بیماری قارچ زدگی ماهیان اب شیرین

قارچ زدگی یکی از بیماری های رایج ماهیان اکواریومیست که دلیل عمده ان عدم رعایت بهداشت در اکواریوم است.ماهی مبتلا رفته رفته لایه پنبه ای شکلی روی بدنش ظاهر شده و بی اشتها تر از معمول به نظر میرسد.در صورتی که در همان ابتدا درمان اغاز شود شانس زیادی برای بهبودی ماهی وجود دارد و در غیر اینصورت قارچ، بیشترین قسمت بدن ماهی را فرا گرفته و ماهی تلف خواهد شد.بهتر است ماهی قارچ زده را سریعا از مخزن خارج کنید و در تانک قرنطینه به درمان ماهی بپردازید و برای پیشگیری از سرایت قارچ ها به سایر ماهیان، منشا تهاجم قارچی را پیدا کنید و حتی المقدور اب تانک را تا نصفه سیفون کرده و از داروی متیلن بلو برای جلوگیری از تهاجم قارچها به سایر ماهیان استفاده کنید

توضیحات کامل در ادامه متن

بیماری قارچ زدگی


قارچ زدگی

قارچهای آکواریوم معمولا بر روی باقیمانده مواد آلی مرده همچون مواد غذایی،تخمهای گندیده و لاشه ماهیها و دیگر موجودات مخزن زندگی میکنند.

عمومی ترین قارچ،ساپرولگنیاست که میتواند بر هر نوع ماهی اثر کند،اما عمدتا در گونه های سردآبی دیده میشود.تهاجم قارچی همیشه فاکتوری ثانوی برای دیگر مشکلات بهداشتی،مانند عفونت انگلی محسوب میشود.

علت آنکه به ماهی هایی که دچار قارچ زدگی شده اند دیگر هیچ کمکی نمیتوان کرد،آن است که قارچ به اندامهای داخلی نفوذ کرده و به آنها شدیدا آسیب رسانده است.به علاوه،فضولات ناشی از تغذیه و رشد قارچها شدیدا سمی بوده و تمامی اندامهای داخلی را مسموم می نماید.

علایم:

۱-رفته رفته کثیف و چرکی برجسته و پنبه ای شکل بر روی پوست،بیشتر بدن ماهی را میپوشاند.

۲-بی اشتهایی

۳-ماهی در آب کندتر از معمول شنا میکند.

۴-ماهی کمرنگ تر از حالت عادی میباشد.

درمان:

الف)تکه ای پنبه در آب خیس کنید،سپس آن را چلانه و در آیودین یا مرکورکروم فرو کنید.ماهی را از مخزن خارج کرده و در یک پارچه خیش قرار دهید.آنگاه پنبه آماده شده را برای پاک کردن و محو قارچ بکار ببرید.سپس ماهی را به مخزن درمان انتقال ساخته،با داروی ویژه موثر بر علیه میکرو ارگانیسم های متعدد درمان نمایید.

توجه:سرمنشا تهاجم قارچی را یافته و آن را برطرف سازید.

برای پیشگیری از گسترش بیماری های قارچی و یا در مراحل اولیه میتوانید ار نمک طعام یا متیلن بلو استفاده نمایید.همچنین جهت جلوگیری از هجوم قارچها به تخم ماهیها میتوانید از متیلن بلو بهره ببرید


ب)معالجه با متیلن بلو

ابتدا جهت ساخت محلول مادر،یک گرم از بلورهای متیلن را در یک لیتر آب حل کنید.

۱-یک میلی لیتر محلول مادر را در یک لیتر آب آکواریوم بریزید.پس از۵ روز،باقیمانده دارو را توسط فیل/تر ذغالی از آب جداسازید.

۲سه یلی لیتر محلول مادر را در یک لیتر آب در ظرفی جداگانه ریخته و ماهی را برای۳ روز در آن قرار دهید

۳.۲۰۰ میلی لیتر محلول مادر را در ظرفی مجزا در ۱۰ لیتر آب ریخته و ماهی را برای ۳۰ دقیقه در آن حمام دهید.

۴جهت جلوگیری از امراض احتمالی از حمل و نقل،۵۰ میلی لیتر محلول مادر را در ۱۰۰ لیتر آب در مخزن قرنطینه بریزید.

۵-برای پیشگیری از امراض قارچی،۳۰ میلی لیتر محلول مادر به ازای ۱۰۰ لیتر آب به مخزن تکثیر بیافزایید.

منبع:بهداشت و بیماریهای ماهیان آکواریومی-تالیف مهندس مهدی ارچینی

قارچ دهان

قارچ دهان ماهیان اب شیرین

نام بیماری :قارچ دهان ( Mouth Fungus )

اگرچه این بیماری قارچی نیست و توسط باکتری Chondrococcus columnaris که باکتری عامل بیماری کلومناریس است ، ایجاد می شود اما به این دلیل به این نام خوانده می شود که همانند قارچ در بدن ماهی ظاهر می شود .

بیماری کرک پشمی یک واژه ی عمومی است که بیش تر برای بیماری های قارچی که در پوست بدن ، باله ها و دهان اثر می کنند به کار می رود که رایج ترین نوع قارچ در این عفونت Saprolegnia و Achyla می باشد .

علائم بیماری :کرک پشمی سفید یا خاکستری رنگ که شباهت زیادی به تکه های رشته ای پنبه دارد در اطراف دهان ماهی رشد می کند که این تومور های سفید بیش تر در جاهایی که قبلاً انگل رشد کرده و یا آسیب دیدگی وجود داشته ظاهر می شوند.

قارچ دهان ماهیان اب شیرین

پیشگیری :

۱-چک کردن منظم میزان آمونیاک ، نیتریت ، و نیترات آب تا در صورت نیاز از افزایش آمونیاک و نیتریت در آب تانک جلوگیری شود . ( با فیلتراسیون درست آمونیاک ، نیترنیت و نیترات محلول آب نمی توانند از حد معمول افزایش یابند)

۲-هرگز بیش از اندازه به ماهی ها غذا ندهید .

۳-هرگز از غذاهای فاسد شده برای تغذیه ی ماهی ها استفاده نکنید .

۴-از غذاهای دریایی مثل دافنی ، توبیفکس (Tubifex  ) و … برای تغذیه ی ماهی ها استفاده نکنید .

۵-همیشه ماهی های مشکوک به بیماری را در محلول میکسازین ( Myxazin ) قرنطینه کنید .

۶-از کاهش ویتامین در بدن ماهی با استفاده از Vitazin جلوگیری کنید .

توجه :عامل بیش تر بیماری ها استرس بوده که در صورتی که از استرس در ماهی ها جلوگیری شود دیگر شاهد ماهی های بیمار نخواهید بود .

استرس می تواند عامل شیمیایی(pH و نیتروژن ) ، فیزیکی ( دما و کمبود اکسیژن ) ، بیولوژیکی یا زیستی ( غذاهای کم ارزش و کمبود  ویتامین ) و روانی (پرخاشگری سایر ماهی ها و لمس ماهی ها با دست ) داشته باشد که می توان به راحتی از آن جلوگیری کرد .

جلوگیری از استرس = جلوگیری از بیماری ماهی ها

درمان :

۱کیفیت آب را افزایش دهید و میزان باکتری ها را به وسیله HumAquat کاهش دهید یا برای درمان از میکسازین ( Myxazin ) استفاده کرده و وسایل آکواریوم را خوب بشویید . در طی درمان هم هوادهی و فیلتراسیون تانک را افزایش دهید .

۲-ماراسین ( Maracyn ) ، متیلن آبی ( Methyl Blue ) ، داروی قارچ ( ( Fungus Cure و ضدقارچ جنگلی ( Jungles Fungus Elminator ) در درمان عفونت های داخلی و خارجی موثرند و آنتی بیوتیک هایی مثل ماراسین ۱ و ۲ ( Maracyn I & II ) هم برای درمان قارچ دهان به کار می روند .

۳-استفاده از نمک که در صورتی که همه ی ماهی ها به بیماری مبتلا باشند درمان در تانک اصلی و در صورتی که تعدادی از ماهی ها بیمار باشند درمان در تانک قرنطینه انجام می شود .

توجه :در صورتی که تنها ماهی های مولی شما مبتلا به غشاء ( تار ) سفید خاکستری روی دهان شده اند قبل از درمان ۱۰ تا ۲۰ درصد آب تانک را کاهش داده و ۱۰ درصد آب شور به تانک اضافه کنید .

منبع مطالب قارچ دهان: aqua-quast 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

658 دیدگاه در “بیماری قارچ زدگی ماهیان اب شیرین

  1. sajad78

    سلام ممنون از پاسخی که دادین فقط محلول ضدقارچو در تانک اصلی استفاده باید بشه یا جداگانه ماهی رو باید تو تانک دیگه منتقل کنم چون فقط یکی از ماهیام این طوری شده ؟ تانک جداگانه هم ندارم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پس در تانک اصلی استفاده کنید و بعد از سه روز سیفون بزنید و سیکل آب رو مجددا طی کنید.

      پاسخ
  2. sajad78

    سلام این دارویی که من گرفتم ضدقارچ هستش فقط دستور مصرفش باچیزی که شماگفتین فرق داره طول درمانشو ۸ روزه زده و اینکه دستورمصرف داروش اینطوری زده که روز اول نوشته ۲.۵میلی لیتر درهر۵۰ لیتربه ماهی ها غذاندهیدو روزدوم۱.۲۵میلی لیتردرهر۵۰ لیتر به ماهی ها غذاندهید روز سه تا شیش دارو لازم ندارد غداهی بهصورت معمول انجام شود روزهفتم ۲.۵ میلی لیتر درهر۵۰ لیتربه ماهی ها غذا ندهید روز هشتم غدا دهی به صورت معمول انجام شودو۳۰ تا۵۰ درصد اب سیفون شود. سوال من این هست که زده دو روز به ماهی غذا ندهید وهمچنین ۸ روز دارو تو اب اکواریوم بمونه این خودش مشکل ساز نمیشه ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از هر دارویی باید طبق دستور خودش استفاده کنید.
      ولیکن اینکه دو روز به ماهی هیچ غذایی ندین هیچ ارتباطی به بیماری قارچ زدگی و درمان قارچ نداره.

      پاسخ
  3. sajad78

    یک سوال دیگه هم دارم اینکه بعد از درمان حتما باید از زغال اکتیو استفاده کرد یا بعد مدتی اثر دارو ازبین میره اگه لازم هست از زغال اکتیو استفاده بشه در فیلتر داخلی میشه ازش استفاده کرد ؟ ببخشید سوال های من زیاد شد . ممنون از این که پاسخ میدهید.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خود دارو که اثرش از بین نمیره دوست عزیز حتی برخی از داروها زیاد در آب بمونه آب رو سمی میکنه و کیفیت آب به شدت پیین میاد. باید بعد از طی شدن دوره درمان سیفون بزنید و حتی قبل از اافه کردن دوز دوم دارو بادی سیفون بزنید و آب بدون کلر باشه بعد داروی جدید اضافه کنید. بعد از درمان که سیفون زدین میتونید یکی دو روز از ذغال اکتیو در داخل فیلتر استفاده کنید در داخل هر فیلتری میتونید بذارید بجز فیلتر های ابری که با پمپ هوا کار میکنن چون هیچ جایی برای مدیا ندارند.

      پاسخ
  4. sajad78

    سلام ببخشید من سوالم رو بد پرسیدم میدونستم که باید سیفون کنم اب رو منظورم این بود که حتما باید از زغال اکتیو استفاده کنم یانه؟

    پاسخ
  5. ناشناس

    سلام لطفا زود راهنمایی بفرمایید
    یکی از آنجل های من شکمش به شدت باد کرده غذا نمی خوره شادابی رو از دست داده چکار کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بخش بیماری استسقاء رو از تالار گفتگو مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
    2. آرتین

      سلام ببخشید من یه کوی دارم دیروز متوجه شدم قسمتی از سر ماهی سفید شده و انگار پوستش کنده شده و حالت پنبه ای و لزجی رو سرش وجود نداره ممنون میشم بگید چجوری درمانش کنم

      پاسخ
      1. علیرضا

        سلام
        دما رو تا ۳۱ بالا ببرید و متین بلو به آب بزنید اگرم تا حالا نمک نزدید یه مقدار به آب بزنید
        موفق باشید

        پاسخ
      2. مجتبی

        سلام
        برای درمان قارچ زدگی هرگز دما رو افزایش ندین چون باعث رشد بیشتر قارچ ها میشه.
        متیلن بلو و مقداری کمی نمک بدون ید به آب اضافه کنید و اگر ماهی از بقیه کتک مخیوره با شیشه و در تانک اصلی از بقیه جداش کنید.

        پاسخ
  6. Mo.md

    سلام
    یه کتفیش اسپرت ۴ روزه خریداری کردم که تو قرنطینه نگهداری میشه
    امروز دیدم یه چیزایی مثه پوسته سفید، پنبه ای شکل، لزج و بی رنگ از بدنش جدا میشه و تو آب غوطه ور میمونه
    آیا همین قارچه؟ یا بیماری دیگه ای هست؟ یا بخاطر آب به آب شدنه؟
    سپاس پیشاپیش

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله قارچ هست و احتمالا کیفیت آب پایینه و غذای اضافه به ماهی دادین.

      پاسخ
  7. ناشناس

    سلام‌
    یه پلاتی نر داشتم که حموم نمکش تولانی شد. جدودا دو حفطه پیش.
    از اون روظ تا امروز حالش طبیعی نبود. امروز دیدم طو و دور دحانش سفیده. بعد الان خدابیامرز شد. دلیلش چیه؟ سفیدی دور دحان.
    ببخشید بخاتر قلت حای املایی

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      احتمالا دچار بیماری قارچ دهان شده.
      زمانی که یک هفته ماهی دچار مشکل و بیماری هست طبیعیه که با ضعیف شدن ماهی به عفونت های دیگه دچار بشه.

      پاسخ
  8. MRR

    سلام ممنون از سایت خوبتون من چند ماه پیش پنکوسی گیاه خوارم دچار بیماری شد که نفهمیدم چیه و مرد بعد از سه هفته.الان هم ماهی سارک دم قرمزم به همون بیماری مبتلا شده به اینصورت که در چند هفته خودشو میخاروند و امروز دیدم بین بالا و آبشش سمت چپش یه غده آب دار مثل تاول زده و بیحاله پولکای اون نقطش بالا اومده و انگار با چماق زدن تو سرش خیلی بد باد کرده 😰بالع اون سمت از بدش رو تکون نمیده و آبشش هم خیلی سخت باز میکنه و تنفسش غیر عادیه نمیدونم چیه لطفا لطفا لطفا سریع کمک کنید 🙏🙏

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بهتر بود یک تصویر میزاشتید. اکثر دمل های چرکی قرمز منشاء باکتریایی داره ولی بافت های پنبه ای شکل و سفید عوامل قارچی هست. با وضعیتی که میفرمایید بعید هست بشه برای این ماهی کاری کرد ولی میتونید یک حمام نمک و تتراسیکلین به ماهی بدید و بعد هم منتقل بشه به یه اکواریومی با اب تمیز اغشته به متیلن بلو یا در حالت بهتر به داروی جنرال مثل سرا امنیپور یا ازو مجیک یا …. و ببینید چی میشه. البته متاسفانه احتمال مرگ این ماهی از درمان بسیار بیشتره با این حال….

      پاسخ
  9. Shams

    سلام داروی متیلن بلو رو از کجا باید تهیه کنیم؟
    من جدیدا یه اسکار گرفتم انداختم تو آکواریوم ماهی ها آنقدر زدنش تا پولکاش کنده شده و گوشت ماهی معلومه ترسیدم قارچ بگیره از همین نمک های ید دار تو آکواریوم ریختم ضد عفونی کننده هم می ریزم ولی هرچی میگردم متیلن بلو پیدا نمیکنم. آیودین یا میکرکروم چیه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اکثر اکواریومی ها دارن، بلورهای متیلن رو هم خودتون میتونید از لوازم ازمایشگاهی یا کسانی که کود محصولات شیمیایی کشاورزی میفروشن تهیه کنید و محلول مادر رو بسازید.
      آیودین و مرکورکرم و از این دست محلول ها هم ضدعفونی کننده هستند ولی نمیتونید در اب اکواریوم بریزید و بهتره برای ضدعفونی قارچ ها از روی بدن ماهی استفاده بشه.

      پاسخ
  10. mojraba

    سلام من ماهی بوفر دارم الان دیدم روی خالهای مشکی بدنش یه چیزایی سفید مانند زده
    نمیدونم چیه غذا هم نمیخوره اکثرا کف تانک هست میشه لطفا کمکم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر به ریزی بلورهای نمک و تعداد زیاد هست سفیدک زده و اگر پنبه ای شکل و لکه درشته قارچ زده هر دو بیماری با عکس توضیح داده شده تصاویر رو ببینید و بعد از تشخیص بیماری اقدام به درمان کنید.

      پاسخ
  11. Elias.B

    سلام اسکار من چشم هاش ابری شدن و یک قسمتی از پوستش قارچ زده من چون تانک دیگری ندارم به تانک اصلی متیلن بلو و نمک زدم می خواستم بدونم این ها کافی هست برای درمان بیماری یا باید کار دیگه ای هم بکنم؟

    پاسخ
    1. alireza

      سلام ترکیب ماهیاتون‌ چیه؟با این حال بهتر‌ از کیفیت آب رو بالا نگهدارین‌ با سیفون منظم .نور اکواریوم‌ رو هم قطع کنین دما رو هم باید به ۳۰ و ۳۲ برسونید و صد البته از غذا های با کیفیت‌ استفاده کنین تا ویتامین مورد نیاز و املاح بدنش‌ تامین بشه و از مولتی‌ ویتامین‌ مخصوص ابزیان‌ هم استفاده کنین خوبه در مراحل پیشرفته باید با انتی بیوتیک‌ درمان بشه موفق باشید

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      مواردی که دوستمون گفتن در مورد کیفیت اب رو انجام بدید. یک گرم نمک بدون ید هم به هر لیتر از اب اکواریوم اضافه کنید که فرمودید انجام دادید و احتمالا مشکل برطرف میشه.
      فقط اگه قارچ زدگی زیاد هست(بافت پنبه ای بزرگ روی بدن) لازمه قارچ ها دستی و با یه محلول ضدعفونی از بدنش پاک بشه و ماهی به اب تمیز اغشته شده به متیلن بلو منتقل بشه.

      پاسخ
  12. Elias.B

    ترکیب ماهی هام یک اسکار و چهار تا دالر یک گرین ترور و پینک و ونوستوس

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ترکیبتون باهم سازگاری نداره. ممکنه ابتدا درگیری ایجاد شده و بعد محل زخم ها دچار عفونت و قارچ زدگی شده.

      پاسخ
  13. ناشناس

    سلام روی بدن مولی دم عقربی من اولش چندتا نقطه سفید به وجود اومد و بعدش بزرگتر شد و اکقر قسمت های بدن ماهی رو گرفت که فکر کنم سفیدک یا قارچ هستش چه نوع دارویی خوبه براش استفاده کنم و نحوه استفاده دارو رو هم بگید حمام نمک هم دادم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ببینید اگه نقاط مثل بلور شکر بودن و روی بدن به همین صورت تفکیک شده پخش شدن سفیدک بوده و بخش ایک یا سفیدک رو مطالعه کنید کامل توضیح داده شده. اگه دونه ها پنبه ای شکل بودن و روی بدن بزرگ شدن قارچ بوده.
      برای درمان قارچ باید قارچ ها تمیز بشه و از متیلن بلو استفاده کتید
      برای درمان سفیدک افزایش دما و استفاده از نمک یا داروهای ضد انگل مورد نیاز هست. حالا نسبت به نوع بیماری درمان رو انجام بدید.

      پاسخ
  14. ناشناس

    یه جایی شنیدم اگه گل پتوس و گوش فیلی رو بزاری تو آکواریوم سموم آب رو میگیره،
    واینکه گورامی دارف یا گوارمی زرد با زنده زاها سازگاره؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      قسمت اول سوالتون رو نشنیدم و اطلاع دقیقی ندارم با این حال به طور کلی گیاهان به خاطر جذب نیترات میتونن مفید واقع بشن.
      گورامی دارف نسبتا بله ولی نوع دیگه خیر.

      پاسخ
  15. Elias.B

    سلام ماهی اسکار من قارچ دهانی گرفته من به تانک اصلی متیلن بلو و نمک اضافه کردم و دمای بخاری رو تا ۳۲ درجه گذاشتم میخواستم بدونم باید کار دیگه ای هم بکنم یا نه؟

    پاسخ
    1. alirezaj

      سلام
      بالا بردن دما برای این بیماری اشتباهه و بهتره از انتی بیوتیک استفاده بشه چون در واقع یه بیماری باکتریایی هست.البته در مراحل اولیه بیماری متیلن بلو مرغوب میتونه کمک کننده باشه.

      پاسخ
  16. Elias.B

    بعد در ضمن اسکار من چون سیاه رنگ هست رگه های سفیدی روی بدنش هست می خواستم بدونم این برای اسکار های مشکی رنگ طبیعی هست یا قارچ پوستی هست؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر. اگه منظورتون راه راه های روی بدنه که روشن تر از جاهای دیگشه طبیعیه. باز خواستید یه عکس بزارید.

      پاسخ
  17. خارش بدن ماهی به سطوح

    سلام . مدتی هست ماهی ها بدنشون رو به سطوح داخلی میزنند. تغریبا همه ماهی ها داخل آک گیاهخوار. هیچ تلفاتی هم ندارم ولی شاهد این موضوع هستم . حتی کوریدوراس ها اینکارو میکنند . چه کار باید کرد ؟ لازم به ذکر هست هفتگی ۴۰٪ آب آکواریوم سیفون میشه . ۲۰۰ لیتر حجم آک هست و۶۰ عدد انواع ماهی گیاخوار داخل آک.. ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      میتونه به خاطر انگل های پوستی و ابششی باشه. کیفیت اب رو بالا نگه دارید و از ضد پارازیت های پوستی و ابششی تجاری استفاده کنید. میتونید مطلب زیر رو هم مطالعه کنید که در همین مورد هست و روش های درمانی ذکر شدن.
      https://www.onlypet.ir?p=7582

      پاسخ
  18. alireza123

    سلام گوپی من از اون موقع که از آکواریومی خریدمش دمشون انگار کمرنگ تر شده. پیش باله بالاییشون هم لکه آبی سفید دارن که فکر کنم این مال خودشون باشه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اگه دم و باله ها در حال شفاف شدن هست. مخصوصا از انتهای باله به داخل این بیماری دم خوره و پوسیدگی باله است. دلایل مختلفی هم داره که در اکثر موارد منشاء باکتریایی داره. نیتروفرانتوئین یا انتی باکتریال های تجاری میتونن این بیماری رو درمان کنن. همچنین کیفیت اب رو افزایش بدید و دما رو چک کنید و زیاد نباشه(۲۷ درجه مناسبه) و تغذیه غنی در اختیارشون باشه این مشکل در ابتدای راه درمان میشه، اما اگه تحلیل رفتن باله ها و پارگی دم و باله ها دیده شد حتما نیازه از دارو استفاده کنید.
      اگه هم منظور لکه های سفید رنگ و پنبه ای هست اون قارچه و راه درمانی متیلن بلو هست.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *