شناخت حالات و رفتار طوطی سانان

طوطی ها هم مانند انسانها و سایر موجودات قادر به بیان بعضی از احساسات و حالات خود بدون استفاده از کلام هستند. طوطی ها خواسته ها، حالات و احساسات خود را از طریق حرکات بدن نمایان میسازند و بهتر است نگهدارنده طوطی این رفتار را بشناسد تا بهتر نیازهای پرنده را رفع کند یا اینکه  حرکات طوطی باعث نگرانی و اشتباه در تصمیم گیری نگهدارنده نشود در این قسمت حالات معمول و متداول طوطی را برای علاقه مندان قرار میدهم

به ادامه متن توجه کنید

گرد شدن و پف کردن از روی سر حالی:در صورتی که طوطی پف کرده و خود را مدور ساخته و یک پایش را جمع کرده و منقارش را به ارامی به هم می زند و گاهی یکی از چشمها یا هر دو چشم را بسته است در این صورت کاملا سر حال و راضی است.

جمع شدن از روی ترس:عوامل گوش خراش در محیط زیست ما زیادند مسلما این عوامل موجب وحشت پرنده نیز می شود. پرنده نیز زمانی که هواپیمای جتی دیوار صوتی را بشکند یا صدای گوش خراشی را بشنود به وحشت خواهد افتاد ،در چنین لحظه ای پرنده خود را جمع میکند ، پرهای خود را به بدن چسبانده و گردن خود را می کشد. به محض حصول ارامش پرهایش را بصورت اول دراورده و با عادی کردن پرها (تکان دادن پرها) باد کرده تر به نظر می اید.

رفع خستگی: در صورتی که خواب نیم روزی یک ساعته خاتمه یافته باشد پرنده سر حال امادگی لازم جهت فعالیتهای جدید را خواهد داشت برخی مواقع مبادرت به کشیدن یک بال و پای همان طرف می نماید ،شاید هم دو بال خود را به عقب بکشد این عمل ممکن است چمد بار پی در پی تکرار شود “در این صورت پرنده به روال طوطیان رفع خستکی می کند”

حالت بازی تحاجمی:طوطی معمولا پس از خواب ظهر سر حال شده و میل به بازی تهاجمی را با بلند کردن پرهای پشت گردن ،سر و بدن نمایان خواهد کرد پرنده نوک را ظاهرا قوی جلوه میدهد. ممکن است در صورت وجود درخت خزیدن شروع به کندن و شکستن پوسته ها کند و رفتار تندی از خود نشان دهد

ترساندن برای جلب توجه کردن:برخی مواقع طوطی مبادرت به بر هم زدن شدید و ناگهانی بالهای خود نموده و این عمل را با جیغ های بلند همراه می سازد. این رفتار خشونت امیز ناگهانی باید موجبات ترساندن را فراهم سازد و چنین نیز هست و گاهی این حرکات برای جلب توجه شما به خود انجام میگیرد. “در این صورت موقعیت طوطی خود را در نظر بگیرید”

خشونت:در وضعیتی که پرنده بالهایش را بالا برده و منقارش را باز کرده و حرکاتی چپ و راست انجام می دهد عصبانی و ناراحت است. یک چنین رفتار خشونت امیزی می تواند به عنوان اخطار یا حمله ای در حال تکوین تلقی شود

خواهش کردن:در صورتی که ما حضور داشته و طوطی مایل به داشتن چیزی باشد با سوتی یک نواخت توام با لرزش مخصوص ان را طلب می کند، در این میان ناخنی نیز به منفار می گیرد. این حالت ممکن است زمانی که طوطی خجالت زده شده ،نیز وقوع پیدا کند

رضایت طوطی: هر گاه طوطی به ارامی و با حوصله شروع به تمیز سازی پرهایش کند این امر نشانه امنیت و رضایت پرنده است

ابراز علاقه:هر گاه طوطی با منقار به ارامی با انگشتانتان بازی کند این امر نشانه ابراز علاقه و در خواست رفتار متقابل از شما است ( شما میتوانید با انگشت به ارامی سر طوطی را بخارانید)

خوشحالی:در صورتی که طوطی تکان های شدیدی به سر خود بدهد نشانه خوشحالیست مثلا زمان ورود شما به منزل ممکن است این اتفاق رخ بدهد

منبع: کتاب شناخت و نگهداری طوطی به نقل از onlypet.ir

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

440 دیدگاه در “شناخت حالات و رفتار طوطی سانان

  1. علی

    سلام ببخشید طوطی ها نون ماست میخورن؟؟؟؟
    من یکی از دوستام به طوطیش نون و ماست میده میخاستم ببینم اگر ایرادی نداره منم به ملنگوم بدم

    پاسخ
    1. Parrot

      چی؟؟؟؟؟؟ دوست. عزیز به هیچ عنوان این کار نکنید ، اخه نون ماست!!!!! ماست و هر لبنیات دیگه ای رو پرنده ها نمی تونن هضم کنن واقعا بین این همه میوه و سبزیجات و انقد پلت و دانه باید بهش نون ماست بدید!!!! نون هم سرشار از نشاسته که واقعا مضره برا پرنده

      پاسخ
  2. n

    سلام
    از بین طوطی های (( عروس هلندی . شاه طوطی . ملنگو . کوتوله)) کدومشون بهترن از همه نظر منظورمه

    پاسخ
  3. ++

    وجود حباب در مدفوع ملنگو نشانه ی چیست؟؟؟
    درمانش چیست؟

    پاسخ
    1. Taha ghanbari

      وجود حباب در مدفوع پرنده نشانه ای از وجود گاز معده یا وجود عفونت در پرنده باشد. … وجود آب در معده ناشی از استحمام خود یا وجود بیماری دیابت یا کبدی
      بهتره یه عکس بزارید بهتره می تونم کمکت کنم

      پاسخ
  4. ++

    سلام مجدد ببخشید وقتتونو میگیرم حدود ۲۰ روز هستش که خریدمش و الان۲ روزه که همش میره جلو پنجره و ساعتها همونجا میمونه
    بیحال نیست
    چطور باید درمانش کنم؟ خیلی نگرانم

    https://www.onlypet.ir/upload/user/box/07/159923856480041.jpg

    https://www.onlypet.ir/upload/user/box/07/159923856482652.jpg

    https://www.onlypet.ir/upload/user/box/07/15992385648513.jpg

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      از روی این عکسی که از مدفوع پرنده گذاشتید هیچ چیزی مشخص نیست مگر اینکه ازمایش بشه. حالت مدفوع گاها به نوع تغذیه هم برمیگرده. الان پرندتون چه مشکلی داره که نگرانش هستید؟ تغذیه نمیکنه؟ بیحاله؟ گوشه ای پف کرده؟ حالت طبیعی نداره؟ سرگیجه داره یا هیچ علائمی نداره و نگران هستید؟

      پاسخ
      1. ++

        سلام
        خیر خداروشکر هیچ حالتی نداره
        گاهی اوقات مدفوعش حباب داره
        من از این جهت نگرانم که چیزیش بشه

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          همونطور که فکر میکردم مشکلی هم نداره.
          اون گاهی اوقات ممکنه به خاطر نوع تغذیه یا فعالیت پرنده باشه.
          تغذیه مناسب داشته باشه و بهداشت رو رعایت کنید هیچ چیزیش نمیشه

          پاسخ
  5. حمیدرضا

    پف کردن تاج عروس هلندی از چیه؟

    پاسخ
  6. علی

    سلام
    پرواز پرنده با جلیقه ی پرواز مشکلی نداره برای پرنده؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      جلیقه پرواز دیگه چیه! البته میدونم چیه ولی هیچ وقت از این چیزا به پرنده ای مثل طوطی نبندید. بخدا پرکن میشه.

      پاسخ
  7. من

    ببخشید من تو یه سایت خوندم که نوشته بود درخت خزیدن برای طوطی ها خوب نیست.
    آیا درسته؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      دلیل خوب نبودنش رو هم ذکر کنید؟ نمیدونم چه سایتی این رو نوشته و به چه دلیلی گفته خوب نیست ولی هیچ ضرری برای پرنده نداره و بسیار هم مفید هست. اگه خوب نبود همه طوطی ها در طبیعت به جای اینکه روی درخت بشینن و پوسته های درخت رو بجون و لذت ببرن روی زمین راه میرفتن.

      پاسخ
  8. farhad

    سلام ، پرریزی طوطی ها چه فصلی هستش؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      چه نوع طوطی؟ عموما طوطی های بزرگ در طول سال و کم کم پرهاشون رو تازه میکنن. یعنی مثل قناری قرار نیست در عرض یک ماه کامل پرها رو عوض کنن. با این حال در فصل گرما این اتفاق میفته.

      پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          در طول سال کم کم پرهاشو عوض میکنه. در فصل گرما هم شدت میگیره. در فصل سرما هم پری ریخته نمیشه یا تک و توک/

          پاسخ
  9. امیر عباسی

    سلام اینکه ملنگو بره کنار پنجره بشینه تا مدت ها از چیه؟بیمار شده؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ببینید دوست خوبم اینجور سوالات رو لطفا نپرسید و خودتون قضاوت کنید که اصلا میشه بهش پاسخ داد که مطرح بشه؟ لطفا رعایت کنید و هر چیزی به ذهنتون رسید رو به عنوان سوال مطرح نکنید. مثل این میمونه که بنده بگم طوطی تو قفس روی میلش نشسته ایا نشون دهنده این هست که گرسنشه؟
      به اینصورت نمیشه پاسخی به سوال داد. پرنده شما هم شاید داره استراحت میکنه، شاید داره بیرون رو نگاه میکنه. هر چی هست علائم بیماری نیست یا اگه هم باشه توضیح کافی نیازه بدید. مثل اینکه تغذیه میکنه یا نمیکنه، پف کرده، مدفوعش حالت طبیعی نداره و ….. علائم بیماری پرنده کاملا مشخصه یا تغییری در ظاهر پرنده ایجاد میشه یا اینکه رفتار نرمال روزانش رو انجام نمیده. اینکه کمی استراحت کنه، حتی در روز چرت نیمروزی بزنه، یکی یا هر دو چشمش رو ببنده، یه پاشو بگیره بالا و ببره زیر پرها کاملا طبعی هست.

      پاسخ
  10. مهدی

    آیا طوطی ملنگونر ۱.۵ ساله نیاز به استراحت گاه دارد؟((تخت خواب کوچک))

    یا همان چوبشان کافیست؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      چوبش کافیه و نیازی به تخت خواب نداره!. میتونید واسش درخت خزیدن یا چوب های متعدد و قوطی چوبی بزارید برای سرگرمی و بالا و پایین رفتن. ولی برای استراحت عموما روی بالاترین چوب استراحت میکنن و نیاز به تختخواب ندارن!.

      پاسخ
  11. uu

    چجوری جنسیت قناری رو بفهمیم؟
    قناری آواز میخونه ولی نمیدونم چند سالس

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      شما جنسیت رو میخوای تشخیص بدید یا سن رو؟
      به هر حال جنسیت قناریتون مشخصه و اگه اواز کامل و قرصی میخونه نره.
      سن و سال قناری اما چالش برانگیزه و نمیشه دقیق حساب کرد مگر اینکه از جوجگی پیش خودتون بزرگ شده باشه و حساب کرده باشید. با این حال از روی وضعیت پرها، پاها، ناخن ها، مقعد و …. میشه حدودی تشخیص داد که پرنده جوانه یا پیر.

      پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      تا توقع شما از حرف زدن چی باشه. اگه منظورتون این هست که میتونه صدایی رو تقلید کنه جواب مثبته. اکثر طوطی ها و کوتوله و حتی مرغ عشق هم میتونه اینکارو انجام بده.

      پاسخ
  12. زهرا

    سلام دوستان من خیلی به پرندگان علاقه دارم
    میخواستم ازتون بپرسم که چ پرنده ای محبوب تره و از نظر شما بهتره میخوام پرنده بخرم و اولین بارمه گفتم یه سوالی ازتون بکنم.ممنون میشم جواب بدید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بستگی به سلیقتون و شرایط نگهداری که قراره فراهم کنید داره. ما نمیتونیم بگیم چه پرنده ای بهتره چون بدتر و بهتر بین پرنده ها وجود نداره و همگی عالین و بستگی به شما و شرایط نگهداریتون داره. یکی از مرغ و خروس خوشش میاد و شرایط تگهداریشو داره، یکی از خانواده طوطی سانان و یکی از قناری و بلبل. شرایط نگهداری همه اینها هم باهم فرق داره و بستگی به سلیقه خودتون و شرایط نگهداری که قراره فراهم کنید داره.

      پاسخ
  13. شهرام

    آیا آینه گذاشتن برای طوطی خوبه یا بده؟
    آخه تو هر سایتی یه چیزی نوشته میشه راهنماییم کنین-مرسی

    پاسخ
    1. اژدها

      سلام.من قبلن یه عروس هلندی داشتم هی براش اینه میزاشتم و کمکم بهش عادت کرد و همش دنبال اینه میگشت و به ما توجه نمیکرد و حرف هم نمیزد تا کلا فروختیمش.اما اگه رو زانه کمتر از یک ربع بزاری اشکالی نداره.

      پاسخ
  14. زهره

    سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما اساتید محترم
    ملنگویه من ۱ سالشه و نر هستش و دستیه ولی هی دوست داره لباسامو بکنه و همه ی لباسامو تیکه تیکه کرده مشکل چیه ؟؟ من باید چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      وسایل بازی، چوب درخت و چیزایی واسش بزارید تا با اونها بازی کنه. به هر حال طوطی ها جونده هستن و واسشون فرقی نداره لباس و مبل و میز و سیم و اینجور چیزا رو هم تیکه پاره کنن و شما باید مدیریت کنید که هم پرنده خدایی نکرده اسیب نبینه و هم وسایل منزل.

      پاسخ
  15. اسماعیل

    سلام
    ببخشید آیا این دیدگاه درسته که اگر طوطی ملنگو درون قفس باشه بهتر یاد میگیره که حرف بزنه و نباید از قفس بیرون بیاد؟

    پاسخ
  16. یاسین

    سلام من یه کوتوله ۸ ماهه دستی دارم از نژاد avorio cobalto .روزی حداقل ۴ ساعت از ققس میاد بیرون ( هر وفت که خودش دوست داشته باشه در قفس رو باز میکنه و میاد بیرون ) و من هم باهاش بازی و بهش توجه میکنم مشکلی که دارم اینه که بعضی وقتا ناگهانی گاز میگیره یا میاد کنار گوشم و یواش گاز میگیره جوری که دردم نیاد میخواسنم بدونم مشکلش چیه اخه بعضی وقتا خیلی بد گاز میگیره.

    پاسخ
    1. ایلیا

      اصلا گاز گرفتن طوطی فوق العاده عادیه تازه این که کوچیکه بیشتر گاز میگیره

      پاسخ
  17. ناشناس

    سلام من یه عروس هلندی چهار ماهه دارم که ۴روزه خریدمش داره کف قفس تند تند قدم می زند و سوت های بلند تر از همیشه می زند دلیلش چیه ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      دلیل خاصی نداره. تازه به محیط جدید اومده. ممکنه قبلا کنار طوطی های دیگه بوده و الان تنها شده و داره داد و بیداد میکنه، یا دستی هست و میخواد بیاد بیرون و موارد مشابه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *