ماهی مونو (آنجل مونو)

ماهی مونو که به نام انجل مونو هم معرف است از خانواده Monodactylidae  بوده و در دو نوع اکواریومی در بازار ایران در دسترس است. ماهی مونو جزو ماهیان اب لب شور میباشد که در اب شیرین هم قادر به ادامه حیات است. در ادامه مطلب سعی شده خصوصیات هر دو نوع موجود در بازار ایران و همچنین اطلاعاتی در مورد تغذیه و نحوه زندگیشسان برای علاقه مندان قرار گیرد

ادامه مطلب را بخوانید

انجل مونو

شناخت: مونو از خانواده Monodactylidae یکی از ماهیان زیبای اکواریمی است که در غرب آفریقا و هند و اقیانوس آرام یافت می شوند. دو گونه اصلی آکواریوم ، sebae Monodactylus و argenteus Monodactylus هستند و در ایران به نامهای غیر عادی مانند انجل مونو یا نوع دیگر ان به نام سیلور مونو یا منو تایگر شناخته میشوند در اصل خانواده مونو دارای ۶ گونه میباشند که تنها دو گونه ان در اکواریوم نگهداری میشود

مونوها در اصل متعلق به اب نیم شور تا شور هستند ولی به دلیل اینکه این ماهی مسافت زیادی را طی اقیانوسها و دریاها طی میکند و خاصیت تطبیق پذیری فوق العاده ای در خواص فیزیکوشیمیایی اب دارد به راحتی میتواند در اب شیرین هم خود را تطبیق داده و زندگی کند.

نوع argenteus Monodactylus که دارای رنگ امیزی زیبایی میباشد. کمی بداخلاق و پرخاشگر است. این ماهی مانند یک متوازی العضلاع میباشد که از دو طرف فشرده شده و درناحیه تحتانی فرورفتگی خاصی دیده میشود رنگ اصلی بدن را نقره ای و باله های بالایی و دم از رنگهای زرد و سبز ادغام شده به صورت هایلایتی رنگ امیزی شده است که در ته باله ها به رنگ سیاه خفیفی ختم میشود در انتهای باله پایینی و روی سر خطی مشکی دیده میشود که خط مشکی به صورت دو خط منحنی که یکی از انتهای سر و باله بالایی به باله پایینی ختم میشود و دیگری از روی سر و از چشمها نیز میگدرد. این گونه (argenteus Monodactylus) تا حدود ۶ اینچ (۱۵ سانتیمتر) در اکواریوم با شرایط خوب رشد میکند

این ماهی مناسب نگهداری با ماهیان باله بلند و صلح جو نیست و بهتر است با ماهیان اب لب شور مانند اسکات،تیرانداز و….. به صورت گروهی نگهداری شود این ماهی با سیکلید های اب شیرین هم سازگار است

argenteus Monodactylus

argenteus Monodactylus (انجل مونو)


sebae Monodactylus نوع دیگراکواریومی خانواده Monodactylidae است که نسبت به گونه argenteus Monodactylus ارام تر است بدن ماهی از گونه قبلی کشیده تر و باله های بلندتری دارد همچنان رنگ نقره ای در این گونه، رنگ اصلی بدن را تشکیل داده و باله ها و بدن با خطهای سیاهی که تا پایین کشیده شده اند سایر رنگ امیزی بدن را نشان میدهند.این گونه (sebae Monodactylus) تا ۸ اینچ (حدود ۲۰ سانتیمتر) در اکواریوم با شرایط خوب رشد میکنند

نگهداری این ماهی در دسته های ۴ تایی به بالا توصیه میشود . با سایر گونه های اب لب شور و شیرین میتوان نگهداری کرد ولی بس به تجربه عرض میکنم این گونه هم گاهی اوقات شیطنت کرده و دم و باله های ماهیان دیگر را زخمی میکند ولی نسبت به گونه  argenteus Monodactylus بسیار ارام تر است

sebae Monodactylus (سیلور مونو یا تایگر مونو)

sebae Monodactylus (سیلور مونو یا مونو تایگر)


شرایط کلی نگهداری مونو: دمای مناسب برای نگهداری این ماهی دمایی بین ۲۴ الی ۲۶ درجه سانتیگراد است همچنین پ هاش اب باید بین ۷.۵ الی ۸ باشد برای فراهم اوردن شرایط ایدال برای رشد و نمو و ایجاد رنگ امیزی طبیعی ماهی، بهتر است در هر ۲۰ لیتر اب ۱۰ گرم نمک اضافه کنید

تغذیه:مونو را میتوان با انواع غذاهای زنده کوچک مانند میگوی اب شور، بچه های گوپی یا مولی و همچنین با انواع غذاهای گوشتی،خشک،منجمد و غیره تغذیه کرد.غذاهای زنده برای رشد و رنگ امیزی ماهی نسبت به سایر غذاها ارجعیت دارند

اندازه تانک:به دلیل اینکه مونو ها شناگرهای ماهری هستند و حرکات نسبتا سریع دارند بهتر است از یک تانک با طول زیاد استفاده کنیم نه یک تانک با عرض بزرگ و حجم زیاد.


مطالب بالا حاصل تجربیات خودم و تحقیقی بود که از سایتهای خارجی و ویکیپدیای انگلیسی به دست اورده بودم در صورت اینکه اطلاع بیشتری در مورد مونوها دارید با ذکر منبع اطلاعاتتون در بخش نظرات  بیان کنید تا این مطلب کاملتر بشه.

در صورت کپی برداری منبع (onlypet.ir) ذکر شود

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

933 دیدگاه در “ماهی مونو (آنجل مونو)

  1. مانی

    سلام به نظرتون این ماهی ها با هم کنار میان انجل مونو ۲تا لوچ دلقک ۲ تا هم انجل

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      آنجل معمولی به هیچ عنوان با آنجل مونو و لوچ سازگاری نداره.
      از بین دو تا آنجل مونو حتما یکی کشته میشه این ماهی رو یا تکی نگهداری کنید و یا در گله های حداقل ۵ تا به بالا و اگر کمتر باشن ماهی قوی تر ماهی های ضعیف تر رو میکشه.
      لوچ ها رو نیز باید در گله های ۴ – ۵ تایی به بالا نگهداری کنید تا شاداب باشن و تحرک داشته باشن.

      پاسخ
  2. AHZ

    با سلام.
    من قراره به زودی ۷ تا آنجل مونو بخرم. تا توجه به کامنت های دوستان ظاهرا این ماهی در جابجایی و غذا خور شدن خیلی تلفات میده. من باید چی کار کنم که تلفات نداشته باشن.
    هم تانکی هاشون هم دوتا اسکاتن که هم زمان قراره انتقال داده بشن.
    البته من تو جابجایی و نگه داری اسکات هیچ مشکلی نداشتم. اینا هم مثل اسکاتن.
    یه سوال دیگه :
    اگر اول اسکات هارو بیندازم و وقتی غذا خور شدن مونو هارو بیندازم، این کار به سریع تر راه افتادن مونو ها کمک نمیکنه؟ چون من چند بار تجربه کردم که ماهی ها اینطوری خیلی زود غذا خور میشن. مثلا من به بار ۵ تا سورم خریدم ۲_۳ روز طول کشید غذا خور بشن اما. چند وقت پیش یه سورم خریدم که دوتا اسکات هم تانکی داشتن. همین میدید اونا دارن غذا میخورن میومد چندان میخورد تا اینکه کاملا راه افتاد!
    این روش برای مونو هم جوابگو هست.
    آخه من میترسم وقتی خریدم طلفات سنگین بدم.
    چرخه و کیفیت آب رو اسم هست و حتما با باکتری ساز انجامش میدم. اگر کار دیگه آب هست که باید انجام بدم. لطفا ذکر کنید
    ممنون. ببخشید که اینقدر وقتتان رو میگیرم. انشاءالله تانک جدید رو با موفقیت راه اندازی کردم زحمت رو کم میکنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر درست آب به آب و هم دما بشن و خیلی زیاد داخل پلاستیک بدون هوا نمونن هیچ مشکل خاصی ندارن.
      – هیچ ربطی به غذا خوردن مونو ها نداره فقط ممکنه روز اول دوم غذا نخورن و بعد از اون خوب میشن بستگی به خود ماهی ها و شرایط نگهداری داره.
      هرچی دوست داشتین سوال بپرسید مشکلی نداره.

      پاسخ
      1. AHZ

        ممنون از راهنمابیتون.پس بهترین حالت اینکه با هم رها بشن. امیدوارم اینقدر درگیر نشن که باز مجبور شم همه یا بخشی شون رو رد کنم بره.

        پاسخ
        1. هادی.

          سلام ببخشید انجل با پرت و تگزاس و اسکار سازگاره؟

          پاسخ
  3. AHZ

    سلام. من امروز دوتا مونو دیگه اضافه کردن همین انداختم تو آب آکواریوم دیدم یکیشون چشم هاش یکم ابریه! مغازه اینطور نبود!
    دارو بردم روی ۳۲.۵ نمک تو آب هست.
    خوب میشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چرا الکی دما رو افزایش دادین ؟؟؟!!! تازه دما نباید بیشتر از ۳۲ درجه بشه .
      افزایش دما فقط برای برخی بیماری ها مناسبه و نه برای همه بیماری ها مثلا الان ماهی شما عفونت داره و یا چشمش قارچ زده که با افزایش دما بدتر هم میشه.
      دما رو ثابت نگهدارید و سعی کنید به ماهی بیمار نوسان دمایی ندین.
      اگر کیفیت اب تانک خوب باشه ماهی درمان میشه باز بخش بیماری چشمی رو مطالعه کنید و تا دو روز آینده اگر بهتر نشد درمانش کنید.

      پاسخ
      1. AHZ

        سلام آقا مجتبی مونو هام بعد از ۴۸ ساعت هنوز غذا نخوردن. بعد یکی شون امروز صبح دو سه تا دونه اتفاق خورد. چی کار کنم؟
        تابند روز غذا نخوردن طبیعیه؟
        شرایط آب تانک هم خوبه. دما هم ثابت کردم روی ۲۹ درجه اون ماهی هم که چشمش ابری شده بود بهتره و ظاهرا سر دسته مونو ها هم شده چون بقیه رو با حمله بهشون هدایت میکنه.
        نمک آب رو هم از ۵۰ گرم به ۶۵ و سپس آرام آرام به ۱۰۰ گرم افزایش دادم تا استرسشون کمتر بشه.حجم تانکم ۱۵۰_۱۴۰ لیتره. از این بیشتر بعید میدونم بشه بیشتر نمک بریزم.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خواهشا سوال تکراری در چند جا نپرسید.
          تا یک هفته موردی نداره نگران نباشید.
          خسته نباشید چرا یک مرتبه این همه درصد نمک رو بردین بالا اینکه گفته شده به مرور زمان یعنی طی چند هفته نه در طول یک روز این همه نمک اضافه کنید ولی خب دیگه دست کاریشون نکنید. برای همین نمک کلی استرس به ماهی وارد کردین .

          پاسخ
          1. AHZ

            ممنون ببخشید که با سوالات کمی عصبی تون کردم. امروز به طور اتفاقی پوفر دیدم و دوتا خریدم. خیلی با مزه هستن. میدونم با مونو ها و اسکات سازگاری کامل داره. ولی احتمالا سوروم با اینکه بک بیستمشن رو اذیت کنن! درسته؟

            پاسخ
              1. شهریار (onlypet.ir)

                سلام
                بله پافر ماهی گزنده ای هست و اگه گیر بده دیگه فرقی نداره سایز ماهی چقدره با حرکات هلیکوپتری دمار از روزگار ماهی در میاره. بهتره سورم رو به این ترکیب لب شور اضافه نکنید.
                باز تصمیم با خودتون.

                پاسخ
                1. AHZ

                  ببخشید من پنج تا مونو (آنجل مونو) دارم. یکی بر همه قالب شده و به همه حمله میکنه. یک طرف آکواریوم وای می ایسته و بقیه هم طرف دیگه و به یه ماهی هم گیر نمیده و از کوچیک و بزرگ همه رو دنبال میکنه. جالب اینجاست که بزرگترینشون هم نیست و تقریبا همه یک سایزن. این رفتار ها طبیعیه؟ یعنی این رئیس گله هستش؟

                  در ضمن روش تشخیص جنسیت مونو(همون باله های مخرجی در نرها) هم احتمال خیلی زیاد غلطه و همه ماهی های من داره و گاهی اوقات بازشون میکنن. اصلا ماهی مگه میشه ماله مخرجی نداشته باشه؟ فقط در بعضی ماهی ها اینقدر کوچیکه که به سختی دیده میشه.

  4. مجتبی

    سلام
    بله این رفتار آنجل مونو طبیعیه و خوبه ۵ تا هستن و اگر کمتر بودن زورش به بقیه میرسید و اونها رو میکشت. به قول شما الان رییس گله شده و باید بقیه قبولش کنن تا درگیری ها کمتر بشه یه مدت زمان میبره و اگر فضای کافی در اختیار داشته باشن خوب میشن ضمنا اگر درصد نمک رو افزایش بدین ماهی های آب لبشور آرامش بیشتری پیدا میکنن و کمتر عصبی میشن.
    روش تشخیص جنسیتشون همینه دوست من فقط باله های مخرجی نرها بزرگتر و سفید رنگه البته باید ماهی بالغ بشه تا اختلاف این باله ها رو در نر و ماده ببینید و حتی واقعا خیلی از ماده ها در این نوع ماهی این باله های مخرجی رو ندارن و این باله های خیلی کوچک اصلا چیز مهمی نیست که حتما لازم باشه ماهی اونها رو داشته باشه و یا اگر نداشته باشه مشکلی پیش بیاد همین نرها هم که دارن اکثرا بسته هست و هیچ کاربردی در شنا کردن ماهی نداره خیلی گونه های دیگه هم همینطور هست مثلا در سفره ماهی نر دو تا باله مخرجی اضافه وجود داره که ماده ها ندارن در صورتیکه اون باله های سفره ماهی بزرگه و به راحتی قابل دیدن هست و یا مثلا گلدفیش در خیلی از نژادها ماهی ماده تنها یک باله مخرجی داره و نرها دو تا باله مخرجی دارن.
    این آنجل مونو هم واقعا همینطوره و اگر ماهی سایز بزرگی داشته باشه و بالای دو سال سن داشته باشه به راحتی این اختلاف رو بین نر و ماده ها مشاهده میکنید ولیکن در ماهی کوچک قابل تشخیص نیست و فکر میکنید همگی نر هستن از روی رنگ و جلای رنگ بدن ماهی هم میشه تشخیص داد که اون خیلی سخت تر از این باله مخرجی هست و باید ماهی بالغ باشه و در گله های بزرگ باشن و خودتون هم تجربه داشته باشید تا بشه تشخیص داد.

    پاسخ
  5. AHZ

    سلام من ۵ تا مونو دارم. وقتی آوردمشون خونه دیدم چشم یکیشون ابری هستش که البته تو مغازه اینطور نبود. الآن تقریبا خوب شده ولی همه ماهی هام غذا خور شدن جز اون.
    امروز صبح دوباره یه چشم یک دیگه از مونو هام ابری شده. البته بسیار بسیار کم به طوری که به سختی معلوم میشه.
    لازم به ذکر که شرایط تانک من کاملا خوبه. هم سیکل طی شده هم آب کاملا شفافه و سیفون ۲۰ درصد هم هر هفته انجام میدم که آخرین بار دیروز بود. آب رو کلر زدایی کردم. حتی دماسنج هم تو آب تازه گذاشتم که دقیقا هم دما باشه. خلاصه خیلی دقت میکنم ولی نمیدونم چرا اینطوری شدن.
    من اسکات سبز و پوفر هم دارم که هیچ مشکلی ندارن.
    برای اینکه این مشکل یک وقت همه گیر نشه و ریشه کن بشه باید چیکار کنم؟
    الآن دوباره دیدمش. چشمش یه مقدار ورم هم کرده. لطفا سریعا جواب بدید. حمام نمک و آنتی بیوتیک بدم خوبه؟
    درضمن تو تانکم ۱،۵ گرم در لیتر هم نمک دریا هست.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا پست های متعدد نزنید و برای دریافت پاسخ صبر کنید.
      خب در بخش بیماری چشمی توضیح داده شده مطالعه بفرمایید ضمنا سوال بیماری رو در بخش خودش بپرسید.
      همینکه کیفیت آب بالا باشه این بیماری درمان میشه اما اگر بهتر نشد و دیدین داره پیشرفت میکنه درمانش با یک مرتبه حمام کوتاه مدت ۳ الی ۵ دقیقه ای تتراسیکلین + نمک بدون ید هست.

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر درگیری باعث ابری شدن چشم نمیشه بلکه تورم و سیاهی و یا سرخی داره و نه ابری و حاله ای سفید رنگ .البته عفونت چشمی نیز باعث تورم میشه.

      پاسخ
  6. AHZaheri

    سلام. من یک ماه پیش ۵ تا مونو خریده بودم تا دیروز دوتاشون غذا نمیخوردن. خوشبختانه امروز یه یکی کاهش پیدا کرد و یکیشون غذا خورد. اما اونی که هنوز خدا نمیخوره خیلی اوضاعش جالب نیست. رنگش خیلی وقت ها تیره میشه و شکمش کاملا فرورفته شده. جالب اینجاست که رئیس گله هم هست چیکار کنم تا غذا خور بشه؟
    یکی دیگران هم که از همه بیشتر غذا میخوره و از همه درشت تر هم هست لبش حالت ساییدگی داره و انگار نوک نوکش سفیده. فقط همین. البته از اول اینطور بود اما احساس میکنم که تو این مدت بیشتر شده! اینو چیکارش کنم!
    کیفیت آب تانکم هم عالیه و مطمئنم که چرخه طی شده و تو این مدت حتی یک روز هم نه بو میداده نه تار شده. سیفون ۱۵ تا ۳۰ درصدی هم هر هفته انجام میدم.
    ممنون میشن جوابم رو بدید!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده از غذاهای مختلف و متوع استفاده کنید و کرم خونی منجمد رو هم تست کنید حتما میخورن ضمنا بعد از غذادهی هرگز جلوی آک نباشید و به کل اتاق رو ترک کنید تا راحت بیان و غذا بخورن.
      اون ماهی هم به نظر بنده دهانش قارچ زده بهتره درصد نمک رو افزایش بدین و مقداری نمک بدون ید به آب اضافه کنید. البته اگر قبلا نمک نزدین شاید مشکل غذا نخوردن ماهی شما همین مورد باشه.

      پاسخ
      1. AHZaheri

        درصد نمک تو آب آکواریوم من بالاست و تو ۱۳۵ لیتر حجم مفید به مرور زمان نمک رو به ۱۶۰ گرم افزایش دادم.
        قصد دارم به خاطر خارش بدن پوفرم حمام نمک و آنتی بیوتیک بدمش. الآن هم تتراسایکلین ۱۰۰ دارم هم آموکسی سیلین ۵۰۰ کدوم بهتره؟
        اگر بخوام تو تانک اصلی از اینا استفاده کنم و بعد دوباره با باکتری ساز چرخه رو طی کنم تو ۱۳۵ لیتر آب چند تا کپسول و از کدوم اضافه کنم. شاید مشکل مونو ها هم حل شد.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          بنظر بنده هیچ نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست. خارش پوستی با بالا بردن کیفیت آب و غذا دهی به اندازه و وجود نمک در آب برطرف میشه.
          اگر هم نیاز به مصرف آنتی بیوتیک بود فقط تتراسیکلین استفاده کنید و نه آموکسی سیلین.
          ضمنا آنتی بیوتیک رو نباید در تانک اصلی استفاده کنید چون سیکل رو بهم میزنه و بعد از سه روز سمی میشه و باید حتما سیفون کنید و دارو رو خارج کنید .

          پاسخ
          1. AHZaheri

            حتما دارو رو با زغال اکتیو و سیفون خارج میکنم و بعدش چرخه رو از اول طی میکنم. لطفا یبفرمایید چند تا کپسول ۱۰۰ خوبه؟

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              اگر مجبور شدین در تانک اصلی استفاده کنید برای هر ۱۰۰ لیتر یک کپسول کفایت میکنه فقط اکسیژن رسانی رو افزایش بدین و مراقب ماهی ها باشید و بیشتر از سه روز هم آنتی بیوتیک در آب نمونه.

              پاسخ
  7. AHZ

    سلام. من در حال حاضر ۵ تا مونو دارم.
    ۱.میتوانم دوتا دیگه بدون اینکه از هم دیگه جداشون کنم، هم اندازه اضافه کنم؟
    ۲یدونه مونو تایمر چطور؟
    ۳.من تانکم ۱۵۰ لیتر با طول یک متری و در حالا حاضر ۵ مونو، ۳ گرین اسکات و یدونه پینک دارم. میتوانم ۵ تا مونو تایمر اضافه کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ۱ – بله اگر هم سایز باشن میشه.
      ۲ – خیر چون ممکنه یک تایگر مونو از گله آنجل مونو کتک بخوره و کشته بشه اما اگر فقط یک آنجل مونو داشتین بهتر میشد یک تایگر مونو هم اضافه کنید اما الان یا نباید اضافه کنید و یا اگر بخواهید اضافه کنید باز باید یک گله تایگر مونو هم اضافه کنید که با آنجل مونو ها نیز همسایز باشن و یا کمی بزرگتر باشن.
      چون تایگر مونو آروم تره بزرگ تر باشه بهتره ضمنا باید فضای کافی نیز برای همه اینها داشته باشید.
      ۳ – اگر سایز ماهی هاتون متوسط تا کوچک هست بله میشه اضافه کنید اما تایگر مونو ها کمی بزرگتر باشن و باز چند روز اول همه رو زیر نظر داشته باشید شاید لازم بشه یک هفته با شیشه ماهی های جدید رو از قدیمی ها جدا کنید.

      پاسخ
  8. امیرحسین

    سلام بچه ی انجل مونو با این ترکیب سازگاری داره یا خیر

    گورامی_شارک دم قرمز_زبرا(سایزش اندازه گپی بالغه)_بلک گوست_دالر_گرین اسکات_پنکوسی_رد لاین_و مولی بالن

    ممنونم

    پاسخ
  9. رضا جدي

    سلام
    نه تنها سازگار نیست بلکه ترکیبتون هم مناسب نیست چون انجل مونو گوشتخواره و ترکیب شما نسبتا گیاهخوار
    ببخشید دوست عزیز متاسفانه پنکوس ممکنه خطر ساز بشه

    پاسخ
    1. MAHDI rezaei

      سلام
      با عرض معذرت ترکیب فاجعه است اصلا ردلاین ودالرگورامی و مولی و بلگ گوست و زبرا اینا اصلا قابل نگه داری با ماهیای گوشت خوار نیست و انجل منو و اسکات لبشوزه و باهم سازگاری دارنو پنکوسی هم سازگار نیست و اون گورامی اگه اسفارناموس رو میگید ک اگه بگیرید بعد چند وقت یه غول سفید میبینی و اگه گورامی غیر اسفارنامدس هم منظورتون هست بازم مناسب نیست و کشته میشه و با احترام به نظر دوست خوبم داش رضا
      قربا شماMAHDI

      پاسخ
  10. امیرحسین

    داداش پنکوسی گیاه خوارردارم گورامی هم گورامی عسلی و دو خاله ۱
    وبعد اینکه اسکات از جایی که گرفتم تو اب شیرین نگه داشته شده بود و اسکات قابلیت نگه داری تو اب شیرین هم داره چرا باید حتما لب شور باشه و اسکات گیاه خواره نه گوشت خوار تا اونجایی که من اطلاعات راجع به این ماهی دوستاشتنی پیدا کردم فقط شک و ابهامم روی انجل مونو کوچیک بود که ایا سازگاری داره یا نه و ترکیب الانم فاجعه نیست چون حدود ۱ ساله این ترکیبو دارم منتها به تازگی گرین اسکات اضافه کردم و انجل مونو نظرمو جلب کرده بود حال بنظرتون انجل مونو کوچیک نمیسازه?? با تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله اسکات قابل نگهداری در آب شیرین هم هست ولیکن در آب شیرین از عمرش کم میشه و زمانیکه بالغ بشه بسیار عصبی میشه و باید در آب لبشور نگهداری بشه و در اصل اینها ماهی آب لبشور هستن ولی چون در طبیعت برای تخم ریزی به آب شیرین میرن پس تا زمانیکه کوچک باشن مشکلی با آب بدون نمک ندارن اما بالغ که بشن در این آب راحت نیستن.
      بنظر بنده یک آنجل مونو سایز متوسط و یا سایزی باشه که کتک نخوره و خیلی کوچک نباشه موقتا مشکلی نداره اما باز اگر این ماهی رو دوست دارید بهتره به کل تانک لبشور بزنید و اختصاصی از ماهی لبشور نگهداری کنید که بسیار جالب میشه.

      پاسخ
  11. daniel

    سلام دوستان
    من میخواستم واسه راه اندازی آکوراریوم جدیدم دوتا آجل مونو و یه جفت پرت بگیرم با توجه به گفته های شما بزرگواران این کار ریسکه و یکی از آنجل ها در نهایت کشته میشه.هیچ راهی نیست بشه دوتا رو کنار هم داشته باشم؟اگر نیست میتونم یه آنجل و اسکات رو نگهداری کنم به جای دو تا آنجل؟

    پاسخ
    1. MAHDI rezaei

      سلام داش ن راهی نیست و حتما یکی کشته میشه و میشه اسکات نگه داری کرد اما با پروت ن شرایط زیستی این دو ماهی(اسکات،انجل زیستیبا پروت فرق میکنه شما یه اکواریوم نیمه شور میتونی بزنی و ماهیای (اسکات،انجل مونو، تایگرمونو،پوفر،تایگرسوماتراو…)رو پیش هم نگه داری و بسیار هم زیبا میشه
      قربان شماMAHDI

      پاسخ
  12. daniel

    خیلی ممنون آقا مهدی میدونم شرایط آبیشون فرق میکنه ولی تو آب شیرین هم به خوبی سازگاری دارن . ولی خوب حرف شما کاملا درسته ولی من پرت رو حتما میخوام تو ترکیب باشه

    پاسخ
  13. daniel

    با سلام مجدد.
    تانک جدیدم ۷۰ سانته اگر بخوام اختصاصی از آنجل مونو نگهداری کنم تعداد ۵ تا درگیری پیش میاد؟
    ۲.از چه نمکی باید استفاده کنم؟نمک درشت که تو غذا استفاده میشه مناسبه؟

    پاسخ
    1. atwo

      سلام فکر نمیکنم مشکلی پیش بیاد نمک بدون ید باید استفاده کرد

      پاسخ
    2. MAHDI rezaei

      سلام خیر ۵ عدد مشکلی پیش نمیاد و شما باید به مغازه های اکواریومی برید و نمک مخصوص اکواریوم بخرید یا اگه نخواستید نمک بدون ید خودمون رو بگیرید اونهم خوبه ولی ید دار باعث مرک ماهی میشه
      قربان شماMAHDI

      پاسخ
    3. مجتبی

      سلام
      دوستان کامل توضیح دادن فقط اضافه کنم همه ۵ تا ماهی باید هم سایز باشن.

      پاسخ
  14. علی

    سلام.من دوتا جویل رو با دو تا سورم نگه میدارم میتونم که یه آنجل مونو هم اضافه کنم یا نه؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. MAHDI rezaei

      سلام
      به نظرم نگه داری نکنید بهتره چون
      ۱.از نظر شرایط نگه داری باهم فرق دارن (ک حالا بازم میشه درصدی نمک اظافه کرد ک هم سیچلاید هاتون راحت باشن هم اینا
      ۲.جوئل ماهی خطریه اعصاب معصاب نداره میزنه انجل مونو رو میترکونه البته اینا همه احتمال هست
      دبگه تصمیم با خودتونه
      قربان شماMAHDI

      پاسخ
  15. حسین

    با عرض سلام و خسته نباشید، ممنون میشم به سوالاتم پاسخ بدین.
    آیا بیومار برای منو مناسبه؟ آخه خیلی با اشتیاق می خوره.
    آیا اضافه کردن نمک به آکواریوم، برای لجنخوار مشکل ساز نمیشه؟
    یک جفت آنجل مونو در یک تانک برای هم دردسر درست میکنن؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بستگی به مارک غذا داره اگر غذا از شرکت معتبر و مرغوبی باشه و تاریخ مصرف غذا هم درست باشه مشکلی نداره. اما سعی کنید در طول هفته از سه نمونه غذای مختلف به ماهی بدین تا تنوع غذایی داشته باشه و غذای یکنواخت بهش ندین.
      – بله کت فیش نسبت به نمک حساسه ولی اگر ماهی آب لبشور دارید کت فیش رو خارج کنید و به مرور و طی چند هفته درصد نمک رو افزایش بدین اینطوری نیازی به کت فیش هم پیدا نمیکنید.
      – بله آنجل مونو رو یا باید تکی نگهداری کنید و یا در گله های ۵ تایی به بالا در غیر اینصورت ماهی قوی تر ضعیف تر ها رو میکشه.

      پاسخ
      1. حسین

        توی شهر ما فروشنده ها خودشون بیومار رو توی بسته های کوچیک میریزن و به صورت بی نام و نشان عرضه می کنن!
        منظورتون از اینکه گفتید به کت فیش نیازی نخواهد بود چیه؟ پس کی قراره وظیفه ی کت فیش رو ایفا کنه؟
        پس احتمالا دلیل اینکه یکی از مونو ها در روز اول تلف شد همین جفت بودنشون بوده. البته آثار درگیری نداشت

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          وقتیکه درصد نمک رو افزایش بدین دیگه تانک جلبک نمیزنه و نیازی به کت فیش نیست فقط باید غذا به اندازه به ماهی ها بدین چون کف خوار ندارید و نباید هیچ غذایی اضاف بیاد و روی بستر باقی بمونه.

          پاسخ
  16. MAHDI

    سلام
    یه سوال انجل مونو و تایگر مونو رو میشه با سیچلاید های اروم مثل فرانتوزا و کالیکو و……نگه داشت البته یه مقداری هم نمک به اب اظافه میکنم ک هم انجل مونو و تاییگر ها راحت باشن هم سیچلاید ها ازار نبینن میشه نگه داشت ؟!؟!؟
    به یکی از رفیقام ک اکواریومی داره  و یعنی رفیق فابریکمه پرسیدم گفت مشکلی نداره گفت تو از هر کودوم سه تا ببر(یعنی سه تا انجل مونو و ۳تا تایگر مونو)هیچ مشکلی نداره نظر شما چیه؟!!!!؟’
    و خودش هم درحال حاضر همین تعداد ماهی رو در اکواریوم اختصاصی خودش نگه میداره و بیشتر از یک ساله ک پیش همن و مشککلی ندارن نظر شما چیه میشه؟؟!؟!
    خیییییییلی ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      از نظر خلق و خو با هم کنار میان ولی از نظر شرایط زیستی با هم سازگار نیستن و بهتره کنار هم قرار نگیرن. باز تصمیم با خودتون هست.
      به نظرم تعدادشون به جای سه تا پنج تا از هر کدوم باشه بهتره و درگیری کمتر میشه.

      پاسخ
  17. MAHDI

    سلام
    والا من فکر میکردم میشه تا حدی به اب نمک اضافه کرد ک هم سیچلاسد ها راحت باشن هم مونو میشه؟!؟!؟!
    بعدا این ک از هر کودوم سه تا بخرم باسه این بود ک اک خیلی شلوغ نشه حالا در گیری شون چقدر هست یعنی مدام درگیرین یا گه گداری یه میپرن به هم ؟!؟’؟’و اگه مدام درگیرن میشه اول از هر کودوم سه تا بگیرم بعد به هر کودوم دو تا اظافه کنم؟!؟!؟!(له خاطر نبود بودجه)؟!؟!
    وافعا ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      شدن که میشه و گفتم تصمیم با خودتون هست. در شرایط ایده ال نباید این ماهیا رو کنار هم نگهداری کنید ولی خب خیلی ها اینکارو انجام میدن و تصمیمش به عهده خودتون هست.
      دکور داشته باشید و اکواریوم بزرگ باشه درگیری ها کمه و اگه کوچیک و بدون دکور باشه، گونه قوی تر دائم باقی رو میزنه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *