دما و شرایط زیستی ماهیان آکواریومی اب شیرین

در این قسمت سعی میکنم مطالبی مفید که تقریبا رفع ابهامی هست برای افرادی که تازه میخوان اکواریم راه بندازن یا میخوان چند گروه از ماهیا رو با هم نگه دارن و در مورد دما و شرایط زیستی یکایک ماهیاشون نگرانند مطالبی رو بنویسم که امیدوارم مفید واقع بشه.

به ادامه متن توجه کنید
دما و شرایط زیستی ماهیان

دما و شرایط زیستی:

برای هر چه بیشتر درک کردن دما و خواص شیمیایی اب بهتر است به شرایط دما و خواص شیمیایی هر یک از ماهیان که در سایت عنوان شده توجه کنیم یا به منابع مفصل تر مراجعه نماییم ولی بحث مورد نظر ما در این قسمت نگهداری چند گروه از ماهیان با یکدیگر است که دمای هر گروه با هم کم و بیش متفاوت است یا شرایط شیمیایی یا سختی اب  هر گروه با هم متفاوت است و نگران سلامتی یا بیماری ماهیان در این دما و شرایط هستیم

برای رفع ابهام مثلا شما میخواهید ماهی سورم ،اسکار ، نایف و پرت را بایکدیگر نگهداری کنید و در پستهای این سایت و منابع دیگر، دما و شرایط زیستی هر یک از این گونه ها را متفاوت میبینید، مثلا برای اسکار دمای ۲۸ ذکر شده و برای ماهی نایف ۲۴ ، یا پ هاش  برای سورم ۶ ذکر شده ولی برای پرت مثلا پ هاش خنثی ، و حال شما نگرانید که نمیتوانید انها را با یکدیگر نگهداری کنید یا فکر میکنید باید ماهیانی را با یکدیگر نگهداری کنید که هم دما هستند!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟

در جواب ابهامات بالا باید عرض کنم این طورها که شما فکر میکنید نیست و میتوان ماهیان ذکر شده بالا را بایکدیگر با شرایط عالی نگهداری کرد.

نکته:دما و شرایط زیستی ذکر شده برای هر ماهی به معنی این است که ماهی در شرایط یاد شده بهترین نتیجه را  برای رشد و نمو و رنگ و….. میدهد و به این معنی نیست که دمای کمتر یا بیشتر را تحمل نکرده و قرار است تلف شود و باز برای روشن شدن و باز کردن مطلب این نکته هم بد نیست متذکر شوم که نمیتوانیم یک گونه خاص یا گروه سردابی از ماهیان را که به دمای خاصی نیاز دارند یا دمای انها با سایر گونه ها تفاوت زیادی دارد با سایر گونه های دیگر نگهداری کنیم

توجه:اکثر ماهیان اب شیرین موجود در بازار از گروه گرمابی هستند و تا حدود زیادی دما و شرایط زیستی انها با هم برابر است

توصیه:بهتر است برای نگهداری انواع گونه ها با یکدیگر و فراهم اوردن شرایط زیستی مناسب بهترین دمای هر یک را به دست اورده و با هم جمع کنیم و میانگین انها بهترین دما برای همه است سایر شرایط زیستی هم به همین صورت به دست اورید.

نکته مهم:دما و شرایط زیستی مورد نظر، نباید تغیرات زیاد و شدیدی داشته باشد و باید همواره ثابت بماند(کم شدن و زیاد شدن ۰.۵ تا ۱ درجه در طول روز زیاد مهم نیست ولی تغیرات زیاد دما و شرایط زیستی، زیان اور است)

کلام اخر:نگران دمای و شرایط ماهیانتان نباشید (البته بی فکر و بیخیال هم نباشید) اکثر ماهیان موجود در بازار از گونه های گرمابی هستند که دارای شرایط  تقریبا یکسانی هستند و بهترین دما برای اکثر انها ۲۶ تا ۲۸ درجه سانتیگراد است و پ هاش خنثی نیز مناسب حالشان میباشد. البته در هر مورد هم نباید سریع تصمیم گیری کرد و باید دید دما و شرایط زیستی ماهیانی را که میخواهید با هم نگهداری کنید  تا چه حد به هم نزدیک است و بهتر است در مورد ماهیانی که قصد نگهداریشان را دارید کمی تحقیق کنید و تصمیم به نگهداری ماهیانی به صورت گروهی کنید که از نظر شرایط زیستی تا حدودی برابر باشند تا بهترین نتیجه را در نگهداری و رشد و نمو ماهیانتان بگیرید

*در صورت کپی برداری از این مطلب لینک منبع را ذکر کنید*

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

313 دیدگاه در “دما و شرایط زیستی ماهیان آکواریومی اب شیرین

  1. رضا

    با سلام.
    ببخشید من یک اکواریوم دارم طولش ۱۶۰ عرضش ۳۵ و ارتفاع ۵۰ ماهی های گوشتخوار دارم الان یازده شبه راه اندازی شده هنوز چزخه نیتروژن تموم نشده تقریبا بیست روزی دیگه مونده هنوز مرگ ومیری نداشتم ولی متاسفانه دوتا از ماهی های اسکار و یکی دو تا از پرت و پنگوسی ها سفیدک زدن از دارو ضد ایک استفاده کردم دما رو هم به ۳۳ رسوندم نمک بدون ید هم ریختم توی اب ولی هنوز بهبودی حاصل نشده میخوام بدونم چیکار کنم میترسم سیفون کنم چرخه بهم بریزه یا با این دارو ها دوره کامل نشه و باکتری ها از بین برن به نظر شما این بیماری به طی چرخه مربوطه ایا این دارو ها به چرخه نیتروژن اسیب میزنه؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      درمان ایک تقریبا یک هفته ده روز طول میکشه و سریعا درمان نمیشه. دو سه روز که بگذره اثار بهبودی رو میتونید مشاهده کنید و دونه های سفیدک کم میشه.
      داروها هم مطمئنا به کلونی باکتری ها اسیب میزنه(البته نمیدونم دقیقا چه دارویی استفاده کردید و اسم و برند دارو رو نگفتید) به هر حال عیبی نداره و وقت درمان دیگه نمیشه کاری کرد. پس از درمان سیفون داشته باشید و با استفاده از باکتری ساز نسبت به تقویت کلونی باکتری ها اقدام کنید. گذروندن چرخه به شکل سنتی خیلی سخته و هیچ وقت هم خیالتون راحت نیست.

      پاسخ
  2. رضا

    اقا شهریار میشه جواب سوال های من بدی ممنونم
    میشه سرامیک رو کف اکواریوم ریخت؟
    چیکار کنم تا تکمیل چرخه تلفات ندم
    یه اکواریوم دارم گیاه خوارن تمروز روز چهارمه امروز یه دفعه دوتا ماهی ازم مرد یکیشون شکمش باد کرده یکیشونم کف رو شن ها مرده بود

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله حتما. سوالتون رو ندیدم؟
      به هر حال….
      خیر. سرامیک رو باید در جریان اب قرار بدید. کف هم میشه گذاشت ولی بهترین جا نیست و تقریبا بدترین جا و بی ثمرترین جا هست. بهتره داخل فیلتر بذارید یا حداقل روی سنگ هوا
      جهت جلوگیری از تلفات هم باید از باکتری ساز استفاده کنید یا دائم درصد کمی از اب رو تعویض کنید تا سموم اب خارج بشه و ماهیا دچار مسمومیت امونیاک نشن. کم کم هم چرخه طی میشه.
      دلایل مرگ ماهیتون به اینصورت مشخص نمیشه. ماهیی که شکمش باد کرده ممکنه از اب اوردگی شکم باشه که یه بیماری باکتریایی هست. ممکنم هست دلیل دیگه ای داشته. اون ماهی که کف تانک مرده هم والا معلوم نیست. حتی ممکنه اصلا به خاطر عدم سیکل بودن تانکتون و سموم بالای اب باشه.

      پاسخ
  3. رضا

    البته من شنیدم که چرخه به طور طبیعی انجام بشه بهتر از کپسول یا باکتری اماده هست به نظر شما هم درسته؟
    بعد انجام چرخه به سایز هم بستگی داره؟
    به نظر شما چی استفاده کنم برای تشکیل بهتر باکتری نیترات

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر درست نیست. اخه چیش بهتره؟
      به سایز چی؟ اکواریوم؟ ماهیا؟ حجم اب؟ همه یه جورایی دخیلن.
      یه محلول باکتری ساز مثل دنیترول جی بی ال، باکتوزیم تترا، ژل فیلتر مایکروب لیفت، نمیدونم، بایو دایجست یا هر محصول معتبر دیگه ای پیدا کردید

      پاسخ
  4. رضا

    الان سه روزه که داروی ضد ایک ریختم علایم بهبودی معلومه دلیلشم این بود که چون من تجربه نداشتم اب اکواریوم به علت کرمای هوا و اکسیژن رسانی زیاد تبخیر شده بود و من اب لوله کشی رو بدون اینکه دو روز نگهدارم و ضد کلر بزنم مستقیم وارد کردم این شد که سفیدک زدن که بعد متوجه شدم کارم اشتباه بوده

    پاسخ
  5. رضا

    منظورم سایز اکواریومه
    بله من سرامیک درون تصفیه قرار دادم

    پاسخ
  6. رضا

    اسمش رو نمیدونم فقط از شرکت ابزی دارو بوده
    راستی مهتابی رو شبا روشن بزارم یا خاموش کنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله تاثیر داره و در کامنت قبل هم عرض کردم همگی در سیکل شدن تانک و پایدار موندن سیکل تاثیر دارن. هر چقدر حجم اب زیادتر باشه و تعداد ماهیا و پسماند ها کمتر سیکل پایدارتر و سموم اب کمتری رو خواهید داشت.
      مهتابی هم نه فقط در طول روز میتونید روشن کنید و شب ها باید خاموش بشه.

      پاسخ
  7. رضا

    سلام باتشکر از لطف شما از جوابهاتون
    یه اسکار نارنجی خریدم اونوقت ماهی سورم همش دنبالش میکنه اذیتش میکنه علت چیه جداش کنم؟
    یکی از پنگوسی هام یه گوشه مونده تکون نمیخورم سرجاش یکم عقب جلو میشه اون یکی پنگوسی هم رنگش داره سفید میشه اول مایل به سیاه بود البته خیلی سرحاله

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب احتمالا سورم در اکواریوم جا افتاده و ماهی اسکار تازه وارده یا رعایت سایز نشده و طبیعیه کتک بخوره. با شیشه اسکار رو جدا کنید تا اسکار هم جا بیفته. ضمنا دکور تانکتون رو هم زیادتر کنید که درگیری ها کمتر بشه.
      تغیر رنگ ماهیا هم یه چیز طبیعیه و نسبت به شرایط محیط میتونن رنگشون رو کمی تغیر بدن و جای نگرانی نداره و پنگوسی هم احتمالا از رنگ سیاه کمی کمرنگتر شده و خاکستری به نظر میرسه. کلا پنگوسی ها ماهیای استرسی هستن و خیلی مهمه که در ارامش باشن تا راحت در اکواریوم چرخ بزنن. الان با وجود سورم و اسکار اصلا ارامش ندارن.
      در هر صورت اخرین کاری که میتونید بکنید هم اینکه حتما شرایط فیزیکی و شیمیایی اب اکواریوم رو برسی کنید. شرایط استرس زایی در تانک حاکم نباشه ایشالا ماهیا به حالت طبیعی برمیگردن.

      پاسخ
  8. رضا

    سلام اقا شهریار
    امروز ۱۴ روز از شروع اکواریوم گذشته اون ماهی پنگوسی مرد
    دیگه رفتم پنگوسی نخریدم دوتا دالر خریدم

    پاسخ
  9. Reza k

    سلام
    امروز یه لکه شبیه به قارچ روی همون اسکار که تا دو روز پیش سفیدک زده بود دیدم بعد انداختمش توی تانک قرناینه یکم اب نمک با قطره ضد قارچ زدم بدهش رفتم مهمونی دوساعت بعد اومدم دیده مرده چرا؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ممکنه دوز استفاده شده برای نمک یا متیلن بلو زیاد بوده یا بیماری ثانویه ای در کار بوده که سریع ماهی رو از پا دراورده.

      پاسخ
  10. behzad01

    سلام
    ببخشید دوستان برای هم دما کردن اب جدیدی که بعد از سیفون کردن میخوام به اکواریوم اضافه کنم..باید چکار کرد؟..یعنی اشکالی نداره که اب تازه رو روی بخاری یا اجاق بزارم تا به دمای داخل اک برسه بعد داخلش بریزم؟

    پاسخ
    1. AL-B

      سلام
      من خودم آب رو با یک بخاری و یک دماسنج هم دما می کنم شما میتونی آب رو کم کم ازافه کنید.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      آب رو نباید در ظرف فلزی دپو کنید چون میتونه برای ماهی ها مسمومیت زا باشه .
      بهتره با یک بخاری کوچک آکواریوم آب رو هم دما کنید البته در خارج کردن بخاری دقت کنید که حتما چند دقیقه ای خاموش باشه و بعد از آب خارجش کنید تا شیشه اون نترکه.

      پاسخ
  11. behzad01

    پس بنظرتون اب رو داخل یک دبه پلاستیکی بریزم و با بخاری اکواریوم هم دماش کنم بهتره؟ این مدت من از ظرف فلزی استقاده کردم..مشکلی نیست؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله بهتره از دبه پلاستیکی یا اگه اکواریومتون حجم زیادی داره از بشکه های پلاستیکی استفاده کنید. یه بخاری اضافی هم تهیه کنید.
      به نظر من مشکلی نداره. اگه اب قرار باشه یه مدت در این ظروف بمونه مورد داره وگر نه به اونصورت مشکلی نیست. بیشتر تاکید میشه فلز در اکواریوم استفاده نشه چون مدت زیادی در تماس با اب قرار میگیره ولی برای دپو کردن به اونصورت موردی نیست با این حال شما همون یکم ریسکم نکنید و از دبه های پلاستیکی یا بشکه های پلاستیکی استفاده کنید. راحترم هست

      پاسخ
  12. saeid1990

    سلام.
    بخاری های استیل برای ماهی ها ضرر نداره؟
    دوم هم اینکه من شنیدم وقتی ماهی جدید به آک اضافه شده باید دما رو برد بالا
    الان دمای اک من۳۵ هس بنظرتون این دما معقوله یانه؟
    ماهیام:اسکار-پرت-ماکرو-تگزاس-زرافه ایی-گار هستش

    پاسخ
    1. ناشناس

      دوست عزیز تو ۳۵ درجه ماهیات میشن کله پاچه…!!!
      دمای ایده آل بین ۲۷ تا ۳۰ درجست.بخاری استیل هم هیچ مشکلی نداره.

      پاسخ
    2. ناشناس

      برا ماهی جدید اصلا نیازی نیست دما بالا بره. فقط باید درست اب به اب و هم دما بشه تا به ماهی شوک وارد نشه…
      ضمنا گار تو ترکیبتون اضافیه و تلف میشه..

      پاسخ
    3. مجتبی

      سلام
      مرز دمایی ۳۲ درجه هست شک نکنید در دمای ۳۵ درجه ماهی هاتون تلف میشن و یا حداقل از عمرشون کاسته میشه.
      کی گفته برای ماهی تازه وارد باید دما رو افزایش بدین ؟؟؟!!! کلا باید دما ثابت باشه و همینطوری الکی نباید دما رو بالا پایین کنید.
      بخاری استیل هم مخصوص آکواریوم ساخته شده و هیچ مشکلی ایجاد نمیکنه.

      پاسخ
  13. kasra

    سلام شاید سوالام مربوط به این بخش نباشه ولی می خوایتم بپرسم چند وقت پیش اکواریوم من یک ترک خورد و همه ی ماهیام داشتن میمردن من با اکوایومم خیلی با احتیاط رفتار میکنم علت ترک ورداشت زیر اکواریوم چه میتونه باشه ولی جایی رو که اکواریو م رو گذاشته بود یک چهارپایه اهنی بود میش علت ترک رو بگید??????????????????????????

    پاسخ
    1. امیر

      سلام
      یکی از دلایل اینه که فیبر زیر اکواریومتون نزاشتین یکی از دلایل دیگه میتونه این باشه که حجم آب خیلی زیاد بوده و از شیشه با قطر مناسب استفاده نکردید یکی از دیگه هم میتونه این بوده باشه که همون چهار پایه آهنی سطح صافی نداشته و صدها دلیل دیگه
      باتشکر

      پاسخ
  14. kasra

    سلام ببخشید، و این رو هم بگم که وقتی اکواریوم ترک خورده بود اب داخلش هم خالی شده بود

    پاسخ
  15. سعیدعالی2

    سلام…
    من یادم رفته بود دختری رو بکشم چون اتوماتیک نمیشه…ودمای اب رسیده بودبه۴۴سانتیگراد….ماهی داشت به طور نفس میکشید…
    منم برای اینکه دمای اب پایین بیاد یکم از اب رو ریختم بیرون و اب سرد و یخ اضافه کردم…و دما کم کم اومدبه زیر۳۰…
    میخاسم بدونم این کار من پدر ماهی رو در اورده؟
    الان که فصل تابستونه وبدون بخاری دمای اب بالای۳۰ هسش. چطور میتونیم دما رو پایین تر بیاریم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      من فقط در شگفتم که چطور ماهیا در دمای ۴۴ زنده موندن؟ من یکدفعه دمای اکم به ۳۶ یا ۳۷ رسیده بود به خاطر اتصالی بخاری و هفت هشت تا تلفات دادم. حالا پدر ماهی در اومده یا نه رو بذار کنار میخوام بدونم شما دمای اکتون تا ۴۴ رسیده و تلفات هم ندادین؟ یا منظورتون ۳۴ بوده و اشتباه تایپ شده ۴۴؟
      به هر حال برای پایین اوردن دما در این فصل میتونید از فن استفاده کنید و روی اکواریوم نصب کنید. هم نمونه تجاری و مخصوص اکواریومش هست و هم میتونید خودتون بسازین. یا اگه قادر به هزینه کردن هستید هم چیلر مخصوص اکواریوم موجوده.

      پاسخ
  16. مرتضی

    سلام. من یک آکواریوم ۳ گوش گرفتم از یکی از آشنایان
    میخواستم بدونم چه ماهی مناسبه براش؟
    چون مثل مثلث متوازی الاضلاع است
    و ارتفاعش نسبت به ضلع هاش بیشتره
    خودش فقط توش لجن خوار نگه میداشته

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      این تیپ از آکواریوم ها جون میده برای ماهی گوپی و تترا نئون و زبرا با یکی دو تا شاخه گیاه طبیعی و اگر این ماهی ها رو دوست نداری دو سه تا گلدفیش کوچک ناز بنداز توش حالش رو ببر.

      پاسخ
  17. Rebin.sh

    سلام به دوستان گل.
    من امروز دماسنج جیوه ای خریدم قبلا بخاریم رو دمای ۲۷ تنظیم شده بود امروز که دماسنج رو داخل گذاشتم دیدم دمای اب رو ۳۴ درجههههه نشون میده چند وقت پیش چند تا ماهی مردن ایا علتش این میتونه باشه یا دماسنج لشتباه میکنه؟؟الان بخاری رو ۲ درجه کمتر تنظیم کردم گذاشتم رو ۲۵.
    باتشکر از سایت خوبتون.

    پاسخ
    1. AliEbrahimzadeh

      سلام خودتون باید با یه دماسنج مرغوب دیگه دما رو چک کنید ببینید بخاری خرابه یا دماسنج
      ممکنه بخاطر دمای بالا مرده باشن

      پاسخ
    2. rezasafaee

      سلام!
      من احتمال میدم دماسنج مشکل داشته باشه چون من هم بخاری م رو ۲۸ درجه گزاشته بودم رو ۳۰ نشون میداد بعد اوردم بخاری رو ۲۴ بازم ۳۰ نشون میداد.
      دماسنج رو عوض کردم الان مشکل نداره

      پاسخ
  18. Rebin.sh

    سلام دوستان.
    ممنون از پاسختون راستش الان دماسنج ۳۱ نشون میده میگم شاید چون تهران گرمه این ابه هم گرمه از وقتی بخاری رو روی ۲۵ گذاشتم دیگه اصلا روشن نشد.

    پاسخ
    1. B-M

      درود
      دیشب میخواستم بهتون جوب بدم یدم رفت ببنید دوست عزیز دمای بخاری اصلا دقیق نیست شما باید یه دما سنج مورد اطمینان تهیه نید بهتترین دما سناجاهم ه دقیقن دیجایتالین برای ازمینان خاطر یه نواریم اضافه نید ه دیگه مطمن شید این دما سه سنجای سه هزار تومنی حدود ۱.۶ درجه اختلاف دارن ( امتحان کردم ) نواریم ممکنه تحت تاثیر دمای بیرون قرار بگیره ولی دیجیتال نه …. دربراهب بخاری که روشن نمیهش ببنید اینا اوتماتیکن تحت سرد شه روشن میشن ولی امتحان کردم بعضیاشون تا روی ۲۶ نباشه کلا ترومستاتشون غیر فعاله
      من پیشنهاد میکنم یه دما سنج دیجیتال تهیه کنید… برای دست این دماسنجتونم بزارین تو اب جوش اگه اون دما رفت بالا …. بعدش فریز( با فاصله ) این یه تسته زیاد اعتباریم شاید برایاین نوع دماسنجا نداشته باشه
      پس دماسج مرغوب و اینکه … دمای بخاری معمولا یک تا دو درجه بیشتره پس اعتماد نکیند
      پیروز باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      به ولوم روی بخاری اعتباری نیست و حتما باید دما رو با دو تا دماسنج مختلف چک کنید و دمای میانگین دماسنج ها رو در نظر بگیرید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *