غذای خانگی برای طوطی

طوطی ها در طول زندگی که در کنار انسانها داشتند و دارند به غذاهای انسانی  علاقه مند شدند و بعضی از طوطی های دستی در سر میز غذا حاضر شده و از غذاهای انسانی تغذیه میکنند ولی بعضی از این غذاها برای طوطی ها مضر است و باعث مشکلاتی در دستگاه گوارش یا حتی مسمومیت آنها می‌شود ولی ممکن است طوطی شما این غذا را بخورد!!!! پس راه حل چیست؟؟ این نکته را هم در نظر داشته باشید که نمی‌توان غذاهای انسانی را از طوطی دریغ کرد زیرا در اینصورت یا شما اذیت میشوید یا طوطی. برای درک هرچه بیشتر این موضوع در ادامه با ما همراه باشید.

به ادامه متن توجه کنید

غذاهای خانگی برای طوطی: طوطی اهلی شده علاقه به تغذیه در کنار انسانها دارد و یکی از دلایل ان اجتماعی بودن طوطی ها و تغذیه دسته جمعی انهاست. کسانی که از طوطی نگهداری میکنند معمولا به عنوان اعضای خانواده به این پرنده می‌نگرند ولذا طوطی‌ها هم خود را جزء خانواده می‌دانند و سر سفره یا میز غذا حاضر می‌شوند. بنابراین بیشتر غذاهایی که در خانه تهیه می‌شود و ما استفاده میکنیم، طوطی ها هم به انها علاقه نشان می‌دهند.

طوطی ها بیشتر غذاهایی که ما می‌خوریم را می‌توانند بخورند اما این نکته را باید به خاطر داشت که در حالی که مثلا انوع اجیل ها به صورت پوست دار یا پوست کنده مورد علاقه طوطی هاست ولی همین اجیل ها به صورت نمک دار برای انها مضر است، همچنین غذاهای سرخ کرده و چرب برای طوطی زیان اور است. اکثر طوطی ها به تخم مرغ، نان تست و برنج علاقه‌مندند و می‌توان از این نوع غذاها به انها داد. اما از دادن  گوشت قرمز و گوشت مرغ به صورت خام به طوطی خوداری کنید ولی دادن گوشت به صورت پخته شده ان هم بدون ادویه و به مقدار بسیار کم موردی ندارد.

سعی کنید از دادن ادویه به طوطی ها جدا خوداری کنید، همچنین انواع لبنیات مانند پنیر و کره برای طوطی ها مضر است ولی شاید دادن مقدار بسیار کم ماست یا شیر به طوطی خانگی خود موردی نداشته باشد. ولی مقدار بیش از حد آن به دستگاه گوارش پرنده اسیب خواهد زد.

به طور کلی اگر خواسته باشیم نتیجه ای از مطالب بالا بگیریم میتوان گفت طوطی ها در کنار انسانها میتوانند از غذای انسانی استفاده کنند ولی باید برخی موارد را در رابطه با تغذیه انها در کنار خود و غذاهای انسانی در نظر داشت در این جا عمده غذاهایی که برای طوطی ها خطرناک است و غذاهایی که می توان به انها داد ذکر می‌شود

غذاهای خطرناک برای طوطی ها: چه غذاهایی نباید به طوطی بدهیم؟

شکلات و کاکائو، کافئین، غذاهای سرخ شده، ادویه جات و هر نوع غذای ادویه دار، گوشت خام، سیر و پیاز چه پخته و چه خام، فراورده های لبنی حاوی لاکتوز، هر نوع غدای پرچرب، بعضی از هسته میوه‌ها مانند هسته سیب، هلو، گیلاس و البالو و در نهایت از دادن قارچ و کرفس و پنیر هم به طوطی ها خوداری کنید.

غذاهای انسانی که میتوان به طوطی ها داد: چه غذاهایی به طوطی بدهیم؟

برنج، استخان مرغ بدون ادویه، گوشت پخته شده مرغ البته بدون ادویه و به میزان بسیار کم، انواع دانه‌های پخته و حبوبات، نان سوخاری و انواع نان ها، تخم مرغ، چای به صورت کاملا رقیق، انواع میوه جات.

از توصیحات بالا هم میتوان دریافت که ما میتوانیم در منزل هر چیزی که خود استفاده میکنیم به طوطی بدهیم ولی باید از دادن بعضی غذاها به طوطی جدا خوداری کنیم مثلا ادویه جات، پنیر و شکلات برای طوطی مضر است ولی طوطی ها به این نوع غذاها علاقه مند هستند. پس ما هستیم که نباید انها را در اختیار طوطی ها قرار دهیم.

در اخر بهتر است یک نکته را در نظر داشته باشید. طوطی ها به خاطر زندگی اجتماعی و هم نشینی با انسان و تغذیه در کنار انسانها  به غذاهای انسانی علاقه مند شدند و نمیتوان این غذاها را از طوطی دریغ کرد، اما دادن هر نوع غذای انسانی به طوطی ها محبت نیست و ممکن است مشکلاتی را برای انها به وجود آورد. بنابراین بهتر است غذاهایی را به طوطی خود بدهیم که میدانیم برای طوطی مضر نیست و از دادن غذاهای مشکوک و از دادن غذایی که نمیدانیم مضر است یا نه خوداری کنیم.

در صورت کپی برداری این مطلب لطفا منبع (onlypet.ir) را نیز ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

176 دیدگاه در “غذای خانگی برای طوطی

  1. ن.ع

    سلام من یک شاه طوطی دارم ۵ ماهشه کمی عصبانی ی چه کنم عصبانی نباشه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      منظورتون از عصبانی هست یعنی چکار میکنه؟ لطفا سوالتون رو واضح و کامل مطرح کنید. به هر حال بخش دستی کردن طوطی رو مطالعه کنید کمکتون میکنه. باید ارامش اطراف قفس و پرنده رو حفظ کنید و پرنده رو دستکاری نکنید یا کاری نکنید که باعث ترس پرنده بشه تا کم کم به محیط جدید و شما عادت کنه. همچنین لطفا سوالتون رو هم در جای مرتبط بپرسید.
      با سپاس.

      پاسخ
  2. Meysamaz3731

    سلام خسته نباشی
    ببخشید بعضی از سایتا نوشته که سیب زمینی ابپز واسه طوطی خوبه و بعضی هم نوشته مضرره
    کدوم درسته؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      قاعدتا مضر نیست و پرنده رو نمیکشه. ولی مصرف بیش از حد اون یا قرار دادنش به عنوان بیس غذایی پرنده میتونه مضر باشه.

      پاسخ
  3. ابراهیم

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید این سوال رو اینجا مطرح میکنم ولی میخواستم بدونم برای خواب طوطی ها چیکار کنیم. یعنی من بعضا شبا رو بیدار بمونم. آیا وقتی خودم بیدارم روشون پارچه بکشم و سر و صدا م باشه میتونن استراحت کنن یا ایرادی نداره شبا تا دیروقت چراغ روشن باشه. وقتی هم چراغ روشنه یکم استراحت میکنن اما خب با هر صدای بلندی و حرکتی یکم بیدار میشن.

    پاسخ
    1. Parrot

      سلام ، دوست عزیز طوطی رو باید بزارید یه مکانی که با طلوع آفتاب روشن و با غروب آفتاب خاموش بشه نه اینکه چراغ اتاق تا دیر وقت باز باشه!!! و حتمی طوطی یه جایی قرار بدید که سر صدا نباشه چون این عامل خیلی به طوطی آسیب وارد میکنه هم استرس هم بی خوابی . موفق باشید

      پاسخ
  4. ن

    سلام میخواستم بدونم زیتون برای پرنده بده

    پاسخ
    1. houman.rahayi

      سلام
      من واسه پرنده هام موقع تخم گذاری از روغن زیتون مالیده شده روی کاهو استفاده میکنم هم استقبال میکنن هم دفعشون راحت تر میشه

      پاسخ
  5. مهديار سلمانيان

    سلام ببخشید من تازه یه ملنگو نر یه ساله خریدم وقتی رو یه چیزی میشینه دیگه رو دستم نمیاد و حالت وحشی میگیره و خیلی آرومه و یه سوال دیگه من میخواستم بدونم الان بالاشو زدن و نمیتونه کامل پرواز کنه و فقط سر میخوره این بالاش تا چه مدت دیگه قادر به پرواز هست و چکار کنم که وقتی صداش میکنم پیشمون بیاد و چکار کنم دستشوییشو تو لونش بکنه نه تو خونه خیلی ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      زمانی که پریزی کنه، خود پر چیده شده رشد نمیکنه و باید صبر کنید تا پرها بیفتن و از نو سبز بشن که خب زمان میبره و یکدفعه هم همش نمیریزه و پرنده ای مثل طوطی کم کم و رفته رفته پرهاشو جایگزین میکنه.
      طوطی شما هم هنوز کامل دستی نیست و لازمه با دست تغذیش کنید و کم کم اعتمادش رو جلب کنید.
      برای فضله گذاریش هم کار خاصی نمیشه کرد و پرنده ها مثل سگ و گربه نمیشه برای دستشویی تربیتشون کرد.
      در اخر لطفا سوالات خودتون رو در بخش مرتبط با خودش بپرسید. با سپاس.

      پاسخ
  6. ناشناس

    سلام وقت بخیر درسته که نباید ارزن و تخمه آفتابگردان همیشه دم دسته طوطی باشه؟ آخه طوطی من خیلی تخمه دوست داره و اگر پیشش باشه همشو میخوره.
    و اینکه در زمان پرریزی چه میوه هایی مفیده که بهشون بدیم

    پاسخ
  7. Hana.M

    سلام
    طوطی های من اصلا میوه نمیخورن چه طوری بهشون بدم تو اینترنت دیدم طوطی ها عاشق پرتقال هستن ولی من هرچی پرتقال دادم نمیخورن چی کار کنم که بخورن؟

    پاسخ
    1. Parrot

      سلام
      اینکه شما میگید توی اینترنت نوشته طوطی ها عاشق پرتغال هستن اما طوطی های من پرتغال نمیخورن کاملا یک حرف اشتباه هستش !! خب پرتغال میوه ای هست که اکثر طوطی ها دوست دارن اما دلیل بر این نمیشه که تموم طوطی ها بخورن و عاشقش باشن و کاملا عادیه خب طوطی های شما علاقه ای به پرتغال ندارن طوطی بیشترشون سیب رو میخورن شما سیب رو بهشون بدید اگه بقیه میوه هارو امتحان کردید و نمیخورن اذیتشون نکنید سعی کنید بهشون ویتامین بدید که جبران بشه

      پاسخ
  8. دیانا

    سلام من یه طوطی برزیلی فیشر دارم از دو ماه ونیم بوده آوردمش ،اصلا اهلی نشده وکلا فقط دونه وتخم آفتابگردان میخوره ،هر چی میوه وسبزی یا جوانه گندم و ذرت میزارم نمیخوره حتی یه روز م گرسنه بمونه ،چکار کنم،فقط هفته ای یه بار مولتی ویتامین میدم بهش

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب اگه اهلی نشده و تمایل به دستی کردنش ندارید یا فرصت کافی برای وقت گذاشتن برای پرنده ندارید بهتره که واسش یک جفت تهیه کنید.
      میوه جات رو هم به طرق مختلف در اختیارش بزارید و امتحان کنید. مثل رنده کردن، برش خورده و بین میله ها و اگه باز نخورد اب میوه رو هم امتخان کنید و باز نخورد میتونید از رنده شده میوه یا اب میوه ترکیبی با غذایی که دوست داره استفاده کنید. اگه بازم نمیخوره همون مولتی ویتامین رو مورد استفاده قرار بدید و دیگه کاریش نمیشه کرد…..

      پاسخ
  9. کیانی

    سلام مرغ مینا دارم امروز صبح اول متوجه شدم که تخم گذاشته بخاطر اینکه نخوره تخم را برداشتم البته حال مینا هم سرحال وخوب بودولی سر شب یکدفعه دیدم افتاد کف قفس ودور خودش میچرخید خیلی ناراحت شدم که بعداز یکی دو دقیقه بهتر شد ولی مشخصه حالش خوب نیست چون رفته تو لک ویاگرا ضعف داره لطفا راهنمای کنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      تخم دیگه ای نداشته. تخم داخل شکمش نچرخیده؟ ایا حالت پف کردگی به نحوی که انتهای دمش بالاتر قرار بگیره مشاهده نکردید؟ لرزش یا پیچش گردن یا … نداره؟ و خیلی موارد دیگه. به هر حال خیلی دقیق نمیشه گفت چه مشکلی داره. بهتره پرنده رو برای معاینه ببرید دامپزشک یا اگه علائم دیگه ای مشاهده کردید اطلاع بدید شاید بشه تشخیصی داد.

      پاسخ
  10. .

    سلام من یه جفت طوطی گرینچیک دارم چند وقته براشون لونه گذاشتیم ولی تخم نمیذارن و چند روزه ماده از برامدگی شکمش معلومه تخم داره و بیحاله ولی تخم نمیذاره چیکار باید بکنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      احتمال اینکه تخم در شکم ماده چرخیده باشه هست. (اگر ماده بیحال شده و پف کرده هست و دل دل میزنه)
      به نظرم اگه تجربه خاصی در این زمینه ندارید حتما به دامپزشک مراجعه کنید. با این حال درمان هایی با روغن زیتون و ماساز شکم پرنده هست که خب اشتباه در اینکار میتونه باعث مرگ پرنده بشه.

      پاسخ
  11. Hmid

    سلام خسته نباشین عروس هلندی من دوس داره من توی دهنم براش پسته و اینجوری چیزارو له کنم و از دهنم بخوره میخواستم بدونم واسش بد نیس و بهش ضرر نمیرسونه؟

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *