بیماری ایک یا سفیدک

بیماری سفیدک یا ایک از رایجترین بیماری های ماهیان اب شیرین محسوب میشود. در مراحل اولیه بیماری ایک یا سفیدک میتوان با استفاده از افزایش دما درمان را به سرعت میسر کرد اما با پیشرفت بیماری باید از درمان دارویی خاص استفاده شود که در ادامه مطلب توضیخ داده میشود. علل این بیماری ممکن است یکی از دلایلی مانند لمس شدن ماهی با دست،جدال بین ماهیان یا سرد شدن ناگهانی اب باشد.

به ادامه متن توجه کنید

ایک یا سفیدک

 

هر از چند گاهی ممکن است ماهیان اب شیرین به این بیماری دچار شوند، در مرحله پیشرفته نقطه های سفید بسیاری همانند دانه های نمک  سراسر بدن ماهی را می پوشانند. در این حالت، ماهی خود را به اشیاء داخل اکواریوم می مالد و سعی دارد تا انگل را از پوستش جدا کند. مدتی بعد شدیداً تنبل شده و رفته رفته انگل ها با چشم غیرمسلح به صورت لکه های سفید تا یک میلی متر قطر بر روی پوست ماهی قابل رویتند.Ichthyphthirius ها زندگی دوره ای دارند. آنها برای تولید مثل ماهی ها را ترک می کنند و پس از تولید مثل، سوراخ بزرگی در پوست ایجاد میکند که برای عفونت ثانویه باکتریایی یا قارچی باز است. انگل به کف مخزن رفته و یک پوشش ژله ای مانند به نام کیست در اطراف خودش ترشح می کند و درون این کیست به نوزادان بسیاری تقسیم می شود. سپس کیست می ترکد و نوزادان بیرون می ریزند که در حال شنای آزاد میزبان جدیدی را جستجو می کنند. همانند Cryptocaryon، مرحله بین پوست و مرحله کیست هر دو نسبت به درمان مقاومند.

زمان لازم جهت رشد یاخته در زیر پوست به دو عامل اصلی درجه حرارت و قدرت دفاعی بدن ماهی بستگی دارد. هر چه ماهی قوی و سالمتر باشد رشد یاخته به مراتب کندتر خواهد بود. در هر صورت، یک یاخته در درون جداره ای که به دور خود می‌سازد می تواند طی ۸ تا ۲۴ ساعت بیش از ۱۰۰۰ یاخته به وجود آورد.

چرخه حیاط انگل ایک

معمولاً بدن ماهی های مبتلا به این بیماری پس از بهبود تا حدود زیادی در مقابل آن مقاوم می شود. در این حالت، گلبولهای سفید خون دور یاخته ها کیست‌هایی ساخته و آنها را محسوب می کنند. تنها زمانی که قدرت دفاعی بدن ماهی ها بنا به عللی از جمله شرایط غیربهداشتی محیط زیست، تغذیه نادرست، کمبود اکسیژن و ضعف ناشی از سایر بیماری ها تحلیل رود، یاخته های محبوس در کیست ها مجدداً فعال شده و خود ماهی یا حتی ماهی های تازه به آکواریوم وارده شده را مبتلا می سازند.

درمان :می توان در مراحل ابتدایی با استفاده از روش افزایش درجه حرارت آب تا بیش از ۳۰درجه سانتیگراد به مقابله با این بیماری پرداخت ولی در مراحل پیشرفته، وقتی که انگل در پوست ماهی و یا در مرحله کیست است قابل درمان نمی باشد. جهت از بین بردن Ichthyophthirius، پیش از شکل گیری کیست و یا پس از ترکیدن آن باید داروی اختصاصی به مخزن اضافه شود. به هنگام کاربرد دارو، گیاهان و ذغال اکتیو فیلتر را از مخزن خارج کنید.

معالجه از طریق گرما :دما را به تدریج افزایش دهید، به طوری که این افزایش از یک درجه سانتیگراد در ساعت فراتر نرود. هدف ایجاد شرایطی است که ناقل بیماری یا قادر به حیات نباشد و یا حداقل قدرت تولید مثل خویش را از دست بدهد.

برای ماهیان حساس به افزایش دما، از شیوه های درمان دارویی استفاده کنید. جهت سایر ماهی ها، افزایش ۲ تا ۳ درجه سانتیگراد طی ۲ تا ۳ روز بسیار مفید خواهد بود. این عمل جدا از نابودی بسیاری از ناقلین بیماری ها، سبب افزایش پادزهر لازم در خون شده و قدرت دفاعی بدن ماهی را افزایش می دهد.

یکی از پیش شرط های لازم جهت درمان از طریق افزایش دما، تمیزی آب و اکسیژن کافی محلول در آب می باشد.

معالجه از طریق دارو :برای درمان با دارو باید از اکریفلاوین، مالاشیت گرین و یا سولفات کینین یا هیدروکلریدکینین استفاده کرد.

الف) درمان با اکریفلاوین (تریپافلاوین Acriflavin = Trypaflavin) :این دارو در درمان تیرگی پوست و باله ها، گندیدگی پوزه و باله ها، ضدعفونی در جراحات کوچک و به ویژه به هنگام ابتلاء به ایک کاربرد دارد. جهت درمان، ابتداء باید از دارو محلول مادر تهیه کرد. برای این کار یک گرم اکریفلاوین را در یک لیتر آب حل کنید. پس از تهیه محلول، در ظرفی جداگانه به ازاء هر لیتر آب ۵۰ میلی لیتر از محلول مادر ریخته و ماهی را به مدت ۲ تا ۴ روز در آن حمام دهید.

توجه : این دارو آب را شدیداً رنگی می کند.

ب) درمان با مالاشیت گرین (Malachit green) :مالاشیت گرین در معالجه بیماری های قارچی پوست، کدر شدن و یا جوش زدن پوست کابرد دارد. جهت مداوا ابتلا یک گرم از دارو را که به صورت بلورهای ریزی می‌باشد در یک لیتر آب حل کنید. سپس ۶ میلی لیتر از این محلول مادر را در ۱۰۰ لیتر آب حل کرده و ماهی ها را به مدت ۱۲ روز در آن حمام دهید. در روزهای سوم، ششم و نهم نصف مقدار داروی تجویز شده را به آب بیافزایید. پس از ۱۲ روز، نصف آب موجود باید تعویض شده و آب تازه وارد مخزن آبی گردد.

در صورت انجام درمان در ظرفی جداگانه، به دلیل تجزیه دیرتر دارو در آب تازه، مقدار ۴ میلی لیتر از محلول مادر در ۱۰۰لیتر آب کفایت می کند.

روش دیگر درمان با مالاشیت گرین، حل کردن ۱۳ تا ۱۵ میلی گرم مالاشیت در ۱۰۰ لیتر آب است که ماهی ها به مدت ۳ تا ۴ روز در آن حمام داده می شوند.

توجه : مالاشیت گرین بسیار سمی است که به هنگام تماس با پوست یا وارد دهان شدن باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد.

توجه : از نگهداری مالاشیت یا محلول مادر آن در یخچال حاوی موادغذایی اجتناب ورزید، زیرا علاوه بر سمی بودن سرطان زا می باشد. کاربرد مالاشیت در درمان و یا ضدعفونی در مورد ماهیان پرورشی خوراکی در برخی کشورها به طور کلی ممنوع اعلام شده است و در سایر کشورها پس از کاربرد در معالجه باید ماهی دوره ای در حدود ۲ تا ۶ ماه را پیش از عرضه به بازار مصرف بگذراند.

ج) درمان با سولفات کینین یا هیدروکلریدکینین (Quinine Sulfat or QuinineHydrochloride):یک گرم کینین را در ۱۰۰ لیتر آب حل کرده و ماهی ها را ۳ روز در آن قرار دهید. سعی کنید معالجه در ظرفی مجزا انجام شود. اگر آب به هنگام معالجه کدر شد باید محلول تازه ای تهیه کرده و ماهی ها را به داخل آن انتقال دهید.

توجه : این درمان را برای ماهی های بسیار کوچک و یا بسیار حساس نباید به کار برد.

در بالا مطالبی را از کتاب بهداشت و بیماریهای ماهیان اکواریومی نوشته مهندس مهدی ارچینی برای شما قرار دادم. در زیر سعی میکنم درمان رایج دیگری که که اکثرا در ایران از ان استفاده میکنند و تا حد زیادی هم مسمر ثمر است را برای اطلاعات بیشتر و درمان این بیماری قرار دهم

علائم و شکل بیماری

-نقاط سفید رنگی سر تاسر بدن ماهی را فرا میگیرد

-ماهی کم اشتها و نا ارام است و خود را به اشیاء داخل اکواریوم میکشد

درمان های  رایج

۱)درمان بیماری ایک ان هم در مراحل اولیه با بالا بردن دمای اب تا ۳۲ درجه سانتیگراد و استفاده از داروی ضد انگل میسر است روش کار بدین صورت است که ماهی را به تانک قرنطینه انتقال دهید، دمای اب را تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(دما باید تدریجی افزایش یابد)،از داروی ضد انگل به میزان مندرج بر روی بسته استفاده کنید و هر روز قبل از استفاده مجدد دارو ،۲۰ درصد اب را تعویض کنید و بعد از دارو استفاده کنید. این کار را به مدت ۵ الی ۷ روز انجام دهید تا کاملا انگل از بین رود

۲)از نمک هم در درمان سفیدک میتوان استفاده کرد. روش کار به این صورت است که هم میتوان ماهی را در محلول نمک به صورت کوتاه مدت حمام داد و هم به صورت دراز مدت ولی حمام کوتاه مدت اکثرا موفقیت امیز بوده است

۱)حمام کوتاه مدت با نمک:۱۵ تا ۲۰ گرم نمک بدون ید(یک قاشق غذاخوری)را در یک لیتر اب حل کرده و ماهی را به مدت چند دقیقه در ان حمام دهید و سپس به تانک قرنطینه انتقال دهید و دما را تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(در صورتی که ماهی در ضمن حمام دادن با نمک با باله های باز به روی اب امد سریعا ان را از محلول خارج کنید)

۲)حمام دراز مدت:یک گرم نمک در هر لیتر اب با افزودن دما تا ۳۲ درجه سانتیگراد میتواند برای ماهی مفید باشد ولی زمانی این درمان خوب عمل میکند و میتوان به عنوان یک درمان قطعی از ان استفاده کرد که از داروی ضد انگل یا پارازیت های پوستی نیز تواما استفاده شود

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,485 دیدگاه در “بیماری ایک یا سفیدک

  1. saleh483

    سلام دوستان امروز از دو روز پیش که تتراسایکلین استفاده کردم امروز رنگ آب قرمز شده ۴۰ درصد از آبو سیفون کردم ولی بیماری روی فایتر رو به پیشرفت سفیدک نیمی از بدنش رو گرفته دیگه چیزی به ذهنم نمیرسه دو بار از حمام استفاده کردم دما روی ۳۲ درجه هست دیگه نمیدونم چیکار کنم فکر کنم تا ماهی رو از پا در نیاره ول کن نیست آموکسی سیلین برای این بیماری بهتر نیست چون قوی تر از تترا سایکلینه

    پاسخ
    1. alirezaj

      سلام
      کی گفته برای درمان ایک از آنتی بیوتیک استفاده کنید؟
      خیلی راحت با بال بردن دما و افزودن نمک یا در نهیات یه داروی جنرال مشکل حل میشه.قرمز شدن رنگ آب نشان از مسمومیت زا شدن آنتی بیوتیک نامبرده داره.

      پاسخ
      1. saleh483

        سلام تتراسایکلین چون ۳ روز بود به آب نمک زدم دما رو روی ۳۲ درجه تنظیم کردم دیدم تعداد سفیک ها کم نشده که هیچ بیشتر زیاد شدن آقا شهریار گفت تتراسایکلین الان که دیگه یکیشون که بشدت ضعیف شده بود دو هفته بود هیچی نخورده از دست رفت

        پاسخ
  2. naziye mahraboon

    بدبخت شدم با خون و دل بچه ماهی هامو هم جدا کردم الان که دووهفته اشون شده ایک رو میبینم رو بال های ریزشون نه نمک فایده داره نه متیلن بلو نه بالا بردن آب خسته شدم دیگه میخوام دیگه گوپی نخرم اینهمه رسیدگی کردم همشون مردن حال روحی ام خراب شد

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اتفاقا درمان ایک بسیار ساده است و دما رو ببرید بالا تا ۳۲ درجه و مقداری نمک بدون ید یا یک داروی ضدانگل استفاده کنید درمان میشن. البته درمانشون طول میکشه و ممکنه بچه ماهی ها تحمل طول درمان رو نداشته باشن و تلف بشن.
      ضمنا متیلن بلو برای درمان ایک کارایی نداره.

      پاسخ
      1. naziye mahraboon

        یه دارو خریدم پشتش نوشته ضد انگل و باکتری و قارچ اونم زدم فایده نداشت یکی یکی تلف شدن فقط چهار تاش موند اونها هم خودشون قوی بودن مشکلی که داشتم گیاه هام همه داشتن میپلاسیدن به خاطر دما

        پاسخ
  3. naziye mahraboon

    برای پیشگیری اش بگید چیکار کنم وقتی ایک گرفتن دیگه تمومه فقط چهار تا از سی تا برام موند با ۳ تا بچه که اونها هم ایک دارن و من احساس میکنم ماده ها قوی ترن نسبت به نرها

    پاسخ
    1. ali.mns

      سلامـ
      من که کلا تفات گوپی دادمو کل گوپی هام مردن از این سفیدک.بچه ماهی ها از ۱۷ تا به سه تا رسیدن و میخوام اونارم بردارمو کل اک رو تخلیه کنم و ضدعفونی کنم بعدش از نو شروع کنم و بزنم تو کار میگو.شما هم اگه میتونید اینکارو کنید.تازه اگه دوست و رفیقی داشته باشید که ماهی زنده زا داره میتونید بچه هاشو بگیرید و کنار میگو ها نگه داری کنید تا هم با خوردن بچه میکو ها خوب رشد کنن و هم زیاد خالی دیده نشه اک.

      پاسخ
      1. naziye mahraboon

        میگو اخه زیبایی نداره که ریزه هیچی دیده نمیشه من دوست دارم ماهی فعال باشه مثل گوپی شنا کنه سه تا مولی بزرگ‌خریدم همش قایم میشن اصلا خوشم نمیاد دیده نمیشن من سه تا آک دارم یه آک که زبرا عالیه هیچ مشکلی نداره فقط این سفیدک و ایک منو پیر کرد یه فروشنده بهم گفت ماهی ها. تو دربیار بریز بیرون اونها مردنی ان و هیچ وقت خوب نمیشن دلم نیومد الان دو تا آک دیگه دارم کمرم خشک شد از بس بلند کردم و بردم شستم گیاه هام هم دارن خراب میشن به خاطر بالا بردن دما و نمک و دارو بعد اینکه شستی هم باید اب چرخه شو طی کنه داستان اونم باید رعایت کنم اسیر شدم حالا میخوام گوپی چنتا بگیرم ولی از روز اول بخاری رو روشن کنم و گیاه هم نزارم تو این آک جدید که بتونم دما رو بالا ببرم

        پاسخ
        1. sina.A

          سلام
          سفیدک بیشتر به دلیل نوسان دمایی به وجود میاد.بخاری آکواریوم رو سر ۲۸ الی ۲۹ درجه تنظیم کنید و هیچ مشکلی نداره،در آب به آب کردن ماهی ها هم دقت کنید….
          برای درمان سفیدک دما رو تا ۳۰ درجه بالا ببرید و مقداری نمک بدون ید به ازای حجمتون اضافه کنید…‌
          اون مولی ها هم تازه خریداری شدن بهشون زمان بدین و استرس بهشون وارد نکنین خودشون عادت میکنن….

          پاسخ
          1. naziye mahraboon

            ممنونم همین الان تنظیم کردم دما رو روی ۲۸ بله اشتباه من این بود که بخاری رو از برق میکشیدم به خاطر گیاه ها

            پاسخ
  4. Sina.A

    سلام اگر توی آکواریومتون گیاه دارید دما رو روی ۲۶،۲۷ تنظیم کنید چون چاره ای نیست!

    پاسخ
  5. Artin Nikravesh

    سلام وقتتون بخیر روی ماهی گلدفیش مرواریدیم یک الی دو دونه لکه سفید هستش ماهی رو‌ تازه خریداری کردم این نشونه ی سفیدکه ؟ یا باید تعداد لکه سفید بیشتر باشه تا سفیدک باشه بعد سوال دیگه ای هم داشتم تا چقدر می تونم دمای اب رو ببرم بالا برای گلد فیش مرواریدی بقیه ماهی های تانکم هم ردکپ و کله شیری هستند

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      دوسه تا لکه سفید نشونه سفیدک نیست و باید توضیح بیشتر در مورد حالت لکه ها بدید. اصولا سفیدک مثل بلور نمکه و روی بدن ماهی پخش میشه حال اینکه قارچ ها بافت پنبه ای شکل دارن و از یک یا چند نقطه شروع میشن و بزرگ و پهن میشن و بافت پنبه ای شکل دارن.

      پاسخ
  6. Artin Nikravesh

    سلام جوابی برای سوال دومم پیدا نکردم امکانش هست خودتون جواب سوالمو بدید ممون میشم

    پاسخ
    1. AMIR85

      اصولا باید دما رو سه درجه بالاتر ببرید بالا هم نوشته.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      ابتدا از بیماری ماهیتون مطمئن بشید و بعد به فکر بالابردن دما باشید. ضمن اینکه ابتدا باید مشخص کنید دمای تانکتون چقدره. دو سه درجه ای که دوستمون گفتن رو بنده با اجازشون اصلاح میکنم و ابتدا باید دید دمای تانک چقدره.

      پاسخ
  7. Aquarius

    سلام
    من ماهیام به سفیدک مبتلا شدن
    ۳ تا از ماهیام رو بدنشون ظاهر شده . مثلا نئونم فقط ۲ تا نقطه سفید زده
    بقیه ماهیام که بیماری ظاهر نشده ولی خودشونو میخارونن
    ۲ روزی یبار ۳۰ درصد سیفون میکنم از کف برای درمان این بیماری
    اون سه تا ماهیام رو قرنطینه کردم (پلاتی ، مولی ، نئون )
    این نقطه ها میرن و میان
    نمک بدون ید زدم ، دمای آب رو بردم ۳۲
    بقیه ماهیا تو آکواریوم خودشون رو میخارونن ولی کم
    نقطه نقطه ظاهر نشده رو بقیه
    کار دیگه ای لازم هست انجام بدم ؟؟
    آکواریومم پلنته نمیتونم نمک بزنم یا دمارو ببرم بالا
    ممنون میشم راهکار بهم بدین ✨
    ماهیام رو دوست ندارم از دست بدم 😭
    ضمنن کی این ۳ تا ماهی رو برگردونم ؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      وقتی دما رو بردید روی ۳۲ دیگه بیشتر نیاز نیست! برای گیاها هم دمای ۳۲ بالاست اگرچه برای چند روز اتفاقی نمیفته ولی رفته رفته گیاها از بین میرن تو این دما.
      داروهای ضد انگل تجاری هست که پلنت سیف هستن ولی نمیدونم الان تو بازار چی گیرتون بیاد. به هر حال یک داروی تجاری از یک برند معتبر که تاریخ داشته باشه تهیه و استفاده کنید.

      پاسخ
      1. Aquarius

        آها ممنون
        ضمنن دمای آب رو تو آکواریوم قرنطینه بردم ۳۲
        تو آکواریوم پلنت آب خنکه .

        پاسخ
  8. ali.mns

    ایک باید تو اک اصلی درمان بشه چون تو کل اک پخش میشه و با قرنطینه کردن مشکل بیماری از اک اصلی نمیره.
    دارو های معتبر هست از اونا استفاده کنید.
    صبر کنید تا پلنت باز ها برند و نام دارو رو بهتون معرفی کنن
    در ضمن ۳۲ برا گیاه خوار بالا هست رو ۳۰ بیارید.
    سیفون هم نمیخواد این بیماری و شما با این کار سیکل رو نابود کردید

    پاسخ
  9. محسن

    سلام
    من دیروز دو تا گرین اسکات خریدم امروز دیدم سفیدک زدند دما رو بردم بالا و علاوه بر ۱ قاشق غذاخوری که قبله ریخته بودم امروز حدود ۵ گرم دیگه اضاف کردم. میخوام زود خوب شن آخه ماهی های دیگع هم کنارشون دارم.
    اگه حمام نمک بدم همون لحظه خوب میشن؟
    چطوری باید حمام نمک بدم یعنی برا گرین اسکات چقد نمک در یک ظرف بریزم که رو آب و با خمام نمک سفیدکاش از بین بره؟

    پاسخ
    1. محمد پارسا

      سلام
      اول که گرین اسکات لبشوره و مناسب اب شیرین نیست نه اینکه من حرف بزنم فقط اگه واقعا هم مجبور بودم از خیرش میگذشتم یه ماهی دیگه میخریدم چون کلا لبشوره و نباید حیوونو اذیت کرد
      ایک بیماری هست که درمان فوق ساده ای داره و اصلا کاری نیاز نیست بکنید فقط سیکل ازت طی شده باشه . حجم مناسب باشه. استرس اصلا ندید به ماهی . یه بخاری مناسب حجم داشته باشه . کیفیت اب بالاباشه. سیفون زدن هم به وقت باشه و غذا ها خوب باشن در این صورت کلا خیلی کم پیش میاد ماهی مریض بشه حالا هر مریضی ای

      پاسخ
  10. فرشته

    سلام
    به خاطر بیماری سفیدک دمای آک تا ۳۰.۶ درجه بردم (البته دماسنج دیجیتال این دما نشون میداد) دیدم یکی از گلدفیشها صورتش قرمز شده بود و خیلی استرس داشت دستم رو توی آب بردم دیدم گرمه و اگه یکم دیگه دما بالا میرفت آب داغ میشد
    دما رو آوردم پایین… الان عدد دماسنج ۳۰.۰ نشان میده و گلدفیش صورتش از قرمزی بیرون درامده و دیگه گلدفیشها استرس ندارن حالشان نرمال شده درپوش رو برداشتم دستم رو توی آب بردم آب گرم بود و بخار از بالای آب هم کاملا حس میشد
    الان این دما کافیه دیگه برای ریشه کن کردن انگل ایک؟ یعنی همین که آب گرم باشه کافیه؟

    پاسخ
  11. فرشته

    منظورم این بود حالتشان نرمال شده یعنی دیگه استرس ندارن… ولی بخاطر انگل ایک باله هاشون جمع کردن
    راستی دماسنج برچسبی هم دارم دقیقا همان دمای دیجیتال نشان میده یعنی ۳۰ درجه

    پاسخ
    1. ali.mns

      برا گلدفیش دمای ۳۰ حکم مرگ تدریجی رو داره.
      دمای اب گلدفیش برا درمان ایک نباید زیادی بالا بره و حداکثر توصیه میشه ۲۸ باشه دمای اب برا درمان و در کنار اون از دارو استفاده بشه تا بیماری شدت نگیره.
      البته اگر دیدید با ثابت نگه داشتن دما رو ۲۸ ماهی به مرور سر حال تر و نقاط ایک کمتر شده نیازی به استفاده از دارو نیست.در این شرایط دما رو ثابت نگه دارید به مرور درست میشن و بعد از درست شدن هم دما رو پایین تر از ۲۸ بیارید.

      پاسخ
  12. فرشته

    سلام مجدد و باتشکر از شما
    بیماری سفیدک گلدفیش ها رو درمان کردم و الان دمای آب ۲۲درجه هست
    ولی متاسفانه یکی از گلدفیش ها هم چشمهاش کم بینا شده بخاطر شوکی که در اثر گرم شدن ناگهانی آب بهش وارد شده هم انگل روده ای داره.
    بنظرتون آلان ک ماهی غذا خور هست اول یه مدت غذا رو در عصاره سیر خیس کنم بدم
    بعد ک انگلش خوب شد غذا رو توی قطره ویتامین آد خیس کنم بدم
    یا میتونم هم زمان هر دو را بدم یعنی صبح ها عصاره سیر.. شب هم مولتی ویتامین بدم
    اگه هم زمان هر دوشون بدم ممکنه انگل با مولتی ویتامین تقویت شه؟ و انگل روده ای ماهی بدتر شه؟
    باتشکر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله میتونید غذا رو با عصاره سیر ترکیب کنید و بهش بدید. البته برای گلدفیش در این مورد زیاده روی نکنید.
      برای بینایی چشمش کار خاصی نمیشه کرد و فقط میتونید از مولتی ویتامین مخوصوص ابزیان استفاده کنید.
      مولتی ویتامین موردی نداره و همزمان میتونید با غذا ترکیب کنید. دقت کنید مولتی ویتامین مخصوص ابزیان باشه.

      پاسخ
  13. فرشته

    ممنون آقا ی شهریار
    ببخشید میشه اسم چند تا مارک خوب مولتی ویتامین بگید ک قیمتش بالا ی ۴۰-۵۰ تومن نباشه ببینم کدوم میتونم بخرم…
    فقط لطفا سرا فیشتامین نباشه…
    ممنون میشم.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      عموما ویتامین ها از برندهای معتبر اکواریومی گرون هست. برند ازو ویتامین مخصوص ابزیان داره. جی بی ال هم همینطور. تترا و سایر هم احتمالا دارن. باید بگردید ببینید تو بازار چی گیرتون میاد.

      پاسخ
  14. AMIR

    سلام من
    ۴ تا آنجل کوچیک
    یه جفت فایتر خیلی آروم
    یه لجن خوار آلبینو
    دیشب دیدم دوتا از آنجل هام که سیاه هستن رو باله هاشون نقطه های سفید هست و دما رو بردم بالا و متیلن بلو تو ابشون ریختم، امروز صبح دیدم همه آنجل هام فقط رو باله هاشون نقطه های سفید هست
    می خواستم ببینم بقیه ماهی هام هم بیماری رو می گیرند و اینکه درمانش چیه ؟ ممنونم

    پاسخ
    1. ایلیا

      با ترکیب کاری ندارم اما شما همونطور که طاها جان گفتن ماهی هارو جدا کنید و دمارو ببرید بالا محلول های ارزون قیمت و مارک های متفرقه هم استفاده نکنید همون بالا بردن دما خوبه

      پاسخ
  15. taha mousavi

    سلام دوست عزیز به احتمال زیاد ماهی های شما سفیدک گرفتن فورا ماهی هایی که میبینید اینجورین را از تانک خارج کرده و در تانک دیگر درمانشون کنید با بالا بردن دمای اک دمای اک را بین ۲۸ درجه سانتیگراد الی ۳۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و از دارو های درمان ایک و یا همون سفیدک استفاده کنید و در تانک اصلی که لجن خوار و فایترتون هست متین بلو استفاده کنید و درزم ترکیبتون مناسب نیست و فایتر انجل هارا شل و پل میکنه یا فایتر را رد کنید بره و یا انجل ها را

    پاسخ
  16. محمد

    من ماهی ام بیماری ایک گرفته باید چی کار کنم که خوب بشه بالا نوشته بود نمک نمک منطورتون همین نمک خوراکی هست که داخل غذای های خودمون استفاده می کنیم یا نمک مخصوص باید تهیه کنم ؟؟

    پاسخ
    1. ایلیا

      قبل اضافه کردن نمک دمارو بیارید رو ۳۲ بزارید بمونه اگه دیدید جواب نداد نمک اضافه کنید که نمک باید بدون ید باشه

      پاسخ
  17. hida

    سلام
    ایک روی بدن دو دیسکس ( انتهای باله ) دیدم
    الان هر دو رو بندازم قرنطینه یا همه ماهی هارو ؟

    پاسخ
      1. hida

        زحمت می کشید یک محصول تجاری برای ایک دیسکس نام ببرید

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          به نظرم نیازی به دارو نیست و با بالابردن دمای اب و افزودن نمک این بیماری درمان میشه با این حال داروهای تجاری مثل:
          ایک گارد تترا
          ازو انتی وایت اسپات
          سرا کاستاپور
          و ….
          تغذیه غنی در درمان بیماری و پیشگیری از این بیماری تاثیرگذاره.
          همچنین اگه دسترسی به داروهای تجاری وجود نداره استفاده از فرمالین یا پرمنگنات میتونه باعث درمان بشه به شرط اینکه میزان غلظت مورد استفاده بسیار دقیق و محتاطانه باشه در غیر اینصورت خود ماهیا تلف میشن.

          پاسخ
  18. رضا

    سلام من ۲ تا انجل داشتم که بیماری ایک شدید گرفتن و هرچی دارو خریدم هیچ آخر مردن حالا می خواهم ماهی جدید بیارم باید چی کار کنم چون آب اون لنج ها هست اب رو کامل عوض کنم سیکل به هم می خره بعد فیلتر سنگ هوا بخاری اینا همه العان سفیدکی هستن حتما با ید چی کار کنم ؟؟ممنون آ جواب تون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      حتما اب رو کامل عوض کنید و وسایل و اکواریوم رو شستشو بدید و کامل ضدعفونی کنید و اکواریوم مجددا راه اندازی بشه و بعد ماهی جدید تهیه کنید.

      پاسخ
    2. محمد مهدی

      آب رو به کل عوض کنید وسایل آکواریوم رو با آب نمک ضد عفونی کنید و از محلول های شوینده به هیچ وجه استفاده نکنید سیکل رو هم باید دوباره طی کنید میتونید از باکتری ساز استفاده کنید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *