کت فیش ( لجن خوار )

هر اکواریمی به غیر از فیلترها و وسایل تنظیف اب و اکواریم نیازمند ماهیانی است که عمل تمیز سازی یا رفتگری  را هم انجام دهند یکی از بهترین رفته گران همین لجن خوارها میباشند. البته منظور ما از معرفی این ماهی کاربرد ان نیست و نمیتوان در مورد انها  بی انصافی کرد زیرا نوع غذا خوردن که همراه با تمیز سازی اکواریوم ما نیز هست بخشی از زندگی و غریزه این ماهی بوده و برای ادامه حیات این کار را انجام میدهد از طرف دیگر خود ماهی جلوه خاصی را به اکواریوم داده و اکثر افراد از دیدن این  ماهی لذت خواهند برد. به هر حال از هر جهت که به میخواهید به این ماهی نگاه کنید زیرا ما در این بخش قصد بر معرفی کت فیش لجن خوار داریم که برای هر اکواریومی بسیار مفید است

به ادامه متن توجه کنید

نام های رایج: گربه ماهی ، لجن خوار ،بسته به نوع و رنگ بندی “کت فیش اسپورت یا لجن خوار اسپورت، لجن خوار معمولی ، لجن خوار شکلاتی و…..

نام علمی: بسته به نوع ” Hypostomus plecostomus ، Pterygoplichthys multiradiatus ، Panaque nigrolineatus “

خانواده: Loricariidae

زیستگاه: جنوب برزیل و رودخانه ی آمازون

دمای مناسب نگهداری: ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پ-هاش: ۶.۵ الی ۸

سازگاری: سازگار با تمام ماهیان آب شیرین (البته نه با ماهیان محاجمی که تحمل هیچ ماهیی را ندارند)

شناخت:گربه ماهی یا کت فیش لجن خوار از خانواده loricariidae بوده و زیستگاه اصلی انها امیریکای جنوبی و رودخانه امازون میباشد حتما همه شما با این گربه ماهی به خوبی آشنا هستید. کت فیش ها ماهیان شگفت انگیز و جالب و همچنین بسیار مفاوم با شرایط مختلف آب هستند و خود را خیلی سریع با محیط وفق میدهند. شاید نام لجن خوار بهتر از کت فیش به نظر برسد زیرا اکثر افراد فکر میکنند این ماهی واقعا لجن خوار است و اکواریوم را از جلبک تمیز میکند البته این یکی از کارها و مهمترین کاریست که انها انجام میدهند و شاید دلیل نامگذاری عامیانه انها به لجن خوار هم به همین دلیل باشد. لجن خوارهای موجود در بازار انواع گوناگونی را شامل میشوند که همه انها یک کارایی دارند ولی طرح و نقش بدنشان متفاوت است.لجن خوارهای معمول که در بازار ایران نیز یافت میشود به نام های لجن خوار پلنگی،اسپورت،معمولی،شکلاتی،شیشه ای و ….. معرف اند و بسته به سلیقه خود میتوانید انها را انتخاب و خریداری کنید

نگهداری: شاید ساده ترین ماهی برای نگهداری کت فیش لجن خوار باشد اما کمتر کسی وجود دارد که در اکواریوم خود فقط از کت فیش ها نگهداری کند و اکثرا هم گروهانی برای این ماهی در نظر میگیرند.سازگاری بسیار خوب این ماهی با اکثر ماهیان اب شیرین (گوشت خوار و گیاه خوار) و کارایی خوب انها در تمیز سازی اکواریوم انها را به یک ماهی ایده ال بدل کرده است.برای نگهداری نیاز به شرایط خاص و ویژه ای ندارید شما نسبت به سایز لجن خوار، تعداد و سایر گونه های هم تانکی با انها باید حجم اکواریوم را در نظر بگیرید. داشتن اکسیژن کافی برای این ماهی و فیلتراسیون مناسب ضروری میباشد به هر حال این ماهی نیز مانند سایر ماهیان پسماند و مدفوع دارد که در صورت تغذیه مناسب مدفوع دراز و عجیبی هم دارد و حتما اکواریوم انها نیازمند فیلترمی باشد تا بتوانید از شرفضولاتشان راحت شوید. همچنین به دلیل شب کار بودن این ماهی ( فعالیت اصلی ماهی در شب اغاز میشود) بهتر است مخفیگاه هایی را مانند کوزه سفالی برای استراحت در روز برای انها قرار دهید داشتن آبی با جریان ملایم  نیز باعث بوجود آمدن محیط سالم و مطلوبی برای زیست این ماهی می گردد.

تغذیه: این سوال که به لجن خوار چه غذایی بدهیم سوال بسیار جالبیست، زیرا اکثر افراد فکر میکنند لجن خوارها لجن میخورند و نیاز به غذا ندارند بعضی دیگر هم فکر میکنند باقیمانده غذاها و گثافات اکواریوم برای انها کافی میباشد که باید عرض کنم هر دو گروه از افراد سخت در اشتباهند و با این کار نه تنها لجن خوارشان رشد زیادی نمیکند بلکه بعد از مدتی حدود دو یا سه ماه لجن خوار شما بدون هیچ دلیلی میمیرد و شما در تعجب مرگ ماهی خود میماننید و با خرید مجدد لجن خوار روز از نو و روزی از نو مجددا شروع میشود.اگر بخواهیم واضح تر صحبت کنیم شما میبایست به لجن خوار خود نیز غذا بدهید که کاری سخت دشوار است زیرا هر چقدر هم غذا بریزید سایر ماهیان در یک چشم به هم زدن همه را خواهند خورد و در طورتی که از برخی ماهیان مانند شارک یا لوچ ها یا حتی ماهیان دیگری نیز نگهداری میکنید باقیمانده ای از غذا هم برای انها باقی نمیگذارند و حتی بین شن ها را هم تمیز میکنند و کت فیش شما گرسنه خواهد ماند.شاید شیشه پاک کردن و تمیز سازی دکرها تا اندازه ی کوچکی غذای این ماهی را فراهم کند ولی کفاف ان را نخواهد داد.من به شخصه اکواریوم مجزایی برای کت فیش ها در نظر گرفته ام و چند وقت یک بار مثلا هفته ای یک بار به مدت دو تا سه روز وحتی بیشتر مثلا تا زمانی که اکواریوم اصلی مجددا کثیف شود انها را به این اکواریوم منتقل میکنم و انها را با غذاهای خشک تا گوشتی و ….. تغذیه میکنم و مجددا به پس از این مدت انها را به اکواریوم اصلی منتقل میکنم.راه دیگری که انجام میدهم و در صورتی که بخواهید دردسرهای روش قبل را نداشته باشید میتوانید راهکار دیگری در نظر بگیرید مثلا در شب در گوشه ای از اکواریوم غذا بریزید البته ماهیان دیگر هم خواهند خورد یا اینکه به جای جدا کردن ان شیشه ای یا توری بین اکواریوم اصلی خود قرار دهید و کت فیش را از سایر ماهیان جدا کنید و ان را به طور مجزا تغذیه کنید. هر طور که میتوانید ماهی را حداقل هفته ای یک بار با غذای معمول تغذیه کنید

توجه:درست است که این ماهی از باقیمانده ی غذا وجلبکها تغذیه میکند ولی به این معنا نیست که نیاز به غذا ندارد. بارها دیده شده که این ماهی از گرسنگی تلف شده است

تکثیر: در اکواریوم تکثیر نمیشوند و به طور تخصصی در حوضچه های تکثیر، پرورش داده میشوند

در اخر برخی از ویژگی های لجن خوار در اکواریوم را ذکر میکنیم: شمار ویژگی های این ماهی بسیار زیاد است و شاید یک پست اختصاصی برای ویژگی انها ذکر شود بهتر باشد ولی در این قسمت به همین نکته اکتفا میکنیم که نگهداری از لجن خوارها در اکواریوم اب شیرین مساوی است با تمیزی چشمگیر اب، جلوگیری از کدر شدن شیشه، جلوگیری از فساد پسماند غذایی ماهیان،جلوگیری از کثیف شدن وسایل تزئینی،جلوگیری از جلبک زدن اکواریوم و بسیاری موارد دیگر که در مبحثی دیگر عرض خواهد شد

این مطلب به طور اختصاصی توسط سایت onlypet.ir ارائه شده است و کپی برداری از ان با ذکر منبع مجاز میباشد



این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,554 دیدگاه در “کت فیش ( لجن خوار )

  1. reza

    با سلام مجدد ماهیام تترا نئون زبرا پلاتی و ۳ تا آنجل که یکم بزرگترن . پس اگه لجن خوار بزرگتر باشه کاری با ماهی های دیگه نداره؟؟

    پاسخ
    1. MAHDI rezaei

      سلام
      خیر مشکلی نیست و اگه کوچک تر بگیزین خیال خودتون راحت تره
      قربان شماMAHDI

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      لجن خوار خیلی از ماهیاتون نباید بزرگتر باشه. کمی بزرگتر عیبی نداره ولی اینجوری نباشه که یه کت فیش ۳۰ سانتی رو کنار نئون دو سانتی نگهداری کنید! لجن خوار برخلاف اینکه صلح جو هست میتونه راحت ماهیا رو هم اذیت کنه و حتی گرسنش بشه کوچیک و بزرگ نمیشناسه. برای همین حتما رعایت سایز کنید. از طرفی شاید به جای لجن خوار از گونه های کوچیکتر مثل کت اتو یا حتی جلب خوار چینی نگهداری کنید خیلی بهتر باشه.

      پاسخ
  2. مهدي عليزاده

    سلام
    غذای لجن خوار فرقی نمیکنه چی باشه و اینکه رنگه بدنش تغییر میکنه از چی میتونه باشه .
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه زیاد تاثیری نداره و هر غذایی که به عنوان غذای ماهی فروخته بشه رو میخوره و مشکلی نداره. رنگ بدنش هم به خاطر رنگ دکورها یا حتی استرس تغیر میکنه و طبیعیه.

      پاسخ
  3. mehdi.f

    سلام شیشه اک من از طرف داخلش گرد و خاک و لکه چسبیده بهش همچنین این گرد و خاک ها یا شایدم فضولات ریز ماهیا باشن روی گیاه های مصنوعیم هم خیلی نشستن.بنظرتون یه کت فیش لجن خوار بگیرم اینارو تمیز میکنه یا باید اک رو بشورم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      روی شیشه ها و دکورهای بزرگ رو دستی خودتون تمیز کنید. مثلا با استفاده از یه مسواک یا ابر نرم و …. اگه اکواریوم شما گیاه طبیعی داره از یه کت فیش اتو یا جلبک خوار چینی استفاده کنید خود گیاها و شیشه و کلا دکور و همه چی رو تمیز میکنن. اگه اکواریومتون گیاه طبیعی نداره که خب یه لجن خوار معمولی میتونه مثل یه نظافت چی کل تانک رو تمیز کنه.

      پاسخ
  4. امیر

    کی گفته لجن خوار غذا میخواهد من سه ساله لجن خوار دارم هیچ اتفاقی برایش نیفتاده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کت فیش و هر لجن خوار دیگه ای نیاز به غذا داره و از همون غذای ماهی های شما و غذاهایی که میره کف تغذیه میکنه مخصوصا اگر تعداد لجن خوارها زیاد باشه باید اختصاصی اونها رو تغذیه کنید تا تلف نشن.
      میشه بفرمایید اگر احتیاج به غذا نداره پس چطوری زنده میمونه و انرژیش رو چطوری تامین میکنه به هر حال یه چیزی باید بخوره و یا باید اینقدر آک و بستر کف تانک شما کثیف باشه تا لجن خوار رو سیر کنه یا اینکه از غذایی که میره کف تغذیه کنه در غیر اینصورت تلف میشه.

      پاسخ
  5. علی

    باسلام من یک فایتر نر دارم که ماده ش تازه تخم گذاشته اگهیه لجن خوار بندازم پیشش موردی برای لجن خوار پیش نمیاد

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای لجن خوار موردی پیش نمیاد ولیکن اگر تخم داخل آک هست کار درستی نیست بهتره لجن خوار اضافه نکنید و صبر کنید تا تخم ها هچ بشه و بچه ها کمی سایز بگیرن بعد.

      پاسخ
  6. امیر

    خب شاید هم من ماهی زیاد دارم و زود تر کثیف میشه برای همونه که تا الان زندس خیلی ممنون

    پاسخ
  7. علی

    سلام من ماهی هام=انجل -رامیزی-سیلو شارک-گرامی-وتترا هستش میتونم گوپی هم بگیرم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همینطوریش ترکیب جالبی نیست البته فقط گورامی دارف با آنجل سازگاره .
      تترا هم اگر تترا جواهر یا تترا پنگوئن باشه آنجل رو میزنه و یا تترا کوچک هم داشته باشید از آنجل کتک میخورن رامیزی هم آنجل رو میزنه.
      گوپی هم اضافه کنید از آنجل ها کتک میخورن.

      پاسخ
    1. مهدی

      خب به خیلی چیزا بستگی داوه دوسته عزیز به طور تجربی این ماهی ها با هم سازگاری ندارن مگر تانکتون خیلی بزرگ باشه یا دکورتون زیاد باشه و جا برایه مخفی شدن
      باز بستگی به خودتون داره که اضفه کنید یا نه و شرایط رو بسنجید تجربه نشون داده با هم کم سازگارن

      پاسخ
  8. امیررضا

    با سلام من یک لجن خوار پاندا دارم چند وقتی شکمش باد کرده اون برای چیه

    پاسخ
    1. مهدی

      سلام
      به خیلی چیزا بستگی داره احتمال داره ورم روزه گرفته باشه که در قسمت جستوجوی سایت بزنید نحوه درمانش هست ممکن هم هست به خاطره غذایه زیادی باشه
      فعلا یک روز داخل آکتون غذا نریزید البته ممکنه باز هم غذا کفه تانکتون باشه کلا اگه غذا زیاد میریزید کمش کنید

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      احتمالا شکمش اب اورده. البته ممکنم هست به خاطر غذای زیادی باشه که خورده. یکی دو روز بهش هیچ غذایی ندید و اگه مشاهده میکنید که هر روز با وجود عدم تغذیه شکمش باز در حال بزرگتر شدنه، مطمئنا بیماری اب اوردگی شکم گرفته. این بیماری رو در سایت جستجو کنید و ماهیتون رو با راهکار پیشنهادی درمان کنید.

      پاسخ
  9. شایان

    من اب اکواریوم هم رو میخوام عوض کنم بنظر تون کت فیشم را چیکارش کنم

    پاسخ
    1. Sina_QE

      سلام
      به نظر من که اب اکواریئمتون رو نباید کلا عوض کنین چون خیلی فاکتور های اب تغییر پیدا میکنه و همچنین برقرار شدن سیکل دوباره زمان میبرهو ماهیاتون اسیب میبینن
      سعی کنید هفته ای یک سوم یا اگر خیل اب کثیف بود یکدوم اب رو خالی کنید و آب دکلره ۲۴ ساعت مونده رو بهش اضافه کنید و برای کریستالی شدن اب هم فیلتراسیون قوی داشته باشید و بزارید مدام کار کنه میتونید از ذغال اکتیو یا داروهای شفاف کننده هم استفاده کنید و کلا توصیه میشه که اب رو کامل عوض نکنید اما اگر به هر دلیلی خواستید اب رو عوض کنید ماهیاتون رو بدون این بهشون استرس وارد کنید توی ی ظرف تیره بندازین تا بعد که به اکواریوم اضافه میکنیدش و اینکه سنگهارو با مواد شوینده نشورید بهتره بعد از شست و شو با اب و نمک بزارید بجوشن

      پاسخ
    1. Mehdi.221

      سلام این کت فیش لجن خوار معمولیه که متمایز تر از اون اسپرته که از این خوشگل تر و خوش خط و خاله

      پاسخ
  10. زندی

    سلام. من اینو میدونم که نظافت آکواریوم کاملا به عهده ماهیای نظافت کننده نیست و باید فیلتراسیون منظم داشته باشیم. ولی از بین لجن خوار و جلبک خوار چینی و بقیه کت فیشها کدوم مناسب تر هستن؟!

    پاسخ
  11. atwo

    ببین شما اگه اکواریوم گیاهی داری میتونی از کت فیش کوتوله استفاده کنی و تمیز کننده عالی هستند
    ولی اگر غیر گیاهی هست از کت اسپرت استفاده کن هیچی به اونا نیست واقعا از نظر من
    ولی میتونی در کنارشون از حلزون و سایر کف خوارا استفاده کنی مثل شارک و لوچ

    پاسخ
  12. mehdi.f

    سلام
    دیروز برا لجن خوار یک تکه برگ کاهو رو تو اب جوشوندم بعد بستمش به یه سنگ رفت کف اک.تا الان ۲۴ ساعت گذشت ولی اصن طرفشم نرفت.کاهو رو در اوردم.نمیخام لجن خوار رو جدا کنم و از اک بیارمش بیرون.چجوری بهش غذا بدم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      همون غذای خشک ماهیا رو در مخفی گاهش بریزید که هم ماهیای دیگه دسترسی بهش نداشته باشن و هم خودش از داخل مخفیگاه بخوره. اگه شب اینکارو بکنید که دیگه عالی میشه.

      پاسخ
  13. امین

    سلام با تشکر از سایت خوبتون خواستم یه نکته ای رو بگم شاید برای بعضی ها مفید باشه من پنج شیش تا لجن خوارم تلف شد اخر یه دوستی بهم گفت خیار بزار منم هفته ای یه بار خیارو نصف میکنم میبندم به سنگ خودش میاد پدرشو در میاره الان ۲۵سانت شده همه چی میخوره تجربه شخصیم نشون میده لجن خوار یا از گرسنگی میمیره یا از سنگ کف الوده

    پاسخ
  14. Rebin.sh

    سلام من هر بار لجن خوار میگیرم بعد از یه مدتی شکمشون میترکه اب هم تمیزه غذا بهشون نمیدم شکمشون صاف و خوبه ولی یه دفه میترکه دلیلش چیه؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      منظورتون اینه که شکمشون باد میکنه و میترکه یا حالت پوستی میگیره؟ اگه باد میکنه که احتمالا دچار اب اوردگی شکم میشن و در نهایت هم موجب مرگشون میشه که خب درمان بیماری اب اوردگی شکم رو در سایت جستجو کنید
      اگه هم پوستی میشه و شکمشون حالت چسبیده و تورفته هست که خب اونم دلایلی مثل انگل روده ای یا عدم تغذیه اونها به مدت طولانی هست که اونم در نهایت باعث مرگ ماهی میشه.

      پاسخ
  15. علی

    سلام
    یه کت فیش اسپرت خریدم حدوده یک ماهه
    ولیکن در این ۲-۳ روز گذشته خیلی بی حال شده و بعضی وقت ها ناگهانی خودش رو به سطح اب میزنه و برمیگرده
    تحرکش خیلی کمه
    با گلدفیش و گوپی هم نگهش میدارم تو تانک ۲۰۰ لیتری

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اینکه کت فیش یک مرتبه بیاد روی آب و سریع بره زیر آب طبیعیه و میاد هوا گیری میکنه که البته نشان از کیفیت پایین آب تانک و دیر سیفون کردن آب و کاهش اکسیژن آب هم داره.
      بهتره کت فیش رو با غذای زیر آبی و یا قرار دادن برگ کاهو – کلم – اسفناج در زیر آب تغذیه کنید بهتره سبزیجات رو در شب استفاده و تا روز بعد کت فیش حتما ازشون تغذیه میکنه.

      پاسخ
  16. پرستو

    سلام وقتتون بخیر. من تانک گوپی دارم و تراکم ماهیا و نوزاداشونم تقریبا زیاده. شیشه ها خیلی کثیف میشه یه لجن خوار شیشه پاک کن معرفی کنید که به نوزادها آسیب نرسونه. متشکر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      تضمینی نیست که لجن خوار به نوزادها اسیب نرسونه. حتی گاها به ماهیای بزرگ هم گیر میده چه برسه به نوزادان. به هر حال از کت اتو، جلبک خوار چینی، لوچ سفره ای، کت لیزارد و از این نوع ماهیای مکنده میتونید استفاده کنید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *