تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

غذا دهی به جوجه طوطی ها به صورت دستی کاری لذت بخشی است اما بهتر است این کار را به والدین انها بسپارید و هیچ گاه جوجه طوطی را از والدین برای تغذیه دستی جدا نکنید. مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند شانسی برای زنده ماندن از طریق غذا دادن دستی شما ندارند به هرحال گاهی پیش خواهد امد که ناچار به این کار میشویم یا گاهی پرنده فروش ها جوجه هایی را میفروشند که هنوز احتیاج به والدین دارند و ناچاریم انها را به صورت دستی تغذیه کنیم. به هر حال در این قسمت نحوه صحیح غذادهی به صورت دستی به طوطی ها همراه با غذاهای نرمی که میتوان به انها داد توضیح داده میشود

به ادامه متن توجه کنید

تغذیه دستی جوجه طوطی ها و باید ها و نباید ها

تغذیه دستی جوجه طوطی ها مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند کار درستی نیست و بهتر است این کار را به والدین پرنده بسپاریم و از تغذیه دستی انها خوداری کنیم زیرا تغذیه انها اکثرا با عدم موفقیت و مرگ جوجه مواجه میشود. با این حال بعضی مواقع پیش امده که والدین طوطی ها از جوجه ها مراقبت نمیکنند یا جوجه ای از میان جوجه ها ضعیف تر است و مجال غذا گرفتن پیدا نمیکند یا پرنده فروشانی جوجه هایی را میفروشند که هنوز به والدین خود نیازمندند و هنوز از طریق والدین تغذیه میشوند. درست است که جوجه های بسیار کوچک شانس زیادی در بزرگ شدن به اینصورت ندارند ولی بعضی مواقع تغذیه نکردن انها به صورت دستی هم باعث مرگشان میشود حال انکه جوجه های بزرگتر که پروبالشان هم درامده و بعضی پرنده فروشها هم انها را میفروشند شانس زیادی در بزرگ شدن دارند و این جوجه ها که از طریق انسانها بزرگ میشوند از هر نظر برای نگهداری در کنار انسانها مناسبترند و روابط عمیقی با انسانها برقرار میکنند. به هر حال اگر با جوجه ای مواجه شدید که نیاز به نگهداری و تغذیه دستی دارد بهتر است این کار را انجام بدهید.

غذای جوجه طوطی ها و طرز تهیه سرلاک

غذای جوجه طوطی ها از غذای نرم و نیمه هضم شده داخل چینه دان والدین تهیه میشود که قاعدتا ما نمیتوانیم این نوع غذا را در اختیارشان قرار دهیم بنابراین بعضی ها غذاهای نرم و مشابهی را مانند سرلاک بچه پیشنهاد میدهند که کاملا تجویز نادرستی است. سرلاک بچه‌ها به دلیل دارا بودن لاکتوز غذای مناسبی نیست و نمیتوان از ان برای تغذیه جوجه ها استفاده کرد و دستگاه گوارش پرنده را با اختلال مواجه خواهد کرد.

توجه: سرلاک های مخصوص طوطی سانان با برندهای تجاری معتبر در بازار پرنده فروش‌ها موجود میباشد و ارجعیت تغذیه دستی جوجه طوطی‌ها استفاده از این نوع سرلاک ها است. توصیه میکنیم ابتدا از این نوع سرلاک ها برای تغذیه جوجه طوطی های خود استفاده کنید و تنها در صورتی که امکان تهیه سرلاک مخصوص برای شما میسر نیست از روش تهیه سرلاک خانگی استفاده نمایید.

غذای طوطی ها از دانه ها و میوه جات تشکیل میشود ولی همانطور که پیشتر گفتیم غذای جوجه ها به صورت نیمه هضم شده می باشد و بنابراین از دانه های معمول و خشک طوطی هم به همین شکلی که هستند برای تغذیه نمیتوان استفاده کرد. اما میتوان از مخلوط دانه ها و مواد غذایی که در ادامه بیان میشود یک غذای نرم عالی برای جوجه ها به دست اورد.

روش تهیه سرلاک خانگی برای جوجه طوطی ها

۱- دانه هایی مثل ارزن، تخمه افتابگردان، تخم کتان را به صورت خام و پوست گرفته تهیه کنید. میتوانید خودتان نیز انها را پوست بگیرید.

۲- تخم مرغ یک منبع غذایی عالی برای جوجه ها محسوب میشود. سفیده تخم مرغ اب پز را برای تغذیه جوجه ها تهیه کنید یا می توانید از پودر سفیده تخم مرغ موجود در قنادی ها استفاده کنید.

۳- میوه جاتی مانند سیب درختی یا هویج برای تغذیه طوطی ها بسیار مناسب هستند و می توانید انها را تهیه کنید.

۴- ذرت یک منبع غذایی عالی است. برای تهیه سرلاک مخصوص طوطی ها نیاز است ذرت خشک یا ارد ذرت را نیز تهیه کنید.

توجه: ترکیب مواد غذایی و دانه ها را به تناسب انجام دهید و به طبعشان و ارزش غذایی انها توجه نمایید. به عنوان مثال میتوانید از پیشنهاد زیر استفاده کنید.

  • ۴۰ درصد ارزن
  • ۲۰ درصد کتان
  • ۱۰ درصد تخم افتابگردان
  • ۱۰ درصد ارد ذرت
  • ۱۰ درصد سفیده تخم مرغ
  • ۱۰ درصد میوه جات

۵- از یک مخلوط کن برای ترکیب مواد موجود استفاده کنید و پودر دانه هایی که به تناسب ترکیب کردید را با تخم مرغ و میوه ای مانند سیب در مخلوط کن بریزید و مقداری اب جوش به ان اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا یک ترکیب نرم به دست آید.

توجه: هر دفعه به مقدار کم غذا را تهیه کنید و از نگهداری سرلاک خوداری کنید. اولویت استفاده غذای تازه برای پرنده است.

توجه: از سایر دانه هایی مانند بادام، فندق، گردو و … نیز میتوانید در برخی از وعده ها استفاده نمایید. مخصوصا برای طوطی های بزرگ. دقت داشته باشید حتما پوست مغز دانه‌ها را نیز بگیرید. به عنوان مثال بادام یک پوسته سفت دارد و مغز دانه نیز یک پوسته نازک تیره که باید این پوسته نازک کاملا جدا شود. برای سایر دانه های کوچک نیز به همین صورت.

توجه: استفاده از ترکیب دانه ها به همراه میوه جات تمامی مواد غذایی مورد نیاز روزانه جوجه طوطی ها را برای رشد سریع و تامین نیازهایشان برطرف میکنند با این حال گاها ترکیب مواد افزودنی مانند مولتی ویتامین ها در جوجه هایی که سنی بالای ۱۰ روز دارند توصیه می شود. دقت داشته باشید حتما از مکمل یا مولتی ویتامین مخصوص طیور استفاده نمایید.

غذا دهی یا تغذیه جوجه ها طوطی ها به صورت دستی:

غذا دهی به جوجه ها میتواند به دوصورت انجام پذیرد: در صورتی که جوجه ها خود غذا را ببلعند بهتر است از یک قاشق چای خوری استفاده شود و مزیت این روش این است که جوجه ها با سرعت دلخواه غذا را میبلعند و در صورتی که جوجه هنوز نمیتواند غذا را ببلعد چاره ای جز استفاده از سرنگ نداریم که در این جا هر دو روش را توضیح میدهیم

روش تغذیه با قاشق: مقداری غذای نرم را در قاشق چایخوری ریخته و لبه قاشق را به دهان جوجه گذاشه و کمی قاشق را کج کنید تا غذا سر بخورد و جوجه ان را ببلعد. در صورت پرو بال زدن جوجه، بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا جوجه را دورون دستانتان بگیرید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

روش تغذیه با سرنگ: این روش بهتر است در صورتی استفاده شود که پرنده از طریق قاشق غذا را نخورد یا اینکه نتواند غذا را ببلعد.

یک سرنگ نسبت به جسه پرنده تهیه کنید و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه کاملا ضدعفونی شده) به سر این سرنگ وصل کنید ارتفاع این لوله باید حداکثر ۴ الی ۵ سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود. سه چهارم سرنگ را از غذای نرم پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید (در این عمل در صورتی که زیاده روی کنید ممکن است غذا وارد نای پرنده شود و اگر به دادش نرسید “الوداع”) در صورت پر وبال زدن پرنده بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

توجه: باید چندین باردر روز به پرنده با روش های بالا غذا بدهید. بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این موضوع شوید.

معمولا طوطی ها باید ۱ الی ۲ ماه  تغذیه گردند البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد. همچنین در صورت غذا خوردن خود پرنده به یکباره سرلاک را قطع نکرده و تنها کم کم تعداد دفعاتی که خودتان به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خودش دانه بخورد. این مرحله مقداری سخت است و اکثر طوطی ها تا به اصطلاح دانه خور شوند نگهدارنده را عذاب میدهند.

کلام اخر: هیچگاه جوجه ها را از والدین برای تغذیه دستی  جدا نکنید و تنها زمانی این کار صحیح است که بنا به دلایلی ناچار به این کار شوید. بزرگ کردن دستی پرندگان کاری لذت بخش است ولی حوصله زیادی میخواهد و باید در این امر بسیار صبور باشید.

در صورت کپی برداری این مطلب، منبع را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

944 دیدگاه در “تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

  1. مرتضی

    سلام خدمت دوستان یه سوالی من داشتم
    جوجه عروس من تقریبا ۱۱ روزه شده چشاشم یکم بازه شده من میخواستم بدونم الان میتونم خودمم کم کم بهش سریلاک بدم با هنوز زوده الان فقط پدرش داره تغذیش میکنه من یه سریلاک برنج گرفتم داروخانه بهم گفت که اگه واسه عروس هلندی میبرین این هضمش راحته مشکلی پیش نمیاد میخواستم یه راهنمایی در مورد دادن سریلاک و این نوع سریلاکی که من میخوام بهش بدم و کمکم کنین مرسی

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیر. ریسک مرگ و میرش وجود داره. اگه والدین تغذیش میکنن دلیلی نداره جداش کنید و دستی تغذیش کنید.

      پاسخ
      1. مرتضی

        ممنون از لطفتون این امکانش هست که در زمان بزرگ کردن جوجه ها بازم جفت گیری کنن چون این عروس نره کم کم داره میخونه و زمان جفت گیری عروس ها کی انجام میشه ؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          بله اگر مولدها جوان و سالم باشند و شرایط نگهداری و تغذیه خوبی داشته باشند وقتی جوجه دارند باز هم جفت گیری میکنند و زمانیکه جوجه ها از لونه اومدند بیرون مجددا تخم گذاری میکنند البته اگر زودتر تخم کنند جوجه ها رو از لونه می اندازند بیرون و ممکنه جوجه ها رو بزنند در این حالت بهتره جوجه ها رو جدا کنید و دستی اونها رو بزرگ کنید اما تا مشکلی پیش نیومده بهتره جوجه ها رو دست کاری نکنید و بذارید خود والدین جوجه ها رو بزرگ کنند.

          پاسخ
  2. مرتضی

    سلام خدمت عزیزان
    یه سوالی پیش اومد که وقتی والیدن غذا میدن به جوجه و من خودمم هرزگاهی سریلاک میدم به جوجه چرا جوجه بعد خوردن داره له له میکنه این علت له له کردن جوجه چیه خودشم جوجه هلندی ۱۸ الی ۱۹ روزس
    این والدین هم پرای جوجرو از سینش دارن میکنن علت کندن این هم چیه میتونه باشه ممنون میشم راهنمایی کنین مرسی ازتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب به صورت طبیعی جوجه درخواست غذا میکنه و این عادی هست و موردی نداره.
      اما دقت کنید سرلاکی که به جوجه میدین نباید حاوی شیر و لاکتوز باشه و باید مخصوص پرندگان و یا بدون شیر و لاکتوز باشه تا پرنده بتونه راحت اون رو هضم کنه.
      اما اینکه والدین پرهای جوجه رو میکنند یعنی اینکه والدین اماده تولید مثل و تخم گذاری جدید هستند و جوجه مزاحم هست و باید جوجه رو جدا کنید و خودتون دستی بزرگش کنید.

      پاسخ
      1. مرتضی

        ممنونم از پاسخ دهی شما برادر عزیز
        فقط اینجا یه سوالی هست که وقتی چینه دان جوجه پر یشه این بازم له له میکنه یا به فرمایش شما درخواست غذا میکنه والله این سریلاک هم من از داروخانه گرفتم ماه نوزادان ۶ ماه هست اونجا هم این و دادنی گفت که اگه واسه جوجه میبرین حضمش راحته سریلاک مخصوص پرندگان نیست روی این سریلاک هم نوشته نشده حاوی شیر و لاکتوز هست فقط دارای شیر خشک میباشد

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب همین شیر خشک براش خوب نیست. سرلاکی که لاکتوز نداشته باشه چند برابر این معمولی ها قیمتش هست.
          وقتی چینه دانش پر بشه دیگه نباید بهش غذا بدین حتی اگر هنوز درخواست غذا داشته باشه.

          پاسخ
  3. مرتضی

    سلام خدمت عزیزان
    من یه عروس هلندی سفید رنگ گرفتم که این داره فقط پراشو تمیز میکنه خودشم بعد تمیز کردن پف میکنه تکون محکم هم وقتی میخوره پرای تمیز کردش میریزن البتع تنهاس ها میخواستم بپرسم ببینم این کارا تو ابن فصل سال طبیعب هست یا نه دمای اتاقم هم خوبه

    پاسخ
    1. amin_khani12

      سلام طبیعیه و ربطی به فصل نداره
      کلا عروس ها زیاد خودشون رو تمیز میکنن
      البته این اوایل چون یکم غریبی میکنه بیشتر پف میکنه و بهتره چند وقتی یک جای کم رفت و آمد باشه تا به محیط جدید عادت کنه
      دمای اتاق هم بین ۲۳ تا ۲۸ خوبه

      پاسخ
      1. مرتضی

        ممنونم از پاسخ
        فقط نمیدونم چرا این عروس بعد خودن غذا به خواب میره اکثرا تا از قفس برش نداری زیاد تکون نمیخوره فقط واسه غذا هر دم میره پایین و بعد خودن بازم برمیگرده بالای قفس روی قفسو هم من براشتم بازه اصلا هم بیرون نمیاد فقط تو قفس میمونه من چیکار کنم که یکم پر جنبو جوش بشه فقط جلوی اینه بردنی میخونه میخواستم یه اینه کوچیک براش جلوی فقس بزارم اون جوری صداش درنمیاد

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          هنوز تازه وارد هست و بهتره اصلا آینه جلوش نذارید.
          ممکنه ساعت خوابش به هم خورده باشه و تا نصف شب بیداره به صورت طبیعی باید با غروب افتاب به خواب بروند پس بهتره حداکثر از ساعت ۹ شب ب هبعد خواب باشه و استراحت کنه و روی قفس ر وبا پارچه نازک بپوشید و تا نصف شب بیدار ننمونه.

          پاسخ
  4. زهرا

    سلام خسته نباشید
    ما۳تا بچه عروس هلندی داریم و یکی از اونها جفت پاهاش کبوده رنگه وبقیه شون پاهاش کالباسی رنگه
    علت ش رو اگه میدونید بگید بیزحمت
    و اینکه میتونیم بهشون دونه پارس بدیم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      سنش چقدره؟ طبیعی هست و همه عروس ها دارای یک رنگ پا نیستن. باز سن و شرایط جوجه ها رو بگید. چون اگه کبودی به خاطر بیماری یا مشکلات پای پرنده باید درد رو حس کنه و بیحال بشه، در غیر اینصورت طبیعی هست و جای نگرانی نیست.

      پاسخ
  5. فرزام

    سلام من امروز یه جوجه برزیلی خریدم یک هفتشه خیلی گوشه گیره همیشه هم درحال لرزیدن هستش غذا هم براش سرلاک مخصوص طوطی سانان خریدم
    چند بار در روز باید بهش غذا بدم ؟
    آب بهش بدم؟
    آیا مریضهیا عادیه؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اگه واقعه یک هفتشه خیلی ریسک بالایی کردید و این پرنده رو خریدید.
      به هر حال دمای محیط رو بالاتر ببرید و در وزش باد و سرما هم پرنده قرار نگیره.
      سرلاک رو هم باید زمانی بهش بدید که چینه دانش خالی شده. ممکنه در طول شبانه روز چهار تا پنج نوبت نیاز باشه بهش غذا بدید. تاکید میکنم وعده های غذایی به چینه دان پرنده بستگی داره. زمانی که چینه دانش خالی شده یا نزدیک خالی شدنه میتونید تغذیش کنید و باز چینه دانش رو پر کنید.

      پاسخ
      1. فرزام

        سلام
        سنشو اشتباه گفتم اون موقع دو هفتش بود الان پرهای ریز روی چیندانش دراومده جاشم عوض کردم گذاشتم نزدیک بخاری به لطف شما حالش خیلی بهتر شد الان تنها مشکلم باهاش اینه ۲۴ ساعت روز غذا میخواد (البته من هروقت چیندانش خالی میشه غذا بهش میدم)
        شروع میکنه جیغ زدن میاد با دهنشم قفسه میگره بال میزنه نمیزاره بخوابیم چی کار کنم انقدر جیغ نزنه

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          جیغ زدن جوجه طبیعیه و باید کمی صدا بده.
          فقط قبل از اینکه بخوابید بهش غذا بدین تا اون هم راحت بخوابه ضمنا محل خواب پرنده باید تاریک باشه.

          پاسخ
  6. امیر

    سلام لطفا یه تاپیک بزنید درباره ی برند های سرلاک و اعضا تجربیاتشون رو در باره ی برند های مختلف بزارند تا توی این شرایط سرمون کلاه نره.
    الان من سرلاک بومبا خریدم خیلی شک دارم بدم به جوجه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب روی بسته بندی رو مطالعه بفرمایید باید لاکتوز و شیر نداشته باشه.
      یا از دامپزشکی سرلاک مخصوص پرندگان تهیه بفرمایید.

      پاسخ
      1. امیر

        مال پرندگانه رو بسته بندیم چیزی ننوشنه یکی از دوستانم اینجا گفته بود پرندشو کشته
        اگر تاپیکی در این باره زده بشه با خیال راحت تری خرید میکنیم. مثل تاپیکایی که توشون به برندهای ارزه کننده ملزومات ماهی هست

        پاسخ
  7. نرگس

    سلام وقتتون بخیر
    ممنون از مطالب مفیدتون
    من دوتا جوجه ملنگو دارم
    سوال اول اینکه کنارهم باشند تاثیری در ارتباطشون با من داره؟ از هم جداشون کنم ؟
    دوم اینکه تو مطلب گفتید دانه تو قفس بزاریم
    منظور چه دانه ای هست ؟
    ارزن ؟

    پاسخ
    1. my_ac

      برای جوجه تاثیری نداره و دستی میشن ولی بخوای سخنگو کنی و ارتباط بهتری با شما داشته باشن نگهداری انفرادی بهتره
      تخمه، تخم کتان، ارزن درشت، هفت تخم و ….

      پاسخ
  8. سجاد

    من می تونم برای اینکه جوجه رو به خودم آدتی کنم بیارمس بیرون

    پاسخ
    1. my_ac

      اگه جوجه هست و هنوز نمیپره میشه اوردش بیرون ولی اگه بال داره و میپره اول بالشو کوتاه کنید و بعد بیاریش بیرون

      پاسخ
  9. M

    سلام اولین بار ما جوجه برزیلی گرفتیم. مساله این که شب ساعت۲ بهش سرلاک میدیم ساعت۶ازخواب بیدار مبشه سروصدا میکنه غذا میخواد مشکل از سرلاکه یا طبیعی بعدشم فروشنده گفت گندم اب پز بریزید جلوش اشنا میشه حالا بیشتر دوست داره گندمه رو بخوره جوجه تقریبا۲۷ردزه است مشکلی نذاره جلوش تخم مرغ اب پز یا برنج پخته هم بزاریم؟ ممنونم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      تخم مرغ آب پز رو زرده و سفیده رو جلوش بذارید و اگر بخوره خیلی خوبه اما برنج اصلا خوب نیست و یبوست میگیره گندم هم اگر میخوره خوبه سبزی و میوه بهش بدین.
      هویج و سیب درختی رنده شده بهش بدین.
      طبیعیه هر زمان چراغ رو روشن کنید جوجه غذا میخواد .
      به مرور زمان سعی کنید آب و دانه دائم جلوش باشه تا غذاخور بشه معمولا یک هفته ده روز دیگه باید خودش بتونه تغذیه کنه.

      پاسخ
  10. ماه گل

    سلام. من یه جوجه ملنگو ۵۷ روزه دارم که حدود ده روز قبل از مادرش جدا شده و بشدت از غذا خوردن با سرنگ میترسه و نوکش رو محکم میبنده، چیکار کنم ترسش کمتر بشه
    ضمنا اگه ممکنه بهم بگید چطور میشه بهش اب خوردن رو اموزش داد

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ملنگو ۵۷ روزه رو میخواهید با سرنگ تغذیه کنید ؟؟؟؟!!! از ۳۸ – ۴۰ روزگی به بعد خودشون دونه خور میشن نیازی به سرنگ نداره در این سن طبیعیه که نذاره تغذیش کنید.
      آب و دانه جلوش بذارید خودش نوک میزنه و میخوره برای شروع غذاهای نرم رو جلوش بذارید و یک مرتبه غذای سرلاکی رو قطع نکنید تا یاد بگیره تغذیه کنه. میوه – سبزی – تخمه افتاب گردان مغز شده جلوش بذارید ضمنا با دست بهش غذا بدین تا بخوره ن هبا سرنگ – هویج و یا سیب درختی رنده شده جلوش بذارید.

      پاسخ
      1. ماه گل

        از پاسخگوییتون خیلی ممنونم، من همه این کارهایی گه فرمودین رو انجام میدم، همه چیز رو با نوکش برمی داره و خرد میکنه اما قورت نمیده فقط میریزه رو زمین، چه غذای نرم مثل تخم مرغ یا هویچ پخنه و … باشه یا سفت مثل پسته، تخمه و نون باگت خشک

        پاسخ
  11. Sepehr. A

    سلام ببخشید من یک جوجه ی عروس هلندی دارم که تقریبا پراش دراومده ۱۲ روز اولی که آوردمش خیلی خوب و سرحال غذا می‌خورد ولی الان خیلی کم اشتها شده و فقط ۳ تا ۴ سی سی در هر ۵ ۶ ساعتی میخوره.
    من باید چیکار کنم خواهش میکنم راهنمایی کنید.
    مشکل جدی هست نیست؟
    لطفا

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دقیقا متوجه نشدم جوجه شما چند روزه هست اگر ۱۲ روزه پیش شما هست این مورد طبیعیه چون جوجه با بزرگ شدن و تکمیل شدن رشدش غذای کمتری میخوره و حتی کمی لاغر میشه تا آماده پرواز بشه.

      پاسخ
  12. Sepehr

    سلام ببخشید من یه عروس هلندی دارم که همه ی پراش دراومده پروازم میتونه بکنه.
    میخواستم بگم میتونم بهش سرلاک بچه که فاقد لاکتوز هست ولی شیر داره رو بهش بدم؟
    چون یه جایی نوشته بود شیر به پرز ها و باکتری های مفید چینه دونش آسیب میزنه.
    با تشکر.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      لاکتوز موجود در شیر مضر هست و اگر لاکتوز نداشته باشه هیچ موردی نداره البته در این سن هیچ لزومی نداره به عروس هلندی سرلاک بدین فقط دانه مخلوط و متنوع و میوه و سبزی بهش بدین و اگر لاغر و ضعیفه از جوانه تازه گندم و ذرت تازه و یا کنسرو ذرت استفاده کنید و اب و غذا دائم جلوش باشه.

      پاسخ
  13. جاوید

    سلام دوستان دوتا جوجه عروس دارم یکی ۴۸روزه یکی ۳۵روزه و اون ۳۵روزه هر روز خیلی سرحال بود ولی از دیشب بالا اورده قبلا بهش سرلاک میدادم و چند روزه بهش بسکویت مادر میدم ولی امروز فقط بالا میاره هیچس نخورده بیحاله سوراخ دماغشم یه کم سرخ صده چیکار کنم چی بهش بدم لطفا جواب بدید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      فقط از سرلاک مخصوص طوطی سانان استفاده کنید. بیسکوییت یا چیزی که نمیدونید برای پرنده مفیده یا مضر رو استفاده نکنید. مخصوصا برای جوجه با دستگاه گوارش ضعیفش. بهتره به دامپزشک مراجعه کنید تا پرنده تلف نشده. البته اگه دامپزشک هم بتونه کاری واسش بکنه. جوجه ها تو سن کم بسیار ضعیفن

      پاسخ
  14. Mohammad

    سلام من یع جوجه طوطی سرلاکی خریدم پر هاش کامله اما رنگ نگرفته یعنی یه جورایی پر های زیریش در اومد کلک پشمش منظورمه وگرنه پر هاش خیلی کوچولو در اومده و دمش هم کوچولو در اومده به نظرتون چند وقتشه؟ متن بالا خیلی مایوس کننده بود و خیلی نا امید شدم ایا امیدی به زنده بودنش هست.؟؟؟ جاش هم خوبه توی لونه چوبی گذاشتم زیرش دستمال کاغذیه و دما هم دمای اتاقه بخاری هم روشنه کلا دمای خوبیه

    پاسخ
  15. ali.mns

    خوب اگه اصولی تغذیه بشه میتونه زنده بمونه و جای نگرانی نیست.
    فقط ی چیزی شما سرلاک تهیه نکردید براش؟

    پاسخ
  16. محمد

    سلام دوستان من یک سوال واجب دارم جوجه عروس هلندی ۲۸روزه من ک از تهران برام آوردن تا قبلش زیر مادرش بوده الان که اومده اصلا سرنگ نمیگیره بزور بهش ۲ سی سی دادم در صورتی که باید ۱۰ سی سی بخوره کرمک رد میکنه با سرنگ خالی بهش میدم این مسله که بدون کرمکی میدم مشکلی نداره؟ چیکار کنم اصلا میل به غذا نداره همش خواب هستند ظاهر سالم هم دارن کمکم کنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      مشکلی نداره بغیر از ریسک گیر کردن غذا در نای و مرگ پرنده. به هر حال این اتفاق خیلی کم و به ندرت پیش میاد ولی خب ریسکش وجود داره.
      پرنده ۲۸ روزه هم عجیبه که میلی به غذا نداره. به هر حال کم کم عادت میکنه و چاره ای نیست که به هر طریقی میتونید تغذیش کنید. دقت کنید که از سرلاک مخصوص طوطی سانان استفاده کنید.

      پاسخ
  17. محمد

    نکته دیگه اینکه چینه دون باید چقدر پر بشه جوجه های من ۹ صبح ۵ سی سی ۳ بعد از ظهر ۵ سی سی و ۱۰ شب ۵ سی سی میدم بهشون خودشون میل غذا ندارن ولی چینه دون خالی میشه من بزور میدم ولی بعد غذا ی چرت میزنن بعدش بازی میکنن چرا خاک اره هارو میجون ایا میخوان دونه خور بشه آخه ۳۰ روزه هستن

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اونقدری که با دست قشنگ متوجه بشین چینه دانش پر شده. چینه دان که خالی باشه دست که بزنید چیزی متوجه نمیشید.
      سفیده تخم مرغ اب پز به صورت رنده شده هم در اختیارش بزارید که اگه خودش تونست بخوره و موردی نیست. جوجه سی روزه هست و دیگه راحت حتی دانه ها رو هم میتونه هضم کنه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *