بیماری قارچ زدگی ماهیان اب شیرین

قارچ زدگی یکی از بیماری های رایج ماهیان اکواریومیست که دلیل عمده ان عدم رعایت بهداشت در اکواریوم است.ماهی مبتلا رفته رفته لایه پنبه ای شکلی روی بدنش ظاهر شده و بی اشتها تر از معمول به نظر میرسد.در صورتی که در همان ابتدا درمان اغاز شود شانس زیادی برای بهبودی ماهی وجود دارد و در غیر اینصورت قارچ، بیشترین قسمت بدن ماهی را فرا گرفته و ماهی تلف خواهد شد.بهتر است ماهی قارچ زده را سریعا از مخزن خارج کنید و در تانک قرنطینه به درمان ماهی بپردازید و برای پیشگیری از سرایت قارچ ها به سایر ماهیان، منشا تهاجم قارچی را پیدا کنید و حتی المقدور اب تانک را تا نصفه سیفون کرده و از داروی متیلن بلو برای جلوگیری از تهاجم قارچها به سایر ماهیان استفاده کنید

توضیحات کامل در ادامه متن

بیماری قارچ زدگی


قارچ زدگی

قارچهای آکواریوم معمولا بر روی باقیمانده مواد آلی مرده همچون مواد غذایی،تخمهای گندیده و لاشه ماهیها و دیگر موجودات مخزن زندگی میکنند.

عمومی ترین قارچ،ساپرولگنیاست که میتواند بر هر نوع ماهی اثر کند،اما عمدتا در گونه های سردآبی دیده میشود.تهاجم قارچی همیشه فاکتوری ثانوی برای دیگر مشکلات بهداشتی،مانند عفونت انگلی محسوب میشود.

علت آنکه به ماهی هایی که دچار قارچ زدگی شده اند دیگر هیچ کمکی نمیتوان کرد،آن است که قارچ به اندامهای داخلی نفوذ کرده و به آنها شدیدا آسیب رسانده است.به علاوه،فضولات ناشی از تغذیه و رشد قارچها شدیدا سمی بوده و تمامی اندامهای داخلی را مسموم می نماید.

علایم:

۱-رفته رفته کثیف و چرکی برجسته و پنبه ای شکل بر روی پوست،بیشتر بدن ماهی را میپوشاند.

۲-بی اشتهایی

۳-ماهی در آب کندتر از معمول شنا میکند.

۴-ماهی کمرنگ تر از حالت عادی میباشد.

درمان:

الف)تکه ای پنبه در آب خیس کنید،سپس آن را چلانه و در آیودین یا مرکورکروم فرو کنید.ماهی را از مخزن خارج کرده و در یک پارچه خیش قرار دهید.آنگاه پنبه آماده شده را برای پاک کردن و محو قارچ بکار ببرید.سپس ماهی را به مخزن درمان انتقال ساخته،با داروی ویژه موثر بر علیه میکرو ارگانیسم های متعدد درمان نمایید.

توجه:سرمنشا تهاجم قارچی را یافته و آن را برطرف سازید.

برای پیشگیری از گسترش بیماری های قارچی و یا در مراحل اولیه میتوانید ار نمک طعام یا متیلن بلو استفاده نمایید.همچنین جهت جلوگیری از هجوم قارچها به تخم ماهیها میتوانید از متیلن بلو بهره ببرید


ب)معالجه با متیلن بلو

ابتدا جهت ساخت محلول مادر،یک گرم از بلورهای متیلن را در یک لیتر آب حل کنید.

۱-یک میلی لیتر محلول مادر را در یک لیتر آب آکواریوم بریزید.پس از۵ روز،باقیمانده دارو را توسط فیل/تر ذغالی از آب جداسازید.

۲سه یلی لیتر محلول مادر را در یک لیتر آب در ظرفی جداگانه ریخته و ماهی را برای۳ روز در آن قرار دهید

۳.۲۰۰ میلی لیتر محلول مادر را در ظرفی مجزا در ۱۰ لیتر آب ریخته و ماهی را برای ۳۰ دقیقه در آن حمام دهید.

۴جهت جلوگیری از امراض احتمالی از حمل و نقل،۵۰ میلی لیتر محلول مادر را در ۱۰۰ لیتر آب در مخزن قرنطینه بریزید.

۵-برای پیشگیری از امراض قارچی،۳۰ میلی لیتر محلول مادر به ازای ۱۰۰ لیتر آب به مخزن تکثیر بیافزایید.

منبع:بهداشت و بیماریهای ماهیان آکواریومی-تالیف مهندس مهدی ارچینی

قارچ دهان

قارچ دهان ماهیان اب شیرین

نام بیماری :قارچ دهان ( Mouth Fungus )

اگرچه این بیماری قارچی نیست و توسط باکتری Chondrococcus columnaris که باکتری عامل بیماری کلومناریس است ، ایجاد می شود اما به این دلیل به این نام خوانده می شود که همانند قارچ در بدن ماهی ظاهر می شود .

بیماری کرک پشمی یک واژه ی عمومی است که بیش تر برای بیماری های قارچی که در پوست بدن ، باله ها و دهان اثر می کنند به کار می رود که رایج ترین نوع قارچ در این عفونت Saprolegnia و Achyla می باشد .

علائم بیماری :کرک پشمی سفید یا خاکستری رنگ که شباهت زیادی به تکه های رشته ای پنبه دارد در اطراف دهان ماهی رشد می کند که این تومور های سفید بیش تر در جاهایی که قبلاً انگل رشد کرده و یا آسیب دیدگی وجود داشته ظاهر می شوند.

قارچ دهان ماهیان اب شیرین

پیشگیری :

۱-چک کردن منظم میزان آمونیاک ، نیتریت ، و نیترات آب تا در صورت نیاز از افزایش آمونیاک و نیتریت در آب تانک جلوگیری شود . ( با فیلتراسیون درست آمونیاک ، نیترنیت و نیترات محلول آب نمی توانند از حد معمول افزایش یابند)

۲-هرگز بیش از اندازه به ماهی ها غذا ندهید .

۳-هرگز از غذاهای فاسد شده برای تغذیه ی ماهی ها استفاده نکنید .

۴-از غذاهای دریایی مثل دافنی ، توبیفکس (Tubifex  ) و … برای تغذیه ی ماهی ها استفاده نکنید .

۵-همیشه ماهی های مشکوک به بیماری را در محلول میکسازین ( Myxazin ) قرنطینه کنید .

۶-از کاهش ویتامین در بدن ماهی با استفاده از Vitazin جلوگیری کنید .

توجه :عامل بیش تر بیماری ها استرس بوده که در صورتی که از استرس در ماهی ها جلوگیری شود دیگر شاهد ماهی های بیمار نخواهید بود .

استرس می تواند عامل شیمیایی(pH و نیتروژن ) ، فیزیکی ( دما و کمبود اکسیژن ) ، بیولوژیکی یا زیستی ( غذاهای کم ارزش و کمبود  ویتامین ) و روانی (پرخاشگری سایر ماهی ها و لمس ماهی ها با دست ) داشته باشد که می توان به راحتی از آن جلوگیری کرد .

جلوگیری از استرس = جلوگیری از بیماری ماهی ها

درمان :

۱کیفیت آب را افزایش دهید و میزان باکتری ها را به وسیله HumAquat کاهش دهید یا برای درمان از میکسازین ( Myxazin ) استفاده کرده و وسایل آکواریوم را خوب بشویید . در طی درمان هم هوادهی و فیلتراسیون تانک را افزایش دهید .

۲-ماراسین ( Maracyn ) ، متیلن آبی ( Methyl Blue ) ، داروی قارچ ( ( Fungus Cure و ضدقارچ جنگلی ( Jungles Fungus Elminator ) در درمان عفونت های داخلی و خارجی موثرند و آنتی بیوتیک هایی مثل ماراسین ۱ و ۲ ( Maracyn I & II ) هم برای درمان قارچ دهان به کار می روند .

۳-استفاده از نمک که در صورتی که همه ی ماهی ها به بیماری مبتلا باشند درمان در تانک اصلی و در صورتی که تعدادی از ماهی ها بیمار باشند درمان در تانک قرنطینه انجام می شود .

توجه :در صورتی که تنها ماهی های مولی شما مبتلا به غشاء ( تار ) سفید خاکستری روی دهان شده اند قبل از درمان ۱۰ تا ۲۰ درصد آب تانک را کاهش داده و ۱۰ درصد آب شور به تانک اضافه کنید .

منبع مطالب قارچ دهان: aqua-quast 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

658 دیدگاه در “بیماری قارچ زدگی ماهیان اب شیرین

  1. madiar

    سلام خسته نباشین
    من ماهی گپی دارم ولی تقریبا دوهفته است که ماهیمام دارن میمیرن علتشونو نمیدونم چیه فقط میدونم داخل بدن اونا قرمز و روی بدن اونا لکه های زرد است وگیاه طبیعی هم دارم اسمش شویدی ایت لطفا راهنمایی کنین هوای آکواریومم از صبح تا شب روشنه بعد از شب تا صبح خاموشه کمک کنین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا سوال تکراری ارسال نکنید و برای دریافت پاسخ صبر کنید.
      خب چرا پمپ هوا رو شب ها خاموش میکنید ؟؟؟!!! پمپ هوا باید ۲۴ ساعته و ۳۶۵ روز سال روشن باشه و نباید خاموشش کنید.
      احتمالا سیکل آب رو طی نکردین و با توجه به اینکه شبها پمپ رو خاموش میکنید اولا ماهی ها دچار کمبود اکسیژن میشن وچون گیاه هم دارید گیاهان نیز شبها co2 پس میدن و همین وضع رو بدتر میکنه در طول شب دوما وقتی پمپ رو خاموش میکنید آب راکد میشه و اختلاف دما بین سطوح بالایی و پایینی آب پیش میاد و همین باعث ایجاد شوک در ماهی ها میشه و تلفات میدین.
      بهتره یک سوم از آب رو سیفون کنید و آب تازه و هم دما و بدون کلر اضافه کنید و دیگه هم پمپ هوا رو خاموش نکنید.

      پاسخ
  2. madiar

    سلام ببخشید من چند روزیه ماهیمان هی خودشونو به سنگا میزن بعد میمیرن هرکاری میکنم خوب نمیشن داروی زد انگل گرفتم نشد اخه چند روز پیش فامیلامون اومدن خونمون بعد پسرشون هی به اکواریوم ضربه میزد بعد از اینکه رفتم ماهیا خودشونو به این ورو اون ور زدن بعد موردن بعدشم نمیدونم چرا دم بعضی از ماهیام بسته است لطفا کمک کنین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      درسته به آکواریوم ضربه زدن و به ماهی ها استرس وارد شده اما هیچ ربطی به این موضوع نداره و سیکل آب طی نشده و کیفیت آب به شدت پایین هست شاید آب شفاف باشه ولیکن کیفیت شیمیایی آب خیلی پایینه.
      حتما بخش چرخه آب رو مطالعه کنید فعلا از دارو استفاده نکنید و فقط یک سوم از آب رو سیفون کنید و از باکتری ساز استفاده کنید و بعد مقدار کمی نمک بدون ید به آب اضافه کنید .

      پاسخ
  3. madiar

    سلام من دیروز رفتم اکواریوم فروشی واسه همین باکتری یاز بهش گفتم بعد به من top fish داد بهش گفتم باکتری سازه گفت اره ضد عفونی کننده هم است میخواستم ببینم درسته ایا؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر چرنده یعنی چی ؟؟!!! ضدعفونی کننده اتفاقا باکتری ها رو از بین میبره نمیشه که هم ضد عفونی کننده و ضد باکتری باشه و هم باکتری ساز ؟؟؟!!! متاسفانه باکتری ساز رو خیلی از فروشنده ها نمیشناسن .
      شما باید روی دارو رو مطالعه کنید و ببینید برای چی خوبه بعد خرید کنید ضمنا داروی مارک دار و معتبر خریداری کنید و نه داروهایی که اصلا آدرس و مشخصات تولید کننده نداره.
      الان این دارو رو بنده نمیشناسم ولی نمیشه هم ضدعفونی کننده باشه و هم باکتری ساز ببین مارک دارو چی هست و اصلا تولید کنندش مشخصه و توضیحاتی داره و اگر هیچی نداره ازش استفاده نکنید و پسش بدین.

      پاسخ
  4. Amir

    با سلام .
    ماهی اسکار من ۲ ، ۳ روزی هست که کمتر تکون میخوره و اصلا غذا نمیخوره حتی اگر غذا از جلوی دهنش هم رد بشه نمیخوره .
    به نظرتون چی کار کنم ؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اول کیفیت آب رو بالا ببرید یک سوم از آب رو سیفون کنید و مقدار کمی نمک بدون ید به آب بزنید یک روز هم به ماهی هیچ غذایی ندین و روز بعد با غذای متنوع تغذیش کنید.
      اگر مدفوع باریک و سفید و دراز داره نشانه انگل روده ای هست که در تالار مفصلا توضیح داده شده مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
  5. سجاد

    سلام
    ببخشید من یک آکواریوم گیاهی زدم در اون ماهی گوپی.مولی.نئون و…..انداختم اوایل ماهی ها سلام بودند ولی تازگی متوجه شدم ک دم گوپی ها زدگی داره به حدی ک دم نر از دم ماهی ماده کوچکتر شد اول فکر کردم ماهی مولی اون هارو میزنه و مولی جداش کردم ولی باز هم شدت زدگی گوپی ها بیشتر شد تا این که امروز دیدم دوتا از گوپی های نر مردن ! لطفا کمکم کنید نمیدونم چکار کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      احتمالا کیفیت آب تانک پایین هست و مدتی اون رو سیفون نکردین و چره آب هم طی نشده خلاصه کیفیت آب پایینه و ماهی دچار دم خوره شده بخش بیماری دم خوره رو مطالعه بفرمایید.
      بخش چرخه آب رو هم مطالعه کنید.

      پاسخ
  6. صادق

    سلام. خسته نباشید. برای یکی از نئون هام که یه دونه سفید نزدیک دهنش دراومده از فروشنده پرسیدم و داروی ضد قارچ بهم داد. روی دارو نوشته به ازای هر لیتر یک قطره و تا یک هفته ادامه پیدا کنه. یعنی در طول یک هفته هر روز بریزم؟؟؟

    پاسخ
    1. صادق

      راستی باید اون یه دونه ماهی رو قرنطینه کنم و ضد قارچ بزنم یا نه؟ برای بقیه ضرر نداره این دارو؟؟؟

      پاسخ
      1. AHZ

        سلام. ضرر نداره ولی ممکنه مقاومت دارویی پیدا کنه و بعد اگر بخواید از این دارو برای ماهی هاتون استفاده کنید اثر قبلی رو نداشته باشه.

        پاسخ
      2. شهریار (onlypet.ir)

        برای بقیه ضرر نداره. هر روز هم نیاز نیست استفاده کنید. یه دوره استفاده کنید و فیلتر رو هم خاموش کنید و اکسیژن رسانی رو شدید افزایش بدید یا حداقل اگه ذغال اکتیو داخل فیلتر هست اون رو خارج کنید. بعد از دو روز که دارو رو استفاده کردید هم سیفون بزنید و با ذغال اکتیو دارو رو خارج کنید و با باکتری ساز مجددا تانک رو سیکل کنید. اگه بهبودی حاصل نشده بهتره به جای استفاده مجدد دارو در اکواریوم اصلی ماهی بیمار رو قرنطینه کنید و به صورت اختصاصی فقط ماهی بیمار رو درمان کنید.

        پاسخ
  7. محسن

    سلام ماهی های پنکوسی من خال خالی سفید شدن چه مریضی ای گرفتند؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      احتمالا سفیدک گرفتن بخش بیماری سفیدک رو مطالعه کنید و تصاویر رو ببینید.

      پاسخ
  8. علی

    سلام
    آیا میشه داخل آکواریوم هم از متیلن بلو وهم نمک با هم استفاده کرد؟چون سه تا از ماهی هام سفیدک گرفتن و یکی دیگه هم قارچ گرفته
    آیا حموم نمک واسه قارچ موثره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله میشه اما به صورت کلی شما فقط دما رو افزایش بدین سفیدک به راحتی درمان میشه اما قارچ رو حتما باید یک سوم از آب رو سیفون کنید و کیفیت آب بالا باشه و از متیلن بلو در تانک اصلی استفاده کنید تا درمان بشه قارچ رو با حمام نمیشه درمان کرد و حداقل به این راحتی نیست و بهترین راه کیفیت بالای آب و استفاده از متیلن بلو در آب هست نمک هم به تنهایی جوابگوی این بیماری و حتی سفیدک نیست فقط میتونه مکمل روش درمانی باشه.

      پاسخ
  9. علی

    میتونن به ماهی قارچ زده ام حموم متیلن بدم؟چه مدت؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا جواب ها رو کامل مطالعه کنید در پست قبل گفتیم خدمتتون از متیلن بلو در تانک اصلی استفاده کنید.
      معمولا متیلن بلو در حمام جواب نمیده و بیماری قارچ گرفتگی هم به راحتی با حمام درمان نمیشه و باید در تانک اصلی درمانش کنید.

      پاسخ
  10. رضا جدي

    سلام
    کیفیت آب رو بالاببرید دمای آب رو ثابت نگهدارید درصد اضافه کردن نمک به آب رو رعایت کنید
    اگر بعداز چند روز بهبودی حاصل نشد میتونید از میتل بلو استفاده کنید اما برای کل تانک نه حمام ماهی

    پاسخ
  11. علی

    سلام
    من به آب متیلن بلو زدم(دمای آب ۳۲ درجه بود چون ماهی هام سفیدک هم داشتن وقتی خوب شدن دمارو روی ۲۸ درجه گذاشتم)نه تنها ماهیم از دست قارچ خلاص نشد بلکه رنگ آب کدر شد چرا؟چه کار کنم بازم متیلن بلو بزنم تا خوب شه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کدری آب مربوط به بهم خوردن سیکل آب هست.
      دما رو هم نباید یک مرتبه کاهش میدادین.
      بهتره ابتدا یک سوم از آب رو سیفون کنید و بعدا به درمان ماهی بپردازید.

      پاسخ
  12. علی

    حالا چی کارکنم که قارچ از بین بره؟??

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      درمان قارچ زدگی فقط بالا بردن کیفیت آب و استفاده از متیلن بلو در تانک اصلی هست.

      پاسخ
  13. مهدی

    سلام.من یه ماهی قرمز دارم که حدود یک هفته پیش گرفتم باله هاش خوردگی داشت.قرنطینه کردم و تو آنتی بیوتیک گذاشتم.خوردگی پیشرفتی نکرده ولی بهتر هم نشده و لکه های سفید رو آبشش پیدا کرده.گریزوئوفولوین و نیتروفورانتوئین بهش دادم.ماهی سرحاله.کار دیگه ای لازمه انجام بدم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب به نظر این همه دارو نیاز نبوده. همون حمام انتی بیوتیکی که دادید احتمالا عامل بیماری که باکتریایی بوده رو از بین برده و برای ترمیم باله ها باید بهش زمان بدید و با مولتی ویتامین مخصوص ابزیان و تغذیه خوب تقویت بشه
      لکه های سفیدی هم که فرمودید اگه قارچ باشه باید با متیلن بلو درمان بشه و نیتروفرانتوئین کمکی نمیکنه چون انتی باکتریال هست و ضدقارچ نیست. ضمنا نباید در ابی که ماهی رو به نگهداری میکنید انتی بیوتیک بزنید و فقط حمام کوتاه مدت کافیه. الان ماهی رو به اب تمیز منتقل کنید که فقط متیلن بلو به اون زدید.

      پاسخ
  14. مهدی

    برای ده لیتر آب چند گرم متیلن بلو لازمه یا برای صدلیتر.
    دوزش میخوام دستم بیاد.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      متیلن بلو چون در غلظت های مختلفی ساخته میشه یا طبق دستور خود دارو استفاده کنید و یا به صورت تجربی اینقدر بریزید تا رنگ آب رو کمی آبی رنگ کنه.

      پاسخ
  15. مهدی

    پرمنگنات پتاسیم هم کار متیلن بلو رو می کنه یا فقط متیلن بلو.
    اگه آنتی بیوتیک ضد قارچ مث گریزوئوفولوین یا فلوکنازول استفاده بشه چطور؟ممنون.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا همه سوالتون رو در یک پست ارسال کنید.
      خب پرمنگنات هم میتونه تا حدودی کار متیلن بلو رو انجام بده ولی تخصصی برای این کار نیست و سمیه و به راحتی میتونه جون ماهی رو بگیره.
      قرار نیست از هر نوع آنتی بیوتیکی بتونید برای ماهی ها استفاده کنید ممکنه به راحتی ماهی رو بکشید و به کل درمان بشه.

      پاسخ
  16. مهدی

    راستی یه تجربه واسه دوستان.من حدود ۶ ساله هرچنوقت آکواریوم و متعلقات رو با بتادین و مایع ظرفشویی هر دو با غلظت کم می شورم و مرگ و میر ماهی ها خیلی کم بوده.

    پاسخ
  17. سارا

    سلام من دو تا ماهی دارم که روی سر نزدیک دهن هر دوشون لکه سفید پیدا شده یکی شون خوب شد حالا اون یکی این طوری شده میخوام بدونم این حتما قارچیه یا نه ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      به احتمال قوی قارچه. محل رو با پنبه و اب نمک تمیز کنید و ماهی رو منتقل کنید به اکواریوم تمیز که به اب اون متیلن بلو زده شده.

      پاسخ
  18. علی

    سلام
    ببخشید رو بدن ماهی من حدود یک ماه هست که لکه های سفیدی میبینم(بین پولک ها)ولی مانند تصویری که قرار دادید اون قدر پف کرده نیست و هر وقت متیلن بلو میزنم بد تر میشه. کیفیت آب هم خوبه.دیگه چی کار کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شاید سفیدک زده و قارچ نیست تصاویر بخش سفیدک رو ببینید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *