشی دادم همه میگن سالمه هیچیش نبس خدارو شکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      طبیعیه مورد خاصی نداره کم کم خوب میشه فقط اگر شد روزی ۲۰ – ۳۰ دقیقه حمام آفتاب ملایم در یک فضای بسته بهش بدین البته اگر سایه آفتاب باشه بهتره تا اگر گرمش شد بتونه بره زیر سایه و گرما زده نشه خیلی دقت کنید در این کار.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *