بیماری ایک یا سفیدک

بیماری سفیدک یا ایک از رایجترین بیماری های ماهیان اب شیرین محسوب میشود. در مراحل اولیه بیماری ایک یا سفیدک میتوان با استفاده از افزایش دما درمان را به سرعت میسر کرد اما با پیشرفت بیماری باید از درمان دارویی خاص استفاده شود که در ادامه مطلب توضیخ داده میشود. علل این بیماری ممکن است یکی از دلایلی مانند لمس شدن ماهی با دست،جدال بین ماهیان یا سرد شدن ناگهانی اب باشد.

به ادامه متن توجه کنید

ایک یا سفیدک

 

هر از چند گاهی ممکن است ماهیان اب شیرین به این بیماری دچار شوند، در مرحله پیشرفته نقطه های سفید بسیاری همانند دانه های نمک  سراسر بدن ماهی را می پوشانند. در این حالت، ماهی خود را به اشیاء داخل اکواریوم می مالد و سعی دارد تا انگل را از پوستش جدا کند. مدتی بعد شدیداً تنبل شده و رفته رفته انگل ها با چشم غیرمسلح به صورت لکه های سفید تا یک میلی متر قطر بر روی پوست ماهی قابل رویتند.Ichthyphthirius ها زندگی دوره ای دارند. آنها برای تولید مثل ماهی ها را ترک می کنند و پس از تولید مثل، سوراخ بزرگی در پوست ایجاد میکند که برای عفونت ثانویه باکتریایی یا قارچی باز است. انگل به کف مخزن رفته و یک پوشش ژله ای مانند به نام کیست در اطراف خودش ترشح می کند و درون این کیست به نوزادان بسیاری تقسیم می شود. سپس کیست می ترکد و نوزادان بیرون می ریزند که در حال شنای آزاد میزبان جدیدی را جستجو می کنند. همانند Cryptocaryon، مرحله بین پوست و مرحله کیست هر دو نسبت به درمان مقاومند.

زمان لازم جهت رشد یاخته در زیر پوست به دو عامل اصلی درجه حرارت و قدرت دفاعی بدن ماهی بستگی دارد. هر چه ماهی قوی و سالمتر باشد رشد یاخته به مراتب کندتر خواهد بود. در هر صورت، یک یاخته در درون جداره ای که به دور خود می‌سازد می تواند طی ۸ تا ۲۴ ساعت بیش از ۱۰۰۰ یاخته به وجود آورد.

چرخه حیاط انگل ایک

معمولاً بدن ماهی های مبتلا به این بیماری پس از بهبود تا حدود زیادی در مقابل آن مقاوم می شود. در این حالت، گلبولهای سفید خون دور یاخته ها کیست‌هایی ساخته و آنها را محسوب می کنند. تنها زمانی که قدرت دفاعی بدن ماهی ها بنا به عللی از جمله شرایط غیربهداشتی محیط زیست، تغذیه نادرست، کمبود اکسیژن و ضعف ناشی از سایر بیماری ها تحلیل رود، یاخته های محبوس در کیست ها مجدداً فعال شده و خود ماهی یا حتی ماهی های تازه به آکواریوم وارده شده را مبتلا می سازند.

درمان :می توان در مراحل ابتدایی با استفاده از روش افزایش درجه حرارت آب تا بیش از ۳۰درجه سانتیگراد به مقابله با این بیماری پرداخت ولی در مراحل پیشرفته، وقتی که انگل در پوست ماهی و یا در مرحله کیست است قابل درمان نمی باشد. جهت از بین بردن Ichthyophthirius، پیش از شکل گیری کیست و یا پس از ترکیدن آن باید داروی اختصاصی به مخزن اضافه شود. به هنگام کاربرد دارو، گیاهان و ذغال اکتیو فیلتر را از مخزن خارج کنید.

معالجه از طریق گرما :دما را به تدریج افزایش دهید، به طوری که این افزایش از یک درجه سانتیگراد در ساعت فراتر نرود. هدف ایجاد شرایطی است که ناقل بیماری یا قادر به حیات نباشد و یا حداقل قدرت تولید مثل خویش را از دست بدهد.

برای ماهیان حساس به افزایش دما، از شیوه های درمان دارویی استفاده کنید. جهت سایر ماهی ها، افزایش ۲ تا ۳ درجه سانتیگراد طی ۲ تا ۳ روز بسیار مفید خواهد بود. این عمل جدا از نابودی بسیاری از ناقلین بیماری ها، سبب افزایش پادزهر لازم در خون شده و قدرت دفاعی بدن ماهی را افزایش می دهد.

یکی از پیش شرط های لازم جهت درمان از طریق افزایش دما، تمیزی آب و اکسیژن کافی محلول در آب می باشد.

معالجه از طریق دارو :برای درمان با دارو باید از اکریفلاوین، مالاشیت گرین و یا سولفات کینین یا هیدروکلریدکینین استفاده کرد.

الف) درمان با اکریفلاوین (تریپافلاوین Acriflavin = Trypaflavin) :این دارو در درمان تیرگی پوست و باله ها، گندیدگی پوزه و باله ها، ضدعفونی در جراحات کوچک و به ویژه به هنگام ابتلاء به ایک کاربرد دارد. جهت درمان، ابتداء باید از دارو محلول مادر تهیه کرد. برای این کار یک گرم اکریفلاوین را در یک لیتر آب حل کنید. پس از تهیه محلول، در ظرفی جداگانه به ازاء هر لیتر آب ۵۰ میلی لیتر از محلول مادر ریخته و ماهی را به مدت ۲ تا ۴ روز در آن حمام دهید.

توجه : این دارو آب را شدیداً رنگی می کند.

ب) درمان با مالاشیت گرین (Malachit green) :مالاشیت گرین در معالجه بیماری های قارچی پوست، کدر شدن و یا جوش زدن پوست کابرد دارد. جهت مداوا ابتلا یک گرم از دارو را که به صورت بلورهای ریزی می‌باشد در یک لیتر آب حل کنید. سپس ۶ میلی لیتر از این محلول مادر را در ۱۰۰ لیتر آب حل کرده و ماهی ها را به مدت ۱۲ روز در آن حمام دهید. در روزهای سوم، ششم و نهم نصف مقدار داروی تجویز شده را به آب بیافزایید. پس از ۱۲ روز، نصف آب موجود باید تعویض شده و آب تازه وارد مخزن آبی گردد.

در صورت انجام درمان در ظرفی جداگانه، به دلیل تجزیه دیرتر دارو در آب تازه، مقدار ۴ میلی لیتر از محلول مادر در ۱۰۰لیتر آب کفایت می کند.

روش دیگر درمان با مالاشیت گرین، حل کردن ۱۳ تا ۱۵ میلی گرم مالاشیت در ۱۰۰ لیتر آب است که ماهی ها به مدت ۳ تا ۴ روز در آن حمام داده می شوند.

توجه : مالاشیت گرین بسیار سمی است که به هنگام تماس با پوست یا وارد دهان شدن باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد.

توجه : از نگهداری مالاشیت یا محلول مادر آن در یخچال حاوی موادغذایی اجتناب ورزید، زیرا علاوه بر سمی بودن سرطان زا می باشد. کاربرد مالاشیت در درمان و یا ضدعفونی در مورد ماهیان پرورشی خوراکی در برخی کشورها به طور کلی ممنوع اعلام شده است و در سایر کشورها پس از کاربرد در معالجه باید ماهی دوره ای در حدود ۲ تا ۶ ماه را پیش از عرضه به بازار مصرف بگذراند.

ج) درمان با سولفات کینین یا هیدروکلریدکینین (Quinine Sulfat or QuinineHydrochloride):یک گرم کینین را در ۱۰۰ لیتر آب حل کرده و ماهی ها را ۳ روز در آن قرار دهید. سعی کنید معالجه در ظرفی مجزا انجام شود. اگر آب به هنگام معالجه کدر شد باید محلول تازه ای تهیه کرده و ماهی ها را به داخل آن انتقال دهید.

توجه : این درمان را برای ماهی های بسیار کوچک و یا بسیار حساس نباید به کار برد.

در بالا مطالبی را از کتاب بهداشت و بیماریهای ماهیان اکواریومی نوشته مهندس مهدی ارچینی برای شما قرار دادم. در زیر سعی میکنم درمان رایج دیگری که که اکثرا در ایران از ان استفاده میکنند و تا حد زیادی هم مسمر ثمر است را برای اطلاعات بیشتر و درمان این بیماری قرار دهم

علائم و شکل بیماری

-نقاط سفید رنگی سر تاسر بدن ماهی را فرا میگیرد

-ماهی کم اشتها و نا ارام است و خود را به اشیاء داخل اکواریوم میکشد

درمان های  رایج

۱)درمان بیماری ایک ان هم در مراحل اولیه با بالا بردن دمای اب تا ۳۲ درجه سانتیگراد و استفاده از داروی ضد انگل میسر است روش کار بدین صورت است که ماهی را به تانک قرنطینه انتقال دهید، دمای اب را تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(دما باید تدریجی افزایش یابد)،از داروی ضد انگل به میزان مندرج بر روی بسته استفاده کنید و هر روز قبل از استفاده مجدد دارو ،۲۰ درصد اب را تعویض کنید و بعد از دارو استفاده کنید. این کار را به مدت ۵ الی ۷ روز انجام دهید تا کاملا انگل از بین رود

۲)از نمک هم در درمان سفیدک میتوان استفاده کرد. روش کار به این صورت است که هم میتوان ماهی را در محلول نمک به صورت کوتاه مدت حمام داد و هم به صورت دراز مدت ولی حمام کوتاه مدت اکثرا موفقیت امیز بوده است

۱)حمام کوتاه مدت با نمک:۱۵ تا ۲۰ گرم نمک بدون ید(یک قاشق غذاخوری)را در یک لیتر اب حل کرده و ماهی را به مدت چند دقیقه در ان حمام دهید و سپس به تانک قرنطینه انتقال دهید و دما را تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(در صورتی که ماهی در ضمن حمام دادن با نمک با باله های باز به روی اب امد سریعا ان را از محلول خارج کنید)

۲)حمام دراز مدت:یک گرم نمک در هر لیتر اب با افزودن دما تا ۳۲ درجه سانتیگراد میتواند برای ماهی مفید باشد ولی زمانی این درمان خوب عمل میکند و میتوان به عنوان یک درمان قطعی از ان استفاده کرد که از داروی ضد انگل یا پارازیت های پوستی نیز تواما استفاده شود

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,488 دیدگاه در “بیماری ایک یا سفیدک

  1. shany021

    سلام به دوستان عزییییییییییییز
    ماهی های من سفیدک گرفتن نوع ماهی ها سیلور اسکات و اسکار و تیلور هستن لطفا راهنمایی کنید که چکار کنم.در ضمن من در اکواریوم یک ریشه درخت دارم که بیشتر قسمتهای اون حباب های بزرگ بزرگ جمع شده ولی حباب آب نیست.دهان سیلور اسکات هم یه حالت خوردگی دارد که تقریبا شبیه به قارچ است.
    اگه راهنماییم کنید ممنون میشم ….البته هر چه زودتر بهتر

    پاسخ
    1. کمیل

      سلام با جازه دوستان با تجربه تر برای درمان سفیدک دمای اب رو به ۳۲ برسونید و میتونید از داروی سفیدک استفاده کنید که زود تر خوب شن اما همون دماهم کفایت
      میکنه همچنین برای قارچ هم میتونید از داروی متیل بلو استفاده کنید اما حواستون باشه دوتا دارو رو باهم استفاده نکنید برا ی حباب هم منتظر نظر سایر دوستان باشید

      پاسخ
  2. علی

    سلام
    من ماهی هام سفیدک گرفتن رفتم آکواریوم فروشی یه دارو و نمک خریدم.اسم دارو رو نمیدونم چون چینی نوشته ولی رنگش آبی تیره اس و میریزی تو آب، آب رک پر رنگ میکنه و بصورت قطره ای هستش
    سوال ام اینه که دارو و نمک رو به چه اندازه و چند روز بریزم توی آب؟؟
    حجم اب هم شصت لیتر است
    ممنون از راهنمایی

    پاسخ
    1. SeyedAli

      سلام
      بنظر من فعلا از دارو استفاده نکن.من ماهیام ک سفیدک گرفتن درجه اب رو روی ۳۱یا ۳۲گذاشتم و نمک بدون ید اضافه کردم به اب بعد دو سه روز خوب شدن و اثر سفیدک از بین رفت.فک کنم افزایش دما بهترین درمان.باتوجه به دارویی ک گرفتی

      پاسخ
    2. ناشناس

      اون فروشنده به شما متیلن بلو داده که ضدقارچه و هیچ کاربری برای سفیدک نداره. دما رو تا ۳۱ ببری بالا ماهیتون در عرض یک هفته درمان میشه. به هیچ دارویی نیاز نیست. میتونید نمک بدون ید هم برای تسریع در درمان بیماری استفاده کنید

      پاسخ
    3. ali ghorban poor

      اصلا نباید از این دارو استفاده میکردی چون چینی بوده و چینی هارو برای اکواریوم هیچکس توصیه نمیکنه.
      بهتره دما رو روی ۳۱ الی ۳۲ میبردی تا خوب بشن.
      و دارو هارو اگه خواستی برای اکواریوم بخری بهتره از مارک دار ها استفاده کنی مثل جی بی ال.
      اگه تازه ماهیات میخواهند سفیدک بگیرند با بالا بردن دما خوب میشوند.

      پاسخ
  3. علی

    آخه دیدم چنتاشون مردن
    رفتم دارو گرفتم
    دما الان چند روزه رو ۳۱ هست
    ولی هنوز روی بدنشون سفیدک هست
    چه مقدار نمک اصافه کنم؟؟
    هر روز نمک اصافه کنم؟؟؟

    پاسخ
    1. ناشناس

      سلام
      در هر لیتر اب یک گرم نمک بدون ید و تنها برای یک بار استفاده کنید. اگه هر روز استفاده کنید اونقدر نمک اب بالا میشه که ماهیتون میمیره. فقط یک گرم در لیتر نمک بزنید و بعد از درمان سیفون کنید و نمک ها رو از اب خارج کنید
      راستی سفیدک دورش یک هفته تا ده روزه و بعد از این مدت درمان میشه و به این زودی منتظر خوب شدن ماهی نباشید

      پاسخ
  4. سهیل

    با سلام خدمت دوستان عزیزم
    دوستان نیاز به راهنمایی و تجربه اتون دارم.
    حقیقتش من یکی از دوستهام آکواریوم تازه شروع کرده و ناشی هست و متاسفانه ماهی های که انتخاب کرده هم خونی نداشته و باعث بیماری سفیدک شده.
    از اون جای که من تجربه چندین ساله دارم از من کمک خواسته برای حل مشکل.من درمانی که از دیروز شروع کردم رو اینجا مینویسم و استاد عزیزم آقا مجتبی گل اصلاح کنن اگر خطای ازم سر زده و در حل مشکل این دوستمون بهم بگن.
    من از دیروز نمک طعام بدون ید رو به آکواریوم اضافه کردم ۵۹ لیتر ۹ قاشق چای خوری دمای آب رو به نزدیک ۲۹ درجه رسوندن و دارم ماهی ها رو به دمای ۳۰ درجه عادت میدم و امروز ۴۰ درصد آب رو سیفون کردم.

    متاسفانه فراگیری بیماری به قدری بالاست که همه ماهی ها مبتلا شدن ترتیب ماهی ها:
    تترا ۴، زبرا ۸، شارک ۱، کت فیش۱ و نکته جالب وجود چند بچه بارش در آکواریوم هست.
    از محلولی هنوز استفاده نکردم ترجیح دادم ماهی ها رو با نمک و دمای بالای آب درمان کنم از طرفی هم از محلول ها خاطره خوبی ندارم.
    آیا این درمان تاثیری داره برای ریشه کن کردن بیماری ؟
    آیا این امکان وجود داره ماهی ها دوستمون بمیرن؟
    به نظرتون ماهی ها رو جدا کنم از هم یا که خیر؟
    یه چیز دیگه یادم رفت بگم هنوز کیست سفید رو ماهی هاست و خوشبختانه زخمی ایجاد نشده.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ۹ تا قاشق چایخوری خیلی زیاد بوده. باز با توجه به اینکه روز بعد ۴۰ درصد رو سیفون کردید و درصد نمک رو کاهش دادید توجیه داره ولی خب این موردم باید در نظر داشته باشید که یکدفعه چهل درصد اب رو عوض کردن و اون هم با ماهیایی مثل تترا زیاد کار درستی نیست و ممکنه شوک بهشون وارد بشه یا حتی سیکل تانک به هم بخوره.
      بگذریم. به نظر بنده یه داروی ضد ایک تجازی مثل کنترا اسپات تترا تهیه کنید و دما هم روی ۳۰ درجه باشه و از این محلول هم استفاده کنید به راحتی سفیدک درمان میشه و نیاز به کار دیگه نداره
      درمانی که انجام دادید هم بد نبوده. اما بنده مخالفم که این همه نمک به تانک بزنید و بعد هم به این شدت سیفون کنید. ماهیی مثل تترا نه تحمل نمک رو داره و نه شوک های فیزیکی و شیمیایی. اما افزایش دماتون خیلی خوب بوده
      مردن هم بله امکان داره. مخصوصا تتراها
      نیازی به جدا کردن ماهیا نیست. تو تانک اصلی درمان رو انجام بدید. (افزایش دما و استفاده از کنترا اسپات یا سایر محصول های معتبر تجاری که برای درمان سفیدک ساخته شدن)

      پاسخ
  5. زهرا

    ممنون از راهنماییتون…من جواب سوالمو تازه دیدم…درباره ی اون دوماهی قرمز که قبلا”سوال کرده بودم و پاسخ داده بودین که بیماریشون سفیدک نیست وقارچه…فکر کنم ماهیها از اول بیماربودن چون من حتی بعضی روزها دوبار آبشون رو عوض می کنم و هربار آب رو ۱۲ساعت میذارم بمونه تا کلرش از بین بره….جدیدا”هم تنگشون رو خیلی بزرگتر کردم…حدود دوهفته پیش ماهیهارو به مغازه ی آکواریومی بردم و گفت انگل دارن و براشون ضدانگل خریدم…یه هفته ضد انگل استفاده کردم و یکی از ماهیها روی دمش تاول سفید با لکه های قرمز زد و بعد تاول باز شد و زایده هایی روش دراومد…الان ماهیهارو جدا کردم و برای یکی متیلن بلو و یکی ضدانگل میریزم…هنوز زخمهاشون خوب نشده ولی اشتها و وضعیت عمومیشون بد نیست….ممنون میشم راهنماییم بفرمایید که چی کار کنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      به نظر بنده ضدانگل برای این بیماری هیچ کاری نمیکنه. چنین عفونت هایی یا منشاء قارچی داره یا باکتریایی. قبلا هم فرمودید زخم ها با خوردگی باله همراهه که این یه بیماری شایع تو ماهیان زینتی هست و منشاء اون هم باکتریه نه انگل و بهش میگن دم خوره و پوسیدگی باله ها! با ضد انگل از هر نوعی که باشه هم درمان نمیشه. نمیدونم فروشنده چه ضدانگلی بهتون دادن و اصلا معتبر و برند دار بوده یا نه از این ایرانی ها و چینی ها و دست سازها بوده یا….. به هر حال چه معتبر و چه غیر معتبر فکر نکنم برای این بیماری کاری بکنه. به نظر من باید اون عفونت ها اگه قارچیه ماهی رو بگیرید و با یه گوش پاک کن یا پنبه یا هر چیزی که به محلول ضدعفونی اغشته هست قارچ ها رو پاک کنید و ماهی رو به اب تمیز که مقداری متیلن بلو بهش زدید منتقل کنید. به راحتی اگه بیماری قارچیه از بین میره یا اگه بتونید بعد از پاکسازی قارچ ها به جای متیلن بلو تو ابشون از دارویی مثل تترا گلدمد یا تتراجنرال تونیک یا چنین داروهایی استفاده کنید که چه بهتر و روی طیف وسیعی از بیماری ها تاثیر گذارن و علاوه بر اینکه مجددا محل قارچ نمیزنه بیماری منشاء دیگه ای هم داشته باشه(که برای مورد شما اینچنینه و احتمالا علاوه بر قارچ بیماری منشاء باکترایی هم داره) امیدوار هستید که این دارو ممکنه تاثیر گذار باشه.(چون واقعا معلوم نیست نظر بنده هم صحیح باشه و ممکنه اصلا بیماری منشاء دیگه ای داشته باشه) اما مثلا ضدانگل(میگیریم بهترین ضد انگل) یا کلا استفاده از یه داروی تخصصی زمانی که منشاء بیماری مشخص نیست چه سودی داره؟ شما سردرد داشته باشی و دکتر یه چیز دیگه تشخیص بده و مثلا انتی بیوتیک تجویز کنه و مدام انتی بیوتیک بخوری قرار نیست سردرتون خوب بشه. اما یه زمان دکتر تشخیص نمیده و هم انتی بیوتیک میده، هم مسکن میده، هم شربت خوراکی میده بالاخره یکدومش رو سردرتون تاثیر داره و خوب میشین(البته واقعا صحیح نیست و دکتر باید تشخیص بده و داروی صحیح تجویز کنه)
      موفق باشید

      پاسخ
  6. زهرا

    فکر نمی کنم این دوماهی هردوشون یک بیماری داشته باشن…یکی احتمالا” پوسیدگی باله داره که البته وقتی خریدم متوجه شدم که باله ش آسیب دیده س ولی فکر نمی کردم تا این حد بیماری پیشرفت کنه…ماهی دیگه هم احتمالا”دچار بیماری قارچی یا میکروبیه ولی زخم عمقیه و از هردوطرف رویی و زیرین باله زواید سفیدرنگش قابل مشاهده س…گمان نکنم با این روشی که فرمودین بشه از روی پوست اونهارو برداشت…برای پوسیدگی باله استفاده از حمام آنتی بیوتیک با دوز بالا مناسب هست؟..و بعدش باید چی کار کرد؟…و اینکه از آنتی بیوتیک دیگه ای نمیشه استفاده کرد؟…ممنون میشم به این سوالم هم پاسخ بدین

    پاسخ
  7. نیما

    با سلامی دوباره و خسته نباشید من یه هفته از راه اندازی تانکم میگذره سیکل رو هم با کپسول سه کاره که تاریخ نداشت روش طی کردم البته نمیدونم طی شده باشه یا نه حجم تانکم ۶۵ لیتره شش تا تایگر بارب کوچک خریدم موقع اب به اب کردنم تو کیسه یه مقدار نمک انداختم و دما هم ۲۷ بود بعد چند روز شروع کردن به خاراندن بدنشون به اشیا و بعد که دقت کردم نقطه های سفید روی بدن و باله هاشون دما رو کم کم تا ۳۱ رسوندم و نمک ریختم خواستم بدونم اگه خوب نشدن میتونم دارو رو تو تانک اصلی بریزم چون قرنطینه ندارم و اینجا فقط داروی به رنگ ابی دارن فقط همین ایا بگیرم و درضمن قبل دارو میتونم یه سیفون کنم شاید خوب بشن یا نه بیماری پیشرفت زیاد کرده و در اخر دمای مناسب تایگر رو چند درجه باشه بعد بهبودی ممنون

    پاسخ
    1. hamed aqua

      ایک نیاز به دارو نداره به شرطی که دما رو روی ۳۱ ب مدت ۳هفته نگهدارید.
      همون نمک و افزایش دما کفایت میکنه برای این مریضی.شما میتونی ۱۰ تا۲۰درصد سیفون از کف داشته باشی تا عوامل بیماری که در کف هستند رو کاهش بدید.ولی حتما آب هم دما بریزید.
      اون دارو آبی ها متیلن بلو هست و یک ضد قارچه.تاثیری در سفیدک نداره.
      اگه مریضی پیشرفت کرد باید در تانک اصلی درمان صورت بگیره تا عامل بیماری کاملا از بین بره.
      دارویی که میتونید استفاده کنید تترا جنرال تونیک هست.که اگه اصلیش رو گیر بیارید و تاریخش نگذشته باشه بیماری رو نهایت در عرض یک هفته بطور کامل درمان میکنه.
      اگه گیرتون نیومد میتونید اینترنتی خرید کنید

      پاسخ
  8. Mostafa

    سلام به همگی
    ماهی فلاورم (باکس) مدفوعش آویزونه ( ۴ روزه خریدمش) میگو میریزم رو آب نمیخوره، امروز صبح یه توک زد و ولش کرد، به یه مغازه دار گفتم یه غذا بده که بخوره (گفتم شاید میگو نمیخوره) گفت ماهیت سفیدک داره (قبل از باکس هورن انداخته بودم تو تانک سفیدک داشت، با بالا بردن دما و نمک درمان شد)
    الانم دو تا قرص مترونیدازول (ضد عفونت روده ای، داروی انسانی) با نمک تو آب نمک حل کردم ریختم تو تانک، دما هم با دماسنج جیوه ای رو ۳۲، البته بخاری رو ۲۴!!
    اینم بگم که پرت دارم و کمی لب و بدنش سیاه شده بود (احتمال ایک سیاه) و الان بهتره که حدس خودم بیشتر استرسه، چون هورن میزدش

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست خوبم فروشنده چطوری ندیده تشخیص داد ماهی شما ایک داره ؟؟؟
      اگه ایک باشه که شما خودت هم میتونی مشاهدش کنی ، آیا لکه سفیدها مشخص هستن ؟؟؟
      به هر حال شما خودتون درمان رو شروع کردید ولی ای کاش تا مشخص شدن نوع بیماری ماهی از داروی انسانی استفاده نمیکردید !
      این کم اشتهایی ماهی میتونست بخاطر تازه وارد بودنش باشه و هنوز توی آک جا نیوفتاده بود .
      در خصوص پرت هم باید خدمتتون عرض کنم این لکه ها میتونه نشانه ی جفت گیری باشه . ایک سیاه مثل سفیدک در کل بدن ماهی پخش میشه اما لکه های بزرگ که صرفا” بعضی از قسمت های بدن ماهی میزنه بخار جفتگیری هستش
      موفق باشید

      پاسخ
  9. hamed aqua

    یک سوال ما بیماری به اسم ایک سیاه داریم؟

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      بله این بیماری به ندرت در پرت ماهی ها دیده میشه و میتوان از آن به عنوان ایک سیاه یاد کرد . در قسمت عارضه لکه سیاه در طوطی ماهیان سرچ کنید آقا شهریار به خوبی در خصوص این بیماری و درمانش توضیح داده
      موفق باشید

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      یه ایک سیاه داریم که بیماری رایج ماهیان اب شوره. اگه منظورتون اون نیست و لکه سیاست اقا یاشار توضیح دادن

      پاسخ
  10. Mostafa

    یاشار جان ممنون از جوابت
    پس من ۳۰ درصد آب رو امروز سیفون می کنم و ۲۰ درصد رو هم فردا تا تاثیر دارو کمتر بشه
    مترونیدازول زیاد استفاده کردم، خدارو شکر تا حالا تلفات نداشتم، هرچند می دونم تاثیر منفی داره رو ماهی ولی واسه درمان مشکلات روده ای عالی بوده
    فلاورم سر حاله، صبح هم رفتارش با پرت بهتر از روزای قبل بود (بیشتر کنار هم می موندن)، امیدوارم جفت بخورن
    در مورد فروشنده هم فک کنم رو هوا گفت یه چیزی چون من اصلا سفیدک رو تن ماهی ندیدم، هر چند درمان ایک رو درست توضیح داد ( بالا بردن دما و نمک)

    پاسخ
    1. Vahab

      سلام، سایز اکواریوم من ٧٠ در ۶۵ در ٣۵ هست ، لکه های سفید خیلی ریز روی بدن یکی از لوچ ها ایجاد شده، فکر می کنم سفیدک باشه، می خواست بدونم چه کار باید بکنم؟ ماهی های من ٣ تا لوچ و ٢ تا گورامی و ۴ تا تایگر و ٢ تا رامیزی هست، امروز دمای اب را گذاشتم برسه به ٣٠ درجه از نمک آشپز خانه میتونم استفاده کنم و چه مقدار؟

      پاسخ
      1. hamed aqua

        نه نمک آشپز خونه ید داره.شما باید از نمک بدن ید با غلظتی یک گرم بر لیتر استفاده کنید
        ولی بدون نمک هم اگه دما روی ۳۰ درجه باشه به طول ۳ هفته بیماری درمان میشه

        پاسخ
  11. Vahab

    من دما را ببخشید گذاشتم رو ٣٢ درجه ، میزان هوا دهی به اکواریوم را افزایش دادم، کار درستی هست؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بله. برای درمان ایک بهترین کار بالا بردن دماست. ماهیاتون بعد از یک هفته ده روز بهبود پیدا میکنن ولی شما دما رو یک هفته تا ده روز بعد از درمان کامل هم بالا نگه دارید تا کامل بیماری ریشه کن بشه

      پاسخ
  12. Vahab

    امروز صبح یکی از لوچ ها مرد، داروی tetramedica Generaltonic گرفتم سایز اکواریوم من ٧٠ در ۶۵ در ٣۵ است و ٢٠ میلی لیتر از این دارو را ریختم ، و دوا را نیز رو ٣٢ تنظیم کردم، بنظر اساتید این موضوع کمک به بهبود می کنه؟ رنگ اب اکواریوم سبز شده ؟ فیلتر باید روشن باشه؟ چند روز باید از این دارو استفاده کنم؟

    پاسخ
    1. hamed aqua

      دارو زدید و باید اکسیژن رسانی رو افزایش بدید.
      همون دما سفیدک رو درمان میکنه.ولی حالا که دارو زدید بهتر.
      فقط میزان مصرف رو رعایت کنید.و زغال اکتیو اگه توی فیلتر دارید خارج کنید.
      در ضمن فیلتر هو باید ۲۴ ساعت روشن باشه.نه الان بلکه همیشه

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز سوال تکراری نپرسید در تالار گفتگو مطرح کرده بودین که جواب دادم خدمتتون.

      پاسخ
  13. سعید

    با سلام
    من تانک اصلی رو تمیز کردم سنگها رو شستم البته مجبور شدم چون آک ترک خرده بود بعد تو اک قرنطینه دما ۳۰ درجه به اب نمک زدم و دوروز بعد سیفون و داروی تترامدیا سنتراتونیک اضافه کردم غذا رو کم کردمم واکسیژن و زیاد..بعداز گذشت یک هفته ماهی بهتر شدن وبعد از کامل شدن چرخه با قرص باکتوزیم ماهیها رو به اک اصلی منتقل کردم اما متاسفانه بازم بعضی از ماهیها خودشون به وسایل میکشن…۸ عدد سیچلاید دارم در حال حاضر دما ۳۲درجه ،دیگه حالم از این مریضی به هم خورده…اساتید و دوستان چه پیشنهادی دارید…..

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      موردی نداره. یک گرم در لیتر نمک بدون ید به تانک اضافه کنید و صبر کنید. اگه یک هفته ده روز گذشت و ماهیا درمان نشدن از یه داروی تخصصی ضد پارازیت استفاده کنید. مشکل ایشالا حل میشه. این انگلای پوستی ماهی رو نمیکشن ولی خب باید درمان بشه. اول از نمک استفاده کنید و بعد هم از دارویی تجای تخصصی و معتبر. دارو تاکید بر روی انگل های پوستی و ابششی داشته باشه
      ضمنا دما رو کم کم بیارین پایین رو ۳۰ درجه. دما برای درمان این بیماری شاید کمک خیلی زیادی انجام نده. دمای ۳۲ خیلی بالاست و کم کم دما رو بیارین پایین.

      پاسخ
  14. سعید

    سلام …اقا شهریار من خارج از کشور زندگی میکنم اینجا محصولات تترا موجوده به من همون تترا مدیا کنترالک media contralck هم پیشنهاد دادن واستفاده کردم اما جواب نداد …صبق فرمایشات شما نمک هم اضافه کرذدم ومنتظره تاثیر نمک هستم اب هم سیفون میکنم به تندازه لازم..یه محبتی کنید اگر دارویی که تخصصی برای این نوع پارازیت هست که تاثیر گذار هم باشه معرفی کنید…از زحمتیکه برای ما واین سایت میکشید سپاسگزارم

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست خوبم من خودم این مشکل رو داشتم و پس از استفاده از داروی سرا مای کاپور که داروی تخصصی بیماری انگل پوستی آبزیان هست مشکلم کلا” ریشه کن شد . توصیه میکنم این دارو رو در تانک اصلی استفاده کنید .
      دوز مصرف و تعداد روز استفاده روی دارو یادداشت شده . با استفاده از این دارو سیکل تانک دچار آسیب میشه که باید مجددا” از باکتری ساز استفاده کنید اما در عوض مشکلتون کلا” ریشه کن میشه
      بازم سوالی بود در خدمتتون هستیم
      موفق باشید

      پاسخ
  15. بهنام

    سلام خدمت عزیزان یه سوال داشتم شاید جای درستی نمی پرسم اما از روی ناچاریه! من چند مدته به فاصله ۳_۴ روز یکی از ماهیان میمیره همشون هم دقیقا قبل مردن مثل هم میشن اول شکمشون باد میکنه یا کل بدنشون اون حالتو میشه و میان بالای آب یه جایی ثابت میمونن و تند تند تنفس میکنن تا میمیرن این حالتشوت هم یکی دو روز اینجوری هستن تا بمیرن ماهیان هم اکثرا ریز هستند مثلا پنگوئنی یا زبراهام همینجوری دارن میمیرن. لطف کنید راهنمایی بفرمائید دارویی یا چیزی هست که تو آب استفاده کنم . بهم گفتن ورم روده میگیرن غذاشونو عوض کردم اما انگار ویروسیه به هم منتقل میشه بیماریشون.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      با سوال پاسخ میدم. تانکتون سیکل هست؟ کیفیت فیزیکی و شیمیایی اب خوبه؟ هیچ توضیحی در این خصوص ندادید، اول شرایط فیزیکی و شیمیایی تانک رو برسی کنید و از سیکل بودن تانکتون اطمینان حاصل کنید
      خب اگه شرایط بالا مناسبه و دلیل مرگ و میر ماهیاتون بیماریه و دقیق هم از عامل بیماری مطمئن نیستید میتونید از دارویی مثل تترا جنرال تونیک یا سرا امنیپور استفاده کنید که داروهای همه کاره هستن و از انگل تا بیماری های باکتریایی و ویروسی و … رو از بین میبرن. مشکل حل میشه انشاالله….

      پاسخ
  16. بهنام

    آقا شهریار تترا جنرال تونیک به گیاها آسیب نمی زنه؟

    پاسخ
    1. hamed aqua

      تترا جنرال تونیک از مخلوط چند دارو درست شده.
      ومتیلن بلو موجود ب تنهایی میتونه به گیاه ها آسیب بزنه

      پاسخ
  17. بهنام

    شرمنده حالا من متوجه نشدم استفاده بکنم یا نه؟!

    پاسخ
  18. میثم

    سلام آقا باور کنید من الان که تابستونه بخاری گذاشتمو دما از۳۰کمتر نبود وتو هر۳۰ لیتر نمک زدم سیفون هفتگی هم داشتم ترکیبم پرت دالر نایف پنکوسی امروز دیدم پنکوسی سفیدک زده دستمم اصلا تو آکواریوم نمیکنم !!!
    علت چیه؟؟؟
    الان پنکوسیو قرنطینه کردم و مقداری نمک اضافه کردم بهش و بعد دوستان من فقط ضد انگل دارم و ضد ایک ندارم بنظرتون همین ضد انگل به تنهایی ج بده؟؟
    خواهشا کمکم کنید چیکار کنم ماهیای تانک اصلیم سفیدک نزنند فعلا هیچ اقدمامی روش نکردم!!؟؟؟
    آیا داروی ضد عفونی بزنم ؟؟
    ضد عفونی سیکل رو بهم میزنه؟

    پاسخ
    1. hamed aqua

      سلام.
      ایک حتما در آب سرد بوجود نمیاد و وقتی تغییر شدید دمایی داشته باشید ممکنه بروز کنه.
      مثلا در طول روز دما به ۳۲ -۳۲ میرسه و شب دما به ۲۸.
      درسته این محدوده دمایی برای ماهی مناسبه ولی چون تغییر دما دارید برای ماهی مضر هست و بهش شوک وارد میشه.
      کم کم دما رو به ۳۱ درجه برسونید و برای دو هفته روی ۳۱ نگهدارید.
      یک سیفون ۳۰ درصدی از کف هم انجام بدید و نمک بزنید.
      فقط دقت کنید که غلظت نمک کمتر از ۱ گرم بر لیتر باید باشه.
      و پس از بهبودی دمای آکواریوم رو ثابت نگهدارید و کم کم کاهش بدید.
      موفق باشید

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *