جلبک خوار چینی

از عنوان مقاله مشخص است چه ماهیی در این قسمت معرفی میشود اما شاید تعجب کنید و فکر کنید عنوان مطلب چیزی مانند کت، گربه ماهی، کت فیش یا یکی از این اسامی را کم دارد یا نویسنده ان را فراموش کرده است چون بیشتر این ماهی را به عنوان کت فیش میشناسند تا جلبک خوار، اگر با همان نام جلبک خوار هم بشناسند با یک پیشوند کت فیش انها را به خانواده گربه ماهیان نسبت میدهند. البته نمیتوان به این موضوع خرده گرفت زیرا یکی از گونه های مکنده و جلبک خواری فوق العاده است و ما بیشتر در کشور این گونه از ماهیان با چنین رفتاری را به نام کت فیش میشناسیم که البته در همه موارد صحیح نیست

به ادامه متن توجه کنید

نام علمی: Gyrinocheilus aymonieri

نام رایج: جلبک خوار چینی، لوچ مکنده، نسبت به رنگ (جلبک خوار طلایی، البینو و ….)

خانواده:  Gyrinocheilidae

زیستگاه: جنوب شرقی اسیا (چین، هند و تایلند)

دمای مناسب: ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پ-هاش: ۶ الی ۸

خلق و خو: صلح جو و ارام است. گاهی به بدن برخی ماهیان بی دست و پا میچسبد و موجب ازار و اذیت انها خواهد شد و در صورتی که این کار به یک عادت تبدیل شود دیگر به هیچ وجه جلو انها را نمیتوان گرفت و میتوان گفت به موجودی خطرناک و ازار دهنده تبدیل میشود

شناخت: جلبک خوار چینی یا لوچ مکنده تنها جنس از خانواده Gyrinocheilidae میباشند و در جنوب شرقی اسیا و در جریان های تند رودخانه های اب شیرین زندگی میکنند. انها به دلیل ساختار دهان و مکنده بودنشان میتوانند به هر چیزی بچسبند. در تانک های اب شیرین و گیاهی به عنوان یک جلبک خوار نگهداری میشوند و میتوانند با دهانشان روی گیاهان، شیشه ها و هر جسمی چسبیده و ان را تمیز کنند. انها میتوانند در طبیعت تا سی سانتیمتر رشد کنند که برای این گونه میتواند سایز قابل توجه ای باشد اما در اکواریوم های اب شیرین به ندرت به پانزده سانتیمتر میرسند. در بازار نوع معمولی ان کمتر محبوبیت دارد اما نوع طلایی و البینو بسیار رایجتر و محبوبیت بیشتری دارند. مطمئنا اکواریوم دارهای گیاهی از این ماهی به نیکی یاد میکنند و چند تای انها را در اکواریوم گیاهی خود کنار سایر گونه های مکنده برای کنترل جلبک نگهداری میکنند اما نمیتوان گفت این گونه از تمامی جلبک ها تغذیه میکند و با داشتن این ماهی دیگر جلبکی در تانک مشاهده نمیشود. به هر حال این گونه در کنار سایر گونه های جلبک خوار میتواند یک گزینه مناسب برای کنترل جلبک در تانک گیاهی محسوب شود. نظرها درباره خلق و خوی این ماهی متفاوت است به نحوی که برخی ها این ماهی را کاملا صلح جو میدانند که حتی به بچه ماهیان نیز اسیبی نمیرسانند اما برخی دیگر عقیده دارند این ماهی با جا افتادن در اکواریوم و هنگام گرسنگی هر کاری میکند و به جای گیاهان و شیشه ها به بدن ماهیان دیگر برای تغذیه میچسبد. تجربه شخصی در نگهداری این گونه نشان داده که انواع طلایی و البینو بسیار ارام و صلح جو هستند و با اکثر ماهیان ریز تا متوسط بدون هیچ مشکلی میسازند و هیچ گاه رفتاری خشونت امیز، چسبیدن به بدن سایر ماهیان و …. مشاهده نشده است. البته افتخار نگهداری از نوع معمول این گونه را نداشتم و اطلاعاتی در مورد خلق و خوی انها نیز ندارم اما نباید تفاوت چندانی با نوع طلایی یا البینو داشته باشد

نگهداری: مطمئنا نگهداری انها در یک تانک گیاهی خالی از لطف نیست و بهترین گزینه برای ماهی نیز چنین تانکی است. انها در اکواریوم های گیاهی مدام به اطراف تانک سرک کشیده و از برگ گیاهان گرفته تا شیشه و هر چه در تانک دارید را پاکسازی میکنند. بهتر است برای انها مخفی گاه هایی نیز در نظر بگیرید، به طور مثال شکاف های ایجاد شده توسط کنده های طبیعی یکی از مکان های دوست داشتنی برای این ماهی است. نگهداری انها کنار ماهیان صلح جو امکان پذیر میباشد و نمیتوان گفت خوی تحاجمی دارند و کمی عجیب است که در برخی منابع در این مورد صحبت شده است. شاید اگر خواسته باشیم کمی احتیاط کنیم بهتر است انها را کنار گونه های بدن پهن و بی دست و پا نگهداری نکنیم به طور مثال نگهداری انها کنار دیسکس و انجل توصیه نمیشود. به هر حال تصمیم با شماست و میتوانید با کنترل این ماهی را کنار هر گونه صلح جویی نیز نگهداری کنید، مطمئنا قرار نیست همه انها به بدن ماهیان بچسبند و موجب اذیت و ازار ماهیان و نگهدارنده شوند. بهتر است انها را در دسته های شش تایی به بالا نگهداری کنید زیرا تعداد کم باعث رقابت شدید و تلف شدن گونه های ضعیف تر خواهد شد، به طور مثال نگهداری دو تا سه تای انها میتواند باعث مرگ ضعیف تر ها شده و فقط یکی از انها باقی بماند بنابراین بهتر است از همان ابتدا برای اکواریوم های کوچک یکی و برای اکواریوم های بزرگ بالای شش تا خریداری کنید. تقریبا میتوان گفت این گونه از ماهیان شرایط مختلف اب را تحمل میکنند و در صورت نامساعد بودن اب اگر قرار باشد ماهیی تلف شود انها اخرین ماهی تلف شده در تانک خواهند بود. در برخی منابع ذکر شده است این ماهی به دلیل جثه بزرگ خود میتواند گیاهان را از بین ببرد و بستر کف را نیز بهم بریزد اما تجربه شخصی در این مورد هم نشان داده انها انقدرها بزرگ نمیشوند، به طور مثال در یک تانک متوسط تا بزرگ اب شیرین به کمتر از ۱۵ سانتیمتر میرسند و حقیقتا بزرگترین سایزی که از این ماهی در بازار دیده ام کمتر از ۱۵ سانتیمتر طول داشت و اکثر انها به ندرت به این سایز میرسند.

تغذیه: انها هر چیزی را میخورند، میتوانید شخصا نیز امتحان کنید. انها از غذای خشک گرفته تا تکه ای گوشت، ماهی مرده، جلبک و هر چیزی که قابل مکیدن باشد را به عنوان غذا میخورند. اگر ماهیی در تانک بمیرد برای شما ان را پاکسازی میکنند اما همین کار میتواند انها را ترغیب به حمله به ماهیان دیگر کند بنابراین با این توضیح به هیچ عنوان از غذاهای گوشتی، ماهی و کلا از بافت گوشتی استفاده نکنید. میتوانید از غذای مخصوص گربه ماهیان مکنده که به صورت تجاری عرضه میشوند استفاده کنید

تکثیر و تشخیص جنسیت: تقریبا میتوان گفت تشخیص جنسیت انها به سختی امکان پذیر است و در منابع مختلف روش هایی را بیان کرده اند که نمیتوان به عنوان یک نگهدارنده خانگی از انها برای تمیز دادن جنسیت بهره برد. به طور مثال تعداد خارهای دور دهان بیشتر نر نسبت به ماده، یا جثه بزرگتر و چاق تر ماده نسبت به نر یا روش های نه چندان ساده دیگر، به هر حال در صورت تشخیص جنسیت نیز نمیتوان انتظار داشت در اکواریوم تکثیر شوند

این مطلب در onlypet.ir ارائه شده و کپی برداری از ان تنها با ذکر نام و دادن لینک به منبع مجاز میباشد

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

410 دیدگاه در “جلبک خوار چینی

  1. سیما

    سلام و شبتون به خیر

    میخواستم بدونم حتما باید برای کت برنز غذای کف ریخت یا همون غذایی که تو تانک برای بقیه ماهیها میریزم کافیه ؟!!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شب شما هم بخیر و خوشی
      خب اگر این کار رو بکنید خلی بهتره مثلا هفته ای یک برگ کاهو رو با آب خالی بشورید و چند ثانیه کوتاه در آب جوش ضدعفونی کنید و همینطوری کامل زیر آب قرار بدین و چند تا سنگ و شن بذارید روش تا بالا نیاد و شب تا صبح کت فیش میخوره و دعاتون میکنه. و یا هفته ای دو مرتبه از غذای زیر آبی براش بریزید.

      پاسخ
  2. سیما

    بینهایت ممنون از پاسخ کاملی که دادید فقط کت های من مدام زیر سنگ و دکور قایم میشن …
    این کارشون طبیعیه ؟؟!!!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهش میکنم.
      بله این طبیعیه چون کت فیش و خانواده گربه ماهیان شب گرد هستن و بیشتر شب ها فعالیت میکنن اگر دقت کنید خدمتتون عرض کردم کاهو رو شب تا صبح میخورن.

      پاسخ
  3. سیما

    بینهایت بابت وقتی که گذاشتید و میزارید و همچنین برای سایت پر محتواتون ممنونم .
    موفق باشید.

    پاسخ
  4. gmpwj

    سلام
    من می خوام تو تانکم کوریدوراس و کت چینی با جلبکخوار سیامی بریزم
    چندتا سوال داشتم
    اگه واسشون از این غذاهای مخصوص کت فیشا بریزم همشون می خورن؟
    موقع غذا خوردن درگیر نمیشن؟
    سیامی از این غذا ها می خوره؟
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله میخورن و خیلی هم خوبه.
      نه اگر سایز بندی رو رعایت بفرمایید مشکلی ندارن معمولا گربه ماهی ها شب گرد هستن اما کم کم عادت میکنن که روزها هم غذا بخورن و مشکلی ندارن.

      پاسخ
  5. P30Too

    سلام خدمت سروران گرامی
    خواستم بپرسم آیا کت برنز هم مث سایر کت ها شبکار هست و برای تغذیه شون‌، باید شب براشون غذا ریخت؟
    ضمنا من ۲تا کت برنز دارم، با توجه به توضیحات فوق،‌ یعنی باید منتظر تلف شدن یکیشون باشم؟:(

    پاسخ
    1. P30Too

      ممنون!
      جوابم رو از پست های قبلی گرفتم. اما شاید کسی وقت و حوصله ش رو نداشته باشه ۴صفحه پست رو بخونه.
      حالا لااقل امیدوارم دوستان به این سوالم جواب بدن
      متاسفانه بنده بدون اطلاع قبلی ۲تا کت طلایی خریدم
      فعلا ۵-۶ روزه که بدون مشکل با هم دارن زندگی میکنن‌(وقتی که خریدمشون هم تو یه تانک بودن)
      حالا با توجه به مواردی که فرمودید، یعنی ۱۰۰% باید منتظر تلف شدن یکی از این ماهیام باشم؟ :(

      پاسخ
      1. شهریار (onlypet.ir)

        صد در صد نه ولی احتمالا این اتفاق میفته. من بارها چند تا از این کت های طلایی خریدم ولی در نهایت یکیشون بیشتر نمیموند. ایشالا خوش شانس هستین و کنار هم میمونن
        موفق باشید

        پاسخ
        1. P30Too

          ممنون میشم اگه بفرمایید برای تغذیه کت برنزها چه غذایی بهشون بدم؟
          یه مدل قرص بنده گرفتم که گمونم چینی هست و برندش اگه اشتباه نکنم azo. غذای مخصوص کت هست و عکس کت هم روی بسته ش هست.
          اما چه تو تاریکی شب چه تو روشنایی روز هر موقع که غذا میریزم کت های بنده اصلا غذا نمیخورن و همه ی غذاشون رو بچه گوپی هام میخورن.
          کت هام خیلی فعال هستن. اما میترسم از گشنگی بمیرن. گمونم این نوع غذا رو دوس ندارن. ممنون میشم اگه راهنمایی کنید که چه باید کنم؟

          پاسخ
          1. مجتبی

            سلام
            غذای آزو یک برند خوب و معتبره و مشکلی نداره خب غذای مخصوص کت هم خریداری کردین که عالیه.
            خیالتو نراحت شما فقط براشون غذا بریزید اونها خودشون میخورن و یا یک برگ کاهو رو با آب خالی بشورید و چند ثانیه کوتاه در آب جوش ضدعفونی کنید و بذارید جلوشون خودشون میخورن.

            پاسخ
  6. M_Reza

    سلام دوستان
    این دو تا کت چینی که من دارم حسابی باد کردن جفتی تقریبا ۴ سانتی هستن
    چون ماهیام به غذای زیاد عادت دارن تقریبا زیاد غذا میدم
    ممکن این از پر خوری باشه؟؟؟؟؟؟؟
    یکی از دوستام میگه ممکنه از پر خوری بترکن!!!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه تنها جلبک خوار چینی بلکه سایر ماهیان شما هم از پرخوری میترکن دوست عزیز هرگز این همه به ماهی ها غذا ندین.
      ضمنا از بین دو تا جلبک خوار چینی تنها یکی زنده میمونه و قوی تر ضعیف تر رو میکشه.
      این ماهی رو یا باید تکی نگهداری کنید و یا در گله های حداقل ۵ تا به بالا.
      یک روز در هفته به ماهی هاتون هیچ غذایی ندین و سعی کنید ذا به اندازه ای به ماهی ها بدین که در کمتر از ۲ – ۳ دقیقه کل غذا خورده بشه و چیزی باقی نمونه نه در سطح آب و نه در کف .

      پاسخ
  7. M_Reza

    سلام
    مرسی مجتبی جان
    یکیشو باید رد بکنم الان که کریدوراس آوردم باید دو تا کت هارو رد بکنم ؟
    بابا این گوپی نر من خیلی جالبه همرو میزنه کتای چینی کوریدوراس دانیو گلد فیش گوپی ماده اصلا یه سلطنتی راه انداخته! حدود یک سالم توی تنگ معمولی بدون اکسیزن و بخاری بوده!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب بهتره یکی از کت های چینی رو رد کنید بره. بذار یکیش باشه و یا هر دو تا باشن و قوی تره خودش اون ضعیف تر رو میکشه و یا اصلا ۴ – ۵ تا دیگه تهیه کنید دیگه تصمیمش با خودتون.

      پاسخ
  8. M_Reza

    سلام
    از نظر سازگاری با کولیدوراس چه طور؟
    کت تنها باشه کمتر شیطنت میکنه با ماهیای دیگه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      کامنت قبلتون رو خوندم. متوجه نشدم گوپیتون همه رو میزنه یا کت چینی؟ چون فرمودید گوپی سلطنت میکنه و همه رو میزنه و ….
      به هر حال….
      در مورد کامنت فعلیتون هم اگه منظورتون سازگاری کت چینی با کوریدوراسه باید بگم سازگارن و با کوریدوراس مشکلی نداره. کوریدوراس با گوپی هم سازگاره.
      کت چینی هم مطمئنا تعدادشون بیشتر باشه با هم مشغول میشن و تو سروکله خودشون میزنن تا بقیه. به هر حال یا به تعداد بالا بخرید یا یه دونه. کت چینی با ماهیای ریز و زبر و زرنگ کاری نداره ولی مثلا ماهیای پهن و بی دست و پا رو نابود میکنه و به بدنشون میچسبه. مثل گلدفیش که دارید

      پاسخ
  9. M_Reza

    سلام خدمت شهریار عزیز
    بله تو اون کامنت منظورم گوپی بود !
    آره امروز دیدم نامردا میچسبن بهش اذیتش میکنن دیگه حتما کتا رو پرت میکنم بیرون
    فقط این سوالو کامل جواب بدید لطفا
    میخام بدونم چی کار بکنم باید یه کار اساسی بکنم
    تو این تانکی که دارم دو تا گوپی سه تا دانیو یه کوریدوراس هست کتارم که رد میکنم
    ماهی عیدم همش تو آکواریوم سر به کله هست ینی سرش به سمت کفه به صورت عمودی بعضی وقتام یه دفه خودشو میکوبه به درو دیوار شدید به تکاپو میوفته فک میکنم سر حال نیست .
    کتا رو رد کنم کافیه؟؟؟؟ممکنه به خاطر اونا باشه؟همش از استرس اوناس ینی؟

    دمای آب ۲۶ هست. ممکنه به خاطر گرمی آب باشه؟
    یه راه دیگم به نظرم رسید یه تانک کنار همین درست کنم ولی توش بخاری نزارم ماهیمو بندازم اونجا با اکسیژن این خوبه؟
    اگه این کارو کردم میتونم ازین گلد فیش تپلای بازار بندازم پیشش بدون بخاری؟
    دکور بزارم توش یا نه
    کمک کنید لطفا
    مرسی

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بسیار عالی. اگه اون ماهی عید رو هم رد کنید فکر کنم کامل مشکلتون حل بشه. چون یادم نیست با شما بود گفتم یا یه نفر دیگه که ماهی عید یا کلا خانواده گلدفیش و کوی رو بهتره تو تانک جمعی و با ماهیای دیگه نگهداری نکنید. فقط نمیدونم چرا کسی گوش نمیده و باز نگهداری میکنن.
      اگه این ماهی عید رو جدا کنید تو یه تانک دیگه که ایده خیلی خوبیه و بخاری و هیچی هم نیاز نداره. فقط روزانه یا دو سه روز یه بار نسبت به حجم تانک مقداری ابشو عوض کنید و اب تازه واسش بریزید.
      کت چینی ها رو هم اگه قراره به خاطر گلدفیش عوض کنید یا رد کنید بره با جابجا کردن گلدفیش دیگه لازم نیست ردشون کنید و با بقیه ماهیاتون سازگارن و کاری به انا ندارن

      پاسخ
  10. M_Reza

    بازم ممنون
    شهریار جان آخه این ماهی که برام مهمه بقیرو به خاطر این آوردم
    تانک گلد فیشم باید بزرگ باشه؟
    حاوی دکوراسیون باشه یا خالی بهتره؟
    نفرمودید گلد فیشای تپل مثل رد کپ رو با این شرایط میتونم تو همون تانک بی بخاری بندازم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بسیار عالی. اما قول میدم کم کم به ماهیای دیگه هم علاقه مند بشین و شاید این ماهی هم امروز و فردایی باشه و نهایتا از دستش بدید(البته ببخشید اینجوری گفتم)
      به هر حال
      سایز تانگ گلدفیش بستگی داره چه تعداد گلدفیش داخلش نگهداری بشه. مثلا یه دونه رو شاید تو یه تنگ بزرگ هم بشه نگهداری کرد و صدتا رو باید تو یه استخر نگهداری کرد.سایز و حجم تانک به سایز ماهی و تعداد ماهیا وابسته هست. این یه دونه ماهی عید رو تو تنگم میتونید نگهداری کنید و مشکلی نیست. تو یه سطلم میشه یا ….
      فرق نداره. خالی
      بله گلدفیش های دیگه رو هم میتونید کنار این ماهی عیدتون تو یه تانک اختصاصی نگهداری کنید اما کنار گوپی و کوریدوراس و …. خیر هیچ گلدفیشی رو نگهداری نکنید. گلدفیش هم نیازی به بخاری نداره. دکور هم نذاشتین نذاشتین و بهش وابسته نیستند

      پاسخ
  11. M_Reza

    سلام
    آقا شهریار این ماهی رو من۳ ساله دارمش و حالا دیگه دوستمه از دستم غذا میخوره حضورمو حس میکنه و. . .
    ماهیای قشنگ زیادی دیدم نزادیای مختلف و حتی کم نطیر ولی ارتباط برقرار کردن با یه موجود زنده یه چیز دیگست
    به نظرم فراتر از مسایل مالیه و فقط رنگ و لعاب ماهی مهم نیست
    البته که هیچ چیز ابدی نیست اما مهم طرز نگاه کردن به عناصر دورو برمونه
    ممنون

    پاسخ
  12. mahdi90

    سلام دوستان من یه آکواریوم۵۰ لیتر پلنت دارم با یه جفت مولی و یه جفت دم شمشیری و چندتا تترا….یه کت چینی هم خریدم ولی نمیدونم مشکل چیه این کتفیشه مدام حمله میکنه به دم شمشیری هام و بعضی وقتا هم به تترا وایت ویدو…..لطفا راهنمایی کنید…اعصابم رو خورد کرده…وحشیه…!!!

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست عزیز همونطور که در این مقاله هم اومده ( اگه مطالعه کرده باشید ) این جلبک خوار متاسفانه با اینکه در گروه صلح جو قرار دارد اما در هنگام گرسنگی هر کاری میکنه از خوردن ماهی مرده توی تانک بگیر تا چسبیدن به بدن ماهی ها و اگه به این کار عادت بکنه تبدیل به ماهی خطر ناک و آزار دهنده ایی میشه !!!
      اگه امکانش هست مدتی اونو جدا کنید و به تنهایی نگهداری کنید و در این مدت با غذاهای مخصوص تجاری تغذیش کنید تا این عادت از سرش بره !
      شما برای راهکار های بهتر حتما” حتما” منتظر نظرات اساتید سایت باشید .
      موفق باشید

      پاسخ
      1. شهریار (onlypet.ir)

        جلبک خوار رو عوض کنید. این عادتی شده و بیخیالم نمیشه. البته میتونید یه دوره راهکاری که اقا یاشار گفتن رو امتحان کنید با این حال به نظرم اینو ردش کنید و چند تا دیگه بگیرید، همشون این شکلی نیستند و برخی هاشون اینجوری وحشی بازی در میارن که همونطور که اقا یاشار گفتن عادت کردن یا ماهی مرده خوردن و میخوان به بدن ماهیا بچسبن
        موفق باشید

        پاسخ
  13. M_Reza

    سلام
    به نظر بنده اگه ردش بکنید بهتر هست
    منم دوتا داشتم ولی مدام به گلفیشم میچسبیدن و بهش حمله میکردن و توی تانک استرس ایجاد میکردن
    حالا که ردشون کردم بقیه ماهیام آروم گرفتن
    فکر میکنم کت برنزتون دست از سر دم شمشیرایا بر نداره
    موفق باشید

    پاسخ
  14. mahdi90

    سلام.
    خیلی ممنونم که جواب من را دادید…دوستان خوب آقایان شهریار،یاشار و رضا.
    حتما ردش میکنم چون خیلی استرس میده به آکواریوم..تازگیام به بچه دم شمشیری هام حمله میکنه..

    فقط یه سوال…این کت فیش حتما لازمه برای زدودن جلبک؟ ماهی دیگه ای هست که آروم تر باشه و جلبک خوار ؟؟

    البته کوریدوراس هم دارم که خیلی خوبه ولی فقط کف را تمیز میکنه…

    متشکرم

    پاسخ
  15. M_Reza

    سلام
    اگه کت اوتو (کوتوله) پیدا بکنید عالیه

    پاسخ
  16. سیمین

    کت چینی دومیشه کنار بتا نگهداشت؟ مشکلی پیدا نمی کنند؟ درگیر نمی شوند؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      هم میشه و هم نمیشه. تو اکواریوم بزرگ مشکلی نیست ولی تو تنک و اکواریوم های کوچیک نه نمیشه نگهداریشون کرد و ریسکش بالاست

      پاسخ
  17. saman

    سلام من دو تا سیلور شارک و یه دونه شارک دم قرمز و یه گوپی و دو تا انجل و یه دو نه لجن خوار چی نی دارم.دو تا سیلور و یه کوپیم مردن دو سه روزی هم بیشتر نیست اینها رو دارم یعنی تازه اکواریم راه اندازی کردم به نظر شما کدوم از اینا سیلو و گوپیمو کشتن؟یا انکه مریض شدن مردن چه عاملی باعث مرگ انها شده؟ اگه راهنمایی کنید ممنون می شم چون من خیلی تازه کارم:)))))

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      درباره بیماری که نمیشه همینطوری نظر داد و باید از رفتار ماهی هاتون توضیح بدین ضمنا ترکیب جالبی ندارید و در این ترکیب همگی میتونن گوپی رو بکشن و همچنین شارک میتونه به آنجل آسیب جدی برسونه.
      لطفا بخش چرخه آب رو هم مطالعه بفرمایید و به فکر سیکل آب باشید البته اگر سیکل رو طی نکردین.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *