تکثیر ماهی اسکار

در قسمت شناخت و نگهداری اسکارها در مورد انها به طور کامل بحث شد و روش صحیح نگهداری و تغذیه نیز ذکر شد حال در این قسمت به تکثیر این گونه از سیکلید ها (ماهی اسکار) خواهیم پرداخت. امید است مطالب ارائه شده برای علاقه مندان مفید واقع شود

به ادامه متن توجه فرمایید

ماهیان اکواریومی-اسکار

تکثیر:

طرز تشخیص جنسیت:

ماهی نر:

۱-نوک لوله اسپرم نر شبیه به نوک قلم نی و زوکی شکل است.

۲- قوز روی سر ستبر و بلندتر است.

۳- لبهای پهن و ضخیمتری نسبت به ماده دارد و کمی دهانش بزرگتر است.

ماهی ماده:

۱- نوک لوله تخمدان درست شبیه تخم و لبه آن گرد است.

۲- قوز روی سر کوتاه تر است.

۳- لبهای ماده باریکتر و نازکتر و دهان آن کوچکتر است.

لوله جنسی اسکار

برای تکثیر و پرورش اسکار نکات مهم و فراوانی را باید همواره در نظر داشت

اگر یک جفت اسکار جوان و سرحال که تازه همدیگر را انتخاب کرده اند و با هم جفت شده اند را با یکدیگر در یک آکواریم نگهداری کنید خیلی زود شاهد تخم ریزی آنها خواهید بود. اسکار دوست دارد تخمهایش را در کف و روی سطحی صاف بریزد. تخمهای اسکار چسبندگی دارند و به شکل گرد و قهوه ای رنگ و هر عدد آن تقریباً اندازه یک عدد ماش است. در کف آکواریم بهتر است یک تخته سنگ صاف قرار دهید. ( بهتر است تخته سنگ از جنس مرمریت یا گرانیت باشد که تخمها را خراب نکند. سنگهای گچی یا آهکی تخمها را فاسد می کنند)

آکواریم باید دارای فیلتر مناسب، اکسیژن کافی، نور کافی باشد. به مولدین باید غذای مناسب داده شود. بهترین غذا برای آنها غذاهای زنده مثل ماهی رودخانه، بچه قورباغه و آبزیان کوچک هستند. روزانه یکبار کاملاً آنها را خوب سیر کنید و غذاهای اضافی را از آب خارج نمایید و مقداری از آب را تعویض کنید. ( بعضی اوقات اشخاص تعداد زیادی ماهی رودخانه را در آکواریم می ریزند و آنها تعدادی را می خورند و بقیه را می کشند و رها می کنند. چون سیر می شوند و بیشتر از آن میل به خوردن ندارند، از طرفی دوست دارند هیچ مزاحمی در آکواریمشان نباشد. بعد از چند ساعت ماهی های مرده رودخانه ای در آکواریم اوضاع خرابی را بوجود می آورند. بتدریج اکسیژن آب اشکال پیدا می کند و آلودگی آب باعث تلف شدن جفت اسکار شما خواهد شد) چنانچه غذای زنده در اختیار نداشتید می توانید دل گاو یا گوسفند را تمیز کنید و به اسکارها بدهید.

اسکارهای جفت شده که در یک آکواریوم تنها هستند خیلی زود سنگ کف را بعنوان محل تخم ریزی انتخاب می نمایند و شروع به تمیز کردن ان می کنند. زمانیکه نر و ماده بر روی سنگ بروند و شروع به تمیز کردن آن بکنند، لحظات تخم ریزی نزدیک می شود. ابتدا با بیرون آمدن لوله تخم ماهی ماده از زیر شکمش که تقریبا به اندازه ۳ میلیمتر خارج می شود و شکل لبه آن گرد و چاق است شروع می شود. همزمان لوله اسپرم نرم هم خارج می شود که شکل لبه آن زوکی شکل است.نر و ماده هر دو چند ساعت قبل از تخم ریزی بر روی سنگ با لرزش و تمیز کردن و با حالات شدید و تغییر رنگ و پر رنگ شدن شروع به آماده و تمیز کردن محل تخم ریزی می کنند. ماهی ماده با لرزشهای مخصوصی به سطح سنگ نزدیک می شود و تخم ریزی را شروع می کند و بصورت یک خط ردیفی از اول تا انتهای سنگ تخمها را بر روی آن می چیند و چون چسبنده هستند تخمها به سنگ چسبیده می شوند در این هنگام ماهی نر با حرکات و رقصهای شادی و لذت و با لرزشهای مخصوص روی تخمها اسپرم رها می کند و به همدیگر اعلام رضایت می کنند. این ابزارهای علاقه همراه با بوسه زدن و یا نوازش با لب به همدیگر اعلام می شود. حدود دو ساعت این حرکات زیبا و موزون همراه تخم ریزی ادامه خواهد داشت.

تکثیر اسکار

شادی آنها لحظه به لحظه زیادتر می شود و ابراز علاقه آنها شدیدتر و خشن تر به ظاهر می رسد، بطوریکه آب به تلاطم می افتد و اگر آکواریوم در پوش نداشته باشد گاهی بیرون می پرند و صدمه خواهند خورد. بنابراین حتما روی آکواریوم را بپوشانید و هرگز برای آنها ایجاد مزاحمت نکنید.

تکثیر اسکار

بعد از اتمام تخم ریزی ماهیها شل و بی حال بصورت مورب و کج در کنار همدیگر آرام می گیرند، در اینحالت سطح آب کف زده است و رنگ آب بر اثر تجزیه اسپرم نر شیری رنگ شده است که باید قسمتی از آب تعویض یا از قبل داخل آکواریوم فیلترگذاشته باشید

از اینجا به بعد به چند طریق می توانید از تخمها محافظت کنید

۱-ماهیهای مولد را به آرامی به آکواریومی که از قبل آماده کرده اید منتقل سازید.

۲-سنگ تخمها را بآرامی به آکواریومی که شرایط مناسب دارد منتقل کنید.

۳- ماهی ها در کنار تخم ها باقی بمانند که ریسک بزرگیست و به احتمال فراوان تخم ها خورده میشوند

چنانچه از تخمها مقدار زیادی توسط حرکات ماهیها در نقاط دیگر آکواریوم پاشیده شده است و امکان جابجایی تخمها نیست، در اینصورت بهتر است ماهیهای مولد را از آنجا به آکواریوم آماده دیگری بآرامی انتقال دهید (آکواریوم باید از قبل کاملا آماده و مهیا شده باشد)

چنانچه تخمها بصورت مرتب و منظم بر روی تخته سنگ چیده و چسبیده شده اند. می توانید بآرامی سنگ تخمها را به آکواریومی با مشخصات آب تخمها که از قبل آماده کرده اید منتقل سازید. در هر دو حالت تفاوتی وجود ندارد و معمولا نتیجه یکسان حاصل خواهد شد. چیزی که مهم است باید حتما تخمها از دسترس ماهیها دور شوند و آنها را با شرایط و اصول صحیح نگهداری کنید. برای آکواریوم تخمها حتما باید اکسیژن کافی قرار دهید، چنانچه آب تخمها شیری رنگ است علاوه بر استفاده از فیلتر در آکواریوم مقداری از اب را نیز به ارامی تعویض کنید. سپس به آب تخمها داروی متیلن بلو اضافه می کنیم. هجوم و حمله قارچها به تخمها باعث فساد آنها می شود و برای اینکه آسیبی به تخمها وارد نشود حتما توصیه میشود از متیلن بلو استفاده کنید. بعضی اوقات تخمها آنقدر نزدیک به هم و گاهی هم روی یکدیگر چیده شده اند که چنانچه یک تخم مورد هجوم قارچها قرار بگیرد خیلی سریع بقیه تخمها هم با لایه های ابری سفید رنگی پوشیده می شوند، که در واقع مورد هجوم و حمله قارچها قرار گرفته اند و بدین صورت باعث فساد تخمها خواهد شد. بصورت تجربی بدست آمده است که اگر هر روز مقداری از آب تعویض و مقداری داروی متیلن بلو تازه حل شده به آب تخمها اضافه شود بسیار ایده ال خواهد بود، همچنین در مواقعی که شرایط آکواریوم تخمها وضعیت خوبی ندارد میتواند این عمل بسیار مفید باشد

از آنطرف دیگر ماهیهای مولد هستند که باید آنها را بآرامی انتقال دهید و آکواریوم آنها مرتب و منظم باشد. تغذیه در تخم ریزی برای مراحل بعدی آنها نقش مهم و سرنوشت سازی دارد. باید دقت کنید آنها را ضعیف یا بیمار نکنید که در اینصورت مدتی تخم نخواهند ریخت. آنهایی که به مولدین اسکار فقط ماهی رودخانه می دهند باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند. اول اینکه ماهیهای رودخانه ای ممکن است حامل امراض و بیماریهایی باشند که با ورود آنها به آکواریوم مولدین خیلی زود محیط آنها را آلوده میکنند. بنابراین حتما باید از سلامت ماهیهای رودخانه‌ای اطمینان حاصل کنید و دوم اینکه می توانید به ماهیهای رودخانه ای غذاهای مقوی و انواع ویتامینها و املاح مورد نیاز را بدهید. سپس با در اختیار گذاشتن ماهیهای رودخانه ای برای اسکارها آن ویتامینها و املاح مفید را به ماهیهای اسکار مولد انتقال دهید که باعث تقویت و رشد و سلامت آنها شود.

خب حالا باز می گردیم به آکواریوم تخمها

تخمها در آکواریومی قرار گرفته اند که اولا آب آن شفاف، زلال و تمیز است و سختی آب تخمها بین ۵ تا ۸ درجه DH است. در اینصورت معمولا سه روز که بگذرد تخمها می ترکد و شروع به باز شدن میکند. از روز چهارم لاروها روی سنگ در حالیکه از سر چسبیده به تخته سنگ هستند دم تکان می دهند که تعداد تخمهای باز شده بر روی تخته سنگ مشخص می شود. کم کم از سنگ جدا می شوند و با یک شنای کوتاه دوباره به کف می افتند. بهتر است ارتفاع آب را حداکثر به ۱۵ سانتیمتر برسانید و اکسیژن آب به اندازه کافی باشد و تغییرات فیزیکوشیمیایی نداشته باشید. لارو اسکار در زیر شکمش دارای کیسه زرده مجهز و کاملی است که تا چهار روز غذایش را تأمین می کند. توجه کنید چنانچه آب بر اثر تجزیه تخمهای فاسد شده آلوده باشد، لاروها بی حال و کسل می شوند و متابولیسم (جذب کیسه زرده) بخوبی انجام نمی گیرد و ممکن است لاروها تلف شوند. در اینصورت باید اقدام به تعویض آب لاروها کنید(آب باید آماده و مهیا باشد).

در این مدت چهار روز بعد از تولد هیچ غذایی نباید به لاروها بدهید تا کیفیت اب پایین نیاید. چنانچه تعداد لاروها زیاد است بهتر است آنها را در چندین آکواریوم پخش کنید و فضای کافی برای رشد و فعالیت آنها با توجه به تمام نکات ضروری واجب در مورد نگهداری آنها را انجام دهید. می دانید بهترین غذا برای لاروهای تازه از تخم در آمده می تواند نوزادان میگو باشد که باید از قبل تدارک دیده باشید. مقدار نوزادان میگو را باید به حساب بریزید زیرا اگر اضافه تر وارد آکواریوم لاروها بریزید، بعد از چند ساعت نوزادان میگو در آب شیرین می میرند و در آب تجزیه می شوند و باعث آلودگی و فساد آب می شوند و در نتیجه این آلودگی ها به لاروها اثر می کند و باعث تلفات آنها خواهد شد. بنابراین غذا دادن لاروهای اسکار باید با دقت و حوصله انجام شود. چنانچه اکسیژن محلول در آب لاروهای اسکار کم باشد خیلی زود دچار عوارض و تلفات زیادی خواهند شد که اگر کمبود اکسیژن در آکواریوم لاروها را سریعا تأمین نکنید خیلی از لاروها تلف خواهند شد. در مواردی که تشخیص می دهید آب لاروها آلوده شده است بهترین راه علاج جابجایی بچه ماهی ها به مکان جدید و با آب سالم و تمیز و آماده است یا حداقل مقداری از آب آنها را باید تعویض نمائید و مقداری هم داروی متیلن آبی یا داروهای مناسب درمانی به آب اضافه کنید.

توجه: هر چه سطح وسیعتری برای تعداد کمتری لارو اسکار در نظر بگیرید درصد خطاهای شما کمتر مشکل ساز میشود و دیرتر باعث تلفات آنها خواهد شد و در نتیجه تعداد بیشتری از آنها دوران لاروی خود را با موفقیت پشت سر می گذارند.

بعد از ۱۵ روز که دوران لاروی اسکارها تمام می شود مقاومت آنها بیشتر خواهد شد و به دوران بچه ماهی وارد می شوند در این مرحله مقاومت بیشتری دارند. ایجاد شوک و استرس و تغییرات سریع در خواص و شرایط آب و کمبود اکسیژن محلول در آب اگر باعث تلفات بچه ماهیها نشود احتمال کج شدن اندامهای بدن بخصوص دهان بچه ماهیها را باعث خواهد شد که هر چه بچه ماهیها بزرگتر می شوند کج بودن دهانشان مشخص تر می شود که در حال حاضر این عارضه را بعنوان سکته کردن ماهی می دانند در حالیکه اگر در اوایل زندگی لاروها و در دوران بچه ماهی کلیه نکات گفته شده را رعایت کنید قطعا چنین عوارضی برای ماهیها بوجود نخواهد آمد. مسئله مهم دیگر که باید گفته شود سوء تغذیه بچه اسکارها است. تغذیه نامناسب و اشتباه باعث می شود اسکارهای گرسنه به همدیگر حمله کنند و در وحله اول چشم هم جنسان خودشان را می خورند. بنابراین بعد از مدتی اکثر بچه اسکارها چشم نخواهند داشت و کور شده اند. اگر تمام نکات و اصول تکثیر و پرورش اسکارها را بخوبی رعایت کنید در آنصورت پرورش اسکار برایتان خیلی آسان خواهد بود. دقت کنید همیشه برای اسکارها باید فضای کافی در نظر بگیرید تا آنها با نشاط و سرحال باشند و خیلی سریع و زود رشد کنند. زنجیره کنترل و مراقبتهای ویژه را که شامل اکسیژن کافی، نور کافی، تغذیه مناسب و مقوی با غذاهای زنده، آب سالم و تمیز، فیلتر مناسب، جلوگیری از بروز حوادث مانند ایجاد شوک و استرس و تغییرات سریع DH آب، PH آب، درجه حرارت آب و کنترل و پیشگیری امراض و بیماریها که همه این عوامل را باید بدقت توسط شما رعایت و منظم باشد. در هر صورت چنانچه با هر حالت غیر عادی که منجر به تلفات بچه اسکارها مواجه شدید باید تشخیص صحیح بدهید که:

۱- یا آب آلوده شده است.

۲-آیا غذا دادن اشکال دارد.

۳-آیا درجه حرارت آب اشکال پیدا کرده است.

۴-آیا DH آب تغییر کرده است.

۵-آیا به ماهیها شوک وارد کرده اید.

۶-آیا ماهیها در خطر ابتلاء به یک بیماری هستند.

و…..

بعد از تشخیص، سریعا اقدام به برطرف ساختن مشکل کنید و پیشگیری لازم برای جلوگیری از ادامه تلفات آنها را بعمل آورید.

موفق باشید

در صورت کپی برداری لینک onlypet.ir را یاداور شوید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,134 دیدگاه در “تکثیر ماهی اسکار

  1. مهران

    سلام اسکار چند بار توانایی تخم ریزی را دارد

    پاسخ
  2. __mahdi

    دوستان من چند تا سوال راجب اسکار و تکثیرش داشتم
    ۱)میشه ماهی در حالت بالغ خرید و با هم جفت زد؟
    ۲)بعضی از ماهی فروش ها میگن اسکار های ما جفتن از کجا بفهمیم؟
    ۳)برای تانک بچه ماهی اسکار یا هون لارو ها میشه از اب لوله کشی اسفاده کرد یا باید اب خاص باشه؟
    ۴)سن حیون رو چطور بفهمیم مثلا طرف میگه یه جفت دارم از کجا بفهمیم جفت اون جوانه و توانایی تولید مثلش بالاس؟
    ۵) برای جفت انداختن و تقویت ماهی برای تخم گذاری چکار باید کرد؟
    ۶)هر جفت بالغ چند لیتر فضا نیاز دارند؟
    ممنون میشم پاسخ بدید دوستان

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ۱- بله
      ۲- طی چند دقیقه در مغازه اکواریومی نمیشه فهمید و باید اعتماد کرد. با این حال سیکلیدهای جفت کنار هم قرار میگیرن و باهم حرکت میکنن.
      ۳- از همون اب اکواریومی که داخلش متولد شدن یا مولدها رو نگهداری میکنید.
      ۴- نمیشه فهمید و باید اعتماد کرد.
      ۵- غذای متنوع و مقوی مثل ارتمیا.
      ۶- حداقل ۱۵۰ الی ۲۰۰ لیتر.

      پاسخ
      1. __mahdi

        اقا شهریار اگه یه جقت کمتر تخم بزارن میشه با تقویت کردن تعداد تخم هاشون رو بیشتر کرد؟

        پاسخ
      2. __mahdi

        یه سوال دیه دوست عزیز اسکار جفت زدنش سخته؟؟ یا میشه با ترفند هایی جفتش کرد اینو یادم رفت بپرسم
        :)

        پاسخ
      3. شهریار (onlypet.ir)

        فکر نمیکنم.
        با تغذیه مناسب میشه تقویتشون کرد و تخم گذاشتن یا نذاشتنشون که دست شما نیست و نمیتونید بگین بهشون که کمتر تخم بزار یا نذار تا تقویت بشی😁
        اسکار هم نه جفت زدن و تکثیرش خیلی سخت نیست. شما نر و ماده بالغ داشته باشید با اکواریوم بزرگ و دکور جفت میشن. اگه اکواریوم کوچیکه یا دکور نداره هم با گذاشتن شیشه بینشون و برداشتن شیشه میشه جفتشون زد.

        پاسخ
  3. Metallica

    سلام من قصد دارم دوتا اسکار مولد بخرم یک آکواریوم دارم ابعادش طولش ۱۵۵ عرضش ۴۰ ارتفاع ۶۰ داخل این آکواریوم یک اسکار ۲۵ سانتی دارم با یک اسکار ۲۰ سانتی و یک کت آفریقایی ۲۲ سانتی و یک پولی پتروس ۲۱سانتی دارم میخواهم اسکار های جدید مولدی که وارد میکنم اول داخل یک تشت ۳۰۰ لیتری بگذارم که تخم بگذارند بعد وارد آکواریوم اصلیم کنم آیا در این صورت مشکلی پیش نمیاد چه فیلتری باید برای این ۳۰۰ لیتر آب بگذارم و هر وقت برای تخم ها باید چند لیتر تشت را تعویض کنم آیا اگر باز هم مولد هایم میخواستند جفت گیری کنند باید به تشت انتقالشان بدهم مشکلی پیش نمیاد مثلاً تعویض جا باعث استرس نمیشود آیا اگر انتقال دادم استرس گرفتند باید بگذارم تا چند روز عادت کنند و منتظر بمانم تخم بگذارند آیا میشود برای تخم ها از ماهی لجن خوار استفاده کرد یا لجن خوار تخم هارا می‌خورد

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب نمیدونم چه نوع تشتی هست و بیشتر به وان میخوره ۳۰۰ لیتر. به هر حال نیازه کل تجهیزات یه اکواریوم رو اونجا هم فراهم کنید. بخاری، اکسیژن، و حتی به مسائلی مثل کیفیت اب هم توجه کنید و سیستم فیلتراسیون مناسبی داشته باشه. مثل فیلتر سطلی یا تاپ فیلتر قوی با مخزن بزرگ.
      به هر حال با جابجایی ماهی اونجا حتما دچار استرس میشن و قرارم نیست همون فرداش تخم گذاری کنن و ممکنه مدت زیادی طول بکشه تا به فکر تولید مثل بیفتن. لجن خوار هم قاعدتا تخم ها رو میخوره یا باعث میشه خود اسکارها بیخیال تخم ها بشن.

      پاسخ
  4. Metallica

    تشتم طولش ۱۴۴ سانت است عرض ۷۰ ارتفاع ۳۸ بعد اگر فیلتر ۲۰۰۰ لیتر بگیرم خوب است با بخاری ۳۰۰ وات بخاری را دارم فقط فیلتر را میگیرم بعد باید برای مولد ها فقط یک سنگ بگذارم که روی آن جفت گیری کنند

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خوبه. یه تاپ فیلتر تهیه کنید که جای مدیا داشته باشه. کف رو هم ماسه یا شن بریزید و چند تا صخره یا گیاه مصنوعی بزارید که احساس ارامش کنن. بله یک سنگ صاف بزارید برای تخم ریزی اوکی هست.
      اگرجه میگم شما که این همه زحمت میکشید یه اکواریوم تهیه میکردید بهتر بود به جای تشت. یه درپوش هم تشت نیاز داره. ممکنه بپرن بیرون. مخصوصا ارتفاعشم کمه. هر دفعه هم که برین بالا سرشون یک استرسی میگیرن. به هر حال….

      پاسخ
      1. Metallica

        قبلاً قبل از اینکه آکواریوم بخرم داخل اون تشت ۱۰ تا ماهی اسکار داشتم تا حالا نپریده بودند بیرون حالا چان دارید شما می‌گویید چشم حتما میگذارم بعد محیط شأن تاریک باشد یا روشن

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          مخزن نگهداری از ماهی ها درپوش نداشته باشه ریسک بزرگیه. مخصوصا هنگام تولید مثل و جفتگیری اسکار احتمال اینکه یکدفعه و ناخوداگاه بپرن بیرون چند برابر افزایش پیدا میکنه.

          پاسخ
          1. Metallica

            چشم پس حتماً میگذارم آیا باید نور هم باشد به چه میزان

            پاسخ
            1. شهریار (onlypet.ir)

              نور انچنانی و تخصصی نیاز نیست ولی باید محیط مخزنشون روشن و تاریک بشه که شب و روز داشته باشن. نمیشه همیشه تاریک باشه یا همیشه روشن.

              پاسخ
  5. آرش

    سلام وقت بخیر
    اسکار از چند وقتی بالغ میشه؟
    بنده تازه یک جفت خریدم
    میخوام تکثیر کنم
    فقد میخوام بدونم چند وقتی بالغ میشن.
    ایا غذای بیومار برای رشد بیشتر تاثیر داره؟

    پاسخ
    1. (SINA)

      سلام
      ماهی اسکار در سن ۱۸ ماهگی بالغ میشه .
      بله غذای بیومار برای اسکار مفیده .

      پاسخ
    2. Mani mani mani

      بستگی داره بیومارتون اصل فرانسه باشه یا نه. غذاهای پروتئینی استفاده کنید مثل انواع میگو ها و کرم ها که هم بصورت منجمد هم خشک در دسترس هستن. میکس دل و آرتمیا منجمد هم خوبه. بیومار اصل و فیک رو نمیشه تشخیص داد. فیک هم بود مهم نیست اینارو در کنار هم استفاده کنید عالی میشه فقط کرم خومی منجمد هغته ای یبار بیشتر ندین پیشنهاد من اینه که کلا ندید و بجاش از بقیه استفاده کنید

      پاسخ
  6. محسن

    سلام به همه دوستان
    من دوتااسکار دارم تایگر و آلبینو هر دوتا ماده هستن
    تا حالا دو تا اسکار نر گرفتم و انداختم با اسکار تایگر با هم جفت میخورن واسشون سنگ میذارم شروع میکنن رقص و تمیز کردن سنگ همه کارای عادی که یه جفت انجام میدن رو انجام میدن ولی موقع تخم ریزی لوله اسکار نر در نمیاد!
    موقع تخم ریزی اسکار نر مثل بقیه اسکار ها روی تخم ها بعد از ماده حرکت میکنه و.. . یعنی همه چیز طبیعی ولی لوله نر در نمیاد تخم ها هم بعد پنج روز شروع به قارچ زدن میکنن و خراب میشن یعنی بارور نمیشن
    هر ۱۵ رو هم اسکار ماده تخم ریزی میکنه
    میخواستم بپرسم چی کار کنم؟ تا حالا دوتا نر انداختم ولی جواب نگرفتم
    کار خاصی باید انجام بدم؟
    باید اسکار نر رو دوباره عوض کنم؟
    از نظر تغذیه هم عالی هستن و از غذای دست ساز و زنده و..
    . هم بهشون میرسم

    پاسخ
    1. Mani mani mani

      متیلن بلو به تخما میزنید؟؟ لوله اسکار نر اونقد بزرگ نیس که براحتی دیده بشه همینکه از رو تخما رد میشه مطمئن باش بارور کرده مشکل شما قارچ زدن تخماعه

      پاسخ
      1. محسن

        تخم اسکار نهایتا سه روزه در میاد
        من تخم ها رو با متیلن بلو تا پنج روز بدون قارچ زدن در شرایط مناسب نگه میدارم ولی بعدش شروع میکنن خراب شدن
        اسکار نر رفتارش طبیعی آروم بعد از ماده از روی تخم ها رد میشه ولی لوله اش بیرون نمیزنه یه ذره اونم میشه نادیده گرفت
        چون من دیدم لوله نر تقریبا اندازه لوله ماده و باریکتر
        چون الان بار سوم که تخم میذارن و هچ نمیشه
        عجیب اینجاست که نر خیلی بیشتر از ماده حرکات جفت گیری و تمیز کردن سنگ رو داره!
        از ماده که خیالم راحت، از تخم ها هم همینطور
        فقط میمونه نر
        چه راهکاری پیشنهاد میدین؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          اگه پنج روز از تخم ها میگذره و بار سوم هم هست که همین شرایط رو تجربه کردید احتمالا مشکل از نر هست. یا نر اسپرم نمیزنه یا حتی اون اسکارتون هم نر نیست! یا به بلوغ جنسی نرسیده! یا حتی عقیم هست یا … در این شرایط ابتدا نر رو عوض میکنن و سپس ماده.

          پاسخ
          1. محسن

            سلام
            مواردی که گفتین درسته ممکنه هر کدوم از اینا باشن
            از ماده که مطمئن هستم چون قبلا ازش تخم گرفتم و هچ شدن با یه نر دیگه یک سال پیش
            ماهی نر رو هم از کسی گرفتم که گفت جفت بودن و ازشون تخم گرفته و هچ شدن ولی اسکار ماده پرید بیرون و مرد
            میگفت از نر خیالت راحت باشه
            حالا مافرض رو بر این بگیریم که هر دو نر و ماده اکی باشن
            چه کارایی باید انجام بدم که نر هم در تخم ریزی شرکت کنه و لوله اش دربیاد؟
            اخه تمام رفتار های یک نر رو موقع تخمریزیی انجام میده!
            یکی از دوستان گفت آب رو سبک کنم ایا تاثیر داره؟ چون من تاحالا همش از اب لوله فقط استفاده کردم، اهواز
            یکی دیگه گفته ممکنه انگل یا قارچ داشته باشه ایا ممکنه؟
            ظاهر ماهی که خوب، زنگ و بدن، اشتها همشون خوبن
            من میخوام یکی دو بار دیگه با ماده بذارمش که تخم ریزی کنه و بهش فرصت بدم😄
            گفتم توی این دو بار چه کارهایی انجام بدم که نر شرکت کنه توی تخم ریزی؟
            کارهایی که دارم انجام میدم یکی سبک کردن آب، یکی استفاده از ویتامینe، استفاده از غذای زنده و تقویت ماهی
            این رو هم بگم الان که یک هفته از تخم ریزی قبلی گذشته اسکار نر شروع کرده به رقص و لرزش و تمیز کردن کف!
            سه بار قبل هم اشتیاقش از ماده خیلی بیشتر بود!
            لطفا موارد رو بخونین و راهنمایی کنین

            پاسخ
            1. شهریار (onlypet.ir)

              والا اسکاری که همه رفتار تولید مثل رو انجام میده بغیر از اسپرم پاشی یکم عجیب هست. حالا در هر شرایطی که قرار داشته کلا رفته به سمت تولید مثل ولی قدم اخرو برنمیداره و این عجیبه. به هر حال تست کنید شاید نتیجه داد. هم تغذیه و هم مشخصا اسکار در طبیعت در اب خنثی یا با سختی پایین زندگی میکنه و میتونه مفید باشه. فقط دقت کنید اسکاری که الان به شرایط ابی شما کاملا عادت کرده و اداپته شده یک دفعه سختی رو کاهش بدید نتیجه عکس میده.

              پاسخ
  7. Reza

    سلام من ۷ تا اسکار دارم یک سالی از شون گذشته وشایدم بیشتر ولی مطمئنم که یکی شون یک سال نیمش هست چون خیلی وقت دارمش سایز شم از اونا یکم بیشتر سایزهمشون شون از ۲۵ سانت هستن دوتا لجن خارم دارم کنارشون کف آکواریم خالی سنگ شن نداره می خواستم بپرسم از کجا بفهمم جفت خوردن ؟ باید جداشون کنم سنگ بزارم کف آکواریم یا هنوز زوده

    پاسخ
    1. alirezaj

      برای تکثیر بهتره فقط جفت مولد کنار هم باشند.
      علایم جفت خوردن هم مدام کنار هم بودن و انتخاب محدوده هست.
      باقی سوالهای شما هم در مقاله پاسخ داده شده.

      پاسخ
      1. Reza

        یعنی باید یک جفت همین جوری از توشون جدا کنم بزارم توی آکواریم دیگه تا تخم بزارن

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          میتونید اینکارو انجام بدید یا اینکه در حالت ایده ال تر و برای جلوگیری از به تاخیر افتادن تولید مثل باقی ماهیای کنارشون رو خارج کنید و در مکان دیگه ای نگهداری کنید. مشخصا برای تولید مثل موفق بغیر از مولدها، ابزی دیگه ای نباید کنارشون باشه.

          https://www.onlypet.ir/post-367/%d8%aa%da%a9%d8%ab%db%8c%d8%b1-%d9%85%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%a7%d8%b3%da%a9%d8%a7%d8%b1/#comment-205613

          پاسخ
  8. Reza

    خیلی ممنون سایت تون خیلی مفید جامع است . من که به آکواریم اسکار نگاه کردم رفتار جفت گیری اینا ازشون ندیدم فقط شنا می کنن
    حالا از هم جدا شون می کنم .

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ممکنه هنوز بالغ نشدن؟ اسکار در ۱۸ ماهگی الی دو سالگی بالغ میشه. همچنین باید شرایط تولید مثل رو محیا کنید. سنگ صاف، کیفیت اب، وجود رژیم غذایی مناسب.

      پاسخ
  9. امیر

    سلام خدمت دوستان
    من دو تا اسکار دارم که از بچگی باهم بزرگ شدن
    چند وقته کارای عجیبی انجام میدن
    یکی تایگر البینو هست یکی تایگر ساده
    چندین بار دیدم که داشتن اون سنگ کف اکواریوم رو تمیز میکردن(سنگ صاف گذاشتم واسشون واسه تخم ریزی)
    و همینطور وقتی کت های افریقایی میرن اونجا اسکار سیاهم شروع میکنه به زدنشون تا وقتی که از اون ناحیه دور نشن میزنتش
    و شبها بیشتر این کارو انجام میدن
    و بعضی وقتا اسکارا خودشونو میلرزونن و بادهن همو میزنن کنار ودعوا میکنن و رنگشونو کم رنگ و پر رنگ میکنن
    امکان دارن جفتگیری باشه؟یا دعوا؟یا ممکنه دهنشون باکتری گرفته بخاطر همین لباشونو تمیز میکردن؟
    لطفا جوابمو بدین
    اسکار سفیده مادست انگار(مطمئن نیستم چون لوله هاشون شبیه همه)
    و سیاهه نر هست انگار(مطمئن نیستم چون لوله هاشون شبیه همه)
    و اینکه لوله های جفتشون بزرگه و بیرون زده تقریبا
    سایز اسکار سیاه حدود ۲۴و اشکار سفید ۲۰ یا ۲۱
    تشکر فراوان🌹

    پاسخ
    1. ناشناس

      سوالات خیلی سخته 😂 ماهم مجبوریم با حدس و گمان جواب بدیم . کاش فیلم یا عکس بود . تشخیص جنسیت اسکار همینجوری سخته از رو عکس تو سن کم هم سخته . میگیرن سر و ته میکنن اسکار اونطوری میشه یکم تشخیص داد…سر نر یکم گرد تره لبش کلفت تره ولی میگم تو سن کم اصلا معلوم نیست ..جفت گیری اسکار اولش قبل اینکه جفت شن یه دعوای تمام عیار در حد مرگه که میزنن حسابی !!! که خیلیا فکر میکنن چیز دیگش که بعد چند ساعت یا چند روز ماده آروم میشه و تا نر نزدیکش میشه دهنش باز میکنه واسش دمش میلرزه 😂 خیلی خنده داره این حرکتشون … کت آفریقایی رو هم کم کم سعی کن باهاش خدافظی کنی تا شر نشده ..

      پاسخ
  10. امیر

    سلامی دوباره
    قبلا بالا ازتون سوال پرسیدم و ممنونم که جواب دادیدالان سوالی دیگر دارم
    اینکه اسکار سیاهم(که بنظر میاد نر باشه)امروز داره کت افریقایی هارو میزنه قبلا به این شدت نبود امروز اینطور شده و دیگه اسکار سفید(فکر کنم مادست) رو کاری نداره و نمیزدنتش فقط دمشو میلرزونه و تغییر رنگ میده
    اماده تکثیر هستن؟
    پریشب اسکار سیاهه داشت سنگرو تمیز میکرد باز
    ممنونم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ممکنه. سایز و سنشون چقدره؟ ایا نر جایی رو تمیز کرده؟ گودالی کندن یا سنگ صافی چیزی دارن و تمیز کردن؟ نشانه های تولید مثل زیادن و باید بررسی کنید. یک نمونه رو خودتون گفتید. سن و سایزشون هم اوکی باشه بله ممکنه بخوان تولید مثل کنن.
      کت افریقایی هم شب ها بخدمت اسکار میرسه. احتمالا خیلی کوچیکه که کتک میخوره.

      پاسخ
  11. امیر

    سلام اقا شهریار
    سایز نر سیاه حدود ۲۴ یا ۲۵واسکار ماده سفید۲۰ یا ۲۱ یا شاید کمی بیشتر
    سنشونم حدود ۱ سال نیم یا شاید کمی بیشتر
    بله همین الان داشت سنگ کف اکواریوم ( سنگه صاف و تخته و واسه تخم ریزی گذاشتم)رو داشت تمیز میکرد و بهش نگاه میکرد
    بله کت افریقایی هاهم اذیت میکنن باید ردشون کنم برن
    سایز کت افریقایی ها حدود ۳۰ سانته

    ولی یک مورد هست که منو به شک انداخته اینکه لوله هاشون تقریبا شبیه هم و بزرگه ولی واسه سیاهه بیشتر زده بیرون ولی واسه سفیده کم
    ممنونم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب پس احتمالا نزدیک تولید مثلشون هست. ضمنا شده که دوتا ماده هم دقیقا رفتار جفت رو نشون بدن و هر دو تخم بریزن! دیگه صبر کنید ببینید چی میشه. ما اینجا یه چیزی بگیم که این نره یا اون ماده یا …. چیزی حل نمیشه. خودتون باید صبر کنید و ببینید نتیجه چی میشه.

      پاسخ
  12. امیر

    سلام اسکار سفید مادم غذا خوریش نصبت ب قبل خیلی بیشتر شده این طبیعیه؟

    پاسخ
    1. Mani mani mani

      اسکار بازها معتقدن اسکار نمیخوره که سیر بشه میخوره که غذا تموم بشه 😂 هر وقت دیدین اشتهاش کم شده باید دنبال مشکل باشید نه وقتی اشتهاش زیاده

      پاسخ
  13. مهراد

    سلام
    اسکار های نر و ماده من یک ساله که جفتن و حدودا ۲۵ سانتی متر هستن. در ضمن یه اسکار دیگه هم هست و یک ماهی خیلی گوشه گیر که علاقه خاصی به تاریکی داره.
    حدود یک هفته پیش روی یک سنگ ساف ولی شیب دار تخم ریزی کردن و من تخم هارو یا مولد هارو به جای دیگه منتقل نکردم بعد از سه روز دم نوزادها از تخم ها زد بیرون و تقریبا نصفشون هم پنبه ای شکل شده بودن. و بعدش ماهی های مولد اونهارو با دهانشون به زیر سنگ انتقال دادن و تا فردا صبحش اوضاع به این شکل بود و ماهی گوشه گیر هم پشت یک سنگ نزدیک تخم ها مخفی شده بود
    فردا صبحش هیچ خبری از تخم ها نبود و تخم های باقی مونده همه پنبه ای شکل بودن
    برای تخم گزاری بعدیشون باید تخم ها جدا بشن و اینکه تخم گزاری بعدیشون ممکنه چه قدر دیگه باشه؟
    مننون از شما

    پاسخ
    1. مهراد

      و این که داروی خاصی نیاز دارن برای جلوگری از پنبه ای شدن؟ من یک جایی خونده بودم که پدر و مادر خودشون فاسد هارو جدا میکنن و سخت نگرفتم. ولی اسکار های من این کار رو نکردن و بقیه هم پنبه ای شدن. و این اسم این بماری قارچه یا چیز دیگه ای؟

      پاسخ
      1. مهراد

        و اینکه غذای طبیعی بهشون نمیدم ولی غذاشون غذای فراوری شده مخصوص ماهی اسکاره و هر شش ماه یک با تموم میشه و دوباره تهیه میکنم نژادشون سلطتنتیه یا حداقل فکر میکنم

        پاسخ
      2. syna

        سلام
        باید دما رو ۲۸افزایش بدید و به اب داروی متیلن بلو اضافه کنید .
        البته انشالله دفعه بدی .

        پاسخ
        1. مهراد

          دما حدود ۲۸ هست ولی دارویی نریختم
          ممنون از راهنمایی شما

          پاسخ
      3. شهریار (onlypet.ir)

        برای پیشگیری از قارچ زدن تخم ها حتما به ابشون متیلن بلو بزنید. کیفیت بالای اب و استفاده از متیلن بلو باعث میشه تخم ها قارچ نزنن. در غیر اینصورت دیر یا زود تخم ها سفید میشن یا همون حالت پنبه ای که فرمودید بهشون دست میده. البته تجربه اسکارها هم در باله زدن دور تخم ها و گردش اب در اون منطقه و جداسازی و پاکسازی تخم های خراب نقش مهمی داره.

        پاسخ
        1. مهراد

          باتشکر.
          امروز ماده ام بعداز اون بیماری قارچ تخم ها کنار یه نر دیگه میره و یه کارهایی مثل تیک عصبی میکنه.میتونه نشونه جفت گیری باشه؟
          البته هنوز جفت قبلیش رو در کنارش داره

          پاسخ
          1. شهریار (onlypet.ir)

            با نر دیگه خیر. البته جفتتون میتونن مجددا شروع به تخم ریزی کنن اما اینکه با وجود جفت یکدفعه بره با نر دیگه جفت بشه احتمالش خیلی کمه.

            پاسخ
            1. مهراد

              باتشکر از پاسخگویی شما.
              دیروز همه ی اسکار ها باهم جنب و جوش خیلی زیادی انجام دادن و آب به تلاطم افتاد و در ضمن شیشه بخاری هم که خیلی مقاوم بود رو هم شکستن. (قبل از اینکه اتصالی کنه بیرون آوردمش) این نشونه چیه؟ ممکنه از استرس باشه؟
              البته الان بخاری هم ندارن و تلاشم رو میکنم که زودتر خریداری کنم.

              پاسخ
              1. Naveed

                ممکنه از استرس باشه یا عدم رعایت تغذیه به موقع که بخاطر گشنگی اینطوری میکنن بعضی وقتا بخاطر غذاهایی که رنگ ماهی رو تقویت میکنن هم میشه که هورمون رو بالا میبره و ماهی وحشی میشه به نوع غذاتون هم توجه کنید.شاد زی و مهر افزون

                پاسخ
  14. Nima

    میشه تخم اسکار هارو که روی سنگ هست ازشون جدا کنم توی ۲۰ لیتری و کنار تخم ها سنگ هوا بزارم؟اگه میشه چه دوزی متیلن بلو استفاده کنم؟

    پاسخ
    1. Matin 1387

      برای چی جدا کنید؟؟ همون جا کنار والدین باشه بهتره خودشون نگهداری کنن الته اگر دفعه اول تخم ریزیشونه ممکنه خراب کاری بکنن ولی بعد از چند دفعه میبینید خودشون دیگه از بچه ها نگهداری میکنن تا سایز یک بندی
      در مورد متلین هم شنیدم تا اندازه ای که یکم اب رنگ ابی بگیره نه خیلی

      پاسخ
      1. Nima

        ممنون. ترسم از خورده شدن تخم ها شب توسط کت فیش بود که همه رو خورد😬

        پاسخ
  15. Nima

    میشه از مالاشیت گرین به جای متیلن بلو استفاده کرد برای جلوگیری از قارچ زدن تخم ها؟

    پاسخ
    1. alirezaj

      سلام
      تاثیر مخربی روی تخم ولارو داره.متیلن بلو بهتره یا حداقل فرمالین یا آکروفلاوین.

      پاسخ
  16. الهه

    سلام میشه خواهش کنم منم راهنمایی کنید، خیلی ناراحتم، حدود هشت عدد ماهی گرین ترور که خودم از تخم ریزی تاحدود دو سال که دیروز میشد رو خودم بزرگشون کردم ، حدود ۱۷ سانت میشدن ماهی هام، خیلی کله های خوشگلی هم زده بودن. دیروز بعد از تعویض اب یهو بدون دلیل چهارتا از بهترین ماهی هام، جلوی چشم خودم مردن😭😭😭😭😭😭😭😭😭
    میخواستم خواهش کنم که هم اگر دلیلش رو میدونین بهم بگین و هم اینکه چه اقدامی میتونستم انجام بدم که اون لحظه که داشتن جون میدادن😭😭😭 چکار باید میکردم که این اتفاق نیفته

    پاسخ
    1. ناشناس

      تغییر پارامترهای اب و شوک به ماهی با تعویض اب دلیل اصلی تلفات بوده. شما نباید یکدفعه کل ابو عوض میکردی
      کلر هم دلیل دیگه میتونه باشه و باید سیف کننده استفاده میکردی

      پاسخ
  17. نادر

    سلام من دوتا ماهی اسکار دارم که هردو تخم گذاری میکنه علت این چیه درضمن بعد تخم گذاری تخمشان را میخورن یکی جوابم بده ممنون میشم

    پاسخ
    1. alirezaj

      سلام
      وقتی بیان میکنید هر دو تخم میگذارن یعنی هر دو ماده هستند.پس تخمها هم هچ نمیشه.

      پاسخ
      1. دانیال

        سلام من یک اسکار تایگر ماده‌ی خیلی وحشی ۲۳ سانتی دارم ومی خوام اسکار تکثیر کنم من ماهیم رو از وقتی ۱۰ سانتی بود داشتم به نظر شما برای تکثیر یک نر بگیرم براش یا همدیگه رو می زنند و یکی می میرد یا بفروشمش و یک جفت بگیرم آخه دلم نمی آید از بچگی بزرگش در ضمن آکم ارتفاع ۴۵ عرض ۵۰ و طول ۶۰ هستش و در دارم هست

        پاسخ
        1. م.یگانه

          سلام. شما باید ابتدا یک آکواریوم بزرگتر تهیه کنید. در این اندازه که گفتید تکثیر کار بسیار مشکلی هست. حتما نیاز نیست نر و ماده از اول با هم باشند فقط باید بعد از اضافه کردن همدیگه رو قبول کنن که آن هم با شیشه گذاشتن و کارهای اینچنینی شدنی هست. اما در حجمی که شما دارید استرس زیادی بهشون وارد میشه و کیفیت آب هم بعد از تخم ریزی به شدت پایین میاد که باعث از بین رفتن تخم ها یا خوردن اونا میشه

          پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *