OnlyPet

تجهیزات و وسایل مورد نیاز آکواریوم اب شور

برای برپایی اکواریوم اب شور که می تواند نوع شور فقط ماهی یا ریف باشد، به یک سری تجهیزات، مواد و وسایل مناسب برای برپایی این نوع اکوسیستم نیاز داریم. در این بخش سعی میکنیم مایحتاج و وسایل مورد نیاز برای برپایی اکواریوم اب شور را با هم مرور کنیم و کابرد هر یک را توضیح دهیم و شما نسبت به نیاز اکواریوم خود به انتخاب تجهیزات مناسب بپردازید.

تجهیزات اکواریوم اب شور

در صورتی که پیش‌تر از اکواریوم های اب شیرین نگهداری کرده باشید بسیاری از این وسایل و تجهیزات برای شما اشنا هستند و احتمالا در اکواریوم های اب شیرین از آنها استفاده نمودید با این حال ما به طور کامل تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی و نگهداری از اکواریوم های اب شور را مطرح میکنیم تا علاقه مندانی که برای اولین بار قصد راه اندازی یک اکواریوم را دارند و انتخاب انها اکواریوم نوع شور یا مرجانی است با تمام تجهیزات مورد نیاز اشنا شوند.

۱. مخزن یا آکواریوم و پایه آن:

مخزن یا همان ظرف شیشه ای که به ان آکواریوم می گویم از اصلی ترین و مهمترین انتخاب های شما برای برپایی یک اکواریوم اب شور فقط ماهی یا مرجانی است. اکواریوم میتواند به صورت شیشه ای ساخته شود یا با ورق های آکریلیک(پلکسی گلس). همچنین یک پایه محکم که بتواند وزن اکواریوم را تحمل نماید ضرروری است.

طرز ساخت اکواریوم اب شور با اب شیرین تفاوتی ندارد و میتواند در ابعاد و اشکال مختلف ساخته شود ولی بهتر است نکات زیر را در ساخت اکواریوم در نظر بگیرد.

حتی اگر در حال حاضر به فکر راه اندازی اکواریوم اب شور فیش انلی با ماهیان کوچک هستنید ممکن است در اینده به فکر نگهداری مرجان ها یا ماهیان بزرگتر نیز بیفتید. بنابراین انتخاب بزرگترین، بهترین انتخاب نیز خواهد بود. اما توجه کنید که انتخاب اکواریوم های بزرگ هزینه های بزرگتری را نیز در پی خواهد داشت. سایز مناسب اکواریوم برای نگهداری از اکثر ماهیان اب شور به همراه مرجان ها و شقایق ها حداقل ۳۰۰ لیتر است. در صورتی که تمایلی به نگهداری از تعداد زیادی ریف و شقایق و ماهیای بزرگ جثه اب شور نداشته باشید می توانید نسبت به مکان مورد نظر سایز کوچکتری را نیز انتخاب نمایید.

عرض و ارتفاع در اکواریوم های اب شور مهم هستند. حداقل عرض مناسب برای اکواریوم های اب شور ۴۰ سانتیمتر است. با این عرض به راحتی قادر به چیدمان سنگ ها و دکورها خواهید بود و این عرض جلوه مناسبی را به اکواریوم شما خواهد داد. همچنین در انتخاب ارتفاع دقت کنید، ارتفاع بیش از ۶۰ سانتیمتر می تواند شما را با مشکلاتی مواجه نماید. به عنوان مثال نورپردازی در اکواریوم هایی با ارتفاع زیاد سخت‌تر است و به لامپ های قوی تری نیاز دارید. همچنین رسیدن دست به کف اکواریوم در ارتفاع بیش از ۶۰ سانتیمتر بسیار سخت‌تر از اکواریوم هایی با ارتفاع کمتر است.

شاید بپرسید اورفلو چیست؟ اورفلو به معنی سریز کردن اب است که از این طریق اب را به یک مخزن دیگر برای فیلتراسیون انتقال می‌دهند. اورفلو میتواند به شکل های مختلف در اکواریوم اب شور ایجاد شود. به عنوان مثال می توانید یک سوراخ در نزدیکی سطح اب و در شیشه های کناری ایجاد کنید و از طریق شلنگ رابط اب را به مخزن دیگر برای فیلتراسیون منتقل نمایید. یا اینکه یک باکس در اکواریوم اصلی ایجاد نمایید و شیشه کف اکواریوم اصلی در داخل ان باکس را سوراخ بزنید، اب از طریق سطح باکس که میتواند سوراخ کاری شده باشد به داخل باکس سریز کرده و از سوراخ شیشه کف به مخزن دیگر منتقل میگردد. این روش به دلیل امکان جاگذاری بخشی از مدیای بیولوژیک و مکانیکی میتواند ایده مناسبی باشد، اما نقطه ضعف ان اشغال فضای اکواریوم اصلی و خراب کردن جلوه ان است.

به دلیل فشار بالای اب به شیشه کف و همچنین تعداد زیادی سنگ و دکور که در اکواریوم اب شور به کار میرود بهتر است شیشه کف را زخیم تر از شیشه های کناری در نظر بگیریم تا خیالمان از شکسته شدن شیشه کف به دلیل وزن تجهیزات و فشار اب راحت شود

پایه اکواریوم: دقت داشته باشید پایه نگهدارنده اکواریوم نیز به همان اندازه اکواریوم اصلی از اهمیت بالایی برخوردار است. پایه اکواریوم باید به شکل محکمی ساخته شود تا توانایی تحمل وزن اکواریوم پر از اب و تجهیزات آن را داشته باشد. همچنین پایه اکواریوم اب شور باید فضای کافی برای نگهداری سیستم فیلتراسیون را داشته باشد. پایه را می توانید با قوطی های فلزی و توسط اهنگری سفارش دهید و سپس اطراف قوطی های فلزی را با ام دی اف یا پی وی سی بپوشانید. دقت داشته باشید دسترسی راحت به داخل کابینت پایه بسیار مهم است چرا که سیستم فیلتراسیون اکواریوم اب شور در کابینت پایه قرار داشته و نیاز به سرویس و نگهداری دارد، بنابراین استفاده از درب بازشو بزرگ برای پایه از اهمیت بالایی برخوردار است.

۲- سیستم فیلتراسیون:

از مهمترین ارکان یک اکواریوم موفق اب شور سیستم فیلتراسیون ان است. سیستم فیلتراسیون خود از چندین بخش می تواند تشکیل شود یا اینکه از چند نوع سیستم فیلتراسیون برای دریافت نتایج مختلف در اکوسیستم اکواریوم اب شور استفاده نمود.

سیستم فیلتراسیون سامپ: اصولا در اکواریوم های اب شور از سیستم فیلتراسیون سامپ استفاده می شود تا علاوه بر اصل کار که فیلتر نمودن و پاکسازی اب اکواریوم است بسیاری از تجهیزات مهم دیگر را در خود جای دهد تا در اکواریوم اصلی چنین وسایلی در دید قرار نگیرد و فضای اکواریوم اصلی اشغال نشود.

ویژگی های سامپ فراتر از تنها یک فیلتر ساده است و میتواند به عنوان رفیوجیوم، مکان قرنطینه و …. نیز بکار برود. سامپ از یک مخزن دیگر که حداقل حجمی معادل یا بزرگتر از یک سوم اکواریوم اصلی است و دارای خانه هایی برای جاسازی مواد فیلتری، اسکیمر، بخاری، رفیوجیوم و دیگر تجهیزات مورد نیاز اب شور است که در ادامه در موردشان بحث می کنیم تشکیل می شود و عموما در زیر پایه اکواریوم اصلی قرار داده می شود. اب اکواریوم اصلی از طریق اورفلو سریز شده و به واسطه شلنگ رابط به سامپ منتقل میگردد. سپس اب از خانه های سامپ و از مواد فیلتری رد شده و توسط واترپمپ به اکواریوم اصلی باز میگردد. در صورتی که اکواریوم شما از ریف ها تشکیل شده باشد استفاده از سامپ الزامی به نظر می‌رسد.

سیستم فیلتراسیون سطلی/ کنیستر(canister): فیلتر سطلی یکی از انواع سیستم های فیلتراسیون برای اکواریوم ها محسوب می شود که برای اکواریوم های اب شور فقط ماهی نسبتا کاربردی و مناسب است. این نوع فیلترها می توانند تصفیه مکانیکی، بیولوژیکی و شیمیایی را به واسطه مواد فیلتری داخلی خود انجام دهند. در صورت استفاده از این نوع سیستم فیلتراسیون حتما باید از مواد فیلتری باکیفیت استفاده نمایید.

فیلتر پروتئین اسکیمر: فیلترهای اسکیمر، پروتئین ها و مواد محلول در آب آکواریوم را جذب می کنند تا این کار سبب بهبود فیلتراسیون بیولوژیکی گردد. استفاده از پروتئین اسکیمر در اکواریوم های مرجانی الزامی است و یکی از ارکان مهم در نگهداری اکواریوم اب شور محسوب می شود. پروتئین اسکیمر را عموما در مخزن سامپ قرار می‌دهند با اینحال انواع دیگری از اسکیمر موجود است که قابلیت نصب به صورت هنگان و خارج از مخزن سامپ را دارد

سایر سیستم های فیلتراسیون: فیلترهای داخلی پاورهد، تاپ فیلترها، فیلترهای هنگان و انواع سیستم های فیلتراسیون با مخزن کوچک اگرچه به عنوان یک سیستم فیلتراسیون برای اکواریوم های اب شیرین کاربردی و مناسب هستند ولی برای اکواریوم های اب شور مناسب نبوده و تنها میتوانند به عنوان فیلتر جانبی و کمک کننده استفاده شوند.

۳- سیستم نورپردازی / روشنایی:

یکی از تجهیزات مهم و اصلی آکواریوم های آب شور سیستم روشنایی آن است. اگر اکواریوم شما شامل انواع مرجان‌ها باشد سیستم روشنایی از اهمیت بالاتری نیز برخوردار خواهد بود. به دلیل تخصصی بودن بحث انتخاب نور مناسب و سیستم روشنایی برای اکواریوم اب شور توصیه میکنیم مطلب اختصاصی انتخاب نور و سیستم روشنایی مناسب برای اکواریوم اب شور را مطالعه نمایید

۴- بستر، سنگ و دکور:

برای پوشش کف اکواریوم اب شور و دکوربندی ان از ماسه مناسب و سنگ های زنده یا مرده و حتی دکورهای مصنوعی استفاده می شود.

برای پوشش کف اکواریوم می توانید از انواع بسترهای تجاری یا ماسه های ساحلی مناسب اکواریوم و همچنین خرده مرجان استفاده نمایید. بهتر است عمق بستر چیزی مابین ۵ الی ۸ سانتیمتر را پوشش داده باشد، عمق بیشتر باعث فشرده شدن بستر و بی هوازی شدن آن خواهد شد مخصوصا برای بسترهای تجاری با کاربرد بیولوژیکی!.

برای دکوربندی اکواریوم نیز از سنگ های مرده یا زنده تصفیه شده یا ترکیبی از هر دو می‌توان استفاده نمود. اگرچه دکورهای مصنوعی فوم یا سفالی و …. نیز در دسترس هستند اما توصیه می شود تا از سنگ های طبیعی و زنده برای دکوربندی اکواریوم استفاده نمایید. مطلب سنگ زنده چیست و کاربرد ان در اکواریوم را برای اطلاعات بیشتر مطالعه نمایید.

۵- بخاری و دماسنج:

استفاده از بخاری های اتومات برای گرم کردن و کنترل دمای اکواریوم اب شور الزامی است. همچنین دماسنج برای نمایش دما و کنترل دمای اب نیز مورد نیاز است. بهتر است توان بخاری را با فرمول یک وات به ازای هر لیتر از اب اکواریوم انتخاب نمایید. به عبارتی اگر حجم اب اکواریوم اصلی و سامپ شما ۴۰۰ لیتر است به توان ۴۰۰ وات برای بخاری نیازمندید. دماسنج ها نیز در انواع جیوه ای، دیجیتال، برچسبی و …. در دسترس هستند که از طریق ان می توانید دمای اب اکواریوم را ملاحظه کنید.

۶- نمک:

برای ایجاد اب شور دریا در اکواریوم های خانگی نیاز است از نمک های مخصوص اکواریوم اب شور استفاده نماییم. اگر چه استفاده مستقیم از اب دریا در سال های دور به عنوان یک روش برای نگهداری از ابزیان اب شور استفاده می شد ولی هم اکنون و با پیشرفت صنعت اکواریوم، نمک های مناسب برای ایجاد اب دریا با کیفیت بسیار بالا در دسترس هستند و باید نسبت به حجم اب اکواریوم و سامپ، از نمک های تجاری و به اندازه لازم استفاده نمایید. عموما برای هر ۳۰ لیتر از اب اکواریوم به یک کیلوگرم نمک مخصوص نیاز دارید. میزان ترکیب نمک با اب باید به اندازه ای باشد که غلظت آب در دمای ۲۵ درجه ی سانتی گراد به ۱.۰۲۳ برسد. بهتر است از اب رد شده از فیلتر RO برای ترکیب با نمک استفاده نمایید. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر مطلب نمک مناسب اب شور و باید ها و نباید های ان را بخوانید

۷- شوری سنج و کیت های تست:

شوری سنج وسیله ای است که می توان با ان غلظت اب و شوری آن را مورد ازمایش قرار داد و یکی از تجهیزات مهم و پایه اکواریوم های اب شور محسوب می شود. همچنین کیت های تست مهم برای اکواریوم اب شور شامل کیت تست امونیاک، نیتریت و نیترات است. کیت های تست کلسیم، منیزیوم، فسفات، سختی کربنات و PH نیز الزامی است مخصوصا برای اکواریوم های مرجانی(ریف).

۸- مواد داخل فیلتر:

مواد فیلتری از اصلی ترین ارکان موفق یک سیستم فیلتراسیون هستند. پدها و فیلتر وول برای جرم گیری اب و گیر انداختن فضولات و پسماندها در داخل خود بسیار مهم هستند و وظیفه فیلتراسیون مکانیکی سیستم کلی فیلتراسیون شما را بر عهده خواهند گرفت. بنابراین لازم است انها را تهیه نمایید. مواد بیولوژیکی در سیستم تر و نیمه مرطوب فیلتر نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. برخی از مواد جذبی برای کاهش نیترات، دیگر سموم مضر در اکواریوم های اب شور نیز به صورت تجاری در دسترس هستند. برخی از مواد فیلتر در این بخش معرفی شده اند که عملکردشان برای اب شیرین و اب شور یکسان است.

۹- کاندیشنر(بهینه ساز)، استارتر و سایر بهبود دهنده های اب:

بسیاری از محصولات تجاری بهینه ساز با کاربردهای مختلف برای بهینه نمودن یا کاهش و افزایش یک یا چند پارامتر مهم اب در دسترس هستند و در صورت لزوم به هر یک می توان از این محصولات بهره گرفت. از مهمترین محصولات تجاری مورد استفاده در اکواریوم های اب شور استارترها برای کامل کردن سریع چرخه نیتروژن است که تهیه ان الزامی می‌باشد. همچنین بهینه سازهایی برای از بین بردن کلر اب و فلزات سنگین نیز بسیار کاربردی هستند و تهیه انها مفید واقع خواهد شد.

۱۰- موج ساز:

وجود موج ساز در اکواریوم های اب شور بسیار مفید و مهم می باشد به نحوی که باعث ایجاد گردش اب و ایجاد شرایط یکسان برای لایه مختلف اب خواهد شد، همچنین به اکسیژن رسانی و تداعی محیط طبیعی ابزیان کمک خواهد نمود. در انتخاب موج سازها به مشخصات و تعداد مورد نیاز آن نسبت به نوع اکواریوم و میزان گردش اب باید توجه نمایید. بد نیست برای انتخاب صحیح سیستم موج ساز مطلب انتخاب موج ساز برای اکواریوم اب شور را مطالعه کنید.

۱۱- پمپ هوا / سنگ هوا:

پمپ و سنگ هوا در اکواریوم های اب شور به مراتب کمتر از اکواریوم های اب شیرین استفاده می شود و در اصل لزومی به استفاده از ان نیست و استفاده از ان می تواند موجب مشکلاتی نیز گردد. وجود پمپ و سنگ هوا در مواردی که نیاز به اکسیژن رسانی بنا به دلایل مختلف و اولویت های مورد نظر داشته باشیم می تواند مفید واقع شود ولی از وسایل الزامی اکواریوم های اب شور محسوب نمی شود.

۱۲- سایر ابزار و وسایل نگهداری:

راه اندازی و نگهداری از اکواریوم اب شور به تجهیزات و وسایلی که پیش تر در موردشان بحث کردیم خلاصه نمیگردد و در عمل و در طول زمان نگهداری از اکواریوم به وسایل و تجهیزات دیگری نیز ممکن است نیاز داشته باشیم. برخی از این وسایل بسیار پیش پا افتاده و ارزان هستند و ممکن است در منزل انها را داشته باشیم و برخی از وسایل نیز بسیار تخصصی و گران قیمت هستند که به برخی از این لوازم و تجهیزات نیز در ادامه اشاره خواهیم نمود

سطل های پلاستیکی بزرگ: برای مخلوط سازی اب با نمک یا تعویض درصدی اب یا حتی هم دما کردن اب

تور و گیره های بلند: تور برای انتقال یا گرفتن یک ماهی ها در ابعاد مختلف بسیار کاربردی است. همچنین برخی از گیره های بلند برای جابجایی برخی اجسام در اکواریوم یا نگهداری انها مناسبند.

شلنگ، تیغه شیشه پاکن، بست، رابط، لوله و ….: بسیاری از وسایل را واقعا نمی توان لیست کرد و بسیاری انها در هنگام کار یا نگهداری اکواریوم مورد استفاده قرار میگیرند که کم کم با راه اندازی اب شور یک انبار از چنین وسایلی را جمع خواهید نمود!

تجهیزات تخصصی اب شور

دستگاه استریل UV: نور خورشید به دلیل داشتن اشعه مافوق بنفش خاصیت میکروب کشی دارد و اب دریا از این نور بهره می برد اما در اکواریوم های خانگی امکان استفاده مستقیم از نور خورشید به دلیل مشکلات فراوانی که می تواند به وجود بیاورد نیست. بنابراین جهت میکروب کشی و پیشگیری از بیماری ها از دستگاه استریل یو وی برای میکروب زدایی و از بین بردن قارچ ها و باکتری ها استفاده می شود. دقت داشته باشید این دستگاه قادر نیست انگل ها و بیماری های ماهیان را درمان نماید و تنها قادر است میکروب ها، قارچ ها، موجودات ریر میکروسکپی مضر و انگل های شناور در آب را که از درون دستگاه عبور می کند از بین ببرد.

راکتور کلسیوم: همانطور که از اسمش پیداست تولید کننده کلسیوم است و کاربرد ان در اکواریوم اب شور بیشتر برای مرجان ها و سخت پوستان می باشد. کلسیوم توسط مرجان ها و سخت پوستان جهت ساخت اسکلت و رشد و نمو مورد استفاده قرار می گیرد.

سایر وسایل و تجهیزات تخصصی به مراتب به لیست این مطلب اضافه میگردد. همچنین انجمن های اب شور در تالار گفتگو میزبانی برای معرفی این وسایل توسط کاربران است.

کپی برداری از این مطلب با درج نام و لینک فالو به onlypet.ir به عنوان منبع بلامانع است.

خروج از نسخه موبایل