سر سوسماری (گار)

گار فیش یا ماهی گار جزو بزرگترین ماهیان اب شیرین محسوب می‌شود و برای نگهداری نیاز به یک اکواریم بسیار بزرگ دارد. من به شخصه نگهداری این ماهی را با ماهیای دیگر به هیچ عنوان توصیه نمیکنم زیرا تغذیه و نگهداری نسبتا سختی دارد که در کنار سایر ماهی ها این امر سختر و سختر هم خواهد شد. در ادامه با شناخت و نگهداری این ماهی بیشتر آشنا خواهیم شد.

نگهداری،تغذیه ونکات لازم در ادامه متن

ماهی گار ، سرسوسماری

شناخت ماهی گار یا سرسوسماری

نام علمی : Lepisosteus osseus

خانواده:  Lepisosteidae

نام های رایج: گار، سرسوسماری ، نسبت به نوع گار الیگیتور و گار معمولی

زیستگاه: آمریکای جنوبی

دمای مناسب: ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پی اچ: ۶.۵  الی  ۷.۵

شناخت:ماهی سرسوسماری یکی از بزرگترین ماهی های خانواده Lepisosteidae است. آنها به طور معمول در آب شیرین و در نیمه شرقی ایالات متحده یافت می شوند با این حال به طور کلی گارها را می توان در اب های شیرین و حتی آب شور در نزدیکی مناطق ساحلی، باتلاق ها، رودخانه‌ها و جویبارها در مناطق گسترده ای از امریکا یافت. آنها می توانند هوا را نیز تنفس کنند که به آنها امکان می دهد در محیط های آبی که اکسیژن کمی دارند زندگی کنند.

این ماهی در طبیعت می تواند به بیش از یک متر برسد و نسبت به منطقه زیستی رژیم غذایی متنوع و متفاوتی دارد. انها عموما در شب شکار می کنند و از حشرات، سخت پوستان، حتی پرندگان و هر چیزی را که بتوانند تغذیه میکنند.

در ایران دو نوع از این ماهی را که تقریبا شکل و شمایل نسبتا یکسانی با هم دارند را دیده ام که یکی چاق تر و پوزه پهن تر و کوچکتری دارد و به عنوان الیگیتور معروف است و دیگری بدنی کشیده تر با پوزه باریکتر و به عنوان گار معمولی یا سرسوسماری معمولی معروف است از این خانواده ماهیان دیگری هم بعضی اوقات در بازار ایران دیده میشود که در مبحثی دیگر در مورد انها بحث خواهیم کرد.

سرسوسماری معمولی

زمانی که شما به ماهی نگاه می کنید اولین چیزی که شما ملاحظه خواهید کرد یک پوزه بزرگ است  که دو برابر بزرگتر از سر ماهی میباشد. بدن استوانه ای شکلی که پوشیده شده از پولکهای لوزی که بصورت یک زره تمام بدن ماهی را پوشانده است.

ماهی بالغ دارای یک رنگ کرم با خال های بزرگ تیره که از سر تا دم ماهی کشیده شده طرح بندی شده است. این نقاط بزرگ در باله ها هم وجود دارد، البته ماهیان جوان و کوچک رنگ پررنگ‌تری داشته و به صورت خط های سیاه افقی طرح بندی شده اند ولی با بزرگ شدنشان خط ها از هم باز شده و به شکل خال خال نقش میگیرند.

اگر دهان انها را باز کنید ردیف دندان های تیز و ریزی را همانند یک تمساح مشاهده میکنید.! از دندان های این ماهی همه چیز روشن است که ماهی گار یک ماهی صلح جو نیست و یک شکارچی درنده محسوب می‌شود.

ماهی گار بیشتر در قسمت سطح اب دیده میشود ولی لزوما ماهی سطح زی هم نیست و در کف اب هم در کمین شکار میماند. حتی ممکن است ساعت ها بدون تحرک در یک گوشه خوابیده باشد و منتظر شکار بماند.

گارها دارای عضو تنفسی اضافی نیز هستند که در هنگام کمبود اکسیژن این عضو از بدن فعال شده و اکسیژن مورد نیاز ماهی را تامین میکند.

نگهداری ماهی گار در اکواریوم:

گارهای جوان، ماهیان جذاب و کوچکی هستند که برای فروش عرضه میشوند. اما واقعا با یک ماهی کوچک روبرو نیستیم و این ماهی میتواند طولی بیش از یک متر را بدست اورد. بنابراین اکواریوم نگهداری انها باید بسیار بزرگ باشد. گونه های جوان کمی عصبی هستند و لازم است اکواریوم انها از گیاهان مصنوعی و جاهایی برای مخفی شدن دکوربندی شده باشد.

نگهداری این ماهی در اکواریوم تا زمانی که سایز کوچکی دارد بسیار لذت بخش است. مخصوصا اگر به صورت انفرادی یا اختصاصی از انها نگهداری کنید. تا زمانی که کوچک هستند به راحتی می‌توان به صورت انفرادی در یک اکواریم نه چندان بزرگ نگهداری شود ولی دیر یا زود باید به فکر یک اکواریوم بزرگ برای نگهداری این ماهی غول پیکر باشید.

در مورد همزیستی این ماهی با سایرین شاید برخی از افراد پیشنهاد کنند که می‌توان انها را با ماهیانی همچون اسکار ،نایف، ردتیل و….. نگهداری کرد که توصیه اشتباهی نیست ولی خالی از دردسر هم نیست. حداقل توصیه می شود تا زمانی که این ماهی کوچک است به صورت انفرادی نگهداری شود چرا که در صورتی که ماهی گار کوچک را با ماهیان مهاجم نگهداری کنید نه تنها مجال غذا خوردن پیدا نخواهد کرد حتی ممکن است از طرف ماهیان دیگر صدمه ببیند! پس بهتر است حداقل تا زمانی که به سایز ۲۰-۱۵ سانتی برسد انفرادی نگهداری شود.

تغذیه ماهی گار و غذاخور کردن این ماهی:

این ماهی از دسته ماهیان گوشتخوار و زنده خوار است که غذای اصلی این ماهی باید منبع پروتئینی داشته باشد. میتوان برای تغذیه این ماهی در زمان جوانی از ماهیان رودخانه ای ، گوپی، میگو و…. در سایز کوچک  استفاده کرد، شاید الان  متوجه شده باشید که چرا نگهداری انفرادی این ماهی توصیه می‌شود؟! زیرا تا جناب گار شکار خود را شناسایی و با احتیاط و ارامش شکار کند ماهیان دیگری نظیر اسکار و سایر ماهیان مهاجم حتی مجال به دیدن ان هم نمیدهند و در یک چشم به هم زدن غذای زنده را خواهند خورد و سر گار بی کلاه خواهد ماند!

به طور کلی میتوانید این ماهی را با دل گاو یا گوسفند هم تغذیه کنید اما بهتر است تا حد امکان این نوع غذاها را به صورت میکس شده استفاد نمایید ماهی دچار مشکلات گوارشی نگردد.

تغذیه این ماهی در اوایل کمی دشوار است چون ماهی زنده خوار است و هر غذایی را نمیخورد، «من به شخصه برای غذا دادن به ماهی در اوایلی که غذا نمیخورد به این صورت عمل میکردم که یک تکه دل یا بهتر کیلکا را به صورت رشته ای میبریدم و ته ان را با یک نخ بیرنگ به ارامی میبستم طوری که در صورت کشیده شدن غذا نخ باز شود! غذا را با استفاده از نخ در اب تکان میدادم تا  سرسوسماری با هزار ناز و اشوه ان را شکار کند. البته با تکرار این کار و عادت کردن ماهی به غذا دیگر نیازی به نخ و صرف وقت نیست و حتی شما زمانی که با دست قسمتی از دل را داخل اب ببرید ماهی سریعا به طرف ان امده و ان را از دست شما خواهد گرفت. شما همچنین میتوانید قسمتی از غذای گوشتی مانند کیلکا را به شیشه بچسبانید طوری که قسمت دیگر ان در اب قرار بگیرد و ماهی باز به سرعت ان را خواهد خورد و به قول معروف ماهی در این شرایط دستی و غذاخور شده است»

کلام اخر و نکات پایانی در مورد شناخت و نگهداری ماهی گار یا سرسوسماری:

نگهداری این ماهی به صورت انفرادی بسیار اسان و لذت بحش است، مخصوصا زمانی که یک طعمه زنده را شکار میکنید یا به ارامی به غذا نزدیک شده و ان را شکار میکند.

رشد سریع این ماهی شما را وادار به فروش و یا انتقال ان به اکواریومی بزرگ خواهد کرد.

این ماهی یک شکارچی مطلق است و با وجود اینکه ممکن است به ماهیان بزرگتر از خود اسیب نرساند ولی در صورتی که جنبنده ای در اکواریوم دارید که در دهان این ماهی جای میگیرد ان را حتما شکار میکند. ( برخی اوقات ماهیان دیگری که تصور نمیکنید را شکار میکند و به طور عجیبی خواهد خورد)

این ماهی گاهی بر اثر استرسی شدن و ترس و یا شیطنت سایر ماهیان هم تانکی ممکن است با پوزه خود به طرف بالا حرکت شدیدی را داشته باشد که باید درپوش مناسبی برای درب اکواریوم خود در نظر بگیرید «اگر درپوش مناسبی برای تانک در نظر نگرفته باشید یا به بیرون خواهد پرید یا درپوش های ضعیف را خواهد شکست یا به درپوش های سخت برخورد کرده و پوزه اش خواهد شکست!»

این مطلب توسط onlypet.ir ارائه شده در صورت کپی برداری آن لینک سایت ( onlypet.ir) را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

968 دیدگاه در “سر سوسماری (گار)

  1. Sadra

    سلام امیدوارم که حالتون خوب باشه
    ۱_من میخواستم یه ماهی گار حدود ۱۵ سانت بگیرم کنار ماهی های ردتیل دراگون ۱۱ سانتی و لجنخوار آلبیتو ۲۰ سانتی نگهدارم و میخوام ۲تا پنگوسی شکارچی ۱۰_۱۵سانتی و یه پلی پتروس(نمیدونم چند سانت واقعا چون تاحالا نگه نداشتم)
    در ضمن ردتیل دراگون من خیلی صلح جو و با ناز غذا میخوره آیا میشه این ترکیبو تو تانک ۱۵۰ لیتری نگه داشت؟
    لطفا یه رشد حدودی برای ماهی گار بگید(همونطور که تو بخش ردتیل گفتید هفته ای ۲ و نیم سانت) میدونم نمیشه گفت دقیقا چقدر رشد میکنه و به عواملی خاص بستگی داره اما خواهشا تو شرایط مختلف رشدشو اگه میدونید بهم بگید چون واقعا نیاز دارم تا یه ترکیب سازگار باهاش پیدا کنمو مثلا رشدش خیلی کم نباشه ۳ ماه بعد بخورنش
    اگه در مورد رشد پولی هم اطلاعی دارید لطفا بهم بگید
    خیلی ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ
  2. syna

    سلام
    پولی پتروس رو اصلا اصلا به هیچ وجه نمی تونید کنار پنگوسی وردتیل نگهداری کنید چون اون رو میخورن (پولی پتروس رو بیخیال بشید) اگه هم گار بخرید اول و آخر ردتیل بخاطر رشد سریع اون رو میخوره نهایت شما میتونید ۲ تا پنگوسی ۱۰ سانتی اضافه کنید

    پاسخ
  3. Sadra

    سلام خیلی ممنون
    ۲تا پنگوسی ۱۰ سانتی هم اضافه کردم و احتمالا فردا برم یه گار ۱۵ سانتی بگیرم به نظرت سایزش اوکی؟
    بعد راستی داستان چیه گار و ردتیل خیلی کمیاب شدن مثلا من سر خریدن ردتیل دراگونم کلی گشتم ولی هیچ جا پیدا نکردم به جز سایز بزرگش و مجبور شدم به جای ردتیل یدونه ردتیل دراگون بخرم و ماهی دراگونم که نگم براتون اصلا کلا ناپدید شده هیچ جا نیست!
    بعدش هم فکر نکنم به مشکل بخورن چون توی تانک من ردتیل دراگونم نهایتش ۲۵_۳۰ سانت میشه و گار هم تا اون موقع ۲۰_۲۵ سانت شده و مشکلی پیش نمیاد

    پاسخ
    1. syna

      سلام
      خب ۱۵ سانت خوبه ولی ردتیل رشد خیلی سریعی داره و بلاخره گار رو میخوره حتی یکی گفته بود که ردتیل ۱۵ سانتی گار ۲۰ سانتی رو خورده بود شما فکر کن ۵سانت بزرگ تر بوده ولی بازم خورده شده در کل به شما میگم که گار نخرید
      اره خودم خیلی وقته دنبال گار هستم ولی خب نیست ردتیل هم ولا شهر ما زیاده اگه هم جای ردتیل دراگون یکم صبر میکردید و ردتیل معمولی می‌خریدین خیلی زیبا تر و بهتر بود

      پاسخ
  4. wikiphp

    سلام. داخل اکواریوم دو تا کار کوچیک دارم که دیروز دیدم یکیشون کم شده. البته من منزل نبودم و روی اکواریوم با پارچه ضخیم پوشیده شده چون تاپ فیلتر دارم فقط قسمت کوچیکی روی سرشون باز هست. این دوتار کار با یک ردتیل کوچیک و پولی از بقیه ماهی ها جدا شدن. حالا نمی‌دونم چه بلایی سر کار کوچترم اومده که ناپدید شده. ممکنه اون یکی کار که به اندازه ۲ سانت ازش بزرگتره یا پولی خورده باشدش؟ چون ماهی کالر هم کنارشون گذاشتم که اونا تغذیه کنن. ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه احتمال خورده شدن توسط گار دیگه که منتفی هست. همچنین پولی. یا از اکواریوم پریده بیرون یا ردتیل خورده.

      پاسخ
  5. syna

    سلام
    به برامدگی شکم ماهی‌ها نگاه کنید فکر نمیکنم کارآموزی باشه یا ردتیل اون رو خورده یا از اب پریده بیرون احتمالآ از اب پریده بیرون

    پاسخ
  6. syna

    سلام
    دوستان من بلاخره یک گار فلوریدا دیدم و خریدم
    و اگر یادتون باشه یک فیلم به اسم ( اکواریوم گوشتخوار من ) گذاشته بودم که ابعادش ۸۰.۳۶.۵۰ بود و ترکیب اسکار. پرت .تگزاس.سورم .وپولی بود میخواستم بدونم برای نگهداری از این ماهی باید کدوم از ماهی ها رو رد کنم اسکار ها که صد در صد میرن
    فقط با پرت و تگزاس سازگاره ؟؟ اخه اگه بخوام اونا رو بفروشم خیلی ضرر می کنم !!!
    بعدا میخوام انشاله ۵ماه دیگه یک اکواریوم ۱۳۰سانتی بسازم میخواستم بدونم این گار تا آخرش داخلش میمونه ؟؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      با سیکلیدها میشه نگهداریش کرد ولی احتمال اینکه بهش ضربه بزنن هست و ضربه هم بخوره و حرکات انفجاری انجام بده اسیب جدی میبینه. این مورد رو تجربه کردم و پوزه گار به خاطر برخورد شدید به شیشه شکست و گفتم خدمتتون بگم که این ریسک وجود داره. به هر حال اکواریوم به این کوچیکی با این ماهیا اخر و عاقبت خوبی نداره.

      پاسخ
  7. Matin 1387

    سورم احتمال بالا اسیب میبینه بیشتر از گار از پولی هم ممکنه اما زیاد نه اگه هم سایز باشن
    گار ممکنه سورم رو شکار یا گاز گاز کنه

    پاسخ
    1. syna

      ای وای !!! پس اینجور که با هیچی نمیسازه
      واقعا پشیمون شدم این گار رو خریدم
      یعنی الان گار ۱۲سانته تا ۲۰سانت با سورم ها نمیسازه؟؟؟

      پاسخ
  8. syna

    سلام
    دوستان میشه یک گار فلوریدا رو تا آخرش داخل اکواریوم ۱۳۰سانتی نگه داشت ؟؟؟؟

    پاسخ
  9. syna

    سلام
    دوستان من یک گار فلوریدا دارم که انداختم داخل اکواریوم کوچیک و قراره همه‌ی ماهی های آکواریوم بزرگم رو رد کنم بجز پولی و سورم
    حالا سوالم اینه که یه اسکار دارم خیلی خوشرنگ و آرومه ( تاحالا به خوشرنگی اون ندیدم ) میشه اون رو بزارم باشه ؟؟ واینکه اسکار۱۲سانتی میتونه گار۱۲سانتی رو شکار کنه ؟؟اخه واقعا خیلی خوش رنگه دلم نمیاد ردش کنم ؟؟؟!

    پاسخ
    1. Matin 1387

      اسکار با گار کاری نداره ولیکن گار ممکنه با اسکار کاری داشته باشه البته چون هم سایزن فکر نکنم مشکلی پیش بیاد ولی ۱۰ درصد نیست

      پاسخ
  10. syna

    سلام
    دوستان من میخوام برای گار فلوریدا یه اکواریوم دائمی ۱۳۰ در ۴۰عرض در ۵۰ارتفاع بسازم میخواستم بدونم این ابعاد استاندارد هست ؟؟

    پاسخ
  11. syna

    سلام دوستان
    من اکواریومم رو خلوت کردم و فقط ۲سورم ۲پولی و یک گار انداختم و ۵۰درصدشم سیفون کردم .اما حال ماهی هام اصلا خوب نیست همش سعی دارن از اب بیان بیرون …یکی از سورم ها هم همین الان مرد !!
    میشه بگین مشکل چیه ؟؟؟!
    خیلی ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سایر پارامترها مثل دما و پی اچ رو هم چک کنید. ممکنه یک بیماری در اکواریوم وجود داره. بهترین کار در این مواقع بالا بردن کیفیت اب، اکسیژن رسانی بیشتر و استفاده از یک داروی جنرال هست(در صورت وجود بیماری)

      پاسخ
      1. syna

        اقا شهریار از وقتی که دکور رو بهم ریختم وعوض کردم ماهی ها اینجوری شدن ممکنه بخاطر دکور باشه 🤔اکواریوم هیچ دکوری غیر شن نداره

        پاسخ
        1. -paradox

          سلام
          ممکنه آبی که ریختید کلر داشته،یا شیمی اون با آب تانک یکی نبوده باشه و ماهی ها شک دیده باشن،حتی ممکنه موقعی که ماهی ها دیگه رو خارج میکردین اینا استرس گرفته باشن

          پاسخ
          1. Schistura pridii

            سلام خسته نباشید آیا گار البینو توی تهران پیدا میشه ؟؟ یا جزو ماهی هایی که توی ایران وجود نداره

            پاسخ
            1. امیرعلی

              سلام با اجازه آقای شهریار
              کار البینو توی ایران هست اما خیلی خیلی محدود اگر کسی هم داشته باشد نمی فروشد

              پاسخ
  12. Moein

    سلام دوستان
    سرسوماری به شرایط آب حساسه ؟ یا مثل پلی پتروس تا حدودی مقاومه ؟
    و این دو ماهی ( سرسوسماری و پلی پتروس ) با هم دیگه سازگارن ؟
    با تشکر

    پاسخ
    1. Matin 1387

      خیر سر سوسماری خیلی حساس نیست با پلی هم سازگاری خوبی داره ولی حجم بالا باید داشته باشین

      پاسخ
  13. Moein

    سلام مجدد
    یه آکواریوم ۱۲۵ لیتری ( ۵۰×۵۰×۵۰ ) کافیه ؟
    با تشکر

    پاسخ
    1. mohamad hussein

      سلام
      خیر مناسب نیست ، حجم کمه

      پاسخ
      1. -paradox

        نمیشه گفت حجم کمه
        تا یه مدتی پاسخگو هست منتهی ابعاد مناسب نیست،شما به جای اینکه ارتفاع و عرض رو انقدر زیاد بگیرید طول رو بیشتر کنید خیلی بهتر میشه

        پاسخ
  14. elshan 123451

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید اگه سوالم دقیقا تو جایی مناسب نباشه
    من میخواستم بدونم برای ماهی سر سوسماری یا سرماری اگه نمک به ابشون نزنیم مشکل ساز میشه یا مثلا پولی میخوام گیاه هم باشه برا همون میپرسم
    🌺🙏🏻

    پاسخ
    1. ناشناس

      هیچ کدوم از این ماهیا نیاز به نمک ندارن و لازم نیست اصلا نمک به اب بزنید.

      پاسخ
  15. Amirtaha

    سلام می تونم سیچلاید گرگی رو با سرسوسماری الیگیتور نگه دارم در سایز کوچک
    در حجم ۲۱۰ لیتر پراز سوراخ سمبه و اینکه شنیدم گرگی باید تک باشه با ماهی وحشی مثل الیگیتورم نمیشه نگهداشت با هیچ ماهی؟؟؟

    پاسخ
    1. M.F

      سلام
      نخیر گرگی را نمیشه با هیچ ماهی نگه داشت

      پاسخ
    2. Matin 1387

      شما چه علاقه ای به گذاشتن این قاتلین کنار هم دارین من نمیدونم
      الگیتور کنار ماهی های دیگه خوب نیست توی ترکیب جمعی گار فلوریدا بهتره
      سوراخ سمبه هم خیلی فایده ای نداره چون گار اگه کتک بخوره نمیتونه اونجا قایم شه اگر هم بخواد حمله کنه مستقیم میلش میکنه دیگه فرصت قایم شدن نمیده
      گار فلوریدا با پلی ترکیب خوبیه

      پاسخ
      1. Schistura+pridii

        سلام دوستان خسته نباشید ببخشید یک سوال داشتم چطوری میشه گار رو به پلیت های پروتئینی عادت داد ؟؟ واینکه غذاش باید شناور باشه یا زیر آبی ؟؟

        پاسخ
        1. م.یگانه

          سلام. اگر در سایز بالغ باشه تقریبا اینکار غیرممکن میشه اما در سایزهای کوچکتر میشه پلیت ها را داخل غذاهای گوشتی قرار داد و صورت ثابت بالا یا پایین آب فیکسشون کرد (بسته به نوع پلیت که رو آبی باشه یا زیر آبی). اینطور به بو و طعم که عادت کنه دیگه بعدها نیازی به این کار نیست و خود پلیت رو مستقیما میخوره
          البته اینا گفتنش آسونه ولی در اجزا زمانبر و سخت میشه.
          اگر گار در سایز بالغ دارید که دیگه نیازی به این کار نیست چون اولا غیرممکنه و دوما نیاز به غذای چندانی نداره و هفته ای یک ماهی نوش جان کنن کفایت می کنه!

          پاسخ
  16. Schistura+pridii

    ممنون بابت راهنماییتون 🌺🌺🌺

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *