شناخت حالات و رفتار طوطی سانان

طوطی ها هم مانند انسانها و سایر موجودات قادر به بیان بعضی از احساسات و حالات خود بدون استفاده از کلام هستند. طوطی ها خواسته ها، حالات و احساسات خود را از طریق حرکات بدن نمایان میسازند و بهتر است نگهدارنده طوطی این رفتار را بشناسد تا بهتر نیازهای پرنده را رفع کند یا اینکه  حرکات طوطی باعث نگرانی و اشتباه در تصمیم گیری نگهدارنده نشود در این قسمت حالات معمول و متداول طوطی را برای علاقه مندان قرار میدهم

به ادامه متن توجه کنید

گرد شدن و پف کردن از روی سر حالی:در صورتی که طوطی پف کرده و خود را مدور ساخته و یک پایش را جمع کرده و منقارش را به ارامی به هم می زند و گاهی یکی از چشمها یا هر دو چشم را بسته است در این صورت کاملا سر حال و راضی است.

جمع شدن از روی ترس:عوامل گوش خراش در محیط زیست ما زیادند مسلما این عوامل موجب وحشت پرنده نیز می شود. پرنده نیز زمانی که هواپیمای جتی دیوار صوتی را بشکند یا صدای گوش خراشی را بشنود به وحشت خواهد افتاد ،در چنین لحظه ای پرنده خود را جمع میکند ، پرهای خود را به بدن چسبانده و گردن خود را می کشد. به محض حصول ارامش پرهایش را بصورت اول دراورده و با عادی کردن پرها (تکان دادن پرها) باد کرده تر به نظر می اید.

رفع خستگی: در صورتی که خواب نیم روزی یک ساعته خاتمه یافته باشد پرنده سر حال امادگی لازم جهت فعالیتهای جدید را خواهد داشت برخی مواقع مبادرت به کشیدن یک بال و پای همان طرف می نماید ،شاید هم دو بال خود را به عقب بکشد این عمل ممکن است چمد بار پی در پی تکرار شود “در این صورت پرنده به روال طوطیان رفع خستکی می کند”

حالت بازی تحاجمی:طوطی معمولا پس از خواب ظهر سر حال شده و میل به بازی تهاجمی را با بلند کردن پرهای پشت گردن ،سر و بدن نمایان خواهد کرد پرنده نوک را ظاهرا قوی جلوه میدهد. ممکن است در صورت وجود درخت خزیدن شروع به کندن و شکستن پوسته ها کند و رفتار تندی از خود نشان دهد

ترساندن برای جلب توجه کردن:برخی مواقع طوطی مبادرت به بر هم زدن شدید و ناگهانی بالهای خود نموده و این عمل را با جیغ های بلند همراه می سازد. این رفتار خشونت امیز ناگهانی باید موجبات ترساندن را فراهم سازد و چنین نیز هست و گاهی این حرکات برای جلب توجه شما به خود انجام میگیرد. “در این صورت موقعیت طوطی خود را در نظر بگیرید”

خشونت:در وضعیتی که پرنده بالهایش را بالا برده و منقارش را باز کرده و حرکاتی چپ و راست انجام می دهد عصبانی و ناراحت است. یک چنین رفتار خشونت امیزی می تواند به عنوان اخطار یا حمله ای در حال تکوین تلقی شود

خواهش کردن:در صورتی که ما حضور داشته و طوطی مایل به داشتن چیزی باشد با سوتی یک نواخت توام با لرزش مخصوص ان را طلب می کند، در این میان ناخنی نیز به منفار می گیرد. این حالت ممکن است زمانی که طوطی خجالت زده شده ،نیز وقوع پیدا کند

رضایت طوطی: هر گاه طوطی به ارامی و با حوصله شروع به تمیز سازی پرهایش کند این امر نشانه امنیت و رضایت پرنده است

ابراز علاقه:هر گاه طوطی با منقار به ارامی با انگشتانتان بازی کند این امر نشانه ابراز علاقه و در خواست رفتار متقابل از شما است ( شما میتوانید با انگشت به ارامی سر طوطی را بخارانید)

خوشحالی:در صورتی که طوطی تکان های شدیدی به سر خود بدهد نشانه خوشحالیست مثلا زمان ورود شما به منزل ممکن است این اتفاق رخ بدهد

منبع: کتاب شناخت و نگهداری طوطی به نقل از onlypet.ir

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

440 دیدگاه در “شناخت حالات و رفتار طوطی سانان

  1. ناشناس

    سلام من یک عروس هلندی دارم که دستی هست (بود) و رو دست و شونه ام میومد تا این که خیلی بی حال شد و در حدی حالش بد شد (ته قفس می نشست و کز وپف می کرد و خییلی ساکت بود )و مجبورا بردیمش دامپزشک دامپزشک هم بهش امپول زد و الان ششمین روزه که داره می ره اونجا برای تزریق و الان از ما هم می ترسه در حدی که فقط از پشت قفس می تونیم بهش غذا بدیم چی کار کنیم مثل قبل بشه ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب طبیعیه پرنده این همه گرفته بشه و دست به دست بشه و امپول بخوره بترسه دیگه…. به هر حال چاره ای نیست و الان سلامت پرنده مهمه. البته نمیدونم دامپزشک چه امپول و دارویی میزنه که شش روزه دارید پرنده رو میبرید. والا ادمشم شش روز پشت سرهم امپول بزنه از دکتر و کسی که میبرتش اونجا فراری میشه این که پرنده است…. نمیدونم والا، شاید بهتر باشه به جای تزریق امپول یه قطره ای، داروی محلول در ابی چیزی بدن!! اگرچه به هر حال دامپزشک و وجدانش باید تصمیم بگیره و نمیشه گفت کارشون اشتباست… شاید تشخیصی دادن!!!
      به هر حال با گذر زمان و اینکه مجددا پرنده ببینه بهش کاری ندارید و حالشم بهتر بشه مجددا اعتمادش به شما جلب میشه. سعی کنید بیشتر کنار قفس بشینید و با پرنده صحبت کنید. یا دستی تغذیش کنید از پشت میله ها. به مرور زمان این مشکل ترس از شما برطرف میشه….

      پاسخ
  2. ناشناس

    با سلام من یک طوطی دارم که ۳هفته است دارمش(اهلی است ) که هر وقت رو دستم می شینه خودشو مرتب می کنه دلیلش چیه ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      هیچ دلیل خاصی نداره و طبیعیه. پرنده ها زمان زیادی در روز رو صرف تمیز کردن خودشون میکنن. مخصوصا اگه ارامش داشته باشن و همه چی مرتب باشه با صبر و حوصله و لذت خاصی اینکارو انجام میدن.

      پاسخ
  3. فیروزه

    سلام وقتتون بخیر من یه طوطی ملنگو دارم یه شب متوجه شدم که موقع خواب بالهاش میلرزه طوری که من صداش متوجه میشدم و پرنده بیچاره تا صبح نخوابیده بود و مدفوعش ابکی بود بردم دکتر گفتند عفونت روده داره دارو دادن که هر ۲۴ساعت ۶یا ۷قطره توی اب یا روی یبش بریزیم تا دیشب خوب بود بهتر بود ولی باز امشب تا خوابید خوب بود ساعت ۲شب بیدار شدم دیدم تا باز پشت سر هم بالهاش تکون میخره حتی بعضی وقتها سرش هم تکون میخوره ایا بخاطره همون عفونت روده هست یا عصبی بودن اخه سرشب هم مهمان داشتیم بچه کوچک داشتن میومد پیشش این حالا هی میخواست نوکش بزنه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اگه به دامپزشک مراجعه کردید و پرنده رو دیده یا ازمایشی صورت داده بهتره به حرفشون اعتماد کنید و درمان رو کامل کنید.
      یه چیزی میگم شاید خیلی ساده به نظر برسه ولی ممکنه پیش بیاد و اصلا بحث عفونت و اینجور چیزا نباشه. شب ها ممکنه پشه پای پرنده یا پلک ها رو نیش بزنه و ارامش از پرنده گرفته بشه و عصبی بشه یا پر بزنه یا جیغ بزنه یا …. اگرچه این یکی از احتمالاته و باز تاکید میکنم اگه دامپزشک پرنده رو دیده و بررسی صورت داره بهتره به حرفشون اعتماد کنید

      پاسخ
  4. رضا

    سلام من یه کاسکو خریدم سه چهار کلمه بیشتر حرف نمیزنه جدیدم الان دیگه حرف نمیزنه چیکار باید کرد متشکرم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      سن کاسکوتون چقدره؟ اگه سنش بالا باشه ممکنه خیلی سختر چیزی رو یاد بگیره اما اگه جوان باشه با تمرین کردن صحیح یاد میگیره. برای اون کلماتی که بلد هست و قبلا تقلید میکرده هم باید باهاش تمرین کنید و تشویقش کنید. همین. اینکه پرنده حرف بزنه یا چیزی رو تقلید کنه بخشیش برمیگرده به خود پرنده و کار خاصی جز تمرین و تشویق نمیشه کرد.

      پاسخ
  5. Ali seyedi

    سلام من یک ملنگوی ۷،۸ ماهه دارم.امروز بعد اینکه یکم پرواز کرد به دیوار خورد و چشم راستش بسته شد.هر از گاهی چشمشو باز می کنه ولی وقتی هم باز میشه نیم بازه و با اون یکی چشمش فرق داره.بعضی وقت ها هم انگار یک شک بهش وارد شده باشه یهویی میلرزه.میشه کمکم کنید باید چیکار کنم.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      کار خاصی نمیشه کرد و صبر کنید مشکل در بیشتر موارد خود به خود برطرف میشه. اسیب های فیزیکی جزئی و تورمی که ایجاد میشه در بیشتر موارد خود به خود ترمیم و درمان میشه. اما درصد کمی هم اگه اسیب جدی باشه یا زخمی ایجاد شده باشه یا … میتونه عفونت کنه و مشکلات دیگه ای رو به وجود بیاره. یک روز صبر کنید اگه رو به بهبودی هست که هیچ در غیر اینصورت به دامپزشک مراجعه کنید. این یک روز هم پرنده از شوک خارج میشه و هم در طول شب و استراحتی که میکنه تورم و چشمش بهتر میشه. اما اگه نشد لازمه به دامپزشک مراجعه کنید.

      پاسخ
  6. محمد کا

    سلام به اساتید
    خب من بعد عمری آکواریوم داری به جرگه مرغ عشق داران پیوستم
    یه جوجه گرفتم دون خوره دستیش کنم بزرگتر که شد براش جفت میارم منتها یه رفتار عجیب داره همش از سقف قفس آویزونه کنترلشم با نوکش حفظ میکنه ( قفس کوچیک نیس و مناسبه )
    چرا اینجوری میکنه ؟ سرحاله دون میخوره ولی لب به آب نمیزنه

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *