بیماری ایک یا سفیدک

بیماری سفیدک یا ایک از رایجترین بیماری های ماهیان اب شیرین محسوب میشود. در مراحل اولیه بیماری ایک یا سفیدک میتوان با استفاده از افزایش دما درمان را به سرعت میسر کرد اما با پیشرفت بیماری باید از درمان دارویی خاص استفاده شود که در ادامه مطلب توضیخ داده میشود. علل این بیماری ممکن است یکی از دلایلی مانند لمس شدن ماهی با دست،جدال بین ماهیان یا سرد شدن ناگهانی اب باشد.

به ادامه متن توجه کنید

ایک یا سفیدک

 

هر از چند گاهی ممکن است ماهیان اب شیرین به این بیماری دچار شوند، در مرحله پیشرفته نقطه های سفید بسیاری همانند دانه های نمک  سراسر بدن ماهی را می پوشانند. در این حالت، ماهی خود را به اشیاء داخل اکواریوم می مالد و سعی دارد تا انگل را از پوستش جدا کند. مدتی بعد شدیداً تنبل شده و رفته رفته انگل ها با چشم غیرمسلح به صورت لکه های سفید تا یک میلی متر قطر بر روی پوست ماهی قابل رویتند.Ichthyphthirius ها زندگی دوره ای دارند. آنها برای تولید مثل ماهی ها را ترک می کنند و پس از تولید مثل، سوراخ بزرگی در پوست ایجاد میکند که برای عفونت ثانویه باکتریایی یا قارچی باز است. انگل به کف مخزن رفته و یک پوشش ژله ای مانند به نام کیست در اطراف خودش ترشح می کند و درون این کیست به نوزادان بسیاری تقسیم می شود. سپس کیست می ترکد و نوزادان بیرون می ریزند که در حال شنای آزاد میزبان جدیدی را جستجو می کنند. همانند Cryptocaryon، مرحله بین پوست و مرحله کیست هر دو نسبت به درمان مقاومند.

زمان لازم جهت رشد یاخته در زیر پوست به دو عامل اصلی درجه حرارت و قدرت دفاعی بدن ماهی بستگی دارد. هر چه ماهی قوی و سالمتر باشد رشد یاخته به مراتب کندتر خواهد بود. در هر صورت، یک یاخته در درون جداره ای که به دور خود می‌سازد می تواند طی ۸ تا ۲۴ ساعت بیش از ۱۰۰۰ یاخته به وجود آورد.

چرخه حیاط انگل ایک

معمولاً بدن ماهی های مبتلا به این بیماری پس از بهبود تا حدود زیادی در مقابل آن مقاوم می شود. در این حالت، گلبولهای سفید خون دور یاخته ها کیست‌هایی ساخته و آنها را محسوب می کنند. تنها زمانی که قدرت دفاعی بدن ماهی ها بنا به عللی از جمله شرایط غیربهداشتی محیط زیست، تغذیه نادرست، کمبود اکسیژن و ضعف ناشی از سایر بیماری ها تحلیل رود، یاخته های محبوس در کیست ها مجدداً فعال شده و خود ماهی یا حتی ماهی های تازه به آکواریوم وارده شده را مبتلا می سازند.

درمان :می توان در مراحل ابتدایی با استفاده از روش افزایش درجه حرارت آب تا بیش از ۳۰درجه سانتیگراد به مقابله با این بیماری پرداخت ولی در مراحل پیشرفته، وقتی که انگل در پوست ماهی و یا در مرحله کیست است قابل درمان نمی باشد. جهت از بین بردن Ichthyophthirius، پیش از شکل گیری کیست و یا پس از ترکیدن آن باید داروی اختصاصی به مخزن اضافه شود. به هنگام کاربرد دارو، گیاهان و ذغال اکتیو فیلتر را از مخزن خارج کنید.

معالجه از طریق گرما :دما را به تدریج افزایش دهید، به طوری که این افزایش از یک درجه سانتیگراد در ساعت فراتر نرود. هدف ایجاد شرایطی است که ناقل بیماری یا قادر به حیات نباشد و یا حداقل قدرت تولید مثل خویش را از دست بدهد.

برای ماهیان حساس به افزایش دما، از شیوه های درمان دارویی استفاده کنید. جهت سایر ماهی ها، افزایش ۲ تا ۳ درجه سانتیگراد طی ۲ تا ۳ روز بسیار مفید خواهد بود. این عمل جدا از نابودی بسیاری از ناقلین بیماری ها، سبب افزایش پادزهر لازم در خون شده و قدرت دفاعی بدن ماهی را افزایش می دهد.

یکی از پیش شرط های لازم جهت درمان از طریق افزایش دما، تمیزی آب و اکسیژن کافی محلول در آب می باشد.

معالجه از طریق دارو :برای درمان با دارو باید از اکریفلاوین، مالاشیت گرین و یا سولفات کینین یا هیدروکلریدکینین استفاده کرد.

الف) درمان با اکریفلاوین (تریپافلاوین Acriflavin = Trypaflavin) :این دارو در درمان تیرگی پوست و باله ها، گندیدگی پوزه و باله ها، ضدعفونی در جراحات کوچک و به ویژه به هنگام ابتلاء به ایک کاربرد دارد. جهت درمان، ابتداء باید از دارو محلول مادر تهیه کرد. برای این کار یک گرم اکریفلاوین را در یک لیتر آب حل کنید. پس از تهیه محلول، در ظرفی جداگانه به ازاء هر لیتر آب ۵۰ میلی لیتر از محلول مادر ریخته و ماهی را به مدت ۲ تا ۴ روز در آن حمام دهید.

توجه : این دارو آب را شدیداً رنگی می کند.

ب) درمان با مالاشیت گرین (Malachit green) :مالاشیت گرین در معالجه بیماری های قارچی پوست، کدر شدن و یا جوش زدن پوست کابرد دارد. جهت مداوا ابتلا یک گرم از دارو را که به صورت بلورهای ریزی می‌باشد در یک لیتر آب حل کنید. سپس ۶ میلی لیتر از این محلول مادر را در ۱۰۰ لیتر آب حل کرده و ماهی ها را به مدت ۱۲ روز در آن حمام دهید. در روزهای سوم، ششم و نهم نصف مقدار داروی تجویز شده را به آب بیافزایید. پس از ۱۲ روز، نصف آب موجود باید تعویض شده و آب تازه وارد مخزن آبی گردد.

در صورت انجام درمان در ظرفی جداگانه، به دلیل تجزیه دیرتر دارو در آب تازه، مقدار ۴ میلی لیتر از محلول مادر در ۱۰۰لیتر آب کفایت می کند.

روش دیگر درمان با مالاشیت گرین، حل کردن ۱۳ تا ۱۵ میلی گرم مالاشیت در ۱۰۰ لیتر آب است که ماهی ها به مدت ۳ تا ۴ روز در آن حمام داده می شوند.

توجه : مالاشیت گرین بسیار سمی است که به هنگام تماس با پوست یا وارد دهان شدن باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد.

توجه : از نگهداری مالاشیت یا محلول مادر آن در یخچال حاوی موادغذایی اجتناب ورزید، زیرا علاوه بر سمی بودن سرطان زا می باشد. کاربرد مالاشیت در درمان و یا ضدعفونی در مورد ماهیان پرورشی خوراکی در برخی کشورها به طور کلی ممنوع اعلام شده است و در سایر کشورها پس از کاربرد در معالجه باید ماهی دوره ای در حدود ۲ تا ۶ ماه را پیش از عرضه به بازار مصرف بگذراند.

ج) درمان با سولفات کینین یا هیدروکلریدکینین (Quinine Sulfat or QuinineHydrochloride):یک گرم کینین را در ۱۰۰ لیتر آب حل کرده و ماهی ها را ۳ روز در آن قرار دهید. سعی کنید معالجه در ظرفی مجزا انجام شود. اگر آب به هنگام معالجه کدر شد باید محلول تازه ای تهیه کرده و ماهی ها را به داخل آن انتقال دهید.

توجه : این درمان را برای ماهی های بسیار کوچک و یا بسیار حساس نباید به کار برد.

در بالا مطالبی را از کتاب بهداشت و بیماریهای ماهیان اکواریومی نوشته مهندس مهدی ارچینی برای شما قرار دادم. در زیر سعی میکنم درمان رایج دیگری که که اکثرا در ایران از ان استفاده میکنند و تا حد زیادی هم مسمر ثمر است را برای اطلاعات بیشتر و درمان این بیماری قرار دهم

علائم و شکل بیماری

-نقاط سفید رنگی سر تاسر بدن ماهی را فرا میگیرد

-ماهی کم اشتها و نا ارام است و خود را به اشیاء داخل اکواریوم میکشد

درمان های  رایج

۱)درمان بیماری ایک ان هم در مراحل اولیه با بالا بردن دمای اب تا ۳۲ درجه سانتیگراد و استفاده از داروی ضد انگل میسر است روش کار بدین صورت است که ماهی را به تانک قرنطینه انتقال دهید، دمای اب را تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(دما باید تدریجی افزایش یابد)،از داروی ضد انگل به میزان مندرج بر روی بسته استفاده کنید و هر روز قبل از استفاده مجدد دارو ،۲۰ درصد اب را تعویض کنید و بعد از دارو استفاده کنید. این کار را به مدت ۵ الی ۷ روز انجام دهید تا کاملا انگل از بین رود

۲)از نمک هم در درمان سفیدک میتوان استفاده کرد. روش کار به این صورت است که هم میتوان ماهی را در محلول نمک به صورت کوتاه مدت حمام داد و هم به صورت دراز مدت ولی حمام کوتاه مدت اکثرا موفقیت امیز بوده است

۱)حمام کوتاه مدت با نمک:۱۵ تا ۲۰ گرم نمک بدون ید(یک قاشق غذاخوری)را در یک لیتر اب حل کرده و ماهی را به مدت چند دقیقه در ان حمام دهید و سپس به تانک قرنطینه انتقال دهید و دما را تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(در صورتی که ماهی در ضمن حمام دادن با نمک با باله های باز به روی اب امد سریعا ان را از محلول خارج کنید)

۲)حمام دراز مدت:یک گرم نمک در هر لیتر اب با افزودن دما تا ۳۲ درجه سانتیگراد میتواند برای ماهی مفید باشد ولی زمانی این درمان خوب عمل میکند و میتوان به عنوان یک درمان قطعی از ان استفاده کرد که از داروی ضد انگل یا پارازیت های پوستی نیز تواما استفاده شود

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,482 دیدگاه در “بیماری ایک یا سفیدک

  1. Hana.M

    سلام
    ببخشید من نمدونم کجا باید سوالمو بپرسم وهرچی گشتم نتونستم چیزی یا مطلبی در موردش پیدا کنم
    من ماهی کالر ویدو دارم یکیشون نقطه هایی شبیه سفیدک روی بدنش داره ولی به رنگ قرمز 😐💔چش شده؟ باید چی کار کنم تا حالش خوب بشه؟

    پاسخ
    1. FISH KIPPER

      سلام. ماهی کالر به دما حساسه . دماتون رو چک کنید و آروم تا ۳۰ درجه بالا ببرید یک هفته دما رو پایین نیارید اکی میشه . اگر ادامه داشت از داروی ضد ایک سفیدک و خال سفید استفاده کنید ۳ دوز در سه روز مناسب با حجم آک ۵ میلیلیتر به اضای ۵۰ لیتر/ سه روز بعد از استفاده از دارو یک سوم آب رو با آب هم دما تعویض کنید.موفق باشید

      پاسخ
  2. Mani mani mani

    البته دارویی که معتبر باشه خودش روش مصرف مخصوص خودشو زده. اگه نزده بود اصن پیشنهاد نمیکنم

    پاسخ
  3. مجید

    سلام وقتتون بخیر
    من سه تا گلد فیش دارم که متوجه شدم بی حالن بعد دونه های سفید زدن در کمتر از ۳ روز چشماشون باد کرد دمشون پاره شد و همراه با همون دونه های سفید و تا آستانه مرگ پیش رفتن من دما رو بردم بالا نمک به آب اضافه کردم و یه دارو زد ایک هم گرفتم و به آب اضافه کردم ماهی ها یکم بهترن ولی چشمون هنوز باد داره و یکیشون زیر باله پشتیش زخمیه و میره بالای اکواریوم بی حرکت وایمیسه و فقط زمانی که میرم جلو آکواریوم میاد سمتم؛ میخواستم بدونم ورم چشم و رفتار این ماهیم طبیعیه و خوب میشه دوباره؟ و اینکه بعد از تموم شدن دوره دارو ایک و سیفون کردن آب ؛ متیلن بلو هم به آب اضافه کنم تا اگه عفونتی چیزی بود درمان شه یا همین نمک و زد ایک که زدم کافیه؟
    ممنونم از راهنماییتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ماهیاتون ضعیف بودن و چندرقم بیماری رو باهم گرفتن. باد کردن چشم ها منشاء باکتریایی داره. سفیدک هم انگلی هست. یا کیفیت اب پایین بوده یا ماهیا شدید ضعیف بودن که دچار این چندرقم بیماری شدن. قاعدتا طبیعی هم نیست که فرمودید و نیازه درمان بشه. البته چشم باد کرده هم ممکنه به حالت طبیعی برنگرده. قسمت بیماری های چشمی رو مطالعه کنید و اونجا هم نوشته شده که این بیماری از بین میره ولی ورم چشم در جای خودش باقی میمونه. از انتی باکتریال های تجاری یا حمام انتی بیوتیک برای درمان بیماری هایی با منشاء باکتریایی باید استفاده کنید که روشش در سایت هست. پس از درمان فقط کیفیت اب رو باید بالا نگه دارید و ماهیا تغذیه غنی داشته باشن. نیازی به متیلن بلو نیست.

      پاسخ
  4. mohammad

    سلام دوستان وقت بخیر
    دوستان من یه تعداد بریچاردی دارم خودشونو به اشیاع تانک میملان
    ته باله های بعضی هاشون خیلی کم در حدیکه باید خیلی دقت کنی قرمز شده و چنتاشون باله هاشونو به سمت پایین میزنن انگار باله هاشون بیرون زده دقیق معلوم نی ولی اون چنتا به سمت زیر بدن باله میزنن تو این مدت بنده کرونا گرفتم نتونستم خیلی برسم یه مقدار افت دما داشتن (دقیق نمیدونم چند بوده دما) ولی دما پایین اومده بود د مقداری کیفیت اب بد شده بود اما تو این دو هفته کیفیت ابو تا حدودی بالا آوردم و الان رنگ اب خیلی شفافه و اب زرد نیست که بگیم امونیاک بالاس کیفیت اب خوب بنظر میرسه بنظر شما چه بیماری میتونه باشه؟؟ نمکم اضافه کردم خارش ماهی ها بهتر شده از موقعیکه اضافه کردم ندیدم ولی باله هاشون که به سمت پایین اومده خوب نشده ماهی خیلی سرحالن و خیلی خوب سایز شدن بنظرتون این بیماری بخاطر ایکه؟؟ یا مشکل جای دیگس؟ درمان چیه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ایک نیست و بیماری ایک یا سفیدک واضح خودشو با نقطه های سفید رنگ نشون میده.
      به نظرم مشکل شما همون پایین بودن کیفیت ابه و الان که کیفیت اب رو بالا بردید رفته رفته بهتر میشن. با این حال احتمال انگل های پوستی و ابششی هم هست که یه مطلب در این مورد داریم و جستجو و مطالعه کنید. البته اگه طی روزهای اینده مشکلشون برطرف نشد

      پاسخ
      1. mohammad

        سلام عرض ادب
        خارششون بهتر شده دیگه نمیبینم بخارونن خودشونو فقط این باله هاشون یه مقداری رو مخمه نمیدونم چیه چرا اینجوری شده یه مقداری نمکی که زدمو اضافه کردم
        بنظرتون دمارو ببرم بالا رو۳۱. ۳۲میتونه کمک کننده باشه؟؟
        چشم حتما مطالعه میکنم🌺🌺

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          نه دما رو نیاز نیست بالا ببرید. مخصوصا باله ها اگه بخاطر عفونت باکتریایی باشه با بالابردن دما شرایط فقط بدتر میشه. اگه یه داروی جنرال یا حتی انتی باکتریال دارید استفاده کنید بد نیست. جمع شدن باله ها میتونه شروع یک بیماری باکتریایی باشه. البته نمیدونم علامت دیگه ای دارن یا خیر. ایا باله ها نازک تر شدن یا خیر. به هر حال کیفیت اب بالا باشه ممکنه رفته رفته مشکل حل بشه. اما اگه باله ها دارن نازک میشن حتما باید از دارو استفاده کنید.

          پاسخ
          1. mohammad

            سلام علاعمو گفتم خارش و قرمز شدگی که انگار رفع شده با نمک فقط مقدار خیلی کمی قرمزی باله موندکه اونم بهتره فقط باله هاس نه نازک نشده انگار به سمت پایین باله میزنن یه همچین حالتی

            پاسخ
  5. AMIRHOSSEIN007

    سلام
    https://www.onlypet.ir/upload/user/box/10/163837667632821.jpg
    من امروز این ماهیو گرفتم ولی الان که با دقت بهش نگاه میکنم چند تا نقطه سفید و یه کم زدگی رو دمش میبینم.
    آیا بیماریه؟ چطور درمانش کنم؟
    یه برگ کاتاپا انداختم توی آب فعلاً فردا هم یه وعده غذای آغشته به عصاره سیر بهش میدم؛تاثیر داره؟(عصاره سیر بریزم تو آب؟ یا مثلا زد قارچ و نمک و…)
    چه کار دیگه ای لازمه انجام بدم؟
    در ضمن تایگر بارب و کالر ویدو دارم،دمای آب هم ۲۷ درجس.

    پاسخ
    1. saj!jad

      یک سوال دارم انصافا چرا نمیری بخونی مطلب بالا رو
      دیگه کامل درمانش و یاد داده چرا یکم خودت تلاش نمیکنی🤦🏽‍♂️

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      اگه لکه ها ریز و نقطه ای هستن و تعدادشون در حال افزایش هست سفیدکه. درمانش هم با بالابردن دما و استفاده از ضدپارازیت های خارجی هست. البته نمک هم میتونه مفید باشه. اگه سفیدک هست طبق راهنمای بالا عمل کنید مشکل برطرف میشه. اما اگه لکه ها حالت پنبه ای دارن و خود لکه ها در حال بزرگتر شدن هستن. یعنی بجای افزایش تعداد خود لکه ها دارن بزرگتر میشن و بافت پنبه ای دارن اون دیگه قارچ هست و روش درمانش هم در سایت هست و مطالعه کنید.

      پاسخ
  6. مرتضی

    سلام و خسته نباشید.بعد ازدادن داروی سفیدک مارک میکرولایف،چقدر بعد میتونم غذا بدم؟ممنون میشم راهنماییم کنید.

    پاسخ
    1. mahdi_bkh

      سلام
      باتوجه به تجربیات نسبتا اندک من فرق نداره غذا بدید یا نه

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      غذادهی به ماهیا رو که در طول دوره درمان باید داشته باشید و نمیشه ماهیا رو تغذیه نکرد. طبق روال عادی که ماهیا رو تغذیه میکردید. مگر اینکه ماهی از شدت بیماری تغذیه نکنه یا قادر به غذاخوردن نباشه که در اینصورت نباید غذادهی رو انجام بدید که غذا داخل اب بمونه و کیفیت اب بیاد پایین.

      پاسخ
  7. danial_pourshahedi

    سلام خسته نباشید اول از همه تشکر میکنم از این همه اطلاعات مفید و‌ رایگانتون ، دوتا از دیسکس هام به شدت روشون دونه زد ، تانکم طول ۶۰ ارتفاع ۴۵ عرض ۳۰ و در‌کل ۷۵ لیتر هست ، دما هم‌ ۲۹‌بود ، شب اول که متوجه شدم طی ۳ ساعت دمارو بردم تا ۳۲ و ۲۰ گرم نمک اضاف کردم ، فردا عصر دارو شرکت آکوا گرفتم و طبق دستور ۱/۵ درب ریختم، روز بعدش ۲۰درصد سیفون زدم و ۳ درب ریختم ۲ روز موندم و هیچ تاثیری نداشت،امروز دل رو زدم به دریا حمومشون دادم توی سطل یک لیتر اب و ۲۰ گرم نمک و ۲۰ میل دارو به مدت ۵ دقیقه و اخر سر با دستم بدنشون رو لمس کردم تا دونه ها رو جدا کنم و بعد روشون متیلن بلو زدم ، انداختم تو تانک ، ۱ ساعت بعدش دیدم ۹۰درصد دونه ها از بین رفته، امشب هم ۳۰ درصد سیفون زدم و ۲۰ میل باز هم داروی ضد ایک اضاف کردم ، ذهنم خیلی درگیره ، بنظر شما چه مدت دیگه دارو‌ بزنم و دما بالا باشه ، چه پیشنهادی میدین تا از شر این انگل راحت بشم ، درضمن غدا میخورن شنا هم خوب میکنن و کلا خیلی ترسو هستن

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب با این کارها بیماری درمان نمیشه و فقط دیسکس ها تلف میشن یا بیماری های ثانوی به ماهی حمله ور میشن. ببینید بیماری سفیدک راحت درمان میشه اثر درمان رو هم تو یکی دو روز اول نمیتونید ببینید و حداقل یک هفته باید صبر کنید. دما روی ۳۲ الی ۳۳ درجه باشه و کیفیت اب هم در بالاترین سطح خودش باشه(با سیفون زدن و بهینه سازی اب) و تنها از یک داروی ضدسفیدک یا انگل های خارجی معتبر استفاده کنید حله و بیماری پس از یک هفته الی ده روز درمان میشه.

      پاسخ
        1. Parsa Khan

          سلام
          سیفون منظم هفتگی ۲۵-۳۰ درصد(البته بسته به نوع و تعداد ماهی‌ها و حجم متغیره)
          استفاده از فیلتراسیون مناسب
          استفاده از بعضی مدیاها در فیلتر
          رعایت سایز ماهی‌ها نسبت به حجم تانک و…

          پاسخ
      1. hoso

        سلام.۳تا اسکار و یک لجن خوار دارم.متوجه شدم بیماری سفیدک گرفتم..رفتم محلول گرفتم داخل اب میریزم اب سبز میشه.امروز دوباره اب سیفون زدم ۳۰درصدشو اب بدون کلر حاوی نمک بدون ید ریختم دوباره محلول ریختم.با امروز دوروزه دارم استفاده میکنم.اسکار ها رو حمام نمک بدون ید دادم..اسکار سفیدم سرحال شده خوب شنا میکنه دوتا اسکارام هموز کف تانک هستن برای غذا خوردن میان بالا..دمای اب روی ۳۱ درجه تنظیم شده دما سنج دیجیتال دارم.مولتی ویتامین و نمک بدون ید هم داخل اب ریختم.چقد زمان میبره اسکارام خوب بشن..لجن خوارمم سرحاله.خوب غذا میخوره
        از خوابو خوراک افتادم..یک سال دارمشون.

        پاسخ
        1. م.یگانه

          صبر داشته باشید. همین کارها موجب تشدید بیماری و بوجود آمدن بیماری های دیگه میشه. اسکار در مراحل اولیه ایک، نیازی به دارو نداره و اضافه کردن نمک و بالابردن دما کافیه.
          حداقل ۵ روز باید فرصت بدید تا از شدت بیماری کاسته بشه و برای برطرف شدن کاملش هم در مورد اسکار کم پیش میاد که زودتر از یک هفته خوب بشن.

          پاسخ
          1. hoso

            ینی اون محلول اشتباه کردم ریختم داخل اب؟
            ..تمام بدن اسکارام خال سفید شده مثل نمک

            پاسخ
  8. MohammadKhorrami

    سلام
    من گوپی هم یه چند روزه یه نقطه های سفید اندازی نمک روی باله هاشونه فقط چیکار کنم؟ علت این چیه؟

    پاسخ
    1. bardia20

      همینطور ک اقا امیر علی گفتن احتمالا سفیدک هستش ممکنه قارچ هم باشه ولی سفیدک احتمالش بیشتره دلیلش هم بالا پایین شدن زیاد و ناگهانی دما یا پایین بودن دمای اب بد بودن کیفیت و دست زدن زیاد به ماهی و همینطور پایین بودن کیفیت اب و پی اچ نامناسب
      درمانش هم با بالا بردن دما
      سیفون کردن و کنترل کیفیت اب و پی اچ و اضافه کردن نمک بدون ید و دارو های تجاری ضد سفیدک و قارچ
      در مراحل شدید حمام نمک یا تتراساکلین

      پاسخ
  9. AmirAli

    سلام
    با اجازه اساتید
    این گوپی شما سفیدک علت های زیادی دارد که مهم ترین آن دما کم و کیفیت پایین آب است
    دما آب را روی ۳۰ تا ۳۲ درجه تنظیم کنید
    بالا بردن کیفیت آب
    استفاده از دارو های ضد سفیدک
    تغذیه مناسب

    پاسخ
    1. alirezaj

      سلام
      دچارش میشه ولی ن مثل بقیه ماهیان از روی علایم پوستی متوجهش بشید بلکه معمولا آبشش رو در گیر میکنه.

      پاسخ
  10. سپهر

    سلام
    ۴ تا گلدفیش داشتم که ۱.۵ ساله دارمشون،یکی از گلدفیشا که کله شیری بود رو سرش سه تا نقطه سفید بزرگ دراومده که پشت سر همن
    بنظرتون سفیدکه؟

    پاسخ
    1. MSF_SE7EN

      عکس بذارید دوست گرامی
      سفیدک لکه های سفید خیلی کوچیکه اگر بزرگه و روی سر هست احتمال قارچ بودن بیشتر هست باز عکس بذارید بیشتر بشه راهنمایی کرد

      پاسخ
  11. Alis

    سلام ، برای درمان سفیدک گلدفیش و کوی دمای آب باید چند درجه باشه؟

    پاسخ
    1. Matin 1387

      نه این دما برا گلدفیش خیلی زیاده
      برای گلدفیش چون اب سرد تر رو میپسنده از اول برید سراغ دارو دما هم ۱۵ درجه

      پاسخ
      1. Alis

        سه تا دونه دیدم روی باله هایه کوی ام ، داروی ضد انگل پوستی و سفیدک زدم فکر کنم بخواطر اینکه بخاریم روشن نشده دمای آب نوسان گرفته الان عوض کردم گذاشتم روی ۲۶ درجه.
        امکان خوب شدنشون هست؟
        چون فقط کوی ام اینطوری شده

        پاسخ
        1. Alis

          یعنی واقعا کسی مشکل من رو ندونست؟؟
          این دونه های سفیدک رو تمام ماهیام ظاهر شده ضد انگل پوستی زدم حتا یکمم رو غذاشون ریختم بخورن و عصاره سیرم فردا بهشون میدم
          دمای آب رو گذاشتم روی ۲۶ درجه بیشتر از این نمیتونم گلدفیش و کویم اذیت میشن
          میشه بهم کمک کنید برای درمان سفیدک؟
          خواهشا کسی که تجربه سفیدک گلدفیش رو داشته جواب بده

          پاسخ
          1. MSF_SE7EN

            عزیز اولا عکس بدید
            دوما راه درمانش بالابردن دمای آب هست همین دما ۲۵-۲۶ درجه کافیه
            سوما این بیماریها چیزی نیست که توی ۲ ساعت خوب بشه بعضا چند روز یا چند هفته طول میکشه بسته به شدت بیماری
            متیلن بلو و نمک بدون ید (سنگ نمک) بریزید نمک رو به ازای هر لیتر نیم تا یک گرم اضافه کنید
            آب بدون کلر (حداقل آب رو باید در ظرف در باز ۴۸ ساعت بذارید بممونه تا کلرش بره) هر دو روز در میون عوض کنید به مقدار ۳۰-۴۰ درصد ، از عصاره سیر هم در غذاشون استفاده کنید
            موفق باشید

            پاسخ
            1. Alis

              ممنون عصاره سیر درست کردم بهشون میدم حتما
              متیلن بلو قیمتش بالاس؟ کجاها یافت میشه؟
              واقعا تاثیری داره توی درمان؟
              نمک بدون ید زدم الان و ۳۰٪ سیفون کردم امیدوارم جواب بده
              میگفتن تترا سایکلین ام تاثیر داره نمیدونم والا…

              پاسخ
              1. MSF_SE7EN

                متیلن بلو خیر قیمتی نداره، ولی حتما جنس مرغوب تهیه کنید چون فیک خیلی زیاد هست، تتراسایکلین اینا هم نمیخواد استفاده کنید اونا دیگه راه چاره آخر هستن همین نمک و سیفون منظم به ۱-۲ هفته باید به بهبودشون کمک کنه، خود عصاره سیر هم مثل یه آنتی بیوتیک براشون عمل میکنه خیالتون راحت

                پاسخ
                1. Alis

                  سپاس از کمک شما
                  از لوازم آزمایشگاهی تهیه کردم
                  دوز استفادشو میگید؟
                  تو آکواریوم چقدر باید بریزم حجم آکواریوم ۳۵ لیتره همه ماهیا مبتلا هستن

  12. سپهر

    سلام
    ۶ تا از گلدفیشام ایک داشتن
    دما رو بردم تا ۲۸ ولی ۲تاشون نتونستن تحمل کنن و مردن.
    بعدش دما رو اوردم پایین ماهی حالشون خوب بود ولی ۳ تاشون که ماده بودن تخم ریختن و اوضاعشون داغونه که هم بیماری ضعیف کرده و هم بعد تخم گذاری نتونستن ریکاوری کنن.
    سفیدک فعلا فقط رو دم و باله هاشونو ولی ماهی ها کم اشتها شدن
    دارو هم از سایت خریدم ولی نرسیده و فکر کنم بخاطر عید زود برسه.
    لطفا یه راهنمایی کنید.

    پاسخ
    1. MSF_SE7EN

      یرادر ۲۸ خیلییی زیاده
      نهایت دما برای گلدفیش ۲۵ یا نهایت ۲۶ هست اون ماهی سردآبیه
      دما رو روی ۲۵-۲۶ نگه دارید، سیفون ۵۰ درصدی بزنید، با آب دپو شده (حداقل ۲۴ ساعت) تعویض کنید و از نمک بدون ید هر لیتر ۱ گرم استفاده کنید

      پاسخ
  13. PARHAM

    سلام
    من یه گلدفیش ردکپ دارم، از توی حوض آوردم تون اتاق و یکم صبر کردم تا آبش گرم بشه
    بعد چند دقیقه گذاشتمش توی آکواریوم. دیروز گذاشتم
    امروز دیدم روی باله هاش یه نقطه های سفید هست. ( خیلی پر رنگ نیست فقط وقتی خیلی دقت کنیم پیداست )
    یه سطل برداشتم و از آب آکواریوم نصفه پرش کردم
    دمای آکواریوم ۲۶ هست و به خاطر گلدفیش نمیشه ببرم بالا تر
    ماهی رو گذاشتم توی سطل و نمک و داروی ضد سفیدک ریختم.
    ( نمک بدون ید هست و از ماهی فروش خریدم و رنگ آبی ) یک قاشق
    چند دقیقه صبر کردم و بعد آب های داخل سطل رو خالی کردم و با تور ماهی رو گرفتم و گذاشتم داخل آکواریوم
    ولی خوب نشده بود
    و بعد دیدم لوچ دلقکم خودشو کشید به شن ها🥴😭😭😭
    و داروی ضد سفیدکم اسمش Aqua Fresh خوبه؟
    و یه ضد استرس اسمش Khoraksan خوبه؟
    هفته ای نصف آب آکواریوم رو سیفون میکنم و این دارو ها رو میریزم
    من به یکی از دارو ها شک دارم چون یک شارک رنگین کمان و لوچ دلقک و سیلور شارک هام شکمش رفت تو ومرد
    یعنی به خاطر کدومه؟؟؟
    لطفا بهم کمک کنید تا بقیه ماهی هام بیمار نشدند

    پاسخ
    1. MSF_SE7EN

      برادر، شما تا یه چیزی میبینی که نباید دارو و کلی مواد شیمیایی وارد آب کنید! اونم با این وضع که اکثر این داروی های بازار نه تنها ماهی رو خوب نمیکنه بلکه درجا میکشه!
      خود ماهی ها سیستم ایمنی دارن و با این مریضی ها به راحتی مقابله میکنن، شما فقط باید شرایط زندگی خوب براشون مهیا کنی، اینکه اون گلدفیش بیچاره رو تا هنوز عادت نکرده انداختید توی حمام نمک کلی بهش فشار اومده، این رو بدونین ماهی ها همشون یه لایه محافظ روی بدنشون دارن که یه حالت ژله ای داره بخاطر همین دست میزنید به ماهی حالت لیز بودن داره، شما با دست زدن به حیوون چه با تور چه با دست باعث از بین رفتن اون لایه محافظی ماهیتون میشید! حمام نمک و دارو برای دیگه آخرین مراحل هست که دیگه امیدی به خوب شدن ماهی به دست خودش نیست و شما ۵۰/۵۰ ریسک میکنین که نجاتش بدید ….
      هفته ای هم سیفون نصف آکواریوم برای اون ماهی کشنده تر از هرچی انگل و بیماریه! شما نهایت هفته ای ۳۰ درصد باید سیفون کنید تا چرخه آبتون به هم نریزه …
      همیشه هم جلوگیری بهتر از درمان هست، شما هر بار که آب عوض میکنی بنا به مقدار آبی که تعویض کردین هر لیتر ۱/۳ گرم نمک بدون ید به آب بزنید (فقط دقت کنید که گفتم مقدار آب تعویض شده چون نمک توی آب حل میشه و از بین نمیره) هم برای سلامتی ماهیتون مفیده هم جلوگیری از بیماریش، از غذای مخلوط با عصاره سیر دریغ نکنید ماهی یکبار، رژیم غذایی متنوع برای ماهی در نظر بگیرید و اینکه میتونید بعد هر ۳-۴ بار تعویض آب از متیلن بلو طبق دوز درج شده روی بسته استفاده کنید

      پاسخ
    2. Parsa Khan

      خب…
      توی آب به آب کردن گلدفیش دقت نکردید و باعث سفیدک شده و بعدشم با نحوه درمانتون ضربه‌فنیش کردید(همون قضیه ۱۰ درصد سوختگی و ۹۰ درصد کوفتگی بر اثر ضربه زدن برای خاموش کردن یاروعه)
      و اما شما واسه مرگ و میر ماهیاتون باید به همه‌چی شک کنید!
      ۱. سیفون هفتگی ۵۰ درصد فاجعه‌اس و ۲۵-۳۰ درصد کافیه
      ۲. شکم ماهی وقتی فرو میره که کیفیت غذا یا آب تانک خوب نباشه و دچار انگل میشه در چنین مواردی
      ۳. بجای این مدل داروها برید سراغ برندای معتبر مثل اوشن‌فری
      ۴. نگهداری گلدفیش با این ماهیایی که گفتید بیشتر شبیه به شوخیه مخصوصا وقتی از حوض! درش میارید و میندازیدش تو تانک

      و درباره سفیدک ماهیای آب گرمتون(نه گلدفیش)؛ افزایش دمای آب به حدود ۳۰ درجه و افزودن ی مقدار نمک(اگه پلیکو داخل تانک نیست)به تانک در ۹۰ درصد مواقع باعث بهبود این بیماری در مراحل نسبتا ابتدایی میشه و اگه نشد باید برید سراغ داروهای معتبر و طبق دوز مصرفی پیش برید که داخل سایت انواعشون ذکر شده و گفتن اونا تکرار مکرراته؛ و اینکه واسه طی کردن این مراحل ماهیای بدبختو توی سطل نندازید و بعد ۵ دقیقه مجددا برشون نگردونید به تانک(مثل اون گلدفیش)؛ اگه تانک قرنطینه دارید از اون استفاده بشه و اگه همه ماهیا دچار سفیدک شدن داخل تانک اصلی درمان کنید و اثرات دارو رو با زغال اکتیو و سیفون خارج کنید…

      درمان سفیدک گلدفیش هم چندین بار ذکر شده داخل سایت و خودتون مطالعه بفرمایید

      پاسخ
  14. PARHAM

    از همگی ممنون
    من به خاطر اینکه آکواریومم پلنت هست نمیتونم نمک بریزم
    و داروی متیلن بلو رو میشه توی آکواریوم پلنت ریخت؟
    غذا هامم
    پروتئین که رنگ قهوه ای داره و روش نوشته ساخت فرانسه
    و یک جلبک ( SPIRULINA )
    و غذا برای رنگدونه هاشون که رنگ صورتی داره
    و یه غذای پلیکو
    ((( پلیکو هم ندارم، یعنی کت الجی دارم )))
    ماهیای دیگم هم کاری بهش ندارن. فقط اول که گذاشتم ردلاینم یکم نوکش زد (( هم اندازه هستند ))

    عکس غذا ها
    https://www.onlypet.ir/upload/user/box/12/168186049087482.jpg

    https://www.onlypet.ir/upload/user/box/12/168186049074671.jpg

    https://www.onlypet.ir/upload/user/box/12/168186053911991.jpg

    پاسخ
    1. MSF_SE7EN

      عزیز توی عکس ها درست میبینم؟ اون شارک هست با گلدفیش رد کپ؟!

      پاسخ
  15. PARHAM

    بله
    من ماهیام به خوبی و خوشی کنار هم زندگی میکنند
    تازه مولی هم دارم
    هیچکدوم کاری به کار هم ندارند
    ((((( ۳ تا شارک رنگین کمانی هم دارم کاری به هم ندارن )))))
    الان مشکلم فقط سفیدک هست نمیدونم چیکارش کنم چون ردکپ دارم نمیتونم دما رو ببرم بالا
    الان دما روی ۲۶ تا ۲۷ هست

    پاسخ
    1. Parsa Khan

      چندبار خدمتت عرض کردم واسه سفیدک چیکار کنی و با این دست‌دست کردن شما هر روز درمان سخت‌تر میشه

      تانکت پلنته و نمیتونی نمک و متیلن بزنی ب آب؟ تانک قرنطینه رو واسه چی گذاشتن داداش؟
      اگه دمارو نمیتونی ببری بالا گلدفیشتو جدا کن و بقیه آب گرمارو درمان کن و گلدفیش رو هم جدا

      و اگه انشاالله اوکی شدن دیگه اون گلدفیشو برنگردون ب تانک اصلیت؛ نگهداری چندگونه مختلف ماهی صرفا بخاطر سازگاری نیست و فاکتورهای دیگه مثل شرایط آب و استعداد دریافت و انتقال بیماری و… رو هم باید درنظر گرفت

      پاسخ
  16. پریسا

    سلام و خسته نباشید خدمت شما لطفالطفا جواب منو بدید ما یک آکواریوم داریم که گیاهی است هم بخاری داره هم دماسنج و هم پمپ ولی پمپ مدتی است که خرابه و هعی قطع و وصل میشه ولی آب در جریان است تنه درخت داره که همراه با خرید داخلش بوده الان مدتی است که بر روی تنه ی درخت دونه های سفید اینجاد شده است و الان یکی از ماهی های دم شمشیری ماده مبتلا شده است به بیماری سرحال است و غذا نمی‌خورد ولی چند روزی است که غذایش بهتر شده است با بردن دمای آب به ۳۲ درجه آیا امکان دارد که از بین برود و آیا به گیاهان آسیب جدی میرسد؟ بقیه ماهی ها هنوز بیماری رو نگرفتند و فقط این ماهی است چیکار کنیم؟ اون دانه های سفید را با دست برداریم یا با بردن دما از بین می‌روند یا اینکه مساله ی مهمی نیست؟ ماهی همراه با ماهی های دیگه داخل آکواریوم و گیاهان با بردن دما به بالا مشکلی ندارد یا حتما باید قرنطینه شود؟ می‌تواند همراه بقیه ی ماهی ها درمان شود؟ متشکرم ا ز لطفتون خواهش میکنم زود جواب بدهید

    پاسخ
    1. Mehdi021

      سلام. بالا بردن دما باعث مرگ گیاه میشه به هیچ وجه این کارو نکنید! لکه سفید روی چوب طبیعیه و اگه کت فیش داشته باشید همه رو میخوره! در مورد ماهی باید مطمئن شد که بیمار شده اگه مطمئنید روی بدنش لکه های سفید هست و خودشو به اشیا داخل آکواریوم میکشه باید ماهی رو به ظرف قرطینه منتقل کنید و اونجا از داروی ضد انگل استفاده کنید!

      پاسخ
    2. Matin 1387

      سلام
      تا ۳۰ درجه ببرید بالا برای گیاه موردی نداره

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *