فیتوپلانکتون ها و انفوزوئرها

فیتوپلانکتون ها و انفوزوئرها جزو شناخته شده ترین موجودات ریز ابزی هستند که به عنوان غذای لارو ماهیان مورد استفاده قرار میگیرد. همانطور که اطلاع دارید لارو بسیاری از ماهیان برای رشد و نمو نیاز به غذای مقوی و زنده دارند و به خاطر جثه و دهان کوچکشان قادر به تغذیه هر نوع غذایی نیستند و به همین دلیل برای تغذیه از موجودات بسیار ریز میکروسکوپی مانند انفوزوئرها، روتیفرها یا فیتوپلانکتون ها استفاده میشود

به ادامه متن توجه کنید

اب سبز

اکثر تکثیر کنندگان با تجربه از اهمیت موجودات زنده و ریز میکروسکوپی در رشد و نمو لارو برخی از ماهیان اطلاع دارند در صورتی که برخی از تکثیر کنندگان خانگی یا کم تجربه غذاهای شناخته شده تر مانند ارتمیا را به عنوان غذای لارو ماهیان میشناسند و کمتر اسم فیتوپلانکتون ها ، انفوزوئرها، روتیفرها و …. را شنیده اند. باید دقت داشت که همه ماهیان قادر به تغذیه ارتمیا در چند روز اول پس از جذب کیسه زیر شکم نیستند و نیاز است این دسته از ماهیان با غذاهای بسیار ریز تغذیه شوند تا کمی سایز بگیرند و سپس از غذاهای بزرگتر مانند ارتمیا و ….. استفاده شود. اکثر ماهیان کوچک اب شیرین مانند فایتر، گورامی، خانواده زبراها، تتراها، برخی بارب ها و …. پس از تولد قادر به دریافت ارتمیا نیستند و حتما برای بقا نیاز به غذاهای بسیار ریز دارند و در اینجاست که اهمیت این موجودات ریز و میکروسکوپی مشخص میشود

ابتدا در مورد شناخته شده ترین موجودات ریز ابزی که برای تغذیه لاروها استفاده میشوند به چند تعریف میپردازیم

فیتوپلانکتون ها: فیتوپلانکتون ها (Phytoplankton) دسته ای از پلانکتون ها هستند که قادر به خودپروردگی میباشند و قادرند با استفاده از نور خورشید فتوسنتز کنند و غذا تولید نمایند که این غذا هم به مصرف خود و هم به مصرف موجودات دیگر میرسد. اغلب این موجودات بسیار ریز هستند و با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند اما اگر تعداد بسیار زیادی از آنها در آب تجمع داشته باشند ممکن است رنگ آب را سبز (به خاطر داشتن کلروفیل) یا به رنگهای دیگر کنند و گاه منجر به بروز پدیده شکوفایی جلبکی یا کشند سرخ شوند. ضمنا دسته ای دیگر از پلانکتون ها، زئوپلانکتون ها هستند که از فیتوپلانکتون ها تغذیه میکنند (منبع: ویکی پدیا).

انفوزوئرها: انفوزوئرها یا مژه دارن (infusoria) یک اصطلاح گروهی برای موجودات بسیار ریز ابزی میباشد مانند جلبک های تک سلولی، مژک دارن، تک یاخته ها و …. که در استخرها یا برکه های اب شیرین وجود دارند. حداکثر تراکم انها در فصل بهار است ولی در سایر فصول و حتی زمستان هم یافت میشوند. برخی از گونه های انها به صورت گروهی زندگی میکنند و معمولا با رنگ زنگ زدگی در سطح اب دیده میشوند(۲۰۰۰,yani et al) (منابع: ویکی پدیا و ماهنامه علمی تخصصی ابزیان زینتی)

حال پس از اشنایی با فیتوپلانکتون ها و انفوزوئرها در ادامه به روش های پرورش انها میپردازیم

روش های پرورش فیتوپلانکتون ها: برای تولید فیتوپلانکتون ها میتوان مقداری اب دیکلره که در ان مقداری کود حیوانی استفاده شده است را در مجاورت نور خورشید قرار داد تا پس از چند روز شاهد سبزی اب و تولید فیتوپلانکتون ها باشیم. با توجه به اینکه فیتوپلانکتون ها مواد معدنی اب را دریافت میکنند و از طریق نور و فتوسنتز به بقا ادامه میدهند میتوان مقداری از اب اکواریوم که حاوی مواد معدنی و مناسب برای کشت فیتوپلانکتون ها میباشد را در مجاورت نور قرار داد تا به همان نتیجه، یعنی تولید فیتوپلانکتون ها و اب سبز برسیم. باید دقت داشت دمای اب قرار گرفته در مجاورت نور نباید بیش از حد بالا برود، همچنین استفاده از ظرف شفاف و با دربی گشاد و باز برای تولید اب سبز توصیه میشود. وجود شعله کم اکسیژن، باکتری های مفید و نیترات و همچنین دی اکسید کربن در تولید اب سبز نقش بسزایی را ایفا میکنند، طبق تجربه اکثر افرادی که در تولید اب سبز به موفقیت رسیده اند از اب سیفون شده اکواریوم استفاده نموده اند و افرادی که از اب لوله کشی برای تولید اب سبز استفاده نموده اند یا موفق نشده اند یا موفقیت دیرهنگام داشته اند.

با وجود اینکه بسیاری از تکثیر کنندگان اب سبز را جزو بهترین گزینه برای تغذیه لاروهای کوچک میدانند در برخی از منابع و در گفتگوهای علمی از عدم هضم این غذا برای برخی از لاروها نیز مطالب زیادی نقل شده است. به هر حال انچه که مسلم است برای تغذیه لاروها از قدیم الیام تا به امروزه و حتی در محصولات تجاری از اب سبز به عنوان یک غذای مناسب برای سایز گیری لاروهای کوچک یاد شده است و تکثیر کنندگان هم از این روش سالیان سال لاروهای خود را بزرگ کرده اند

روش های پرورش انفوزوئرها برای تغذیه لاروها: برای تولید انفوزوئرها میتوان مقداری غذای پوسیده داخل ظرف اب ریخته و ان را در مجاورت هوا قرار داد و پس از چند روز اقدام به استحصال انفوزوئرها نمود. برای این منظور میتوان یکی دو برگ کاهو را زیر نور افتاب یا روی رادیاتور شوفاژ خشک کرده و پس از خرد کردن انرا روی سطح ظرف اب مورد نظر پاشید. میتوان کاهو، اسفناج و سایر برگ ها را نیز به صورت خام بکار برد ولی تا وقتی که این برگ ها به خوبی در اب پوسیده و تخمیر نشوند، رشد و نمو انفوزوئرها شروع نخواهد شد. حلزونها با خوردن گیاهان و دفع ان به صورت نیم هضم شده ، رشد و نمو انفوزوئرها را سریع مینمایند.

روش دیگر تولید انفوزوئرها ریختن اب جوش روی علف خشک و نگهداری ان برای مدت چند روز میباشد. در این روش نیز میتوان به مقدار زیاد از این غذای زنده برای نوزاد ماهی ها تهیه نمود. در اب استخر ماهیان گرمسیری که نیز کود دهی صورت می پذیرد همزمان با تولید فیتوپلانکتون ها ، انفوزوئرها نیز تولید میشوند که در هر استکان اب این استخر مقدار زیادی انفوزوئرها وجود دارد که البته به سبب وجود انواع الاینده ها و انگل ها اینکار توصیه نمیشود.

اگر بخواهیم تولید انفوزوئرها را در داخل اکواریوم تکثیر ماهی که قرار است به زودی لارو در ان ظاهر شوند، افزایش دهیم، میتوان یک یا دو تکه کاهوی پوسیده در داخل ان قرار داد. با این کار نه تنها اب اکواریوم خراب نخواهد شد بلکه به اندازه کافی غذای زنده ریز برای نوزادها تولید و تامین خواهد شد، بدون شک اگر کاهوی پوسیده زیادی در اکواریوم ریخته شود باعث الودگی اب ان و در نتیجه مرگ و میر احتمالی نوزادها خواهد شد (۲۰۰۰,yani et al) (منبع: ماهنامه علمی تخصصی ابزیان زینتی)

در اخر یک سوال: آیا بغیر از روش های بالا محصولی تجاری برای تسریع و تولید انفزوئرها و فیتوپلانکتون ها برای تغذیه لاروها موجود است؟؟

پاسخ این سوال یک بله بزرگ است. شرکت های معتبر اکواریومی برای تغذیه لاروها محصولات فوق العاده ای را معرفی کردند که حاوی تمام نیازهای بچه ماهیان برای رشد و نمو است. به طور مثال محصول sera micron  که در ادامه معرفی میشود جزو محصولات شناخته شده میباشد که به سادگی بدون دردسرهای تولید فیتوپلانکتون ها و انفوزوئرها میتواند مورد استفاده قرار گیرد. دقت داشته باشید قصد ما از معرفی این محصول تاکید یا تبلیغ بر این برند و محصول ان نیست و فقط به عنوان نمونه این محصول موفق برای علاقه مندان معرفی شده است و تصمیم گیری در خرید و انتخاب برند مورد نظر به عهده شماست.

  

.

توضیحات sera micron به نقل از بروشوز محصولات سرااین محصول یک غذای کاملا پودری ایده ال برای تمام بچه ماهی های انواع تخم گذار تا اندازه ۶ میلیمتر بوده و تحریک کننده رشد میباشد. از این غذا جهت تغذیه ارتمیای کشت شده (از روز سوم به بعد) نیز استفاده گردیده همچنین جهت تغذیه بی مهرگان اب شور نیز مناسب میباشد.

 

 

کپی برداری با درج تمامی اسامی و منابع یاد شده در مقاله بالا و درج لینک منبع(onlypet.ir) مجاز میباشد

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

337 دیدگاه در “فیتوپلانکتون ها و انفوزوئرها

  1. artin

    من همیشه همینطوری جابجا میکردم و مشکلی هم پیش نمیومد. این سری اینطوری. اینه رو هم همیشه نمیزارم. اولین بار بود. گفتم شاید بهتر بشن و از اون حالت دربیان.
    هشت تا از ماهیام مردن که دوتاشون از بهترین ماهیهای مولدم بودن.
    الان برای اینکه بیشتر نمیرن چیکار کنم؟
    فقط تو رو خدا زود ج بدید
    اگه بازهم همچین چیزی دیدم باید چیکار کنم که حالشون خوب بشه؟
    راستی دارو یا چیزی هست که تقویت کنه ماهیها رو و رنگشونو خوب کنه؟
    اصلا تو اکواریوم داروی خاصی باید ریخته بشه؟
    لطفا یه شماره از خودتون بهم بدید که از طریق لاین و تلگرام بتونم ارتباط داشته باشم در مواقع ضروری

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ضمن عذرخواهی خواهشا شماره موبایل خودتون رو ندین و سوال تکراری نپرسید و برای دریافت پاسخ صبر کنید در اولین فرصت و طی ۲۴ ساعت بهتون پاسخ میدیم بنده شماره و سوال تکراری شما رو حذف کردم.
      قرار نیست دائم آن لاین باشیم و یا از طریق تلفن هم پاسخ بدیم باید صبر کنید ضمنا با ۲۴ ساعت هیچ اتفاقی نمیوفته و نمیشه از وقوع چیز خاصی جلوگیری کرد.
      الان چیز جدیدی نمیتونم بگم خدمتتون و همون جواب قبلی هست.
      در مورد رنگ بهتره کیفیت آب رو بالا نگهدارید و غذای متنوع به ماهی هاتون بدین هرچند غذاهای رنگ بسیاری در بازار موجوده اما بیشتر جنبه تجاری دارن و بهتره مصرف نکنید.
      در مورد دارو تا مجبور نشدین و تا زمانیکه بیماری رو تشخیص ندادین هرگز از هیچ دارو و مکملی داخل آب استفاده نکنید چون همگی کیفیت آب رو پایین میارن و ماده شیمیایی هستن.

      پاسخ
  2. artin

    من همیشه همینطوری جابجا میکردم و مشکلی هم پیش نمیومد. این سری اینطوری. اینه رو هم همیشه نمیزارم. اولین بار بود. گفتم شاید بهتر بشن و از اون حالت دربیان.
    هشت تا از ماهیام مردن که دوتاشون از بهترین ماهیهای مولدم بودن.
    الان برای اینکه بیشتر نمیرن چیکار کنم؟
    اگه بازهم همچین چیزی دیدم باید چیکار کنم که حالشون خوب بشه؟
    راستی دارو یا چیزی هست که تقویت کنه ماهیها رو و رنگشونو خوب کنه؟
    اصلا تو اکواریوم داروی خاصی باید ریخته بشه؟
    لطفا یه شماره از خودتون بهم بدید که از طریق لاین و تلگرام بتونم ارتباط داشته باشم در مواقع ضروری

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست خوبم لطفا” به نکاتی که دوستان خدمتتون عرض میکنن توجه بفرمایید . از دادن شماره به شما دوست عزیز و تمامی کاربران و مهمانان عزیز معذوریم و تنها راه ارتباطی همونطور که دوست خوبم آقا مجتبی خدمتتون عرض کردن همین سایت هستش .
      دوست عزیز همونطور که آقا مجتبی خدمتتون عرض کردن و منم با نظر ایشون کاملا” موافقم ، اینه که شما شوک های شدیدی پی در پی به ماهی هاتون وارد کردید . الان هیچ کاری نمیشه براشون کرد جز اینکه کاری بهشون نداشته باشید و میزان نور تانک رو به صفر برسونید !!!
      سعی کنید دیگه ماهی هاتون اینطوری شوکه نشن که بخواهید واسه درمانشون کاری انجام بدید !!!
      آکواریوم به جز مقدار کمی نمک (( با تناسب به حجم تانک )) و باکتری ساز به هیچ داروی دیگه ایی نیاز نداره !!!
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      خواهشا سوال تکراری نپرسید دوست عزیز در بالا جواب دادم خدمتتون.

      پاسخ
  3. artin

    سلام.
    چند تا سوال درمورد فلاور داشتم.
    ۱_ بهترین نژادشون چیه؟
    ۲_ نگهداریش سخته یا اسون؟
    ۳_ تا چه مدت میشه کنار هم چندتاشونو نگهداری کرد که نزنن همو؟
    ۴_ چطور میشه نژادشونو وقتی بچه هستن تشخیص داد؟
    ۵_ نرو ماده بچه ها رو چطور باید فهمید؟

    پاسخ
  4. یاشار

    درود
    ۱ – از نظر من نژاد زد زد ، گلدن مانکی و گلدن بیس
    ۲- نه زیاد اما باید کیفیت آب رو بالا نگهدارید
    ۳ – فکر نگهداری چندتا فلاور در کنار هم دیگه رو از سرتون بیرون کنید . اگرم شدنی باشه ب صورت موقت اونم در بچگی
    ۴ – تشخیص دادن نژادشون در بچگی تقریبا” سخته . تشخیص جنسین ماهی نیز در بچگی کاری سخت و دشواره
    موفق باشید

    پاسخ
  5. artin

    ممنون یاشار جان.
    من درحال حاضر گوپی نگه میدارم. یه وان ۳۴۰ لیتری هم دارم میگیرم. میخوام تحقیق کنم ببینم فلاور به صرفه هست یا نه؟
    فلاور رو دوست دارم ولی خیلی گرونه. برای همین میخوام بچه بگیرم بزرگ کنم. او تانکی که دیدم امکان تقسیم هستش. فقط میخوام بدونم تا چه مدت باهم سازگار هستن که اگه تلفات دادم تانکم خالی نمونه. و ترجیحا میخوام دو تا نر بگیرم یه تا ماده که در اینده جفت بخورن.
    میشه یه راهنمایی کلی کنی که چطوریه؟ اصلا خوب هست اینکار؟ میشه موفق شد؟ چه مدت طول میکشه بالغ بشه؟
    خلاصه من هیچی درموردش نمیدونم. فقط علاقه دارم بهش و به نظرم سودم داره. نظر شما چیه؟

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست خوبم تکیر فلاور زیاد جالب نیست و به ندرت حتی بچه هاشون شبیه والدین میشن . نگهداری ۲ تا نر بالغ در یک تانک مساویست با تلفات و درگیریهای خونین مخصوصا” اگه بالغ باشن !!! فلاور معمولا” پس از ۱ سال به بلوغ میرسه و برای تکثیر آماده میشه اما تکثیرشون زیاد جالب نمیشه البته این نظر منه !!!
      شما یه نر و دو یا سه تا ماده تهیه کن بزار نر خودش ماده رو انتخاب کنه بعد دوتا ماده ی دیگه رو رد کنید بره ، اما تاکید میکنم دوست عزیز تکثیر فلاور اصلا” به صرفه نیست و هیچ توجیه اقتصادی نداره !!!
      موفق باشید

      پاسخ
    2. .sina

      سلام همون طور که دوست خوبم اقا یاشار گفتن تکثیر فلاور جنبه اقتصادی نداره ولی برای تجربه و علاقه خوبه . اگر هم برای جنبه اقتصادی باشه دردسر داره وقت زیادی میخواد فضای زیادی میخواد و هزینه بالا که هم جفت خوب باید خرید هم به بچه ها رسیدگی کرد تا به درد بخور باشن.فلاور نر هم اصلا نمیشه باهم نگه داشت حتی قبل از بلوغ بین بچه فلاورای خودم درگیری شدید بود با اینکه به بلوغ نرسیده بودن به خاطر همین یکی که از همه بزرگ تر بود بقیه رو کشت الانم همون یدونه مونده .اصلا نمیشه چنتا فلاور نر رو کنار هم نگه داشت.
      موفق باشید

      پاسخ
  6. mohama123456

    سلام چند تا فلاور نر رو باهم نمیشه در ۱ مخزن نگهداری کردبله میشه موفق شد زیاد طول نمیکشه بالق بشن به تانک هم بستگی داره

    پاسخ
  7. سپهر

    سلام من همون طور که توی صفحات قبل گفتین توی سه تا بطری نوشابه که بالاش بریده شده بود از اب اکواریوم ریختم و توی یکی کاهوی خشک شده توی یکی کاهوی تازه و یکی اب خالی ریختم الان بعد از گذشت یک هفته اب کمی سبز شده اما بوی خیلی بدی میده ایا می شه از این اب استفاده کرد برای لارو ماهی ها.بطری ها پشت پنجره و جلوی نور غیر مستقیم هستن

    پاسخ
  8. سپهر

    کسی جواب مارو نداد ها بچه فایتر هام دارن تلف میشن

    پاسخ
    1. hamed aqua

      سلام.
      بخاطر این تاخیر پوزش میطلبم.
      از اون ظرفی که کاهوی تازه و سبز شده کمی در اختیارشون قرار بدید.
      و همچنین میتونید از غذایی که به فایتر بالغتون میدید پودر کنید و در اختیارشون قرار بدید.
      اما اگه باز هم تصمیم دارید از آب سبز استفاده کنید یک برگ کاهو رو چند ثانیه داخل آب در حال جوش بندازید و در ظرفی که از آب آکواریوم پر شده در پشت پنجره یا جایی که نور مستقیم بهش برسه قرار بدید تا زودتر آب سبز درست شه و مثل الان برای مدت زیادی مجبور نباشید صبر کنید که آب بوی بدی به خودش بگیره

      پاسخ
  9. ali

    با سلام ببخشید یک سوالی داشتم در مورد آب سبز من یک بار تخم های ماهی آنجل رو که باز شدند بعد از شنای آزاد اون ها تخم میگو براشون باز کردم اما بعد چند روز که گذشت نمی دونم نتونستن تخم میگو ها رو بخورن یا مشکل دیگه ای براشون پیش اومده بوده بعد مردن همگی شون البته اینو هم بگم من چون اکواریومی دیگری نداشتم مجبور شدم در یک سطل اون هارو از مادر پدرشون جدا کنم و از آب خود آکواریوم اصلی آب بردارم و همچنین براشون اکسیژن و بخاری هم گذاشته بودم که دماشون روی ۳۰یا ۳۱بود حالا سوالی که برام پیش اومده آیا برای هچ شدن تخم ها باید از اکواریوم استفاده میکردم و اینو هم بگم که من از میتیلن بلو هم برای ضد عفونی تخم ها همون اول استفاده کرده بودم و سوال دیگرم اینکه آیا بهشون باید آب سبز میدادم اگه آب سبز میخواستم بدم چه مقدار و در چند وعده و به چه مدت باید باشه و این قضیه هم برای تخم میگو ها به چه صورت است و آخرین سوال اینکه وجود چوب از نوع آفریقای یا دیگر چوب ها در اکواریوم آیا مزیت دارد یا بیشتر جنبه زیبای دارد و برای ماهی های آنجل مفید است یا خیر و دیگه اینکه چوب آفریقایی یا هر نوع چوب دیگر اگر خواستیم تهییه کنیم باید چه ویژگی ها و چه نوع کیفیت و مرغوبیتی داشته باشد.
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    با تشکر از مدیر محترم سایت
    با تشکر

    پاسخ
  10. ali

    ببخشید یک سوال دیگه رو فراموش کردم ببرسم وقتی که لارو ها آنجل شروع به شنای آزاد میکنن باز هم به آب باید متیلن بلو اضافه کرد یا خیر و دیگر اینکه بعد از چه مدتی باید تغذیه بچه ماهی هارو با غذای اصلی مثل بیومار یا گاماروس یا غذا های دیگر تغذیشون کرد.

    با تشکر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      دلیل مرگ و میر بچه میتونه علل مختلفی داشته باشه. یکیشم تغذیه است. به نظرم تو یه سطل نمیشه از بچه ماهی ها نگهداری کرد و پسماند غذایی و فضولات به سرعت کیفیت اب رو دچار مشکل میکنن و لاروهای انجل هم حساس هستند و به سرعت با مرگ و میر دسته جمعی مواجه خواهید شد.
      بچه های انجل هم بعد از جذب کیسه زرده میتونن ارتمیای تازه هچ شده(تاکید میکنم تازه هچ شده) رو بخورن و در این خصوص مشکلی نیست با این حال میتونید در چند روز اول از اب سبز هم جهت اطمینان استفاده کنید. کافیه دو سه بار در روز یه استکان از اب سبز رو منتقل کنید به اکواریوم لاروها و قبل از هر دفعه هم مقداری سیفون داشته باشید. ضمنا همیشه استفاده از اب سبز هم موفقیت امیز نیست.
      چوب های طبیعی هم مطمئنا در شیمی اب و تعدیل پی اچ تاثیر گذارن و برای ماهیا هم بسیار مفید و ارامبخشه. مخصوصا گونه های امریکایی مثل انجل و دیسکس. میتونید از ابنوس یا سایر کنده های تجاری استفاده کنید.
      زمانی که لاروها شنای ازاد کردن دیگه نیازی به متیلن بلو نیست. یکم که سایز گرفتن. بعد از پنج روز تا یک هفته که با ارتمیا تغذیه شدن میتونید از سایر غذاها هم استفاده کنید. از همون روز اول هم میشه استفاده کرد به شرط اینکه ماهی غذا رو بگیره که متاسفانه غذا رو نمیگیرن

      پاسخ
  11. aaf

    با سلام
    برای تهیه آب سبز در بالا توضیح داده بودید که کاهو را روی شوفاژ گذاشته تا خشک شود و سپی کاهو خشک شده به صورت پودر بر روی آب می ریزیم.چند روز کاهو خشک شده باید داخل آب بماند تا تبدیل به آب سبز بشه.در صورتی که وقت نباشد راهی سریع تر برای تهیه آب سبز است که به لاروهای آنجل بدهم .چون یک دفعه که درست کردم کاهو خام رابا مقداری آب آکواریوم مخلوط کردم ودر معرض هوای آزاد گذاشتم بعد از ۲ هفته یک لایه سفید بر روی آب گرفته بود .کاهو ها کاملا پوسیده شده بودند و آب اش هم بوی بدی می داد آیا این آب سبز را می توان به بچه آنجل ها داد و اگر می شود سریع ترین راه برای تهیه آب سبز با ذکر تمامی نکات از دوستان ممنون می شوم بنده را کمک نماید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ببینید کاهو رو میشه پودر کرد و آب سبز درست کرد ولی در ظرف جداگانه نه در همون تانک بچه ماهی ها فکر میکنم در جایی پرسیده بودین پودر برگ کاهو رو بریزید داخل آب که بنده گفته بودم خیر نمیشه ؟؟؟!!!
      پس در ظرف جداگانه اب سبز درست کنید از آب خود آکواریوم بردارید و برک کاهو اضافه کنید و ظرف رو داخل آفتاب قرار بدین ضمنا اگر درصد نمک کم باشه و یا صفر باشه زودتر آب سبز میشه.

      پاسخ
  12. aaf

    با سلام.وقتی کاهو خشک شده را در ظرف جداگانه از آب آکواریوم ریختیم ودر معرض نور آفتاب قرار دادیم بعد از چند روز می توان استفاده کرد به عنوان آب سبز. و در سوال بالا آبی سبزی که قبلا درست کرده بودم لایه سفیدی بر روی آن تشکیل شده و بوی بدی هم می دهد آیا از آب سبز می شه استفاده کرد یا خراب شده است باید ریخت دور برای تغذیه لاروهای آنجل

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      دو تا سه روز بعد به اندازه کافی انفوزوئرها در اب رشد میکنن و یک هفته تا ده روز بعد هم فیتوپلانکتون ها که در این زمان اب سبز رنگ میشه و میتونید به عنوان اب سبز استفاده کنید.
      اگه اب سبز بیش از حد بمونه چون در یه محیط بسته و کوچیکه روش سفید میشه و کپک میزنه و بوی بدی میگیره و بهتره از اون استفاده نکنید، با این حال با پذیرفتن ریسک میتونید هم استفاده کنید و بارها مثلا خودم استفاده کردم و موردی هم نبوده. قشنگ ابو صاف کنید و استفاده کنید. کلا این روش برای اب سبز همین شکلیه و قرار نیست یه اب سبز تمیز و بدون بو و …. تولید بشه که ادم خودشم هوس کنه که بخوره!

      پاسخ
  13. hamidrezabml

    با سلام من یک گل داشتم که میخواستم قلم بزنم گذاشتم توی یه شیشه تا ریشه بزنه بکارم .
    اما ۲،۳ماه گذشت و من یادم رفت بکارم و وقتی آب رو دیدم سبز شده بود و توش کرم سفید هم وجود داشت.
    آیا این آب رو میشه به لارو ها داد من به بچه گوپی هام دادم و سالم موندن.
    با تشکر از سایت خوبتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه بهتره استفاده نکنید چون ممکنه کلی باکتری مضر و انگل اونجا پرورش داده باشین و برای لاروها مشکل ایجاد کنه.

      پاسخ
  14. hamidrezabml

    سلام
    اگر آب سیفون شده رو کاهو خشک شده رهم توش بریزی هم فیتوپلانگتون تشکیل میشه هم آنفوزوئر؟؟

    پاسخ
    1. hamed aqua

      سلام
      ممکنه فیتوپلنگتون به مقدار خیلی کمی تولید میشه
      بهتره برای تولید فیتوپلنگتون و آنفوزوئر از ظرف های جدا استفاده کنید
      چون فیتوپلنگتون به آفتاب نیاز داره و آنفوزوئر خیر

      پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      یه فنجون از اب سبز رو به اب تانکر بچه ها منتقل کنید. دفعه بعد کمی سیفون و اب تازه جایگزین بشه و مجددا یه فنجون اب سبز. بعد از دو سه روز که لاروها کمی سایز گرفتن هم ارتمیا رو شروع کنید و دیگه اب سبز استفاده نکنید. اگه امکان پذیره از اکواریوم های کوچیک بدون بستر و تجهیزات برای پرورش لاروها در روزهای ابتدایی استفاده کنید تا کنترل لاروها ساده باشه

      پاسخ
  15. hamidrezabml

    سلام
    ببخشید من زیاد سوال میکنم چه مقدار باید توی آب ریخت ما که اونا رو نمیبینیم؟
    فیتو پلانکتون مقوی تره یا آنفوزوئر؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      فیتوپلانکتون ها رو بهتره برای لارو لابیرنت دارها مثل فایتر و گورامی استفاده کنید. انفوزئورها هم برای سایر ماهیای ریز مثل تتراها. در کل فرقی هم نداره و نمیدونم کدوم مقوی تره یا کدوم بهتره یا کدوم از ماهیا راحتر میتونن غذا رو بگیرن و …. کلا نتیجه گرفتن از اب سبز و انفوزوئرها و این نوع تغذیه کردن ها کمی دشواره و یه موقع جواب میده، یه موقع جواب نمیده، برای بچه های سیکلیدهای بزرگ از هر نوعی که باشه میتونید تغذیه رو از ابتدا با ارتمیا انجام بدید. اما برای ماهیای خیلی کوچیک مثل فایتر، گورامی، تتراها، رنگین کمان ها و …. که برخی ها اصلا تکثیر بسیار سختی دارن و با مرگ دسته جمعی روبرو میشن و هر کسی قادر به تکثیر نیست میتونید از اب سبز، انفوزوئور، زرده تخم مرغ یا هر تکنیکی به ذهنتون میرسه تا کمی سایز بگیرن استفاده کنید. تکثیر این نوع ماهیا در تانک های گیاهی بهترین نتیجه رو میده چون در این نوع تانک ها غذا به اندازه کافی خود به خود تولید میشه.
      در مورد مقدار هم یه فنجون به اب تانک اضافه کنید. در کامنت قبل توضیح بیشتری دادم

      پاسخ
  16. یاسین

    سلام
    ایا میشه بجای کاهو از برگهای جدا شده ی گیاهان طبیعی داخل اکواریوم استفاده کرد؟

    پاسخ
  17. hamidrezabml

    سلام
    شما میگید برای تهیه فیتو پلانگتون بهتره از آب سیفون شده استفاده کنیم اونوفت فضولات ماهی ها هم همراه باید سیفون کشیده میشن دیگه مشکلی ایجاد نمیکنه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا برای دریافت پاسخ صبر کنید و سوال تکراری نپرسید.
      خب برای همین وجود فضولات گفته میشه از آب سیفون شده آکواریوم استفاده کنید تا خیلی زودتر فیتوپلانگتون ها تشکیل بشن و زودتر تکثیر بشن. البته نه اینکه کلا از فضولات سیفون کنید از کف آک آب سیفون کنید کافیه و نیازی نیست سیفون رو زیر شنها بزنید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *