سر سوسماری (گار)

گار فیش یا ماهی گار جزو بزرگترین ماهیان اب شیرین محسوب می‌شود و برای نگهداری نیاز به یک اکواریم بسیار بزرگ دارد. من به شخصه نگهداری این ماهی را با ماهیای دیگر به هیچ عنوان توصیه نمیکنم زیرا تغذیه و نگهداری نسبتا سختی دارد که در کنار سایر ماهی ها این امر سختر و سختر هم خواهد شد. در ادامه با شناخت و نگهداری این ماهی بیشتر آشنا خواهیم شد.

نگهداری،تغذیه ونکات لازم در ادامه متن

ماهی گار ، سرسوسماری

شناخت ماهی گار یا سرسوسماری

نام علمی : Lepisosteus osseus

خانواده:  Lepisosteidae

نام های رایج: گار، سرسوسماری ، نسبت به نوع گار الیگیتور و گار معمولی

زیستگاه: آمریکای جنوبی

دمای مناسب: ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پی اچ: ۶.۵  الی  ۷.۵

شناخت:ماهی سرسوسماری یکی از بزرگترین ماهی های خانواده Lepisosteidae است. آنها به طور معمول در آب شیرین و در نیمه شرقی ایالات متحده یافت می شوند با این حال به طور کلی گارها را می توان در اب های شیرین و حتی آب شور در نزدیکی مناطق ساحلی، باتلاق ها، رودخانه‌ها و جویبارها در مناطق گسترده ای از امریکا یافت. آنها می توانند هوا را نیز تنفس کنند که به آنها امکان می دهد در محیط های آبی که اکسیژن کمی دارند زندگی کنند.

این ماهی در طبیعت می تواند به بیش از یک متر برسد و نسبت به منطقه زیستی رژیم غذایی متنوع و متفاوتی دارد. انها عموما در شب شکار می کنند و از حشرات، سخت پوستان، حتی پرندگان و هر چیزی را که بتوانند تغذیه میکنند.

در ایران دو نوع از این ماهی را که تقریبا شکل و شمایل نسبتا یکسانی با هم دارند را دیده ام که یکی چاق تر و پوزه پهن تر و کوچکتری دارد و به عنوان الیگیتور معروف است و دیگری بدنی کشیده تر با پوزه باریکتر و به عنوان گار معمولی یا سرسوسماری معمولی معروف است از این خانواده ماهیان دیگری هم بعضی اوقات در بازار ایران دیده میشود که در مبحثی دیگر در مورد انها بحث خواهیم کرد.

سرسوسماری معمولی

زمانی که شما به ماهی نگاه می کنید اولین چیزی که شما ملاحظه خواهید کرد یک پوزه بزرگ است  که دو برابر بزرگتر از سر ماهی میباشد. بدن استوانه ای شکلی که پوشیده شده از پولکهای لوزی که بصورت یک زره تمام بدن ماهی را پوشانده است.

ماهی بالغ دارای یک رنگ کرم با خال های بزرگ تیره که از سر تا دم ماهی کشیده شده طرح بندی شده است. این نقاط بزرگ در باله ها هم وجود دارد، البته ماهیان جوان و کوچک رنگ پررنگ‌تری داشته و به صورت خط های سیاه افقی طرح بندی شده اند ولی با بزرگ شدنشان خط ها از هم باز شده و به شکل خال خال نقش میگیرند.

اگر دهان انها را باز کنید ردیف دندان های تیز و ریزی را همانند یک تمساح مشاهده میکنید.! از دندان های این ماهی همه چیز روشن است که ماهی گار یک ماهی صلح جو نیست و یک شکارچی درنده محسوب می‌شود.

ماهی گار بیشتر در قسمت سطح اب دیده میشود ولی لزوما ماهی سطح زی هم نیست و در کف اب هم در کمین شکار میماند. حتی ممکن است ساعت ها بدون تحرک در یک گوشه خوابیده باشد و منتظر شکار بماند.

گارها دارای عضو تنفسی اضافی نیز هستند که در هنگام کمبود اکسیژن این عضو از بدن فعال شده و اکسیژن مورد نیاز ماهی را تامین میکند.

نگهداری ماهی گار در اکواریوم:

گارهای جوان، ماهیان جذاب و کوچکی هستند که برای فروش عرضه میشوند. اما واقعا با یک ماهی کوچک روبرو نیستیم و این ماهی میتواند طولی بیش از یک متر را بدست اورد. بنابراین اکواریوم نگهداری انها باید بسیار بزرگ باشد. گونه های جوان کمی عصبی هستند و لازم است اکواریوم انها از گیاهان مصنوعی و جاهایی برای مخفی شدن دکوربندی شده باشد.

نگهداری این ماهی در اکواریوم تا زمانی که سایز کوچکی دارد بسیار لذت بخش است. مخصوصا اگر به صورت انفرادی یا اختصاصی از انها نگهداری کنید. تا زمانی که کوچک هستند به راحتی می‌توان به صورت انفرادی در یک اکواریم نه چندان بزرگ نگهداری شود ولی دیر یا زود باید به فکر یک اکواریوم بزرگ برای نگهداری این ماهی غول پیکر باشید.

در مورد همزیستی این ماهی با سایرین شاید برخی از افراد پیشنهاد کنند که می‌توان انها را با ماهیانی همچون اسکار ،نایف، ردتیل و….. نگهداری کرد که توصیه اشتباهی نیست ولی خالی از دردسر هم نیست. حداقل توصیه می شود تا زمانی که این ماهی کوچک است به صورت انفرادی نگهداری شود چرا که در صورتی که ماهی گار کوچک را با ماهیان مهاجم نگهداری کنید نه تنها مجال غذا خوردن پیدا نخواهد کرد حتی ممکن است از طرف ماهیان دیگر صدمه ببیند! پس بهتر است حداقل تا زمانی که به سایز ۲۰-۱۵ سانتی برسد انفرادی نگهداری شود.

تغذیه ماهی گار و غذاخور کردن این ماهی:

این ماهی از دسته ماهیان گوشتخوار و زنده خوار است که غذای اصلی این ماهی باید منبع پروتئینی داشته باشد. میتوان برای تغذیه این ماهی در زمان جوانی از ماهیان رودخانه ای ، گوپی، میگو و…. در سایز کوچک  استفاده کرد، شاید الان  متوجه شده باشید که چرا نگهداری انفرادی این ماهی توصیه می‌شود؟! زیرا تا جناب گار شکار خود را شناسایی و با احتیاط و ارامش شکار کند ماهیان دیگری نظیر اسکار و سایر ماهیان مهاجم حتی مجال به دیدن ان هم نمیدهند و در یک چشم به هم زدن غذای زنده را خواهند خورد و سر گار بی کلاه خواهد ماند!

به طور کلی میتوانید این ماهی را با دل گاو یا گوسفند هم تغذیه کنید اما بهتر است تا حد امکان این نوع غذاها را به صورت میکس شده استفاد نمایید ماهی دچار مشکلات گوارشی نگردد.

تغذیه این ماهی در اوایل کمی دشوار است چون ماهی زنده خوار است و هر غذایی را نمیخورد، «من به شخصه برای غذا دادن به ماهی در اوایلی که غذا نمیخورد به این صورت عمل میکردم که یک تکه دل یا بهتر کیلکا را به صورت رشته ای میبریدم و ته ان را با یک نخ بیرنگ به ارامی میبستم طوری که در صورت کشیده شدن غذا نخ باز شود! غذا را با استفاده از نخ در اب تکان میدادم تا  سرسوسماری با هزار ناز و اشوه ان را شکار کند. البته با تکرار این کار و عادت کردن ماهی به غذا دیگر نیازی به نخ و صرف وقت نیست و حتی شما زمانی که با دست قسمتی از دل را داخل اب ببرید ماهی سریعا به طرف ان امده و ان را از دست شما خواهد گرفت. شما همچنین میتوانید قسمتی از غذای گوشتی مانند کیلکا را به شیشه بچسبانید طوری که قسمت دیگر ان در اب قرار بگیرد و ماهی باز به سرعت ان را خواهد خورد و به قول معروف ماهی در این شرایط دستی و غذاخور شده است»

کلام اخر و نکات پایانی در مورد شناخت و نگهداری ماهی گار یا سرسوسماری:

نگهداری این ماهی به صورت انفرادی بسیار اسان و لذت بحش است، مخصوصا زمانی که یک طعمه زنده را شکار میکنید یا به ارامی به غذا نزدیک شده و ان را شکار میکند.

رشد سریع این ماهی شما را وادار به فروش و یا انتقال ان به اکواریومی بزرگ خواهد کرد.

این ماهی یک شکارچی مطلق است و با وجود اینکه ممکن است به ماهیان بزرگتر از خود اسیب نرساند ولی در صورتی که جنبنده ای در اکواریوم دارید که در دهان این ماهی جای میگیرد ان را حتما شکار میکند. ( برخی اوقات ماهیان دیگری که تصور نمیکنید را شکار میکند و به طور عجیبی خواهد خورد)

این ماهی گاهی بر اثر استرسی شدن و ترس و یا شیطنت سایر ماهیان هم تانکی ممکن است با پوزه خود به طرف بالا حرکت شدیدی را داشته باشد که باید درپوش مناسبی برای درب اکواریوم خود در نظر بگیرید «اگر درپوش مناسبی برای تانک در نظر نگرفته باشید یا به بیرون خواهد پرید یا درپوش های ضعیف را خواهد شکست یا به درپوش های سخت برخورد کرده و پوزه اش خواهد شکست!»

این مطلب توسط onlypet.ir ارائه شده در صورت کپی برداری آن لینک سایت ( onlypet.ir) را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

968 دیدگاه در “سر سوسماری (گار)

  1. ابراهیم

    بله، حق با شماست، اون موقعی که خریدم کوچکتر بود، و اصلاً غذا نمی خورد، بزارید بگم چیکار کردم که غذا خور بشه:
    چون توی آکواریوم ماهی مثل اسکار وجود داره، اون نمی تونست غذا بخوره، اصلاً فکر کنم به این شیوه ای که من بهش غذا می دادم عادت نداشت، برای همین اینکار رو کردم:
    گذاشتمش توی یک ظرف، با یک نخ تکه ای از دل گوساله رو که رشته ای کرده بودم وصل کردم و روی آب به آهستگی می چرخوندم، اولین تکه ی دل گوساله رو خورد ( به حدی هیجان ورم داشت که کلی حال کردم )، بعد دیگه هیچ کدوم از تکه ها رو نخورد…
    برش گردوندم توی آکواریوم، یکی دو روز که گذشت، فهمید که اون چیزی که خورده غذا، یعنی باید یاد بگیره که اونجوری بخوره،به همین سادگی…
    بعدشم که الان با همون تعریفی که توی پست قبلی گفتم غذا می خوره، از میانگین ۱۰۰ دفعه ای که اینطوری غذا بهش دادم، شاید ۵ بار ماهی های دیگه تونستن بخاطر اینکه اون تکه گوشت رو توی دهنش خوب نگرفته از چنگش در بیارن…، در سایر حالات بسیار پر سرعته، مخصوصاً وقتی گرسنه هست و تکه ی اول رو بهش می دید، برای تکه های بعد از سوم و چهارم یه کم ناز می کنه و نمی خوره، اونموقع هست که سیره و در اون حالت ماهی های دیگه شاید بتونن از دهنش در بیارن و یا اینکه اصلاً خودش ول می کنه غذا رو…
    اینهمه متن نوشتم، چون شیوه ی غذا دادنش رو از طریق بستن یک نخ به رشته ای از دل گوساله رو از همین سایت آموختم، گفتم شاید نکاتی هم که من گفتم بدرد بخوره…

    پاسخ
    1. ميثمva

      سلام
      اره تجربه بسیار جالبی بود هر چند من خودم قبلا از این روش برا گار استفاده کردم به هر حال ممنون
      سربلند وپیروز باشید

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام بسیار عالی
      اره دقیقا وقتی کوچیکن خیلی بد غذا میخورن. من تا حالا چند تا سرسوسماری همینطور که تو مقاله بالا نوشتم غذا خور کردم. وقتی غذا رو خورد و مزه و بوی اون رفت تو مخش دیگه مشکلی نیست و راحت غذا میخوره
      موفق باشید

      پاسخ
  2. SIAVASH

    سلام
    من دیشب یک گار بچه گرفتم هنوز ۳۰ ثانیه نگذشت که فلاور کوتوله ام اومد دمشو گرفت انقدر بدبخت رو تکون داد مرد.بعد رتیلم اومد خوردش.دیشب خیلی گریه کردم دیگه نزدیک بود بگیرم ای فلاور نامردو بکشم.این فلاور واسه مادرمه که نمیذاره به این احمق چپ نگاه کنم.
    راستی میشه بگید ترکیبم چطوره؟
    ۱ فلاور کوتوله که با ماهیایه قدیمی کاری نداره(۵_۶سانت)
    ۱ پرت خودخواه که همیشه همه رو میزنه((نه به حد مرگ))(۱۰سانت)
    ۲ نایف(۱۲_۱۱)
    ۲ سیلور اسکات بزرگ(۱۰سانت)
    ۲ سورم(۵سانت)
    ۱ کت افریقایی فضول(۲۰سانت)
    ۱ تایگر اسکار(۹سانت)
    ۱ پنگوسی خالدار(۶سانت)
    ۱ رتیل پخمه(۱۵سانت)
    ۱دراگون کودن(۱۵سانت)
    ۱ البینو اسکار(۵سانت)
    میدونم میخوان بگین فلاور در اینده مشکل میشه.بعدا ردش میکنم.حالا میشه کمکم کنید؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام دوست من
      کسی که یه گار کوچیک رو یکمرتبه تو اکواریوم رها نمیکنه. خب هر ماهی دیگه ای هم بود تو ترکیب شما تیکه پاره میشد
      اول از همه نباید ماهیتون اینقدر کوچیک باشه که راحت طعمه بشه. بعد باید یه مدت با شیشه جداش کنید و بعد کنار بقیه رهاش کنید که اسیبی نبینه
      اما ترکیبتون رو باید بگم بدم نیست، فقط سایزها مشکل داره
      بهتره کت افریقایی رو رد کنید بره + فلاور و اسکات. بقیه به احتمال زیاد با هم میسازن، البته برخی سایزشون کوچیکه مثل سورم
      پروت، اسکار، نایف، پنگوسی خالدار، ردتیل و دراگون با وجود سایزای عجیب غریبشون کنار هم بد نیستن. فقط بگم مثلا ردتیل یهو دیدید سورم پنج سانتیتون رو خورد یا کشت چون یکم بزرگه و به سرعت هم بزرگتر میشه. مثلا سورمتون شده ۶ سانت در صورتی که ردتیلتون شده ۲۵ سانت
      بگذریم
      ترکیبتون بد نیست فقط سایز رو رعایت نکردید همین.
      اسکات و کت افریقایی + فلاور رو هم من نمیپسندم البته تو این ترکیب و دردسر میشن. تا نظر سایرین چی باشه
      به فکر چند تا دکر بزرگ و مخفی گاه باشید به هر حال این ماهیا مثل اسکار ، پروت و فلاور همیشه با هم کنار نمیان و گاهی با هم درگیر میشن که فقط و فقط مخفی گاه و دکر میتونه از فاجعه جلوگیری کنه
      موفق باشید

      پاسخ
      1. SIAVASH

        سلام اقا شهریار
        حالا چرا اسکات؟؟؟؟؟؟؟
        والا همه رو باهم خریدم و کت افریقایی هم ماهی هارو اذیت نمیکنه.در کل ماهی های من عجیب غریبن
        نمیدونم چرا اینطوری شد.

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          نه دوست من ماهیای شما عجیب غریب نیستند
          اسکات رو گفتم چون یکم بزرگتر بشه ماهیاتون رو میزنه. یه دفعه گیر میده به یکی و تا تیکه پارش نکنه بیخیال نمیشه. یدفعه هم میبینید با هم ساختند. من فقط برای احتیاط گفتم چون چند تا تجربه بد از اسکات دارم خدمتتون عرض کردم، سایر دوستانی هم که اسکات داشتند فکر کنم با من هم نظر باشند. ایشالا اگه خواستید تجربه کنید شاید شما هم در اینده با بنده هم نظر شدید.
          کت افریقایی هم تو روز ارومه. لطفا یه بار شب به اکواریومتون نگاه کنید، ارامش همه رو به هم میزنه. هر چقدرم بزرگتر بشه دردسرش بیشتره، شنا رو بهم میزنه، ماهیا رو اذیت میکنه و …… اگه فقط گربه ماهی داشتید مثل ردتیل و دراگون و گربه ماهی خورشیدی (پنگوسی خالدار) و سایر گربه ماهیا کت افریقایی هم موردی نداشت ولی شما تو اکواریومتون چند تا سیچلاید دارید که شبا ارامش میخوان + امنیت که کت افریقایی بر خلاف سایر گربه ماهیاتون اونقدر شیطنت میکنه و ماهیاتون رو میزنه که همیشه در عذابند
          موفق باشید

          پاسخ
          1. SIAVASH

            مرسی اقا شهریار
            اما به نظرم اسکاتام خیلی احمقن.چون جز خوردن وخوابیدن کار دیگه ای ندارن

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              اگر سیلور اسکات باشن موردی ندارن ولی اگر اسکات سبز دارید با نظر آقا شهریار موافقم.

              پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      زیاد از دست فلاور ناراحت نباشید چون این بچه گار رو اگر فلاور نمیکشت در ۳۰ ثانیه بعدی توسط یک ماهی دیگه کشته میشد.
      بنظر من دیگه به این ترکیب ماهی اضافه نکنید و منتظر رفتار ماهی ها باشید.

      پاسخ
  3. ناشناس

    سلام
    من یه سرسوسماری با دوتا پنگوسی گیاهخوار انداختم تو آکواریم ۱۰۰ لیتری حدوداً تو یه سایزن به نظرتون جواب میده؟ تو آکواریم هیچی گیاه یا صخره نیسته نیازی هسته اضافه کنم؟ یه فلاور هم دارم بندازم داخل اکواریم مشکلی پیش نمیاد؟ سر سوسماریم حدوداً ۱۲ سانتی هسته به نظر شما چه غذایی بدم که بدرد همشون بخوره؟
    مرسی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      تا اینجا ترکیب بدی نیست ولی دیگه فلاور رو هرگز اضافه نکنید.
      صخره و … هم برای پنگوسی خوب نیست.
      دل گاو چرخ کرده + انواع غذاهای زیر آبی درشت.

      پاسخ
  4. سینا

    با سلام من یه دو هفته است یه سر سوسماری ۱۲-۱۰ سانتی گرفتم میخوام بندازم بغل اسکار ۱۵ سانتی دراگون و دوتا کت آفریقایی ۱۳ سانتی و ردتیل ۱۰ سانتی فقط قبلش واسه اینکه جون بگیره انداختمش تو آکواریومه جدا با سایز۱۵*۳۰*۲۰ و بهش گوشت ماهی غزل و جگر مرغ میدم میخواستم بدونم:
    ۱:سایز آکواریوم الان کوچیکه رشد سرسوسماری را کم نمیکنه؟
    ۲:کی میشه اندختش پیش بقیه؟ اصلا میشه؟
    ۳:جیگر مرغ واسش ضرری نداره؟ جیگر مرغ را خورد میکنم اندازه نخود وبه بقیه ماهیها هم میدم،برا اونا چطور؟
    ۴:رنگ و نقش سر سوسماری با بزرگ شدنش چه تغییری میکنه؟
    با تشکر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه پیش این ماهیا فعلا نندازید میزنن تیکه پارش میکنن! خیالتون راحت.
      اما سوالاتتون
      ۱- اره سایز اکواریوم خیلی کوچیک و رشد نمیکنه
      ۲- شدن میشه ولی کنار اسکار نه نمیشه و سخته، به عبارتی ریسکه. حداقل بهتره بذارید ۱۵ ۲۰ سانتی بشه و راحت غذا بگیره بعد کنار بقیه با احتیاط رهاش کنید. سرسوسماری بزرگ هم خودش باز یه محدودیت هایی داره
      ۳- جیگر مرغ اصلا مناسب نیست. بهتره از دل گوساله، ماهی کیلکا استفاده کنید. برای بقیه ماهیا هم به همین شکل. واسه سر سوسماری دل رو به صورت رشته ای ببرید
      ۴- اون خط های سیاهی که الان پرنگ روی بدنشه کم کم باز میشه و اون رنگ های مشکی به صورت خال خال های باریک در میاد، اگه تو تصاویر هم نگاه کنید کامل متوجه میشید. الان که کوچیکه قشنگ خطوط سیاه و پرنگ پیوسته روی بدنشه ولی در اینده همه این خطوط یا اکثرشون باز و کمرنک میشه
      موفق باشید

      پاسخ
  5. وحید

    من یه کله سوسماری ۴۳ سانتی دارم و یه نایف ۴۲ سانتی
    چقدر می ارزه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      نمیدونم. بستگی داره خودتون خواسته باشید بفروشید یا بدید فروشنده بفروشه. این دو تا خیلی فرق داره چون فروشنده ها اصولا میخوان مفت بخرن. (البته نه همشون)
      به نظرم قدر سر سوسماریتون رو بدونید. حیفه. من بودم نمیفروختم.
      موفق باشید

      پاسخ
  6. میلاد

    سلام
    من یک آکواریوم در این سایز دارم
    ۲۶در ۵۰ در۳۲
    می خوام توش رو با یونولیت که به صورت ریشه ی درخت رد میارنش تزئین کنم و روش سیمان بریزم و رنگ مخصوصش(پودری یا…)
    می خواستم بدونم توش میشه یه سرسوسماری نگه داشت؟
    آیا نمی پره بیرون
    ببینم به سرسوسماری میشه ماهی زنده و کرم خونی داد؟
    با تشکر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      برای درست کردن این نوع دکرها که میتونید به لینک زیر مراجعه کنید و دوستان اونجا توضیح دادن و تجاربشون رو نوشتن
      https://www.onlypet.ir/forum/aquarium-forum-seven/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AF%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%A2%DA%A9%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%88%D9%85-%D8%A8%D8%A7-%DB%8C%D9%88%D9%86%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%A2%DA%A9/
      این اکواریوم که مناسب سر سوسماری نیست و تو این آک رشدی نمیکنه. با این حال میتونید نگهداری کنید. حتما از درپوش هم استفاده کنید تا نپره بیرون. هر ماهی میتونه از اکواریوم به بیرون بپره و نمیشه گفت ایا این ماهی میپره یا نه. بله این ماهی هم استعداد خوبی داره که از آکواریوم بپره بیرون. ” پس درپوش واجب”
      صد در صد میشه ماهی زنده داد. اصلا رژیم غذایی این ماهی رو غذاهای زنده تشکیل میده و همه با اینکه غذای فریز شده و به قول معروف مرده بهش بدن مشکل دارن. حتما غذای زنده رو میخوره خیالتون راحت.
      موفق باشید

      پاسخ
      1. میلاد

        سلام دوباره
        ببینید من شاید یه آکواریوم ۸۰ لیتری گرفتم البته برای ۷-۸ ماه دیگه
        الان یه صد لیتری دارم و یک چهل لیتری
        به نظر شما این ترکیب برای آکواریوم ۸۰ لیتری چطوره
        ۱ سرسوسماری
        ۱ ردتیل
        ۱کت آفریقایی
        اگر خوبه باید در چه سایزی باشن
        ببینید راستی من تو آکواریوم ۱۰۰ لیتری ام یه پرت دارم
        یه جفت اسکار
        ۲ تا گرین ترور(یکی بلو و یکی گرین)
        ۲تا لجن خوار
        من اسکارام هی باله هاشون سیاه میشه چو هردو البینو هستند
        مخصوصا اونی که باله بلنده داره باله هاش سیاه میشه و کلا میشه گفت رنگش ولی بیشت باله هاشغذا های خوبی هم بهشون میدم
        تترا لوهان
        تترا سیچلاید
        لوفاک
        گرم خشک شده خونی
        غذای سوپر سیچلاید آکوا فید
        و میگو
        و حتی کاهو
        آیا مشکل از غذاست
        اگرم مریض باشن این قدر شاداب نخواهند بود
        آیا طبیعی هست
        با تشکر

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          سرسوسماری با ردتایل و کت آفریقایی اصلا مناسب نیست و سرسوسماری هیچی برای خوردن گیرش نمی یاد.
          باله های اسکارها بخاطر کیفیت پایین آب سیاه رنگ شده.
          پس فیلتراسیون – دما – سیفون کردن و همه چی رو کنترل کنید.

          پاسخ
        2. شهریار (onlypet.ir)

          تو این اکواریوم میتونید یه سرسوسماری کوچیک بگیرید و با خیال راحت تغذیش کنید و خیلی هم لذت میبرید. باور کنید یا نکنید بزرگ کردن سرسوسماری خیلی لذت داره
          یا سرسوسماری رو حذف کنید و فقط گربه ماهیا رو نگهداری کنید
          رنگ ماهی بر اثر خیلی چیزا تغیر میکنه. حالا باله یا رنگ خود ماهی گرفته تا افتادن لکه های سیاه روی بدن. از یه استرس ساده میتونه باشه تا کیفیت پایین اب و شرایط فیزیکی و شیمیایی اب، زمان جفت گیری ، تغذیه و ….. که باید برسی کنید ولی نگران نباشید نمیشه به عنوان بیماری ازش یاد کرد. حداقل خودش نمیتونه بیماری باشه مگر اینکه یه بیماری دیگه به واسطه دلیل این لکه ها که کیفیت اب باشه یا مسائل دیگه که عرض کردم به وجود بیاد
          موفق باشید

          پاسخ
  7. میلاد

    سلام
    کیفیت آب من خوبه چون از این آکواریوم های آماده دارم و آب رو از یک لایه ابر و یه لایه سرامیک و کربن رد میکنه و غذا هم که عرض کردم غذا های خوبی دارم و فکر نکنم بیماری
    شاید به دلیل جفت گیری باشه چون اسکار هام ماده و نرن
    مرسی از توضیحاتتون در مورد سرسوسماری
    به نظر شما به ترکیبم توی ۱۰۰ لیتر می تونم ماهی ای اضافه کنم
    فکر کنم خوب نباشه ماهی اضافه کنم چون اختمال مرگش هست
    یه ماهی به غیر از خانواده سیکلیده ها
    راستی به کت آفریقایی که شب کاره چه شکلی غذا میدن
    ماهی زنده بهش میدن
    با تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه دوست عزیز اینطوری نمیشه گفت کیفیت آب خوبه !!!!!!!!!!! چون شما فقط کیفیت فیزیکی آب رو می بینید و از خواص شیمیایی خبر ندارید.
      نه به دلیل جفت گیری نیست.
      در مورد کت آفریقایی قبلا به سوالتون جواب دادم فقط بدونید اینطور نیست که فقط شب کار باشه و شب غذا بخوره در تمام طول روز غذا میخوره ولی معمولا شبها فعالتره همین.

      پاسخ
  8. میلاد

    خب چی کار کنم که باله هاشون رنگش برگرده
    قبلا هم یک کمی سیاه بودن ولی الان بیش تر شده ولی دیگه تغییری نداره
    آبم رو سیفون کنم رنگشون درست میشه یا نه
    ببینم احتمال داره نوعشون این باشه؟

    پاسخ
    1. ميثمva

      سلام
      بله ابتون رو سیفون کنید و نمک هم به اب بزنید بعد مدتی درست میشه
      اگه بهد یه هفته درست نشد(عوامل استرس زا رو از اکواریم دور کنید/ماهیان مهاجمی که احتمال میدین اسکارا رو میزنن دور کنید /نوع غذای اونا رو هم یه مدت تغییر بدین)
      موفق باشید

      پاسخ
  9. مهدیار

    یکی ماهی پنگوسی شکاری دارم حدود۲۰یا۲۵سانتی متر است کلهی همه ی ماهی هام می گیره به جزاسکارم که حدود۱۵یا۲۰میشه که هست نمی دانم چکارکنم پرت هامورا جداکردم ببخشید که از تغاضای کمک مکنم ها

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب چاره ای نیست باید پنگوسی شکاری رو جدا کنید و یا ردش کنید بره.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام دوست من
      پنگوسی شکاری واقعا ماهیی که رحم و مروت نداره و هر ماهی رو که بتونه یه لقمه چپ میکنه. یا پنگوسی رو رد کنید بره یا ماهیای قوی جثه کنارش نگهداری کنید. هیچ راه دیگه ای نیست

      پاسخ
  10. علی لاهیج

    سلام به دوستان عزیز!
    فردا قراره یه سر سوسماری ۲۰-۲۳ سانتی بگیرم،با فروشنده در مورد غذاش صحبت کردم گفت مشکلی نداره و حتی غذای رو آبی هم جلو من ریخت براش و اومد گرفت اما نه خیلی با سرعت و با اشتها ولی بد نبود!
    الان سوالام اینه:
    ۱- آیا میتونم با ۲ تا کوی ۱۵ -۱۶ سانتی و ۲ تا لجنخوار که یکیش ۲۰ و اون یکی ۱۰ سانته نگهش دارم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    البته نگهداریش با کوی موقت هست،در حد یک ماه شاید با هم باشن!
    ۲- مثلا این ماهی تو یه تانک به طول ۸۰ نگهداری شه به مدت ۱ سال و تو ۶ ماه اول مثلا ۳۰ سانت شه و تو ۶ ماهه دوم رشد نکنه و همون ۳۰ سانت بمونه،آیا این ماهی با قرار گرفتن تو یه تانک بزرگتر رشدش ادامه پیدا میکنه یا اینکه دیگه رشدش قطع شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ۳- رنگ ماهی که میخوام بگیرم دقیقا مثل عکس اول همین پیج هست،آیا بزرگتر بشه مثل عکس دومی میشه یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    یجوریه که انگار با بزرگتر شدن بی رنگتر میشه یا بهتره بگم رنگش یه دست کرمی میشه،۵۰ سانتیشو شایدم بزرگتر بود یجا دیده بودم کامل سیاه بود!
    ۴- نگهداریش از فلاور آسونتره دیگه،مگه نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ البته فلاور من بد عنق و بد غذا و بد اخلاق و کلا نه که مادست اهل فیس و افادست،برا همین این سوال و پرسیدم!
    با تشکر!

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ۱- نه دوست من. میگیره کوی ها رو میکشه. الان هم این کار رو نکنه در اینده نزدیک تمومش میکنه. اصلا به فکر نگهداری سرسوسماری کنار کوی فیش نباشید.(هیچ تضمینی وجود نداره)
      ۲- بستگی به سن و سال ماهی داره و هر چقدر سن ماهی بالا بره رشد هم کندتر میشه ولی در عمل فضای بزرگی داشته باشه و غذا بخوره مجددا رشد میکنه و بارها شاهد این مورد بودم
      ۳- تا سی سی و پنج سانت تو اکواریوم های خونگی بیشتر رشد نمیکنن مگر فضای خیلی بزرگی در اختیارشون بذارید و روزانه تغذیه بشن.اما از نظر رنگ قرار نیست سیاه تر بشه بلکه با بزرگتر شدنش خالهاشون باز میشه. این رو هم در نظر داشته باشید تو شرایط مختلف رنگ ماهی تیره و روشن میشه یعنی خال ها نمایان میشن و تو برخی شرایط هم کمرنگ که اصلا باید دقت کنید تا خال ها رو ببینید. ضمن اینکه تو رنگ و طرح بدن هم سرسوسماری ها با هم کمی فرق دارن.
      ۴- به نظر من اره نگهداری فلاور خیلی راحتره و بیشتر ادم باهاش احساس نزدیکی میکنه تا یه سر سوسماری

      پاسخ
  11. علی لاهیج

    سلام!
    آقا خریدمش! ۲۲ سانته!
    چنتا سوال دیگم برام پیش اومده!
    ۱- میتونم با خیال راحت بهش دل گاو بدم حتی چند وعده در روز یا مثل فلاور مشکل ساز میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ۲- عرض تانکم ۲۷ سانته،براش کمه؟؟؟؟؟؟؟
    ۳- با لجنخوار تا همیشه میشه نگهش داشت یا سایز بگیره لجنخوار رو میزنه؟؟؟؟؟؟؟؟ منظورم اون لجنخوارم که ۲۰ سانتیه بود!
    ۴- این سوال برام مهمه،در کل ماهی مقاومی هست یا نه بیشتر منظورم اینه سگ جونه یا ضعیضه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    مثلا تو دمای آب،کیفیت آب و……………..!
    تشکر!

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ۱- میتونید با خیال راحت بهش دل گاو، ماهی کیلکا، ماهی زنده، غذای اماده و تجاری بدید ولی چند وعده در روز نه.
      ۲- نه کم نیست و تو عرض کوچیکتر از این هم میتونه بچرخه (منظورم اینه که فقط به شکل عرضی نمیچرخه، از بالا، پایین، هر جهتی که فکر کنید میتونن بچرخن). این اکواریوم که عرضش ۲۷ سانته و پنج سانت بزرگتر از خود ماهیه. ضمن اینکه تا جایی که یادمه گفتید این اکواریوم برای نگهداری موقته
      ۳- با لجن خوار و گربه ماهیای بزرگ مشکلی نداره ولی کوچیک باشه خلاصه. سنگم تو اب حرکت کنه و اندازه دهنش باشه یهو دیدی خورد (اینو شوخی کردم)
      ۴- ماهی مقاومیه و به این راحتیا مریض نمیشه و از دست نمیره
      نکته: به درپوش اکواریومتوجه ویژه ای داشته باشید، حتما مقداری سنگین باشه و سطح اب رو هم بالا ببرید و فاصله زیادی با درپوش نداشته باشه (۲ تا ۳ سانت)، دکور و اشیای اضافی تو اکواریوم نباشه چون اگه بترسه یا میخواد از اب بپره بیرون یا اینکه سریع میره کف و یه گوشه میخوابه. خیلی سرسوسماری های بزرگ رو دیدم که متاسفانه منقار یا بهتر بگم پوزشون شکسته و کسی واسشون هزار تومن هم پول نمیده. واسه همین گفتم به این موارد توجه کنید که ماهیتون اسیب نبینه
      موفق باشید

      پاسخ
  12. علی لاهیج

    سلام!
    امروز یه بچه شمشیری انداختم واسه سرسوسماری،۲ بار حمله کرد ولی نتونست بگیره آخرم اون کوی فیشی که باهاش دارم خوردش،البته الان دیگه سرسوسماریم با یه لجنخوار و تک نگه میدارم!
    یه مشکل دارم،رفتم براش دل خریدم ولی لامصب مزه مزشم نمیکنه یکم امیدوار شم!
    دلو نخ بستم همینجوری تو آکواریوم با جریان آب تلو تلو میخوره ولی سرسوسماری انگار نه انگار!
    چه بلایی به سرش بیارم،بزنم تو دهنش؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
    تشکر!

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام دوست من
      از غذای زنده استفاده کنید یا از غذای خشک که روی سطح اب میمونه . خیالتون راحت حتما میخوره. دل هم اگه دل نخورده باشه و عادت نداشته باشه حالا حالاها باید باهاش ور برید تا بخوره. همین رو میتونم بگم چون قرار نیست همینطور دل رو بخوره ولی وقتی عادت کرد کافیه دل رو تو اب رها کنید تا بهش حمله کنه. میتونید از روش نخ که بالا گفتم استفاده کنید شاید جواب بده (باید خیلی حوصله کنید و وقت بذارید – گرسنه باشه حتما میخوره)

      پاسخ
  13. علی لاهیج

    سلام مجدد!
    حاجی کامنتم اوکی نشده دلو گرفت،چه حالی داد،زیادی ذوق کردم،ببخشید!
    یه سوال،فقط نخندینا،میشه سرسوسماری رو با دست گرفت؟؟؟؟ گاز نمیگیره؟؟؟؟؟
    تشکر!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنظرم غذا رو بدون نخ بریزید داخل آب و از جلوی ماهی برید عقب خودش میخوره .
      الان که نمیشه اون رو بگیرید ولی اگه دستی بشه چرا شدنی هست اما سعی کنید ماهی رو دستکاری نکنید گربه که نخریدین ماهی هست !!!

      پاسخ
      1. علی لاهیج

        سلام!
        از رو زمین غذا نمیگیره فعلا،دیشب دوباره دل گذاشتم براش یعنی بستم به نخ اما نخورد،منم انتهای نخ که بیرون بود رو چسب زدم به شیشه و گرفتم خوابیدم،الان که بیدار شدم دیدم دل و گرفته اما متاسفانه گره نخ باز نشد و نخم باهاش خورده،منم مجبور شدم نخ و ببرم و الان یه ۵ سانتی از نخ بیرون دهنش مونده!
        نمیره یه وقت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چیکار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دلی که خورده هضم شه میشه نخ و کشید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
        تشکر!

        پاسخ
        1. محمد

          چه کارایی میکنی ها. ولش کن…نخه هم هضم میشه. اگه پلاستیکی نباشه.
          کلا یه مدت وایسا خودش به غذا میفته. ببین کلا این ماهیهایی که یه نوع حس قلمرو طلبی توشون هست، وقتی جابجا میشن، یعنی قلمرو شون رو ازشون میگیری انگار همه چیشو گرفتی. کمی طول میکشه تا عادت کنه.

          پاسخ
        2. مجتبی

          سلام
          همین الان نخ رو بکشید بیرون نخ که هضم نمیشه فوری اینکار رو بکنید تا ماهی تلف نشده اصلا چرا اینقدر نخ رو محکم بستین تازه بنده گفتم اصلا از نخ استفاده نکنید خودش به غذا میاد و هرچی ماهی رو دستکاری کنید بدتر میشه ؟؟؟!!!!!!!!!!!

          پاسخ
  14. ناشناس

    با سلام
    من به جای نخ دل یا برش کیلیکا را میزنم سر سیخ بهش میدم واسه اونا که با نخ میدن گفتم این راحت تره
    آقا ما این سر سوسماریا یه ۷-۸ ماهه گرفتیم از ۷ سانت شده یه ۱۸-۲۰ سانت ولی یه ۲-۳ ماهی هست دیگه رشد نکرده
    الان تو یه آکواریم ۷۰ سانتی تنهاست ممکن واسه این باشه که جای دل یه دو ماهه کیلیکا بهش میدم یا جاش کوچیکه؟
    در ضمن دوتا سر ماری ۷-۸ سانتی گرفتم که دارن مثل چی رشد میکنن کی میتونم(چند سانت بشن) بندازم پیش سر سوسماری؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      رشد به ماهی به اندازه محل نگهداری – سن ماهی و تغذیه و هزار مورد دیگه بستگی داره ولی بخاطر دل یا کیلکا نمیتونه باشه ضمنا سر ماری ها ۲ – ۳ سانت بزرگتر شدن میشه در کنار سرسوسماری رهاشون کنید.
      تعجب میکنم با نخ و سیخ و این چیزها به ماهی غذا میدین سرسوسماری خیلی راحت به غذا میاد فقط باید احساس آرامش بکنه و نترسه و برای شروع ماهی مهاجم کنارش نباشه و مثلا اگه تنها باشه و با شیشه جداش کرده باشید راحت غذاخور میشه بعدا شیشه رو بردارید به همین راحتی ضمنا ممکنه به غذاهای خیلی ریز و خیلی درشت علاقه نشون نده پس دل رو به اندازه خرد کنید.

      پاسخ
  15. علی لاهیج

    سلام!
    اول نخ و کشیدم ولی در نیومد،ظاهرا از اون قسمتی که نخ بستم دل و گرفته و خورده وگرنه نخ رو شل بسته بودم!
    خدا رو شکر که نمرده ولی چیز جالبی که فهمیدم اینه که نخ رو با مدفوعش دفع کرده چون یه تیکه نخ تو آکواریومم بود در حالیکه من تو آکواریومم نخ ننداختم،نمیدونم شایدم اشتباه کرده باشم ولی یجورایی مطمئنم دفع کرده،بگذریم!
    الان جوری نخ میبندم که نصف دل تو آب و نصفش بیرونه جوری که اصلا به نخ کاری نداره و نخ کامل بیرون از آبه!
    کم کم داره غذاخور میشه،به زودی عادی تغذیش میکنم!
    تشکر!

    پاسخ
  16. علی لاهیج

    سلام!
    آیا میشه از قورباغه و مارمولک برای سرسوسماری به عنوان غذا استفاده کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    اگه میشه چجوری ضد عفونیش کنم؟؟؟؟؟
    داروی متلین بلو برای چه مریضی هست؟؟؟؟؟؟؟؟
    تشکر!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه دوست عزیز .
      قورباغه که کلی انگل داره و ضد عفونی هم جواب نمیده اما مارمولک سمی هست و ماهی رو میکشه.
      داروی متیلن بلو ضد قارچ هست و عمده مصرفش در زمان تخم ریزی ماهی و جلوگیری از قارچ زدگی تخم ها هست و همچنین بعد از قارچ زدن بدن ماهی مصرف میشه.

      پاسخ
  17. ناشناس

    سلام دوستان. به گار میشه سوسیس و کالباس داد؟ نظر پدرم بود که بهش ازینا بدیم چون یجورایی گوشتم توش داره!

    پاسخ
    1. Hanif

      با درود
      دوست گرامی به بعضی از ماهیها برای غذا خور شدن میشه کالباس داد مثل پولی – گار – اسکار – دراگون و یا ردتیل ولی یک یا دوبار اونم خیلی کم !!! ولی بهتره از یک تیکه دل گاو که چربی نداره و چرخ شده استفاده کنید چون سالم تره
      به پدرتون هم سلام برسونید معلومه که اهل دله !!!
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      نه دوست عزیز بنده کاملا مخالفم و هرگز از این غذاها به ماهی ندین .
      آدمها این غذاها رو میخورن مریض میشن چه برسه به ماهی .
      حتما از دل گاو استفاده کنید در مقالات برگزیده تالار دستور تهیه یک غذای دست ساز هست که مخصوص سرسوسماری – اسکار و نایف و گربه ماهی ها هست.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *