تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

غذا دهی به جوجه طوطی ها به صورت دستی کاری لذت بخشی است اما بهتر است این کار را به والدین انها بسپارید و هیچ گاه جوجه طوطی را از والدین برای تغذیه دستی جدا نکنید. مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند شانسی برای زنده ماندن از طریق غذا دادن دستی شما ندارند به هرحال گاهی پیش خواهد امد که ناچار به این کار میشویم یا گاهی پرنده فروش ها جوجه هایی را میفروشند که هنوز احتیاج به والدین دارند و ناچاریم انها را به صورت دستی تغذیه کنیم. به هر حال در این قسمت نحوه صحیح غذادهی به صورت دستی به طوطی ها همراه با غذاهای نرمی که میتوان به انها داد توضیح داده میشود

به ادامه متن توجه کنید

تغذیه دستی جوجه طوطی ها و باید ها و نباید ها

تغذیه دستی جوجه طوطی ها مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند کار درستی نیست و بهتر است این کار را به والدین پرنده بسپاریم و از تغذیه دستی انها خوداری کنیم زیرا تغذیه انها اکثرا با عدم موفقیت و مرگ جوجه مواجه میشود. با این حال بعضی مواقع پیش امده که والدین طوطی ها از جوجه ها مراقبت نمیکنند یا جوجه ای از میان جوجه ها ضعیف تر است و مجال غذا گرفتن پیدا نمیکند یا پرنده فروشانی جوجه هایی را میفروشند که هنوز به والدین خود نیازمندند و هنوز از طریق والدین تغذیه میشوند. درست است که جوجه های بسیار کوچک شانس زیادی در بزرگ شدن به اینصورت ندارند ولی بعضی مواقع تغذیه نکردن انها به صورت دستی هم باعث مرگشان میشود حال انکه جوجه های بزرگتر که پروبالشان هم درامده و بعضی پرنده فروشها هم انها را میفروشند شانس زیادی در بزرگ شدن دارند و این جوجه ها که از طریق انسانها بزرگ میشوند از هر نظر برای نگهداری در کنار انسانها مناسبترند و روابط عمیقی با انسانها برقرار میکنند. به هر حال اگر با جوجه ای مواجه شدید که نیاز به نگهداری و تغذیه دستی دارد بهتر است این کار را انجام بدهید.

غذای جوجه طوطی ها و طرز تهیه سرلاک

غذای جوجه طوطی ها از غذای نرم و نیمه هضم شده داخل چینه دان والدین تهیه میشود که قاعدتا ما نمیتوانیم این نوع غذا را در اختیارشان قرار دهیم بنابراین بعضی ها غذاهای نرم و مشابهی را مانند سرلاک بچه پیشنهاد میدهند که کاملا تجویز نادرستی است. سرلاک بچه‌ها به دلیل دارا بودن لاکتوز غذای مناسبی نیست و نمیتوان از ان برای تغذیه جوجه ها استفاده کرد و دستگاه گوارش پرنده را با اختلال مواجه خواهد کرد.

توجه: سرلاک های مخصوص طوطی سانان با برندهای تجاری معتبر در بازار پرنده فروش‌ها موجود میباشد و ارجعیت تغذیه دستی جوجه طوطی‌ها استفاده از این نوع سرلاک ها است. توصیه میکنیم ابتدا از این نوع سرلاک ها برای تغذیه جوجه طوطی های خود استفاده کنید و تنها در صورتی که امکان تهیه سرلاک مخصوص برای شما میسر نیست از روش تهیه سرلاک خانگی استفاده نمایید.

غذای طوطی ها از دانه ها و میوه جات تشکیل میشود ولی همانطور که پیشتر گفتیم غذای جوجه ها به صورت نیمه هضم شده می باشد و بنابراین از دانه های معمول و خشک طوطی هم به همین شکلی که هستند برای تغذیه نمیتوان استفاده کرد. اما میتوان از مخلوط دانه ها و مواد غذایی که در ادامه بیان میشود یک غذای نرم عالی برای جوجه ها به دست اورد.

روش تهیه سرلاک خانگی برای جوجه طوطی ها

۱- دانه هایی مثل ارزن، تخمه افتابگردان، تخم کتان را به صورت خام و پوست گرفته تهیه کنید. میتوانید خودتان نیز انها را پوست بگیرید.

۲- تخم مرغ یک منبع غذایی عالی برای جوجه ها محسوب میشود. سفیده تخم مرغ اب پز را برای تغذیه جوجه ها تهیه کنید یا می توانید از پودر سفیده تخم مرغ موجود در قنادی ها استفاده کنید.

۳- میوه جاتی مانند سیب درختی یا هویج برای تغذیه طوطی ها بسیار مناسب هستند و می توانید انها را تهیه کنید.

۴- ذرت یک منبع غذایی عالی است. برای تهیه سرلاک مخصوص طوطی ها نیاز است ذرت خشک یا ارد ذرت را نیز تهیه کنید.

توجه: ترکیب مواد غذایی و دانه ها را به تناسب انجام دهید و به طبعشان و ارزش غذایی انها توجه نمایید. به عنوان مثال میتوانید از پیشنهاد زیر استفاده کنید.

  • ۴۰ درصد ارزن
  • ۲۰ درصد کتان
  • ۱۰ درصد تخم افتابگردان
  • ۱۰ درصد ارد ذرت
  • ۱۰ درصد سفیده تخم مرغ
  • ۱۰ درصد میوه جات

۵- از یک مخلوط کن برای ترکیب مواد موجود استفاده کنید و پودر دانه هایی که به تناسب ترکیب کردید را با تخم مرغ و میوه ای مانند سیب در مخلوط کن بریزید و مقداری اب جوش به ان اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا یک ترکیب نرم به دست آید.

توجه: هر دفعه به مقدار کم غذا را تهیه کنید و از نگهداری سرلاک خوداری کنید. اولویت استفاده غذای تازه برای پرنده است.

توجه: از سایر دانه هایی مانند بادام، فندق، گردو و … نیز میتوانید در برخی از وعده ها استفاده نمایید. مخصوصا برای طوطی های بزرگ. دقت داشته باشید حتما پوست مغز دانه‌ها را نیز بگیرید. به عنوان مثال بادام یک پوسته سفت دارد و مغز دانه نیز یک پوسته نازک تیره که باید این پوسته نازک کاملا جدا شود. برای سایر دانه های کوچک نیز به همین صورت.

توجه: استفاده از ترکیب دانه ها به همراه میوه جات تمامی مواد غذایی مورد نیاز روزانه جوجه طوطی ها را برای رشد سریع و تامین نیازهایشان برطرف میکنند با این حال گاها ترکیب مواد افزودنی مانند مولتی ویتامین ها در جوجه هایی که سنی بالای ۱۰ روز دارند توصیه می شود. دقت داشته باشید حتما از مکمل یا مولتی ویتامین مخصوص طیور استفاده نمایید.

غذا دهی یا تغذیه جوجه ها طوطی ها به صورت دستی:

غذا دهی به جوجه ها میتواند به دوصورت انجام پذیرد: در صورتی که جوجه ها خود غذا را ببلعند بهتر است از یک قاشق چای خوری استفاده شود و مزیت این روش این است که جوجه ها با سرعت دلخواه غذا را میبلعند و در صورتی که جوجه هنوز نمیتواند غذا را ببلعد چاره ای جز استفاده از سرنگ نداریم که در این جا هر دو روش را توضیح میدهیم

روش تغذیه با قاشق: مقداری غذای نرم را در قاشق چایخوری ریخته و لبه قاشق را به دهان جوجه گذاشه و کمی قاشق را کج کنید تا غذا سر بخورد و جوجه ان را ببلعد. در صورت پرو بال زدن جوجه، بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا جوجه را دورون دستانتان بگیرید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

روش تغذیه با سرنگ: این روش بهتر است در صورتی استفاده شود که پرنده از طریق قاشق غذا را نخورد یا اینکه نتواند غذا را ببلعد.

یک سرنگ نسبت به جسه پرنده تهیه کنید و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه کاملا ضدعفونی شده) به سر این سرنگ وصل کنید ارتفاع این لوله باید حداکثر ۴ الی ۵ سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود. سه چهارم سرنگ را از غذای نرم پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید (در این عمل در صورتی که زیاده روی کنید ممکن است غذا وارد نای پرنده شود و اگر به دادش نرسید “الوداع”) در صورت پر وبال زدن پرنده بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

توجه: باید چندین باردر روز به پرنده با روش های بالا غذا بدهید. بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این موضوع شوید.

معمولا طوطی ها باید ۱ الی ۲ ماه  تغذیه گردند البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد. همچنین در صورت غذا خوردن خود پرنده به یکباره سرلاک را قطع نکرده و تنها کم کم تعداد دفعاتی که خودتان به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خودش دانه بخورد. این مرحله مقداری سخت است و اکثر طوطی ها تا به اصطلاح دانه خور شوند نگهدارنده را عذاب میدهند.

کلام اخر: هیچگاه جوجه ها را از والدین برای تغذیه دستی  جدا نکنید و تنها زمانی این کار صحیح است که بنا به دلایلی ناچار به این کار شوید. بزرگ کردن دستی پرندگان کاری لذت بخش است ولی حوصله زیادی میخواهد و باید در این امر بسیار صبور باشید.

در صورت کپی برداری این مطلب، منبع را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

944 دیدگاه در “تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

  1. مهدی

    میشه بپرسم چه ساعتهای انلاین هستید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ساعت مشخصی نداره. هر وقت فرصت بشه. سعی میکنیم در کمتر از۲۴ یا نهایتا ۴۸ ساعت به سوالات پاسخ بدیم.

      پاسخ
  2. فرنام

    سلام من دیشب یک طوطی ملنگو خریدم فروشنده بهم گفت ۴۰ روزش تمام پرهاشم در امده از دیشب تا امروز خیلی کم یا اینطور بگم اصلا غذا نخورده چینه دانشم بنظر پر میرسه ولی خودم ندیدم چیزی بخوره خود طوطی هم کلا چاق هست چیکارش کنم که بخوره و کلا چی بش بدم ممنون میشم هرچی سریعتر جواب بدین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      طبیعیه چون پرنده تازه وارده و باید صبر کنید تا جا بیوفته فعلا بذارید یکجای آروم و کم رفت و آمد باشه و زیاد دست کاریش نکنید و غذای متنوع جلوش بذارید و از فروشنده هم بپرسید که به چه غذایی عادت داره و از همون دانه ها جلوش بذارید.

      پاسخ
  3. ناشناس

    سلام طوطی شاه طوطی من ۴ماهشه گردنشو دراز میکنه هی دهنشو در حالت باز و بسته بازی میده انقار یه چیزی تو گلوش گیر کرده چکارش کنم خیلی وقته که این کارو میکنه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اول معاینش کنید ببینید مشکلی نداشته باشه بعد ممکنه برای بازی و سرگرمی این کار رو میکنه اما اگر سنش بیشتر بود میشد گفت به دلیل علاقه به شما این کار رو میکنه و مثل حالتی که غذا رو برای جوجه ها و یا جفتش بالا میاره این حرکت رو انجام میده که این حرکت برای طوطی بالای یک سال هست و نه طوطی در سن ۴ ماهگی.

      پاسخ
  4. ناشناس

    بله غذارو بلا میاره بعد مجدد میخوره ایراد دارد ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      شاید مشکلات گوارشی داره یا بیماری عفونی گرفته و مثلا گلوش چرک کرده یا …..
      با اینحال ابتدا بگید از چه غذایی استفاده میکنید و کلا چی بهش میدید؟ به غیر از دانه و میوه ها و سبزیجات چیز دیگه ای به پرنده میدید؟
      اگه خیر و دانه ها رو هم بالا میاره بهتره به دامپزشک مراجعه کنید تا پرنده رو معاینه کنه.

      پاسخ
      1. مهدی

        هر غدایی که ما میخوریم اونم میخوره مثلا تخم مرغ میخوریم یا چیزه روغنی میخوریم میاد میخوره برنج لوبیا یه قرمه سبزی گوشت مرغ پخته شده

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          قرار نیست همه غذاها رو بهش بدین.
          برنج براش خوب نیست و باعث یبوست میشه.
          روغن و نمک و قند و شکر زیادی هم براش مفید نیست و مریض میشه.
          گوشت هم نباید بخوره هم انگل میگیره و هم فضله اون بوی گند میگیره.

          پاسخ
  5. mahdik1382

    سلام من مشکلی توی هیچگونه از مراحلش ندارم اما این قسمتی که گفتین کرمک دوچرخه نمیشه از چیز دیگری استفاده کرد مث نی؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      نی ممکنه به خاطر سفتی که داره در هنگام ورود به حلق پرنده بهش اسیب بزنه. میتونید از شلنگ های نرم سیلیکونی استفاده کنید. مثل شلنگ سرم!

      پاسخ
    2. alireza.s

      سلام
      من خودم برای عروسم یه تیکه از شیلنگ آکواریوم بریدم و به سر سرنگ زدم و راحت هم تغذیه میکردن طوطی رو

      پاسخ
  6. Naxanin

    سلام
    ماژیک رنگی (نوکش نازکه واسه روی کاغذ) رو زمین بوده پریده جویدتش بعد همه جوهرش رفته تو حلقش آب واسش ریختم خودشو شست
    مریض میشه؟چیکار کنم؟

    پاسخ
  7. soori

    سلام من یک جفت طوطی کوتوله برزیلی دارم که اولین باره تخم گذاری کردن
    و اولین جوجه دیروز بدنیا اومد
    تا دیشب جوجه توی لونه بود اما امروز که رفتم یه نگاهی بندازم دیدم جوجه افتاده کف قفس و نک بالها و پاهاش زخمیه سعی کردم با یکم پودر بیسکویت که توی آب حل کردم بهش غذا بدم اما دهنش رو باز نکرد کلا خیلی ضعیفه و خیلی کم تکون میخوره
    فعلا گذاشتم بین یه پارچه تا گرم بمونه ؟چیکار باید بکنم دیگه نزارمش توی لونه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      جوجه یکی دو روزه رو خودتون نمیتونید تغذیه کنید ضمنا باید با سرنگ تغذیش کنید و نه با دست اگر تجربه ندارید حتما جوجه رو برگردونید داخل لونه البته اگر تا الان زنده مونده باشه. ممکنه جوجه بیمار بوده و والدین مخصوصا اون رو انداخته باشن بیرون.

      پاسخ
      1. soori

        جوجه رو یکم بهش غذا دادم قبلا تجربه نگه داری جوجه طوطی سرنگی البته ملنگو رو داشتم البته نه اینقدر کوچیک
        طوطی نرو جدا کردم و جوجه رو برگردوندم توی لونه اما تقریبا یکم بعد مرد
        نمیدونم خفه شده یا بخاطر زخمی بودنش بود
        الان یه جوجه دیگه از تخم بیرون اومد اما هنوز طوطی ماده بهش غذایی نداده؟
        اگه بهش غذا نده که نهایتا مجبورم خودم بهش غذا بدم
        که تلف نشه خب

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          چرا طوطی نر رو جدا کنید ؟؟؟؟!!! باید نر و ماده در کنار هم باشن و جوجه ها رو با هم بزرگ کنن هیچ زمان طوطی کوتوله رو نباید از جفتش جدا کنید برای همین بهشون میگن جدایی ناپذیر واقعا اشتباه کردین از هم جداشون کردین. اصلا چرا این همه طوطی ها رو دست کاری میکنید چرا داخل لونه اونها نگاه میکنید شاید به همین دلیل هست که استرس میگیرن و جوجه ها رو میندازن بیرون اصلا نباید اینها رو دست کاری کنید بذارید به حال خودشون باشن و شما فقط آب و غذا بهشون بدین. اگر دست کاریشون کنید از این اتفاقات زیاد میوفته. جوجه زیر ده روزه کوتوله رو هم خیلی سخته بتونید دستی بزرگ کنید چون خیلی کوچک و ضعیف هستن.

          پاسخ
  8. soori

    آخه طوطی نر بعد از تخم در اومدن جوجه های همش میرفت توی لونه و نمیزاشت که ماده روی بقیه تخم ها بخوابه و از یه پرورش دهنده هم که پرسیدیم گفت که احتمالا طوطی نر جوجه رو زخمی کرده و جداش کنید
    الان هم که جدا از هم هستن ماده هم روی جوجه میخابه هم بهش غذا میده
    در ضمن ما زیاد کاری به کار طوطی نداریم و فقط برای عوض کردن آب و غذا و تخم مرغ رنده شده میرم سر قفس و کاری به لونه ندارم فقط یه قسمتی از بالای لونه بازی که جوجه ازش معلومه
    الان طوطی نرو باید برگردونیم یا نه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      یا از ابتدا نباید جدا میکردید یا الان که ناچارا جدا کردید بذارید جدا بمونه تا جوجه ها بزرگ بشن. البته کلا نباید طوطی کوتوله رو از هم جدا کرد ولی خب مورد شما چون الان جدا کردید و ماده هم جوجه داره باز برگردونید به لونه شاید اتفاقات خوبی نیفته. بهتره حداقل قفس نر به قفس ماده چسبیده باشه تا نر از تنهایی دق نکنه. همه این موارد برای حالتی هست که ماده به تنهایی جوجه ها رو اب و دون بده و بزرگ کنه در غیر اینصورت بهتره همون نر و ماده کنار هم قرار داشته باشن و ایشالا برای تولید مثل بعدی مشکلی پیش نیاد.

      پاسخ
  9. امیرمحمد

    سلام من ی جوجه طوطی ملنگو دارم حدود ۲ ماه و نیم کسل و بی حال هستش غذا هم میخوره دما خونه هم روی ۲۴ درجه هستش باید چیکار کنم خیلی بی حاله

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      چه غذایی بهش میدید؟ فضله پرنده چه شکلی هست؟ اطراف چشم یا پلک های پرنده کثیف و قرمز نیست؟ باید توضیحات بیشتری بدید. ممکنه بیحالی پرنده به دلیل تغذیه نامناسب باشه، میتونه به خاطر سرماخوردگی یا بیماری باشه، میتونه به خاطر پریزی باشه و ….
      لطفا توضیحات بیشتری بدید تا بهتر بشه راهنمایی کرد.

      پاسخ
  10. زهره

    سلام وقتتون بخیر من امشب یه جوجه عروس هلندی هدیه گرفتم و سرلاک طوطی سانانم داره حالا نمیدونم چقد باید بهش بدم و هر چند ساعت.نمیشه با همون سرنگ ریخت تو دهنش و کرمک و لوله نذاشت خفه میشه؟ الانم تازه نوک پرهاش زدن بیرون و زیر بال و شکمش هم پر نداره و یه دم کوتاه داره بعد خوندم تو اکواریوم باشه بهتره تا باد بهش نخوره درسته؟ روی اکواریومم باید بپوشونم یا نه یا کلا بذارمش تو قفس اخه خیلی کوچیکه لطفا کمکم کنین خیلی دوستش دارم بهش آسیب نزنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باید روزی ۴ – ۵ وعده تغذیه بشه به اندازه ای بهش غذا بدین که تا حدودی چینه دانش متورم بشه البته نه زیاد و هر زمان چینه دانش خالی شد مجددا بهش غذا بدین. بهتره اون لوله رو استفاده کنید البته تا زمانیکه کمی بزرگتر بشه و خودتون هم تجربه کسب کنید بهتره از اون لوله استفاده کنید.
      نیازی به آکواریوم نیست داخل کارتن هم باشه خوبه فقط جلوی باد کولر نباید باشه قفس هم هنوز براش زوده داخل کارتن بزرگ بذارید و زیرش رو هر روز تمیز کنید تا زیر پای پرنده مرطوب نباشه.

      پاسخ
  11. عرفان

    با سلام و خسته نباشید من چند تخم طوطی و عروس هلندی دارم که با دستگاه دارم پرورش میدمشون میخواستم بدونم بعد از بیرون اومدن از تخم همین غذا هایی که بالا گفتین رو بهشون بدم یا تو هفته اول غذا های دیگه باید بدمشون؟
    یه راهنمایی کنید که جوجه هام از دست نرن و بزرگ بشن حقیقتاً خودم هم از جدا کردن تخم از والدین بدم میاد اما این تخم ها رو دوستم میخواست بریزه بیرون بخاطر یک سری مسائل شخصی و من برداشتم و در حال جوجه کشی هستم ممنون میشم راهنمایی کنید…

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      امیدوارم موفق باشید اما جوجه یکی دو روزه رو خیلی سخته بتونید تغذیه کنید ولی غذاش همینه.

      پاسخ
      1. عرفان

        ممنون ان شاءالله که مشکلی پیش نیاد ولی باز برای آمادگی روبرو شدن با مشکل لطف میکنید نکاتی که باید بیشتر بهشون دقت کنم رو بهم بگین…
        برای مثال یکی از دوستان میگفت تو غذاش پوسته تخم خودش رو پودر کن بریز و بهش بده خیلی خوبه کلی تاثیر داره
        اگه نکته ای هست که باید بهش توجه کنم ممنون میشم اعلام کنید

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          جوجه یکی دو روزه و زیر یک هفته رو به راحتی نمیتونید با دست تغذیه کنید چون خیلی کوچک هست.
          پوست تخم مرغ رو هم مهم نیست مصرف کنید یا خیر چون مهم توانایی شما در تغذیه جوجه های کوچک هست .

          پاسخ
  12. السا

    سلام من چند تا سوال داشتم . مد نظرم بود یک جوجه طوطی ملنگو بخرم.
    ۱ آیا می شود از سرلاک های مخصوص طوطی سانان هم استفاده کرد یا خیر
    ۲ آیا می شود بهشون آب داد یا خیر
    ۳ آیا چون با انسان در ارتباط هست رام می شود
    ۴ آیا می شود وقتی خواستم بهش غذا بدم یکم نوازشش کنم بعد بهش غذا بدم چون شاید در روابط تاثیر بزاره یا خیر
    ۵ آیا می شود گاهی اوقات برای چکاب پیشه دامپزشک ببرمش یا خیر

    عذر خواهی به خاطر این همه سوال
    چون یکم کم تجربه ام خواستم اطلاعات کافی را داشته باشم تا یک موقع موجب مرگ جوجه نشوم

    با تشکر
    خداحافظ

    پاسخ
    1. parhamplant

      سلام
      ١ بله میشه
      ٢ همراه سرلاک آب هم میخورن دیگه پس بله
      ٣ هر پرنده ای از جوجگی با انسان بزرگ بشه رام و دستی میشه ملنگو که جای خود داره
      ۴ بنظر من مهم نیست ، هر زمانی میتونید نوازشش کنید فقط موقع غذا مهم نیست
      ۵ بله چرا نشه اتفاقا بسیار عالی هست
      در کل اگر تاحالا جوجه سرلاکی بزرگ نکردید پیشنهاد نمیکنم چون ساده نیست و نیاز به تجربه داره ..

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      دوست خوبمون پاسخ دادن اما اضافه کنم.
      ۱ – اتفاقا باید از سرلاک مخصوص پرندگان استفاده کنید و اگر پیدا نکردین از سرلاک نوزاد که حاوی شیر و لاکتوز نباشه باید استفاده کنید چو نشیر و لاکتوز رو نمیتونن هضم کنن.

      پاسخ
  13. عرفان

    سلام و خسته نباشید
    من به دنبال تخم نطفه دار طوطی میگیردم اما متاسفانه کلاهبرداری زیاده و نمیشه اعتماد کرد ۴ دونه گرفتم که جوجه مرغ بیرون اومد شما کسی رو میشناسید که مطمئن باشه و من با خیال راحت بتونم خرید کنم ازش
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیر. ما کسی رو نمیتونیم معرفی کنیم. ضمنا بزرگ کردن جوجه طوطی کار سخت و تخصصی هست و اگه تجربه ندارید ضررش بیشتر از سودشه. با این حال تصمیم با خودتون.

      پاسخ
  14. Zeinab80

    سلام
    ب نظر شما ی جوجه عروس ۲۰-۲۵ روزه بخرم و بزرگش کنم؟!؟!؟
    تنها تجربم در مورد طوطی مرغ عشقه البته موفق بودم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ما که نمیتونیم بگیم بخرید یا نه ؟؟!! جوجه هایی که غذاخور نشدن وقت زیادی باید براشون بذارید و درصد تلفات بالایی هم دارن اما اگر یک جوجه تازه دونه خور شده بخرید خیلی راحت تر هستید و زحمت کمتری داره و درصد تلفاتش هم کمتره.

      پاسخ
    1. لیلا

      و اینکه تا چه زمانی باید روی پوشال بشینه؟؟؟
      یعنی کی میتونم وارد قفسش کنم؟؟؟

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      یک جوجه شاه طوطی هست و زیر یک ماه سن داره از همین الان هم میشه داخل قفس باشه ولی خب روی میله نمیتونه بشینه و کف قفس میمونه .
      مراقب باشید زیر پای جوجه خیس و مرطوب نمونه و زود به زود تمیزش کنید.

      پاسخ
      1. لیلا

        ممنون از پاسختون
        چند تا سوال دیگه داشتم ممنون میشم پاسخ بدین:
        ۱-به من گفتن از دو هفته دیگه در کنار سرلاک مخصوص غذای نرم هم بدم بهش. تچه زمانی سرلاک رو کلا متوقف کنم؟
        ۲-چه زمانی میتونم در کنار غذای نرم دانه (تخمه یا بادوم یا پسته) هم بهش بدم؟
        و سوال سومم اینه که میشه لطف کنین و جدول زمانی هر دوره رو بهم بگین؟(مثلا ۳۰ روزگی تا ۵۰ روزگی سرلاک)
        پیشاپیش از پاسخگوییتون ممنونم
        ببخشید یه سوال دیگه هم داشتم:
        سوال های این بخش رو میخوندم یه جا کفتین باید روزی ۵ تا ۶ بار در روز تغذیه بشن…
        این ۵ تا ۶ باز در طول روز هست؟ یا باید نصفه شب هم بهش غذا بدم؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          ۱ – هر زمان غذای نرم رو شروع کردین کم کم سرلاک رو کم کنید تا قطع بشه.
          ۲ – بعد از اینکه یک هفته غذای نرم خورد از هفته دوم کم کم تخمه پوست کنده و سایر غذاها رو نیز بهش بدین و هر زما ندیدین راحت میتونه بخوره از یک هفته بعدش کلا تخمه و دانه بهش بدین.
          هیچ جدول زمانی خاصی نداره و موارد بالا رو ه متقریبی گفتم خدمتتون همه چی بستگی به مزان رشد خود جوجه داره.
          اون مقدار تغذیه در طول روز هست .

          پاسخ
          1. لیلا

            ممنونم و همچنین وقتی پیام هارو میخوندم متوجه شدم که شما سالهای زیادیه که ز طوطی ها نگهداری میکنید…خواستم تشکر کنم که با استفاده از تجربیاتتون چندین ساله در این سایت به سوالات چندین نفر پاسخ میدین.

            پاسخ
  15. لیلا

    معذرت میخوام…
    فروشنده به من به اسم دوماهه فروخت…و از وقتی که گفتین زیر ۱ ماه سن داره من به شک افتادم…میشه به این عکس ها هم نگاهی بندازین؟
    http://s8.picofile.com/file/8353229550/1.jpg

    http://s8.picofile.com/file/8353229584/2.jpg

    http://s9.picofile.com/file/8353229600/3.jpg

    http://s8.picofile.com/file/8353229626/1_5.jpg

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر دو ماه سن نداره البت ههرچی جوجه تر باشه بهتره و جای نگرانی نداره.
      پرنده دو ماهه راحت اب و دون میخوره و این شکلی نیست.
      پرنده شما خیلی سن داشته باشه بین ۳۵ تا ۴۰ روزه هست و هنوز دو ماهه نشده. تازه سنش زیاد باشه اینقدر سن داره معمولا جوجه های در این حد بیشتراز ۳۰ روز سن ندارن. مگر اینکه شرایط نگهداری خوبی نداشت هباشه و غذای خوبی نخوره و رشد سوز شده باشه که پرنده شما این مورد آخر رو شکر خدا نداره نگران نباشید.

      پاسخ
  16. لیلا

    خیلی ممنون…
    با این سن و شرایط من از چه زمانی دادن غذای نرم(مثل ذرت بخته شده یا تخم مرغ) رو شروع کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      زمان خاصی نداره بستگی به خود پرنده شما داره چه زمانی بتونه از این غذاها بخوره.

      پاسخ
      1. لیلا

        ببخشید زیاد سوال میپرسم…
        خب از کجا بفهمم میتونه بخوره یا نه؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          این چیزها دیگه سعی و خطا هست باید بهش بدین و ببینید میتونه بخوره یا نه.

          پاسخ
          1. لیلا

            خب من مثلا به طور مثال فردا صبح ذرت ابپز شده دادم بهش…اگه چه اتفاقی بیفته میتونم بفهمم که وقتش شده و اگه چه اتفاقی بیفته میتونم بفهمم که وقتش نیست؟؟

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              خواهشا جواب ها رو دقیق مطالعه کنید گفتم خدمتتون باید ببینید میتونه بخوره یا نه اگر خورد که خب میتونید بهش بدین و اگر هنوز دیدین نمیتونه از این غذاها بخوره زوده .البته غذاهای جدید رو کمی زمان میبره قبول کنه و باید چند نوبت تست کنید تا نوک بزنه وبخوره. به صورت کلی بعد از دو ماهگی باید همه نوع دانه و غذایی رو بتونه بخوره. تقریبا ۵۰ روزه و یا ۶۰ روزه.

              پاسخ
  17. یه غریبه آشنا

    میشه برای جوجه طوطی از دونه پارس استفاده کرد؟! یعنی با آب جوش مخلوطش کنیم!؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      حداقل از دونه پارس استارتر استفاده کنید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *