بیماری های رایج چشمی ماهی ها

بیماری های چشمی در صورت رعایت اصول بهداشتی به ندرت در ماهیان دیده میشوند ولی وجود دارند و گه گاه شاهد بیماری های چشمی هستیم بعضی از این بیماری ها به سهولت درمان میشوند و بعضی دیگر تا مرگ ماهیان و سرایت به سایرین پیش رفته و تلفات جبران ناپذیری به یار می اورند.در این قسمت سعی شده بیماری های چشمی رایج و راه های پیشگیری و درمان ان را به صورت خلاصه برای علاقه مندان قرار دهم امید است مورد توجه قرار گیرد

به ادامه متن توجه کنید


 انواع بیماری های چشمی ماهیان:

میتوان بیماری های رایج چشمی ماهیان را به سه دسته تقسیم کنیم

  • بیماری برامدگی چشم (pop eye)
  • ابری شدن یا ایجاد پرده روی چشم
  • کور شدن یک چشم یا چشم ها

برامدگی چشم ماهی: در این بیماری یکی از چشم ها یا هر دو چشم ماهی به صورت کاملا محصوص بیرون زده و دور تا دور چشم نوار سفید رنگ یا پوستی شکلی نمایان میشود.دلیل بیرون زدگی چشم ها عوامل متعددی دارد که نسبت به سایر علائم بیماری باید تشخیص داده شود ولی در اکثر موارد عامل اصلی این بیماری باکتریایی میباشد که بر اثر شرایط نامناسب اب و عدم رعایت نکات بهداشتی ایجاد شده است.گاهی اوقات بیرون زدگی چشم ها بر اثر حساسیت و یا ضربات به چشم پدید میاید.به هر حال منبع بیماری باید مشخص گردد.

بیرون زدگی چشم

راه های پیشگیری:

  • سیفون کردن مرتب اب اکواریوم و ایجاد شرایط بهداشتی اب
  • عدم ایجاد استرس و سازگار نمودن اب برای ماهی تازه خریداری شده یا ماهیی که از یک اکواریوم به اکواریوم دیگر انتقال میابد
  • رژیم غذایی مناسب و غنی از ویتامینها مخصوصا ویتامین A
  • سازگار بودن ماهیان در یک تانک (عدم نگهداری ماهیان جنگجو با صلح جو)

درمان برامدگی چشم ماهی: متاسفانه از نظر عملی درمان بیماریبیرون زدگی چشمبه ندرت ثمر بخش بوده مخصوصا در مواردی که علائمی همچون گیجی ماهی و بی اشتهایی و عدم تحرک ماهی نیز نمایان شده باشد و اکثرا مداوای ان با عدم موفقیت همراه است.این بیماری در صورتی کشنده نیست که علائم فوق هنوز ظاهر نشده و ماهی در ابتدای بیماری به سر میبرد ولی درمان قطعی عملی برای ان نیز سخت است و با وجود اینکه منشا از بین میرود ولی چشمها مدتها به همان حالت باقی میماند.در صورت عدم درمانی مناسب بیماری به سایر نقاط بدن نیز سرایت کرده و باعث مرگ ماهی میشود ولی میتوان با درمان انتی بیوتیکی منشا بیماری را از بین برد و از مرگ ماهی جلوگیری کرد ولی بیرون زدگی چشم ماهی و برگشتن ان به صورت اولیه به ندرت اتفاق می افتد.

میتوان از انتی بیوتیک هایی مانند کلرامفنیکل یا تتراسیکلین استفاده نمود.روش درمان میتواند تا ۳ الی ۵ روز ادامه داشته باشد در صورتی که از تتراسیکلین استفاده میکنید یک چهارم اب به صورت روزانه باید تعویض گردد.

ابری شدن یا ایجاد پرده روی چشم: شاید راحت ترین بیماری چشمی برای درمان ابری شدن چشم ماهی باشد این بیماری بر اثر عدم شرایط مطلوب و بهداشتی اب پدید می اید و به راحتی در مراحل اولیه قابل درمان است

ابری شدن چشم ماهی

علائم بیماری ابری شدن چشم ماهی:

  • کدر شدن و حالت سفیدی روی چشم ماهی (ابری شدن چشم)
  • تحرک کمتر ماهی

درمان بیماری ابری شدن چشم ماهی: نیازی به قرنطینه کردن ماهی وجود ندارد و میتوان با تعویض نسبی اب و اضافه نمودن نمک بدون ید و داروی متیلن بلو به اب این بیماری را درمان نمود.در طول درمان بهتر است دمای اب را تا ۳۲ درجه بالا ببرید و نور اکواریوم را قطع کنید. این بیماری را با انتی بیوتیک ها در مراحل پیشرفته درمان میکنند

کور شدن یک چشم یا چشم ها: کور شدن یک چشم یا چشم های ماهی به ندرت اتفاق می افتد و بر اثر عدم تغذیه صحیح و کمبود ویتامین ها به وجود می اید. بهترین راه درمان تغذیه غنی شامل ویتامین ها مخصوصا ویتامین A و ایجاد شرایط بهداشتی و مناسب اب است.بهتر است در طول درمان تابش نور به اکواریوم را قطع کنید. متاسفانه درمان این بیماری مدت زیادی طول خواهد کشید

یکی دیگر از مواردی که بعضی از دوستان برای درمان ان سوال میکنند کور شدن چشم ماهی بر اثر ضربات به اجسام نوک تیز و بیرون امدن چشم ماهی توسط سایر ماهان است. که باید عرض شود متاسفانه شانس سالم شدن چشم ها بسیار کم و تقریبا محال است

کپی برداری با درج لینک منبع (onlypet.ir ) بلامانع است

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

498 دیدگاه در “بیماری های رایج چشمی ماهی ها

  1. سینا

    برای درمانش چقدر باید استفاده کنم دمای اب چجوری باشه باید قرنطینه بشه?? اگه میشه یکم بیشتر توضیح بدین تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای تورم چشم ماهی ور حمام تتراسیکلین بدین به مدت ۳ الی ۵ دقیقه و تنها یک مرتبه یک کپسول در یک لیتر آب کافیه. روش صحیح حمام دادن ماهی رو از تالار مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
      1. سینا

        نمی‌دونم چه جوری داره خود به خود ترمیم میشه چشماش داره کم کم به حالت طبیعی برمیگرده(دور چشمش فعلا سیاه)تحرک داره مثل قبل میشه فقط بعضی اوقات می‌ره کناره کوزه اقا مجتبی مگه امکان داره ماهی دوباره خودش و ترمیم کنه در همه لحاظ

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          ترمیم که بله و ابزیان استادش هستن. البته اگه اسیب فیزیکی باشه و مثلا باله، پولک، سیبیلک و …. اسیب فیزیکی دیده باشه ترمیم میشه. احتمالا ماهی شما هم اسیب فیزیکی دیده بوده و بیماری نبوده یا اگه بیماری بوده به دلایلی بیماری از بین رفته و اسیب دیدگی ها داره ترمیم میشه.

          پاسخ
  2. Sepehr

    سلام
    من داخل یه اکواریوم حدودا ۱۰۰ لیتری دو تا اسکار و یه کت فیش دارم چند روزه هردو چشم ماهی ماده ابری شده و منم داروی متیلن بلو به اب اضافه کردم دما هم روی ۲۷ تا ۲۸ به جز دوتا گیاه هیچ دکوری ندارم ولی اصلا خوب نمیشه تازه بدترم شده دما هم بالاتر نمیره چون جای اکواریوم سرده و نهایتش همون ۲۸ میشه راهنمایی کنین که چطور درمانش کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کیفیت آب پایینه حتما یک سوم سیفون بزنید و کیفیت آب ر وبالا ببرید و ماهی رو یک مرتبه حمام تتراسیکلین بدین فقط به مدت ۳ الی ۵ دقیقه و نه بیشتر بعدا صبر کنید تا بهبودی حاصل بشه اما حتما کیفیت آب باید بالا باشه در غیر اینصورت درمان نمیشه و حتی کور میشه.

      پاسخ
  3. Sepehr

    سلام مجدد
    اقا مجتبی من ۲۰ درصد ابو سیفون کردم یه حمام تترا سایکلین هم به ماهی دادم تو یه سطل اب چند تا کپسول ریختم و متیلن بلو هم به مقدار زیاد ریختم و فقط حواسم پرت شد و ده دقیقه موند ولی با وجود این که دوزش بالا بود کج نشد بعد از حمام خارجش کردم و به تانک منتقلش کردم رفته کف اب تند تند نفس میکشه البته الان چون شبه رفته کف اب دو سه ساعت پیش مثل همیشه شنا میکرد مقدار کمی هم متیلن بلو داخل تانک هست الان باید چیکار کنم دیگه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب زیادی حمامش دادین فعلا کاری نمیشه کرد و باید صبر کنید و ببینید چی میشه خدا کنه زنده بمونه و شوک زیادی بهش وارد نشده باشه.

      پاسخ
  4. Mohammadnori

    سلام
    فلاورم یه چشش زده بیرون و دهنش ۳ روزه نمیبنده و غذا هم نمیخوره انگل روده ای رو درمان کردم این افتاده ب جونش پیش لبش و چشش هم باد کرده و مشکیه چیکار کنم زود بگید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      کیفیت اب رو بالا ببرید و از یه انتی باکتریال تجاری استفاده کنید. اکثرا بیرون زدگی چشم و ورم های اینچنینی منشاء باکتریایی داره.

      پاسخ
  5. Sepehr

    سلام
    اون اسکارم که بالا هم شرایطشو گفتم همچنان همون طوریه رنگش پریده بی حاله غذا نمیخوره تقریبا هر ثانیه هم دو بار نفس میکشه و کف ابه هیچکاری نمیتونم براش انجام بدم؟
    رفتم نمک بخرم از عطاری گفت نمک دریا دارم ولی ید طبیعی داره اونو بریزم اشکالی نداره ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باید از نمک بدون ید استفاده کنید البته نمک دریا معمولا بدون ید هست مگر اینکه روی بسته بندی نوشته باشه ید دار.
      آکواریوم فروشی ها نمک بدون ید دارن مخصوصا اونهایی که ماهی آب شور میفروشن.

      پاسخ
  6. فرشته

    سلام
    یکی از ماهی های دم چتریم مدتیه مردمک چشمش نیست چشمش هنوز سیاهه ولی توش خالیه انگار مردمکش نیست.
    مشکل چیه؟ چرا اینطوری شده؟ توی آک فقط گلدفیش نگهداری میکنم وسایل نوک تیز هم نیست.
    چشمش ضعیف شده ولی خداروشکر هنوز میبینه احتمالا با همآن چشمی که سالمه. باید موقع غذادادن خیلی هواشو داشته باشم. فکر نمیکنم بشه درمانش کرد ولی اگه امیدی به درمان هست لطفا بگید.
    ممنون

    پاسخ
    1. amiresmaili

      سلام
      چشم ماهی شما عفونت کرده که دلیلش کیفیت پایینه ابه شما باید یک مرتبه ماهیو حمام تتراسیکلین +نمک بدین و اب تانکو اگه سیفون نزدید یه سیفون ۳۰% بزنید و کیفیت ابو بالا نگه دارید برای روش صحیح حمام دادن این لینکو مطالعه کنید :
      https://www.onlypet.ir/forum/aquarium-forum-eight/%d8%ad%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%af%d8%a7%d8%af%d9%86-%d9%85%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d9%86%d9%85%da%a9-%db%8c%d8%a7-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d9%88/

      پاسخ
      1. فرشته

        ممنون از پاسختان. واقعا خوشحال و امیدوار شدم. آخه فکر نمیکردم بشه درمانش کرد. منتظر نظر آقاشهریار هم میمونم.

        پاسخ
        1. فرشته

          سلام. حمام دادم اما متاسفانه چشمش بعد سه روز و اندی خوب نشد. از آقا مجتبی و آقا شهریار خواهش می کنم که راهنمایی کنید. عکس ماهی بیمار را گذاشتم. آیا چشم ماهی عفونت کرده؟

          پاسخ
          1. amiresmaili

            سلام
            خب سه روز کمه باید چند روزه دیگه ام صبر کنید ایشالله خوب میشه فقط بازم ماهیو زیر نظر داشته باشید اگه چشمش به همون صورته و بیماری پیش رفتی نداشته خودش کم کم خوب میشه یکم زمان میبره نگران نباشید .

            موفق باشید

            پاسخ
          2. شهریار (onlypet.ir)

            سلام
            این نوع بیرون زدگی چشم ممکنه درمان نشه. عامل بیماری با حمام دادن از بین میره ولی چشم ماهی همین شکلی بیرون زده باقی میمونه و متاسفانه کار خاصی نمیشه کرد ولی ماهی هم نمیمیره و به زندگیش ادامه میده. ممکنه در یه مدت طولانی ورم چشمش هم بهتر بشه.

            پاسخ
    1. amiresmaili

      سلام و درود
      دوست عزیز چشم ماهی شما عفونت کرده و باعث بیماری بیرون زدگی چشم شده و عامل این بیماری باکتریایی که از کیفیت پایین اب بوجود میاد اگر اقدام نکنید باعث از دست دادن چشم و در نهایت مرگ ماهی میشین حال شما باید کیفیت ابتونو با سیفون زدن بالا ببریدو از داروهای شرکتی معتبر و یا حمام نمک + تتراسیکلین استفاده کنید برای حمام دادن درست برید به این لینک :
      https://www.onlypet.ir/forum/aquarium-forum-eight/%d8%ad%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%af%d8%a7%d8%af%d9%86-%d9%85%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d9%86%d9%85%da%a9-%db%8c%d8%a7-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d9%88/

      پاسخ
  7. فرشته

    سلام
    ممنون آقای amiresmaili متاسفانه چشم ماهی هنوز همانطوره بهتر نشده.
    آقا شهریار چند وقتی نبودید خوشحالم که برگشتید خیلی منتظرتان بودم. ولی ماهی من چشمش بیرون زدگی و ورم نداره فک کنم اشتباهی عکس دوست عزیزی که پایین نظر داده باز کردید. این عکس گلدفیش منه. (گلدفیش بالایی)
    https://www.onlypet.ir/upload/user/files/1545073757941.jpg
    روی عکس زوم کنید بهتره.
    وقتی ماهی رو از نزدیک میبینم انگار مردمک چشم نداره و انگار اون قسمت خالی شده باشه. وسط اون دایره سیاه رنگ هم قرمزه خیلی عجیبه.
    دوست دارم نظر شما و اقا مجتبی هم بدونم. ایا نظر شما هم اینه ماهی چشمش عفونت کرده؟

    پاسخ
  8. فرشته

    اقا شهریار و اقا مجتبی خواهش میکنم زودتر جواب بدین. الان ۱۶ روزه منتظر جوابتون هستم.
    ببخشید اسپم دادم. اخه میترسم ماهی کور شه.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      قبلا که پاسخ دادم خدمتتون. دقیقا همین بیماری بیرون زدگی چشم هست. روش درمان هم در مطلب بالا و هم در پاسخ قبلی به شما نوشته شده.
      موفق باشید

      پاسخ
      1. amiresmaili

        سلام
        آقا شهریار ببخشید اون ماهی اسکار آقا میلاد که چشمش بیرون زده فکر کنم اشتبا گرفتید

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          والا نمیدونم. دوست دارید دوباره عکس بذارید ولی من منظورم همین گلدفیشیه که عکسشو گذاشتید و چشمش زده بیرون. حالا اگه منظورتون چیز دیگه ای هست رو نمیدونم. این گلدفیش مشخصا چشمش زده بیرون حالا اگه مردمکش نیست یا مشکل دیگه ای داره هم مربوط به همین عفونت باکتریایی هست و علت دیگه ای نداره.

          پاسخ
  9. فرشته

    ممنون آخه دیدم آقای amirsmaili در جواب آقا میلاد که عکس گذاشته بودن گفتن چشم ماهی اسکارشون بیرون زدگی داره وقتی با ماهی خودم مقایسته کردم دیدم بیماری گلدفیشم هیچ شباهتی به بیماری اسکار اقا میلاد نداره. نمیدونم شاید بیرون زدگی چشم هم انواع مختلفی دارم…به هرحال شرمنده خیلی ممنون و سپاسگذارم از شما و آقای amirsmaili. متاسفانه حمام تتراسیکلین و نمک جواب نداد میزان غذادهی را چند وقتیه کم کردم و امشب میخوام غذای گرانول رو در آب و کپسول تتراسیکلین خیس کنم و به ماهی بیمار بدم بخوره امیدوارم حالش خوب شه دلم خیلی براش میسوزه انگار یجورایی افسردگی گرفته بخاطر کور شدن یا ضعیف شدن چشمش…

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      والا بنده چیزی که در تصویر دیدم بیرون زدگی چشم هست. درمان این بیماری هم سخته و فقط با انتی باکتریال ها قابل درمان هست که فقط عامل بیماری از بین میره و شاید خود چشم به حالت طبیعی برنگرده ولی ماهی هم نمیمیره و به زندگیش ادامه میده.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      ببخشید بنده سه هفته ای نبودم و اصلا دسترسی به کامپیوتر و نت نداشتم چون لپ تاپم ترکیده بود.
      خب ببینید اگر ماهی شما بیرون زدگی چشم داشته باشه درمانش همون حمام تتراسیکلین هست اما فقط یک مرتبه و یا چی بشه حداکثر دو مرتبه حمام اون هم با فاصله یک هفته بهش بدین و دیگه باید صبر کنید تا دارو اثر کنه و درمان بشه ضمنا اگر کیفیت آب پایین باشه و شرایط نگهداری خوبی نداشته باشه خب طبیعیه که دارو اثر نمیکنه و بیماری درمان نمیشه برای درمان بیماری ابتدا باید عامل بیماری رو از بین ببرید که در این بیماری کیفیت پایین آب هست و بعد حمام تتراسیکلین درمانش میکنه. ضمنا در شاریط حاد ممکنه تورم چشم به صورت کامل برطرف نشه.

      پاسخ
  10. ata

    سلام.ببخشید من سه تا ماهی اسکار سلطنتی دارم(البته با گوشتخوارای دیگه مثل انواع ماکرو و دو تا بچه فلاور)اندازشون یکم کوچیک تر از کف دسته ولی از همه ماهی ها بزرگترن.حدودا یک هفته اس که تقریبا کور شدن ولی نه برامدگی دارن و نه ابری شدن. وقتی غذا میریزم میفهمن و میان تا بخورن ولی اصلا نمیخورن نزدیک غذا میشن ولی نمیخورن و میرن بعضی وقتا از شدت گرسنگی سنگارو برمیدارن تا بخورن.کلا هرچی بهشون میخوره میخوان تا بخورنش.
    ممنون میشم اگه راهنماییم کنین تا درمانشون کنم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ببینید درست متوجه شدم. چشمشون سالمه و علامتی نداره ولی نمیبینن؟ اگه کلا نبینن باید به اشیاء هم برخورد کنن و اصلا رفتار عادی نداشته باشن. اگه سنگ ها رو جابجا میکنن ممکنه اصلا کور نباشن و غذایی رو که میریزید دوست ندارن یا حتی انگل روده ای داشته باشن و غذا رو اصلا نخورن. اینکه گفتید به سمت غذا میان و غذا رو نمیخورن دلیلش ندیدن غذا نیست و مشکل انگل روده ای دارن. باز بررسی بیشتری باید انجام بدید. اگه واقعا هر دو چشم ماهی کور شده باشه و بیناییشو از دست داده باشه کار خاصی از دست شما برنمیاد و فقط شاید دامپزشک متخصص در زمینه ابزیان بتونه بهشون کمک کنه.

      پاسخ
      1. ata

        نه هیچ علامتی رو چشماشون ندارن ولی غذا نمیخورن و اینکه کاملا کور نیستن
        غذا رو که خیلی متنوع میدم(سبزیجات.گوشت.غذای فشرده برا گیاهخوارا و گوشتخوارا و غذای مخصوص گوشتخوارا)
        پس مشکلشون چشماشون نیست
        اگه انگل روده ای داشته باشن بیزحمت راه حلشو لطف بفرمایین همراه با راه پیشگیری ودلیل بیمار شدنشون تا مانع از سرایت به بقیه ماهی ها بشم
        خیلی ممنون

        پاسخ
  11. فرشته

    با سلام
    در بیماری عفونت چشمی که مردمک از داخل سفید میشه میتوان به جای حمام تتراسیکلین و نمک، غذا رو در دارو خیس کرد و به ماهی داد خورد؟
    اگر میشه کدام روش تاثیر گذاری بهتری داره؟ حمام یا خیس کردن غذا در دارو؟
    باتشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر چون بهتره به چشم ماهی دارو برسه ضمنا اگر هر دو روش رو با هم استفاده کنید بهتر جواب میده یعنی هم حمام کنه و هم مقداری دارو با غذا بخوره هرچند در حمام هم کمی دارو میخوره ولی خب با غذا هم دارو بخوره و هر دو کار ور انجام بدین تاثیر بهتری داره مخصوصا در مورد عفونت.

      پاسخ
  12. سپیده

    آیا ماهی قرمز چشم تا به تا هم داریم???
    مثلاً یکی از چشم ها قرمز و با مردمکی مشکی
    و
    یکی دیگر از چشم ها سفید و با مردمکی مشکی

    پاسخ
  13. alireza st 1384

    سلام
    بله نایف من تقریباً اینجوریه
    ولی نباید با بیماری ابری شدن سطح چشم اشتباه بگیرید

    پاسخ
  14. mehdi.v

    سلام
    روی سر یکی از ماهیای من بین دو چشمش یه زخم دیده میشه و انگار که با یه چیز نوک تیز اون قسمت کنده شده. الان اونجا زخمه و چشماش به شدت متورمه. غذا میخوره و بیحال نیس. موندم بیماری بیرون زدگی چشمه یا بخاطر ضربه و اون زخم اینجوری شده؟ آخه چون هردو چشمه به بیماری شک دارم ولی زخم هم تقریبا بزرگ هست و ممکنه بخاطر اون باشه. الان موندم بیماریه و قرنطینه کنم به بقیه سرایت نکنه یا بخاطر زخم و احیانا ضربه هست و …؟

    پاسخ
  15. mehdi.v

    بیحال بود و راحت با تور گرفتم قرنطینه ش کردم. اکسی تتراسایکلین هم به آب زدم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      به احتمال زیاد از ضربه هست و بیماری نداره.
      بهتره زیاد در تتراسیکلین نباشه و فقط کیفیت آب رو بالا ببرید و شوک به ماهی وارد نکنید.

      پاسخ
  16. محمد

    https://www.onlypet.ir/upload/user/box/01/1555313292731.jpg
    این ماکرو منه اگه بد کیفیته عکس ببخشید بنظرم. چشمش درخشندگی قبلو نداره البته با اسکار بود یک روز ولی کاری به کار هم نداشتن
    حموم نمک بدم اشکال داره براش بده؟ ابو عوض میکنم نمکم اضافه میکنم ولی متیلن بلو ندارم راه دیگه ای نداره انجام بدم

    پاسخ
    1. محمد

      یادم رفت بگم از امروز اشتها نداره کم تحرکم شده

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *