سیچلاید زرافه ای (ونوستوس)

ونوستوس یا سیچلاید زرافه ای یکی از انواع سیکلیدها به شمار میرود که رفتاری پرخاشگرانه و خشونت امیز دارد و بهتر است با سایر هم خانواده های خود البته با رعایت سایز نگهداری شود. سیچلاید زرافه ای شکارچی ماهری محسوب میشود و علاقه وافری به غذای زنده دارد البته برای تغذیه این ماهی میتوان از مواد گوشتی با پرتوئین بالا یا انواع غذاهای اماده مخصوص ماهیان گوشتخوار استفاده کرد

به ادامه متن توجه کنید

نام های رایج: سیچلاید زرافه ای , ونوستوس, کالینگو

نام علمی: Nimbochromis venustus

خانواده : سیکلیده ها (سیکلیده آفریقایی)

زیستگاه اصلی : دریاچه مالاوی

اندازه : در اکواریوم تا  ۲۵ سانتی متر رشد میکنند

جایگیری در آکواریوم : در میانه و کف اکواریوم

دمای مناسب نگهداری: ۲۴ الی ۲۶ درجه سانتیگراد

پ هاش:۷ الی ۸

تاریخچه کشف : ونوستوس یا سیچلاید زرافه ای در سال ۱۹۰۸ توسط بولنگر ( Boulenger ) شناخته شد که آنها مختص دریاچه مالاوی ( Lake Malawi ) هستند و در بیش تر جاهای این دریاچه و تا عمق ۵۰ پا ( ۱۵ متر )  یافت می شوند که بیش تر در فضاهای باز و شنی جایگیری می کنند .

ونوستوس

شناخت: بدن آنها بلند و محکم است . آنها در هر طرف بدن روزنه ی بینی داشته که جمعاً دو روزنه آنها را قادر به داشتن حس بویایی می کند به این صورت که آب را مکیده و خارج می کنند و بعد از نمونه برداری از آن شروع به بو کردن می کنند که همه ی اینها بسته به چگونگی احتیاج آنها به بو کشیدن در آب در مدت بسیار کمی صورت می گیرد . این خصوصیت آنها در ماهیان آب شوری مثل Damselfish و سیچلاید ها هم وجود دارد .

رنگ : همانند اسمشان رنگ و نقش بدن آنها شبیه بدن زرافه بوده که معمولاً یک بدن سفید و زرد با خال های قهوه ای بزرگ دارند . اغلب نرهای ونوستوس در زمان آمادگی برای جفت گیری رنگ آبی به خود می گیرند که میزان رنگ آبی سر آنها خیلی بیش تر است.

رفتارهای اجتماعی : ونوستوس برای تانک جمعی مناسب نیست ، چرا که ماهی پرخاشگری است . آنها شکارچی های پرخوری هستند ، اما کمتر پرخاشگری خود را نشان می دهند . بهتر است در تانک آنها تنها ماهی های همین گونه و یا سیچلاید ها نگهداری شود . آنها را نباید با Mbuna ها ( سیچلاید هایی که در سنگ های کوچک جایگیری می کنند . ) در یک تانک نگه داشت و بهتر است آنها را به صورت گروه های ۶ تا ۸ تایی شامل یک نر و چندین ماده نگهداری کرد ، چرا که در اینصورت یک گروه تشکیل می دهند . هرگز دو نر ونوستوس را در یک تانک نگهداری نکنید ، چرا که آنها با هم ناسازگار بوده و منجر به مرگ یکی از آنها می شود . ( مگر اینکه تانکشان خیلی بزرگ باشد . ) در ضمن آنها را در تانک سیچلاید های آرام و صلحجو هم نگهداری نکنید .

سازگاری : در آکواریوم سیچلاید ها ، ونوستوس پرخاشگر است و تنها تانک جمعی ای که در آن سیچلاید های بزرگتر باشند برای آنها مناسب است . به طور کلی هر سیچلاید کوچکی می تواند غذای آنها محسوب شود .

تغذیه : در طبیعت آنها سیچلایدهای کوچک را با روش ماهرانه ای شکار می کنند ، آنها در شن ها پنهان شده و ساکن می مانند تا هنگامی که ماهی کوچکی به آنجا وارد شد ، آن را شکار کنند .اما در آکواریوم آنها همه چیزخوار بوده و در آکواریوم بهترین غذاها برای آنها غذاهای پروتئینی است . آنها می توانند غذاهای زنده فریز شده ، کریل ( Krill ) خشک فریز شده ، غذاهای دانه ای و سایر غذاهایی که ماهیان گوشتخوار با آنها تغذیه می شوند را بخورند . گاهی اوقات هم می توانید به آنها ماهی طئمه دهید ، البته با این کار حس وحشی گری آنها تقویت شده و به شکار ماهی طئمه می پردازند و این سبب پرخاشگری آنها به سایر ماهی ها هم می شود . البته آنها برای تامین کلیه ی مواد مورد نیاز بدنشان به غذاهای گیاهی هم احتیاج دارند . سیچلاید های زرافه ای جوان ( ۷ تا ۱۰ سانتی متری ) می توانند پولکی هم بخورند

توجه : آنها آنقدر غذا می خورند تا معده آنها متورم شود و به همین دلیل باید مراقب باشید که بیش از حد معمول به آنها غذا ندهید . تورم شکم آنها به این دلیل به نفخ مالاوی ها (Malawi bloat ) معروف است . البته این بیماری به سبب نبود مواد گیاهی مناسب در غذای آنها و تغییر وعده های غذایی هم رخ می دهد که می توان به راحتی از آن پیش گیری کرد

تانک مورد نیاز : ونوستوس های کوچک به یک تانک ۷۰ گالنی ( ۲۶۴ لیتری ) نیاز دارند ولی آنها خیلی سریع رشد کرده و تانک ۱۲۵ گالنی ( ۴۷۲ لیتری ) مناسبشان خواهد بود .

شرایط آب : آنها هم در آب شیرین و هم در آب شیرین شورمزه ( مخصوص ماهی های اسکات ، آنجل مونو و … ) به خوبی زندگی می کنند ولی به جریان آب و فیلتراسیون قوی در تانک نیازمندند . کیفیت پایین آب سبب خرابی چشم آنها می شود . حرکت آب که سبب گردش سیجلایدها در آب و مقاومت آنها می شود برای آنها خوشایند است و سبب تبخیر آب شده که قلیایی شدن آب را به دنبال دارد . ( آب قلیایی آب مورد علاقه ی آنها بوده و در آب قلیایی املاح بیش تری در آب محلول است . ) پی اچ آب را برای آنها بیش تر از ۷ نگهدارید . البته آنها می توانند pH کمتر از ۷ را هم تحمل کنند ولی بهترین pH برای آنها ۷.۵ الی ۸ است. کیفیت آب تانک سیچلاید های مالاوی به سرعت کاهش می یابد که باید هر هفته ۱۰ تا ۲۰ درصد از آب تانکشان را با آب جدید جایگزین کنید .

شرایط تانک : زیر لایه ی شنی آکواریوم می تواند احساس در طبیعت بودن را به ونوستوس ها بدهد که شن های مورد استفاده برای تانک آنها باید هم شامل شن های مورد استفاده برای ماهیان آب شیرین و هم شن های مورد استفاده برای ماهیان آب شور باشد ، چرا که اگر بخواهید pH آب را بالا نگهدارید ، شن های آب شور این کار را انجام می دهند . آنها به فضای باز زیادی احتیاج دارند و می توانید با استفاده از چند صخره و سنگ و چوب چاله ها و حفره هایی برای پنهان شدن آنها ایجاد کنید . مهم اینست که آنها فضای زیادی برای شنا در پایین و میانه ی تانک داشته باشند .

رفتارهای غریزی : آنها علاقه ی زیادی به حفر شن ها دارند و به همین دلیل باید مطمئن شوید که سنگ ها و صخره هایی که کف آکواریوم قرار گرفته کاملاً روی شن ها را نپوشاند . ونوستوس ها برگ های گیاهان آب شیرین را می خورند ، ولی گیاهانی هم هستند که آنها نمی خورند ولی چون ونوستوس ها شن ها را حفر می کنند ، گیاهان در آب معلق شده که برای جلوگیری از این ، باید ریشه ی گیاهان را خوب در شن ها محکم کنید .

سیچلاید زرافه ای ماهی خیلی محبوبی بین گونه های سیچلایدهایی است که در آکواریوم نگهداری می شوند . البته آنها خیلی پرخاشگر بوده و به همین دلیل سیچلاید دارها و ماهی دارها آنها را خیلی ارزان تهیه می کنند. به طور کلی نگهداری از سیچلاید زرافه ای آسان بوده و آکواریوم دارها متوجه شده اند که سیچلاید زرافه ای شکارچی خوبی بوده و به فضای زیادی در تانک احتیاج دارد. رفتار جالب سیچلاید زرافه ای سبب شده که نسبت به سایر سیچلاید ها محبوبیت بیش تری داشته باشد ؛ آنها در شن ها خوابیده و خودشان را به حالت مردن معلق می کنند و زمانیکه ماهی های کوچک برای خوردن ماهی که در ظاهر مرده می آیند ، سیچلاید زرافه ای حمله کرده و آنها را می خورد .

تشخیص جنسیت : رنگ آبی بدن سیچلاید های زرافه ای نر روشن تر است یا رنگ زرد با نقش های مات روی بدن دارند ولی ماده ها رنگ طلایی با نقش های معمولی روی بدنشان دارند . ونوستوس های نر می توانند از زرد به آبی تغییر رنگ دهند یا همیشه آبی رنگ باشند ، اما همه ی نقش های زرافه را در زمینه ی بدن داشته و رنگ زردی که از بینی آنها شروع شده و در طول باله ی پشتیشان ادامه دارد . بدن سیچلاید های زرافه ای ماده و جوان خال های قهوه ای دارد که در ماده زردی کمی هم در روی سر ، باله ی مقعدی و نیمه ی پایینی بدن مشاهده می شود . نیمه ی پایینی باله ی دمی ماده ها هم زرد بوده و باله ی پشتی آنها نوکدار و روشن است. ونوستوس های جوان شبیه ماده ها هستند ولی زمینه ی بدنشان رنگ روشن تری دارد ( تقریباً نقره ای سفید ) .

تشخیص جنسیت سیچلاید زرافه ای

تولید مثل : ونوستوس را می توان در اسارت هم تکثیر کرد که برای این منظور یک گروه ۶ تا ۸ تایی از ونوستوس های جوان را در تانک قرار داده و اجازه دهید با هم رشد کنند .

همانند بسیاری از سیچلاید های آفریقایی پرخاشگر دیگر ، بهتر است آنها به نسبت دو تا سه ماده برای هر نر در آکواریوم نگهداری شوند تا مانع از پرخاش آنها به سبب متمرکز شدن نرها روی یک ماده شوید .برای آنها در تانک مکان های مخفی شدن زیادی را فراهم کنید تا در زمان جفت گیری خیلی پرخاشگری نکنند . تانک تکثیر هم برای یک نر و چند ماده  باید حداقل ۱۲۵ گالن ( ۴۷۰ لیتر ) حجم داشته باشد.

آنها یک سنگ صاف یا تخته سنگ را برای تخم ریزی ترجیح می دهند ، البته باید مطمئن شوید که مکان تکثیر آنها در جریان بالای آب قرار نداشته باشد ، چرا که تخم ها از سطح خارجی بارور می شوند . در هنگام جفت گیری رنگ آنها شبیه ماهیان آب شور شده که خیلی پررنگ و زیباست .

آنها دهان پرور هستند و ماده ها تخم ها را در دهانشان نگهداری می کنند . یک ونوستوس ماده می تواند ۶۰ تا ۱۲۰ تخم را در دهان خود  بیش از یک ماه نگه دارد . و بچه های هچ شده را تا ۱۰ روز در دهانش پنهان می کند .در صورتی که تانک آنها خیلی شلوغ باشد ، تخم ها را نگه نداشته و آنها را رها می کند .

سیچلاید زرافه ای ماده حدود دو هفته تخم ها را در دهان خود پرورش می دهد که بهتر است ماهی نر را از آنها جدا کنید ، چرا که نسبت به خوردن بچه ها و تخم ها بیمی ندارد .

نقل از : http://worldfish.blogfa.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

96 دیدگاه در “سیچلاید زرافه ای (ونوستوس)

  1. hasan

    ینی اصلا از خانواده باربها کنارش نمیشه نگه داشت پس چرا با زندانی میشه مگه هردو سیچلاید نیستن

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست عزیز این ماهی سایز بگیره ، ردلاین ها و بارب های شما یه لقمه چرب و لذیذ برای این ماهی محسوب میشن !!! شکارشونم که نکنه قطعا” میکشتشون بخاطر همین آقا حامد فرمودند اصلا” !!!
      نگهداریشون با زندانی هم خالی از درگیری و کتک کاری نیست و قطعا” ماهی ضعیف تر تلف خواهد شد!!!
      موفق باشید

      پاسخ
  2. ناشناس

    خیلی ممنون از شما اگه امکانش هست میشه چنتا ماهی ریزه پیزه معرفی کنید تا کنار سیچلاید زرافه ای نگه داری کنم

    پاسخ
  3. یاشار

    دوست خوبم مشکل دقیقا” همین جاست که ماهیان ریزه پیزه کنار این ماهی براش یک وعده غذایی به حساب میان . کنار این ماهی باید از سیچلاید های افریقایی قوی جثه مثل خودش استفاده کنید تازه با رعایت سایز بندی

    پاسخ
  4. AMIRHOSEIN.A

    میشه این ماهی رو با دراگون یا ردتیل کت فیش نگه داشت؟اگه نه چرا؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر نمیشه دراگون و ردتیل که بزرگ بشن به راحتی این ماهی رو میخورن.

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر لوچ کماندو داریم ولی این سیچلاید زرافه ای هست.

      پاسخ
      1. سجاد

        با احترام ب نظر آقا مجتی ، بله ب این ماهی کماندو هم میگن ، من هرز گاهی ب آکواریوم دارا میگم زرافه ای چند ؟ با تعجب میگن کماندو دیگه ؟؟؟؟

        پاسخ
        1. shayan.s

          سلام
          اسم های من در آوردی که بعد یک مدتی جا میفته در شهرهای مختلف و مناطق مختلف فرق میکنه.حرف شما هم درسته ممکنه به خاطر شکل خال ها بهش این اسم هم بگن ولی من هم بیشتر زرافه ای شنیدم یا ونوستوس.واقعیت اینه سیچلایدهای آفریقایی هنوز خیلی جا نیفتادن(با اسامی واقعی)نصف بیشترشونو که میگن ماکرو.یه تعدادم میگن اوراتوس و…

          پاسخ
          1. سجاد

            کلا باید ب این اسم هایی ک خودشون میگن صدا کنی ماهیارو وگرنه هنگ میکنن آکواریوم فروشی ها، یادمه چن وقت پیش گفتم کت پورت هول نمیارین ؟ میگفت ها ؟ :| ۱۰ دقیقه داشتم توضیح میدادم براش ک کدومو میگم ، این موضوع ب خصوص تو شهرستان ها بیشتر رواج داره ، ب سر دلیفینی میگن دلفینی ماکرو :|

            پاسخ
  5. سجاد

    سلام خدمت دوستان
    من ی جفت سیچلاید زرافه ای دارم ولی یکیشون ک کوچیکتره همیشه ی گوشه کنار صخره کنج گیری میکنه و ی مدت بدون حرکت اونجا یجئورایی استراحت میکنه ، مطمئن هستم ک زرافه ای بزرگه کاری ب کارش نداره و جدیده حدوودا ی هفته ای میشه به تانک اضافه شده ، موقع غذا خوردن هم اگر غذا سمتش بیاد میخوره و بیشتر مواقع ب من توجهی نمیکنه
    ماهی های دیگه هم هم اندازه اون هستن و کاری ب کارش ندارن پس مشکل کجاس ؟ چرا انقدر بی تحرکه ؟ دمای آبم از ۲۵ الی ۲۷
    این هم تصویرش :(
    https://onlypet.ir/upload/user/uploadsbox/1447365997041.jpg

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب شاید مریضه و یا بد آب به آبش کردین ؟؟؟!!! شاید هم اصلا تخم ریزی کرده باید بیشتر رفتار ماهی رو زیر نظر بگیرید و بیشتر توضیح بدین چون اینطوری نمیتونیم راهنمایی درستی انجام بدیم.

      پاسخ
      1. سجاد

        نه مرتضی جان ، خوب آب ب آبش کردم ، بعدشم الان ی هفتس تقریبا خریدم واس غذا هرزگاهی بلند میشه و غذا هم کمو بیش میخوره ، ماهی دیگه ای هم بهش حمله نمیکنه و بدنش سالمه ، واس تخم ریزی فکر میکنم هنوز خیلی کوچیکه و مونده تا بالغ بشه ؟ روی بندش هم من اثر خون مردگی یا قارچی تا بحال ندیدم ! ممکنه ماهی ب صورت رفتاری اینطوری باشه رفتارش ؟ یعنی در کمال سلامت ی جورایی این رفتار خجالتی رو داشته باشه ؟
        ی سوال هم دیگه داشتم آقا مجتبی ، من ماهیام هرز گاهی انگل پوستی میگیرن با وجود دمای مناسب و نمک دهی هر ۲ هفته ی بار ولی همش میبینم ماهیام خودشونو میکشن ب درو دیوار ، برای ریشه کن کردن این بیماری از “تترا جنرال تونیک” استفاده کنم جواب میده ؟

        پاسخ
        1. یاشار

          درود
          دوست عزیز مشکل ماهی شما تازه وارد بودنش هست . این ماهی رو چند روزی با شیشه از بقیه جداش کنید و بزارید تک و تنها باشه تا هم غذاخور بشه هم با فضای تانک و ماهی هاش آشنا بشه !!!
          بعضی اوقات خلق و خوی ماهی ها با بقیه هم نوعانشون فرق داره اما نه در این حد که مادرزاد خجالتی باشن !!!
          اما در خصوص خارش بدن ماهی هاتون نیز باید خدمتتون عرض کنم صرفا” اضافه کردن نمک نمیتونه کمکی به شما بکنه . بخش بیماری ها رو در سایت مطالعه بفرمایید و اصولی به درمان ماهی تون بپردازید . از داروی سرا مایکاپور هم میتونید به صورت تخصصی برای درمانش استفاده کنید . در این خصوص بازم سوالی داشتید در خدمتتون هستیم
          موفق باشید

          پاسخ
        2. مجتبی

          سلام
          با آقا یاشار موافقم و ایشون کامل توضیح دادن فقط در مورد نمک بنده متوجه نشدم هر دو هفته چطوری نمک اضافه میکنید ؟؟؟!!! اصلا لزومی نداره هر دو هفته همینطوری به آب نمک بزنید در نظر داشته باشید نمک در آب میمونه و تبخیر هم نمیشه و بعد از مدتی آب شور میشه و درصد نمک بالا میره پس فقط به میزان آب سیفون شده و نمکی که با سیفون خارج میشه در صورت لزوم نمک بدون ید اضافه کنید.
          – تتراجنرال تونیک داروی خوبیه.

          پاسخ
  6. mohamaddehghan2557

    با درود فراوان
    دوستان طی چند روز گذشته ماهیام استرس زیادی بهش وارد شده اونم بخاطر اینکه داشتم تزیین میکردم
    (همونطور که میدونید دو تا اسکار تایگر ودو تا زرافه ای دارم )
    اسکارام یکی از زرافه ای هارو میزنن حالا سوال اینه که ایا اسکار میتونه زخم رو بدن زرافه ای ایجاد کنه زخم ایجاد شده نسبتا بزرگ چند نقطه دیگه هم زخم کوچک تری ایجاد شده می خواسنم بدونم این زخما از حمله اسکار هست یا میتونه قارچ یا انگل باشه ؟؟
    البته من چند روزیه صبر کردم ترمیم پیدا کرده ولی امروز زرافه ای در حد ۵ دفعه زیر سرش به سنگا مالید نگاه کرد چیزی نبود زیر سرش حالا نظر دوستان چیه؟؟؟
    تصمیم دارم زیاد عجله نکنم تا اگه ناشی از درگیریه خوب بشه و من داروی الکی بهشون ندم..

    پاسخ
  7. saeid.m

    سلام.به این ماهی کماندو هم میگن یا کاماندو بااین فرق داره؟
    میخاسم بدونم با پرت.تگزاس اسکار سازگاری داره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر با اسکار و تگزاس سازگاری نداره.
      به اشتباه به این ماهی کماندو هم میگن اما در اصل لوچ کماندو داریم و این ماهی زرافه ای و یا ونوستوس هست.

      پاسخ
      1. saeid1990

        اقامجتبی این ماهی سازگاری نداره با اسکار یا اسکار سازگاری نداره؟
        با لوچ چطور اسکار میسازه؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          با هم دعوا میکنن. حالا هر کدوم بزرگتر باشه و زورش به دیگری بچربه. اکثرا این سیکلید اسکار رو میزنه چون حرکات سریع و ناگهانی داره.
          با لوچ هم سازگار نیست. لوچ ماهی صلح جویی هست و این ماهی کاملا مهاجمه.

          پاسخ
  8. ناشناس

    سلام من ماهی دیدم که حیلی شبیه این ماهی بود ولی سیاه وسفید میتوانی بگویید ان چه ماهی است

    پاسخ
    1. saeid1990

      دوست عزیز شاید ماده ونوستوس باشه..

      پاسخ
  9. یک دوست

    با عرض سلام
    من الان دو تا ونوستوس دارم ولی نمیدونم چرا این دو تا با هم سازگاری ندارن هی این ماهی نر میفته دنبال اون یکی بعدش پرسیدم میگن ماهی دیگه اماده نیست ولی شک دارم فکر کنم با اون ماهی دیگه نمی تونه کنار بیاد

    پاسخ
    1. ناشناس

      شاید هر دو نر هستن? اگه نرو ماده باشن و یکی اماده نبشه مطمئنا کشته میشه و فروشنده درست گفته، یکم دکور و صخره بزارید تا بتونه قایم بشه و تا اماده شدنش کشته نشه

      پاسخ
  10. حسین

    ببخشید من ۱۸ عدد سیچلاید مالاوی دارم که چند ماهه با غذاهدی شرکت ماهیران (همین دونه ها رنکی)و دو سه نمونه غذای خشک دیگه تغذیشون میکردم که البته مشکلیدهم ندارن ولی این غذای دست ساز گیاهیتون که تو سایت اموزش دادین درست کردم و بهشون میدم ولی فقط یکی دوتاشون میخورن اونم از سر مجبوری بقیه اصلا علاقه ای ندارن و تا میخورن باز میدن بیرون مشکل از چیه؟
    و یک سوال دیگه بزرگترین سایز ها توی این نوع سیچلایدها کدوما هستن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب شاید مقدار سیر غذا زیاد هست البته اگر ریخته باشید و یا اینکه غذا یخ زده و در قطعات خیلی بزرگ برای اونها میریزید همینکه یخ غذا نمیه باز بشه و بتونید تکه های کوچک کوچک تقسیمش کنید خوبه.
      به هر حال باز بستگی به سلیقه ماهی های شما نیز داره و ممکنه از این غذا خوششون نیومده باشه و یا غذاهای خوش مزه تری بهشون میدین.
      در مورد سایز هم تقریبا همگی سیچلایدهای مالاوی در یک رنج رشد میکنن و دیگه بستگی به شرایط نگهداری و حجم آب داره که چقدر بزرگ بشن و سایز بگیرن. مثلا همی نسیچلایدها رو در سایز ۲۰ – ۲۵ سانتی هم بنده دیدم که خب خیلی کم پیش میاد به این سایز برسن و باید حتما در آکواریوم های بزرگ و با تراکم ماهی کم نگهداری بشن تا این سایزی بشن.

      پاسخ
  11. parsa

    سلام یه آکواریوم ۱۳۰لیتری میشه دوتا از این ماهیا رو با ۳تا سیچلاید طاووسی نگهداری کرد؟
    از لحاظ سازگاری

    پاسخ
  12. Aidin

    با سلام عرض خسته نباشید من ۶سال آکواریم داشتم و انواع و اقسام ماهی هارو نگه داری کردم اما در نگهداری از سیچیلاید های آفریقایی کم تجربه هستم میخواستم بپرسم اگر بخوام در یک تانک ۸۰ لیتری با مخفیگاه های زیاد از سیچیلاید های آفریقایی نگهداری کنم باید چه تعدادی بگیرم و در چه سایزی مثلا سایز ماهی زرافه ای باید بزرگتر از ماکرو باشه؟اگر میشه راهنماییم کنید خیلی ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ابتدا باید سیکلیدهای افریقایی هم رده رو کنار هم نگهداری کنید. به طور مثال فقط گونه های مالاوی، یا فقط گونه های تانگانیا یا …..
      به خلق و خوی ماهیا هم توجه کنید. به طور مثال خلق و خوی تمام گونه های دریاچه مالاوی یکسان نیست و برخی بسیار خشن هستن و برخی فقط خشن!! شما انواع سیکلیدهای الکتریکی(ماکرو خودمون) رو کنار هم میتونید نگهداری کنید. برخی گونه ها مثل دماسونی هم باز میشه کنار همین ماهیا نگهداری کرد ولی مثلا سیکلیدی مثل اوراتوس خلق و خوی تندتری داره و نظم تانک رو بهم میزنه. به نظر اگه بتونید سیکلیدهایی مثل انواع ماکرو، الکتریک بلو، پیکاک ها رو کتار هم نگهداری کنید کمتر به مشکل میخورید. یا حالت بهتر فقط از یکدوم از این ماهیا به تعداد نگهداری کنید.
      اما مشکل بعدی شما سایز اکواریوم هست که فقط میتونید چند تا ماهی داخلش نگهداری کنید. هر چقدر هم دکوربندیش کنید فضا کمه. البته برای این ماهیا.

      پاسخ
  13. Aidin

    ممنون از پاسختون
    اگر بخوام ماهیای گیاه خواهر نگه داری کنم میشه ترکیب بهم معرفی کنید که بلک گوست توش باشه و همچنین تعداد ماهی ها فرد باشه یا زوج؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بلک گوست رو میتونید با لوچ دلقک، سیلور شارک، بارب حلب و این دست ماهیا نگهداری کنید و موردی نیست و باهم میسازن. مهم نیست تعداد کل ماهیا فرد باشن یا زوج. حداقل برای این ماهیا. البته منظورتون رو از فرد و زوج متوجه نشدم برای هر کدوم میگید یا کل ماهیا!!!؟

      پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر. لزومی نیست فرد باشن یا حتما جفت. مخصوصا لوچ ها که بهتره بیش از چهار پنج تا بخرید و یه دونه بخرید کلا ماهی رو نمیبینید و یه گوشه همش قایم میشه. بلک گوست یه دونه بگیرید اوکیه و دوتا باشن سر مخفیگاه دعوا میکنن. مخصوصا در شب.

      پاسخ
  14. Aidin

    راستی واقعا ممنون از سایت خوبتون من بیشتر مطالب سایت شمارو خوندم و واقعا اطلاعات خوبی به دست اوردم الان کلاس یازدهم هستم و از کلاس هفتم دارم سایت شمارو دنبال میکنم❤

    پاسخ
  15. Aidin

    سلام
    میشه لطفا اگر کانال تلگرام درباره ی ماهی ها دارین بزارین تو سایت مرسی

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      کانال تلگرام داریم و ادرسش بالای سایت هست ولی خب چند وقتی میشه که فعالیتی در کانال نداریم و تنها راه ارتباطی و کسب اطلاع از خود سایت هست. در حال حاضر فقط مطالب گذشته رو میتونید در کانال دنبال کنید
      ادرس کانال:
      https://t.me/onlypet

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *