دما و شرایط زیستی ماهیان آکواریومی اب شیرین

در این قسمت سعی میکنم مطالبی مفید که تقریبا رفع ابهامی هست برای افرادی که تازه میخوان اکواریم راه بندازن یا میخوان چند گروه از ماهیا رو با هم نگه دارن و در مورد دما و شرایط زیستی یکایک ماهیاشون نگرانند مطالبی رو بنویسم که امیدوارم مفید واقع بشه.

به ادامه متن توجه کنید
دما و شرایط زیستی ماهیان

دما و شرایط زیستی:

برای هر چه بیشتر درک کردن دما و خواص شیمیایی اب بهتر است به شرایط دما و خواص شیمیایی هر یک از ماهیان که در سایت عنوان شده توجه کنیم یا به منابع مفصل تر مراجعه نماییم ولی بحث مورد نظر ما در این قسمت نگهداری چند گروه از ماهیان با یکدیگر است که دمای هر گروه با هم کم و بیش متفاوت است یا شرایط شیمیایی یا سختی اب  هر گروه با هم متفاوت است و نگران سلامتی یا بیماری ماهیان در این دما و شرایط هستیم

برای رفع ابهام مثلا شما میخواهید ماهی سورم ،اسکار ، نایف و پرت را بایکدیگر نگهداری کنید و در پستهای این سایت و منابع دیگر، دما و شرایط زیستی هر یک از این گونه ها را متفاوت میبینید، مثلا برای اسکار دمای ۲۸ ذکر شده و برای ماهی نایف ۲۴ ، یا پ هاش  برای سورم ۶ ذکر شده ولی برای پرت مثلا پ هاش خنثی ، و حال شما نگرانید که نمیتوانید انها را با یکدیگر نگهداری کنید یا فکر میکنید باید ماهیانی را با یکدیگر نگهداری کنید که هم دما هستند!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟

در جواب ابهامات بالا باید عرض کنم این طورها که شما فکر میکنید نیست و میتوان ماهیان ذکر شده بالا را بایکدیگر با شرایط عالی نگهداری کرد.

نکته:دما و شرایط زیستی ذکر شده برای هر ماهی به معنی این است که ماهی در شرایط یاد شده بهترین نتیجه را  برای رشد و نمو و رنگ و….. میدهد و به این معنی نیست که دمای کمتر یا بیشتر را تحمل نکرده و قرار است تلف شود و باز برای روشن شدن و باز کردن مطلب این نکته هم بد نیست متذکر شوم که نمیتوانیم یک گونه خاص یا گروه سردابی از ماهیان را که به دمای خاصی نیاز دارند یا دمای انها با سایر گونه ها تفاوت زیادی دارد با سایر گونه های دیگر نگهداری کنیم

توجه:اکثر ماهیان اب شیرین موجود در بازار از گروه گرمابی هستند و تا حدود زیادی دما و شرایط زیستی انها با هم برابر است

توصیه:بهتر است برای نگهداری انواع گونه ها با یکدیگر و فراهم اوردن شرایط زیستی مناسب بهترین دمای هر یک را به دست اورده و با هم جمع کنیم و میانگین انها بهترین دما برای همه است سایر شرایط زیستی هم به همین صورت به دست اورید.

نکته مهم:دما و شرایط زیستی مورد نظر، نباید تغیرات زیاد و شدیدی داشته باشد و باید همواره ثابت بماند(کم شدن و زیاد شدن ۰.۵ تا ۱ درجه در طول روز زیاد مهم نیست ولی تغیرات زیاد دما و شرایط زیستی، زیان اور است)

کلام اخر:نگران دمای و شرایط ماهیانتان نباشید (البته بی فکر و بیخیال هم نباشید) اکثر ماهیان موجود در بازار از گونه های گرمابی هستند که دارای شرایط  تقریبا یکسانی هستند و بهترین دما برای اکثر انها ۲۶ تا ۲۸ درجه سانتیگراد است و پ هاش خنثی نیز مناسب حالشان میباشد. البته در هر مورد هم نباید سریع تصمیم گیری کرد و باید دید دما و شرایط زیستی ماهیانی را که میخواهید با هم نگهداری کنید  تا چه حد به هم نزدیک است و بهتر است در مورد ماهیانی که قصد نگهداریشان را دارید کمی تحقیق کنید و تصمیم به نگهداری ماهیانی به صورت گروهی کنید که از نظر شرایط زیستی تا حدودی برابر باشند تا بهترین نتیجه را در نگهداری و رشد و نمو ماهیانتان بگیرید

*در صورت کپی برداری از این مطلب لینک منبع را ذکر کنید*

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

313 دیدگاه در “دما و شرایط زیستی ماهیان آکواریومی اب شیرین

  1. علی

    سلام.جایگزین تترا اکوا سیف چیه؟منظورم اینه که مثل اکوا سیف عوامل مضر اب و کلر و فلزات سنگین خنثی کنه.اخه چون حجم تانک بالاست مجبورم از اب شیر مستقیم توی اک بریزم و هر دفعه تلفات میدم.ضمنا جایی برای گذاشتن بشکه برای دپو کردن اب ندارم.ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بیوتوپل جی بی ال. چاره ای نیست که اب رو دپو کنید در غیر اینصورت درصد سیفون رو کم کنید. مثلا اگه قراره یک مرتبه ۳۰ درصد سیفون کنید این مقدار رو در سه مرتبه و هر مرتبه ۱۰ درصد سیفون کنید. اینجوری خطر تلافات کاهش پیدا میکنه.

      پاسخ
  2. صادق

    سلام. خسته نباشید. من یه آکواریوم ۹۵ لیتری دارم (طول ۷۰ عرض ۳۰ ارتفاع ۴۵) فروشنده یه بخاری ۳۰۰ واتی بهم داد… من هم اطلاعات زیادی نداشتم! حالا اینجا دیدم نوشته به ازای هر لیتر ۱ وات باید باشه بخاری! حالا اگر اینو نصب کنم مشکلی پیش میاد؟؟؟

    پاسخ
  3. رضا جدي

    سلام
    آب زودتر گرم میشه و بخاری دیرتر سرد میشه و این باعث بالا رفتن دما میشه

    پاسخ
  4. Mahdi

    سلام
    بهترین و دقیق ترین دماسنج چه نوعیه و قیمتش چنده؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دماسنج خوب رو باید از لوازم آزمایشگاهی تهیه کنید دماسنج جیوه ای خوبه دماسنج دیجیتال هم خوبه بهتره دو نوع دماسنج مختلف داشته باشید و دمای میانگین رو حساب کنید تا خطای کمتری داشته باشید.

      پاسخ
  5. ایمان

    من ماهی گوپی دارم می خواستم بدونم ماهی گوپی بدون بخاری دووم می یاره ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      گوپی در دمای پایین هم دوام میاره و تقریبا سرد آبی هست ولیکن بخاری بهتره داشته باشید تا جلوی نوسان دمایی رو در طول شبانه روز بگیره.

      پاسخ
  6. بهمن

    سلام و درود
    آکواریوم تقریباً ۵۰۰ لیتری، چهارتا اسکار دارم. بار آخری ۳۰% سیفون زدم. تا بخاری اومد هم دما کنه، یه نصف روزی دمای آب از ۲۸ اومد ۲۵. یکی از اسکارها سفیدک زد. دما رو بردم بالا تا ۳۲. داروی پاراگارد سیچم زدم. اسکاره سفیدکش خوب شد.

    الان مشکلم اینه که دما رو از ۳۲ میارم ۳۱، بازهم اسکاره سفیدک میزنه!!!؟
    چکار کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب باید یک هفته ده روز دما بالا باشه تا ماهی کامل درمان بشه و انگل ایک از بین بره.
      و بعد از این مدت به مرور و طی چند روز دما رو کاهش بدین مثلا دو سه روزی یک درجه کاهش دما مشکلی نداره.

      پاسخ
  7. ناشناش

    سلام من سه تاماهی پرت یاطوطی ماهی یه اسکار الینو ویه گلد فیش دارم تقریبا همشون ۱۰ سانتی مترن ولی ماهی پرتم همش به اون دوتا حمله میکنه ودهنشو میزنه به پولک وبدناشون چیکار کنم ممنون میشم بگید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      گلدفیش که به راحتی کشته میشه و خوراک اسکار و پروت حساب میشه.
      خواهشا سوال تکراری در چند بخش نپرسید.

      پاسخ
  8. امیر

    سلام.چن وقته برام سوالی پیش اومده.میخام انشالله چند هفته دیگه از شهرمون به شهر دیگه ای نقل مکان کنیم.و حدود ۱۰ ساعتی در راه هستیم چون فاصله زیاده.من یه تانک ۵۰۰ لیتری دارم که با شیشه ده میل ساخته شده و وزنش حدود ۱۱۰ کیلوه. به نظرتون در حین حمل و نقل احتمال اسیب دیدنش چقدره؟ اصلا پیشنهاد میکنید به شهر دیگه ببرمش یا بفروشمش؟
    دوم.میخام ماهیام بفروشم و فقط کت افریقایی و لجن خوار ببرم که دو سه روزی توی سطل زنده بمونن. نظرتون چیه ؟
    ایا کت خاردار بزرگم بندازم توی سطل یا تلف میشه؟
    ممنون میشم اگه کامل پاسخ بدید.

    پاسخ
    1. alirezaj

      سلام بر شما اگه امکانش هست و به قیمت مناسب میخرند بفروشید در غیر اینصورت بازش کنید اونجوری بردنش راحتتره.
      در مورد سوال دوم اگه اکسیژن داشته باشند و بیرون نپرند(که احتمالش کمه!) و بزرگ باشند بتونند گرسنگی رو تحمل کنند بله میشه.ولی اگه من جای شما بودم اونارو میفروختم (بهتری گزینه)یا بیهوش میکردم(یه بار اینکارو با دو تا کت آفریقایی با روغن میخک انجام دادم ولی اونا سازشون بزرگ بود و اکسیژن داشتند و یک هفته در نایلون نگه داشتم هر چند کار اشتباهی بود ولی چاره ای نداشتم)

      پاسخ
  9. آران

    سلام می خواستم که بگم دو تا از ماهیام تازگی بیماری سفیدک گرفتن والان دمای اب ۲۸درجه است می توانم دمارو به ۳۰یا ۳۱درجه برسونم .

    پاسخ
    1. alirezaj

      بله هروز یک درجه دمای آب رو بالا ببرید و ۳۰ دمایی که از نظر من بهتره ۳۱یه کمی خطرناکه!نمک رو در آب فراموش نکنید.

      پاسخ
    2. H∀ⓂΞD20

      سلام
      دمای ۳۱ درجه مناسبه ، تا ۷ روز بعد از بهبودی کامل باید این دمارو حفظ کنید

      پاسخ
  10. امیر

    تشکر.لطفا راهنمایی کنید چطور تانک منتقل کنم که صدمه نبینه.؟

    پاسخ
    1. alirezaj

      سلام تمام چسبها رو با کاتر ببرید .اون وقت فقط جام های شیشه دارید که به راحتی با روزنامه و پتوپیچ کردن میتوانید انتقالش بدید و در مقصد دوباره مونتاژش کنید.

      پاسخ
  11. آران

    سلام می خواستم بدونم چجوری آب آکفاریوم رو می توانم سرد کنم

    پاسخ
  12. alirezaj

    سلام آخرین مقاله سایت رو که آشهریار زحمتش را کشیده اند مطالعه بفرمایید درباره همین موضوعه.

    پاسخ
  13. آران

    سلام مآهی های گوشت خوار من تک تک دارن می میرن . من ابو با دارو ضد اوفنی کردم و دارن میمیرن چکار باید کنم.

    پاسخ
  14. alirezaj

    سلام خب چه علایمی دارن؟ دمای آب چقدره؟چه دارویی استفاده کردید؟چرا داروی ضدعفونی؟اکسیژن کافی دارن؟فعلا نقدا دما رو بیارید رو ۲۸ درجه-۳۰درصد سیفون کنید-تا فردا صبح به ماهی ها غذا ندهید و بعد علایم و دیگر مشخصات تانک رو اعلام کنید-اکسیژن رو زیاد کنید و یه مقدار نمک (ِdک گرم بر لیتر به آب اضافه کنید) , و فردا بگو چه علایمی دارند و مشخصات غذا و تانک خودتون رو به ما بگید

    پاسخ
    1. آران

      سلام خیلی ممنون می تونم ازنمک خوراکی استفاده کنم

      پاسخ
    2. آران

      ماهی ها هی کج میشن و بی حالن دما هم ۲۹ درجستواز داروی ضد قارچ

      پاسخ
      1. شهریار (onlypet.ir)

        حتما سیفون ۳۰ درصدی بزنید و نمک هم به اب اکواریوم اضافه کنید (یک گرم در هر لیتر از اب اکواریوم، نمک هم بدون ید باشه)
        اگه با بالا بردن کیفیت اب و افزودن نمک بهتر نشدن فورا از داروی تترا جنرال تونیک استفاده کنید چون دقیقا نمیدونیم مشکل ماهیاتون چی هست و چه بیماری دارن. بنابراین تترا جنرال تونیک که یه داروی همه کاره هست بهترین گزینه برای درمان ماهیاتون محسوب میشه.

        پاسخ
  15. آران

    هر چند روز یکبار باید در تانک نمک بریزم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      قرار نیست هر چند روز یک مرتبه نمک بدون ید اضافه کنید ؟؟!!!!
      به صورت کلی اگر گیاه طبیعی ندارید و ماهی حساس به نمک هم ندارید فقط به ازای هر لیتر حداکثر یک گرم نمک بدون ید باید استفاده کنید نمک در آب باقی میمونه ونه تبخیر میشه و نه توسط ماهی ها مصرف میشه پس نیازی نیست مجددا نمک بزنید و حتی اگر آب تبخیر شد و آب تازه اضافه کردین باز نیازی به نمک نداره اما به مقدار آبی که با سیفون از آک خارج میشه طبیعیه به همون میزان هم نمک به همراه سیفون زدن آب خارج میشه پس فقط اگر لازم باشه به همون مقدار باید نمک اضافه کنید به هر حال درصد نمک نباید برای ماهی های معمولی بیشتر از یک گرم در لیتر برسه.

      پاسخ
  16. آران

    سلام ماهی اسکار من مدفوع دراز و سفیدی داره و فکر کنم انگل هست .میتوانم از قرص metronidazoleاستفاده کنم .ممنون میشم سریع بگین
    استفاده از این قرص برای ماهیان دیگه ضرر ندارد

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا هر سوال رو در جای خودش مطرح کنید.
      اگر مدفوع ماهی به باریکی مو و سفید رنگ باشه بله انگل روده ای داره که در سایت توضیح داده شده.
      از انتی بیوتیک نباید در تانک اصلی استفاده کنید بهتره غذای خشک رو در دارو خیس کنید و بهش بدین.
      بخش انگل روده ای رو مطالعه کنید.

      پاسخ
  17. سپيده شعباني

    سلام و خسته نباشید. من آکواریوم پلنت دارم، ماهی ها و میگو آمانو هام میپرن بیرون از آب و میمیرن? لطفا راهنماییم کنید!

    پاسخ
    1. بنیامین

      باید چند سانت آب رو کمتر کنید یا بهترین کار این هست که با درپوش کل تانک رو بپوشانید

      پاسخ
  18. Nastaran.nsr

    سلام.برای رزی بارب چه دمایی مناسبه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه فقط رزی بارب دارید میتونید ماهی رو در دمای ۲۴ هم نگهداری کنید. اما اگه اکواریوم جمعیه و تعدادی ماهی دیگه هم کنارشون هستن از دمای ۲۷ الی ۲۸ استفاده کنید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *