کت فیش ( لجن خوار )

هر اکواریمی به غیر از فیلترها و وسایل تنظیف اب و اکواریم نیازمند ماهیانی است که عمل تمیز سازی یا رفتگری  را هم انجام دهند یکی از بهترین رفته گران همین لجن خوارها میباشند. البته منظور ما از معرفی این ماهی کاربرد ان نیست و نمیتوان در مورد انها  بی انصافی کرد زیرا نوع غذا خوردن که همراه با تمیز سازی اکواریوم ما نیز هست بخشی از زندگی و غریزه این ماهی بوده و برای ادامه حیات این کار را انجام میدهد از طرف دیگر خود ماهی جلوه خاصی را به اکواریوم داده و اکثر افراد از دیدن این  ماهی لذت خواهند برد. به هر حال از هر جهت که به میخواهید به این ماهی نگاه کنید زیرا ما در این بخش قصد بر معرفی کت فیش لجن خوار داریم که برای هر اکواریومی بسیار مفید است

به ادامه متن توجه کنید

نام های رایج: گربه ماهی ، لجن خوار ،بسته به نوع و رنگ بندی “کت فیش اسپورت یا لجن خوار اسپورت، لجن خوار معمولی ، لجن خوار شکلاتی و…..

نام علمی: بسته به نوع ” Hypostomus plecostomus ، Pterygoplichthys multiradiatus ، Panaque nigrolineatus “

خانواده: Loricariidae

زیستگاه: جنوب برزیل و رودخانه ی آمازون

دمای مناسب نگهداری: ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پ-هاش: ۶.۵ الی ۸

سازگاری: سازگار با تمام ماهیان آب شیرین (البته نه با ماهیان محاجمی که تحمل هیچ ماهیی را ندارند)

شناخت:گربه ماهی یا کت فیش لجن خوار از خانواده loricariidae بوده و زیستگاه اصلی انها امیریکای جنوبی و رودخانه امازون میباشد حتما همه شما با این گربه ماهی به خوبی آشنا هستید. کت فیش ها ماهیان شگفت انگیز و جالب و همچنین بسیار مفاوم با شرایط مختلف آب هستند و خود را خیلی سریع با محیط وفق میدهند. شاید نام لجن خوار بهتر از کت فیش به نظر برسد زیرا اکثر افراد فکر میکنند این ماهی واقعا لجن خوار است و اکواریوم را از جلبک تمیز میکند البته این یکی از کارها و مهمترین کاریست که انها انجام میدهند و شاید دلیل نامگذاری عامیانه انها به لجن خوار هم به همین دلیل باشد. لجن خوارهای موجود در بازار انواع گوناگونی را شامل میشوند که همه انها یک کارایی دارند ولی طرح و نقش بدنشان متفاوت است.لجن خوارهای معمول که در بازار ایران نیز یافت میشود به نام های لجن خوار پلنگی،اسپورت،معمولی،شکلاتی،شیشه ای و ….. معرف اند و بسته به سلیقه خود میتوانید انها را انتخاب و خریداری کنید

نگهداری: شاید ساده ترین ماهی برای نگهداری کت فیش لجن خوار باشد اما کمتر کسی وجود دارد که در اکواریوم خود فقط از کت فیش ها نگهداری کند و اکثرا هم گروهانی برای این ماهی در نظر میگیرند.سازگاری بسیار خوب این ماهی با اکثر ماهیان اب شیرین (گوشت خوار و گیاه خوار) و کارایی خوب انها در تمیز سازی اکواریوم انها را به یک ماهی ایده ال بدل کرده است.برای نگهداری نیاز به شرایط خاص و ویژه ای ندارید شما نسبت به سایز لجن خوار، تعداد و سایر گونه های هم تانکی با انها باید حجم اکواریوم را در نظر بگیرید. داشتن اکسیژن کافی برای این ماهی و فیلتراسیون مناسب ضروری میباشد به هر حال این ماهی نیز مانند سایر ماهیان پسماند و مدفوع دارد که در صورت تغذیه مناسب مدفوع دراز و عجیبی هم دارد و حتما اکواریوم انها نیازمند فیلترمی باشد تا بتوانید از شرفضولاتشان راحت شوید. همچنین به دلیل شب کار بودن این ماهی ( فعالیت اصلی ماهی در شب اغاز میشود) بهتر است مخفیگاه هایی را مانند کوزه سفالی برای استراحت در روز برای انها قرار دهید داشتن آبی با جریان ملایم  نیز باعث بوجود آمدن محیط سالم و مطلوبی برای زیست این ماهی می گردد.

تغذیه: این سوال که به لجن خوار چه غذایی بدهیم سوال بسیار جالبیست، زیرا اکثر افراد فکر میکنند لجن خوارها لجن میخورند و نیاز به غذا ندارند بعضی دیگر هم فکر میکنند باقیمانده غذاها و گثافات اکواریوم برای انها کافی میباشد که باید عرض کنم هر دو گروه از افراد سخت در اشتباهند و با این کار نه تنها لجن خوارشان رشد زیادی نمیکند بلکه بعد از مدتی حدود دو یا سه ماه لجن خوار شما بدون هیچ دلیلی میمیرد و شما در تعجب مرگ ماهی خود میماننید و با خرید مجدد لجن خوار روز از نو و روزی از نو مجددا شروع میشود.اگر بخواهیم واضح تر صحبت کنیم شما میبایست به لجن خوار خود نیز غذا بدهید که کاری سخت دشوار است زیرا هر چقدر هم غذا بریزید سایر ماهیان در یک چشم به هم زدن همه را خواهند خورد و در طورتی که از برخی ماهیان مانند شارک یا لوچ ها یا حتی ماهیان دیگری نیز نگهداری میکنید باقیمانده ای از غذا هم برای انها باقی نمیگذارند و حتی بین شن ها را هم تمیز میکنند و کت فیش شما گرسنه خواهد ماند.شاید شیشه پاک کردن و تمیز سازی دکرها تا اندازه ی کوچکی غذای این ماهی را فراهم کند ولی کفاف ان را نخواهد داد.من به شخصه اکواریوم مجزایی برای کت فیش ها در نظر گرفته ام و چند وقت یک بار مثلا هفته ای یک بار به مدت دو تا سه روز وحتی بیشتر مثلا تا زمانی که اکواریوم اصلی مجددا کثیف شود انها را به این اکواریوم منتقل میکنم و انها را با غذاهای خشک تا گوشتی و ….. تغذیه میکنم و مجددا به پس از این مدت انها را به اکواریوم اصلی منتقل میکنم.راه دیگری که انجام میدهم و در صورتی که بخواهید دردسرهای روش قبل را نداشته باشید میتوانید راهکار دیگری در نظر بگیرید مثلا در شب در گوشه ای از اکواریوم غذا بریزید البته ماهیان دیگر هم خواهند خورد یا اینکه به جای جدا کردن ان شیشه ای یا توری بین اکواریوم اصلی خود قرار دهید و کت فیش را از سایر ماهیان جدا کنید و ان را به طور مجزا تغذیه کنید. هر طور که میتوانید ماهی را حداقل هفته ای یک بار با غذای معمول تغذیه کنید

توجه:درست است که این ماهی از باقیمانده ی غذا وجلبکها تغذیه میکند ولی به این معنا نیست که نیاز به غذا ندارد. بارها دیده شده که این ماهی از گرسنگی تلف شده است

تکثیر: در اکواریوم تکثیر نمیشوند و به طور تخصصی در حوضچه های تکثیر، پرورش داده میشوند

در اخر برخی از ویژگی های لجن خوار در اکواریوم را ذکر میکنیم: شمار ویژگی های این ماهی بسیار زیاد است و شاید یک پست اختصاصی برای ویژگی انها ذکر شود بهتر باشد ولی در این قسمت به همین نکته اکتفا میکنیم که نگهداری از لجن خوارها در اکواریوم اب شیرین مساوی است با تمیزی چشمگیر اب، جلوگیری از کدر شدن شیشه، جلوگیری از فساد پسماند غذایی ماهیان،جلوگیری از کثیف شدن وسایل تزئینی،جلوگیری از جلبک زدن اکواریوم و بسیاری موارد دیگر که در مبحثی دیگر عرض خواهد شد

این مطلب به طور اختصاصی توسط سایت onlypet.ir ارائه شده است و کپی برداری از ان با ذکر منبع مجاز میباشد



این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,554 دیدگاه در “کت فیش ( لجن خوار )

  1. علی

    در ضمن یادم رفت بگم حجم تانکم ۷۰ لیتر هست.
    آیا مشخصات فیلتری که گفتم برای این حجم از تانکم مناسبه ؟

    پاسخ
    1. alireza

      سلام بله همین کافیه با توجه به حجم اکتون

      پاسخ
  2. علی

    آخه موتور تاپ فیلتره خیلی کوچیکه چون قبلا فیلتر داخلی داشتم اما موتورش بزرگ تره، اگرچه اندازه جعبه مدیاهای اون مناسبه به نظرم. گفتم شاید تاپ فیلتری با F.max = 650L/H نتونه دو تا ماهی اسکار ۹ سانتی و یک لجن خوار ۱۱ سانتی رو در یک تانک ۷۰ لیتری رو ساپورت کنه و آب رو تمیز کنه مخصوصا لجن خوار که مدفوعش طویله. باز هم اگر دیگر دوستان نظری دارند لطفا بگن که اگر مناسبه فیلترم خیالم راحت بشه.

    پاسخ
    1. alireza

      سلام با توجه به مشخصاتی که‌ روی واترپمپ‌ نوشته شده و حجمی‌ ک گفتین‌ کافیه همین ببینید قدرت‌ واتر‌ پمپ‌ باید طوری باشه که بتونه تو هر ساعت بین ۷ تا ۹ بار آب رو فیلتر کنه که با توجه به مشخصاتی ک گفتی ن قدرت پمپ‌ ۶۵۰ لیتر بر ساعته که اک شما ۷۰ لیتر هس که تو یک ساعت بیش از ۸ بار اب رو گردش‌ میکنه بازم خواستین‌ منتظر نظر سایر دوستان باشید موفق باشید

      پاسخ
  3. علی

    سلام مجدد.
    آقا شهریار و سایر دوستان نظرشون چیه ؟
    من واقعا در شک و استرس ماندم که آیا تاپ فیلترم با این قدرت مناسب این حجم از اکواریومم هست یا نه ؟ چون اندازه کوچیک واتر پمپش من رو در شک برد ، تقریبا ارتفاع واتر پمپش بدون لوله های اضافی پایینش ۱۰ سانته. باعث تعجبه که روی جعبش نوشته F.max = 650L/H ، مخصوصا برای لجن خوار و اسکار ، شاید هم من تجربه ای در استفاده از فیلتر های مختلف رو ندارم .
    اگر هم مناسبه ، امکان پاکسازی مدفوع لجن خوار رو داره یا نه ؟ در کامنت های قبل مشخصات و قدرت فیلترم رو گفتم ، لطفا مشاوره بدید چون اگر بده ، تاپ فیلترم رو تا استفاده نکردم ، عوض کنم.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      شک و استرس نداره. در کامنت قبلی هم گفتم و فیلتر رو بخرید. نهایتا قدرتش زیاد بود دهانه ورودی اب رو تنگ کنید و استفاده کنید. قدرتش کم بود یدونه دیگه بخرید و اینو بزارید واسه زاپاس، برای اکواریوم قرنطینه، تبدیلش کنید به بیو و …. چون به هر حال نیاز میشه و میدونم هزینه اضافی هست و سنگینه ولی خب گاها وقتی شک دارید چاره ای نیست. بنده از این فیلتر استفاده نکردم که بدونم قدرتش کمه، زیاده، خوبه مناسبه یا خیر. اون عددی که نوشته و مشخصاتی که داره نشون میده که برای اکواریومتون مناسبه. حالا چقدر این اعداد درست و واقعی هستن رو کسی نمیدونه مگر تست بگیرید. والا من یه فیلتر ۳۵۰۰ گرفتم اندازه ۳۵۰ لیترم نیست! برعکسشم پیش اومده!
      فیلتر هم باید داخلش مدیای کافی و باکیفیت بزارید تا مدفوع و پسماندها تجزیه بشن. نمیشه از فیلتر توقع داشت مدفوع رو بکشه داخل.

      پاسخ
      1. علی

        آخه اقا شهریار عامل استرس و شک من هم نوشته های روی جعبش نیست ، استرس من بخاطر اندازه کوچیک واتر پمپش هست در حدی ادم فکر میکنه برای اکواریوم پونزده گوپی و مولی خوبه و انگار اسباب بازیه ، چه برسه به اسکار و لجن خوار.
        بازهم ممنونم از لطف و مهربانی بی پایانتان.

        پاسخ
        1. ali222

          سلام دوست عزیز
          می تونید از این سیستمی که خدمتون عرض می کنم یک واتر پمپ مناسب تهیه بفرمایید
          مقدار دبی اسمی روی محصول باید حدود ۴ تا ۵ برابر حجم آب آکواریومتون باشه
          مثلا اگه یک آکواریوم ۱۰۰ لیتری دارید دبی اسمی روی محصول باید حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر بر ساعت باشه که البته این یه مقدار حداقل هستش(معمولا این مورد رو فروشندگان توسیه میکنند)
          یعنی می تونید برای همون آکواریوم ۱۰۰ لیتری فیلتر با دبی ۸۰۰ هم تهیه کنید(پیشنهاد بنده هم همین با دبی ۸۰۰ هستش)

          البته همون طور که آقای شهریار گفتند این اعداد روی فیلتر ها خیلی قابل اعتماد نیست و معمولا اون اعداد نوشته شده حداکثر دبی هستش که می تونید از فیلتر انتظار داشته باشید

          پاسخ
  4. علی

    سلام ، ممنونم از لطف و حوصله بی نهایت تان که من رو راهنمایی کردید.
    ۱- دوستان بنده به تازگی یک لجن خوار ۱۱ سانتی خریدم و از قبل هم دو تا اسکار ۹ سانتی دارم . میخوام بدونم به لجن خوارم باید خیار و کدو بدم یا غذای شرکتی مخصوص خودش ؟ اگر خیار و کدو داخل تانکم بگذارم ، خیار و کدو مشکلی برای اسکار هام ایجاد نمیکنه ؟
    ۲-هم چنین بعد از سیفون مرتب اکواریومم هر دو هفته یکبار ، اگر بخوام از محلول باکتری ساز استفاده کنم مشکلی برای اسکار هام و لجن خوارم ایجاد نمی کنه ؟ مخصوصا برای لجن خوارم ؟
    البته اکواریومم سیکل رو طی کرده اما شنیدم بعد از سیفون باید مقداری از محلول باکتری ساز رو استفاده کنم. فیلترم هم تاپ فیلتره و داخل مدیاهای لازم هست.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ۱- غذای شرکتی هست. از کدو هم میتونید استفاده کنید. البته اگه بخورن. چون طبق تجربه برخی لجن خوارها خیلی دوست دارن و میخورن و برخی هم اصلا نگاشم نمیکنن. به هر حال لجن خوار غذای سایر ماهیا رو هم میخوره و فقط باید گیرش بیاد و سایرین فرصت خوردن رو بهش بدن.
      برای اسکارها هم خیر موردی نداره. نذارید کدو بیش از چندساعت داخل اب بمونه
      ۲- مشکلی ایجاد نمیکنه. قرار هم نیست هر دوهفته که سیفون زدید باکتری ساز هم استفاده کنید. سیکل که طی شد و مدیای مناسب هم داشته باشید نیازی نیست دائم باکتری ساز به اب اضافه کنید! زمانی باکتری ساز استفاده میشه که سیستم فیلتراسیون مناسبی نداشته باشید و کلونی قوی باکتری ها ایجاد نشده باشه. در هر صورت اضافه کردن باکتری ساز برای ماهیا ضرری نداره.

      پاسخ
      1. علی

        سلام آقا شهریار . من اسکارام ۹ سانتی هستند و لجن خوارم ۱۰ سانته.
        الان با شیشه جدا هست ، آیا سایزبندی مشکل داره ؟
        اگر مشکل داره توی یک تانک دیگه بگذارمش و بزرگش کنم ؟

        پاسخ
          1. علی

            ممنون آقا شهریار . همانطور که گفتم دو تا اسکار ۹ سانتی دارم و یک لجن خوار ده سانتی و الان لجن خوار رو با شیشه جدا کردم تا جا بیفته ، چقدر باید با شیشه جدا باشه بعد شیشه رو بردارم ؟

            پاسخ
            1. شهریار (onlypet.ir)

              پنج شش روز جدا باشه و بعد شیشه رو بردارید. مخفیگاه هم واسه کت فیش بزارید. یعنی از الان بزارید تا بهش عادت کنه.

              پاسخ
  5. هومن

    سلام.
    من سه تا اسکار دارم دارم ، تقریبا ۱۰ سانتی میشن . مبخوام یک لجن خوار بخرم . کامنت ها رو که خوندم متوجه شدم باید لجن خوارم رو بعد از خرید چند روزی با شیشه جدا کنم تا اسکار هام بهش عادت کنند و مشکلی پیش نیاد . ببخشید ولی من شیشه برای جدا کردن لجن خوار در دسترس ندارم ؛ میتونم تور پلاستیکی ، نه پارچه ای ، رو برش بزنم و لجن خوار رو با اون جدا کنم ؟ توره از مربع های درشت تشکیل شده ولی ماهی ازش رد نمیشه . اگر با اون تور جداش کنم وقتی لجن خوار خواست بچسبه به تور ، برای دهنش مشکلی پیش نمیاد ؟ دهنش زخمی نمیشه ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      مشکلی نیست. فقط اسکارها تورو پاره نکنن و برن اونور!
      ضمنا رعایت سایز خیلی مهمه و لجن خوار کوچیک توسط اسکارها اسیب میبینه.
      خیر، زخمی نمیشه. اگه تور دستتون رو نمیبره قاعدتا دهن لجن خوار رو هم زخمی نمیکنه.

      پاسخ
  6. علی

    سلام مجدد .
    دوستان یک سوال دیگر هم داشتم ، آن هم اینکه من چند وقته یک لجن خوار ۱۰ سانتی گرفتم و با شیشه جداش کردم ، دو تا اسکار ۹ سانتی هم دارم. اصلا توی اکواریومم مخفیگاه ندارم ، میخواستم بدونم اگر یدونه از این بشکه های تزئینی مخصوص اکواریوم بذارم داخل تانکم ، برای لجن خوار مشکلی پیش نمیاد ؟ چون بشکه های دکوری همونطور که میدونید رنگی هستند و رنگ دارند و لجن خوار موقع تمیزسازی دکور ، رنگ روی بشکه مشکلی برای ایجاد نمیکنه ؟ و آیا بشکه احتمال درگیری بین لجن خوار و اسکار ها رو کم تر میکنه ؟ لطفا برای کاهش درگیری لجن خوار و اسکار ها پیشنهاد بدید.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      دقت کنید از لوازم تزئینی استاندارد و مناسب استفاده کنید. برخی از این لوازم تزئینی رنگ پس میدن و مناسب نیست. مشخصا مخفیگاه وجود داشته باشه مفیده اما قرار نیست اسکار و لجن خوار باهم درگیر بشن و اگه اینچنین باشه کلا باید از هم جدا بشن. رعایت سایز کنید و لجن خوار حتی بزرگتر از اسکار باشه موردی پیش نمیاد.

      پاسخ
  7. علی

    ببخشید اگر از بطری شیر که سفید و کدر هست میتونم به عنوان مخفی گاه لجن خوار استفاده کنم ؟ البته سر و ته بطری رو می برم.
    واقعا معذرت میخوام که چندتا سوال پرسیدم ، الان به ذهنم رسید وگرنه همگی رو در قالب یک پیام می پرسیدم.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      کوزه های سفالی هست تهیه کنید. بطری هم میتونید استفاده کنید ولی خب جلوه زیبایی نداره مگر بردارید روشو با تیکه های سنگ و چسب اکواریوم بپوشونید. روش ساخت دکورهای تزئینی رو در سایت جستجو کنید.

      پاسخ
  8. هومن

    سلام . من هر موقع اکواریومم رو سیفون میکنم یک مقدار مواد معلق کثیف در اثر تکان خوردن شنهای کف بالا میان و وسط آب معلق می مونند که بعد نیم ساعت یا یک ساعت ته نشین می شوند .
    ۱-آیا این مواد برای ماهی لجن خوارم مشکلی به وجود نمیاره و کیفیت آبو خراب نمی کنه ؟
    ۲-آیا وقتی که سیفون کردم و اون مواد معلق شدن بلافاصله فیلترم رو روشن کنم یا بذارم ته نشین بشن ؟
    ۳-گاهی اوقات پیش اومده که دیدم مدفوع ماهی هام خیلی دیر تجزیه میشه یا اصلا تجزیه نمیشه (ماهی هام سه تا اسکار و یک لجن خوار هست ) . آیا مینونم محلول باکتری ساز استفاده کنم در حالی که ماهی داخل اکواریومم هست ؟ و اینکه این سرامیک های شش ضلعی برای استفاده در تاپ فیلتر مناسب هست مخصوصا بعد اینکه محلول باکتری ساز استفاده خواستم بکنم؟

    پاسخ
    1. alirezaj

      سلام
      ۱-درسته که کمی فضولات بلند میشه ولی اگه درصد تعویض آب درست باشه مشکلی پیش نمیاد.
      ۲-اصلا نباید فیلترو خاموش کنید.فیلتر باید تمام وقت روشن باشه.
      ۳-بله اتفاقا خیلی خوبه و اصول کار هم همینه یعنی استفاده از باکتری ساز و مدیای بیولوژیک تا طی شدن کامل سیکل.

      پاسخ
  9. ALI

    سلام .
    من اگر بخوام محلول باکتری ساز استفاده کنم تا سیکل اکواریومم طی بشود مشکلی برای ماهیام به وجود نمیاد ؟ دو تا اسکار و یک لجن خوار دارم. محلول باکتری سازه هم یک برند ایرانیه به نام پروتکت نیچر ، تعریفشو زیاد شنیدم . اگر کسی چیزی از این برند می دونه یا استفاده کرده بگه لطفا .
    بخاطر اینکه میخوام همزمان با اینکه ماهی داخل آکم هست ، محلول باکتری ساز رو استفاده کنم . چون در زمان راه اندازی اکواریومم اصلا نمیدونستم باید محلول باکتری ساز استفاده کنم البته از زمان راه اندازی اکواریومم خیلی میگذره و هر دوهفته یکبار کلی سختی میکشم سر تمیز کردن و سیفون اکواریوم چون مدفوع ها تجزیه نمیشه.

    پاسخ
  10. Hadi

    سلام من دوتا لجن خوار نسبتا بزرگ دارم تو یه اکواریوم ۱متری،همدیگرو میزنن،انگارمیزنن البت همش دم بال همو میگیرن شلوغ کردن هر دو هم کت پلنگی هستن آیا ممکن همدیگرو اذیت کنن باعث مرگ یا چه بدونم زخمی شدن همدیگه بشن.ممنون

    پاسخ
  11. .esmaili.sajad

    سلام مشکل قلمرو دارن .حتما پناهگاه به تعداد کافی بذارین تا اگه فقط یه پناهگاه برای مخفی شدن بود سرش نجنگن.به احتمال قوی مشکلتون حل بشه ….

    پاسخ
  12. هومن

    سلام . من دیروز یک بسته سرامیک شش ضلعی مخصوص فیلتر گرفتم.
    اما وقتی روشون دست میکشم زبر هستند و یکم دستم پودری مانند به رنگ سفید میشه . وقتی شستمشون دیگه دستم پودری نشد . اما وقتی توی سطل گذاشتمشون یک سری چیزهای ریزی مثل حباب ریز ولی حباب نبود از ته آب از سمت اونها به طرف روی آب میومد . روشون سرکه ریختم ولی هیچ واکنشی نشون ندادن . میخواستم ببینم این خاصیت هایی که گفتم طبیعیه یا سرامیک های من مشکل دارن ؟

    پاسخ
    1. هومن

      در ادامه بگم حالت برفکی و پفکی هم سرامیک هام دارند

      پاسخ
      1. هومن

        ببخشید آقا شهریار بعد از اینکه از محلول باکتری ساز استفاده کنیم چند روز طول میکشه سیکل طی بشود ؟ تانک رو سیفون زدم و ماهی داخلشه . همانطور که گفتم از سیکل اکواریوم اطلاعی نداشتم موقع راه اندازی اکواریومم و ماهی داخلش ریختم و خیلی وقته از راه اندازی میگذره و الان میخوام از محلول باکتری ساز استفاده کنم.

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          بسته به نوع باکتری ساز داره. عموما بین ۲۴ الی ۴۲ ساعت
          استفاده از باکتری ساز مشکلی به وجود نمیاره.

          پاسخ
  13. هومن

    سلام ، من وقتی به اسکارهام غذا میدم بعضی دونه های غذا برای گلوی اسکارها بزرگه و اونا میخورن و تیکه های خرد شده غذا رو بالا میارن و گلاب به روتون بهتر بگم استفراغ میکنن و همه ته نشین میشه تو اکواریوم ، بعد لجن خوار میاد همه اونا رو میخوره . میخواستم بدونم مشکلی برای لجن خوار ایجاد نمیشه که از استفراغ اونا میخوره ؟

    پاسخ
    1. __mahdi

      سلام مشکلی نداره حداقل برای لجن خوار من مشکلی پیش نیومده :)
      خب غذای ریز بده البته اسکارو ریزم بدی بازم این حرمت زشت و بی ادبانشو تکرار میکنه:)))

      پاسخ
    2. ali222

      نه هیچیش نمی شه
      اتقاقا غذای خوبی هم گیرش میاد

      پاسخ
  14. __mahdi

    سلام مشکلی نداره حداقل برای لجن خوار من مشکلی پیش نیومده :)
    خب غذای ریز بده البته اسکارو ریزم بدی بازم این حرمت زشت و بی ادبانشو تکرار میکنه:)))

    پاسخ
  15. هومن

    اخه من به اسکارها رنگدونه درشت میدم واسه همین چون واسشون بزرگه تیکه های خرد شدشو بالا میارن . ممنون از دوستان بابت راهنمایی تون. اقا شهریار نظر شما چیه ؟ اخه شنیدم اگه لجن خوار غذای فاسد لای شن هارو بخوره مسموم میشه.
    به جز دادن خیار و کدو و جدا کردن لجن خوار ، چه راه هایی رو برای تغذیه لجن خوار پیشنهاد میکنید؟

    پاسخ
  16. Amirreza1383

    سلام اگر در همون شب بخورن مشکلی پیش نمییاد در ضمن اسکار هاتون غذا رو یه جورایی دارن اندازه دهنشون میکنند.

    پاسخ
  17. امیر

    سلام ایا میتونم تو اکواریوم ۱۵۰لیتری که پرش کردم از غار و گلدان شکسته لجن خار تکثیر بدم دوتا هم لجن خار نرو ماده دارم

    پاسخ
  18. itsyalda

    سلام خسته نباشید
    من تازگی یه لجن خوار خیلی کوچولو خریدم،حدودا دو سه روزه
    گذاشتمش کنار یه گوپی
    ولی از وقتی اومده تو آکواریوم هیچی نخورده فقط چسبیده به گلدون گیاه
    همه غذاهارو گوپی ماده میخوره ولی حتی وقتی اونو اونور نگه میدارم و غذا رو میندازم ته آب هیچ علاقه ای نشون نمیده

    پاسخ
    1. homam

      سلام وقت بخیر عادت میکنه ولی اگه بازم نخورد غذاهای زیر ابی بندازین…کرم فشرده بخرین بچسبونین تو دیواره اکواریومتون

      پاسخ
    2. ali222

      لجن خوار بسیار ماهی ترسویی هستش
      غذای قرصی بگیرید خوراک سازان مثلا میزنه قرص اسپرولینا من خودم راضیم کتفیش ها خیلی استقبال می کنند
      بچسبونید به شیشه آکواریوم و خودتون برید کنار و محیط بهتره تاریک باشه

      قطعا بعد یکی دوباره بالاخره استقبال میکنه
      کدو هم همینطور و کاهو اونا رو بشورید در حد یک دقیقه بجوشنید به مقدار کم بزارید تو آکواریوم استقبال میکنه

      پاسخ
    3. عرفان

      به احتمال زیاد لجن خوارتون ترسیده چون تازه وارد اکواریوم شده غذا مخصوص هم بهش بدید منظورم غذای زیر ابی هست .البته شما باید توجه کنید که از اول سالم هم بوده.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *