بیماری ایک یا سفیدک

بیماری سفیدک یا ایک از رایجترین بیماری های ماهیان اب شیرین محسوب میشود. در مراحل اولیه بیماری ایک یا سفیدک میتوان با استفاده از افزایش دما درمان را به سرعت میسر کرد اما با پیشرفت بیماری باید از درمان دارویی خاص استفاده شود که در ادامه مطلب توضیخ داده میشود. علل این بیماری ممکن است یکی از دلایلی مانند لمس شدن ماهی با دست،جدال بین ماهیان یا سرد شدن ناگهانی اب باشد.

به ادامه متن توجه کنید

ایک یا سفیدک

 

هر از چند گاهی ممکن است ماهیان اب شیرین به این بیماری دچار شوند، در مرحله پیشرفته نقطه های سفید بسیاری همانند دانه های نمک  سراسر بدن ماهی را می پوشانند. در این حالت، ماهی خود را به اشیاء داخل اکواریوم می مالد و سعی دارد تا انگل را از پوستش جدا کند. مدتی بعد شدیداً تنبل شده و رفته رفته انگل ها با چشم غیرمسلح به صورت لکه های سفید تا یک میلی متر قطر بر روی پوست ماهی قابل رویتند.Ichthyphthirius ها زندگی دوره ای دارند. آنها برای تولید مثل ماهی ها را ترک می کنند و پس از تولید مثل، سوراخ بزرگی در پوست ایجاد میکند که برای عفونت ثانویه باکتریایی یا قارچی باز است. انگل به کف مخزن رفته و یک پوشش ژله ای مانند به نام کیست در اطراف خودش ترشح می کند و درون این کیست به نوزادان بسیاری تقسیم می شود. سپس کیست می ترکد و نوزادان بیرون می ریزند که در حال شنای آزاد میزبان جدیدی را جستجو می کنند. همانند Cryptocaryon، مرحله بین پوست و مرحله کیست هر دو نسبت به درمان مقاومند.

زمان لازم جهت رشد یاخته در زیر پوست به دو عامل اصلی درجه حرارت و قدرت دفاعی بدن ماهی بستگی دارد. هر چه ماهی قوی و سالمتر باشد رشد یاخته به مراتب کندتر خواهد بود. در هر صورت، یک یاخته در درون جداره ای که به دور خود می‌سازد می تواند طی ۸ تا ۲۴ ساعت بیش از ۱۰۰۰ یاخته به وجود آورد.

چرخه حیاط انگل ایک

معمولاً بدن ماهی های مبتلا به این بیماری پس از بهبود تا حدود زیادی در مقابل آن مقاوم می شود. در این حالت، گلبولهای سفید خون دور یاخته ها کیست‌هایی ساخته و آنها را محسوب می کنند. تنها زمانی که قدرت دفاعی بدن ماهی ها بنا به عللی از جمله شرایط غیربهداشتی محیط زیست، تغذیه نادرست، کمبود اکسیژن و ضعف ناشی از سایر بیماری ها تحلیل رود، یاخته های محبوس در کیست ها مجدداً فعال شده و خود ماهی یا حتی ماهی های تازه به آکواریوم وارده شده را مبتلا می سازند.

درمان :می توان در مراحل ابتدایی با استفاده از روش افزایش درجه حرارت آب تا بیش از ۳۰درجه سانتیگراد به مقابله با این بیماری پرداخت ولی در مراحل پیشرفته، وقتی که انگل در پوست ماهی و یا در مرحله کیست است قابل درمان نمی باشد. جهت از بین بردن Ichthyophthirius، پیش از شکل گیری کیست و یا پس از ترکیدن آن باید داروی اختصاصی به مخزن اضافه شود. به هنگام کاربرد دارو، گیاهان و ذغال اکتیو فیلتر را از مخزن خارج کنید.

معالجه از طریق گرما :دما را به تدریج افزایش دهید، به طوری که این افزایش از یک درجه سانتیگراد در ساعت فراتر نرود. هدف ایجاد شرایطی است که ناقل بیماری یا قادر به حیات نباشد و یا حداقل قدرت تولید مثل خویش را از دست بدهد.

برای ماهیان حساس به افزایش دما، از شیوه های درمان دارویی استفاده کنید. جهت سایر ماهی ها، افزایش ۲ تا ۳ درجه سانتیگراد طی ۲ تا ۳ روز بسیار مفید خواهد بود. این عمل جدا از نابودی بسیاری از ناقلین بیماری ها، سبب افزایش پادزهر لازم در خون شده و قدرت دفاعی بدن ماهی را افزایش می دهد.

یکی از پیش شرط های لازم جهت درمان از طریق افزایش دما، تمیزی آب و اکسیژن کافی محلول در آب می باشد.

معالجه از طریق دارو :برای درمان با دارو باید از اکریفلاوین، مالاشیت گرین و یا سولفات کینین یا هیدروکلریدکینین استفاده کرد.

الف) درمان با اکریفلاوین (تریپافلاوین Acriflavin = Trypaflavin) :این دارو در درمان تیرگی پوست و باله ها، گندیدگی پوزه و باله ها، ضدعفونی در جراحات کوچک و به ویژه به هنگام ابتلاء به ایک کاربرد دارد. جهت درمان، ابتداء باید از دارو محلول مادر تهیه کرد. برای این کار یک گرم اکریفلاوین را در یک لیتر آب حل کنید. پس از تهیه محلول، در ظرفی جداگانه به ازاء هر لیتر آب ۵۰ میلی لیتر از محلول مادر ریخته و ماهی را به مدت ۲ تا ۴ روز در آن حمام دهید.

توجه : این دارو آب را شدیداً رنگی می کند.

ب) درمان با مالاشیت گرین (Malachit green) :مالاشیت گرین در معالجه بیماری های قارچی پوست، کدر شدن و یا جوش زدن پوست کابرد دارد. جهت مداوا ابتلا یک گرم از دارو را که به صورت بلورهای ریزی می‌باشد در یک لیتر آب حل کنید. سپس ۶ میلی لیتر از این محلول مادر را در ۱۰۰ لیتر آب حل کرده و ماهی ها را به مدت ۱۲ روز در آن حمام دهید. در روزهای سوم، ششم و نهم نصف مقدار داروی تجویز شده را به آب بیافزایید. پس از ۱۲ روز، نصف آب موجود باید تعویض شده و آب تازه وارد مخزن آبی گردد.

در صورت انجام درمان در ظرفی جداگانه، به دلیل تجزیه دیرتر دارو در آب تازه، مقدار ۴ میلی لیتر از محلول مادر در ۱۰۰لیتر آب کفایت می کند.

روش دیگر درمان با مالاشیت گرین، حل کردن ۱۳ تا ۱۵ میلی گرم مالاشیت در ۱۰۰ لیتر آب است که ماهی ها به مدت ۳ تا ۴ روز در آن حمام داده می شوند.

توجه : مالاشیت گرین بسیار سمی است که به هنگام تماس با پوست یا وارد دهان شدن باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد.

توجه : از نگهداری مالاشیت یا محلول مادر آن در یخچال حاوی موادغذایی اجتناب ورزید، زیرا علاوه بر سمی بودن سرطان زا می باشد. کاربرد مالاشیت در درمان و یا ضدعفونی در مورد ماهیان پرورشی خوراکی در برخی کشورها به طور کلی ممنوع اعلام شده است و در سایر کشورها پس از کاربرد در معالجه باید ماهی دوره ای در حدود ۲ تا ۶ ماه را پیش از عرضه به بازار مصرف بگذراند.

ج) درمان با سولفات کینین یا هیدروکلریدکینین (Quinine Sulfat or QuinineHydrochloride):یک گرم کینین را در ۱۰۰ لیتر آب حل کرده و ماهی ها را ۳ روز در آن قرار دهید. سعی کنید معالجه در ظرفی مجزا انجام شود. اگر آب به هنگام معالجه کدر شد باید محلول تازه ای تهیه کرده و ماهی ها را به داخل آن انتقال دهید.

توجه : این درمان را برای ماهی های بسیار کوچک و یا بسیار حساس نباید به کار برد.

در بالا مطالبی را از کتاب بهداشت و بیماریهای ماهیان اکواریومی نوشته مهندس مهدی ارچینی برای شما قرار دادم. در زیر سعی میکنم درمان رایج دیگری که که اکثرا در ایران از ان استفاده میکنند و تا حد زیادی هم مسمر ثمر است را برای اطلاعات بیشتر و درمان این بیماری قرار دهم

علائم و شکل بیماری

-نقاط سفید رنگی سر تاسر بدن ماهی را فرا میگیرد

-ماهی کم اشتها و نا ارام است و خود را به اشیاء داخل اکواریوم میکشد

درمان های  رایج

۱)درمان بیماری ایک ان هم در مراحل اولیه با بالا بردن دمای اب تا ۳۲ درجه سانتیگراد و استفاده از داروی ضد انگل میسر است روش کار بدین صورت است که ماهی را به تانک قرنطینه انتقال دهید، دمای اب را تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(دما باید تدریجی افزایش یابد)،از داروی ضد انگل به میزان مندرج بر روی بسته استفاده کنید و هر روز قبل از استفاده مجدد دارو ،۲۰ درصد اب را تعویض کنید و بعد از دارو استفاده کنید. این کار را به مدت ۵ الی ۷ روز انجام دهید تا کاملا انگل از بین رود

۲)از نمک هم در درمان سفیدک میتوان استفاده کرد. روش کار به این صورت است که هم میتوان ماهی را در محلول نمک به صورت کوتاه مدت حمام داد و هم به صورت دراز مدت ولی حمام کوتاه مدت اکثرا موفقیت امیز بوده است

۱)حمام کوتاه مدت با نمک:۱۵ تا ۲۰ گرم نمک بدون ید(یک قاشق غذاخوری)را در یک لیتر اب حل کرده و ماهی را به مدت چند دقیقه در ان حمام دهید و سپس به تانک قرنطینه انتقال دهید و دما را تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(در صورتی که ماهی در ضمن حمام دادن با نمک با باله های باز به روی اب امد سریعا ان را از محلول خارج کنید)

۲)حمام دراز مدت:یک گرم نمک در هر لیتر اب با افزودن دما تا ۳۲ درجه سانتیگراد میتواند برای ماهی مفید باشد ولی زمانی این درمان خوب عمل میکند و میتوان به عنوان یک درمان قطعی از ان استفاده کرد که از داروی ضد انگل یا پارازیت های پوستی نیز تواما استفاده شود

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,485 دیدگاه در “بیماری ایک یا سفیدک

  1. MOHAMMAD. gh

    سلام دوتا از ماهی هام سفیدک گرفتن دوروزه اسکار هستن یکیشون که کله بدنش سفیدک زده دمارو دوروزه بردم بالا روی ۳۲ و کمی هم نمک اضافه کردم به آک ویکبار هم حموم نمک ۷دقیقه ایی دادم اصلا فایده نداشت باید چیکار کنم؟؟

    پاسخ
    1. ک.ن

      سلام
      با اجازه از مدیر و اعضای سایت که خیلی زحمت میکشن
      دوست عزیز برای منم همین مشکل پیش اومد میتونید برای درمان دمای آب رو کم کم افزایش بدید و از برموتیمول بلو استفاده کنید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      چرا ماهی رو حمام دادین ؟؟؟!!! همینکه دما رو بردین بالا و روی ۳۲ درجه هست کافیه باید یک هفته صبر کنید تا به مرور ماهی ها بهتر بشن و تا دو هفته دما بالا باشه تا کامل درمان بشن برای درمان بیماری باید صبر کنید قرار نیست معجزه بشه و یک مرتبه درمان حاصل بشه. باز جهت اطمینان دما رو با دو تا دماسنج مختلف کنترل کنید و به درجه بخاری کاری نداشته باشید.

      پاسخ
      1. MOHAMMAD. gh

        دماسنج دارم جیوه ایی که الان روی۳۲هستش ممکنه بقیه ماهی هام بگیرن؟
        یکی از ماهی ها کله بدنش ایگ بسته

        پاسخ
        1. Saghari

          نه دوست عزیز
          ایک یاهمون سفیدک دردمای پایین دچار میشن و واگیر داره میشه ولی در دمای بالا نه ”البته تا۳۲درجه””””

          پاسخ
  2. سجاد

    با سلام
    من ۳ تا اسکار دارم و فلاور و ۲ تا ماکرو… فلاورم سفیدک زده به خاطر نبود بخاری و سردی آب زده… دارو ریختم داخل آب و دما رو به ۳۲ رسوندم به مدت یک روز تمام آثار سفیدک از بین رفت
    حالا که هیچ نوع سفیدکی نیست باید همچنان دارو مصرف کرد و دما روی ۳۲ باشه یا خیرر
    ممنون توضیع بدید

    پاسخ
  3. alirezaj

    سلام تا ۵ روز دارو رو تمدید کنید و با سیفون منظم کیفیت آبو بالا ببرید و دما بالا باشه تا اگه تخم انگل در آب وجود داره باز بشه و انگل از بین بره.در ضمن حواستون به سمیت دارو باشه تا اگه از مدت تجویز شده بیشتر در آب موند خارج بشه و دارو دوباره تجدید بشه.

    پاسخ
  4. گلادیا

    با عرض سلام و ادب
    بنده آکواریومی به طول ۲مترو نیم و ارتفاع ۹۰ سانت و عرض ۵۰ دارم،توش چوب آبنوس و سنگ دراگون کار کردم.از اونجایی که علاقه خاصی به خانواده ی سیچیلاید دارم از این گونه ماهی حدود ۵۰ عدد خریداری کردم و خودم یه سامپ دست ساز درست کردم و با واتر پمپ آب رو پمپاژ میکنم توی این آکواریوم و بعد از عبور سرامیک و زغال و الیاف مجدد به تانک منتقل میکنم. حالا : توی یه اشتباه یکی از ماهیا مریضی سفیدک یا ایک داشته که با بی توجهی خودم وارد تانک شد بعد از گذشت ۱ روز ۴ تا از ماهیای دیگه هم متاسفانه درگیر این بیماری شدن،دمای تانک رو تا ۳۲ درجه افزایش دادم و الان ماهی اصلی که دچار بیماری شده بود تو قرنطینه حمام نمک شده .سؤالم اینه که اگه من داروی ضد ایک و ضد انگل رو توی تانک اصلی بریزم آیا مشکل ساز خواهد بود ؟ و آیا با تغییر رنگ آب بعد از ستفاده ی دارو برای رهایی از کدر شدن آب چه کنم؟ سپاس از اینکه متن سنگینم رو خوندید.😉

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیر مشکلی به وجود نمیاد. البته نیازی به داروی ضد سفیدک نیست و با افزایش دما تا ۳۲ درجه و افزودن نمک بدون ید به مقدار یک گرم در هر لیتر از اب اکواریوم، بعد از یک هفته تا ده روز بیماری سفیدک ماهیا درمان میشه.
      چند تا نکته. اگه از داروی ضدسفیدک استفاده کردید (نه دارویی مثل متیلن بلو که اب رو ابی میکنه و بجای سفیدک میفروشن) حتما ذغال اکتیو رو از چرخه فیلتراسیون خارج کنید و پس از درمان برای جذب دارو مجددا ذغال اکتیو رو جایگزین کنید.
      ضمنا ذغال اکتیو رو دائم در چرخه فیلتر استفاده نکنید و ضرر اون به منفعتش بیشتره.

      پاسخ
      1. گلادیا

        ممنون آقا شهریار عزیز.
        بله زغال اکتیو و سرامیک و حتی الیاف رو از فیلتراسیون خارج کردم.البته نمک مخصوص رو قبلأ به آب زده بودم.
        زغال اکتیو رو چند وقت به چند وقت بزارم ؟
        ضمنا نیاز به سیفون آک دارم یا نه.مرسی
        راستی واسه شفاف شدن آب چیکار کنم؟

        پاسخ
  5. Ali1383

    واسه شفا شدن باید فیلتراسیون خوبی داشنه باشن /اگه اب کدره باید سیفون بزنید .اکتیو بهتره زمانی که اب بوی خوبی نمیده به مدت محدود بزنین / مدیا جز پد نمیتونه ابو شفاف کنه اگه اب کدره سیفوت بزنید

    پاسخ
  6. گلادیا

    راستی در مورد سیفون کردن آکواریوم چه مقدار از آب رو باید سیفون کرد ؟ حجم آب آکواریوم من حدود۱۲۰۰ لیتره.و آیا آب مستقیم و ولرم رو میشه مستقیم به آک وارد نمود؟.ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      یک سوم از آب رو باید از کف سیفون کنید وقتی حجم آب زیاد هباید از سیفون برقی و یا واتر پمپ جهت سرعت بخشیدن به سیفون کاری استفاده کنید.
      این حجم زیاد رو هم اگر نمیتونید کامل دپو کنید بهتره نسف اون مقدرا رو دپو کنید و آب بدون کلر باشه و حداقل ۲۴ ساعت مونده باشه و هم دما شده باشه و نصف دیگه رو حالا نشد ۲۴ ساعت دپو کنید مشکلی نیست حداقل ی کساعت دپو کنید و هم دما شده باشه. دیگه بستگی به ماهی هاتون هم داره که چقدر مقاوم باشن.

      پاسخ
  7. Ali1383

    واقعا ۱۲۰۰ لیتره ؟خب سخته سیفون زدن باید ۴۰۰ لیتر ابو عوض کنین ونیاز به سیفون برقی دارین ابو باید بزراین دپو شه بعد استفاداه کینن وتواین حجم خیلی سخته

    پاسخ
  8. Parvizsh

    سلام دوستان خسته نباشین، من تقریبا صد تا بچه فایتر داشتم داشتن بزرگ میشدن چند روزه میمیرن هر کدومم که قراره بمیره اولش سفید میشه‌رنگش‌ بعد میمیره، من تو سایت گشتم نتونستم جواب خوبی بگیرم اگه کسی میتونه منو راهنمایی کنه چیکار کنم ممنون میشم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      سنشون چقدر هست چند تا حالت داره یا تقریبا سایز گرفتن و در اثر درگیری ماهی های ضعیف تر کشته میشن و یا غذا به ضعیف ترها نمیرسه و یا اینکه در حجم کمی نگهداری میشن و در این حالت تلفات دادن طبیعیه و باید حجم اب بیشتر باشه و کیفیت آب هم بالا باشه و سیکل آب رو طی کرده باشید.

      پاسخ
  9. MOHAMMAD. gh

    سلام یه فایتر دارم که سفیدک گرفته توی تنگ هستش برای درمانش باید چیکار کنم؟؟؟ نمیتونم دمارو افزایش بدم چون نمیتونم بندازمش توی آکواریوم تو آکواریوم فلاور دارم؟؟ چیکارش باید کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کیفیت آب رو بالا نگهدارید و اگر حجم آب تنگ کم هست هر روز کل آب رو تعویض کنید تا انگل ایک که در آب هست از بین بره فقط میمونه انگل هایی که روی بدن ماهی هست که اون ه مبا استفاده کمی نمک در آب و استفاده از داروی ضد سفیدک میتونید درمانش کنید اگر هم محل تنگ جایی هست که سرده به محل گرمتری منتقلش کنید.
      البته بگم فایتر سخت سفیدک میگیره تصاویر رو ببینید و مطمئن بشید سفیدک هست و قارچ نباشه.

      پاسخ
  10. Senator067

    دوست عزیز از دارو های تجاری مرغوب برای درمان بیماری سفیدک استفاده کن (اگه علاقه زیادی به ماهیات داری بهتره از آکوا استفاده نکنی بخاطر کیفیت پایینش ) یا براش زایشگاه درست کن اونو داخل زایشگاه قرار بده که نتونه بهش آسیب برسه بهترین و سریع ترین راه درمان استفاده از دارو هستش

    پاسخ
  11. Aqua Storm

    با سلام بنده متاسفانه این مشکل برام پیش اومد و هنوز نتیجه نگرفتم البته در حال انجامش هستم

    من روی بدن گورامی نر و ماده ام این سفیدک ها رو ساعت ۷ صبح مشاهده کردم و تا ساعت ۱۲ ظهر اوج بیماری بود که جداشون کردم رفتم آکواریوم فروشی و ازش سوال کردم گفت:

    ممکنه آب تانکت الوده شده باشه و گفت اب تانک رو عوض کن و وسایل رو ضد عفونی کن و ماهی هارو حمام نمک به مدت ۱۰ دقیقه و داروی ضد قارچ ( که رنگش ابی هست) بزن اوکی میشن البته باید ۱ هفته درمان ادامه داشته باشه و گفت تا وقتی که درمان ادامه داره به هیچ وجه پمپ خاموش نشه و ۲۴ ساعت روشن باشه و تو طول درمان فیلتر یا ذغال اکتیو رو اصلا روشن نکن منم از امروز شروع کردم به درمان و شاید باورتون نشه ولی در مدت ۱ ساعت نصف بیشتر سفیدک ها از بین رفتند خدارو شکر و تا یک هفته دیگه صد درصد از بین میرن قیمت ضد قارچ هم ۱۰۰۰ تومان بود گفتم که این مبلغ واقعا هیچی نیست لطفا لطفا ماهی هارو نکشیم و مرگ ماهی باعث ضرر مالی و عاطفی برای انسان میشود
    با تشکر از اونلی پت

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      فروشنده تا حدودی اشتباه گفته داروی ضد قارچ چه ربطی به سفیدک داره حتی نیاز نبود کل آب رو تخلیه کنید فقط دما رو ببرید روی ۳۱ الی ۳۲ درجه سفیدک به مرور درمان میشه.
      ضد قارچ هیچ حاصیتی برای درمان سفیدک نداره فقط چون آب رو تعویض کردین و نمک زدین فعلا درصد انگل های ایک کاهش چشم گیری داشته اما بعد از ۴ – ۵ روز دوباره اوج میگیره و میبینید که درمان نشده چون سفیدک رو حتی اگر داروی مخصوص هم استفاده کنید باز باید دما رو افزایش بدین تا کلا ریشه کن بشه حالا شما داروی ضد قارچ استفاده کردین که ربطی به سفیدک نداره.

      پاسخ
  12. Aqua Storm

    سلام بنده یک سوال داشتم این سفیدک ها با اب نمک طعام و ضد قارچ از بین میرن و ماهی درمان میشه یا نه الان من حدودا ۱ روز هست دارم از اب نمک و داروی ضد قارچ استفاده میکنم وقتی میریزم تو اب رنگ اب تانک ابی میشه خواستم بدونم با این دارو و نمک چند روز طول میکشه که ماهی درمان شه؟
    فیلتر رو باید روشن کنم یا نه؟
    اکر امکان داره بک برنامه به من بدید تا مشکلم حل شه تشکر
    با تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر با ضد قارچ نمیشه سفیدک رو درمان کرد در سوال قبلی شما هم توضیح دادم همین بخش رو مطالعه بفرمایید مفصل توضیح داده شده.

      پاسخ
  13. Javad69

    سلام دوستان خواهش میکنم زود جواب بدین.
    ماهی‌های من دو روز خونه نبودم وقتی اومدم دیدم یه انجلام مرده اونو در آوردم دیدم دور ماهیام یه عالمه دونه های سفیده خیلی میترسم چجوری در مانش کنم نمی‌خوام بیشتر از این تلفات داشته باشم.
    این عکس بلک ویدومه که بیشتر از همه اینجوریه:

    http://s8.picofile.com/file/8337843318/%D8%B5%D9%88%D8%B1%D9%87_20180921_172851.jpg

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دما رو روی ۳۱ الی ۳۲ درجه نگهدارید. اگر داروی ضد سفیدک مرغوب هم بتونید استفاده کنید خوبه.

      پاسخ
  14. parsa

    اینم جواب زود
    سلام
    ایکه باید دما رو یواش یواش بذااریدرو ۲۹ یا ۳۰البته اگه ۲۹ هست دما دیگه بیشتر نکنید
    یه حمام نمک بدید چون شدت سفیدکش خییییلییی بالاست لاقل ۳دونه ۵تا این ۳۰تا زده که
    کیفیت آبو بالا نگهدارید هر هفته ۱ سوم آب سیفون شه
    اگه حمام نمک درست نشد که به احتمال ۹۹درصد با حمام نمک درست میشه ولی نشد چاره ای جز ضد ایک ها ی تجاری ندارید یا جنرال تونیک بریزید تو آآب و برند ها ی معروف مثل تترا آزو و…
    دیگه باید خوب بشه

    پاسخ
  15. Redcap97

    سلام یه اتفاق خیلی بد پیش اومد من یه مدتی نتونستم به ماهی هام خوب برسم الان دیدم باله هاشون یچیزایی کم ریز ریز چسبیده و مرتب خودشونو میخارونن به کف و دیواره ها وای حالا چکار کنم 😭ماهی هام مولی هستن امکان بالا بردن دما رو ندارم چون توی پوند و دمای اتاق و حالت گیاهی زندگی میکنن کپثول انتی بیوتیک بزنم به اب دوستان? فردا میرم داروی ضد سفیدک بگیرم وای همش یسره خودشونو میخارونن خیلی هول شدم نمیدونم چکار کنم متاسفانه بچه ماهی به تعداد ده عدد ازشون دارم ولی جدا هستن اونام خودشونو میخارونن 😭 احتیاج به کمک دارم بچها رو چکار کنم تحمل دارو رو دارن??? 😭

    پاسخ
    1. مسلم

      سلام مجددداداش مطالب قدیمی همین تاپیک رو بخون موارد مشابه شما هست ولی محض احتیاط یک سوم یا یکم بیشتر رو سیفون کن اب بدون کلر بزار .تا دوستان راهکار اصلی رو بشما بدن

      پاسخ
    2. parsa

      اینکهع خودشونو میخارونن مشکل سیکل دارن که شما سیکل رو تی نکردید و تو تنگ یا موارد مشابه سیکل با خیییلی ساده به هم میخواره و ماهیا خودشونو میخوارونن باید مولی رو بذاری تو آک قرنطینه بعد نمک بریزی تا ۱۰۰ در ۱۰۰ با حمام نمک و جنرال تونیک مرغوب خوب میشن فقط چون تنگ پلنته نمیی تونید تو پلنت دارو مثل نمک و جنرال بزنید جنرال هم میشه ولی من ترجیح نمیدم چون به هر حالل ممکنه گیاه ضغیف شه یا اب تنگ سریعا کثیف شه و رنگ جنرال یا متیلن بگیرهبهتره بذاریدتو تانک قرنطینه و درمان کنید ضد ایک هم مرغوب بگیرید مارک آزو تترا و سرا استفاده کنید

      پاسخ
    3. مجتبی

      سلام
      آنتی بیوتیک در تانک گیاهی اضافه نکنید.
      بخش لرنه آ رو مطالعه کنید ممکنه انگل لرنه آ داشته باشن اما اگر سفیدک باشه باید دما رو افزایش بدین و یا از داروی ضد سفیدک معتبر استفاده کنید و نه آنتی بیوتیک. کیفیت آب رو هم بالا ببرید.

      پاسخ
  16. Redcap97

    سلام ببخشید من همش میپرسم واقعا به ماهی ها علاقه خاصی دارم و شما تنها کسایی هستین که به زندگی ماهی ها اهمیت میدین.
    من چند تامولی دارم که ایک داشتن و اونارو در تانک جدا دما رو بالا بردم و نمک اضافه کردم حدود ۳ روزه اینکارو کردم خداروشکر دونه های مزاحم از بدنشون پاک شده و مرتب خارششونو دارن و منو شب بیدار میکنن از بس خودشونو میخارن سیکل ابم از قطره باکتری استفاده کردم بنظرتون چکار کنم ایا ایک زمان لازم داره مثلا یک هفته که خوب شه ? و حدودا چهار فروشنده رو پرسیدم درمورد نمک های بدون ید و میگفتن که ما سال هاس از نمک طعام و ید دار برای ماهی های ریز و بزرگمون استفاده کردیم هیچ مشکلیم نداشتن تاحالا. میخواستم بپرسم چرا نمک یددار ممکنه مضر باشه ? اخه هر جایی میپرسم میگن نمک بدون ید جنبه تجاری داره و الکیه و نمیدونم کجاها نمک بدون ید دارن ایا عطاری ها دارن? سپاس

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      تا یک هفته ده روز که زمان میبره تا به طور کلی بیماری از بین بره. از طرفی مقداری نمک بدون ید (نیم تا نهایتا یک گرم در هر لیتر) به اب اکواریوم اضافه کنید خارش بدنشون خوب میشه. ضمنا دقت کنید بیش از حد از نمک اضافه نکنید یا اگه کت فیش دارید نیم گرم در لیتر بیشتر نمک اضافه نکنید. نمک هم حتما بدون ید باشه. دلیل استفاده از نمک و بدون ید بودنش و …. رو هم در لینک زیر مطالعه کنید.
      https://www.onlypet.ir/forum/ph-kh-no2-no3-nh4-gh/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%86%D9%85%DA%A9-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%A8/

      پاسخ
  17. رضا

    سلام میخواستم بدونم داروی جنرال تونیک برای از بین بردن بیماری سفیدک مفیده لطفا راهنمایی کنید متشکرم

    پاسخ
    1. Parsa

      بله میشه البته اگه اصل باشه و مارک تترا باشه و برای بیماریای قارچی بیشتر موثره و سفیدک هم خیلی خوبه و موثزه

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      دوست خوبم بیماری سفیدک نیاز به داروی خاصی نداره و اگه دما رو افزایش بدید و از نمک بدون ید استفاده کنید به راحتی بیماری درمان میشه. جنرال تونیک داروی همه کاره و مفیدی هست ولی برای سفیدک تا دما رو افزایش ندید قرار نیست بیماری به سادگی از بین بره.

      پاسخ
  18. Nima

    با سلام
    من یک بچه کوی دارم که در مراحل اولیه این بیماری هست میشه از این بچه کوی برای تغذیه اسکار استفاده کرد
    یعنی قبل اینکه بندازمش جلوی اسکار یه حمام نمک بهش بدم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ نوع ماهی بیماری رو نباید به عنوان غذای ماهی های دیگه استفاده کنیدچه حمام نمک بدین و چه ندین ماهی های شما رو مریض میکنه و ممکنه ماهی شکارچی رو بکشتن بده.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *