دماغ فیلی یا فیل ماهی

دماغ فیلی یا فیل ماهی یا هر اسمی که به انها لقب میدهید یکی از گونه های زیبای اب شیرین است که در این قسمت به معرفی ان خواهیم پرداخت، دماغ فیلی از ماهیان شب کار محسوب شده و بیشتر روز را در استراحتگاهی که برای خود انتخاب کرده به استراحت میپردازد و در شب فعالیت خود را شروع میکند. با اکثر ماهیان بجز هم نوع خودش سازگار است. بینی یا خرطوم این ماهی دارای الکتریسیته است که برای یافتن کرمها و حشرات و شکار از ان استفاده میکند.

به ادامه متن توجه کنید

ماهی فیلی

نام های رایج: دماغ فیلی ،فیل ماهی، پوزه فیلی

نام علمی : Gnathonemus petersii

خاستگاه: آفریفا

دمای مناسب نگهداری:۲۶ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پ-هاش:۶.۵ الی ۸

سازگاری: با اکثر ماهیان بجز همنوع خودش(به صورت جفت یا گروه زیر ۴ نفره) سازگار است. با بلک گوست و نایف هم رابطه خوبی ندارد ولی در تانک های بزرگ مشکلی پیش نخواهد امد

اندازه:در اکواریم ها بین ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر بیشتر رشد نمیکند البته اندازه ماهی به حجم و شرایط اکواریم بستگی دارد

شناخت:این ماهی که خواستگاه اصلی ان افریقاست از ماهیان جذاب اکواریم به شمار میرود و در اکواریوم های مناسب تا ۲۵ سانتیمتر رشد میکند. تابحال در ایران تکثیر نشده و ماهیان موجود همگی وارداتیند. دماغ فیلی ها بسیار صلح جو و جذابند و بینی دراز آنها که در زیر لبهایشان واقع شده است واقعاً یک بینی نبوده اما بسیار حساس و دارای الکتریسته مناسب برای یافتن کرمهای ریز در آبهای تیره و تاریک می باشد. اگر شما یک توپ کوچک قلعی در آب بگذارید آنها با آن بازی میکنند و البته این به دلیل خاصیت الکتریکی بینی آنهاست. انها ارام و صلح جو هستند و اکثر روز را در محل تاریکی استراحت میکند و شب به فعالیت میپردازند ، با بعضی از ماهیان مانند بلک گوست و هم نوعان خود رفتاری  پرخاشگرانه دارند که بهتر است به صورت تکی یا در گله پنج تایی به بالا نگهداری شوند.(توضیح بیشتر در قسمت نگهداری)

ماهی فیلی

نگهداری: بهتر است یک یا بیش از ۵ عدد از آنها را در یک تانک نگه دارید. اگر دو یا سه عدد از آنها را در یک آکواریوم نگه دارید ،قویترین آنها سایر همنوعان خود را از بین میبرد یا دائما با انها نزاع خواهد داشت. در گروه های شش تایی یا بیشتر کمتر مهاجم خواهند بود و البته برای این گروه هم یک اکواریوم بزرگ توصیه میشود تا هر یک قلمرو خود را داشته باشند. آنها با ماهی روح سیاه کمی مشکل دارند البته اگر تانک بزرگ باشد مشکلی نیست و میتوانند با هم زندگی کنند. اکواریوم مناسب برای یک دماغ فیلی حداقل ۱۰۰ لیتر بوده و آنها ترجیح می دهند یک غار یا یک تکه لوله پلاستیکی را به عنوان خانه داشته باشند که بهتر است این مخفیگاه ها را برای انها در اکواریوم مورد نظر تعبیه کنید در ضمن لازم است حتما درب آکواریوم شما بسته باشد زیرا آنها پرش کننده های بسیار فعالی هستند و حتی سوراخ های کوچک مکان مناسبی برای آنها برای بیرون پریدن از آکواریوم خواهد بود. دما و پ-هاش مناسب انها هم در بالا ذکر شد و نیاز به توضیح اضافی ندارد زیرا شرایط مناسب اکثر ماهیان همین دما و پ-هاش میباشد.

فیل ماهی

تغذیه: در حیات وحش این ماهی شبها از حشرات و کرمهایی که به وسیله شوک الکتریکی، شکار کرده است تغذیه میکند. اندام تولید این جریان اکتریکی در کنار بدن و پایه دم این ماهی قرار دارد اما در همین نقاط جریانی دیده نمیشود و پالسهای الکنریکی در کل ناحیه سر و قسمت پشتی بدن به جریان میافتد. در اسارت این ماهی را میتوان با انواع غذاهای زنده و منجمد نظیر کرم خونی، لارو حشرات ، کرم خاکی و حتی با غذاهای خشکی که به صورت پلت بوده و در آب ته نشین میشوند تغذیه کرد.

تکثیر:این ماهی در فصل جفت یابی و تولید مثل پالسهای الکتریکی خاصی از خود ساطح میکند که این امر در آکواریومهای خانگی به ندرت دیده شده است و تاکنون در ایران قادر به تکثیر این گونه نشده اند و ماهیان موجود همگی وارداتیند

کپی برداری بدون لینک دادن به منبع ممنوع میباشد

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

55 دیدگاه در “دماغ فیلی یا فیل ماهی

  1. LBTASAS

    سلام
    اگه تو نواب جایی هست که این ماهی رو داره لطفا تو خصوصی آدرسش رو برام بفرستین

    پاسخ
  2. رضا

    کسی میدونه این ماهی کجا میفروشن

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      نمیدونم چه پاسخی بدم! به هر حال باید در فروشگاه های اکواریومی مختلف دنبالش بگردید. چون ادرس خاص یا شماره تلفن یا …. در این سایت مجاز نیست ارسال بشه. باید تو شهرتون بگردید یا اینکه سفارش بدید واستون بیارن. ماهی کمیابی هم نیست و بارها دیدم در اکواریومی ها و خودم از این ماهی نگهداری کردم…. پیدا نکردید هم به یکی از اکواریومی ها سفارش بدید واستون میارن.

      پاسخ
  3. ناشناس

    با دم شمشیری گلو فیش و شارک از نوع کرم و رنبو سازگار است

    پاسخ
  4. Parsa Khan

    سلام
    دوستان ماهی‌ای وجود داره با نام علمی mormyrus ک بهش دلفین آب شیرین “fresh water dolphin” هم میگن
    بنده نگهداریش کردم و مطلبی از این ماهی داخل سایت ندیدم، خواستم ببینم ک تاپیکی دربارش وجود نداره عایا؟

    پ.ن: این سوالو اینجا پرسیدم چونکه دلفین‌آب شیرین هم از دسته فیل‌ماهیاست

    پاسخ
    1. م.یگانه

      فرشواتر دلفین که اصلا ربطی به این ماهی ها نداره و همان دلفین رودخانه ای هست که تا ۲ متر هم رشد میکنه! اما ماهی که شما میگید من تابحال داخل هیچ آکواریومی ندیدم و از نظر ظاهری هم بعید میدونم خاطرخواهی داشته باشه.

      پاسخ
      1. Parsa Khan

        دوست عزیز:)
        Fresh water dolphin FISH(ماهیِ دلفینی آب شیرین)
        نه فرش‌واتر “دلفین”
        ماهی بسیار کمیابیه و احتمالا واسه همین شما ندیدین…
        و اینکه ارزش تجاری خیلی از ماهیا صرفا بخاطر شکلشون نیست، همین آروانا رو ب ی کسی ک ماهی‌باز نیست نشون بدی خوف میکنه😂

        حالا در کل گفتم اگه چنین تاپیکی وجود نداره راه بندازیم؛ بالاخره شاید کسی بهش نیاز پیدا کنه…

        پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *