بیماری ایک یا سفیدک

بیماری سفیدک یا ایک از رایجترین بیماری های ماهیان اب شیرین محسوب میشود. در مراحل اولیه بیماری ایک یا سفیدک میتوان با استفاده از افزایش دما درمان را به سرعت میسر کرد اما با پیشرفت بیماری باید از درمان دارویی خاص استفاده شود که در ادامه مطلب توضیخ داده میشود. علل این بیماری ممکن است یکی از دلایلی مانند لمس شدن ماهی با دست،جدال بین ماهیان یا سرد شدن ناگهانی اب باشد.

به ادامه متن توجه کنید

ایک یا سفیدک

 

هر از چند گاهی ممکن است ماهیان اب شیرین به این بیماری دچار شوند، در مرحله پیشرفته نقطه های سفید بسیاری همانند دانه های نمک  سراسر بدن ماهی را می پوشانند. در این حالت، ماهی خود را به اشیاء داخل اکواریوم می مالد و سعی دارد تا انگل را از پوستش جدا کند. مدتی بعد شدیداً تنبل شده و رفته رفته انگل ها با چشم غیرمسلح به صورت لکه های سفید تا یک میلی متر قطر بر روی پوست ماهی قابل رویتند.Ichthyphthirius ها زندگی دوره ای دارند. آنها برای تولید مثل ماهی ها را ترک می کنند و پس از تولید مثل، سوراخ بزرگی در پوست ایجاد میکند که برای عفونت ثانویه باکتریایی یا قارچی باز است. انگل به کف مخزن رفته و یک پوشش ژله ای مانند به نام کیست در اطراف خودش ترشح می کند و درون این کیست به نوزادان بسیاری تقسیم می شود. سپس کیست می ترکد و نوزادان بیرون می ریزند که در حال شنای آزاد میزبان جدیدی را جستجو می کنند. همانند Cryptocaryon، مرحله بین پوست و مرحله کیست هر دو نسبت به درمان مقاومند.

زمان لازم جهت رشد یاخته در زیر پوست به دو عامل اصلی درجه حرارت و قدرت دفاعی بدن ماهی بستگی دارد. هر چه ماهی قوی و سالمتر باشد رشد یاخته به مراتب کندتر خواهد بود. در هر صورت، یک یاخته در درون جداره ای که به دور خود می‌سازد می تواند طی ۸ تا ۲۴ ساعت بیش از ۱۰۰۰ یاخته به وجود آورد.

چرخه حیاط انگل ایک

معمولاً بدن ماهی های مبتلا به این بیماری پس از بهبود تا حدود زیادی در مقابل آن مقاوم می شود. در این حالت، گلبولهای سفید خون دور یاخته ها کیست‌هایی ساخته و آنها را محسوب می کنند. تنها زمانی که قدرت دفاعی بدن ماهی ها بنا به عللی از جمله شرایط غیربهداشتی محیط زیست، تغذیه نادرست، کمبود اکسیژن و ضعف ناشی از سایر بیماری ها تحلیل رود، یاخته های محبوس در کیست ها مجدداً فعال شده و خود ماهی یا حتی ماهی های تازه به آکواریوم وارده شده را مبتلا می سازند.

درمان :می توان در مراحل ابتدایی با استفاده از روش افزایش درجه حرارت آب تا بیش از ۳۰درجه سانتیگراد به مقابله با این بیماری پرداخت ولی در مراحل پیشرفته، وقتی که انگل در پوست ماهی و یا در مرحله کیست است قابل درمان نمی باشد. جهت از بین بردن Ichthyophthirius، پیش از شکل گیری کیست و یا پس از ترکیدن آن باید داروی اختصاصی به مخزن اضافه شود. به هنگام کاربرد دارو، گیاهان و ذغال اکتیو فیلتر را از مخزن خارج کنید.

معالجه از طریق گرما :دما را به تدریج افزایش دهید، به طوری که این افزایش از یک درجه سانتیگراد در ساعت فراتر نرود. هدف ایجاد شرایطی است که ناقل بیماری یا قادر به حیات نباشد و یا حداقل قدرت تولید مثل خویش را از دست بدهد.

برای ماهیان حساس به افزایش دما، از شیوه های درمان دارویی استفاده کنید. جهت سایر ماهی ها، افزایش ۲ تا ۳ درجه سانتیگراد طی ۲ تا ۳ روز بسیار مفید خواهد بود. این عمل جدا از نابودی بسیاری از ناقلین بیماری ها، سبب افزایش پادزهر لازم در خون شده و قدرت دفاعی بدن ماهی را افزایش می دهد.

یکی از پیش شرط های لازم جهت درمان از طریق افزایش دما، تمیزی آب و اکسیژن کافی محلول در آب می باشد.

معالجه از طریق دارو :برای درمان با دارو باید از اکریفلاوین، مالاشیت گرین و یا سولفات کینین یا هیدروکلریدکینین استفاده کرد.

الف) درمان با اکریفلاوین (تریپافلاوین Acriflavin = Trypaflavin) :این دارو در درمان تیرگی پوست و باله ها، گندیدگی پوزه و باله ها، ضدعفونی در جراحات کوچک و به ویژه به هنگام ابتلاء به ایک کاربرد دارد. جهت درمان، ابتداء باید از دارو محلول مادر تهیه کرد. برای این کار یک گرم اکریفلاوین را در یک لیتر آب حل کنید. پس از تهیه محلول، در ظرفی جداگانه به ازاء هر لیتر آب ۵۰ میلی لیتر از محلول مادر ریخته و ماهی را به مدت ۲ تا ۴ روز در آن حمام دهید.

توجه : این دارو آب را شدیداً رنگی می کند.

ب) درمان با مالاشیت گرین (Malachit green) :مالاشیت گرین در معالجه بیماری های قارچی پوست، کدر شدن و یا جوش زدن پوست کابرد دارد. جهت مداوا ابتلا یک گرم از دارو را که به صورت بلورهای ریزی می‌باشد در یک لیتر آب حل کنید. سپس ۶ میلی لیتر از این محلول مادر را در ۱۰۰ لیتر آب حل کرده و ماهی ها را به مدت ۱۲ روز در آن حمام دهید. در روزهای سوم، ششم و نهم نصف مقدار داروی تجویز شده را به آب بیافزایید. پس از ۱۲ روز، نصف آب موجود باید تعویض شده و آب تازه وارد مخزن آبی گردد.

در صورت انجام درمان در ظرفی جداگانه، به دلیل تجزیه دیرتر دارو در آب تازه، مقدار ۴ میلی لیتر از محلول مادر در ۱۰۰لیتر آب کفایت می کند.

روش دیگر درمان با مالاشیت گرین، حل کردن ۱۳ تا ۱۵ میلی گرم مالاشیت در ۱۰۰ لیتر آب است که ماهی ها به مدت ۳ تا ۴ روز در آن حمام داده می شوند.

توجه : مالاشیت گرین بسیار سمی است که به هنگام تماس با پوست یا وارد دهان شدن باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد.

توجه : از نگهداری مالاشیت یا محلول مادر آن در یخچال حاوی موادغذایی اجتناب ورزید، زیرا علاوه بر سمی بودن سرطان زا می باشد. کاربرد مالاشیت در درمان و یا ضدعفونی در مورد ماهیان پرورشی خوراکی در برخی کشورها به طور کلی ممنوع اعلام شده است و در سایر کشورها پس از کاربرد در معالجه باید ماهی دوره ای در حدود ۲ تا ۶ ماه را پیش از عرضه به بازار مصرف بگذراند.

ج) درمان با سولفات کینین یا هیدروکلریدکینین (Quinine Sulfat or QuinineHydrochloride):یک گرم کینین را در ۱۰۰ لیتر آب حل کرده و ماهی ها را ۳ روز در آن قرار دهید. سعی کنید معالجه در ظرفی مجزا انجام شود. اگر آب به هنگام معالجه کدر شد باید محلول تازه ای تهیه کرده و ماهی ها را به داخل آن انتقال دهید.

توجه : این درمان را برای ماهی های بسیار کوچک و یا بسیار حساس نباید به کار برد.

در بالا مطالبی را از کتاب بهداشت و بیماریهای ماهیان اکواریومی نوشته مهندس مهدی ارچینی برای شما قرار دادم. در زیر سعی میکنم درمان رایج دیگری که که اکثرا در ایران از ان استفاده میکنند و تا حد زیادی هم مسمر ثمر است را برای اطلاعات بیشتر و درمان این بیماری قرار دهم

علائم و شکل بیماری

-نقاط سفید رنگی سر تاسر بدن ماهی را فرا میگیرد

-ماهی کم اشتها و نا ارام است و خود را به اشیاء داخل اکواریوم میکشد

درمان های  رایج

۱)درمان بیماری ایک ان هم در مراحل اولیه با بالا بردن دمای اب تا ۳۲ درجه سانتیگراد و استفاده از داروی ضد انگل میسر است روش کار بدین صورت است که ماهی را به تانک قرنطینه انتقال دهید، دمای اب را تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(دما باید تدریجی افزایش یابد)،از داروی ضد انگل به میزان مندرج بر روی بسته استفاده کنید و هر روز قبل از استفاده مجدد دارو ،۲۰ درصد اب را تعویض کنید و بعد از دارو استفاده کنید. این کار را به مدت ۵ الی ۷ روز انجام دهید تا کاملا انگل از بین رود

۲)از نمک هم در درمان سفیدک میتوان استفاده کرد. روش کار به این صورت است که هم میتوان ماهی را در محلول نمک به صورت کوتاه مدت حمام داد و هم به صورت دراز مدت ولی حمام کوتاه مدت اکثرا موفقیت امیز بوده است

۱)حمام کوتاه مدت با نمک:۱۵ تا ۲۰ گرم نمک بدون ید(یک قاشق غذاخوری)را در یک لیتر اب حل کرده و ماهی را به مدت چند دقیقه در ان حمام دهید و سپس به تانک قرنطینه انتقال دهید و دما را تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(در صورتی که ماهی در ضمن حمام دادن با نمک با باله های باز به روی اب امد سریعا ان را از محلول خارج کنید)

۲)حمام دراز مدت:یک گرم نمک در هر لیتر اب با افزودن دما تا ۳۲ درجه سانتیگراد میتواند برای ماهی مفید باشد ولی زمانی این درمان خوب عمل میکند و میتوان به عنوان یک درمان قطعی از ان استفاده کرد که از داروی ضد انگل یا پارازیت های پوستی نیز تواما استفاده شود

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,482 دیدگاه در “بیماری ایک یا سفیدک

  1. علی

    با سلام
    فایتری دارم که ۴ روز پیش دونه های سفید رو بدنش ظاهر شد و من بالافاصه درمانو با گرما و نمک شروع کردم
    امروز تمام سفیدک ها رفته ولی ماهی هم بی حال شده هم غذا نمیخوره
    وضعیت الان چطوریه درحال مرگه یا بهبودی؟؟؟
    ممنون

    پاسخ
    1. محمد پارسا

      خب خوبه
      اما این بی حالی بستگی داره
      اب رو سیفون کنید و کیفیت بالا باسه انشاالله خوب میشه

      پاسخ
  2. باهر

    متاسفانه نمیدونم دوستان چطور بیماری ایک رو اصلا جدی نمیدونن
    من امروز ماهی ام را بخاطر این بیماری از دست دادم با تمام اقدامات درمانی

    پاسخ
    1. محمد پارسا

      خب دیگه
      باید پیشگیری می‌کردید
      درمان ایک خیلی هم ساده هستش

      پاسخ
  3. رهام

    سلام خواهش کمک کنید
    من یه فایتر ماده تو اکواریومم دارم که دیروز دیدم بی حاله و غذا نمی خوره ولی امروز کرم خونی خورد و متوجه دونه های سفیدی رو بالش شدم و اون رو گذاشتم تو یه تنگ حالا پشیمون شدم که بزارم تو اکواریوم اما رو افزایش بدم خوبه

    پاسخ
    1. alirezaj

      سلام اگه مقاله رو بخونید کامل توسط آ شهریار توضیح داده شده.راحتترین راه درمان ایک افزایش دما-البته به آهستگی تا دو درجه-و افزودن نمک-بدون ید تا یک گرم در لیتر -میباشد

      پاسخ
      1. A.R

        فکر نکنم سفیدک باشه اخه فایتر خیلی به دما حساس نیس مگر خیلی سرد باشه

        پاسخ
  4. علی

    سلام ببخشید یه سوال داشتم من تو آکم گرین و اسکار و پرت و جوعل و اسکات دارم.
    امروز دیدم اسکاتم دونه های ریز سفیدی روی تمام بدنس و دمش هست.
    چیکار کنم؟
    دمی آبم هم روی ۳۰ گذاشتم ولی بازم نمیره.
    یه سوال دیگه این دما در زمستان برای ماهیای من خوبه یا کم و زیاد کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همین بخش بیماری سفیدک رو مطالعه کنید توضیح داده شده. دما باید روی ۳۱ و حداکثر ۳۲ درجه باشه و یک هفته حداقل صبر کنید ت اسفیدک برطرف بشه.
      ضمنا ترکیب ماهی های شما اصلا سازگاری نداره و به زودی درگیری پیش میاد و تلفات میدین.
      سوال تکراری شما رو بنده حذف کردم.

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از عکس مشخص نشد ماهی شما سفیدک زده یا نه ؟؟!! بهتره تصاویر سفیدک رو ببیند و خودتون بتونید تشخیص بدین و یا عکسی از نمای نزدیک از ماهی ارسال کنید.
      از اون دارو هم استفاده نکردم.

      پاسخ
  5. Ali

    سلام خدمت اساتید خیلی وقته زیرابی مطالب اینجا رو میخونم و خیلی چیزا یاد گرفتم و به دانشم افزوده کردم بنده یه سوال داشتم من حدود دو روز تشخیص دادم ماهی های من سفیدک گرفته و خیلی هم جزئی هست و دیدن دونه های سفید به زحمت هست و گفته رودید دما رو بالای ۳۰ درجه یا همون ۳۱ و ۳۲ درجه بزارم چون من گیاه دارم نمک اضافه نکردم و فقط چهارتا از ماهی هام اون دونه های خیلی ریز و جزئی رو داره سه تا آنجل سیاهام که جوون هم هستند با یدونه نئون تترا بعضی وقت ها شاهد این بودم که نئون بدنشو به شیشه میکشه (حاد نیست) و در آنجل هم به وفور اتفاق می افتاد رفتاراشون هم عادیه هم سرحال هستند و غذا هم خوب میخورند فعال هم هستند چون احتمالا زود تشخیص دادم شرایط آکواریوم من رو فهمیدین وضعیت ماهی ها خوبن چند روز دما بالا باشه بهتر میشه و سفیدک در مراحل غیر پیشرفته چقدر طول میکشه از بین بره و چه اقدامات لازمی میخواد تا دوباره رجوع نکنه و ریشه کن بشه؟ من تو مطالب این نوع بیماری خوندم و میگه در مراحل اولیه مسری نیست و بعد پیشرفت انگل به دیگر ماهی ها سرایت میکنه این نیز درسته ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بهترین راه برای درمان این بیماری در تانک گیاهی قرنطینه ماهیا هست یا اینکه از داروهای ضد انگل سفیدک از یه برند معتبر استفاده کنید که پلنت سیف هم باشه.
      بیماری سفیدک تقریبا یک هفته ده روز طول میکشه تا درمان بشه و پس از اون هم باید دما رو بالا نگه دارید. در این شرایط و دمای بالای ۳۱ الی ۳۲ گیاها به راحتی خراب میشن(بغیر از برخی گیاهان مقاوم)
      انگل سفیدک هم به راحتی به هر ماهی دیگه داخل تانک سرایط نمیکنه و ماهیای ضعیف رو ابتدا درگیر میکنه. ماهیای بیمار رو قرنطینه و جداگانه با افزایش دما و افزودن نمک درمان کنید. در تانک اصلی هم از یک ضدانگل سفیدک تجاری و معتبر استفاده کنید.

      پاسخ
  6. Ali

    و شرمنده که جداگانه شد و اینم اضافه کنم آنجل هام فقط باله های کوچیک جولییش دونه سفید هست ولی مال تترا نئون تو بدنش هم هست تو مال تترا خیلی کمه و دونه های قابل مشاهده ۳،۴ تا هستن منتظر جواب اساتید هستم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ممکنه اصلا سفیدک نباشه. سفیدک تقریبا تمام بدن ماهی رو درگیر میکنه. دونه ها هم ریز و مثل بلور شکر یا نمک هست. ممکنه بیماری ماهی شما نوع دیگه ای از پارازیت های پوستی باشه یا شایدم در مراحل اولیه هست و به زودی بیشتر بدن درگیر میشه و ماهی های درگیر بیماری هم بیحال و ارومتر میشن.

      پاسخ
      1. Ali

        بالا بردن دما میتونه از بین ببرتشون و چند روز دما بالا باشه تا دیگه رجوع نکنه

        پاسخ
  7. Ali

    جواب بالایی رو نخونده بودم آقا شهریار و جوابم رو گرفتم ممنون و سپاس و فقط نگرانی من اینه که دوباره رجوع نکنه ؟ و دمای زیاد به گیاهانی مثل شیویدی و کریپتون میتونه خرابشون کنه(از نوع گیاهان مقاوم) اگه هم بخواد خراب کنه چند روز طول میکشه و مطمئن باشم که بیماری به اون یکی ها سرایت نکرده چون من علایمی نمیبینم چون میخوام جداشون کنم و بزارم قرنطینه. حمام نمک هم با دارو خوبه یا هنوز زوده و باید بیماری پیشروی کنه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر برای سفیدک دما رو بالا بردین باید حداقل یک هفته دما بالا باشه در شرایط پیشرفته حتی باید تا سه هفته دما بالا باشه حالا یک هفته زیاد آسیب جدی به گیاهان نمیزنه اما بیشتر از اون چرا.
      وقتی هم بخواهید دما رو کاهش بدین اگر یک مرتبه دما رو کم کنید باز مجددا سفیدک ایجاد میشه ولی این مرتبه شدید نر و درمانش هم سخت تر میشه چون انگل تا حدودی مقاوم تر میشه در نتیجه باید هر دو سه روز فقط یک درجه دما رو کاهش بدین.
      اگر ماهی ها رو قرنطینه میکنید و در تانکی بدون گیاه هستند میتونید از مقدار کمی نمک بدون ید در آب استفاده کنید. از دارو نیز هم زمان استفاده کنید اما در تانکی که گیاه طبیعی دارید از نمک استفاده نکنید و فقط دارو بزنید تازه بهتره دارو مخصوص آک گیاهی باشه و به گیاه شما آسیب نزنه. معمولا چون انگل ایک در تانک پخش میشه بهتره دمای تانک اصلی رو بالا ببرید تا انگل از تانک اصلی ریشه کن بشه.

      پاسخ
      1. Ali

        ممنون آقا مجتبی و یه سوال دیگه درباره همین موضوع
        من تو همه ی ماهی هام این علایم رو نمیبینم فقط تو چهار پنج تاشون هست میخواستم بگم دمای تانک رو که بالا بردم همه ی ماهی ها تو دمای بالا هستن و میخواستم بگم که چون و اون ماهی هایی که علایم دارن(یعنی یکم نسبت به دیگران درگیر بیماری هستند) اونارو قرنطینه کنم و نمک هم بزنم
        این کار خوبه یا نظر دیگه و بهتری دارید
        با تشکر

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خیر برای درمان سفیدک قرنطینه زیاد فایده ای نداره چون انگل ایک داخل تانک اصلی پخش شده و بهتر اینه که ماهی رو داخل تانک اصلی درمان کنید تا انگل از کل آک ریشه کن بشه البته اگر ماهی بیمار رو از جای دیگه اضافه کردین بله قرنطینه کنید تا بقیه آلوده نشوند ولیکن اگر ماهی در داخل تانک اصلی بیمار شده دیگه قرنطینه کردن معنی نداره.

          پاسخ
  8. Ali

    کار های شرکت بتا (BETA)چطور هست ؟؟؟؟؟
    چون تو بازار از اینا بیشتر هست و تو همه ی فروشگاها موجوده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برخی داروها چون ارزون هست همه جا پیدا میشه سعی کنید اولا تا مجبور نشدین از دارو استفاده نکنید دوما از داروی با کیفیت و مارک دار و که ادرس و مشخصات تولید کننده داشته باشه استفاده کنید.

      پاسخ
  9. ناشناس

    کدوم برند یا محصول؟؟؟؟؟🤔، بتا اسم یک جنس یا گونه از ماهیاست. غذای بتا مثلا مخصوص فایتر و گورامی و بتافیش هاست، حالا همین غذای بتا رو شرکت تترا و ازو و انرژی و …. تولید میکنن
    برند بتا رو نشنیدم، مثلا فیلتر بتا یا پمپ اکسیژن بتا یا حتی مثلا غذای سیچلاید شرکت بتا!!!! مگه داریم؟ اگه داریم اسم کاملشو بزارید

    پاسخ
  10. Ali

    بنظر منم میگن حنس هاشون بد نیست و جنس خارجی هست با بسته بندی ایرانی مثلا محصولات آکواریومی مثل باکتری ساز،ضدقارچ،ضد سفیدک،ضدعفونی کننده ،آماده ساز و… این هارو تولید میکنن نه فیلتر و پمپ یا اینجور چیزا و خواستم بدونم این شرکت خوبه یا نه؟

    پاسخ
  11. علی

    سلام من دوتا اسکار حدودا ده سانتی دارم که به این بیماری دچار شدن…چندروز بخاریم خراب شد و اینجوری شد…پریروز بخاری گرفتم دماشم بردم رو ۲۸ ولی الان این سایتو دیدم و زدم بره رو ۳۱…
    اسکارام همش کف میخوابن و حرکات ناگهانی ازشون سر میده
    ولی واسه غذا خوردن که تا منو میبینن سرو دست میشکنن و خوب غذا میخورن ولی بعدش دوباره میرن کف…فقط یکیشون اول باله های کنار آبشش سفیدک زد بعد امروز اون یکی هم اینجوری شد
    با همین بالا بردن دما بیماری ریشه کن میشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      سفیدک بله دما رو یکی دو هفته بالا نگهدارید درمان میشه برای اسکار بعدا دما رو بیارید روی ۳۰ ثابت نگهدارید.
      حرکات ناگهانی هم میتونه از انگل پوستی دیگه ای باشه فعلا سفدیک رو درمان کنید و کیفیت آب رو بالا نگهدارید و مقدار کمی نمک بدون ید به آب بزنید شاید اون بیماری هم درمان بشه. برای هر ۵۰ لیتر آب ۲۰ گرم نمک بدون ید تقریبا یک قاشق غذاخوری نک بدون ید به آب اضافه کنید. البته اگر قبلا به آب نمک نزدین.

      پاسخ
  12. علی

    سلام آقا مجتبی…دمتگرم از همون روز که گفتید دمارو بردم بالا رو ۳۲ و امروز یکی از اسکارا که فقط باله هاش سفیدک داشت خوب شده و سفیدکاش خیلی کم شده…ولی برعکس اون یکی علاوه بر باله هاش کل پوست بدنش حتی دور چشماش و لباشو قسمت داخلی لباس سفیدک داره
    امروز نمک بدون ید گرفتم و یه قاشق ریختم تو آک ولی نمکو تا ریختم همش رفت کف یه جا…حتی روی اون قسمت که تصفیه آب حباب میده ریختم که پخش شه ولی رفت کف…حالا گند زدم یا خودش به مرور حل میشه تو کل آب؟
    درکل از وقتی دما رو بالا بردم ماهیا خیلی سرحال شدن یعنی تقریبا میشه گفت مثل سالما میچرخن و سرحالن فقط سفیدک دارن.

    پاسخ
    1. Abbas_m

      سلام دیگه نمک نریزین اون مقداری هم که ریختین کافیه و خودش حل میشه تو اب. کیفیت اب را خوب و ثابت نگه دارین (سیفون هفتگی فراموش نشه) دما هم ثابت کنین هی بالا پایین نشه البته به نظرم ۳۲ زیاده ولی ۳۰ مناسبه
      موفق باشین

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      مشکلی نداره نمک داخل آب حل میشه و اب هم جریان داره و یکنواخت میشه.
      دمای ۳۲ درجه هم دمای حداکثر هست مراقب باشید بالا نره.
      برای سفیدک این دما عالیه و بیماری رو ریشه کن میکنه اما اگر بیماری سفیدک نباشه و قارچ زدگی باشه مثل همون که فرمودین لب و چشم ماهی هست احتمالا قارچه متاسفانه دمای بالا قارچ رو رشد میده.
      نمک برای درمان قارچ خوبه اگر دیدین حالت پنبه ای شکل داره حتما قارچ و دمای بالا باعث رشد بیشتر قارچ میشه حالا اگر در کنارش سفیدک هم وجود داره بهتره دما بالا باشه و قارچ رو با داروی ضد قارچ و کیفیت بالای آب درمان کنید متیلن بلوی مرغوب و یا ضد قارچ مرغوب و معتبر پیدا کنید حتی در همین دما نیز به خوبی جواب میده و قارچ رو درمان میکنه و نیازی نیست دما رو تغییر بدین.

      پاسخ
  13. eli77

    سلام ماهی سورومی دارم که از حدود یه هفته هست ازین جور مدل دونه های سفید زده روی بدنش و دو روزی هست که چشمشم ورم کرده انگار ازین دونه ها داخل چشمش زده
    کدوم یکی ازین روش ها بهتر جواب میده؟؟

    پاسخ
    1. محمد پارسا

      آقا شما برو به دادش برس بهتر از اینه که کاری نکنید
      نمک بزید و سیفون یک چهارمی بزنید بهتر بشه یک کم لاقل

      پاسخ
      1. 8080m.n

        دوستمون محمد پارسا راست میگه زود تر فکری به حالش کنید تا بد تر نشده بهتره از بقیه ی ماهیا جدا بشه تا به بقیه سرایت نکنه

        پاسخ
  14. 8080m.n

    اول از همه دمارو افزایش بدید بعد مقداری نمک به اب اضافه کنید اگر جواب نداد از دارو های شرکتی ضد قارچ استفاده کنید کپسول اموکسیسیلین هم کمکتون میکنه

    پاسخ
  15. سید عباس

    سلام
    اونطور که من میخوام ماهی هام جنب و جوش ندارن
    چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. 8080m.n

      سلام چه ماهیایی دارید و کیفیت اب چه جوره و چه غذایی بهشون میدید

      پاسخ
      1. سید عباس

        کلا اکواریومم ۲۵لیتری(تقریبا)هست
        که هر دو روز ۷لیترش را عوض میکنم

        پاسخ
  16. سید عباس

    غذا: انرژ ی(از همه توپ های گرد کوچک که سبز و قرمز اند)
    ماهی ها:۲تا تایگر دارم /یک اسکات دارم/دوتا ماهی کاملا سبز هم دارم که اسمشو بلد نیسم

    پاسخ
  17. 8080m.n

    در مورد اسکات ماهی لب شور هست سیفونتون هم خیلی زیاد هست و حد اکثر هفته ای۸ لیتر سیفون کنید غذا های انرژی کیفیت متوسطی دارند که از غذا هایی مثل تروپیکال یا سرا و تترا استفاده کنید بهتره مگر این که از اون نوع سطلیش(انرژی) که از ترکیه میاد استفاده کنید که بعضی از اکواریومی ها پیمونه ای میفروشندش که واقعا من غذا به کیفیت اون ندیدم در مورد ماهیای دیگتونم ماهی لب شور نیستند پس با اسکات سازگاری ندارند و جای ماهیاتونم خیلی کوچیکه که خود دلیلی بر کم تحرکی اون ها میشه

    پاسخ
    1. سید عباس

      ممنون…
      یه سوال دیگه:
      من وقتی می خوام اب اکواریومم را عوض کنم باید ۴۸ ساعت اب را در مثلا یک سطل نگهدارم بعدش اب را عوض کن.راه دیگری نیست که راحت تر باشه؟؟؟

      پاسخ
      1. شهریار (onlypet.ir)

        میتونید برای کلرزدایی اب از محصولات تجاری مثل اکواسیف استفاده کنید. یا اینکه اب داخل سطل یا بشکه رو با استفاده از یک پمپ هوا یا پاورهد بهش اکسیژن تزریق کنید تا کلر اب زودتر از بین بره. ۴۸ ساعت زمان نیاز نداره و پس از چندساعت اگه به اب اکسیژن تزریق بشه کلرش از بین میره. استفاده از اکواسیف راه ساده و بی دردسری هست.

        پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *