خنک کردن آب اکواریوم در روزهای گرم تابستان

اکثر علاقه مندان به اکواریوم و ماهیان زینتی از بخاری مخصوص ضد آب برای گرم کردم اب اکواریوم و رساندن دما به اندازه مطلوب استفاده میکنند و کاملا با بخاری و گرم کننده های اکواریوم اشنایی کامل دارند. اما در روزهای گرم سال و افزایش دمای آب اکواریوم چه باید کرد؟ اگر با مشکل افزایش دمای اب مواجه هستید با ما در ادامه مطلب همراه باشید

کمتر با مشکل گرم شدن اب اکواریوم مواجه هستیم و اکثر مشکلات دمای اب مربوط به افت دما خواهد بود که به سادگی با یک بخاری اتومات قابل پیشگیری است. بخاری ها قیمت زیادی ندارند و به راحتی در همه فروشگاه های اکواریومی یافت شده و همراه با تجهیزات اکواریوم به شما فروخته می شوند یا می‌توانید بخاری را از فروشندگان اکواریومی به صورت مجزا درخواست نمایید. اما در برخی از استان های کشور در فصول گرم سال دما بقدری افزایش می یابد که نگهدارنده اکواریوم ارزو میکند بجای بخاری اکواریوم یک کولر اتومات مخصوص اکواریوم داشته باشد. خوشبختانه سازندگان تجهیزات اکواریومی برای کاهش دمای اب نیز محصولات متنوعی را عرضه کرده اند که در ادامه در مورد آنها بحث خواهیم کرد. اما ابتدا بد نیست ایده هایی در مورد خنک کردن اب اکواریوم که به ذهن هر یک از ما خطور کرده است یا حتی از طرف دوستانمان به ما پیشنهاد شده است را مورد برسی قرار دهیم

بجای خنک کردن آب اکواریوم،  محیط اطراف آکواریوم را خنک کنید!

شاید ساده ترین راه خنک کردن اب اکواریوم رساندن دمای اطراف اکواریوم به دمای مورد نظر است. وسایل سرمایشی در روزهای گرم سال در هر منزلی یافت میشوند و برای خنک کردن محیط منزل از انها استفاده خواهد شد. اساسا اکواریوم هایی که در چنین محیطی قرار گیرند دچار افزایش دمای بیش از حد نخواهند شد و حتی گاها افت دمای ایجاد شده توسط وسایل سرمایشی باعث روشن شدن بخاری اکواریوم نیز خواهد شد.

استفاده از وسایل سرمایشی برای خنک کردن محیط اطراف اکواریوم خالی از مشکل نیست. شاید یکی از مشکلاتی که در مورد این ایده مطرح می باشد”خاموش شدن این وسایل هنگام ترک طولانی مدت منزل است”

ایده قدیمی و منسوخ شده استفاده از یخ های شناور در اب اکواریوم

ایده قدیمی و منسوخ شده ای برای خنک کردن اب اکواریوم وجود دارد که همچنان برخی از نگهدارنده ها و حتی فروشندگان آکواریومی آن را پیشنهاد می دهند. به شما میگویند در روزهای گرم کافیست چند قالب یخ را در اب اکواریوم بیندازید تا کم کم دمای اب را کاهش دهد! بدون اینکه خودشان یکبار از این ایده استفاده کرده باشند و مشکلات آن را تجربه کرده باشند!

استفاده از تکه های یخ شناور در اب اکواریوم به دلایل مختلفی عملی نیست. یخ ها زود به زود تمام میشوند و نگهدارنده مجبور است هر روز مقدار زیادی یخ را به اکواریوم خود منتقل نماید. همچنین ممکن است با افزودن یخ به اب اکواریوم افت دمای شدیدی ایجاد شده و جان ابزیان داخل مخزن را به  خطر بیندازد.

استفاده از تجهیزات مخصوص اکواریوم برای خنک کردن اب

خوشبختانه شرکت های سازنده تجهیزات اکواریومی قبل از اینکه ما با این مشکلات روبرو شویم و با آنها دست و پنجه نرم کنیم وسایل سرمایشی مخصوص اکواریوم را تولید نموده اند. فن های کوچک خنک کننده یا محصول حرفه ای تر مانند چیلر اکواریوم برای کاهش دمای اب توسط برندهای معتبر و شناخته شده اکواریومی تولید شده اند و می توانید نسبت به نوع آکواریوم و دمای محیط و اهمیت کاهش دمای اب اکواریوم نسبت به خرید یکی از این محصولات خنک کننده اقدام نمایید.

شاید تنها مشکلی که این وسایل دارند قیمت بالای انها نسبت به سایر تجهیزات اکواریومی باشد.

چیلر آکواریوم

در اصل بهترین خنک کننده اب اکواریوم چیلر می باشد که میتواند دما را به شکل باور نکردنی کاهش داده و دمای اب را به دمای مورد نظر شما برساند. چیلرها اساسا با قیمتی بسیار بالا به فروش می رسند و کاربرد آنها بیشتر در اکواریوم های ریف شور است. چیلر ها اب پمپ شده از اکواریوم را داخل خود رد میکنند و با استفاده از سیستم گاز یا تکنولوژی های خاص خود گرمای اب را گرفته و به اکواریوم باز میگردانند. خوشبختانه مانند بخاری اتومات عمل میکنند و قابلیت تنظیم دقیق دما را دارند. اگر با معذل شدید گرمای اب روبرو هستید و محل قرارگیری اکواریوم تهویه مناسبی ندارد و نیاز به کاهش دمای زیاد اب دارید بهترین گزینه استفاده از چیلرهای مخصوص اکواریوم است که توسط برندهای معتبر آکواریومی تولید می شوند.

تنها مشکی که دارند قیمت بالای انها نسبت به سایر تجهیزات اکواریومی است

فن خنک کننده آکواریوم

فن های خنک کننده از محصولات پرکاربرد و نسبتا ارزان قیمت برای خنک کردن اب اکواریوم هستند. این فن ها برخلاف چیلرها قابلیت کاهش دمای دقیق و زیاد اب را ندارند و به نوعی یک تهویه و خنک کننده معمولی به شمار می روند. ساختار پیچیده و عجیبی ندارند و با وزش باد سعی در خنک کردن اب اکواریوم دارند. تعداد و سایز فن ها رابطه مستقیمی با سایز و حجم اکواریوم دارد و هر چقدر تعداد فن ها بیشتر و سایز انها بزرگتر باشد میتواند دمای بیشتری را کاهش دهد. البته نباید از انها انتظار معجزه داشت و نهایتا میتوانند تا ۴ الی ۵ درجه سانتیگراد دمای اب را کاهش دهند.

خالی از عیب نیستند و عمر زیادی ندارند، همچنین تنظیم دقیق دما میسر نیست

استفاده از خلاقیت و ساخت فن خنک کننده آکواریوم

شاید ساخت چیلر در منزل کمی پیچیده و تخصصی به نظر برسد ولی ساخت فن های خنک کننده بسیار ساده و کم هزینه است. کافیست به یکی از فروشندگان تجهیزات الکترونیک مراجعه کنید و درخواست فن های کوچک کامپیوتری را بدهید. این فن ها داخل کیس های کامپیوتر به وفور استفاده میشوند و قیمت بالایی ندارند. اکثر این فن ها ولتاژ کاری ۱۲ ولت دارند که برای راه اندازی انها نیاز است آداپور ان را نیز از همان فروشندگان تجهیزات الکترونیکی درخواست نمایید. بعد از خرید این وسایل لازم است درپوش شیشه ای اکواریوم را نیز به نزدیک ترین شیشه فروشی محلتان ببرید و درخواست کنید روی شیشه سوراخ(های) بزرگی نسبت به اندازه فن(ها) ایجاد کند. تقریبا کار تمام شده و کافیست به منزل برگردید و فن ها را با استفاده از چسب اکواریوم روی درپوش و سوراخ(ها) مجکم کنید. سیم مثبت فن را به سیم مثبت اداپتور و سیم منفی فن را به سیم منفی آداپتور اتصال داده و با چسب محکم کنید. درپوش را روی اکواریوم بگذارید و داپتور را به برق بزنید. سیستم خنک کننده شما بخوبی کار میکند و میتواند تا چند درجه دمای اب را کاهش دهد. بهتر است محل قرارگیری فن جایی باشد که اب تلاطم زیادی نداشته باشد تا رطوبت و بخار اب ایجاد شده به فن ها اسیب نرساند.

ایده های خلاقانه خود را در مورد خنک کردن اب اکواریوم از طریق دیدگاه های همین بخش، تالار گفتگو یا ارسال ویدیو با ما به اشتراک بگذارید

 کپی برداری تنها با درج لینک و نام OnlyPet.ir به عنوان منبع مجاز می باشد

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

60 دیدگاه در “خنک کردن آب اکواریوم در روزهای گرم تابستان

  1. alirezaj

    سلام بستر چی دارید؟ کود مایع چی میزنید؟ نور چه مدت و چه نوری استفاده میکنید؟ دمای آکواریوم چقدره؟گردش آب و فیلتر چی هستش؟کربن دی اکسید چی استفاده میکنید؟…..
    تمام این موارد منجر به جلبک و خرابی گیاهان هستش.ولی بیشتر از همه نور نامناسب.اگه یه سری به تالار گفتگو بزنید حتما جوابتونو پیدا میکنید.راستی مولی ماهی چندان مناسبی برای پلنت نیس.

    پاسخ
  2. parsa

    سلام دوستان یه روش خیلی فنی فکر کردم که آبو خنک کنه اگه مشکل داره بگین مشکلشو
    اول یه مشما فریزر بر میداریم و ۲تا قالب یخ میندازیم تو کیسه بعد کیسه رو بذارید تو تاپ فیلتر تااز جریان آب ردشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اتفاقا استفاده از یخ اصلا مناسب نیست چون باعث افت یک مرتبه دما میشه و شوک به ماهی ها وارد میکنه و بعد از آب شدن یخ مجددا دما افزایش پیدا میکنه بهتره توسط یک فن که بالای سطح آب کار میکنه اب رو به آرومی خنک کنید نه با استفاده از یخ ؟؟!!!

      پاسخ
  3. parsa

    یه عذا ماهی به اسم تترا رد پرت گرفتم از کجا بفهمم اصله یا تقلبی؟تاریخ تولید و انقضا هم داره

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیلی راحت و ساده نمیشه فهمید و باید با نمونه های اصل مقایسه بشه. میتونید بارکدش رو جستجو کنید. اولین مشخصه غذاهای تقلبی استفاده از بارکدهای یکسان یا غیر مرتبط با نوع محصول هست. پوشش المینیومی درب رو با نمونه های داخل اینترنت مقایسه کنید. حتی خود محتوای قوطی رو با نمونه های اینترنتی مقایسه کنید. در نهایت میتونید تصویر محصول مورد نظر رو داخل تالار گفتگو قرار بدید و در موردش بحث بشه.

      پاسخ
  4. امیر

    سلام
    خرچنگ هرمیت جزو آبشوره یا شیرین یعنی آبی که میخوره و شنا میکنه؟

    پاسخ
  5. amin1384000

    سلام
    من تو یه شهری هستم که ظهر هاش به ۴۰درجه میرسه.
    و دمای اکواریومم ۳۴یخ که میندازم خیلی سریع اب میشه(تو ده ثانیه)
    حالا اشکالی نداره یخ بندازم؟(پ.هاش ابی رو که یخ میزنم رو یه دو دهم اینور،اونور با اکواریوم تنظیم میکنم)
    چون من نه توانایی خرید چیلر دارم و نه میتونم در اکواریوم رو بردارم(چون خیلییییی بو میدههههه)
    خوبه یخ دیگه!!؟

    پاسخ
    1. کمال

      سلام
      یخ خیلی اسیب زنندس مخصوصا اگه اک کوچیکی داشته باشید همچنین شوک یخ به ماهیان غیر قابل انکار است!!
      توی دمای سی درجه بنظرم بهتره به فکر تعویض ماهیاتون با ماهیایی که تحمل دمای بالا رو دارند مثل لوچ دلقک باشید اگرم نه چون وسع خرید چیلر ندارید اولین کاری که می کنید اینه که اکواریوم رو سیفون کنید درب روی اکواریوم را برداریدو یه تور روی اکواریوم بزنید تا ماهیا نپرن سیستم فیلتراسیون رو چک کنید و حواستون به اکسیژن باشه اب گرم اکسیژن خیلی کمی داره در اخر از فن یا پنکه به طور مستقیم به سطح اب اون رو خنک کنید یا محیط رو خیلی خنک کنید به جای یخ هم از اب سرد با اختلاف جزیی ۵_۱۰ درجه استفاده کنید بدی دیگه یخ رشد بیش از حد باکتری تو مدیای فیلترتون هستش درمورد بوی اب بهتره میزان سیفون کردن آب رو از نظر تعداد افزایش دهید و فیلتر رو بیشتر روشن کنید منتظر نظر بقیه دوستان باشید…..

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      دوست خوبمون توضیح دادن از یخ نباید استفاده کنید دو سه تا فن کامپیوتر روی درپوش آک وصل کنید.

      پاسخ
  6. sam

    سلام.من برای اکواریومم میخوام یه فن درست کنم.دمای اب بعضی روزا تا ۳۱ هم میره.
    خب یه فن سی پی یو کامپیوتر دارم که روش نوشته CPU DC FAN که از هیت سینکش جداش کردم.الان موندم چه اداپتوری باید استفاده کنم براش چون ننوشته چند واته…
    میشه راهنمایی کنید که از چه اداپتوری استفاده کنم؟ممنون

    پاسخ
    1. عباس م

      سلام. فن های سی پی یو معمولا ۲ تا نهایت ۳ وات هست و ولتاژشون ۱۲ ولت هست. البته آداپتور ۱۲ ولت حدود ۱ وات هم استفاده کنید مورد خاصی ایجاد نمیشه فقط دور فن یه کم افت میکنه و توی دور نامی کار نمیکنه.

      پاسخ
  7. پارسا

    سلام
    چرا بعضی از اکانت ها مثل
    مصطفی mgh
    کلا ۵۱
    پست ارسال کردند ولی ۵تا ستاره دارند و یه مدال ؟
    کلا واسم سوال بود

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا هر سوالی رو جای خودش بپرسید.
      این دوستمون اقا مصطفی که فرمودین از اعضا خیلی قدیم سایت بودند و قبلا خیلی کمک ما بودند و تاپیک های جالبی زدند و برای هیمن مدال و ستاره گرفتند اما چند سالی هم هست که دیگه تشریف نیاوردند.
      خلاصه به کیفیت پست ها و تاپیک های جدیدی که در سایت نداریم مدال میدیم و ستاره ها رو خود سایت به صورت اتوماتیک به نسبت تعداد پست های تالار گفتگو میده اما خب خودمون به صورت دستی ستاره ها رو کم میکنیم تا پست اسپم دوستان ارسال نکنند.
      در این بخش توضیح داده شده
      https://www.onlypet.ir/forum/user/

      پاسخ
  8. ناشناس

    سلام . دمای اطاقم که کولر و پنکه نداره تا ۳۶ درجه میرسه دمای اب اکواریوم رو ۳۴ یا ۳۵ مونده ، من مجبور شدم بطری نوشابه اب کنم و بزارم یخ بزنه بعد داخل اکواریوم گذاشتم و دقیقا ۴ تا ۴و نیم درجه اونو خنک کده . کلا اینکار ۴ درجه دما رو پایین میاره . گرما باعث شد هر روز سه چهار تا ماهی قشنگم بمیره . اخرش اینکارو کردم و جلوی تلفات رو گرفتم . راستش الانم تو گرما نشستم اخه این اطاق ته راهرو هست و پنکه هم سوخته . خواستم کولر بگیرم دیدم قیمتش اونم ی کوچولوش نزدیک ۶۰۰ تموم میشه . ولش کردم فوقش ی ماه دیگه گرمه . البته خدا بزرگه .. فدای شما

    پاسخ
    1. پارسا

      خب یخ که کار رو بد تر می‌کنه یخ دما رو یهو پایین میاره و ماهی ها شوکه میشن و شوک دمایی شما همین باعث مرگ و میر شده ولی دماتون هم بالاس

      پاسخ
  9. علی

    بهترین راه خنک ساز اینه که توی یک بطری اب بریزید و توی فریزر بزارید تا یخ بزنه بعد ( با در بسته ) اون رو توی اکواریوم بگذارید.

    پاسخ
    1. محمد پارسا

      نه غلطه دما یهویی یاد پایین و شوک دمایی ایجاد میشه

      پاسخ
  10. ناشناس

    سلام مجید هستم
    برای سرد کرد آب اکواریوم پیشنهادی بسیار کم هزینه‌ترین دارم.
    کود شیمیایی داخل آب، آب را سرد می کند، اگر مقدار کود شیمیایی داخل شیشه نوشابه بریزید ودرب پلاستیکی آن را سوراخ کرده و شیلنگی برای خروج گاز به ان وصل کنید، سر شیلنگ خار ج ازاکواریوم باشد ، حال شیشه را داخل اکواریوم قرار دهید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      فعلا امکانش نیست. یعنی فرصت کافی برای تولید محتوا و قرار دادنش در کانال نیست. امکان کپی و به اشتراک گذاری پست های دیگران هم کار حرفه ای نیست که بخوایم انجام بدیم و کانال رو بروز نگه داریم. بنابراین فعلا بروز نمیشه و تمرکز روی سایت هست تا یک فکری در این زمینه هم انجام بدیم.

      پاسخ
  11. جواد

    سلام داشتم این مطلب میخوندم یه فکری به ذهنم رسید
    میشه از رادیات بخاری ماشین استفاده کرد
    طوری که آب بعد از عبور از فیلتر وارد رادیات بشه و از سمت دیگه اش به آک بریزه و جلوی رادیات یه فن کامپیوتر بزاریم و حتی میشه برای اتومات کردن روشن شدن فن از ترموسات هم استفاده کرد اینجوری دیگه مشکلاتی از قبیل تبخیر آب و بالا رفتن سختی آب به وجود نمیاد
    البته نمیدونم خود جنس آلومینیوم برای ماهی ها ضرر نداره

    خوشحال میشم نظرتون راجع به این ایده بگین
    ممنون

    پاسخ
    1. alirezaj

      سلام دقیقا مشکل یونهای هستن که به آبوارد میشن مثلا اگه رادیات آلومنیومی باشه همون فلز و اگه مسی باشه که دیگه بدتره.البته اگه بشه با یه رادیایتور پلیمری جایگزین بشه عملیه.

      پاسخ
  12. javad_hei

    اوکی
    البته باز فکر کنم پلیمر ضریب حرارتی کمتری داره و شاید اب خوب نتونه خنک کنه
    کسی از اون چیلر ها گرفته ببینیم از چه جنسی داخلش استفاده کردن چون اونم فکر کنم یه جور رادیات داره داخلش

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      یک نوع آلیاژ استیل هست که شماره های خاصی داره و مخصوص ساخته میشه مثل بخاری های استیل مخصوص آکواریوم و یا دیگ های استیل سرکه و کامبوجیا و … اینها هم ضریب حرارتی بالایی دارند و هم قابل استفاده در آب و برای ماهی ها هستند ولیکن قیمت بسیار بالایی دارند و یکجوری سفارشی هستند.

      پاسخ
  13. taha.mousavi

    سلام میشه یه مارک خوبه از کولر برای اکواریوم رو معرفی کنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بهتره یکی از برندهای معتبر رو نسبت به بودجتون انتخاب کنید. ما نمیتونیم برند خاصی رو معرفی کنیم.

      پاسخ
  14. A.H.T

    سلام آکواریوم ۱۰۰ لیتری من از هر گونه منبع گرمایی مثل رادیاتور،اجاق‌گاز،پنجره و نور خورشید به دور است و بخاری را هم از برق قطع کرده ام.با اینحال دمای آب ۴ درجه از دمای محیط بالاتر میرود. دمای اتاق ۲۶ درجه و آب ۳۰ درجه است.۱- آیا این دما برای زبرا،گورامی،دم شمشیری،پلاتی،لجن خوار پوزه بوته ای مضر است؟۲- آیا روشن بودن مداوم پمپ آب فیلتر داخلی میتواند باعث گرم شدن آب شود؟

    پاسخ
    1. IMAN GK

      نه برای این ماهی ها مشکلی نداره ۳۰ درجه ولی بالاتر نره
      پمپ داخلی هم باعث افزایش دما نمی شه

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      اگه درپوش اکواریوم بسته باشه که قطعا نیازه که بسته باشه این اختلاف دمایی با بیرون به وجود میاد و اب اکواریوم با توجه به بخار هوایی که داخل میگیره گرمتر از محیطه. درپوش ها رو بردارید و بجاش مثلا توری بزارید قشنگ دما میاد پایین. با این حال استفاده از فن میتونه به شما کمک کنه و دما رو تا سه چهار درجه بیاره پایینتر. در استفاده از فن هم نیازه بخشی از درپوش رو با توری جایگزین کنید برای گردش هوا.
      در نهایت دمای سی درجه کشنده نیست ولی سوخت و ساز بدن ماهی رو بالا میبره و عمر ماهی رو کم میکنه. مخصوصا ماهیای شما که اینقدرها به دمای بالا علاقه مند نیستن. اگه امکانش رو دارید دما رو بیارید پایینتر.

      پاسخ
  15. پوریا

    سلام
    تاپیک مناسب رو پیدا نکردم سوالم رو بپرسم :)
    آکواریوم من یه فیلتر به حالت آبشاری داره و این باعث میشه هر روز حدود ۱ سانت از آبش کم شه
    دکورش هم جوریه که نمیشه درپوش گذاشت
    میخواستم ببینم میشه هر چند روز به اکواریوم اب بدون کلر اضافه کرد؟ مشکلی پیش نمیاد؟
    یا مجبورم که آبشاری رو حذف کنم

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *