خریداری و انتقال ماهی دیسکس به آکواریوم

در قسمت قبل (پست های ارسالی گذشته) به طور کامل در مورد نگهداری و اماده سازی اکواریوم دیسکس بحث کردیم که برای اطلاع از ان میتوانید به ارشیو موضوعی سایت مراجعه کنید، حال در این قسمت اطلاعاتی را برای خرید ماهی دیسکس و انتقال ان به اکواریوم در اختیار شما قرار میدهیم. امید است مطالب ارائه شده مورد توجه علاقه مندان قرار گیرد

به ادامه متن توجه نمایید

ماهی دیسکاس

انتخاب وخرید دیسکس:دیسکس ها دارای رنگ های گوناگون می باشند که هرکدام زیبایی مخصوص به خود را دارند. متاسفانه تشخیص نر و ماده این نوع در دوران قبل از بلوغ هنوز هم به سختی انجام می شود.اما مواردی چند وجود دارد که شاید به وسیله آنها بتوان تا حدی و نه به طور ۱۰۰ درصد نر و ماده دیسکس را در دوران قبل از بلوغ تشخیص داد. اولین مورد شکل ظاهری سر دیسکس ها می باشد. معمولا دیسکس های نر دارای یک شکستگی کوچک بر روی پیشانی خود هستند. در حالی که در دیسکس های ماده اکثرا پیشانی بدون شکستگی و دارای سطحی صاف است.از طرفی شکل ماده ها معمولا دایره ای تر و شکل نرها کشیده تر و بلندتر است.

روش دیگر که احتمال آن بسیار ضعیف است تشخیص بر اساس شکل باله بالا می باشد. بر اساس این روش معمولا انتهای باله ماهی های نر دیسکس تیز گوشه و در ماهی ماده گرد گوشه است.

به هر حال مطمئن ترین روش تشخیص شناخت از روی شکل دستگاه تناسلی ست که فقط در دوران بعد از بلوغ میسر است.

و اما نکات دیگر:

۱-دقت کنید که ماهی به حرکات دست شما عکس العمل نشان دهد.

۲-بدن ماهی دارای زخم و هیچ نوع لکه غیر عادی رنگی نباشد.

۳- رنگ ماهی تیره نباشد.

۴چشمهای ماهی کدر و یا برجسته نباشند.

۵ ماهی با سر رو به پایین شنا نکند.

۶- باله ها و دم ماهی پوسیده و یا دارای لکه های سفید نباشد.

۷- تنفس ماهی بسیار بالا و یا بسیار پایین نباشد.در صورتی که حتی یک ماهی درون مخزن دارای تنفس بالایی بو د و یا با یک آبشش تنفس میکرد از خرید دیسکس در آن مخزن منصرف شوید.

۸- ماهی باله ها ی بالایی و پایینی خود را باز کرده باشد.

۹- ماهی از جانب ماهی های دیگر مورد حمله قرار نگیرد.

۱۰- شکم ماهی فرورفته نباشد ( مثل اینکه با انگشت داخل خمیر فشار داده شود و نقش فرورفتگی آن بماند).

۱۱-ماهی در یک گوشه آکواریوم ساکن و بی حرکت نباشد.

۱۲-مدفوع دیسکس شفاف نباشد.

۱۳- پیشانی ماهی تقریبا به اندازه چشمها باشد.

۱۴-دیسکس ها سرما نخورده باشند. برای این کار درجه مخزن را چک کنید . این درجه باید بین ۲۸ تا ۳۰ درجه باشد.

۱۵-ماهی لرزش نداشته باشد و مرتبا به عقب و جلو حرکت نکند.

به هر حال سعی کنید ماهی که انتخاب می کنید از هر لحاظ طبیعی و سالم باشد.

انتقال ماهی دیسکس به آکواریوم: بعد از اماده سازی اکواریوم دیسکس از خصوصیات فیزیکو شیمیایی ،چرخه (برای اطلاع از چرخه اکواریوم به این بخش مراجعه نمایید) و …. وقت ان رسیده که ماهیان دیسکس خود را به تانک معرفی کنید.وقتی می خواهید ماهیان دیسکس یا هر ماهی جدید دیگری به آکواریوم اضافه کنید باید مواردی رعایت شود که در صورت عدم رعایت این موارد صدمات جدی به ماهی وارد می گردد که در مواردی باعث مرگ ماهی یا کج شدن ،سکته و ….. می شود. اگر ماهی خریداری شده درون کیسه پلاستیکی است درب آن را خوب محکم کنید و کیسه محتوی ماهی را همانطور درون آب آکواریوم قرار دهید . اجازه دهید تا حداقل ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بگذرد تا دمای آب در کیسه با دمای آب آکواریوم برابر شود. حال درب کیسه را باز کرده و ۱ لیوان از آب داخل اکواریوم را برداشته و درون کیسه بریزید و ۳ الی ۵ دقیقه منتظر بمانید ، در این ۵ دقیقه کیسه کیسه به همان شکل در اب غوطه ور میماند.حال دوباره درب کیسه را باز کرده و این بار ۲ لیوان از آب آکواریوم به درون کیسه بریزید و مجددا ۵ دقیقه منتظر بمانید. این کار برای این است که شرایط شیمیایی آب داخل کیسه و آب درون آکواریوم یکسان شود.حال به آرامی ماهی ها را با تور گرفته و در داخل آکواریوم رها کنید. کیسه و آب محتوی آن را نیز دور بریزید. دقت داشته باشید اب داخل کیسه به اکواریوم قرنطینه یا حتی اکواریوم اصلی نریزد. چراغها را در روز اول یا حداقل تا زمانی که ماهی با آرامش شنا کند خاموش یا کم نور نگاه دارید. این غیر طبیعی نیست که Discus بعد از انتقال به محل جدید برای چند ساعت در کف آکواریم بی‌حرکت بمانند. همچنین غیر طبیعی نیست اگر در ده دقیقه‌ی اول هم شروع به حرکت کنند و با آمدن به طرف شما درخواست غذا کنند. در هر صورت اگر در مراحل جابه جایی و رساندن ماهی ها به منزل شوک شدیدی به آنها وارد نشده باشد همگی بعد از یک یا دو روز برای اولین وعده غذای خود آماده خواهند بود.

بعد از سکنی گرفتن ماهی ها در خانه جدیدشان شما باید حتی الامکان از نزدیک شدن و دست زدن به ماهی ها خودداری کنید مگر اینکه واقعا نیاز باشد. آنها به مرور زمان شما را خواهند شناخت وتعجب نکنید اگر به هنگام نزدیک شدن شما به سرعت فرار کرده و خود را مخفی کنند. پس عجله نکنید. کنجکاوی ذاتی آنها بالاخره باعث میشود که به شما خو بگیرند و پس از مدتی برای جلب توجه شما در جلوی آکواریم به خود نمایی بپردازند و از شما درخواست غذا کنند

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

158 دیدگاه در “خریداری و انتقال ماهی دیسکس به آکواریوم

  1. ناشناس

    سلام خدمت اساتید
    سوالی داشتم از حضورتون
    من ۵ عدد دیسکس متوسط به تازگی تو اکواریوم ۱۳۰ لیتری اضافه کردم که هیچ ماهی دیگه نیست
    شرایط فیزیکی و شیمیایی اب عالی
    دما هم ۳۰
    حالا میخوام ببینم اشکالی نداره ماهی های زیر رو اضافه کنم
    جلبک خوار چینی کوچک ۱ذعدد
    چشم چراغی ۵ عدد
    فوکس ۳ عدد
    ردلاین کوچک ۵ عدد
    زبرا قرمز ۱۰ عدد
    تترا جواهر ۵ عدد
    البته این ماههیا فعلا قرنطینه هستند
    ضمنا روی چوب ابنوس که تو اکواریوم دیسکس هست لکه های پنبه مانند سفید ایجاد شده دلیل چیه و ایا میتونه مشکل ساز بشه
    ابنوس او دوبار تو اب داغ انداختم به مدت ۴۰ ساعت,,
    پیشاپیش ممنون از پاسخ و راهنمایییتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      تترا جواهر نه اضافه نکنید چون دیسکس رو میزنه.
      آب داغ فایده ای نداره شما چند دقیقه اون رو بجوشونید.
      چوب قارچ زده و اصلا شرایط آب مناسب دیسکس نیست احتمالا زیاد به ماهی ها غذا میدین و یا کیفیت آب پایینه.

      پاسخ
      1. ناشناس

        غذا که تو این چند روز کلا ۳ مرتبه ریختم
        همه رو خوردند
        از این جهت میگم اب کیفیت خوبی داره چون اکواریوم رو خوب شستم و پس از اب گیری از اکوا سیف و امپول بیو دایجست و بیو تریس و استپ آمو استفاده کردم و زمانیکه دیسکس هامو اضافه کردم دوتاشون موقع خرید لک داشتند اما الان کامل لکهاشون رفته و بهترین رنگ رو دارند
        ضمنا نمک تو آب نریختم ایا نمک باید تو اب دیسکس بریزم؟
        درمورد ابنوس هم چندتا از دوستان گفتند اون قارچها رو ماهی فوکس میخوره یا ماهی کت میخوره
        ایا درست گفتند??
        سپاس فراوان

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          اگر قارچ رو ماهی بخوره خب تلف میشه و مریض میشه حالا درسته برخی کف خوارها اینها رو میخورن ولی جالب نیست و باعث بیماری و تلفات میشه پس بهتره اون چوب آبنوس رو خارج کنید و بشورید و بجوشونید و اجازه ندین این قارچ ها خوراک ماهی ها بشه.

          پاسخ
  2. احسان

    سلام
    من یک اکواریوم ۹۰ لیتری دارم با یک تاپ فیلتر و یک فیلتر داخلی و سیکل طی شده و یک روز در میان سیفون ۴۰ درصد دارم و غدا هم تترا بیتس و دل میدم و پس زمینه اکواریوم سیاه است ودمای اکواریوم ۳۰-۳۱ است ویک هفته ی ۸ روز پیش چهار عدد دیسکس ۱.۵ اینج وارد تانک شد و خیلی خوب غذا می خورند .
    حالا این دیسکس ها رنگ بدنشون تیره شده و دیلیل اون چی میتونه باشه؟ البته سرحال هستن. ایا درست میشن؟
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      سیکل تانک شما طی نشده ؟؟!!
      وقتیکه یک روز در میان ۴۰ درصد سیفون میکنید پس هیچ سیکلی ندارید خیالتون راحت.
      کیفیت آب پایینه حالا درسته سیفون میکنید اما سختی آب بالا هست و دما هم ۳۱ درجه زیاده بهتره روی ۲۸ – ۲۹ باشه البته باید دما رو با دماسنج کنترل کنید نه با ولوم بخاری.
      فیلتراسیون مناسبی هم ندارید.
      تیره شدن دیسکس به دلیل کمبود اکسیژن – کیفیت پایین آب و سیکل نبودن آب و همچنین ترس به وجود میاد.

      پاسخ
  3. احسان

    سلام
    من روز یکشنبه قراره یک تعدادی دیسکس ۲ اینچ مالزی بخرم(یعنی دیگه داخل تانک اکواریوم فروشی نمیره همون جا داخل باکس یک تعدادی رو جدا می کنم). حالا یک تانک ۹۰ لینری دارم که توش ۴ تا دیسکس ۱.۵ اینچ هستش و من برای قرنطینه تانکی ندارم البته یک تانک ۲۸ لیتری دارم و می تونم روزی ۱۰۰% سیفون کنم ایا امکان داره؟ چون راه دیگه ای هم ندارم اگه نشه مجبورم بدون قرنطینه وارد تانک اصلی کنم. ایا این دیسکس ها امکان بیماری ۱۰۰% رو دارن؟(چون من شنیدم اکثرا به پلیگ یا طاعون دچار میشن).ایا یک اینچ اختلاف سایز بین دیسکس ها مشکلی ایجاد میکنه؟
    ممنون.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      امکان بیماری ۱۰۰ درصد رو که نمیشه گفت دارن یا نه. ممکنه داشته باشن و ممکنه نداشته باشن. در کل باید قرنطینه بشن تا خدایی نکرده بقیه دیسکس هاتون هم به خاطر یه سهل انگاری دچار مشکل نشن. اون تانک ۲۸ لیتری با سیفون ۱۰۰ درصد یا هر چیزی فقط دیسکس ها رو شوکه میکنه و مناسب نیست(البته نمیدونم چند تا دیسکس قراره بگیرین، تعدادشون کم باشه و اکواریوم راه افتاده و سیکل باشه میتونید چند روز تو همین تانک ۲۸ لیتری قرنطینشون کنید. میتونید هم ریسک کنید و وضعیت دیسکس ها رو ببینید و مستقیما انتقالشون بدین(تاکید میکنم ریسکه) این از این مورد و مورد بعدی سایز دیسکس ها که فرمودین مشکلی پیش میاد یا نه. ببینید اگه فضای کافی داشته باشین که ندارین و تعداشون زیاد باشه نه هیچ مشکلی پیش نمیاد. با این حال میگم هیچ مشکلی پیش نمیاد چون دیسکس های ورودی بزرگتر هستن و مشکلی حداقل روزهای اول ندارین و از این بابت یکم میتونه خیالتون راحت باشه اما در یه اصل کلی هم تو فضای کوچیک و تعداد کم دیسکس ممکنه دیسکس قوی تر بقیه رو بزنه. برای اینده باید یه فکری بکنید و فعلا کوچیکن و مشکلی نیست و فضا یکم دارین ولی خب اینها همینقدری نمیمون و قرارم نیست تا اخر با هم بسازن و بالاخره جفت میخورن، قلمرو دارن و ….
      موفق باشید

      پاسخ
      1. احسان

        سلام اقای شهریار ممنونم بابت پاسگویی تون .
        یعنی من می تونم تانک ۲۸ لیتری رو (برای ۳ تا یا نهایتا ۴ دیسکس ) به عنوان قرنطینه استفاده کنم؟
        البته سیفون های سنگین روزانه هم انجام می دم . قراره چند وقت دیگه یک تانک ۲۵۰ لیتری براشون تهیه کنم.
        ممنون

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          تانک ۲۸ لیتری زیاد جالب نیست.
          فقط دقت کنید آب پلاستیک حاوی ماهی رو داخل آکواریوم خالی نکنید.

          پاسخ
  4. jafar margir

    سلام
    خواهشن کمک کنین به من بدشانس
    من چند وقتیه که چنتا ماهی از رودخونه ای تو تهران گرفته بودم و بعد از یه هفته قرنطینه دیدم هیچ مشکلی ندارن و وارد تانک کردمشون بعد از یه روز همشون مردن به جز یکی که بزرگتر از همس حالا این یکی هم سفیدک گرفته ماهی گوپی های من هم هی میان و به بدن این نوک میزنن فکر کنم اون دونه هارو میخورن و خیلی اذیتش میکنن
    لطفا کمکم کنین ببینم چه کار باید بکنم البته الان دمای آب روی ۳۰_۳۱درجس و یه سیفون ۳۰%هم انجام دادم لطفا بفرمایید چیکار کنم نمیخوام این ماهی رو از دست بدم چون خوشگله

    پاسخ
    1. mehdi118

      اولا ماهی های رودخونه و اکواریوم شرایط اب و تغذیه شون یکی نیس ک شما یهویی پیش هم میزارید!
      بعدم اگه سفیدک گرفته تو همون تانک قرنظینه به درمان اون بپردازید تا ماهی های دگ هم گرفتار نشن! بهتره همون جا هم ازش نگهداری کنید.
      درمان بیماری سفیدک رو از همین سایت مطالعه کنید.

      پاسخ
  5. jafar margir

    البته عذر میخوام تو جای نامناسب نوشتم چون عجله داشتم خلاصه ببخشید

    پاسخ
    1. .sina

      سلام
      خب اگه میتونید یه عکس بزارید ببینیم چیه این ماهی الان هم جداش کنید دمای آب هم بالا نگه دارید کیفیت آب هم بالا باشه تا سفیدک خوب بشه و این ماهیای رود خونه ای ریسکه ممکن بود همه ماهیای آکواریومی تون رو بمیرن و اینا زنده بمونن خلاصه برای اینکار بهتره یه تانک مخصوص همین ماهیا داشته باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده باید قارچ باشه تا سفیدک
      ضمنا در جای مناسب سوال بپرسید و بخش بیماری ها رو نیز مطالعه بفرمایید این دیگه ربطی به عجله داشتن نداره دوست عزیز مگر چقدر وقت میگیره به هر حال همون لحظه هم که دوستان جواب نمیدن.
      اگر آقا سینا جواب نداده بود سوالتون بدون هیچ پاسخی حذف میشد.

      پاسخ
  6. lp_793

    سلام برای دیسکس موقعی که وارد تانک میشه هیچ گونه داروی ضد استرس یا هر محلولی یا ویتامینی پیشنهاد میدین؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کلا داروی ضد استرس و این داروها و مکمل های الکی برای هیچ ماهی خوب نیست.

      پاسخ
      1. lp_793

        سیفون اب باید چطوری باشه ؟؟ من هر روز از میکس دل و میگو استفاده میکنم

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          دوست عزیز شما که با تجربه ای چرا این کار رو میکنید و هر روز به دیسکس دل و میگو میدین ؟؟!! حالا اگر دوست داری اونها رو بکشی خب بگو یه راه ارزون قیمت نشونت بدم چرا اینقدر هزینه میکنی.
          خب شوخی کردم بیشتر از هفته ای دو وعده از این غذا استفاده نکنید.
          سیفون هم هفته ای یک سوم کفایت میکنه.

          پاسخ
  7. lp_793

    اهان باشه حالا این چند روزی که دادمشون دیگه میلی به غذای خشک نمیدن غذای تترا بیتس خوبه که؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله مشخصه که دیگه غذای خشک رو قبول نکنن اما باید یک روز هیچی بهشون ندی تا غذای خشک رو هم بخورن.
      بله اون غذای تترا عالیه. بهتره در طول هفته حداقل از سه مدل غذای شرکتی خوب استفاده کنید تا تنوع غذایی داشته باشن تترا دیسکس و غذای تروپیکال هم برای دیسکس موجوده که غذاهای خوبی هستن.

      پاسخ
  8. علی

    درود
    من چند روز پیش دوتا دیسکس خریدم.
    روز بعدش دوتا رنگین کمان و دوباره روز بعدش رفتم یه جای دیگه و ۱ دیسکس و یک
    گورامی دارف و۱ردلاین خریدم.
    این ماهی هایی که من خریدم همشون غذا خور شدن ولی دیسکسها دنبال همدیگه
    مزارند همدیگرو اذیت میکنند من چیکار کنم که دیگه دنبال هم نرن؟؟؟؟؟؟
    .بار اولمم هست که دیسک میگیرم اگه میشه راهنماییم کنید که برای نگهداری اینها چه نکاتی باید رعایت بشود.
    اکواریومم ۹۰لیتره.فیلتر سطلی هم دارم و داخل فیلتر سطلیمم سرامیک زغال ویک عالمه الیاف
    بنظرتواین ترکیب ماهیا و اکواریوم مناسب هست یانه.
    خب اینها بکنار.دمای اب باید روی چند باشه؟؟؟؟؟؟
    ایاکنده ابنوس حتما حتتما باید باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    داخل فیلترم بیو بال بزارم یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    دیگه چه مدیا هایی میتونم داخل فیلتر قرار بدم؟؟
    با تشکر فروان.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب دیسکس رو نباید یکی دو تا بخرید و حتما باید حداقل ۵ تا باشن و همگی همسایز باشن مگر اینکه جفت جفت جداگانه نگهداری کنید.
      خب ردلاین هم نباید تکی باشه چون ماهی اجتماعی هست و حداقل باید ۵ – ۶ تا باشن در غیر اینصورت دپرس میشن.
      چوب آبنوس باشه بهتره نباشه هم مهم نیست.
      دما روی ۲۸ – ۲۹ خوبه.
      فیلتر سطلی هم با یک عالمه الیاف به درد نمیخوره بلکه باید با یک عالمه سرامیک و مدیای بیولوژیک باشه نه الیاف ؟؟؟!!! ذغال اکتیو هم برای دیسکس مصرف نکنید.
      بیوبال هم خوبه استفاده کنید.
      برای خرید دیسکس باید بیشتر درباره این ماهی مطالعه بفرمایید تقریبا نکات اصلی در سایت گفته شده حالا هم در همین بخش دیدگاه ها و هم در تالار گفتگو.

      پاسخ
  9. farhad p

    سلام
    دیسکس اگه رنگش کدر باشه چه مشکلی داره؟؟؟داخل شهر ما دیسکس کم هست اگه هم پیدا بشه همه رنگ شون کدر هست به نظرتون به گیرم بعد یه مدت رنگشون خوب میشه و یه اکواریوم۱۰۰طول۳۰عرض۵۰ارتفاع برای چند تا دیسکس کوچیک خوبه؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هرگز دیسکس با رنگ تیره رو نباید خریداری کنید.
      دوست عزیز تیره شدن رنگ دیسکس دلایل زیادی داره از جمله کیفیت پایین آب – تغذیه نامناسب – کمبود اکسیژن – ترسیدن – بیماری – نور بیش از حد – تازه وارد بودن به آکواریوم و …. پس نمیشه ریسک کنید و بگید بعدا رنگش خوب میشه.

      پاسخ
  10. Amin Hbz

    من تو تانکم شن عربی دارم با چنتا سنگ رسوبی که همشونو امتحان کردم خیلی آهک نمیدن و چنتا گیاه مصنوعی
    ماهی هم ۳۰ تا تترا نئون و دو تا لجنخوار کوچک
    میشه چنتا دیسکس کوچولو بخرم؟
    البته فیلتر خارجی هم ندارم ازین فیلترای معمولی هست ولی کیفیت آب رو خیلی خوب نگهداسته و آب کریستاله هست

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      این که فرمودید خیلی اهک نمیدن یعنی چی؟ زیاد و کم نداره و به نظرم اگه قراره اهک بدن خوب نیست
      دیسکس هم بله میتونید بخرید. سیستم فیلتراسیون مناسبی داشته باشید با مدیای بیولوژیک خوب و اب تانک هم سبک باشه و کمی اسیدی که توصیه میکنم از اب رد شده از فیلتر ro استفاده کنید مشکلی نیست و دیسکس میتونید نگهداری کنید. حجم تانک هم نفرمودید؟ به هر حال بهتره دیسکس رو گروهی نگهداری کنید و اگه حجم تانک بالاست حداقل شش هفت تا به بالا دیسکس اضافه کنید.

      پاسخ
  11. edvard

    سلام
    آیا به نظرتون نگهداری کوریدوراس با دیسکس مناسب هست ؟

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست خوبم بهترین گزینه برای نگهداری از دیسکس اینه که تانک اختصاصی داشته باشن ، اما در کل بله میتونید کوریدوراس رو کنار دیسکس هم نگهداری کنید .
      موفق باشید

      پاسخ
  12. saman

    سلام یکی از دیسکس های من سیاه شده لطفا یه راهنمایی کنید

    پاسخ
  13. یاشار

    درود
    دوست خوبم تیره شدن رنگ دیسکس به خیلی از عوامل میتونه بستگی داشته باشه ، کم بود اکسیژن ، کیفیت بد و پایین اب ، ترسیدن ماهی ، تغذیه نامناسب ، نور بیش از حد ، بیماری و … موارد رو بررسی کنید و بیشتر در خصوص تانک و ماهی تون توضیح بدید
    موفق باشید

    پاسخ
  14. علی

    سلام ایا ماهی دیسکاس با ماهی گوپی و ماهی های زنده زا دیگر سازگار است یا نه
    با تشکر از عاشقای ماهیان زینتی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      با گوپی بله اما با بقیه خیر چون ممکنه مثلا مولی و سوارتل دیسکس رو بزنن.

      پاسخ
  15. میلاد

    سلام.حدودا ۱۲ ساله ماهی دارم.تقریبا هر ماهی داشتم گوشتخوارا که گروهی میخریدم نهایتا ۱ ساله تو تانک ۴۲۰لیتریم جا نمیشدن سایز تانکم ۱۲۰*۵۰*۷۰ هستش الانم خونواده تترا ها رو نئون مشکی و آبی و کاردینال و رامینویز و انبر و بلک فانتوم و جواهر و چش چراغی تو یه تانک نیمه پلنت دارم که ۵ تا برگ بیدی و ۴ تا خرفه ای و ۴تا دم گربه ای و ۲۰ شاخه کیریپتن توشه،میخام تانکو خالی کنم دیسکس بندازم ۲۰ تا ۲.۵ اینچ ولی با توجه ب توصیه هاتون چنتا سوال پیش اومد واسم اول این که میگید تک گونه باشه بهتره ینی کت ساکر حالا اسپرت و یا برنس هم نمیشه انداخت باهاش؟؟ دوم تو بخش معرفی دیسکس گفتید ۲۶-۲۸ اینجا ۲۸-۳۰ سالن دارا میگن ۳۰-۳۲ بالاخره چه دمایی مناسب شونه؟؟ سوم اینکه گیاها باشن یا بیارم بیرون؟؟ بد موقع سیفون ۳۰% همیشه من مستقیم آب شیر رو میریختم تو تانک واسه دیسکس میشه مستقیم ریخت یا باید بخابونم آبو؟؟؟
    ممنون واسه توجهتون.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      یت گونه یعنی فقط دیسکس باشه حالا از هر نژاد دیسکس بخرید و چند تا نژاد قاطی باشن موردی نداره فقط همگی همسایز باشن و با هم به آکواریوم اضافه بشن و یا مدت زمان اضافه شدن ماهی ها کم باشه تا با هم به محیط جدید عادت کنن.
      شما باید ببینی دیسکس ها قبلا در چه دمایی بودن و همون رو براشون فراهم کنید ولی نظر بنده رو میخواهی دما بین ۲۸ – ۳۰ خوبه و از ۲۸ کمتر و از ۳۰ بیشتر نشه.
      بهتره آب کلر نداشته باشه.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      مشکلی نیست. میتونید کت فیش هم با دیسکس نگه دارین. فقط مشکل کت فیش های مکنده اینه که ممکنه به بدن دیسکس بچسبن و باید در این خصوص دقت کنید و مواظب باشید کت ها اینکارو انجام ندن. در غیر اینصورت فاتحه دیسکس ها خونده است.
      دمای مناسب دماییه که ماهی قبلا داخل اون نگهداری شده. مخصوصا برای ورود ماهی جدید. هر دمایی که قبلا نگهداری میشدن همون دما رو برای تانکتون تنظیم کنید. پس از جا افتادن دیسکس ها دما رو کم کم و مثلا در طول ده روز یک ماه به ۲۸ برسونید. در این دما هم عمر بیشتری میکنن و هم شادابتر هستن. تاکید میکنم در ابتدا دما باید همون دمایی باشه که نگهداری میشدن. مثل ۳۰ ۳۲ یا ….، جا که افتادن بعد میتونید دما رو کم کم کاهش بدید
      دیسکس با گیاه مشکلی نداره. گیاهه که با دیسکس مشکل داره. مثل مشکل دما.
      حتما اب باید بمونه و در صورت نیاز با یه کاندیشنر بهینه بشه

      پاسخ
      1. میلاد

        ممنون هم از شما هم آقا مجتبی و ممنون واسه توضیحاتتون مخصوصا آب و دما.
        دوست من با توجه به توضیحاتت و تجربتون واسه کف تانک دیسکس ۲.۵ اینچی کوریدوراس یه بندی پیشنهاد میدید یا کت ساکر یک و نیم بند که حواسمم به سایزشون باشه که کمی درشت شد باز عوض کنم ریز بندازم یا کلا چیزی نندازم واسه کف خواری؟؟

        پاسخ
        1. یاشار

          درود
          دوست عزیز برای تانک دیسکس هاتون ، کوریدوراس بهترین گزینه هست
          موفق باشید

          پاسخ
        2. مجتبی

          سلام
          بنظر بنده هم کوریدوراس و پوزه خرگوشی البته هر کدوم به صورت گله ای مناسب نگهداری در کنار دیسکس هستن.

          پاسخ
  16. Amir.lahij

    سلام
    دیروز به یه مغازه سر زدم دیسکس ۲.۵ بند داشت میگفت دونه ۵۰ ..به نگاه اول و با مطالعاتی که داشتم مشخص بود که از نژاد قابل قبولی برخوردارن و رشد سوز نیستن ..فقط یه چند مورد داشت که خدمتتوت عرض میکنم..
    خال دیسکس ها به نسبت نژادشون مشخص بود ولی اونطور باید و شاید خوش رنگ نبود خود فروشنده قبل ازینکه من چیزی بگم گفت چون وقت نمیکنه و نمیتونه بهشون برسه رنگشون یه خورده کمرنگ شده
    تنفسشون هم نه زیاد تند بود و نه زیاد آروم متوسط بود
    مطلب دیگه راجبه دکور آکواریوم
    آکواریوم من ۶۰۰ لیتره میخوام از چوب و گیاه کریپتون به عنوان دکور استفاده کنم میشه از صخره هم استفاده کرد ؟؟
    سنگ کف هم مخلوط سفید مشکی و نارنجیه
    فیلتراسون
    یه سامپ سفارش داشتم که جوابگوی یه هزار لیتری باشه
    سیکل هم به صورت مصنوعی طی میشه
    به نظرتون دکوراسیون و فیلتراسیون مناسب دیسکس ها هستن؟؟
    همینطور میتونم از تترا نعون در کنار دیسکس ها استفاده کنم
    اگه زیاد شد ببخشید آخه خودتون بهتر میدونید دیسکس ماهی فوق العاده حساسیه
    یه دنیا ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله از صخره هم میتونید استفاده کنید. البته بهتره از سنگ های بزرگ رودخانه ای استفاده کنید و صخره های مرجانی تهیه نکنید.
      فیلتر و دکور مناسبه فقط خیلی مهمه که مدیای باکیفیتی داخل سامپ بذارید. دیسکس به شیمی اب خیلی حساسه و حتمالا امونیاک و نیتریت ۰ و همیشه نیترات زیر ۲۰ میلی گرم در لیتر باشه.

      پاسخ
  17. Amir.lahij

    سلام
    به نظرت ازونجا دیسکس بگیرم( توضیحات در متن قبلی ذکر شد)
    ممنون

    پاسخ
  18. sajjad

    ببخشید نیاز به تعدادی دیسکس پشت ناخنی دارم هر کی داره زنگ بزنه .***********

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      با اجازتون طبق قوانین سایت بنده شماره موبایل شما رو حذف کردم خواهشا شماره تلفن آدرس و ایمیل قرار ندین.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *