غذای خانگی برای طوطی

طوطی ها در طول زندگی که در کنار انسانها داشتند و دارند به غذاهای انسانی  علاقه مند شدند و بعضی از طوطی های دستی در سر میز غذا حاضر شده و از غذاهای انسانی تغذیه میکنند ولی بعضی از این غذاها برای طوطی ها مضر است و باعث مشکلاتی در دستگاه گوارش یا حتی مسمومیت آنها می‌شود ولی ممکن است طوطی شما این غذا را بخورد!!!! پس راه حل چیست؟؟ این نکته را هم در نظر داشته باشید که نمی‌توان غذاهای انسانی را از طوطی دریغ کرد زیرا در اینصورت یا شما اذیت میشوید یا طوطی. برای درک هرچه بیشتر این موضوع در ادامه با ما همراه باشید.

به ادامه متن توجه کنید

غذاهای خانگی برای طوطی: طوطی اهلی شده علاقه به تغذیه در کنار انسانها دارد و یکی از دلایل ان اجتماعی بودن طوطی ها و تغذیه دسته جمعی انهاست. کسانی که از طوطی نگهداری میکنند معمولا به عنوان اعضای خانواده به این پرنده می‌نگرند ولذا طوطی‌ها هم خود را جزء خانواده می‌دانند و سر سفره یا میز غذا حاضر می‌شوند. بنابراین بیشتر غذاهایی که در خانه تهیه می‌شود و ما استفاده میکنیم، طوطی ها هم به انها علاقه نشان می‌دهند.

طوطی ها بیشتر غذاهایی که ما می‌خوریم را می‌توانند بخورند اما این نکته را باید به خاطر داشت که در حالی که مثلا انوع اجیل ها به صورت پوست دار یا پوست کنده مورد علاقه طوطی هاست ولی همین اجیل ها به صورت نمک دار برای انها مضر است، همچنین غذاهای سرخ کرده و چرب برای طوطی زیان اور است. اکثر طوطی ها به تخم مرغ، نان تست و برنج علاقه‌مندند و می‌توان از این نوع غذاها به انها داد. اما از دادن  گوشت قرمز و گوشت مرغ به صورت خام به طوطی خوداری کنید ولی دادن گوشت به صورت پخته شده ان هم بدون ادویه و به مقدار بسیار کم موردی ندارد.

سعی کنید از دادن ادویه به طوطی ها جدا خوداری کنید، همچنین انواع لبنیات مانند پنیر و کره برای طوطی ها مضر است ولی شاید دادن مقدار بسیار کم ماست یا شیر به طوطی خانگی خود موردی نداشته باشد. ولی مقدار بیش از حد آن به دستگاه گوارش پرنده اسیب خواهد زد.

به طور کلی اگر خواسته باشیم نتیجه ای از مطالب بالا بگیریم میتوان گفت طوطی ها در کنار انسانها میتوانند از غذای انسانی استفاده کنند ولی باید برخی موارد را در رابطه با تغذیه انها در کنار خود و غذاهای انسانی در نظر داشت در این جا عمده غذاهایی که برای طوطی ها خطرناک است و غذاهایی که می توان به انها داد ذکر می‌شود

غذاهای خطرناک برای طوطی ها: چه غذاهایی نباید به طوطی بدهیم؟

شکلات و کاکائو، کافئین، غذاهای سرخ شده، ادویه جات و هر نوع غذای ادویه دار، گوشت خام، سیر و پیاز چه پخته و چه خام، فراورده های لبنی حاوی لاکتوز، هر نوع غدای پرچرب، بعضی از هسته میوه‌ها مانند هسته سیب، هلو، گیلاس و البالو و در نهایت از دادن قارچ و کرفس و پنیر هم به طوطی ها خوداری کنید.

غذاهای انسانی که میتوان به طوطی ها داد: چه غذاهایی به طوطی بدهیم؟

برنج، استخان مرغ بدون ادویه، گوشت پخته شده مرغ البته بدون ادویه و به میزان بسیار کم، انواع دانه‌های پخته و حبوبات، نان سوخاری و انواع نان ها، تخم مرغ، چای به صورت کاملا رقیق، انواع میوه جات.

از توصیحات بالا هم میتوان دریافت که ما میتوانیم در منزل هر چیزی که خود استفاده میکنیم به طوطی بدهیم ولی باید از دادن بعضی غذاها به طوطی جدا خوداری کنیم مثلا ادویه جات، پنیر و شکلات برای طوطی مضر است ولی طوطی ها به این نوع غذاها علاقه مند هستند. پس ما هستیم که نباید انها را در اختیار طوطی ها قرار دهیم.

در اخر بهتر است یک نکته را در نظر داشته باشید. طوطی ها به خاطر زندگی اجتماعی و هم نشینی با انسان و تغذیه در کنار انسانها  به غذاهای انسانی علاقه مند شدند و نمیتوان این غذاها را از طوطی دریغ کرد، اما دادن هر نوع غذای انسانی به طوطی ها محبت نیست و ممکن است مشکلاتی را برای انها به وجود آورد. بنابراین بهتر است غذاهایی را به طوطی خود بدهیم که میدانیم برای طوطی مضر نیست و از دادن غذاهای مشکوک و از دادن غذایی که نمیدانیم مضر است یا نه خوداری کنیم.

در صورت کپی برداری این مطلب لطفا منبع (onlypet.ir) را نیز ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

176 دیدگاه در “غذای خانگی برای طوطی

  1. امیر مهدی

    من جفت طوطی برزیلی دارم پرنده فروش گفت تا اول مهر تخم میکنند و هنوز تخم نکرده اند ایا به انها برنج پخته باید داد یا ابکش لطفا راهنمایی ام کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ نوع برنجی بهتره استفاده نکنید. چون برنج باعث یبوست میشه .
      بهتره از دانه های مخلوط – ذرت تازه – جوانه گندم تازه – میوه – سبزی و …. استفاده کنید .
      چه زمانی طوطی ها رو خریداری کردین ؟؟؟!!! اینطوری نیست که بنده یا فروشنده بگیم کی تخم گذاری میکنن طرف همینطوری یه چیزی گفته باید صبر کنید تا پرنده در محیط جدید جا بیوفته و شرایط نگهداری خوبی داشته باشه و لونه استاندارد و کلا همه چی خوب باشخ تا تولید مثل کنه اگر تازه اونها رو خریداری کردین ممکنه تا ۳ -۴ ماه زمان ببره تا تخم گذاری کنن و شاید اوایل سال جدید تخم بذارن پس نمیشه گفت کی تخم گذاری میکنن همه چی بستگی ب هخود پرنده ها سن اونها و شرایط نگهداری و … داره و کلا هرچی پرنده کمتر جابجا بشه و بیشتر در آرامش باشه و غذای متنوع بخوره احتمال تولید مثل بیشتری داره.

      پاسخ
  2. علی

    سلام چه غذایی باید همیشه داخل قفس شاه طوطی باشه؟ ارزن و تخم کتان میذاشتم نمیخورد الان همیشگی تخمه تو قفسش هست در کنارش انواع غذاهای تازه هم می دم خواستم ببینم مشکلی نداره؟ و اینکه از چه نوع چوبی برای اسباب بازیش میتونم استفاده کنم از کسانی شنیدم که میگفتن چوب دسته بیل یا چوب طی از ابزار فروشی بگیرم بدم نجار درست کنه نظرتون چیه ممنون میشم راهنمایی کنین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      آب و تخمه آفتاب گردان.
      از هر نوع چوبی میتویند استفاده کنید حتی از شاخه های طبیعی که سم پاشی نشده باشه و تمیز باشه.

      پاسخ
  3. وحید

    سلام.من یه طوطی ملنگو دارم.علاقه ب جویدن گل وگیاه سبز داره.
    به محض این که میبینه شروع به جویدن ساقش میکنه..
    نمیتونم جلوشو بگیرم.ایا مضر هستش واسش؟؟؟
    و از چند ماهگی میتونم باهاش تمرین کنم واسه یادگیری ک سخنگو بشه؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب همه طوطی ها از جویدن گیاه لذت میبرند فقط اون شاخه و گیاه نباید سمی و کثیف باشه.
      برای سخنگو شدن از همون جوجگی میتونید شروع کنید. بخش های مربوطه رو مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
  4. امیرحسین

    با سلام خدمت اساتید من میخوام یک جفت طوطی برزیلی بگیرم یه جفت طوطی برزیلی یک و نیم ساله وحشی بگیرم یا یه طوطی کم سن و سال ؟؟
    یه سوال دیگه ام داشتم این که وقتی میخوام طوطی بگیرم یه راه قطعی و ۱۰۰ درصدی واس مشخص شدن نر و مادشون بفرمایید به غیر از آزمایش و این جور چیزا

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      طوطی کوتوله برزیلی رو بهتره جفت تهیه کنید البته باید نر و ماده هم خون و خواهر و برادر نباشند پس میتونید نر و ماده جوان و جفت نخورده خریداری کنید و خودتون جفت بدین و یا یک جفت جوان خریداری کنید برای تشخیص جنسیت و سن طوطی باید تجربه داشت هباشید مخصوصا برای کوتوله برزیلی باید اینقدر دیده باشید تا بتونید تشخیص بدین و یا به حرف فروشنده اعتماد کنید و یک جفت تضمینی خرید کنید.

      پاسخ
  5. محمد حسین

    سلام میخواستم بدونم میشه طوطی برزیلی رو در حد چند کلمه حرف اورد؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر از جوجگی ازش نگهداری کنید و دست اموز باشه بله در غیر اینصورت خیر.

      پاسخ
  6. مهدی تقی زاده

    من یه ملنگو خریدم بالا نمیاره اما به من عادت نکرده و وقتی میرم پیشش میره اون ور چیکار کنم بیاد پیشم تا به من عادت کنه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      جوجه هست یا بزرگ؟ منظورتون از بالا نمیاره رو نفهمیدم. به هر حال برای اینکه به شما عادت کنه نیاز به زمان هست و همینطور باید روش کار کردن و دستی کردن طوطی رو هم بدونید.
      بهتره مطلب زیر رو بخونید.
      دستی کردن طوطی

      پاسخ
    2. سیاوش

      به او غذای مورد علاقه اش را نشان دهید تا بیاد روی دستتون و زمانی برایش صبر کنید که طوطی شما فکر کند که شما دوست او هستید تا به شما عادت کند

      پاسخ
  7. سیاوش

    سلام لطفا به من کمک کنین که چگونه کاری کنم که طوطی در زمین و سر سفره دستشویی نکند

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اینکار تقریبا غیر ممکنه و طوطی مثل سگ و گربه نیست و هر وقت دستشویی داشته باشه کارشو هرجایی که باشه انجام میده. بغیر از برخی جاها مثل لونش یا روی شونه شما یا ….
      به طور کلی نمیشه عادتش داد که فقط یک جای خاص دستشویی رو انجام بده یا حداقل این اموزش بسیار سخت و پیچیده است!

      پاسخ
      1. ناشناس

        سلام خسته نباشید ببخشید من ۲ تا سرلاک شاه طوطی گرفتم ۳۰ روزه بود و سرلاک میدادم تا دقیقا شدن ۶۵ روزه وسرلاک و بد میخورن و جای گزینشون تخمه بادوم زمینی و سیب و ذرت و گردو هم ریختم میخورن اما خوب سیر نمیکنن خودشونو و نمیدونم چرا علاقه به هیچ غذایی هم ندارن که حداقل اونو براشون بزارم و بتونم باهاش تشویق کنم کمکم میکنید لطفا چه چیزی بدم که سیر بشن ظعیف هم شدن

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          اصولا طوطی ها به اصطلاح تا خرخره غذا نمیخورن و هر دفعه مقدار کمی تغذیه میکنن. شما انواع دانه ها رو بذارید کنارشون باشه همیشه و روزانه از میوه جات و جوانه دانه ها و ذرت و اینجور چیزا هم در اختیارشون بذارید. البته همه(میوه و سبزی و ذرت) رو باهم ندید و هر روز یک کدوم رو در اختیارشون بذارید. همچنین گاها مخلوط نرم تخم مرغی هم واسشون درست کنید و در اختیارشون بذارید. مطمئن باشید در اینصورت نه ضعیف میشن و نه مشکلی پیش میاد.

          پاسخ
  8. عسل

    من به طوطی اجیل میدم با نمک شیر میدم پنیر میدم از یه فرد معتبر هم پرسیدم گفت اشکال نداره همیشه هم غذاهای مارو میخوره طوطیم هم کاکاتیله

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      تماما اشکاله و اون فرد راهنمایی درستی رو انجام نداده. نمک برای پرندتون مضره دوست من. همچنین لبنیات رو نباید بهش بدید. شاید مقدار کمی اگه بخوره موردی نباشه ولی مقدار زیاد و در بلند مدت به دستگاه گوارش و پرندتون اسیب جدی وارد میکنه. توصیه میکنم چنین غذاهایی رو به پرنده ندید. حتی مقدار کم. باز تصمیم با خودتون.

      پاسخ
  9. یک دوستار طبیعت

    سلام من برای طوطیم میتونم کیک درست کنم یا از شیرینی فروسی یه کاپکیک بدون شکلات بخرم بطوطی خامه میتونه بخوره

    پاسخ
    1. سعید کیانی مقدم

      ساختار روده و چینه دان طوطی به نحویه که نمیتونه این چیزا رو راحت هضم کنه و دچار مشکلات گوارشی میشه. لبنیات، کیک و کلوچه و هر چیزی که توش شیر استفاده شده برای طوطی مضره.
      شما بجای کیک و خامه و پنیر و اینجور چیزا میوه و سبزی و خشکبار بهش بده دعات میکنه.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      دوستمون کامل و اصولی توضیح دادند خدمتتون و درستش همینه که فرمودند اما به صورت تنوعی و به مقدار کم میشه کیک و کلوچه و بیسکوییت به طوطی داد فقط خامه و زله و چربی و شیر و … نباید بهش بدین حالا شاید در یک کیک شما یک لیوان شیر ه ماستفاده کنید ولیکن چون نسبت به حجم مقدارش کمه و به مقدار کمی هم کیک به پرنده میدین زیاد مشکل ساز نمیشه.

      پاسخ
  10. m

    سلام
    من یه ملنگو ی ۱ ساله نر دارم میخواستم ازتون خواهش کنم بگین که چی بهش بدم . . . یعنی میشه شما یه برنامه ی غذایی براش بگین در حال حاضر ارزن و کمی تخم کتان و دانه افتابگردان و هفته ای سه بار یکمی سیب میخوره
    خیلی ممنون

    پاسخ
    1. Parrot

      برنامه غذایی که نمیشه داد اما توی همین سایت بخش تغذیه طوطی ها هستش که مفصل توضیح داده . مطالعه کنید

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      از جوانه دانه ها هم استفاده کنید. ذرت تازه هم میتونه مفید باشه. سعی کنید تنوع غذایی رو رعایت کنید و پرنده فقط از دانه ها تغذیه نکنه.

      پاسخ
  11. رضا

    سلام ببخشید آیا ملنگو نون ماست میخوره؟؟؟؟
    آخه یکی از دوستام به ملنگوش نون ماست میده میخواستم ببینم منم بدم یا نه

    پاسخ
    1. m

      لبنیات به علت لاکتوز برای پرندگان مضرن چون نمیتونن هضمشون کنن

      پاسخ
  12. toq

    سلام جوانه ی ماش برای طوطی ها ضرر نداره؟

    پاسخ
  13. طوطی دوست

    چه نوع جوانه ای برای طوطی مناسبه؟

    پاسخ
  14. 000

    قطره ی مولتی ویتامین واجبه که تهیه بشه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر. اگه به اندازه کافی تغذیه مناسبی داشته باشه، از میوه جات استفاده کنید، سپیا در اختیارش بذارید، دانه های مناسب در اختیارش باشه نیازهاش تامین میشه و دیگه نیازی به مولتی ویتامین نیست.

      پاسخ
    1. عالیه

      عروس من که میخوره خیلیم دوس داره

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بببینید هر چیزی که پرنده دوست داره رو نباید بهش داد. پنیر و شکلات و لبنیات و کره و همه جور چیزی رو پرنده شدیدا دوست داره و میخوره. درسته مقدار کمش پرنده رو نمیکشه ولی مناسبشون نیست و میتونه دستگاه گوارش پرنده رو دچار اختلال کنه یا پرنده دچار مسمومیت بشه. بنابراین خواهشا هر غذایی که خودمون میخوریم رو تا مطمئن نشدید که برای پرنده ضرر داره یا نداره رو کنارش نذارید.
      این رو به طور کلی گفتم ولی خب ماکارونی موردی ضرری برای پرنده نداره به شرط اب پز بودن و بدون هیچ ادویه و سس و ….

      پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سیب و هویج عالیه. البته اکثر میوه هایی که خودمون میخوریم رو میتونید به پرنده بدید ولی در دادن میوه ها زیاده روی نکنید چون ممکنه پرنده اسهال بشه یا نسبت طبع و میزان قند و … اون میوه، زیاده رویش میتونه پرنده رو دچار مشکلاتی کنه.

      پاسخ
  15. محمد

    ببخشید طوطیا کف دریا رو میخورن؟؟؟
    با این کرونا باید کف دریا رو بشوریم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بله میخورن. میتونید کف دریا رو تهیه کنید و یه مدت نگهداری کنید یا گرمش کنید و سپس استفاده بشه.

      پاسخ
  16. ℳaryam

    سلام خسته نباشین میخواستم ببینم این رژیم غذایی ک ملنگویه ۱ساله ی من داره خوبه یا باید تغیرش بدم
    و اینکه ذرت تازه نمیخوره و همینطور جوانه ها رو
    روز درمیان سیب میخوره و تخم کتان و ارزن و افتابگردان که هر روزه روزی یکی یا دوتا پسته تازه میخوره
    میشه یه رژیم غذایی بگین که مفید باشه و من بدونم که در طول هفته باید چی بهش بدم که براش خوب باشه تمام مطالب سایتتون رو هم خوندم ولی طوطی من نمیخوره اونارو ممنون میشم کمک کنین

    پاسخ
    1. Parrot

      سلام تغذیه طوطی شما خوبه فقط ذرت رو به صورت خام ندید و آجیل رو هم خام و بدون نمک بهش بدید و اینکه اگه رژیم غذایی توی سایت خوندید و طوطی شما دوست نداشت دیگه خودتون باید با آزمون خطا تشخیص بدید طوطیتون چی دوست داره فقط از دادن نمک و شکر و کافئین و لبنیات و چیز های چرب به طوطیتون خودداری کنید

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *