تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

غذا دهی به جوجه طوطی ها به صورت دستی کاری لذت بخشی است اما بهتر است این کار را به والدین انها بسپارید و هیچ گاه جوجه طوطی را از والدین برای تغذیه دستی جدا نکنید. مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند شانسی برای زنده ماندن از طریق غذا دادن دستی شما ندارند به هرحال گاهی پیش خواهد امد که ناچار به این کار میشویم یا گاهی پرنده فروش ها جوجه هایی را میفروشند که هنوز احتیاج به والدین دارند و ناچاریم انها را به صورت دستی تغذیه کنیم. به هر حال در این قسمت نحوه صحیح غذادهی به صورت دستی به طوطی ها همراه با غذاهای نرمی که میتوان به انها داد توضیح داده میشود

به ادامه متن توجه کنید

تغذیه دستی جوجه طوطی ها و باید ها و نباید ها

تغذیه دستی جوجه طوطی ها مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند کار درستی نیست و بهتر است این کار را به والدین پرنده بسپاریم و از تغذیه دستی انها خوداری کنیم زیرا تغذیه انها اکثرا با عدم موفقیت و مرگ جوجه مواجه میشود. با این حال بعضی مواقع پیش امده که والدین طوطی ها از جوجه ها مراقبت نمیکنند یا جوجه ای از میان جوجه ها ضعیف تر است و مجال غذا گرفتن پیدا نمیکند یا پرنده فروشانی جوجه هایی را میفروشند که هنوز به والدین خود نیازمندند و هنوز از طریق والدین تغذیه میشوند. درست است که جوجه های بسیار کوچک شانس زیادی در بزرگ شدن به اینصورت ندارند ولی بعضی مواقع تغذیه نکردن انها به صورت دستی هم باعث مرگشان میشود حال انکه جوجه های بزرگتر که پروبالشان هم درامده و بعضی پرنده فروشها هم انها را میفروشند شانس زیادی در بزرگ شدن دارند و این جوجه ها که از طریق انسانها بزرگ میشوند از هر نظر برای نگهداری در کنار انسانها مناسبترند و روابط عمیقی با انسانها برقرار میکنند. به هر حال اگر با جوجه ای مواجه شدید که نیاز به نگهداری و تغذیه دستی دارد بهتر است این کار را انجام بدهید.

غذای جوجه طوطی ها و طرز تهیه سرلاک

غذای جوجه طوطی ها از غذای نرم و نیمه هضم شده داخل چینه دان والدین تهیه میشود که قاعدتا ما نمیتوانیم این نوع غذا را در اختیارشان قرار دهیم بنابراین بعضی ها غذاهای نرم و مشابهی را مانند سرلاک بچه پیشنهاد میدهند که کاملا تجویز نادرستی است. سرلاک بچه‌ها به دلیل دارا بودن لاکتوز غذای مناسبی نیست و نمیتوان از ان برای تغذیه جوجه ها استفاده کرد و دستگاه گوارش پرنده را با اختلال مواجه خواهد کرد.

توجه: سرلاک های مخصوص طوطی سانان با برندهای تجاری معتبر در بازار پرنده فروش‌ها موجود میباشد و ارجعیت تغذیه دستی جوجه طوطی‌ها استفاده از این نوع سرلاک ها است. توصیه میکنیم ابتدا از این نوع سرلاک ها برای تغذیه جوجه طوطی های خود استفاده کنید و تنها در صورتی که امکان تهیه سرلاک مخصوص برای شما میسر نیست از روش تهیه سرلاک خانگی استفاده نمایید.

غذای طوطی ها از دانه ها و میوه جات تشکیل میشود ولی همانطور که پیشتر گفتیم غذای جوجه ها به صورت نیمه هضم شده می باشد و بنابراین از دانه های معمول و خشک طوطی هم به همین شکلی که هستند برای تغذیه نمیتوان استفاده کرد. اما میتوان از مخلوط دانه ها و مواد غذایی که در ادامه بیان میشود یک غذای نرم عالی برای جوجه ها به دست اورد.

روش تهیه سرلاک خانگی برای جوجه طوطی ها

۱- دانه هایی مثل ارزن، تخمه افتابگردان، تخم کتان را به صورت خام و پوست گرفته تهیه کنید. میتوانید خودتان نیز انها را پوست بگیرید.

۲- تخم مرغ یک منبع غذایی عالی برای جوجه ها محسوب میشود. سفیده تخم مرغ اب پز را برای تغذیه جوجه ها تهیه کنید یا می توانید از پودر سفیده تخم مرغ موجود در قنادی ها استفاده کنید.

۳- میوه جاتی مانند سیب درختی یا هویج برای تغذیه طوطی ها بسیار مناسب هستند و می توانید انها را تهیه کنید.

۴- ذرت یک منبع غذایی عالی است. برای تهیه سرلاک مخصوص طوطی ها نیاز است ذرت خشک یا ارد ذرت را نیز تهیه کنید.

توجه: ترکیب مواد غذایی و دانه ها را به تناسب انجام دهید و به طبعشان و ارزش غذایی انها توجه نمایید. به عنوان مثال میتوانید از پیشنهاد زیر استفاده کنید.

  • ۴۰ درصد ارزن
  • ۲۰ درصد کتان
  • ۱۰ درصد تخم افتابگردان
  • ۱۰ درصد ارد ذرت
  • ۱۰ درصد سفیده تخم مرغ
  • ۱۰ درصد میوه جات

۵- از یک مخلوط کن برای ترکیب مواد موجود استفاده کنید و پودر دانه هایی که به تناسب ترکیب کردید را با تخم مرغ و میوه ای مانند سیب در مخلوط کن بریزید و مقداری اب جوش به ان اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا یک ترکیب نرم به دست آید.

توجه: هر دفعه به مقدار کم غذا را تهیه کنید و از نگهداری سرلاک خوداری کنید. اولویت استفاده غذای تازه برای پرنده است.

توجه: از سایر دانه هایی مانند بادام، فندق، گردو و … نیز میتوانید در برخی از وعده ها استفاده نمایید. مخصوصا برای طوطی های بزرگ. دقت داشته باشید حتما پوست مغز دانه‌ها را نیز بگیرید. به عنوان مثال بادام یک پوسته سفت دارد و مغز دانه نیز یک پوسته نازک تیره که باید این پوسته نازک کاملا جدا شود. برای سایر دانه های کوچک نیز به همین صورت.

توجه: استفاده از ترکیب دانه ها به همراه میوه جات تمامی مواد غذایی مورد نیاز روزانه جوجه طوطی ها را برای رشد سریع و تامین نیازهایشان برطرف میکنند با این حال گاها ترکیب مواد افزودنی مانند مولتی ویتامین ها در جوجه هایی که سنی بالای ۱۰ روز دارند توصیه می شود. دقت داشته باشید حتما از مکمل یا مولتی ویتامین مخصوص طیور استفاده نمایید.

غذا دهی یا تغذیه جوجه ها طوطی ها به صورت دستی:

غذا دهی به جوجه ها میتواند به دوصورت انجام پذیرد: در صورتی که جوجه ها خود غذا را ببلعند بهتر است از یک قاشق چای خوری استفاده شود و مزیت این روش این است که جوجه ها با سرعت دلخواه غذا را میبلعند و در صورتی که جوجه هنوز نمیتواند غذا را ببلعد چاره ای جز استفاده از سرنگ نداریم که در این جا هر دو روش را توضیح میدهیم

روش تغذیه با قاشق: مقداری غذای نرم را در قاشق چایخوری ریخته و لبه قاشق را به دهان جوجه گذاشه و کمی قاشق را کج کنید تا غذا سر بخورد و جوجه ان را ببلعد. در صورت پرو بال زدن جوجه، بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا جوجه را دورون دستانتان بگیرید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

روش تغذیه با سرنگ: این روش بهتر است در صورتی استفاده شود که پرنده از طریق قاشق غذا را نخورد یا اینکه نتواند غذا را ببلعد.

یک سرنگ نسبت به جسه پرنده تهیه کنید و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه کاملا ضدعفونی شده) به سر این سرنگ وصل کنید ارتفاع این لوله باید حداکثر ۴ الی ۵ سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود. سه چهارم سرنگ را از غذای نرم پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید (در این عمل در صورتی که زیاده روی کنید ممکن است غذا وارد نای پرنده شود و اگر به دادش نرسید “الوداع”) در صورت پر وبال زدن پرنده بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

توجه: باید چندین باردر روز به پرنده با روش های بالا غذا بدهید. بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این موضوع شوید.

معمولا طوطی ها باید ۱ الی ۲ ماه  تغذیه گردند البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد. همچنین در صورت غذا خوردن خود پرنده به یکباره سرلاک را قطع نکرده و تنها کم کم تعداد دفعاتی که خودتان به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خودش دانه بخورد. این مرحله مقداری سخت است و اکثر طوطی ها تا به اصطلاح دانه خور شوند نگهدارنده را عذاب میدهند.

کلام اخر: هیچگاه جوجه ها را از والدین برای تغذیه دستی  جدا نکنید و تنها زمانی این کار صحیح است که بنا به دلایلی ناچار به این کار شوید. بزرگ کردن دستی پرندگان کاری لذت بخش است ولی حوصله زیادی میخواهد و باید در این امر بسیار صبور باشید.

در صورت کپی برداری این مطلب، منبع را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

944 دیدگاه در “تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

  1. امید

    سلام وخسته نباشید من دوتا تخم کاسکو رو گذاشتم تویه دستگاه جوجه کشی الان تازه باز شدن واسه تغذیه ودماو رطوبت باید چیکار کنم ممنون میشم کامل راهنماییم کنین چون بار اول دارم جوجه میگیرم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باید با سرلاک مخصوص پرندگان اونها رو تغذیه کنید جوجه های تازه به دنیا اومده روزی ۶ الی ۷ وعده باید تغذیه بشن. حتی روزهای اول ممکنه به تعداد وعده های غذایی بیشتری نیاز باشه اما به مقدار کم و نباید یک مرتبه کلی غذا بهشون بدین.
      باید در محلی باشن که اصلا باد و هوای سرد بهشون نخوره و تا یک هفته اول باید دمای محل رو گرم نگهدارید یه چیزی در حدود دمای بدن مادر و همون دمایی که در اون تخم ها جوجه شدن.
      راستی تخم کاسکو از کجا خریداری کردین اگر هضو سایت باشید و در پیام خصوصی برای بنده ارسال کنید ممنون میشم چون در این بخش نباید آدرس بدیم.

      پاسخ
  2. یه غریبه آشنا

    واسش خوب هست؟ فرقش با دونه پارس معمولی چیه؟ ممنون از پاسختون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چی واسش خوب هست سوالتون رو کامل بپرسید ؟؟؟!!

      پاسخ
  3. امیر

    سلام
    من یه جوجه سرلاکی مرغ عشق گرفتم
    اول که از پدر و مادرش تغذیه میشد مدفوعش روشن بود مثل مدفوع مینا بود.
    الان که سرلاک میخوره مدفوعش تیره رنگ شده و کوچک تر از مدفوع قبلیش.
    سرلاک Blueمیخوره.
    مشکلی داره؟
    رنگ مدفوعش سبز تیره هست.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      میتونه از نوع تغذیه باشه.
      اما فضله سبز تیره و چسبناک میتونه نشانه نیوکاسل هم باشه البته باید چسبناک و سبز تیره باشه و سبز معمولی از نوع تغذیه هست.

      پاسخ
  4. یه غریبه آشنا

    دونه پارس واسه جوحه طوطی خوب هست؟ فرق دونه پارس معمولی با استارتر چیه؟ چه نوع تغذیه ای بیشتربرای جوجه طوطی مناسبه؟ جوجه سرلاکی چند روزه احتمال مرگش کمتره ؟

    پاسخ
    1. mehdi2800

      سلام برای طوطی سعی کنید غذای سرلاکی مخصوص طوطی بگیری که اکثر پرنده فروش ها دارن و دون پارس مناسب طوطی نیست و دون پارس استارتر رو معمولا واسه جوجه مرغ میگیرن که برا رشد جوجه مرغا وقعا تاثیر داره واسه تغذیه تا زمانی که منقارش قدرت گاز زدن و خوردن پیدا کنه بهتره همون سرلاک رو بهش بدین و بعدها میتونید سیب رنده شده بهش بدین و در آخر اینکه جای پرنده خیلی خیلی مهمه نباید کوچکترین بادی بهش بخور اگه تازه واردید دو سه هفته ای برا بزرگ کردن خوبه

      پاسخ
  5. کمال

    سلام دوست خوبمون توضیحات مفیدی ارائه کردند دون پارس یا پلت برای کفترها و پرندگان دون خور و دون استارتر معمولا برا وزن گرفتن جوجه مرغ گوشتی بکاره میره از سرلاک طوطی استفاده بشه و مخلوط اون حتما با اب ولرم باشه از اب ذرت صافی رد شده هم میتونید استفاده کنید و از دادن انواع ارد و دیگر چیزها خودداری کنید معمولا هرچه از روز تولدش میگذره احتمال مرگ کمتری داره اگه بی تجربه هستید دونخور بگیرید و سراغ جوجه سرنگی نرید منتظر نظر بقیه دوستان باشید……

    پاسخ
  6. یه غریبه آشنا

    ممنون از پاسختون که کمکم کردید بله تازه وارد ام میخوام جوجه تازه دونخور بگیرم ولی تشخیصش سخته و به پرنده فروش هام که نمیشه اعتماد کرد نمیدونم چیکار کنم موندم ! میتونید یه سرلاک خوب معرفی کنید؟ و چند نشانه تازه دونخور شدن یعنی جوجه بودن رو بگین؟ ممنون

    پاسخ
    1. کمال

      سلام ب زودی با تجربه میشید مشکلی نیست
      اره کلا به حرف پرنده فروش ها اعتماد نکنید من از یکیشون پرسیدم به جوجه طوطی دو هفته ای چی بدم گفت تخمه بده :-) !!!
      سعی کنید بشرط دون خوردن بگیرید و جوجه طوطی رو حداکثر دو روز زیر نظر بگیرید اگر دون نخورد پسش بدید
      دونخور شدن پرنده نشانه ای نداره فقط اینه که طوطی بدون کمک دست و به طور مستقل از ظروف دون بخوره و هیچ اشکالی در بلعیدن اون نداشته باشه ینی اگه دون رو برداشت و ریخت زمین جوجه دونخور به حساب نمیاد یا اگر پرنده فروش گفت دون رو از دست بهش بخورانید اون دونخور محسوب نمیشه سرلاک رو اگه خواستید تهیه کنید از صاحب قبلیش مدل و برندش رو بپرستید چون معمولا همون سرلاک که عادت کرده بهش باید داده بشه سعی کنید سرلاک مخصوص طوطی تهیه کنید اگر نه از سرلاک بچه برنج و …. استفاده کنید و از موز و دیگر طعم ها خودداری کنید

      منتظر نظر بقیه دوستان باشید……

      پاسخ
  7. سیروان

    سلام
    ببخشید من یه سرلاک گرفتم از مغازه به اسم بومبا !!
    الان بعد چند روز بردم پیش دامپزشکی میگه سرلاک بدردنخور بوده مریض شده الانم ۳۰ یا ۳۵ روزشه یعنی میپره دیگه راهی هست این چند روزه نخواد سرلاک‌بدمش؟ چون اینجا گیر نمیاد اگه هم بیاد تقلبیه

    پاسخ
    1. پریسا

      میتونید از غذا های خانگی که داخل سایت گفته شده استفاده کنید تازمانی که دونخور بشه!
      از داروخانه هم میتونید سرلاک طوطی بگیرید و فکر نمیکنم تقلبی باشه حالا بازهم انتخاب خودتونه و بستگی به خودتون داره با تشکر

      پاسخ
    2. کمال

      سلام خب اگه واقعا بدرد نخور بوده الان جوجه تون خیلی ضعیفه و راحت با گشنگی کشیدن میمیره پس سریعتر سرلاک مخصوص طوطی سانان تهیه کنید میتونید تغذیه زرده تخم مرغ رو پیش بگیرید و از انواع اردها استفاده نکنید !!!!!!!
      زرده تخم مرغ رو که قبلا ابپز کردید در مقداری اب ولرم به غلظت همون سرلاکی که میدادید به حیوان بدید البته این نوع تغذیه تا دو روز بیشتر نمیکشه و پس از اون طوطی بیمار میشه و تلف میشه……….

      پاسخ
      1. سیروان

        نمیدونستم تویه داروخانه هم هست. ممنون
        و یه مولتی ویتامین پرنده حدود دو ماه پیش گرفتم من ولی تویه یخچال ک بوده یخ زده مشکلی نداره بدم به درنده؟!

        پاسخ
        1. کمال

          سلام سرلاک بچه در داروخانه ها موجوده که چون لاکتوز داره بدرد نمیخوره شما از پت شاپ ها مخصوص طوطی سانان بگیرید
          مولتی ویتامین رو هم اگر تاریخ مصرف نگذشته و تغییر رنگ نداده استفاده کنید مشکلی نیست فقط به تنهایی ندید با همون تخم مرغ یا سرلاک مخلوط کنید

          پاسخ
  8. پریسا

    سرلاک طوطی هم فکر میکنم در داروخانه موجود باشه چون من واسه طوطی خودمو از اونجا گرفتم که عکس طوطی هم روش داشت حالا شاید مال ایشون هم داشته باشه به هرحال یه سر بزنید شاید داشته باشند ضرر که نداره!

    پاسخ
    1. کمال

      سلام قاعدتا حق فروش سرلاک حیوانات رو ندارند احتمالا از جایی که خرید کردید به خاطر درخواست بالا اضافه کردند و داروخانه خصوصی بودند……

      پاسخ
  9. سیروان

    سلام
    یه عروس تقریبا ۴۰روزه دارم رو زمین نوک میزنه رو زمین الان یعنی دونه بدمش مشکلی نداره؟
    و سوال بعدی اگه مثلا دوتا عروس خاکستری رو جفت بزنم همه بچهاشون فقط خاکستری میشه؟
    و برای نویسندگی تو سایت باید ثبت نام کنیم؟
    ببخشید یه سوال دیگه بخوام جوجه ها ابلغ یا لوتینو در بیاد باید چه نژاد هایی رو با هم جفت بزنم ؟
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در تالار گفتگو بخواهید فعالیت کنید بله باید حتما عضو سایت باشید.
      جوجه از ۳۵ روزیگی به بعد کم کم میتونه نوک بزنه و برخی غذاها رو بخوره همین الان غذای سرلاکی رو یک وعده کمتر کنید و آب و دانه دائم جلوی پرنده بذارید البته برای شروع از غذاهای نرم مثل تخم مرغ آب پز و میوه و سبزی بیشتر استفاده کنید.
      اینکه جوجه ها چه رنگی بشن بستگی به ژنتیک و اصالت والدین داره و اگر خاکسترس اصیل باشند همه جوجه هاشون هم رنگ خودشون میشه اما اگر دو رگه باشند و یا یکی از والدین خود مولدها رنگ دیگه ای بوده باشه جوجه ها نیز ممکنه به پدر بزرگ و مادربزرگ و حتی تا ۴ نسل قبل برن و رنگ اونها رو بگیرن .
      اینکه بخواهید جوجه ها ابلق بشن باید والدین از دو رنگ مختلف باشند که در این بین تعدادی از جوجه ها به مادر و تعدادی به پدر و تعدادی نیز ابلق میشن حالا این تعداد چند درصد و چه تعدادی بشه اصلا مشخص نیست و باز بستگی به زنتیک والدین داره باید جفت بدین و ببینید چی میشه همینطوری نمیشه نظر دقیقی داد چون باید ببینید ژن عالب چی میشه و ژن مغلوب چی در میاد.

      پاسخ
  10. محمد رضا

    آقا شهریار تا چند ماه باید به جوجه طوطی برزیلی سرلاک بدم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ۳۸ الی ۴۰ روز بعد از اون کم کم میتونه خودش غذا بخوره اما نباید یک مرتبه غذای سرلاکی رو قطع کنید بلکه تعداد وعده ها رو کمتر کنید تا جوجه خودش به غذاهای دیگه ای که در اختیارش گذاشتین و یا با دست بهش میدین نوک بزنه و بخوره ضمنا در این سن دیگه باید ظرف آب و دانه دائم جلوش باشه.

      پاسخ
  11. محمد حسین

    سلام
    الان ۲تا جوجه ماکائو از تخمشون دراومدن الان باید بهشون غذا بدم؟
    وچه کارهایی لازمه الان بکنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله باید هر سه ساعت تغذیه بشن بهتره جوجه های تازه به دنیا اومده رو در مقدار کم اما وعده های زیاد تغذیه کنید و حداقل روزی ۵ – ۶ وعده غذایی رو دریافت کنند.
      محل نگهداریشون سرد و یا زیاد گرم نباشه و زیر پای جوجه ها خیس نباشه.

      پاسخ
  12. محمد حسین

    سلام
    ببخشید یه سؤال دیگه داشتم اینکه غذای جوجه ماکائو فقط سرلاک یا باید غذای دیگه هم بهش بدم؟ و با چه چیزی تغذیشون بکنم؟(منظورم اینکه باچه چیزی بهشون غذا بدم)و سوال بعدی اینکه الان که تازه به دنیا امدن باید به دامپزشکی مراجعه کنم؟
    ویک سوال دیگه : چون چندین جوجه ماکائو دارم بهتره جفت داشته باشه
    یانه چون میترسم اگه جفت داشته باشه دیگه رام نشه و خیلی تمایلی
    با بازی کردن نداشته باشه
    واینکه تقریبا چه مقدار باید بهوشون غذا بدم و موقعی که بزرگ شدن به قفس خیلی بزرگی نیاز دارن و میشه برای ی همیشه راحت در خانه ازاد باشن ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نیازی به دامپزشکی ندارند اما باید با سرلاک مخصوص پرندگان تغذیه بشن. بعد از دو هفته غذاهای دیگه رو هم میشه بهشون بدین.
      برای شروع و غذادادن به جوجه های تازه به دنیا اومده بهتره هر سه ساعت اونها رو تغذیه کنید اینقدر غذا بخورن که سیر بشن ولی در حدی هم نباشه که چینه دانشون خیلی متورم بشه و بالا بیارن چون در این صورت خفه میشن فقط کمی چینه دانشون متروم بشه کافیه فقط نبای دچینه دان خالی بمونه.
      کم کم که بزرگ میشن میتونید وعده های غذایی رو کمتر ولی مقدار رو بیشتر کنید.
      بهتره قفس داشته باشند چو نشرایط شما تغییر میکنه مثلا تشریف میبرید مسافرت خب اون زمان چطوری پرنده ول باشه توی خونه و یا مهمانی دارید که از پرنده میترسه.

      پاسخ
  13. عرشیا غیاثی

    سلام من مرغ عشق دارم جوجه هستن موندم ارده نو خد چی با شیر قاتی کنم یا با اب

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      به هیچ عنوان از شیر استفاده نکنید. با اب ولرم. البته دقیق نمیدونم برای چی قراره این ترکیب غذا رو درست کنید. برای جوجه هست؟ اینجوری تلف میشن و از سرلاک مخصوص استفاده کنید.

      پاسخ
  14. عرشیا غیاثی

    میزانش چقدر باشه اثلا براشون بد نیست این غذا

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بخشی رو در کامنت قبلی پاسخ دادم بخونید. شما از سرلاک مخصوص طوطی سانان باید استفاده کنید وگرنه راحت تلف میشن. یا اگه قراره خانگی غذای نرم درست کنید همین مطلب بالا رو کامل بخونید.

      پاسخ
      1. نگار

        سلام.عروس هلندی سه ماهه ک توسط والدین تغذیه میشده وهمراهش دونه هم میخورده رو دیگه نمیخواد سرلاک بدم؟فقط همون دونه کافیه؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          اگه دون میخوره موردی نیست. حتما غذای نرم تخم مرغی هم کنارش بذارید تا از اون هم تغذیه کنه و فقط نمیشه با دانه ها جوجه عروس رو حتی اگه دون خور هم شده بزرگ کرد و ضعیف میشه و حتما غذای نرم تخم مرغی، میوه جات و ذرت و جوانه دانه ها و …. هم نیاز داره.

          پاسخ
  15. مرتضی

    با سلام خدمت دوستان عزیز
    من یه چند مدتیه یه جفت عروس هلندی نگه میدارم اینا ۴ تا تخم گذاشتن که ۳ تاش به جوجه تبدیل نشد ولی امروز یکیش از تخم در اومده اونی هم که از تخم در اومده به نظر من فکر میکنم که پدر رو مادرش بهش غذا نمیدن چون چینه دانش خالیه این جوجه رو من میتونم اگه غذا ندن خودم بهش برسم فقط خواهشا زود راهنمایی کنین خیلی ممنوون میشم فقط میشه پدرو مار بهش غذا ندن ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر جوجه مریض باشه و یا شما زیاد لونه رو دست کاری کنید و جوجه رو نگاه کنید بله به جوجه غذا نمیدن ولی اگر جوجه سالم باشه و دست کاریشون نکنید مشکلی نداره.
      غذای نرم از جمله تخم مرغ آب پز – ذرت تازه – جوانه گندم تازه و دانه مخلوط و سبزی و میوه جلوی پرنده ها بذارید و دست کاریشون نکنید.
      اگر تجربه نداشته باشید نمیتونید جوجه تازه به دنیا اومده رو تغذیه کنید و باید صبر کنید حداقل ۱۰ تا ۱۴ روز سنش بشه و بعدا دستی تغذیش کنید. تا جوجه ۹ روزه نشده هیچ دارو و ملکمی به والدین ندین و فقط غذای متنوع جلوشون باشه.
      یک نکته هم بگم خدمتتون در طول شب نباید چراغ محل نگهداری رو یک مرتبه روشن خاموش کنید و نباید قفس رو جابجا کنید چون پرنده ها میترسند و از روی جوجه بلند میشن و یا با ترس و عجله از لونه خارج میشن و در همین زمان جوجه یکی دو روزه زیر پای والدین له میشه.

      پاسخ
      1. مرتضی

        ممنون از راهنمایی هاتون دوست عزیز
        خدارو شکر پدر مادرش شروع به دادن غذا کردن یکمم بزرگ شده فقط یه سوالی هست که اگه ۲ یا ۳ تا جوجه هم اندازه خودشو الان به لوونه اضافه کنی میشه به اونا هم مادرو پدره غذا بدن یا اونارو میزنن اصلا میشه به لونه جوجه ی دیگه ای رو اضافه کرد با همین نرو ماده بزرگش کرد؟ مرسی از راهنمایی هاتون

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خیر جوجه های جدید رو میکشند و شاید به جوجه خودشون هم دیگه غذا ندهند.

          پاسخ
  16. ساره

    سلام من ی جفت طوطی عروس دارم ک۳تابچه آوردن باامروز۲۴روزشون شده ولی الان هردوجفت پرجوجه هارومیکنن منم مجبورشدم جداشون کنم میخواستم بدونم میتونم بهشون سرلاک بچه بدم باطعم برنجوشیر؟ یابایدسرلاک مخصوص بگیرم براشون؟

    پاسخ
  17. ساره

    سلام.ی سوال دیگه هم داشتم موقع غذا دادن باسرنگ بچه طوطی هام عطسه میکنن دلیلش چیه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باید از سرلاکی استفاده کنید که حاوی شیر و لاکتوز نباشه.
      طبیعیه وقتیکه والدین آماده تخم گذاری مجدد و تولید مثل میشوند جوجه ها رو بزنند.
      جوجه ۲۴ روزه رو راحت میشه تغذیه کرد با قاشق هم میتونید به اونها غذا بدین.

      پاسخ
      1. ساره

        سلامه دوباره.بله درست میگید جفته مادر دوباره رفته تولونش.ازوقتی ک جداشون کردم طوطی نروماده خیلی دادمیزنن هرکاری هم میکنم آروم نمیشن مگه اینکه شب بشه همه برقهاروخاموش کنم چیکارشون کنم ب نطرتون؟ اولین باره ک طوطی خریدم بچه آورده خیلی نمیدونم بایدچیکارکنم راهنماییم کنید خیلی ممنون میشم.واسه عطسه بچه طوطی ک گفتم من سعی میکنم خیلی آروم بهشون غذا بدم ولی خیلی هولن واسه غذا خوردن جیغو دادمیکنن پرپرمیزنن تندتندسرلاک میخورن

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          وقتی جوجه ها رو از والدین جدا میکنید نباید نسبت به والدین دید داشته باشند. کلا جوجه ها رو در اتاق دیگری نگهداری کنید و والدین رو در اتاق دیگه ضمنا نر و ماده طوطی رو بهتره هرگز از هم جدا نکنید.

          پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *