بیماری سوراخ شدن سر ماهی

بیماری سوراخ شدگی در سر یکی از شایع ترین بیماری ها در میان ماهیان محسوب شده که اکثرا گریبان گیر خانواده سیکلید ها خواهد شد.بیماری با علائمی مانند تیره شدن رنگ ماهی ،کم اشتهایی و در نهایت به صورت فرو رفتگی هایی در سر و بدن بدون علائم زخم نمایان میشود.دلیل اصلی این بیماری را میتوان به عدم توجه نگهدارنده به غذا و شرایط ماهی دانست. زیرا این بیماری اکثرا به دلیل کمبود ویتامینها و سایر مواد معدنی و….ایجاد میشود و دلیل ان هم تغذیه ماهی به صورت یکنواخت و عدم رعایت شرایط بهداشتی اب خواهد بود.در ادامه متن نهوه درمان و پیشگیری این بیماری توضیح داده میشود.
 
به ادامه متن توجه کنید
بیماری سوراخ شدن سر ماهی
 

نام بیماری: سوراخ در سر

ریشه بیماری: تک یاخته

علائم بیماری سوراخ در سر:

۱: تیره شدن رنگ ماهی (در خانواده سیچپلایدها)

۲: سفیدی رنگ مدفوع

۳: بدن لزج

۴: کم اشتهایی ماهی

۵: به وجود آمدن سوراخ هایی در روی سر و بدن ماهی

۶: خراشیدن و کوبیدن بدن به اشیا داخل آکواریوم

شناخت بیماری: ارتباط بیماری سوراخ در سر با انگل روده ای

بیماری سوراخ در سر تک‌یاخته‌ی روده ای است که با حمله به سیستم گوارشی بدن ماهی ضعیف باعث ایجاد سوراخ در سر و بدن ماهی می شود. هگزامیتا(hexamita) یکی از عوامل بیماری سوراخ درسر می باشد. در مراحل اولیه بیماری را می توان با نشانه های ذیل که عبارتند از مدفوع سفید رنگ باریک و بلند، بدن لزج و کم اشتهایی ماهی تشخیص داد. در مراحل پیشرفته این بیماری در نژادهای سیچیلاید باعث دو رنگی بدن ماهی و تیره شدن رنگ آن می شود و در ماهیان کوچک تر گوشه گیری و حرکت سریع سر ماهی قابل پیشبینی میباشد بیماری سوراخ در سر به دلیل حمله به سیستم گوارشی می تواند باعث کمبود مواد مغذی در ماهی آلوده شود کمبود عناصر یکی از دلایل بیماری سوراخ در سر میباشد.

بیماری سوراخ در سر

نحوه درمان بیماری سوراخ در سر:

روش ۱: سریع ترین و بهترین و ارزان ترین گزینه برای درمان بیماری سوراخ روی سر قرص مترونیدازول (Metronidazole) است.این قرص در ورق های ۲۵۰ میلی گرمی در داروخانه های انسانی موجود است.

۲۵۰ میلی گرم به ازای هر ۱۰ گالن معادل ۳۷.۸ لیتر آب(هر گالن ۳.۷۸ لیتر است). دارو باید ۳ بار به صورت یک روز در میان تکرار شود.قبل از اضافه کردن مجدد دارو ۲۵ الی ۳۰ درصد از آب آکواریوم سیفون شود.

روش دوم: استفاده از داروهای تجاری مانند سرافلاجلول یا استفاده از جی بی ال اسپیروهگزول یا استفاده از تترا هگزا اکس (بر اساس دوز مندرج بر روی جعبه دارو)

نکته: هنگام درمان ذغال اکتیو را از فیلترها خارج کنید و تا مدتی حتی پس از درمان بیماری از ان استفاده نکنید

رعایت نکات زیر توصیه میشود:

۱: بالا بردن دمای آب بسته به تحمل ماهی بین ۳۳-۳۰درجه

۲: اضافه کردن یک قاشق غذا خوری نمک بدون ید در هر ۲۰ لیتر

۳: رژیم غذایی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی (کمپانی سرا محصولی با عنوان سرا مینرال(Sera Mineral) که حاوی مواد معدنی مورد نیاز ماهیست ارائه کرده که در بازار ایران هم موجود است)

سوراخ در سر ماهی

پیشگیری از بیماری سوراخ شدن سر ماهی:

۱: رژیم غذایی مناسب مملو از ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد غنی (دادن یک جور غذا مانند دل خالی کافی نیست و باید برای ماهیانتان یک رژیم انبوه در نظر بگیرید

۲: آب مناسب،شرایط ایدال فیزیکوشیمیایی،دمای مناسب و…..

۳: ضد عفونی کردن آب

۴: سیفون به موقع آب آکواریوم

در صورت کپی برداری لینک onlypet.ir را یاداور شوید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

225 دیدگاه در “بیماری سوراخ شدن سر ماهی

  1. علی

    سلام .به دادم برسید فلاورم این بیماری رو گرفته سوراخ های رو سرش روز به روز داره بزرگتر میشه حمام دارو و نمکم استفاده کردم(نمک+مترو نیدازول)ولی هیچ تاثیری نداشت دسرسی به داروی سرا و تترا ندارم یعنی تو شهر ما پیدا نمیشه ۶روزه لب به غذا نزده خیلی ترسو شده وقتی به آکواریوم نزدیک میشم خیلی سریع فرار میکنه و خودشو به شیشه آکواریوم میزنه چی کار کنم خوب بشه لطفا راهنمایی کنید?

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست عزیز این بیماری بر اثر کیفیت پایین آب و کمبود ویتامین های لازم به وجود میاد . هم کیفیت آب تانک رو افزایش بدید هم از غذاهای مرغوب شرکتی برای تغذیش استفاده کنید . در ضمن زمانی که حمام میدین باید چند روزی صبر داشته باشید تا نتیجه لازم رو از دارو بگیرید
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      حتما کیفیت آب رو افزایش بدین و از غذای متنوع استفاده کنید اگر از غذای مخصوص فلاور استفاده کرده بودین نباید ماهی شما به این بیماری مبتلا میشد ضمنا یکی از عوامل ایجاد این بیماری استفاده زیاد و بیش از حد از ذغال اکتیو هست حتما ذغال اکتیو رو از داخل فیلتر خارج کنید.
      سعی کنید از ویتامین مخصوص آبزیان استفاده کنید.
      از داروهای سوراخ در سر ایرانی هم میتونید استفاده کنید و از محدود داروهای مفید ایرانی ویژه آبزیان هست البته نه اون دارویی که فارسی نوشته بلکه انگلیسی نوشته هولد این هد ( انگلیسی رو حال کردی ) این دارو ایرانیه و در کپسول هایی شبیه به پنی سیلین به فروش میره و بسیار مفیده البته به تاریخ مصرفش دقت کنید.
      داروهای خارجی خوبی هم موجوده اما این بیماری رو حتی بدون دارو هم میتونید درمان کنید فقط عوامل بیماری زا رو حذف کنید یعنی ذغال اکتیو و غذای یکنواخت و کیفیت پایین آب .

      پاسخ
  2. رضا

    ماهی من نزدیک یک ماهه صورتش اولش زخم بود الان سوراخ شده یعنی میتونی ابشش اونو ببینی ولی علائم دیگه ای نداره و سرحاله بقیه ماهیهام سالمن

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه فقط یه سوراخه و از نظر تغذیه هم مشکلی نداره این دیگه بیماری نیست و احتمالا اون قسمت به جایی برخورد کرده یا از کتک خوردن بوده و محل هم ترمیم شده و سوراخ باقی مونده. کار خاصی هم نمیشه کرد. باز اگه تونستید یه عکس ازش بذارید یا ماهی رو کنترل کنید ببینید علائم دیگه ای نداشته باشه مثل مدفوع کش دار و سفید یا سوراخ های دیگه در سر ماهی.

      پاسخ
  3. کاربر

    درمانی برای این بیماری در آکواریوم وجود نداره علتش هم نوعی باکتری مرده هست بخاطر خاموش کردن فیلتر باکتری مرده میشود هرچی ضدعفونی و ضدباکتری بزنی فایده ای ندارد

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      این بیماری اتفاقا قابل درمان هست. هم داروی تجاری واسش هست و هم داروی انسانی.
      تترا هگزا اکس یا اسپیروهگزول جی بی ال رو جستجو کنید دقیقا برای درمان همین بیماری ساخته شده.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      میشه بفرمایید باکتری مرده چطوری باعث بیماری میشه ؟؟؟؟!!!! از اون حرفا بود رییس ؟؟؟!!!
      اتفاقا بارها بنده خودم این بیماری رو درمان کردم و حتی داروهای ایرانی خیلی خوبی هم در این زمینه هست که تنها نوع داروی ایرانی که قبولش دارم همین داروی سوراخ در سر هست که واقعا جواب میده و در حد داروی خارجی هست.

      پاسخ
  4. Elahi.M

    سلام یکی از اسکارای من روی ابشش و بخصوص زیر دهنش و کنار دماغش پر شده از سوراخ های گرد ولی رو سرش نیست و خیلی قوی و سرحاله … فکر کردم این بیماریو داره و براش دارو تهیه کردم فروشنده یه داروی خارجی۱۶۰۰۰ تومنی داد که ابی پررنگه و گفت علت این سوراخها قارچه…. خلاصه داروی دیگه ای گیر نیاوردم
    این دارو برا این بیماری کاربرد داره

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      متیلن بلو تاثیری روی سوراخ در سر نداره و کلا بیماری سوراخ در سر رو نمیتونید با متیلن بلو درمان کنید. اول مطمئن بشید بیماری همون بیماری سوراخ در سره و بعد هم از دارویی مثل تترا هگزا اکس یا اسپیروهگزول جی بی ال استفاده کنید. البته اگه هزینش صرفتون میکنه.

      پاسخ
      1. Elahi.M

        سلام
        ممنون شهریار جان داروهایی که نام بردید پیدا نکردم حتی نوع ایرانیش راه دیگه ای برا درمان وجود نداره

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          بیماری سوراخ در سر سخت درمان میشه حداقل کیفیت آب رو بالا نگهدارید ذغال اکتیو رو از داخل فیلتر خارج کنید وغذای مقوی و حتی ویتامین به ماهی ها بدین البته ویتامین مخصوص آبزیان.

          پاسخ
          1. Elahi.M

            سلام جدیدا ماهیا یی که سوراخ سر دارن کم اشتها شدن و از غذا حتی دل فرار میکنن باتوجه به این که تو شهر ما هیچ دارویی گیر نمیاد (فقط متین بلو گیر میاد) تصمیم دارم ماهیو حمام نمک بدم از چه دارویی در کنار نمک و به چه مقدار استفاده کنم
            متشکرم

            پاسخ
            1. شهریار (onlypet.ir)

              حمام نمک احتمالا این بیماری رو درمان نمیکنه. باید از حمام بلند مدت مترونیدازول استفاده کنید. از لینک زیر درمان این بیماری رو مشاهده کنید.
              https://www.onlypet.ir/forum/aquarium-forum-eight/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84-%D8%B1%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%87%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D9%85/

              پاسخ
  5. Elahi.M

    سلام دوست دارم تجربه شخصی خودمو در مورد این بیماری در اختیار دوستان قرار بدم شاید مفید واقع شد و کسی استفاده کرد.
    من ۳ تا اکواریوم دارم که یکیشون که ۳۶۵ لیتر جا داره ۸ تا اسکار بزرگ دارم که از بچگی بزرگشون کردم تا اینکه یکیشون به سوراخ سر مبتلا شد و طبق مکاتباتی که با آقا شهریار وآقا مجتبی داشتم (تو چندتا کامنت بالاتر ) فهمیدم که انگل روده ای دارن و هر کاری کردم داروشو تو شهر ما گیر نیومد و خرید اینترنتی نداشت خلاصه همه ماهیام مبتلا شدن و حالشون رو به وخامت رفت و تمام علائم بیماری به شدت توشون نمایان شد و داشتم ازشون دل میکندم دیگه حتی دل نمیخوردن و هر چیزیو میخوردن نمیتونستن قورت بدن وپسش میدادن تا اینکه طبق گفته های شهریار حمام میترونیدازول بلند مدت دادم(و مقدار کمی مبندازول که ضد انگل انسانیه استفاده کردم) سه چهار روز و هر روز سیفون میکردم و دو بار ماهیاررو به فاصله چند روز حمام نمک و تترا دادم. آبشونو کلا عوض کردم و وسایلو شستم و از باکتری ساز استفاده کردم
    خلاصه بعد از اون یکی دو روز بازم غذا نخوردن ولی رفته رفته بهتر شدن و الان کاملا سرحالن و هیچگونه علائم بیماری ندارن و دارن مثل شیر گرسنه دل میخورن و شروع کردن به تخم ریزی و دعوا و جفتگیری
    خواستم از آقا شهریار و آقا مجتبی و سایر دوستان تشکر کنم

    پاسخ
  6. کاوه ايزدي

    آیا پرت ها هم دچار سوراخ در سر می شوند؟
    براتون عکس رو آپلود کردم، فکر می کنم مرحله حادی باشه و بشدت نگران شدم.
    روش درمان یکسانه؟ و چکار انجام دهم که سوراخ ها درمان شوند و پر شوند؟
    https://onlypet.ir/upload/user/cabin/148145627821.jpg
    https://onlypet.ir/upload/user/cabin/1481456278472.jpg
    https://onlypet.ir/upload/user/cabin/1481456435051.jpg
    امیدوارم عکسها واضح باشند.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله متاسفانه این بیماری در اکثر ماهی ها دیده میشه و باید کیفیت آب و تغذیه رو بالا ببرید و ذغال اکتیو رو هم از داخل فیلتر به کل خارج کنید.
      دقیقا ماهی شما بیماری سوراخ در سر گرفته و روش درمانش با بقیه یکی هست فقط دقت کنید حتما ذغال رو از داخل فیلتر خارج کنید و غذای متنوع و مقوی بهشون بدین و کیفیت آب هم بالا باشه و حتی اگر شد از فیشتامین ( ویتامین آبزیان ) استفاده کنید.

      پاسخ
      1. کاوه ايزدي

        خیلی ممنون از پاسختون. دارویی که در مقاله ذکر کرده بودید و بطور کلی محصولات سرا و تترا خیلی سخت پیدا میشه. البته من تهران هستم ولی متاسفانه تا الان موفق نشدم پیداش کنم.
        فقط یه سوال دیگه خدممتون داشتم و اینکه بفرض استفاده از دارویی مثلا مانند سرا فلاجلول، و متعاقبا آب و تغذیه و ویتامین که فرمودید، آیا این سوراخها ترمیم می شوند یا خیر؟ و چکار می تونم بکنم که این موضوع تسریع بشه؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          بله سوراخ های موجود در سر ماهی فقط در صورت بهبودی بیماری ترمیم میشه . البته در مراحل اولیه بدون دارو و با ویتامین و بالا بردن کیفیت آب میشه درمان کرد اما در مراحل پیشرفته حتی با دارو نیز سخته و زمان میبره تا ماهی درمان بشه البته برای ترمیم سوراخ ها که باید خیلی بیشتر و چندین ماه صبر کنید دیگه بستگی به شرایط و شدت بیماری داره.
          تاکید میکنم حتما ذغال اکتیو رو از داخل فیلرت خارج کنید کیفیت آب رو بالا نگهدارید هر هفته یک سوم از آب رو سیفون کنید و زا ویتامین و غذای مقوی و متنوع هم استفاده کنید ضمنا سعی کنید از داروی تخصصی نیز استفاده کنید.

          پاسخ
  7. علی

    سلام به دادم برسید، ماهی هام دارن سوراخ در سر میگیرن.
    به جز داروی مترونیدازول که باید تو آکواریوم بریزم دیگه چی کار کنم؟
    چه جوری کیفیت آب رو بالا ببرم؟بعد از هربار ریختن دارو باید سیفون کنم آب رو یا نه؟

    پاسخ
    1. Mohammad 20

      نمی دونم من یه پرت داشتم دچار شد حدود دو سه بار حمام نمک دادم بهتر شد ولی آخر سر مرد
      باید از چیزای دیگه استفاده میکردم در کنار حمام نمک که نکردم
      واااااای یادش بخیر چه پرت خوش رنگی بود

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      خواهشا برای دریافت پاسخ صبر کنید درکمتر از ۲۴ ساعت پاسخ میدیم خدمتتون. و خواهشا بخشهای موبوط به سوالتون رو در سایت مطالعه کنید اینطوری زودتر و بهتر به جواب میرسید.
      خب اولا حمام نمک برای این بیماری کار خاصی انجام نمیده دوما نباید ماهی رو چند مرتبه حمام بدین و فقط یک مرتبه در طول دوره درمان کافیه و دیگه باید صبر کنید تا دوره درمان طی بشه نه اینکه تند تند حمام بدین تا تلف بشه.
      اما برای بیماری سوراخ در سر مترونیدازول خیلی مفید نیست و بیشتر برای انگل روده ای کاربرد داره.
      شما برای این بیماری باید کیفیت آب رو بالا نگهدارید یعنی هر هفته یک سوم از آب رو سیفون کنید و فیلتراسیون مناسب داشته باشید و البته ذغال اکتیو رو هم از داخل فیلرت خارج کنید چون استفاده زیاد و طولانی مدت از ذغال اکتیو خودش عامل این بیماری هست.
      بعد از کیفیت آب باید تنوع غذایی و کیفیت غذا بالا باشه.
      و با این کارها اگر ماهی درمان نشد باید از داروهای تخصصی استفاده کنید.

      پاسخ
      1. علی

        دو نوع غذا کافیه؟
        میگو(از این کوچولو بسته ای ها)و یک غذای خشک کارخانه ای گلدفیش(برای بهتر شدن رنگ ماهی بهم داد)

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          برای چه نوع ماهی ؟؟!! برای گلدفیش بله کافیه.

          پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              برای اسکار زیاد جالب نیست و حداکثر هفته ای دو وعده استفاده کنید خواهشا سوالات تغذیه رو در بخش خودش مطرح کنید.

              پاسخ
  8. عارف

    سلام
    ببخشید من دو تا اسکار دارم که روی سر یکیشون چند وقتی هست سوراخ های ریزی میبینم ولی از همه ماهی هام بیشتر غذا میخوره. باز یکی دیگه هست اصلا غذا نمیخوره(یعنی تا میاد بخوره تموم میشه)
    آیا دچار سوراخ در سر شدن؟چی کار کنم که به ماهی که غذا نمیخوره هم غذا برسه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر سوراخ بینی ماهی نیست و واقعا روی سرش سوراخ ایجاد شده باشه که بله بیماری سوراخ در سر هست و اول از هرچیزی چک کنید اگر داخل فیلتر از ذغال اکتیو به صورت دائمی استفاده میکنید مشکل از همین هست و حتما ذغال ها رو خارج کنید. بع دیک سوم از آب رو سیفون کنید و کیفیت آب رو بالا نگهدارید و غذای متنوع و مقوی به ماهی هاتون بدین. اگر بهتر نشدن از داروی مخصوص استفاده کنید.
      مطالب همین بخش و سایر سوال و جواب های دوستان رو کامل مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
  9. ehsan

    سلام
    یکی از دیسکس های من روسرش یه سوراخ ریز اندازه ی پولکش هست کاملا همرنگ بدنش هست مدفوعشم طبیعیه از غذا های متنوع استفاده میکنم از جمله غذای مخصوص دیسکس،میگو خشک،کرم خشک،کرم خونی،بیومار،انرژی،جلبک اسپرولینا،میکس دل و…
    اگه بیمار هست میشه بدون دارو درمانش کرد؟
    من ذغال اکتیو هم داخل فیلترم هست آیا اون رو خارج کنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ذغال اکتیو رو که حتما خارج کنید و یکی از دلایل سوراخ در سر ماهیا همین استفاده مداوم از ذغال اکتیوه. از garlic guard به صورت ترکیبی با غذای ماهی استفاده کنید. از سرا فیشتامین هم به صورت ترکیبی با غذای ماهی استفاده کنید.

      پاسخ
  10. ehsan

    سلام
    من الان که دقت کردم دیدم که چنتا سوراخ دیگه هم تو سرش داره ولی کاملا همرنگ بدنشه آیا درمان شده؟مدفوعشم کاملا طبیعیه.چقدر طول میکشه تا این سوراخ ها خوب بشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کیفیت آب رو بالا نگهدارید و غذای مقوی و متنوع بهش بدین هر وعده یک نوع غذا بهش بدین. از ذغال اکتیو داخل فیلتر استفاده نکنید اگر بیماری پیشرفت نکنه یعنی اینکه درمان شده اما ترمیم سوراخ ها زمان میبره البته اگر از ویتامین مخصوص آبزیان استفاده کنید میتونه خیلی مفید و موثر باشه.

      پاسخ
  11. امید

    سلام خدمت استاد گرامی
    من دوتا اسکار دارم که از بچگی تا الانی که ۲۵ ۲۶ سانتن! خودم بزرگشون کردم
    چند وقتیه یکیشون همش میره میشینه کف آکواریوم٬جدیده دو سه تا سوراخ(خیلی خیلی کوچیک) روی سرش دیدم
    یکی گفت یبوسته غذا ندادم ده روز
    یکی گفت بیماری داره داروی azoo داد و استفاده کردم خوب نشد
    یکی گفت بیماری روده ایه داروی sera baktopur direct دارم الان میدم ولی با مطلب شما انگاری بیماریشون سوراخ در سره!!!
    واقعا گیج شدم من برا این دوتا ماهی هرقدر لازم باشه هزینه میکنم فقط خوب شن
    نمیدونم دیگه چیکار کنم
    آیا استفاده ی داروی سرا فلاجول که میگن برای سوراخ در خیلی مفیده٬در کنار همین داروی باکتاپور٬ ضرر داره یا مشکلی نیست اگه از اونم استفاده کنم؟؟؟
    غذا بدم یا ندم؟ با اون بیماری باشه که یبوسته نباید غذا بدم سوراخ در سر باشه باید خوب غذا بدم
    فیلترم ذغالیم اصلا نمیذاشتم
    یکم شکمشم انگاری باد کرده
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ده روز غذا ندادین چرا اینکار رو کردین کی گفته برای یبوست نباید ده روز به ماهی غذا بدین ؟؟؟!!! کیفیت آب رو بالا ببرید و ذغال اکتیو اگر داخل فیلتر دارید به کلی خارجش کنید و از غذای متنوع و ویتامین مخصوص آبزیان استفاده کنید و همین بخش رو هم کامل مطالعه بفرمایید.
      شاید اصلا ماهی شما آماده تولید مثل بوده و یا شکمش آب اورده بوده به هر حال باید خودتون تشخیص بدین چه بیماری داره با این توضیحات نمیشه نظر کاملی داد اما این رو بدونید هرگز از چند نوع دارو هم زمان استفاده نکنید و اول کاری که میکنید کیفیت آب رو بالا ببرید و بعد که مطمئن شدین بیماری چی هست از دارو استفاده کنید اینکه غذا ندادین و چند نوع دارو استفاده کردین خودتون قصد کشتنش رو کردین .
      بخش بیماری انگل روده ای رو هم مطالعه کنید. اگر هم قرار باشه به ماهی غذا ندین فقط ۲۴ یا ۴۸ ساعت هست و نه ده روز الان شک نکنید ماهی مشکلات دیگه ای هم پیدا کرده و ممکنه اصلا تغذیه نکنه.

      پاسخ
  12. دکتر داوینچی

    سلام.لطفا تا اخر و کامل بخونید
    .من یک ماهی فایتر خاص دارم.خیلی برام مهمه.دیروز که رفتم ببینمش دیدم کف اکواریومش موجودات خیلی ریز سفید مثل نقطه دارن حرکت میکنن و داره سفیدک هم میزنه.با دست گرفتمش و تو لیوان با آب تمیز انداختم و متیلن بلو و نمک اضافه کردم.اکواریومشو با فشار آب شستم و اب تمیز ریختم.نمک و متیلن بلو اضافه کردم دمای اب رو رسوندم به ۳۰ درجه. امروز که بلند شدم متوجه شدم سرش چنتا سوراخ در اورده و سفیدکشم شدید تر شده.اون موجودات ریز هم از بین رفتن ولی یک چیزی دیدم رو بخاری شبیهش.خیلی وحشتناکه این وضعیت.دارم دیوونه میشم.(در مورد غذا باید بگم یک نوع غذا بهش میدادم الانم اشتها نداره زیاد)
    حالا راهنمایی کنید چیکار کنم(ساده و موثر)
    خیلی ممنونم ازتون♥

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب سفیدک یک روزه درمان نمیشه و تا یک هفته ده روز دورش طول میکشه. ضمنا دما رو کمی بالاتر و تا ۳۲ درجه برسونید و ثابت نگه دارید. تاکید میکنم بیش از ۳۲ درجه نشه
      نمک هم خوب کردید زدید و یک گرم در لیتر بیشتر نمک نباید بزنید. متیلن بلو دیگه نیازی نبوده و متلن بلو ضدقارچ هست در صورتی که ماهی شما سفیدک گرفته
      در مورد سوراخ شدن در سر ماهی هم نمیدونم یکدفعه این شکلی شده یا مدتی هست که این مشکل رو داره؟ به هر حال با توجه به اینکه از یه نوع غذا استفاده کردید به نظر ماهی ضعیف هم شده و بهتره به فکر تنوع غذایی و تقویت ماهی هم باشید.
      اون موجودات ریز هم برسی کنید ببینید پلاناریا نیست؟
      https://www.onlypet.ir/forum/aquarium-forum-eight/%DA%A9%D8%B1%D9%85%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%B4%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D9%BE%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7planaria/

      پاسخ
  13. acebag

    سلام دوستان
    من تو اکواریوم ۱۵۰ لیتری دو تا دیسکس و پنج تا انجل دوتا گورامی و یه فایتر و دو تا لجن خوار دارم
    اخیرا پولک یکی از انجل هام از چند قسمت افتاده بود و قسمت پایینی یه ابشش انگار پوسیده شده و بعد یکی دیگه اینجور شد ابشش
    بیست لیتر از ابش رو عوض کردم
    دما رو ۳۰ بود افزایش دادم به ۳۱
    قطره acrifish شرکت deepfix انداختم فیلترمم خاموش کردم
    امروز متوجه شدم انجل ها مدفوعشون درازه و سفیده مقعدشون هم بزرگ شده یه چیز کوچیک هم زده بیرون
    ولی غذا خیلی زیاد میخورن معدشون باد میکنه
    روزی دوبار غذا میدم
    بیومار غنی شده با اب سیر
    غذای مخصوص دیسکس
    هفته ای یه بار کرم خونی یه بارم میکس دل مرغ
    عکس ماهی ها
    https://onlypet.ir/upload/user/uploadscase/152374460491831.jpeg
    https://onlypet.ir/upload/user/uploadscase/152374460496722.jpeg
    https://onlypet.ir/upload/user/uploadscase/152374460496722.jpeg
    https://onlypet.ir/upload/user/uploadscase/152374460500773.jpeg

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب فایتر مناسب نگهداری در کنار ماهی های شما نیست.
      گورامی هم فقط گورامی دراف با آنجل و دیسکس سازگاری داره و سایر گورامی ها انجل و دیسکس رو میزنن.
      دل مرغ به هیچ عنوان به ماهی هاتون ندین.
      چرا الکی دما رو افزایش دادین دما خوب بوده و باید ثابت میموند نباید دما رو بالا میبردین.
      نوع مدفوع ماهی میتونه به دلیل نوع تغذیه هم باشه ضمنا او نزائده سفید رنگ لوله تناسلی ماهی هست و اماده تولید مثل شدن. البته از عکس ها زیاد چیزی مشخص نبود.

      پاسخ
      1. acebag

        امروز متوجه سوراخ ریز تو سر یکی از انجل ها شدم قسمت پشت ماهی هم ورم کرده بین دم و معده
        گورامی ها دارف هستن
        فایتر هم یه گوشه بالا وایساده اونطرفا نمیره زیاد ولی بقیه ماهی ها بیان اونجا حالت تهاجمی میگیره فرار میکنن
        دیسکس هم امروز تنفس غیر عادی داره گاهی هر از گاهی تند تند نفس میزنه ، گاهی هم دهنشو خیلی بزرگ باز میکمه انگار تهوع داره
        الان چیکار کنم مبتدی ام کمک کنید خواهشا

        پاسخ
          1. مجتبی

            سلام
            لطفا برای دریافت پاسخ صبر کنید و در چند جا سوال تکراری ارسال نکنید.
            خب کیفیت آب رو باید بالا ببرید و اگر ذغال اکتیو داخل فیلتر دارید خارجش کنید و غذای متنوع و مقوی به ماهی هاتون بدین این درمان بیماری سوراخ در سر هست ولی در عکس سوراخی دیده نشد.

            پاسخ
  14. minoo12

    سلام. ماهی سورم من بیماری سوراخ در سر گرفته دور و داخل چشماش و دور باله هاش کمی سیاه شده، بی تحرکه و خیلی وقته غذا نمیخوره. مدفوعش رو هم ندیدم که چجوریه. سورم و اسکار و دالرم هر۳ خودشون رو به وسایل میکشن.
    دیروز ۲۰% سیفون کردم و برای ۹۰لیتر ۲تا قرص مترونیدازول ریختم. میخواستم بپرسم برای دوز بعدی هم باید ۲تا قرص اضافه کنم یا کمتر؟ بعد از چه مدت خوب میشن؟؟ اصلا خوب میشن؟
    ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      میترونیدازول رو بهتره با سولفات منیزیوم استفاده کنید و برای هر دفعه که قراره دوز جدید اضافه کنید باید سیفون سنگین بزنید و دوز جدید رو اضافه کنید. به همون مقدار. راهنما رو در زیر مشاهده کنید.
      https://www.onlypet.ir/forum/aquarium-forum-eight/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84-%D8%B1%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%87%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D9%85/

      پاسخ
  15. morteza0205

    م دوستان من یه اکواریوم داشتم قبل ، که یک اسکارهام بیماری سوراخ سر گرفت و مرد بقیه ماهیا فروختم و اکواریوم ۲بار شستم از اول اکواریوم راه اندازی کردم با ماهیا جدید اما بعد یه مدت ماهیام یکی بعد دیگری مردن حدود ۲۰ تا بودن الان ۸ تاشون باقی مونده از اعلام مشترکشون گوشه گیری ماهی، غذا نخورن، خاروندن بدن به اشیا تو اکواریوم ، بی تحرکی‌، تنفس‌ تند تند و نهایتن مرگ البته چند روز پیش روی‌سر دوتا ماهی‌مرده دیدم لکه سفید فهمیدم همون بیماری اسکار هنوز هست از اکواریومی سوال کردم گفت اکواریوم با نمک بشور ضدعفونی بشه سنگاش هم با نمک سرکه بجوشون اینکارم کردم و یه دارو ابی رنگ متلین بلو بهم داد بزنم تو ابشون اما بعد دو روز باز الان یک دونه اسکار و یدونه سیچلایدم بی حال شده غذا نمیخورن تند تند نفس میزنن چیکار کنم خواهشا کمک کنید بتونم این مشکل برطرف کنم☹️😔😔😔

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اکواریوم رو که راه اندازی کردید سیکل اولیه رو با باکتری ساز طی کردید؟ یکی از دلایل مرگ و میر ماهیاتون همین سیکل نبودن اکواریوم هست.
      به هر حال اگه اکواریوم رو ضدعفونی کردید و راه انداختید باید سیکل رو هم طی کنید و سپس اکواریوم رو ماهی دار کنید.

      پاسخ
      1. PARSA

        آقا شهریار من یه چیزی باید بگم
        وقتی کسی که سوال میپرسه من جواب درست رو میدم چرا شما دوباره دقیقا مثل من نظر داادید مثلا نوشته ماهیم بدنش میخواره کف آکواریوم هستت و… و اول من میگم مشکل سیکل دارید بعد دوباره شما دوباره میایید مینویسید مشکل سیکل دارید
        به غول خودتون سایت خیلی شلوغ میشه وقتی دو جواب مشابه تو سایته
        بذارید اونایی که کمتر از شما بلد هم اگه جاب رو میدونن بگن
        الان آقا مجتبی من یه جواب دادم که ظاهرا دررست بود بعد آقا مجتبی هم هیچی ننوشته بود
        در ضمن این پست منم وقتی خوندید پاکش کنید

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          زیاد مشکلی نیست دوست عزیز ناراحت نشید واقعا برخی مواقع اینقدر تعداد سوالات زیاده و در حال جواب دادن هستیم که متوجه جواب شما نمیشیم و به قولی خط رو خط میشه مثلا شما در ساعت ۸:۳۴ دقیقه جواب رو ارسال کردین و آقا شهریار ۸:۴۴ دقیقه و بدون شک جواب شما رو ندیدن خیلی وقتها این اتفاق حتی روی پست های بنده و آقا شهریار میوفته که بعدا حذفشون میکنیم چون تعداد سوالات زیاده و سرعت اینترنت هم کمه مجبوریم مثلا ده تا صفحه رو هم زمان باز کنیم و از صفحه اول شروع کنیم جواب دادن تا به صفحه آخر برسیم حالا توی این فاصله ممکنه یکی دیگه از دوستان هم جواب داده باشن و دو تا جواب تکراری ارسال بشه پس جای ناراحتی برای هیچکدوم از طرفین نباید باشه.

          پاسخ
        2. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          شما از گزینه پاسخ دادن استفاده کنید تا متوجه بشیم که پاسخ رو ارسال کردید. به هر حال بنده متوجه پاسخ شما نشدم و الان هم که بررسی کردم متوجه شدن از گزینه پاسخ استفاده نکردید که پاسختون زیر سوال قرار بگیره و رفته اون ته!

          پاسخ
  16. PARSA

    مشکل سیکل ازت داریدهمه مشاخصات ماهیتون سیکل هست که طی نشده اگه نمیدونید سیکل چیه برید جستجو کنید درر همین سایت رووش های چرخه سیکل رو نوشته

    پاسخ
  17. nimakh82

    درود …من امروز متوجه مدفوع سفید مایل به مات دوتا از دیسکس ها شدم …خیلی مطمئن نیستم که انگل هست یا نه وضعیت کلی یکی از ماهی ها هم خوبه یعنی غدا میخوره و خیلی شاداب هستد ولی یکی دیگش یکم گوشه گیر و کمتر غدا میخوره ….۵ تا دیسکس هستند به نطرتون در صورت نیار یه دارو …اون داخل تانک اصلی استفاده کنم؟
    ببخشید که دوتا پست پشت سر هم میگذارم …..فقط مدفوع به نازکی تار مو نیست و فقط تا حدودی سفید هست ..

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا هر سوالی رو جای خودش بپرسید.
      خب بخش بیماری انگل روده ای رو مطالعه کنید توضیح داده شده اما ی کمرتبه مدفوع ممکنه از نوع تغذیه باشه ولی اگر ادامه پیدا کرد حتما انگل روده ای داره و باید هرچه زودتر از دارو استفاده کنید و درمانشون کنید.
      ولی اگر مدفوع به نازکی تا مو نیست و در سایز طبیعی باشه مشکلی نداره و نشانه انگل روده ای نیست

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *