بیماری قارچ زدگی ماهیان اب شیرین

قارچ زدگی یکی از بیماری های رایج ماهیان اکواریومیست که دلیل عمده ان عدم رعایت بهداشت در اکواریوم است.ماهی مبتلا رفته رفته لایه پنبه ای شکلی روی بدنش ظاهر شده و بی اشتها تر از معمول به نظر میرسد.در صورتی که در همان ابتدا درمان اغاز شود شانس زیادی برای بهبودی ماهی وجود دارد و در غیر اینصورت قارچ، بیشترین قسمت بدن ماهی را فرا گرفته و ماهی تلف خواهد شد.بهتر است ماهی قارچ زده را سریعا از مخزن خارج کنید و در تانک قرنطینه به درمان ماهی بپردازید و برای پیشگیری از سرایت قارچ ها به سایر ماهیان، منشا تهاجم قارچی را پیدا کنید و حتی المقدور اب تانک را تا نصفه سیفون کرده و از داروی متیلن بلو برای جلوگیری از تهاجم قارچها به سایر ماهیان استفاده کنید

توضیحات کامل در ادامه متن

بیماری قارچ زدگی


قارچ زدگی

قارچهای آکواریوم معمولا بر روی باقیمانده مواد آلی مرده همچون مواد غذایی،تخمهای گندیده و لاشه ماهیها و دیگر موجودات مخزن زندگی میکنند.

عمومی ترین قارچ،ساپرولگنیاست که میتواند بر هر نوع ماهی اثر کند،اما عمدتا در گونه های سردآبی دیده میشود.تهاجم قارچی همیشه فاکتوری ثانوی برای دیگر مشکلات بهداشتی،مانند عفونت انگلی محسوب میشود.

علت آنکه به ماهی هایی که دچار قارچ زدگی شده اند دیگر هیچ کمکی نمیتوان کرد،آن است که قارچ به اندامهای داخلی نفوذ کرده و به آنها شدیدا آسیب رسانده است.به علاوه،فضولات ناشی از تغذیه و رشد قارچها شدیدا سمی بوده و تمامی اندامهای داخلی را مسموم می نماید.

علایم:

۱-رفته رفته کثیف و چرکی برجسته و پنبه ای شکل بر روی پوست،بیشتر بدن ماهی را میپوشاند.

۲-بی اشتهایی

۳-ماهی در آب کندتر از معمول شنا میکند.

۴-ماهی کمرنگ تر از حالت عادی میباشد.

درمان:

الف)تکه ای پنبه در آب خیس کنید،سپس آن را چلانه و در آیودین یا مرکورکروم فرو کنید.ماهی را از مخزن خارج کرده و در یک پارچه خیش قرار دهید.آنگاه پنبه آماده شده را برای پاک کردن و محو قارچ بکار ببرید.سپس ماهی را به مخزن درمان انتقال ساخته،با داروی ویژه موثر بر علیه میکرو ارگانیسم های متعدد درمان نمایید.

توجه:سرمنشا تهاجم قارچی را یافته و آن را برطرف سازید.

برای پیشگیری از گسترش بیماری های قارچی و یا در مراحل اولیه میتوانید ار نمک طعام یا متیلن بلو استفاده نمایید.همچنین جهت جلوگیری از هجوم قارچها به تخم ماهیها میتوانید از متیلن بلو بهره ببرید


ب)معالجه با متیلن بلو

ابتدا جهت ساخت محلول مادر،یک گرم از بلورهای متیلن را در یک لیتر آب حل کنید.

۱-یک میلی لیتر محلول مادر را در یک لیتر آب آکواریوم بریزید.پس از۵ روز،باقیمانده دارو را توسط فیل/تر ذغالی از آب جداسازید.

۲سه یلی لیتر محلول مادر را در یک لیتر آب در ظرفی جداگانه ریخته و ماهی را برای۳ روز در آن قرار دهید

۳.۲۰۰ میلی لیتر محلول مادر را در ظرفی مجزا در ۱۰ لیتر آب ریخته و ماهی را برای ۳۰ دقیقه در آن حمام دهید.

۴جهت جلوگیری از امراض احتمالی از حمل و نقل،۵۰ میلی لیتر محلول مادر را در ۱۰۰ لیتر آب در مخزن قرنطینه بریزید.

۵-برای پیشگیری از امراض قارچی،۳۰ میلی لیتر محلول مادر به ازای ۱۰۰ لیتر آب به مخزن تکثیر بیافزایید.

منبع:بهداشت و بیماریهای ماهیان آکواریومی-تالیف مهندس مهدی ارچینی

قارچ دهان

قارچ دهان ماهیان اب شیرین

نام بیماری :قارچ دهان ( Mouth Fungus )

اگرچه این بیماری قارچی نیست و توسط باکتری Chondrococcus columnaris که باکتری عامل بیماری کلومناریس است ، ایجاد می شود اما به این دلیل به این نام خوانده می شود که همانند قارچ در بدن ماهی ظاهر می شود .

بیماری کرک پشمی یک واژه ی عمومی است که بیش تر برای بیماری های قارچی که در پوست بدن ، باله ها و دهان اثر می کنند به کار می رود که رایج ترین نوع قارچ در این عفونت Saprolegnia و Achyla می باشد .

علائم بیماری :کرک پشمی سفید یا خاکستری رنگ که شباهت زیادی به تکه های رشته ای پنبه دارد در اطراف دهان ماهی رشد می کند که این تومور های سفید بیش تر در جاهایی که قبلاً انگل رشد کرده و یا آسیب دیدگی وجود داشته ظاهر می شوند.

قارچ دهان ماهیان اب شیرین

پیشگیری :

۱-چک کردن منظم میزان آمونیاک ، نیتریت ، و نیترات آب تا در صورت نیاز از افزایش آمونیاک و نیتریت در آب تانک جلوگیری شود . ( با فیلتراسیون درست آمونیاک ، نیترنیت و نیترات محلول آب نمی توانند از حد معمول افزایش یابند)

۲-هرگز بیش از اندازه به ماهی ها غذا ندهید .

۳-هرگز از غذاهای فاسد شده برای تغذیه ی ماهی ها استفاده نکنید .

۴-از غذاهای دریایی مثل دافنی ، توبیفکس (Tubifex  ) و … برای تغذیه ی ماهی ها استفاده نکنید .

۵-همیشه ماهی های مشکوک به بیماری را در محلول میکسازین ( Myxazin ) قرنطینه کنید .

۶-از کاهش ویتامین در بدن ماهی با استفاده از Vitazin جلوگیری کنید .

توجه :عامل بیش تر بیماری ها استرس بوده که در صورتی که از استرس در ماهی ها جلوگیری شود دیگر شاهد ماهی های بیمار نخواهید بود .

استرس می تواند عامل شیمیایی(pH و نیتروژن ) ، فیزیکی ( دما و کمبود اکسیژن ) ، بیولوژیکی یا زیستی ( غذاهای کم ارزش و کمبود  ویتامین ) و روانی (پرخاشگری سایر ماهی ها و لمس ماهی ها با دست ) داشته باشد که می توان به راحتی از آن جلوگیری کرد .

جلوگیری از استرس = جلوگیری از بیماری ماهی ها

درمان :

۱کیفیت آب را افزایش دهید و میزان باکتری ها را به وسیله HumAquat کاهش دهید یا برای درمان از میکسازین ( Myxazin ) استفاده کرده و وسایل آکواریوم را خوب بشویید . در طی درمان هم هوادهی و فیلتراسیون تانک را افزایش دهید .

۲-ماراسین ( Maracyn ) ، متیلن آبی ( Methyl Blue ) ، داروی قارچ ( ( Fungus Cure و ضدقارچ جنگلی ( Jungles Fungus Elminator ) در درمان عفونت های داخلی و خارجی موثرند و آنتی بیوتیک هایی مثل ماراسین ۱ و ۲ ( Maracyn I & II ) هم برای درمان قارچ دهان به کار می روند .

۳-استفاده از نمک که در صورتی که همه ی ماهی ها به بیماری مبتلا باشند درمان در تانک اصلی و در صورتی که تعدادی از ماهی ها بیمار باشند درمان در تانک قرنطینه انجام می شود .

توجه :در صورتی که تنها ماهی های مولی شما مبتلا به غشاء ( تار ) سفید خاکستری روی دهان شده اند قبل از درمان ۱۰ تا ۲۰ درصد آب تانک را کاهش داده و ۱۰ درصد آب شور به تانک اضافه کنید .

منبع مطالب قارچ دهان: aqua-quast 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

658 دیدگاه در “بیماری قارچ زدگی ماهیان اب شیرین

  1. TimsaR11

    تسلام .اقا مجتبی بی زحمت یه سوال دیگه دارم ممنون میشم جواب بدین متیلن بلو رو بریزم تو اکواریوم بعد ک سیفون بزنم یا اصن نمیشه ماهی رو بگیرم تو ی ظرف دیگه حمامش بدم ؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اصلا بتونید هم ماهی رو بگیرید متیلن بلو در حمام کوتاه مدت جواب نمیده و باید برای درمان قارچ زدگی از متیلن بلو در تانک اصلی استفاده کنید. حداقل ۲۴ ساعت و حداکثر سه روز دارو داخل آب باشه و بعدا سیفون بزنید .

      پاسخ
  2. a.alipour

    سلام من یه کت پوزه بوته ای سه بندی دارم متاستفانه روی بدنش قارچ زده از مغازه یه دارویی گرفتم یه پودر زرد رنگ بود زدم به تانکم اما متاسفانه هنوز بیماری داره بدتر میشه باید چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دارویی که نمیدونید چی هست رو چرا به تانک اصلی اضافه کردین ؟؟؟!!!
      اگر قارچ زده باید از متیلن بلوی مرغوب در تانک اصلی استفاده کنید اگر هم تتراسیکلین بهتون داده باید در حمام کوتاه مدت و فقط یک مرتبه و تنها به مدت ۳ الی ۵ دقیقه استفاده کنید نه اینکه بریزید داخل تانک اصلی ضمنا بهتره یک سوم از اب رو در اولین فرصت سیفون بزنید و کیفیت آب رو بالا نگهدارید تا ماهی بهتر بشه و حتما به فکر متیلن بلوی مرغوب باشید و یا ضد قارچ معتبر و مارک دار بخرید نه دارویی که معلوم نیست چی هست و ادرس و مشخصات تولید کننده نداره.

      پاسخ
      1. a.alipour

        راستش من توی این مغازه یه مدتی کارآموز بودم و فروشنده از دوستانه و چیزی که بد باشه رو به من نمیده گفت متیلن بلو روی کت تاثیر زیادی نداره و تتراسیکلین بود چیزی که داد و گفت باید بریزم تو تانک اصلی و بعد از سه روز یک سوم آبو سیفون کنم حالا که خوب نشده باید چیکار کنم چون توی اون تانک میخواستم دیسکس بریزم و فعلا این ریسکو نمیکنم لطفا بگین راه درمان چیه…

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          درمان قارچ با متیلن بلو هست دوست عزیز تتراسیکلین تاثیر داره اما نه به اندازه متیلن بلو .
          متیلن بلو اتفاقا روی کت فیش بهتر جواب میده تا انتی بیوتیک . بیشتر از سه روز انتی بیوتیک داخل آب نمونه رو درست گفته و حتما باید سیفون بزنید اما ای ندار وماهی شما رو ضعیف و بی حال تر میکنه و درمانش همون متیلن بلوی مرغوب و معتبر هست . روش درمان همون هست که دیروز هم گفتم خدمتتون راه دیگه ای نداره.

          پاسخ
          1. a.alipour

            خیلی ممنون از شما که با این سرعت پاسخ دادید فقط ماهی در متیلن بلو باید حمام داده بشه یا توی تانک اصلی که پلنته بریزم و آیا بقیه ماهی ها هم قارچ میگیرن؟

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              قارچ رو باید در تانک اصلی درمان کنید و متیلن بلو در حمام کوتاه مدت جواب نمیده ولیکن مشکل حضور گیاهان طبیعی هست البته تاثیر متیلن بلو بر گیاهان کمتر از انتی بیوتیک هست حالا که تتراسیکلین در تانک اصلی زدین و سیکل از بین رفته خب یک سوم سیفون بزنید و بعد متیلن بلو بزنید و دو روز بعد سیفون بزنید و دارو رو خارج کنید و سیکل آب رو مجددا طی کنید.

              پاسخ
  3. a.alipour

    سلام و با تشکر از شما که با صبر و حوصله بهم راهنمایی کردین..
    دوستم که فروشنده بود بازم روی تترا سیکلین اصرار کرد و منم کت فیشمو یه حمام در تترا سیکلین دادم و خداروشکر حالش خوب شد و الان تقریبا در سلامت کامله..
    خیلی ممنون از راهنماییتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب خدا رو شکر که جواب داده اما وقتی دارویی درست جواب نمیده روش اصرار نکنید به هر حال ماهی فعلا خوب شده و این خوبه.

      پاسخ
  4. علی

    سلام سمت راست ماهی رنگین کمانمون نرسیده به دم دقیقا قبل ادگز جایی که دم وجود داره یه جکچیزی مثل تاول برآمده شده وماهیمونو حسابی چندش کرده. چیکار کنیم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      فقط یک مرتبه حمام کوتاه مدت تتراسیکلین به مدت ۳ الی ۵ دقیقه بهش بدین و ن هبیشتر روش صحیح حمام دادن رو از تالار گفتگو مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
  5. AMIRHOSSEINzx

    https://www.onlypet.ir/upload/user/box/03/157124849384321.jpg
    سلام این ماهی منه در اثر کتک خوردگی قارچ زده چنتا سوال داشتم
    ۱چی بدم بهش اشتهاش باز بشه
    ۲شنیدم از بتادین میشه استفاده کرد درسته؟
    ۳از کرم یا کپسول تترا سایکلین میشه استفاده کرد ؟
    ۴میشه نمک و متیلن بلو بریزم رو پنبه و بمالم به زخمش؟
    ۵چجوری از بتادین و کپسول یا کرم تترا سایکلین استفاده کنم؟میشه ریخش رو پنبه و بمالم رو زخمش؟
    ببخشید زیاد شد

    پاسخ
  6. alirezaj

    سلام
    ۱-غذای زنده و کرم خونی معمولا اماهی رو به غذا میندازه
    ۲-معمولا استفاده نمیشه چون ماهی تو آبه زود اثرشو از دس میده
    ۳- خیر
    ۴-خیر متیلن بلو و استفاده از قارچ دوره درمان طولانی داره.
    ۵-قبلا جواب داده شده قابل استفاده نیس و کارایی نداره.

    پاسخ
  7. جواد دلیری

    سلام کلد فیش و کپی و آنجل دارم همشون روی بدنشون قارچ مثل نمک دارن ولی کلد فیش حالش بد همش میشینه روی زمین وبیحال برای ماهیا نمک و متین بلو ریختم میخواستم بدونم حال کلد فیشم خوب میشه ممنون

    پاسخ
  8. karim

    با سلام.بنده دوتا ماهی اسکار دارم تو اکواریومم.مدتی بود که پد تاپ فیلترم رو عوض نکرده بودم و بیشتر از یه ماه مونده بود.امروز اومدم عوض کنم دیدم تمام مدیا های فیلتر دونه دونه ریز شکل،یع چیز سفید مانند کپک روشونه.به نظرتون باید چیکار کنم؟البته فعلا اون چیز های سفید جاهای دیگه اکواریوم نیست.و ماهی ها هم نگرفتن.البته به اب سیفون زدم و فیلتر رو هم عوض کردم.راهی هست که بدون شستن مدیا ها اون کپک مانند هارو از بین ببرم؟مثلا سرا کوستاپور جواب میده؟

    پاسخ
    1. alirezaj

      سلام من جای شما باشم کلا اون پدها رو میندازم دور از نو ار پدهای جدید استفاده میکنم از استفاده از دارو هم ارزانتره و هم مطمئن تره.در ضمن میتونید اونها رو هم بجوشونید.در کل میتونید از داروهای مجیک استفاده کنید که ضدعفونی کننده هستن ولی بهترین راه تعویضه.

      پاسخ
      1. karim

        بله پد ها رو انداختم دور.العان روی مدیا ها چیزی کپک مانند سفید رنگ است.برای از بین بردن اونا چیکاز کنم

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          کیفیت آب رو بالا ببرید و مدیا رو یا تعویض کنید و یا بجوشونید و مجددا سیکل آب رو طی کنید.

          پاسخ
  9. سجاد

    سلام، من یکی از سیچلایدام جدیدا گوشه گیر شده، غذا نمیخوره، هر چی هم به شکل و ظاهرش نگاه میکنم هیچ مشکل ظاهری و بیماری قارچ زدگی نمی بینم،فقط یکم باله هاش پاره پاره شده که فکر کنم اونم بخاطر ضعیف شدن و کتک خوردن از بقیه ماهیاست، ازتون خواهش میکنم بهم بگین مشکلش چیه؟! چطوری درمانش کنم، ممنون میشم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب از بقیه کتک مخیوره و خوب تغذیه نشده و ضعیف شده باید با شیشه و در همون تانک اصلی از بقیه جداش کنید تا خوب تغذیه بشه و جون بگیره و بعدا شیشه رو بردارید.

      پاسخ
  10. mahd...i

    سلام
    راستش ماهی پنکوس من ازماهی هاکتک میخوردوجای کتکش کمی خونی بودحالا ولی فقط جایی که ذخمی هست یه چیزسفیداومده نمی دونم چیه فقط همون جای ماهی وخیلی هم خوشحال سرحال وغذاخوره.
    لطفا بگیدچیکارکنم وایا مضره برای ماه یانه خودش باافزایش کیفیت اب (سیفون کردن اب)درس میشه؟اصلا این چی هست؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      محل زخم ها قارچ زده و اگر زیاد بشه و پیشرفت کنه خطرناکه باید کیفیت آب رو بالا نگهدارید مقدار کمی نمک بدون ید به آب اضافه کنید برای هر ۵۰ لیتر آب ۲۰ گرم نمک بدون ید ( یک قاشق غذاخوری ) کافیه از متیلن بلوی مرغوب هم استفاده کنید تا درمان بشه. البته اگر مقدارش خیلی کم باشه بدون دارو و با کیفیت بالای آب درمان میشه.

      پاسخ
  11. محمد

    بیماری ایک به ماهی های دیگر هم سرایت مکند

    پاسخ
  12. پرستو

    سلام ببخشید من بچه ماهی مولی بالن دارم بعد امروز متوجه شدم که روی دهانشون و بدنشون قرمز شده ایا این درمانی داره همشون هم به بخاری میچسبن ولی مطمئنم که سفیدک نزدن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دما رو باید با دماسنج کنترل کنید و بهتره دو تا دماسنج مختلف استفاده کنید.
      کیفیت آب و سیکل آب رو هم چک کنید.

      پاسخ
  13. امین

    سلام دوستان
    چند روزی میشه آک رو سیفون کردم اول ماهی ها غذا نمیخوردن بعدش کم تحرک شدن و شروع به تند نفس کشیدن کردن درصورتی که اکسیژن کافیه.داخل آب یه تکه های کوچک مایع نسبتا شفاف کف آکواریوم دیده میشد.ضمنا رو بدن ماهی انگار یه لایه مخاطی داره.رنگشون تیره میشد میرفتن کف آک و تمام.دوتا شون مردن
    خواهشا راه حلی دارید بفرمایید.

    پاسخ
    1. lAlil

      اگه آب اضافه شده به خوبی کلر زدایی نشده باشه و یا دمایی خیلی کمتر از دمای آب آک داشته باشه این حالات که گفتین پیش میاد،مخصوصا اگه اون لایه مخاطی توش دونه های هوا باشه، اگه این شرایط ک گفتم نباشه منتظر نظر بقیه هم باشین. و یا یکم بیشتر شرح بدین مشخصات اون لایه رو ،
      شما مقداری آب کلر زدایی شده اضافه کنید، دما رو هم چک کنین که بخاریتون دچار خرابی نشده باشه، مقداری نمک بدون ید هم اضافه کنین، همچنین اسم ماهی هاتونو اگه میشه بگین
      این روشی هم که گفتم یه روش عام هس، اگه بیشتر شرح بدین حتمن به روش تخصصی مناسب با علایمتون گفته میشه
      به هرحال منتظر نظر بقیه هم باشین

      پاسخ
      1. ناشناس

        ممنونم دوست عزیز
        من سورم دارم سبز و زرد و دماسونی
        نمک بدون ید همیشه اضافه میکنم و دما هم مناسبه
        حباب هوا داخلش فک نکنم.

        پاسخ
  14. مصطفی

    ماهی گوپی دارم دمش جمع شده بی حال شد مریضیش چیه چکار کنم

    پاسخ
    1. 🐠Ehsan🌵

      سلام و درود دوست عزیز
      میتونه به خیلی عوامل ربط داشته باشه ولی معمولا عوامل اصلی این جمع شدی میتونه شرایط بد آب و دمای پایین باشه و همینطور تغذیه نامناسب… شما یک عکس ازش بفرستید دوستان و اساتید با تجربه بهتر میتونند در این رابطه بهتون راهنمایی کنند

      پاسخ
  15. آرزو

    سلام. وقت بخیر. یه ماهی قرمز دارم که روی دمش یه حالت جوش مانند سفید در اومده. قبل از اون کمی دم خوره داشت. توی تنگ نگهش می دارم و خیلی زود به زود آب تنگ رو تعویض نمی کنم. می دونم به خاطر بی دقتی خودم دچار بیماری شده. طبق گفته هاتون از متیلن بلو استفاده کردم و دو روز هست که توی قرنطینه نگهش داشتم. اصلاً غذا نمی خوره. از بخاری هم استفاده نمی کنم. به نظرتون چقدر طول می کشه که بهبود پیدا کنه و دوباره به تنگ برش گردونم؟ لازمه که از پوویدون آیوداین استفاده کنم یا خیر. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ببینید اگه جوش حالت برامده و پنبه ای داره این قارچ هست و درمانش هم ساده است و کافیه ماهی رو بگیرید و قارچ رو با یه گوش پاکن اغشته به محلول ضدعفونی تمیز کنید. بعد هم ماهی رو منتقل کنید به یک اکواریوم قرنطینه که اب تمیزی داره و داروی متیلن بلو هم به ابش زدید. به راحتی درمان میشه. اگه قارچ ها رو دستی تمیز نکنید ممکنه درمانش به راحتی صورت نگیره. مخصوصا اگه قارچ ها قسمت زیادی رو درگیر کرده باشن.

      پاسخ
      1. آرزو

        سه روز توی متیلن بلو گذاشتمش. مجدد آبش رو عوض کردم و به آب متیلن بلو زدم. جوش روی دم و رگه های خونی روی دم از بین رفت. الان توی آب تمیز گذاشتمش و مقدار خیلی کمی نمک به آب اضافه کردم. ولی الان چندجای دیگه ماهی قارچ زده و اصلاً حال مساعدی نداره. از شروع درمان غذای زیادی نخورده. و توی آب شنا نمیکنه. حالت سکون داره و خیلی ضعیف نفس می کشه. درضمن، دوتا حفره کنار چشماش هست که سیاه رنگ شده. قبلاٌ این رنگی نبود.
        سه ساله دارمش. دلم نمی خواد از دست بره. با حمام آنتی بیوتیک خوب میشه یعنی؟؟؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          با توجه به مطالبی که در پست قبلی خودتون اشاره کرده بودین ماهی شرایط نگهداری خوبی نداشته و کیفیت آب پایین بوده به نظر بنده الان دیگه دارو نزنید و همون مقدار کمی نمک بدون ید کفایت میکنه دقت کنید نمک باید حتما بدون ید باشه.
          کیفیت آب رو بالا نگهدارید و اگر حجم آب تنگ کم هست هر دو روز کل آب رو تعویض کنید و آب هم دما و بدون کلر اضافه کنید ولی اگر حجم آب زیاده فقط یک سوم از آب رو سیفون بزنید و آب هم دما و بدون کلر اضافه کنید.
          اگر اوضاع ماهی خیلی وخیم هست و با متیلن بلو درمان نشده یک حمام کوتاه مدت تتراسیکلین ه مبهش بدین دقت کنید حمام فقط و فقط یک مرتبه و کوتاه مدت به مدت ۳ الی ۵ دقیقه روش صحیح حمام دادن در تالار هست مطالعه بفرمایید. یک کپسول تتراسیکلین در یک لیتر آب به مدت ۳ الی ۵ دقیقه و فقط یک مرتبه در طول دوره درمان.
          دیگه باید صبر کنید تا شاید ماهی درمان بشه و بهبودی پیدا کنه.

          پاسخ
  16. Reza

    سلام. با تشکر از سایت خوبتون و زحمات شما. چند روز پیش، چند تا ماهی قرمز و سیاه که بعضی سفید هم بودند رو از کنار خیابون واسه عید خریداری کردم. یکی از ماهیان سیاه که خیلی لاغر و دراز بود، چند روز کم تحرک بود و غذا نمیخورد و فکر کنم دهانش کپکی سفید داشت اگر اشتباه نکنم.و روزی که مرد یک دایره قرمز و سفید رنگ روی بدنش مشخص بود. پس از اینکه مرد، من از آب خارجش کردم و یک سوم آب رو سیفون کردم.
    بعدش چند تا ماهی کوی دو بندی خریدم.
    مشکلی که الان دارم. این هستش که یکی از گلد فیش های سفیدم روی بدنش زخم شده و زیر گلوش هم خونی شده. ماهی های دیگه مخصوصا کوی ها دایم دنبالش هستند و گاهی از زیر گلویش یک جورایی تغذیه میکنند جوری که انگار گازش میزنند. یا به اطراف بدنش نوک میزنند.
    میخواستم دلیلش رو بدونم و اینکه چکار کنم؟
    با توجه به اینکه این گلدفیش و ماهی های قرمز و سیاه رو من از دست فروش های کنار خیابون خریدم.مریض بودند یا نه؟
    و سوال آخرم اینکه با توجه به اینکه گلد فیش سفید من کاملا خونین شده یک جورایی میشه ولی زنده است میشه از آب خارجش کرد و در جوی آبی رهاش کرد. حس عذاب وجدان به آدم دست میده.
    ببخشید طولانی شد. راستی پمپ هوا و فیلتر داخلی هم داخل اکواریوم دارم.

    پاسخ
    1. ناشناس

      سریعتر ماهی زخمی رو جدا کنید.
      به طور کلی گلدفیش و کوی رو بهتره کنار هم نگهداری نکنید و کوی فیش ها گلدفیش رو میزنن.
      به اب ماهی زخمی که جدا کردید هم متیلن بلو بزنید تا زخم ها قارچ نزنه و خوب بشه
      مریض بودن ماهیای کنار خیابون یا حتی داخل مغازه ماهی فروشی مشخص نیست. باید ماهی رو در مغازه یا در هنگام خرید وارسی کنید و ببینید بدنش سالم هست، برای دستتون میاد بالا که غذا بگیره و ….
      گلدفیش رو در هیچ جوی ابی رها نکنید. اگه زنده بمونه و بزرگ بشه میتونه اکوسیستم اون منطقه رو نابود کنه.

      پاسخ
      1. Reza

        ممنون از پاسخگویی سریع تون. متاسفانه به داروی خاصی دسترسی ندارم. میشه از نمک یا چیزی شبیه به این استفاده کرد؟
        راستی آبی که ماهی مریض داخلش هست برای بدن و پوست انسان ضرر نداره چون من دستم رو خوب شستم. واسه باکتری ها و قارچ و این جور مسایل؟
        واسه بقیه ماهی های داخل آک چطور. میشه تو آک نمک بریزم؟
        ماهی ها زبرا و تترا و گلدفیش و کوی و کولیدوراس.
        این ماهی فروش ها واقعا بعضی هاشون وجدان ندارند. گفتم بهش گلد فیش دارم. باز هم کوی هاش فروخت به ما. سال خوبی رو واست آرزومندم.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          اول که زبرا و تترا و کوریدوراس مناسب نگهداری در کنار گلدفیش و کوی نیستند و شرایط نگهداری متفاوتی دارند.
          کوی و گلدفیش کیفیت آب رو پایین میارند و بهتره هر هفته یک سوم از آب رو سیفون بزنید و آب بدون کلر و هم دما اضافه کنید برای درمان قارچ زدگی باید کیفیت آب بالا باشه تا زمانیکه کوریدوراس دارید نباید به آب نمک بزنید ولی اگر اونها رو رد کنید بره میتونید به ازای هر ۵۰ لیتر آب یک قاشق غذاخوری نمک بدون ید به آب اضافه کنید.

          پاسخ
  17. sajad78

    سلام میخواستم بدونم این ماهی بیماری قارچ زدگی دارد یانه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله به نظر میاد قارچ زده کیفیت آب رو بالا نگهدارید اگر قبلا به آب نمک بدون ید نزدین به ازای هر ۵۰ لیتر آب ۲۰ گرم نمک بدون ید تقریبا یک قاشق غذاخوری اضافه کنید.اگر بهتر نشد باید متیلن بلو و یا ضد قارچ معتبر استفاده کنید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *