سر سوسماری (گار)

گار فیش یا ماهی گار جزو بزرگترین ماهیان اب شیرین محسوب می‌شود و برای نگهداری نیاز به یک اکواریم بسیار بزرگ دارد. من به شخصه نگهداری این ماهی را با ماهیای دیگر به هیچ عنوان توصیه نمیکنم زیرا تغذیه و نگهداری نسبتا سختی دارد که در کنار سایر ماهی ها این امر سختر و سختر هم خواهد شد. در ادامه با شناخت و نگهداری این ماهی بیشتر آشنا خواهیم شد.

نگهداری،تغذیه ونکات لازم در ادامه متن

ماهی گار ، سرسوسماری

شناخت ماهی گار یا سرسوسماری

نام علمی : Lepisosteus osseus

خانواده:  Lepisosteidae

نام های رایج: گار، سرسوسماری ، نسبت به نوع گار الیگیتور و گار معمولی

زیستگاه: آمریکای جنوبی

دمای مناسب: ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پی اچ: ۶.۵  الی  ۷.۵

شناخت:ماهی سرسوسماری یکی از بزرگترین ماهی های خانواده Lepisosteidae است. آنها به طور معمول در آب شیرین و در نیمه شرقی ایالات متحده یافت می شوند با این حال به طور کلی گارها را می توان در اب های شیرین و حتی آب شور در نزدیکی مناطق ساحلی، باتلاق ها، رودخانه‌ها و جویبارها در مناطق گسترده ای از امریکا یافت. آنها می توانند هوا را نیز تنفس کنند که به آنها امکان می دهد در محیط های آبی که اکسیژن کمی دارند زندگی کنند.

این ماهی در طبیعت می تواند به بیش از یک متر برسد و نسبت به منطقه زیستی رژیم غذایی متنوع و متفاوتی دارد. انها عموما در شب شکار می کنند و از حشرات، سخت پوستان، حتی پرندگان و هر چیزی را که بتوانند تغذیه میکنند.

در ایران دو نوع از این ماهی را که تقریبا شکل و شمایل نسبتا یکسانی با هم دارند را دیده ام که یکی چاق تر و پوزه پهن تر و کوچکتری دارد و به عنوان الیگیتور معروف است و دیگری بدنی کشیده تر با پوزه باریکتر و به عنوان گار معمولی یا سرسوسماری معمولی معروف است از این خانواده ماهیان دیگری هم بعضی اوقات در بازار ایران دیده میشود که در مبحثی دیگر در مورد انها بحث خواهیم کرد.

سرسوسماری معمولی

زمانی که شما به ماهی نگاه می کنید اولین چیزی که شما ملاحظه خواهید کرد یک پوزه بزرگ است  که دو برابر بزرگتر از سر ماهی میباشد. بدن استوانه ای شکلی که پوشیده شده از پولکهای لوزی که بصورت یک زره تمام بدن ماهی را پوشانده است.

ماهی بالغ دارای یک رنگ کرم با خال های بزرگ تیره که از سر تا دم ماهی کشیده شده طرح بندی شده است. این نقاط بزرگ در باله ها هم وجود دارد، البته ماهیان جوان و کوچک رنگ پررنگ‌تری داشته و به صورت خط های سیاه افقی طرح بندی شده اند ولی با بزرگ شدنشان خط ها از هم باز شده و به شکل خال خال نقش میگیرند.

اگر دهان انها را باز کنید ردیف دندان های تیز و ریزی را همانند یک تمساح مشاهده میکنید.! از دندان های این ماهی همه چیز روشن است که ماهی گار یک ماهی صلح جو نیست و یک شکارچی درنده محسوب می‌شود.

ماهی گار بیشتر در قسمت سطح اب دیده میشود ولی لزوما ماهی سطح زی هم نیست و در کف اب هم در کمین شکار میماند. حتی ممکن است ساعت ها بدون تحرک در یک گوشه خوابیده باشد و منتظر شکار بماند.

گارها دارای عضو تنفسی اضافی نیز هستند که در هنگام کمبود اکسیژن این عضو از بدن فعال شده و اکسیژن مورد نیاز ماهی را تامین میکند.

نگهداری ماهی گار در اکواریوم:

گارهای جوان، ماهیان جذاب و کوچکی هستند که برای فروش عرضه میشوند. اما واقعا با یک ماهی کوچک روبرو نیستیم و این ماهی میتواند طولی بیش از یک متر را بدست اورد. بنابراین اکواریوم نگهداری انها باید بسیار بزرگ باشد. گونه های جوان کمی عصبی هستند و لازم است اکواریوم انها از گیاهان مصنوعی و جاهایی برای مخفی شدن دکوربندی شده باشد.

نگهداری این ماهی در اکواریوم تا زمانی که سایز کوچکی دارد بسیار لذت بخش است. مخصوصا اگر به صورت انفرادی یا اختصاصی از انها نگهداری کنید. تا زمانی که کوچک هستند به راحتی می‌توان به صورت انفرادی در یک اکواریم نه چندان بزرگ نگهداری شود ولی دیر یا زود باید به فکر یک اکواریوم بزرگ برای نگهداری این ماهی غول پیکر باشید.

در مورد همزیستی این ماهی با سایرین شاید برخی از افراد پیشنهاد کنند که می‌توان انها را با ماهیانی همچون اسکار ،نایف، ردتیل و….. نگهداری کرد که توصیه اشتباهی نیست ولی خالی از دردسر هم نیست. حداقل توصیه می شود تا زمانی که این ماهی کوچک است به صورت انفرادی نگهداری شود چرا که در صورتی که ماهی گار کوچک را با ماهیان مهاجم نگهداری کنید نه تنها مجال غذا خوردن پیدا نخواهد کرد حتی ممکن است از طرف ماهیان دیگر صدمه ببیند! پس بهتر است حداقل تا زمانی که به سایز ۲۰-۱۵ سانتی برسد انفرادی نگهداری شود.

تغذیه ماهی گار و غذاخور کردن این ماهی:

این ماهی از دسته ماهیان گوشتخوار و زنده خوار است که غذای اصلی این ماهی باید منبع پروتئینی داشته باشد. میتوان برای تغذیه این ماهی در زمان جوانی از ماهیان رودخانه ای ، گوپی، میگو و…. در سایز کوچک  استفاده کرد، شاید الان  متوجه شده باشید که چرا نگهداری انفرادی این ماهی توصیه می‌شود؟! زیرا تا جناب گار شکار خود را شناسایی و با احتیاط و ارامش شکار کند ماهیان دیگری نظیر اسکار و سایر ماهیان مهاجم حتی مجال به دیدن ان هم نمیدهند و در یک چشم به هم زدن غذای زنده را خواهند خورد و سر گار بی کلاه خواهد ماند!

به طور کلی میتوانید این ماهی را با دل گاو یا گوسفند هم تغذیه کنید اما بهتر است تا حد امکان این نوع غذاها را به صورت میکس شده استفاد نمایید ماهی دچار مشکلات گوارشی نگردد.

تغذیه این ماهی در اوایل کمی دشوار است چون ماهی زنده خوار است و هر غذایی را نمیخورد، «من به شخصه برای غذا دادن به ماهی در اوایلی که غذا نمیخورد به این صورت عمل میکردم که یک تکه دل یا بهتر کیلکا را به صورت رشته ای میبریدم و ته ان را با یک نخ بیرنگ به ارامی میبستم طوری که در صورت کشیده شدن غذا نخ باز شود! غذا را با استفاده از نخ در اب تکان میدادم تا  سرسوسماری با هزار ناز و اشوه ان را شکار کند. البته با تکرار این کار و عادت کردن ماهی به غذا دیگر نیازی به نخ و صرف وقت نیست و حتی شما زمانی که با دست قسمتی از دل را داخل اب ببرید ماهی سریعا به طرف ان امده و ان را از دست شما خواهد گرفت. شما همچنین میتوانید قسمتی از غذای گوشتی مانند کیلکا را به شیشه بچسبانید طوری که قسمت دیگر ان در اب قرار بگیرد و ماهی باز به سرعت ان را خواهد خورد و به قول معروف ماهی در این شرایط دستی و غذاخور شده است»

کلام اخر و نکات پایانی در مورد شناخت و نگهداری ماهی گار یا سرسوسماری:

نگهداری این ماهی به صورت انفرادی بسیار اسان و لذت بحش است، مخصوصا زمانی که یک طعمه زنده را شکار میکنید یا به ارامی به غذا نزدیک شده و ان را شکار میکند.

رشد سریع این ماهی شما را وادار به فروش و یا انتقال ان به اکواریومی بزرگ خواهد کرد.

این ماهی یک شکارچی مطلق است و با وجود اینکه ممکن است به ماهیان بزرگتر از خود اسیب نرساند ولی در صورتی که جنبنده ای در اکواریوم دارید که در دهان این ماهی جای میگیرد ان را حتما شکار میکند. ( برخی اوقات ماهیان دیگری که تصور نمیکنید را شکار میکند و به طور عجیبی خواهد خورد)

این ماهی گاهی بر اثر استرسی شدن و ترس و یا شیطنت سایر ماهیان هم تانکی ممکن است با پوزه خود به طرف بالا حرکت شدیدی را داشته باشد که باید درپوش مناسبی برای درب اکواریوم خود در نظر بگیرید «اگر درپوش مناسبی برای تانک در نظر نگرفته باشید یا به بیرون خواهد پرید یا درپوش های ضعیف را خواهد شکست یا به درپوش های سخت برخورد کرده و پوزه اش خواهد شکست!»

این مطلب توسط onlypet.ir ارائه شده در صورت کپی برداری آن لینک سایت ( onlypet.ir) را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

968 دیدگاه در “سر سوسماری (گار)

  1. 𝓥𝓪𝓷𝓲𝓵𝓵𝓪

    سلام
    این ماهیا رژیم غذاییشون گوشته ولی اگه همیشه دل بدید احتمال داره که انگل بگیرن
    به طور کلی دل برای به غذا افتادن ماهی و برای تنوع غذایی(بستگی به نوع ماهی تعداد وعده)استفاده میشه که استفاده زیادش بخاطر سنگین بودن روده و معده ماهی رو اذیت میکنه
    پولی و گار سخت غذاخور میشن و اوایل فقط غذای گوشتی میخورن ولی به مرور میتونید از غذا خشکم استفاده کتید چندمدت بهشون غذا ندید و بعدش از غذا خشک استفاده کنید

    پاسخ
    1. سعید صیامی

      سلام ببخشید توی بخش نژاد شناسی سرسوسماری ها یک نژاد بود به نام سر سوسماری آلبینو این نژاد تاچند سانتی متر رشد میکنه و آیا توی ایران پیدا میشه

      پاسخ
      1. سینا+محمودی

        تا ۱ متر رشد می کنه تو آکواریوم بزرگ و تو ایرا ن یک سایتی هست که ۲۲ سانتی متر را می فروشه خیلی گرونه ۲۶ میلیون تدمن قبلا تو دیوار قبلا سایز ۶۰ سانت رو می فروخت ۱۲ میلیون

        پاسخ
        1. ناشناس

          سلام دوست عزیز این سوال مال سه سال پیشه و معلوم نیست الان آن دوست در سایت هستند یا خیر یا شاید حال از خرید این ماهی صرف نظر کرده باشند

          پاسخ
  2. saj!jad

    سلام
    دوستان سر یک دو راهی موندم😕
    اینکه اروانا بخرم بهتره یا سرسوسماری جفتشون۱۰سانتن
    حالا کدوم و بگیرم…
    و یک ماهی میخوام بدنش حالت اسکار و گرین ترور و پرت…
    و خلاصه کلام میخوام سه تا ازش نگه دارم
    جز اسکار،فرانتوزا،گرین ترور،پرت،سورم و پرکسیموس پیشنهادتون چیه?
    و در نهایت میخوریم به سوال اول که ماهی پیشنهادی رو با اروانا نگه دارم بهتره یا سرسوسماری
    مطالب راجب اروانا و سرسوسماری سایت و خوندم
    تو همشون تأکید شده تکی باشن….
    ولی یکی از رفقام داره اروانا و سرسوسماری و چند تا ماهی دیگه رو داره باهم نگه میداره حالا جدا از اینکه حتما باید تکی باشن پیشنهاد شما چیه?
    چی نگه دارم هم اکواریومم مجلل باشه هم رنگی…
    نظرتون راجب رامیزی و ماکرو چیه?
    اینم بگم میخوام کنار نایف،بلک گوست،پولی اندیچری شاخدار و پولی پتروس خاکستری نگه دارم?
    همه ماهیای بالا سایزشون ریز دو هفتس کنار همن دکورم پلنت جا مخفی شدن فراوون داره…
    پس ترکیب فاجعه ای نیست….

    پاسخ
  3. حامی

    سلام سر سوسماری فقط تک گونه نگه دار فقط فقط . رو تجربه میگم چون عصبیت میکنه و الاف میشی

    پاسخ
  4. مانی

    سلام
    من دیروز یک گار ۱۳ سانتی خریدم
    وقتی وارد اکواریوم کردمش دیدم که بالای یکی از چشماش ورم داره ورمشم از دیروز تا حالا تغییزی نکرده
    غذا می خوره و شنا کردنشم طبیعیه رفتارش جوری نیست که بگم بیماری داره
    می خواستم بدونم که نگهش دارم یا عوضش کنم
    آیا ممکنه که زخمی شده باشه

    پاسخ
  5. alirezaj

    سلام
    ورم چشمی یه بیماریه که ممکنه ماهی چشمشو از دست بده.توتالار کاملا این مبحث توضیح داده شده.

    پاسخ
  6. حسین

    سلام برای ترکیب گار با پولی اکواریم طول چند سانت خوبه که حداقل گار تا ۳۵ سانت برسه

    پاسخ
    1. alireza

      سلام ب صورت کلی باهم سازگاری ندارن ولی خب واسه آکواریوم بهتره طولش از یک متر بیشتر باشه

      پاسخ
  7. Alirez7632

    سلام دوستان ی سوال داشتم الیگیتور حدودا ۱۰ سانتی قرار هس‌بیارم‌ تو ی اک‌ ۲۴۰ لیتری که سرماری ۲ تا ردتیل ۱ کت‌ پلیکو‌ و کت خالدار هس البته اینم بگم الیگیتور‌ از همه بزرگتر‌ هس البته ن زیاد فقط بحث غذا خور کردنشه‌ ک کنار سرماری ها فک‌ نکنم چیزی گیرش‌ بیاد حالا سوال اینجاس‌ من او اول بزارمش‌ تو یه اک‌ ۵۰ سانتی که حدودا ۶۰ لیتر آب میگیره‌ ب مدت یک یا دو هفته غذا خورش‌ کنم بعد انتقال‌ بدمش‌ به اک‌ اصلی موردی داره؟چون شیشه ندارم حداش‌ کنم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      به نظرم این ترکیبو کنار هم قرار ندید.
      موردی برای غذاخور کردن ماهی به این روش وجود نداره ولی کلا تو اون ترکیب نمیدونم چه اتفاقی بیفته!

      پاسخ
  8. ali222

    سلام دوستان عزیز می خواستم بپرسم این ماهی شب فعاله یا خیر؟
    این مورد که خیلی هم مهمه در مقاله ذکر نشده بود

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بله در شب هم فعاله و عموما در زیستگاه اصلی در شب تغذیه میکنه. میشه گفت این ماهی چه در روز و چه در شب فعاله و از شکارچیانی هست که در کمین غذا میمونه و حالا هر موقع فرصت فعالیت و تغذیه واسش پیش بیاد اونکارو انجام میده.

      پاسخ
  9. ناشناس

    سلام وقت بخیر
    من ۲تا گار(پوزه باریک) گرفتم خیلی کوچیکن مثل چوب کبریت حتی زبرا تو دهنش جا نمیشه با چی باید تغذیه کنم؟؟؟

    پاسخ
    1. ali222

      بچه گوپی
      هر چند غذای زنده یکمی ریسکه کلا
      می تونید هم به اون روشی که دوستان دل رو به صورت عمودی می بریدند تا شبیه کرم بشه توی آب نگه می دارند تا بگیره عمل کنید

      پاسخ
  10. Alirez7632

    سلام دوستان ی سوال داشتم من تو اک به سوسمار و ی سرماری دارم ک هرکدوم ۱۵ سانت تقریبا هستن و کاری بهم ندارن و خیلی ام خوب تغذیه میکنن هردو… میخواستم ببینم میتونم ی پلیکو هم اضافه کنم ک هم سایز باشه؟ی سوال دیگم هس شرمنده اینجا میپرسم… برای فیلتر داخلی ک موقعی ک میخوام تمیزش کنم میارم بیرون ولی همه اشغال هاش باز پخش میشه تو آب راهکاری ندارین؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      تضمینی نیست. حتما حتما یک مدت با شیشه جداش کنید و سایزش بزرگتر از ماهیاتون باشه و یه کوزه هم بزارید تا بهش خو بگیره و بعد شیشه رو بردارید. با ورودش به تانک مطمئنا سرماری یک فضولی میکنه و ممکنه یه ضربه بهش بزنه و کارش تموم بشه. اگرچه ترکیب الان هم درنهایت عاقبتشون مشخص نیست. اگه یکروز دیدید سرسوسماریتون نصف شده نباید ناراحت بشید یا بالعکس سرماریتون تو منقار سرسوسماری!!! (البته احتمالش کمه چون باهم بزرگ شدن)
      به هر حال….
      یکی از مشکلات فیلتر داخلی هم همین مورده که فرمودید. کار خاصی نمیشه کرد و در نهایت مقداری اشغال برمیگرده به تانک که خب مسئله ای نیست و بخش عمده رو ابر جذب کرده و خارج میکنید.

      پاسخ
    2. saj!jad

      با اجازه اقا شهریار
      برای اینکه اشغالای فلیتر داخلی پخش اب نشهّ
      شما دو تا نکته رو رعایت کن…
      ۱یک ظرف تا حد امکان نزدیک اکواریوم یا روی اب بزار پلاستیکی بلشه که شناور بمونه…
      ۲بعد برای اینکه ورش داری فیلتراسیون و روشن کن از اب اروم بکشش بیرون ابش که تخلیه شد بزارش توی ظرف پلاستیکی پخش و پلای فوضولات ماهی ها به۰میرسه…

      پاسخ
  11. حامد

    کلا چی میشه بهش داد؟ میگو و دل میخوره اگه عادتش بدم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بله میخوره. البته به نظرم میگو و ماهی گزینه ایده ال تری نسبت به دل هست. دل میتونه مشکلات گوارشی برای ماهیتون به وجود بیاره و سعی کنید روزی که دل رو به ماهی میدید تا روز بعدش تغذیش نکنید یا به صورت میکس شده دل رو استفاده کنید که برای دادن به گار کمی سخته این نوع غذای میکس.
      به هر حال این ماهی حتی به غذای خشک روابی هم عادت میکنه و فقط اوایل تغذیش سخته.

      پاسخ
  12. ali222

    آقا شهریار ماهی فرقی میکنه چه ماهی بدیم؟؟؟
    کلیکا یا قزل؟؟؟ کدوم بهتره

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      کیلکا مشخصا مرقون به صرفه تره ولی چربی بیشتری داره.
      به طور کلی تنوع غذایی رعایت بشه و فقط ماهی رو نبندید به یک نوع غذا.

      پاسخ
  13. saj!jad

    دوستان سر سوسماری با اردک ماهی فرق داره یا جفتشون یک ماهین/?

    پاسخ
  14. Alirez7632

    سلام خسته نباشید ی سوال داشتم من الان تو اکم ی الیگیتور و ی سرماری دارم میخواستم ببینم اگه من سرماری رو رد کنم میتونم ی الیگیتور هم سایز دیگه یا یک گار اضاف کنم به جاش؟؟ راستی من تو اکم دوتا فیلتر دارم یکی ۱۲۰۰ داخلی یکی هم ۱۲۰۰ تاپ حس میکنم مکش زیاد شده و ماهی ها رو ی مقدار اذیت میکنه راهکاری دارین براش؟راستی تو اکمم ی تعداد کرم خیلی ریز دیده میشه هرچی هم سیفون زدم فایده نداشته غذا دهی هم صبح و شب با دل و کلیکا هس میخواستم ببینم اینا مشکلی واسه ماهی ها ب وجود میارن؟

    پاسخ
    1. Mani mani mani

      حجم آکتون چقدره؟. گار خیلی بزرگ میشه

      پاسخ
  15. AMIR. IR

    سلام
    کیلکا رو حذف کنید و ساردین و جایگزین کنید.
    یا فقط با دل و تغذیه کنید برای تنوع از میگو استفاده کنید یک بار در روز در حدی که سیر بشن
    ازونجایی که الیگیتور خیلی ماهی وحشی هست بهتره با همون سرماریی که بهش عادت کرده نگهداری کنید
    چون اگه ماهی جدیدی بخواین اضافه کنید توسط الیگیتور یا کشته میشه یا شدیدا اسیب میبینه
    ولی درصد کمی احتمال داره که بشه اما ریسکه
    از من میشنوید ریسک نکنید و اگه هم کردید سایز رو حتما رعایت کنید
    ازونجایی که با کیلکا تغذیه میکنید حدث میزنم سایز ماهی بزرگ باشه!
    اگه حدثم درسته که فیلتر ها مشکلی ایجاد نمیکنن
    ابعاد تانک رو هم بگید
    اونایی که میگید کرمه
    کرم نیست باقی مونده های کیلکاست
    شما کلا کیلکا رو ببوس بزار کنار.
    و یه سیفون بزنید(۳۰%) و اشغال هارو از تانک جمع کنید
    اگه درست نشد این دلیل و راه حل از بین بردن کرم هست!!
    Planaria کرم پلاناریا
    این کرم سفید رنگ از خانواده ترماتودها است و خطری برای ماهی ها و یا محیط آکواریوم ندارد.در واقع پلاناریا انگل نیست و میزبانی برای زندگی انتخاب نمیکند.
    غذادهی زیاد(و یا بد) و آب آلوده شرایط را برای زندگی و تخم ریزی این کرم ها مهیا میکند
    معمولا زیر شن های کف آکواریوم بهترین مکان برای زندگی و تکثیر پلاناریا است

    این کرمها هم درابشور وهم دراب شیرین میتونن دوام بیارن وبصورت کرم نازک سفید وشیری رنگ هستن واندازه این کرمها هم از۲میل تا۵/۲سانت میرسه معمولان درموارد غیر حاد ضرری برای ماهیها ندارن ودرضمن درصورت مشاهده توسط سیچلایدهای کوچک -مولیهاواکثرگوشتخورهای کوچک خورده میشن پلاناریا هم تخمگذاره وهم اینکه میتونه بوسیله تقسیم کردن بدنش خودش رو تکثیر کنه

    علل :

    ۱-باقیمانده غذا در کف اکواریوم
    ۲-استفاده از شنهای یاماسه های ضدعفونی نشده وغیرتمیز
    ۳-بالابودن امونیاک اکواریوم

    راههای جلوگیری و درمان:

    داروهایی که درپست بالا اومده درهیچکدوم ازسایتهایی خارجی برای کرم پلاناریا پیشنهاد نشده.
    چون این کرمها درموارد غیرحاد ومهلک برای ماهیها ضرری ندارن پس توصیه میشه که تاجای غیر ضروری از درمان دارویی استفاده نکنید نکنید نکنید نکنید نکنید ده میگم استفاده نکنید دیگه!!!!!!!!(البته تاجایکه میشه!)
    ۱-سیفون۲۰% درهفته ۱بار(درضمن اگرمقدار امونیاک تانک شما از حدنرمال بیشتره برای پایین اوردن امونیاک میتونید سیفون رو درهفته ۲بارانجام بدید)
    ۲-استفاده از نمک به ازاءهر ۱قاشق سوپخوری برای ۵گالن اب(استفاده از نمک هم میتواند به همراه سیفونینگ به ازبین رفتن سریعتر این کرمها خیلی کمک کند)
    ۳-شستن وضدعفونی کردن شن اکواریوم وگذاشتن شنها درافتاب
    ۴-همونطوری که دربالا گفتم اکثر ماهیهای گروههای ذکرشده هم ازاین کرمهاتغذیه میکنن پس میتونیدتغذیه رابه۱باردرروزبرسونید ومقدارش رو کمتر کنیدتا ماهیها از کرمها تغذیه کنن
    ۵-استفاده ازفن بندازول ( پاناکور ) Fenbendazol)Panacur ):این دارو تابه حال درهیچ سایتی در این زمینه معرفی نشده واولین باره که دراین سایت برای این مورد معرفی میشه دوزمصرف این دارو هم ۰.۵G برای ۵۰گالن اب استفاده میشه درضمن بدون اثرروی ماهی یا حلزون یامیگو
    ۶-کم کردن مقدارو وعدههای غذایی واطمینان از باقی نماندن غذا درتانک

    پاسخ
  16. MAHDI Z

    سلام
    من الان آکواریوم ماهیان گیاه خوار دارم و ابعد هم ۹۰ * ۲۶* ۵۵ است و یه مدت میخوام ماهیام رو بفروشم و کلا سه چهارتا ماهی بگیرم اما سه چهار تا ماهی حدود ۱۵ سانت که شنای زیبا و آرومی داشته باشند .
    به نظرتون سه عدد یا دو عدد گار حدود ۱۵ یا ۲۰ سانت بگیرم خوبه ؟ و اینکه ماهیه دیگه ای پیشنهاد میدهید که بتونم به صورت تک گونه نگهداری کنم و شنای زیبا و خوب و نمای زیبایی داشته باشه ؟
    و بعد اینکه یه گورامی بالغ ۱۵ سانتی دارم ، می تونم کنارش گار هم سایز خودش نگهداری کنم ؟ یا پیشنهاد نمیکنید ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      نه گار که اصلا شنایی نداره و بیشتر ثابت میمونه. ضمن اینکه دائمی بخواد نگهداری بشه سایزش در حدی هست که این اکواریوم مناسبش نیست. باز یه دونه گار رو میتونید موقت و تا سایز ۱۵ الی ۲۰ سانتی نگهداری کنید.
      اگه از سیکلیدها خوشتون میاد من آکارا رو پیشنهاد میدم. سایز خیلی بزرگی نمیگیرن و ماهی ارومی هم هستن. یا یک دسته بریچاردی پیدا کنید و نگهداری کنید فوق العاده هستن و هم زیبان و هم شنای فوق العاده ای دارن. به هر حال اگه دنبال ماهیای پرتحرک هستید که شنای زیبا داشتن باشن ماهیای لب شور، برخی سیکلیدها، بارب ها و این دست ماهیا خیلی پرجنب و جوشن.

      پاسخ
  17. محمد

    سلام و خسته نباشید و ممنون از سایت خوبتون
    من سه روز پیش یک سرسوسماری خریداری کردم که سالم و اروم هست و ۱۰ سانته .
    توی این سه روز هر کار کردم نتونستم بهش غذا با هر روشی بدم ( گوشت بوقلمون رو میبردم تا دهنش نگه میداشتم ولی نمیخورد باید چیکار کنم غذاخور شه ؟!

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      گوشت بوقلمون که مناسب تغذیه ماهیا نیست. از میگو یا کیلکا یا ماهی طعمه استفاده کنید. اوایل این ماهی سخت غذا میخوره. مخصوصا چون تازه وارده ممکنه تا چند روز اصلا تغذیه نکنه. میتونید چند تا ماهی طعمه در اکواریوم قرار بدید تا شکار کنه و بخوره و کم کم راه بیفته.

      پاسخ
    2. AMIR. IR

      بجای گوشت بوقلمون از دل بوقلمون استفاده کنید

      پاسخ
  18. محمد امیر

    سلام و خسته نباشید من یه الیگیتور دارم ۲ روزه خریدمش اکواریومو میگرده بالا تا پایینشو غذا هم براش میچسبونم کنار شیشه اکواریوم اما نمیدونم چرا نمیخوره لطفا راهنماییم کنید ممنون اندازه ماهی هم حدود۵یا ۶ سانت هست

    پاسخ
    1. pooria_429

      سلام لطفا شرایط آکواریوم و ابعادش و اسم و سایز بقیه ساکنین آکواریوم (در صورت وجود) رو بگید تا دوستان راحت تر راهنماییتون کنن

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      خب هنوز دو روزه ماهی رو خریدید و تا جا بیفته و غذاخور بشه زمان میبره. ضمنا الیگیتور در این سایز ممکنه فقط غذای زنده رو بخوره و به غذایی که شما میدید هنوز عادت نداره.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *