سر سوسماری (گار)

گار فیش یا ماهی گار جزو بزرگترین ماهیان اب شیرین محسوب می‌شود و برای نگهداری نیاز به یک اکواریم بسیار بزرگ دارد. من به شخصه نگهداری این ماهی را با ماهیای دیگر به هیچ عنوان توصیه نمیکنم زیرا تغذیه و نگهداری نسبتا سختی دارد که در کنار سایر ماهی ها این امر سختر و سختر هم خواهد شد. در ادامه با شناخت و نگهداری این ماهی بیشتر آشنا خواهیم شد.

نگهداری،تغذیه ونکات لازم در ادامه متن

ماهی گار ، سرسوسماری

شناخت ماهی گار یا سرسوسماری

نام علمی : Lepisosteus osseus

خانواده:  Lepisosteidae

نام های رایج: گار، سرسوسماری ، نسبت به نوع گار الیگیتور و گار معمولی

زیستگاه: آمریکای جنوبی

دمای مناسب: ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پی اچ: ۶.۵  الی  ۷.۵

شناخت:ماهی سرسوسماری یکی از بزرگترین ماهی های خانواده Lepisosteidae است. آنها به طور معمول در آب شیرین و در نیمه شرقی ایالات متحده یافت می شوند با این حال به طور کلی گارها را می توان در اب های شیرین و حتی آب شور در نزدیکی مناطق ساحلی، باتلاق ها، رودخانه‌ها و جویبارها در مناطق گسترده ای از امریکا یافت. آنها می توانند هوا را نیز تنفس کنند که به آنها امکان می دهد در محیط های آبی که اکسیژن کمی دارند زندگی کنند.

این ماهی در طبیعت می تواند به بیش از یک متر برسد و نسبت به منطقه زیستی رژیم غذایی متنوع و متفاوتی دارد. انها عموما در شب شکار می کنند و از حشرات، سخت پوستان، حتی پرندگان و هر چیزی را که بتوانند تغذیه میکنند.

در ایران دو نوع از این ماهی را که تقریبا شکل و شمایل نسبتا یکسانی با هم دارند را دیده ام که یکی چاق تر و پوزه پهن تر و کوچکتری دارد و به عنوان الیگیتور معروف است و دیگری بدنی کشیده تر با پوزه باریکتر و به عنوان گار معمولی یا سرسوسماری معمولی معروف است از این خانواده ماهیان دیگری هم بعضی اوقات در بازار ایران دیده میشود که در مبحثی دیگر در مورد انها بحث خواهیم کرد.

سرسوسماری معمولی

زمانی که شما به ماهی نگاه می کنید اولین چیزی که شما ملاحظه خواهید کرد یک پوزه بزرگ است  که دو برابر بزرگتر از سر ماهی میباشد. بدن استوانه ای شکلی که پوشیده شده از پولکهای لوزی که بصورت یک زره تمام بدن ماهی را پوشانده است.

ماهی بالغ دارای یک رنگ کرم با خال های بزرگ تیره که از سر تا دم ماهی کشیده شده طرح بندی شده است. این نقاط بزرگ در باله ها هم وجود دارد، البته ماهیان جوان و کوچک رنگ پررنگ‌تری داشته و به صورت خط های سیاه افقی طرح بندی شده اند ولی با بزرگ شدنشان خط ها از هم باز شده و به شکل خال خال نقش میگیرند.

اگر دهان انها را باز کنید ردیف دندان های تیز و ریزی را همانند یک تمساح مشاهده میکنید.! از دندان های این ماهی همه چیز روشن است که ماهی گار یک ماهی صلح جو نیست و یک شکارچی درنده محسوب می‌شود.

ماهی گار بیشتر در قسمت سطح اب دیده میشود ولی لزوما ماهی سطح زی هم نیست و در کف اب هم در کمین شکار میماند. حتی ممکن است ساعت ها بدون تحرک در یک گوشه خوابیده باشد و منتظر شکار بماند.

گارها دارای عضو تنفسی اضافی نیز هستند که در هنگام کمبود اکسیژن این عضو از بدن فعال شده و اکسیژن مورد نیاز ماهی را تامین میکند.

نگهداری ماهی گار در اکواریوم:

گارهای جوان، ماهیان جذاب و کوچکی هستند که برای فروش عرضه میشوند. اما واقعا با یک ماهی کوچک روبرو نیستیم و این ماهی میتواند طولی بیش از یک متر را بدست اورد. بنابراین اکواریوم نگهداری انها باید بسیار بزرگ باشد. گونه های جوان کمی عصبی هستند و لازم است اکواریوم انها از گیاهان مصنوعی و جاهایی برای مخفی شدن دکوربندی شده باشد.

نگهداری این ماهی در اکواریوم تا زمانی که سایز کوچکی دارد بسیار لذت بخش است. مخصوصا اگر به صورت انفرادی یا اختصاصی از انها نگهداری کنید. تا زمانی که کوچک هستند به راحتی می‌توان به صورت انفرادی در یک اکواریم نه چندان بزرگ نگهداری شود ولی دیر یا زود باید به فکر یک اکواریوم بزرگ برای نگهداری این ماهی غول پیکر باشید.

در مورد همزیستی این ماهی با سایرین شاید برخی از افراد پیشنهاد کنند که می‌توان انها را با ماهیانی همچون اسکار ،نایف، ردتیل و….. نگهداری کرد که توصیه اشتباهی نیست ولی خالی از دردسر هم نیست. حداقل توصیه می شود تا زمانی که این ماهی کوچک است به صورت انفرادی نگهداری شود چرا که در صورتی که ماهی گار کوچک را با ماهیان مهاجم نگهداری کنید نه تنها مجال غذا خوردن پیدا نخواهد کرد حتی ممکن است از طرف ماهیان دیگر صدمه ببیند! پس بهتر است حداقل تا زمانی که به سایز ۲۰-۱۵ سانتی برسد انفرادی نگهداری شود.

تغذیه ماهی گار و غذاخور کردن این ماهی:

این ماهی از دسته ماهیان گوشتخوار و زنده خوار است که غذای اصلی این ماهی باید منبع پروتئینی داشته باشد. میتوان برای تغذیه این ماهی در زمان جوانی از ماهیان رودخانه ای ، گوپی، میگو و…. در سایز کوچک  استفاده کرد، شاید الان  متوجه شده باشید که چرا نگهداری انفرادی این ماهی توصیه می‌شود؟! زیرا تا جناب گار شکار خود را شناسایی و با احتیاط و ارامش شکار کند ماهیان دیگری نظیر اسکار و سایر ماهیان مهاجم حتی مجال به دیدن ان هم نمیدهند و در یک چشم به هم زدن غذای زنده را خواهند خورد و سر گار بی کلاه خواهد ماند!

به طور کلی میتوانید این ماهی را با دل گاو یا گوسفند هم تغذیه کنید اما بهتر است تا حد امکان این نوع غذاها را به صورت میکس شده استفاد نمایید ماهی دچار مشکلات گوارشی نگردد.

تغذیه این ماهی در اوایل کمی دشوار است چون ماهی زنده خوار است و هر غذایی را نمیخورد، «من به شخصه برای غذا دادن به ماهی در اوایلی که غذا نمیخورد به این صورت عمل میکردم که یک تکه دل یا بهتر کیلکا را به صورت رشته ای میبریدم و ته ان را با یک نخ بیرنگ به ارامی میبستم طوری که در صورت کشیده شدن غذا نخ باز شود! غذا را با استفاده از نخ در اب تکان میدادم تا  سرسوسماری با هزار ناز و اشوه ان را شکار کند. البته با تکرار این کار و عادت کردن ماهی به غذا دیگر نیازی به نخ و صرف وقت نیست و حتی شما زمانی که با دست قسمتی از دل را داخل اب ببرید ماهی سریعا به طرف ان امده و ان را از دست شما خواهد گرفت. شما همچنین میتوانید قسمتی از غذای گوشتی مانند کیلکا را به شیشه بچسبانید طوری که قسمت دیگر ان در اب قرار بگیرد و ماهی باز به سرعت ان را خواهد خورد و به قول معروف ماهی در این شرایط دستی و غذاخور شده است»

کلام اخر و نکات پایانی در مورد شناخت و نگهداری ماهی گار یا سرسوسماری:

نگهداری این ماهی به صورت انفرادی بسیار اسان و لذت بحش است، مخصوصا زمانی که یک طعمه زنده را شکار میکنید یا به ارامی به غذا نزدیک شده و ان را شکار میکند.

رشد سریع این ماهی شما را وادار به فروش و یا انتقال ان به اکواریومی بزرگ خواهد کرد.

این ماهی یک شکارچی مطلق است و با وجود اینکه ممکن است به ماهیان بزرگتر از خود اسیب نرساند ولی در صورتی که جنبنده ای در اکواریوم دارید که در دهان این ماهی جای میگیرد ان را حتما شکار میکند. ( برخی اوقات ماهیان دیگری که تصور نمیکنید را شکار میکند و به طور عجیبی خواهد خورد)

این ماهی گاهی بر اثر استرسی شدن و ترس و یا شیطنت سایر ماهیان هم تانکی ممکن است با پوزه خود به طرف بالا حرکت شدیدی را داشته باشد که باید درپوش مناسبی برای درب اکواریوم خود در نظر بگیرید «اگر درپوش مناسبی برای تانک در نظر نگرفته باشید یا به بیرون خواهد پرید یا درپوش های ضعیف را خواهد شکست یا به درپوش های سخت برخورد کرده و پوزه اش خواهد شکست!»

این مطلب توسط onlypet.ir ارائه شده در صورت کپی برداری آن لینک سایت ( onlypet.ir) را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

968 دیدگاه در “سر سوسماری (گار)

  1. محمد امیر

    سلام مجدد همونطور که آقا پوریا گفت و ممنون بابت راهنماییشون🙏
    من چون ۳تا اکواریوم دارم یکیش مال ماهی های بزرگ جثه هس فعلا اونو انداختم توی تانک۷۰. ۴۰.۳۰ ماهی های داخلشم یه پولی ۱۳ سانتی ساده یه پولی البینو۸سانتی. پرو کیموس۷سانتی کت دراگون۳ ویه اسکار۳ سانتی و اینکه کل اکواریومو که میگرده به کنار. بیشتر اوقات بی تحرک روی سطح آب شنا ور میمونه ماهی هایی هم که کنارش هستن اصلا کاری هسش ندارن و خیلی ساکت هستن)) ویه سوال دیگه که داشتم

    موقعی که به طول۲۰ سانت رسید میتونم با ماهی های پرت. سیچلاید دیمدیوکرومیسم. سیچلاید ماکرو آبی. اسفرانوس. نایف.اسکار. کت چوبی کت خرگوشی. اسکات. گرین ترور. تگزاس باکس نگهداری کرد؟؟ این یکی تانکو که میگم جدا از بقیه هس و ماهی های بزرگ جثه ای هم داخلشون هس خیلی هم اروم هستن و به هم هم سازگار هستن هیچ دعوایی هم باهم ندارن اندازه اکواریوم هم۱۳۰. ۷۰.۵۰هس؟خیلی ممنون میشم اگه جواب بدین🙏🙏

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب میتونه الیگیتورتون کتک بخوره. یا الان حداقل غذا گیرش نمیاد و میترسه از سایرین. بهتره یه مدت با شیشه از سایرین جداش کنید و اختصاصی تغذیش کنید و خوب که غذا خور شد و جا افتاد شیشه رو بردارید.
      کلا نگهداری این ماهی رو کنار سیکلیدها ایده ال نمیدونم. به هر حال هم میتونه کتک بخوره و هم اصلا غذا راحت گیرش نیاد.

      پاسخ
      1. محمد امیر

        سلام وقت به خیر👋
        از ماهی های دیگه جداشون کردم بازم نمیخوره
        غذا هم از دل مرغ گرفته تا جیگر گوسفند و گاو و میگو هرچی رشته میکنم و میچسبونم کنار شیشه اکواریوم نمیخوره میخاستم بدونم کرم خونی زنده یا خشک شده میتونم بدم؟؟ ممنون🙏

        پاسخ
        1. saj!jad

          سلام دوست عزیز
          از بچه گوپی یا پلاتی استفاده کن طوری که سایز دهانش باشه
          یک نایف۸سانتی گرفتم ۱ماه ههچی نخورد طوری شده بود که کمرش کج شده بود از زبرا طعمه استفاده کردم اوایلش امتناع میکنه ولی صبح که پا میشدم میدیدم زبرا رو خورده خلاصه با این روش نایفم و غذا خور کردم الانم حدود۱۴/۱۵سانتی هست و تو اک جمعی نگهش میدارم…
          و اینکه همیشه از دل استفاده کنین نه جگر موفق باشین💚

          پاسخ
      2. سینا+محمودی

        یک سوال الیگیتور با جگوار سازگاره

        پاسخ
        1. Matin 1387

          چرا وسط سوال های گذشته سوالتون رو میپرسید؟؟
          سازگار که نیست ولی نگه داری شون کنار هم غیر ممکن هم نیست باید در شرایط خاصی باید در شرایط خاصی باشن که بتونن باهم زندگی کنن

          پاسخ
  2. saj!jad

    سلام
    اقا شهریار و دوستان گلم نوروزتون مبارک💝
    سه تا سوال داشتم
    ۱سرسوسماری با گار فرق داره?
    ۲سرسوسماری همون الیگایتور هست?
    ۳نژاد بندیشون به این ترتیب دیگه…
    سرسوسماری یا همون الیگایتور
    گار
    اسپاتد
    راستی من یکی گرفتم از ابتدای صفحه دقیقا شبیه عکس چهارم
    به نظر من گار نظر شما چیه/?

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      وقتی میگین گار دارید به اعضای خانواده Lepisosteidae اشاره میکنید که چند جنس ازشون وجود داره. مثل همینایی که اسم بردید. گار پوزه بلند، گار پوزه کوتاه، گار خالخالی، گار فلوریدا، گار الیگیتور و.. همه هم باهم تفاوت هایی دارن و دقیقا یکی نیستن.

      پاسخ
  3. محمد صالح حسینی

    سرسوسماری و گار یکی اند و الگتور یکی از نژاد های گاره
    و بزارید یه نسیهتی درباره نگهداری سرسوسماری بهتون بکنم آقا سجاد هیچ وقت سرسوسماری رو زیادی گرسنه نزارید چون اونطوری هر ماهی رو به چشم غذا ببینه خودم یه بار تو آکواریومی(چون اونجا همیشه ماهیا رو گرسنه میزارن) دیدم سرسوسماری رو گذاشته بود با یه آروانا یه ردتیل دراگون و دو تا نایف من همون جا ایستاده بودم داشتم تماشا میکردم که 😲😲😲 یه دفعه سرسوسماری یکی از نایف ها رو از گردن گرفت😲😲😲 البته نایفه زنده موند ولی خیلی گوشه گیر شد و بعد یه مدت که دوباره رفتم اونجا هر دو تا نایف ها رو از داخل تانک برداشته بود و به یه تانک دیگه منتقل کرده بود و قشنگ مشخص بود نایفی که مورد حمله قرار گرفته کدومه چون تمام بدنش زخمی بود و روی سطح آب بود به هر حال مبارکتون باشه
    سال نو مبارک

    پاسخ
  4. saj!jad

    سلام
    دوستان از ابتدا صفحه عکس
    چهارم کدوم نژاد سرسوسماری?

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      الیگیتور بهش میگن. گار پوزه کوتاه هم بهش میگن. تو نت سرچ کنید Lepisosteidae انواع مختلفش رو میبینید. اینکه تو بازار بهش چی بگن هر کی هر چی دوست داره میگه. عموما همه رو میگن گار ولی انواع مختلفی وجود داره. برخی پوزه بلندی داره که بهشون گار پوزه بلند میگن. برخی پوزه پهن و کوتاهی دارن که بهشون کار پوزه کوتاه میگن. از نظر نقش و نگار هم برخی ساده هستند و برخی خالخالی (spotted)

      پاسخ
      1. navid

        سلام ببخشید که از گذینه پاسخ استفاده کردم هر کاری کردم نشد سوالم رو ارسال کنم. من یه هفته هست که یه گار ۱۲ سانت خریدم فقد غذا زده میخوره با نخ هم انواع گوشت دل امتحان کردم نخورد. چیکار کنم که به دل مرغ یا گوشت عادت کنه؟
        ماهیام :
        اسکار
        پولی
        سیچلاید
        ردتیل دراگون
        کت چوبی
        اروانا
        فلاور باکس
        شاید باور نکنید ولی گارم تو ترکیب میتونه شکار کنه چوت شکاربالای ۳۰ عدد میگیرم کم کمش ۳ تا گیرش میاد
        در هفته ۱ یا دو بار خوبه شکار کنه گرسنه یا اذیت نمیشه؟

        پاسخ
  5. Mani mani mani

    سلام بهتره توی یک آکواریوم تنها باشه یا تو همون آک از بقیه جداش کنی تا غذا خور بشه بقیشو همین فرمون باید ادامه بدی بلکه غذا خور بشه. تغذیه در حد دو روز در هفته خیلی کمه ترکیبتون هم استاندارد نیست. سیچلاید چیه سیچلاید که اسم ماهی نیست اسم یه خانواده از انواع ماهیاعه که تو آمریکای جنوبی و آفریقا زندگی میکنن احتمالا منظورتون سیچلاید های آفریقایی هست که با اسکار سازگاری چندانی نداره. شاید الان خبری نباشه ولی در آینده مثل کارد و پنیر میشن. فلاورباکس هم اعتمادی بهش نیست ممکنه هیچوقت هیچکاری نکنه ولی یهو دیدی زد پک و پوز ماهیاتو ترکوند

    پاسخ
    1. navid

      سلام ممنون از کمکتون.بله من منظور من همون سیچلاید های افریقایی هست که تقریبا ۲۰ تا هستن.چشم من تعدادی از سیچلایدا که خیلی خشنن مثل اوراتوس ماکرو و… رد میکنم .فلاور باکس م
      همش تو کوزه هستش فقد اگه کسی بخواد بیاد داخل کوزه میزنش.ماهیام العان باهم کاری ندارن ولی به قول شما بهتره ریسک نکنم سیچلایدا رد کنم. اشکال نداره زرافه ایی و دلفینی و کالیکو رو نگهدارم ؟
      نایف یادم رفت بگم دارم ماهی العان حدود ۴۰ تا هست تو یه اکواریوم ۲.۵ در۵۰ در ۷۰ سیچلایدا رو که رد کنم یکم باز تر میشن ماهیامم زیر ۱۵ سانتن و یه سوال دیگه من میتونم تو اکوارومم سفره ماهی بیارم؟

      پاسخ
      1. Mani mani mani

        سللم درمورد سفره ماهی بزارین بقیه نظر بدن. ولی از زرافه ای و دلفینی استفاده نکنید چون سیچلاید آفریقایی هستن و کلا سیچلایدای آفریقایی با سیچلایدای آمریکایی کارد و پنیر هستن تهش به خونریزی میرسه. تازه نایف هم که داری. تا حالا ندیدم نایف با سیچلاید آفریقایی نگهدارن

        پاسخ
        1. navid

          سلام مجدد من حرف شما گوش کردم و رفتم اکواریومی برای فروش سیچلایدام که بینم چقد برشون میداره گفت العان تو این گرونی کسی دیگه از شخص ماهی نمیخره اگرم بخره خیلی قیمت کم میخره.بهم گفت تنها راحش اینه که هرچه قد ازت برداشتمشون همون قد ماهی بر داری. گفن ۲۰۰ هزار برشون میداره باید اندازه همون ۲۰۰ هزار ماهی بردارم. گفت بهم ۲ پنگوسی شکاری ۱سورم
          ۱ پرت ۲ گوره خری ۱ سرماری و ۱ گرین تیلور بهم میده. بنظر شما خوبه اینارو بیارم؟

          پاسخ
          1. شهریار (onlypet.ir)

            سلام
            مشخصا با توجه به ماهیایی که قبلتر اسم بردید با این ماهیای جدید سازگاری ندارن. دوستمون اقا مانی هم قبلتر گفتن خدمتتون که سیکلیدهای افریقایی با امریکایی میونه خوبی ندارن و خون و خونریزی میشه نهایتا….
            سفره ماهی هم که در کامنت قبلی سوال کردید چه با ماهیایی که قبلتر اسم بردید و چه با ماهیای فعلی که اسم بردید سازگار نیست و چشمشو میزنن. سفره ماهی نگهداری و شرایط خاصی رو میطلبه و اصلا مناسب تانک جمعی نیست.

            پاسخ
          2. Mani mani mani

            گورخری با سایز گرفتن اسکار درسته خورده میشه ولی تا وقتی اسکار کوچیکه مشکل نداره و سرماری هم انقد وحشیه که اکثرا تک گونه نگهداری میکنن ازش. گیرین ترور یه کوچولو با اسکار کارد و پنیره ولی میشه یمدت جدا کرد و یکم به شانس رجوع کرد احتمال زیاد سازگار بشه بقیه مشکل نداره. میتونید ماهیارو تو دیوار بفروشید بهترین کار همینه. منت مغازه دار رو هم نمیکشید

            پاسخ
            1. navid

              سلام اقا مانی خیلی خیلی ممنون از راهنمایت ۲۰ تا سیچلایدم رو تو دیوار همون روز اول فروختم اونم ۲ برار قیمت که اکواریومی ازم بر میداشت. خوب من خیلی ریسک پزیریم رفتم یه سفره ماهی که اندازه کف دسته خریدم یه ۳ روزی میشه دارمش خدا رو شکر مشکلی هم پیش نیومد. گارمم خدا رو شکر به دل عادت کرده. فقد خوده فروشنده گفت که سفره ماهی فقد یا باید غذا زنده بهش بدی یا غذا گوشتی سوالم اینه چند بار در هفته باید بهش غذا بدم؟

              پاسخ
              1. Mani mani mani

                مطلب تو سایت راجع به سفره ماهی هست میتونید مطالعه کنید خارجیا با گوشتخوارها نگهمیدارن ولی تو سایت گفتن فقط با آروانا میسازه من نداشتم و بنابراین نمیتونم درمورد سازگاریش نظری بدم

                پاسخ
              2. شهریار (onlypet.ir)

                بنده چند نکته رو در این مورد عرض میکنم.
                ۱- نگهداری سفره ماهی مقداری سخته. اول از همه در اکواریومتون نباید دکورهای سنگی زبر، چوب یا هر چیزی باشه ضمخت و تیزی باشه. راحت به بدن سفره ماهی خط و خش میندازه.
                ۲- بستر یا نباید بزارید یا ماسه نرم باشه. سنگریزه اصلا مناسب سفره ماهی نیست
                ۳- سیکلیدهای مهاجم احتمال اینکه چشم سفره ماهی رو بزنن هست. بنابراین بهترین گزینه برای نگهداری کنار سفره ماهی ماهیای سطح مثل اروانا یا حتی گار هست.
                ۴- تغذیه انواع کوچیک در ابتدا با غذای زنده میسره ولی کم کم به غذای گوشتی هم عادت میکنن. بهترین گزینه هم برای تغذیشون میگو هست. کافیه میگو رو فشار بدید داخل بستر و کمی از اون بیرون زده باشه. میخورن. اگه سیکلیدها کنارش باشن واقعا تغذیش سخته. این مواردی بود که من میدونستم و یه مدتی از این موجود نگهداری کردم.
                ۵- هنگامی هم که سفره ماهی دارید تو تانک و احتمالا خواستید بستر و ماسه ها رو عوض کنید یا … حتما از دستکش استفاده کنید. دم سفره ماهی تیغ سمی داره

                پاسخ
                1. navid

                  سلام خیلی ممنون از شما و سایت خوبتون خوب من کف اکواریومم نه سنگ داره نه شن خالیه چون برای سیفون کردن این طور راحت ترم فقد تو اکواریومم چنتا گیاه مصنوعی دارم و راجب سازگاریش خود فروشنده گفت ممکنه روز های اول بزننش ولی من وقتی انداختش تو اکواریوم ماهیا ازش فرار میکردن اسکارام یه جوری نگاش میکردن انگار تا حالا هم چین چیزی ندیدن دراگونمم از ترسش که سفره ماهی نزنش رفته بود پشت فیلتر خلاصه نه این کاریشون داره نه اون ها فقد تغذیش سخته چون تا بخواب غذا بره ته اب ماهی های دیگه میخورنش منم مجبورم غذا بزارم تو یه لوله بعد بزارم جایی که هست بخوره. ممنون من واقا نمیدونستم دمش سمی هست چشم مرااقبم فقد ییه سوال وقتی یه غذا میره داخل دهنش چند بار توفش میکنه بیرون بعد میخورش این مشکلی که نیست؟
                  ———-
                  شهریار(onlypet.ir): نه مشکلی بابت تغذیه نیست و سایز غذاشو کوچیکتر کنید راحت میخوره. به هر حال نگهداری سفره ماهی مشکلات خاص خودش رو داره. عموما ابزیان خاص و گرون قیمت رو به همین راحتی با سیکلیدها قاطی نمیکنن. با این حال تصمیم با خود شماست.

  6. Helia

    سلام. من یه دوهفته است بچه سرسوسماری خریدم حدود ۱۳ سانته.فقد غذا زنده میخوره جدیدن دل مرغ براش انداختم نگاشم نمیکنه ولی گوشت ماهی و سینه مرغ برای چند ثانیه تو دهنش نگه میدار بد توفش میکنه بیرون. چیکار کنم که همین گوشت ماهی یا سینه مرغ بخوره دیگه توف نکنه بیرون . اخه واقا هر روز بخام بهش غذا زنده بدم خیلی گرون در میاد.

    پاسخ
    1. saj!jad

      چذا شما راجب چیزی که تحقیق نمیکنین
      میخرینش اگه تحقیق میکردین شاید الان کلا بیخیالش مبشدین
      تا وقتی که غذا خور بشه شما باید غذای زنده براش بندازی اگه میخوای تو هزینه هات صرفه جویی بشه تو دیوار دنبال بچه ماهی کپور اندازه دهنش یا گوپی و پلاتی یا هر ماهی زنده دیگه ای اندازه دهنش
      بخری و تو این مدت یک تیکه دل مرغ رو به یک سیخ جوجه بزنین بزارینش جایی که دسترسی داشته باشه
      و گوشت مرغ اصلا مناسب هیچ ماهی نیست فقط دل که اونم
      به خاطر یکسری شرایط از جمله هورمون که باعث کج شدن
      ستون فقرات گار میشه پیشنهاد نمیکنن باز من خیلیا رو دیدم که بدون هیچ مشکلی بهش همین دل رو میدن…

      پاسخ
      1. Helia

        سلام شما راست میگید اگه یکم تحقیق میکردم نمیخریدمش اخه فروشنده گفت همچی میخوره رنگدونه غذا خشک و… منم دیگه دلم نمیاد ردش کنم ولی مشکلم حل کردم رفتم یه بسته میگو ریز که برای خوراک ماهی هاست خریدم انداختم برا خیلیم خورد معلوم بود دوست داره دیگه هم نیازی به غذا زنده یا دل ندارم بازم ممنون از شما و سایت خوبتون

        پاسخ
        1. Mani mani mani

          شما نمیتونسد دائما از یک نوع غذا استفاده کنید ماهیتون ضعیف میشه به غذاهای دیگه هم کم کم عادتش بدین

          پاسخ
          1. Helia

            امکانش هست که به غذا هایی مثل رنگ دونه یا ته ابی عادت کنه؟

            پاسخ
            1. شهریار (onlypet.ir)

              امکانش که هست و بنده گار داشتم که غذای خشک گلوله ای روابی رو میخورد. ولی اینکه غذای مناسبش باشه و با اینجور غذاها خواسته باشید دائم تغذیش کنید مناسب نیست و یه بحث دیگست. از میگو و دل و سالمون و سوپر ورم و حتی غذاهای میکس شده یخ زده، کرم خونی و خیلی از غذاهای تازه، منجمد، زنده، خشک میتونید تغذیش کنید.

              پاسخ
  7. سارا

    سلام ببخشید که این قسمت سوالم میپرسم اخه بخش ماهی پیکاک گیر نیاوردم من یه پیکاک دارم دمش زدگی پیدا کرده چون پرتم زدش العان جداش کردمم میشه گفت از باله دمش از ریشه خورده شده چیکار کنم دمش دوباره رشد کنه ؟ دمش چقد طول میکشه مثل رو اول شه ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اگه کامل و از ریشه کنده شده باشه که خیلی عجیبه و شاید اصلا ترمیم نشه ولی اگه فقط اون قسمت نازک دم پاره شده یا کنده شده به مرور زمان ترمیم میشه و جای نگرانی نیست. خواستید یه عکس بزارید.

      پاسخ
  8. امید

    سلام خواستم بدونم من یه سرسوسماری۱۲ سانت بیارم این ماهی های زیر نمیزننش؟
    اسکار۹ سانت
    پرت ۷سانت
    زرافهایی ۱۲سانت
    پولی ۱۲سانت

    پاسخ
    1. arian samadi

      سرسوسماری به زودی بزرگ میشه همرو نوش جان میکنه تا جایی که میدونم

      پاسخ
  9. ناشناس

    سلام، من یک سوال داشتم من یک الیگیتور دارم تقریبا۳۰ سانت هست در کنار چند تا اسکار ،اسفرناموس و سرماری چانا زرد از بچگی نگهداری میکنم ، میخواستم بدونم ایا باهم سازگاری دارند یا خیر ؟ و اینکه میتونم یک دراگون اضافه کنم ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سازگار که خیر نیستن. به هر حال اگه عادت کردن و کنار هم بزرگ شدن و کاری بهم ندارن دیگه با اضافه کردن ماهی جدید نظم تانک رو بهم نزنید. ممکنه با ورود یک ماهی جدید کلا همه رفاقت ها به دست فراموشی سپرده بشه و درگیری ها شروع…

      پاسخ
  10. ناشناس

    باسلام ایا میشه الیگیتور را با سرماری سر قرمز نگه داشت ؟ و اینکه ایا دوتا سرماری از نژاد چانا امپرور ۱۵ سانتی با سرماری سر قرمز مالزیایی ۱۵ سانتی نگه داشت ؟ممنون میشم پاسخ بدید.

    پاسخ
  11. ARVANA . OSCAR

    سلام دوستان یه مشکلی برام پیش امده خودمم نمیدونم چیکار کنم. سرسوسماریم چند روزه هی نوک پوزشو به همه جا میکوبه به شیشه اکواریوم به در اکواریوم به فیلتر به همجا میکونه اینقد که زخم شده غذا میخوره منم ماهی ندیدم بزنش و جای زدگی هم نداره نمیدونم چش شده چیکار کنم؟ راستی اقا شهریار قبلا بهم تو همین قسمت سرسوسماری بهم گفتی سفره ماهی دمش خار سمی داره ولی هرچی نگا میکنم چیزی به اسم خار نمیبینم. توی گوشت دمش نیست؟

    پاسخ
    1. Mani mani mani

      سلام. خار سفره ماهی رو برای فرو میچینن که یکماه ول میکشه ر بیاد و کاملا هم از نزدیک مشخصه یه نگاه به دمش بکنید میتونید تشخیص بدین(درسته پولمون بهش نمیرسه ولی تو مغازه زیاد دیدیم 😂😂😂😂) اگه تازه خریدین طبیعیه خار نداشته باشه. حجم آواریوم سرسوسماریتون چقدره؟ عرض و طول آکواریومتون چقدره؟

      پاسخ
      1. ARVANA . OSCAR

        یه ۴ ماهی هست دارمش ولی خارشو نمیبینم شاید از همون اوله نداشته نمیدونم . اکواریومم ۳متر ظول ۵۰ سانت عرض ۸۰ ارتفاع گارمم حدود۲۵ سانته

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          در مورد سرسوسماری احتمال اینکه محیطش کوچیک باشه و اینکارو میکنه هست. یا اینکه بیناییش از دست رفته یا مسائل دیگه. بررسی بیشتری نیازه و توضیحات بیشتر از طرف شما
          سفره ماهیتون هم نمیدونم والا…. یا خارشو کشیدن یا یه بلایی سرش اوردن که خارش در نیاد یا …. با این حال چه نژادی هست؟

          پاسخ
          1. ARVANA . OSCAR

            سلام نمیدونم دلیلش چیب بود ولی دیگه این کارو نمیکنه ولی این قد پوزشو به همه جا زد که جوش زده و دارم درمانش میکم. راجب سفره ماهی والله یادم رفت نژادش چی بود ولی ای شکلیه:قهوه ایی با خال ها مشکی قهوه ایی پرنگ. ار کسی که خریدمش گفت کشیدن برای همین دیگه خار نداره

            پاسخ
  12. 30MAHI

    آقا شهریار همین الان همین مطلبو دیدم تو یک وبلاگ کپی شده بود .حتی اسمتونم
    کپی پیست کرده بودن تا تاریخ نوشتن رو .
    راستی در مورد تکثیر گار چیزی ننوشتید .

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      مهم نیست. به هر حال رفتار هر کسی به خودش مربوطه. اگرچه ربات ها هم اینکارو میکنن و اصلا شخص نیستن!😂
      در مورد تکثیر هم اطلاعی نداشتیم، نبوده یا در اکواریوم امکانش نیست یا از قلم افتاده.

      پاسخ
  13. 30MAHI

    دوستان یک ترکیب با سرسوسماری معرفی کنید

    پاسخ
    1. ARVANA . OSCAR

      اروانا سرماری اسکار کوچک تر پولی دراگون ردتیل و… اینا سازگان ولی اروانا و سرماری بهترین گذینه هستن.

      پاسخ
    2. Mohammad 8.731

      سلام
      انواع پولی های هم سایز بهترین ماهی برای نگهداری با سر سوسماری هستند در رطبه بعدی اسکار به شرطی که گار غذا خور باشه و آروانا که سازگاری خوبی با سوسماری داره ولی به نوع گار هم بستگی دارد

      پاسخ
    3. شهریار (onlypet.ir)

      با احترام به نظر دوستان. اروانا با گار سازگاری خوبی نداره. همچنین سرماری هم همینطور. اسکار هم یکی از دوستان مشکلش رو گفتن. ضمنا برخی انواع گار مثل پوزه کوتاه ها میتونن ماهیا رو بکشن حتی اگه نخورن و باید به این نکته هم دقت کنید. مثلا شده که گار پنگوسی یا کت فیش دراگون بزرگتر از خودش یا حتی پولی با وجود بدن زره دارش رو کشته. بنابراین در سازگاری ماهیا دقت کنید. خیلی راحت نمیشه در مورد این ماهی ترکیب پیشنهاد داد و به خیلی چیزا بستگی داره.

      پاسخ
      1. 30MAHI

        شما در نظر بگیر که گار فلوریدا باشه .
        غذا خور کردنش چقدر با آروانا تفاوت داره ؟
        آروانا و گار رو شهریار عزیز درست میگه.
        من خودم تو نظرم دراگون و پیکاک باس بود چطوره ؟

        پاسخ
  14. 30MAHI

    آروانا که نه .
    اسکار هم غذا مشکل داره.
    سرماری هم اوستا نصف کردن اینجور ماهیاس.
    با پولی موافقم ‌، دراگون هم خوبه .

    پاسخ
  15. غضنفر

    می تونم سرسموسماری کنار پیکاک باس ، سورم ، کت فیش نگهداری کنم ؟

    پاسخ
    1. muhammadalikarimi

      سلام عرض ادب
      با رعایت سایز بندی مشکلی پیش نخواهد آمد البته بهتره از سایز کم خریداری کنید که بهم عادت کنن البته به شخصه سورم رو پیشنهاد نمیکنم برای این ترکیب
      و اینکه منظورتون چه کت فیشی هست؟

      پاسخ
      1. 30MAHI

        سورم و پیکاک باس رو الان دارم می خوام گار اضافه کنم .
        کت فیش منظورم پلیکو هست .
        بیشتر تو غداخور کردن گار تردید دارم ، مشکل سازگار وجود نداره اینو خودم می دونم فقط از لحاظ غذا پرسیدم دوست خوبم

        پاسخ
        1. ARVANA . OSCAR

          البته اگه گار گرسنه بشه خیلی زود میتونید غذای مورد نظر خودتون و بهش بدید مثل من یه ۳ ورز به گارماون موقه غذا ندادم بعد دل دادم خورد استقبالم کرد.

          پاسخ
        2. muhammadalikarimi

          سلام عرض ادب
          گار با غذا خور شدن مشکلی نخواهد داشت به شرطی که ماهی سالم رو تهیه کنید فقط حتما اصول سایز بندی رو رعایت کنید.
          و اینکه پلیکو جزو خانواده کت فیش‌ها حساب نمیشه و کت فیش نیست.
          موفق باشید ان‌شاءالله

          پاسخ
  16. ناشناس

    سلام ماهی گار یه نوع لابیرینت دار یا نه

    پاسخ
  17. ناشناس

    سلام من یک عدد الیگیتور ۵۰ سانتی چند روزه خریدم و وارد تانک کردم رفتار ماهی به نظرم طبیعی نیست چون بعضی مواقع یهو حرکات سریع داره وانگار از کنترل خارج میشه خودشو میلرزونه بالا پایین میره انگار بهش برق وصله ولی ماهی های دیگه آرومن یک ردتیل ۴۰ سانتی یک دراگون ۵۰ سانتی و یک دراگون باترفلای ۴۰ سانتی دارم تو پیج اینستا only pet فیلمشو گذاشتم ولی کسی ندیده هنوز ممنون میشم راهنماییم کنید.البته این ماهی تو فروشگاه کنار یک پیرانا کوچیک نگه داری میشد که تمام باله های الیگیتور رو زده بود و یک بارم از آکواریوم پریده بود بیرون اینارو فروشنده بهم گفت آیا احتمال داره موقع پریدن به بیرون به ماهی ضربه خورده باشه؟؟
    ماهی کاملا غذا خوره

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      استرس و ترس ماهی باعث این رفتار میشه و اگه تازه خریدید طبیعیه. اما اگه این رفتار ادامه داره و ماهی رنگش رو از دست داده و سایر مسائل میتونه مشکلات انگلی باشه یا اینکه فرمودید ضربه خورده و باله و دمش رو از دست داده هم میتونه عامل دیگه ای باشه. بهتره یک مدت از سایرین جدا باشه و اختصاصی تغذیه بشه و تحت کنترل باشه و ببینید چی میشه.

      پاسخ
  18. amin0

    سلام عزیزان . سوال درباره سازگاری این ماهی داشتم. آیا با دراگون . نایف. پولی و سرماری سازگاره؟ میخوام یک تانک مانستر بزنم .بنظرتون چه گونه های دیگه ای رو میتونم باهاش نگهداری کنم؟؟

    پاسخ
    1. 30mahi

      بهترین گزینه پولی پتروس هست.
      و نایف ، کلا سر سوسماری با تعداد انگشت شماری ماهی سازگاری داره .

      سرماری به هیچ عنوان، دراگون نه ترجیحا

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *