دما و شرایط زیستی ماهیان آکواریومی اب شیرین

در این قسمت سعی میکنم مطالبی مفید که تقریبا رفع ابهامی هست برای افرادی که تازه میخوان اکواریم راه بندازن یا میخوان چند گروه از ماهیا رو با هم نگه دارن و در مورد دما و شرایط زیستی یکایک ماهیاشون نگرانند مطالبی رو بنویسم که امیدوارم مفید واقع بشه.

به ادامه متن توجه کنید
دما و شرایط زیستی ماهیان

دما و شرایط زیستی:

برای هر چه بیشتر درک کردن دما و خواص شیمیایی اب بهتر است به شرایط دما و خواص شیمیایی هر یک از ماهیان که در سایت عنوان شده توجه کنیم یا به منابع مفصل تر مراجعه نماییم ولی بحث مورد نظر ما در این قسمت نگهداری چند گروه از ماهیان با یکدیگر است که دمای هر گروه با هم کم و بیش متفاوت است یا شرایط شیمیایی یا سختی اب  هر گروه با هم متفاوت است و نگران سلامتی یا بیماری ماهیان در این دما و شرایط هستیم

برای رفع ابهام مثلا شما میخواهید ماهی سورم ،اسکار ، نایف و پرت را بایکدیگر نگهداری کنید و در پستهای این سایت و منابع دیگر، دما و شرایط زیستی هر یک از این گونه ها را متفاوت میبینید، مثلا برای اسکار دمای ۲۸ ذکر شده و برای ماهی نایف ۲۴ ، یا پ هاش  برای سورم ۶ ذکر شده ولی برای پرت مثلا پ هاش خنثی ، و حال شما نگرانید که نمیتوانید انها را با یکدیگر نگهداری کنید یا فکر میکنید باید ماهیانی را با یکدیگر نگهداری کنید که هم دما هستند!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟

در جواب ابهامات بالا باید عرض کنم این طورها که شما فکر میکنید نیست و میتوان ماهیان ذکر شده بالا را بایکدیگر با شرایط عالی نگهداری کرد.

نکته:دما و شرایط زیستی ذکر شده برای هر ماهی به معنی این است که ماهی در شرایط یاد شده بهترین نتیجه را  برای رشد و نمو و رنگ و….. میدهد و به این معنی نیست که دمای کمتر یا بیشتر را تحمل نکرده و قرار است تلف شود و باز برای روشن شدن و باز کردن مطلب این نکته هم بد نیست متذکر شوم که نمیتوانیم یک گونه خاص یا گروه سردابی از ماهیان را که به دمای خاصی نیاز دارند یا دمای انها با سایر گونه ها تفاوت زیادی دارد با سایر گونه های دیگر نگهداری کنیم

توجه:اکثر ماهیان اب شیرین موجود در بازار از گروه گرمابی هستند و تا حدود زیادی دما و شرایط زیستی انها با هم برابر است

توصیه:بهتر است برای نگهداری انواع گونه ها با یکدیگر و فراهم اوردن شرایط زیستی مناسب بهترین دمای هر یک را به دست اورده و با هم جمع کنیم و میانگین انها بهترین دما برای همه است سایر شرایط زیستی هم به همین صورت به دست اورید.

نکته مهم:دما و شرایط زیستی مورد نظر، نباید تغیرات زیاد و شدیدی داشته باشد و باید همواره ثابت بماند(کم شدن و زیاد شدن ۰.۵ تا ۱ درجه در طول روز زیاد مهم نیست ولی تغیرات زیاد دما و شرایط زیستی، زیان اور است)

کلام اخر:نگران دمای و شرایط ماهیانتان نباشید (البته بی فکر و بیخیال هم نباشید) اکثر ماهیان موجود در بازار از گونه های گرمابی هستند که دارای شرایط  تقریبا یکسانی هستند و بهترین دما برای اکثر انها ۲۶ تا ۲۸ درجه سانتیگراد است و پ هاش خنثی نیز مناسب حالشان میباشد. البته در هر مورد هم نباید سریع تصمیم گیری کرد و باید دید دما و شرایط زیستی ماهیانی را که میخواهید با هم نگهداری کنید  تا چه حد به هم نزدیک است و بهتر است در مورد ماهیانی که قصد نگهداریشان را دارید کمی تحقیق کنید و تصمیم به نگهداری ماهیانی به صورت گروهی کنید که از نظر شرایط زیستی تا حدودی برابر باشند تا بهترین نتیجه را در نگهداری و رشد و نمو ماهیانتان بگیرید

*در صورت کپی برداری از این مطلب لینک منبع را ذکر کنید*

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

313 دیدگاه در “دما و شرایط زیستی ماهیان آکواریومی اب شیرین

  1. hooman

    سلام یا تشکر از سایت خوب ومفید شما
    من جدیدا اکواریوم ماهی اب شیرین خریدم لطف کنین بهم بگین آب آکواریومم خیلی کدر میشه .باید چیکار کنم .

    پاسخ
    1. MAHYAR

      سلام
      من چند تا نکته میگم که اگر رعایت کنید بهتر میشه شرایط آب :
      ۱_به جای این که ۱ بار در طول روز به ماهیاتون غذا بدید چند ۲ یا سه بار غذا بدید ولی کم بریزید که غذا روی آب نمونه چون وقتی غذا روی آب بمونه رنگ آب رو زرد و بد کیفیت میکنه!!!
      ۲_زمانی شما غذا رو ب اندازه دادید که در عرض ۲ ۳ دقیقه خورده بشه بیشتر از اون باز هم آب الوده میشه!! اینا مهم ترین عوامل آلودگیه آب هستن
      ۳_تعداد ماهیا رو با توجه به سایز آکواتون در نظر بگیرید
      ۴_از فیلتر حتما استفاده کنید هم فیلتر ابری و هم زیر شنی !!!
      در ضمن اگر اب اکواریوم رو کلا تازه عوض کردید گرد شن های کف یکی دو روز طول میکشه ک ته نشین بشه !!!!
      موفق باشید !!!

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      با توجه به اینکه اکواریوم رو تازه خریدین و راه اندازی کردید احتمالا چرخه رو طی نکردید و به همین خاطر اب اکواریوم کدر شده. بهتره یک سوم از اب رو سیفون کنید و از یه باکتری ساز برای گذروندن چرخه مثل دنیترول جی بی ال یا سایر برندها استفاده کنید تا مشکل حل بشه.
      به لینک زیر مراجعه کنید و مطلب رو مطالعه کنید
      https://www.onlypet.ir/post-15/سیکل-یا-چرخه-اکواریوم-اب-شیرین/
      موفق باشید

      پاسخ
  2. sepideh1355

    سلام از الان که اینور شمال به طرز وحشتناکی دما بازی میکنه بالا میره بعد پایین میاد بازی میکنه بعد شروع به شرجی بودن و حاشیه های خاص خودش هست جسارتا :
    ۱= دمای تانک گیاه خوارها که تانکش پلنت شده دمای ثابتی باید باشه ؟ دمای ثابت چنده براشون ؟ یا بهار یک دما تابستان یک دمای خاص داره ؟
    ۲= دمای کوی هم همینطور دمای ثابتی باید باشه ؟ دمای ثابت چنده براشون ؟ یا بهار یک دما تابستان یک دمای خاص داره ؟ البته بگم توی تانک کوی ها یه دونه گلد فیش هم سایزشون از اون اول هست هر چند یک خانواده اند بعد دو تا هم کت فیش توش هست خواستم در جریان باشید .
    ۳= دمای تانک گوشتخوارها با ماهی های پینک ، اسکات ، ماکرو ها ، سچلاید های مختلف مالاوی و … ، کت رافائل ، ذبوسی ها لوچ دلقک و کت فیش دمای ثابتی باید باشه ؟ دمای ثابت چنده براشون ؟ یا بهار یک دما تابستان یک دمای خاص داره ؟
    ممنون از راهنمایی هاتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ۱ – دمای تانک پلنت و یا آکواریم ماهی دار باید در تمام طول سال ثابت باشه و قرار نیست با هر فصلی دما بالا پایین بشه البته شما در شمال اصلا مشکلی ندارید فکر میکنید مشکل تغییر دما دارید حالا جای ما تو کویر بودین چی میگفتین باور کنید اختلاف دما بین شب و روز به ۲۵ – ۲۶ درجه میرسه ؟؟!! این اختلاف دما هست نه اونکه شما دارید.
      ۲ – خب برای گلدفیش و کوی اصلا نیازی به بخاری ندارید و همون دمای ثابت اتاق کافیه.
      ۳ – بله دما باید ثابت و بدون تغییر باشه روی ۲۸ تا ۳۰ درجه ثابت باید باشه.

      *** – به صورت کلی چه پلنت دارید و چه ماهی باید دما ثابت باشه و معمولا پلنت به بخاری نیازی نداره مگر اینکه اختلاف دما زیاد باشه یک بخاری اتوماتیک بذارید و مثلا دما رو روی ۲۶ درجه ثابت تنظیم کنید.

      پاسخ
      1. sepideh1355

        سلام ممنون عذر میخوام متوجه نشدم بخاری اتوماتیک دارم همشون بخاری های درجه یک و اتومات هستند اما بازم میگم شرمنده من مثل داداش نیستم آی کیو قد هویج درجه بخاری روی ۲۶ بمونه یا دمای آب تانک توسط دماسنج روی ۲۶ رو نشون بده قبلا” تانک گیاه خوارها درجه روی بخاری ۳۰ بود دمای آب توسط دماسنج با حفظ فاصله از بخاری هر دو تا دماسنج نشون میدادند ۲۸ درستی یا نادرستی اش و بهم توضیح بدید چون تانک بزرگه دو جای مختلف تانک دماسنج گذاشتم و یه جسارت داشتم واقعا کویر تغییر دماش اینجوریه؟ اوپس یه جورایی به قول بچه ها کوپ کردم اینقدر تفاوت دما ؟ خدا نگهتون داره ایشالله . ممنون

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب دما رو فقط باید با دماسنج کنترل کنید نه ولوم روی بخاری.
          بله دو تا دماسنج در دو جای مختلف خیلی خوبه و درستش هم همین هست.
          بله خب اختلاف دمای کویر همینطوری هست مثلا اخبار هوا شناسی رو ببینید و حداقل و حداکثر دماهای شهرهای کویری رو ببیند چند درجه در طول روز اختلاف دما دارن.

          پاسخ
  3. فرهاد

    سلام
    می خوام داخل اکواریوم نمک بریزم برای هرچندلیتر باید یک قاشق چای خوری نمک ریخت؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اول چرا میخواهی نمک بریزی بعدش اگر لازم شد باید فقط از نمک بدون ید استفاده کنید و اون هم برای هر ۵۰ لیتر یک قاشق غذاخوری سرخالی کافیه .

      پاسخ
  4. احمد

    سلام
    من چندتا سوال داشتم اول اینکه بالاترین دمایی که برای گوپی مناسبه چه دماییه
    آخه دمایی که آکواریم رو توش نگه میدارم دماش تا ۳۴ هم بالا میره اما کم و زیا نمیشه شرایط هم جوری نیست که براس کولر بگذارم.به نظرتون گوپی خودشو با این دما میتونه سازگار کنه؟باتشکر از راهنماییتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دمای ۳۴ برای بسیاری از ماهی ها کشنده هست حالا گوپی جای خود دارن در کل دمای ۳۲ درجه مرز دمایی هست نه دیگه ۳۴ ؟؟؟؟!!!
      برای گوپی هم نهایتا ۲۹ – ۲۸ در دمای بیشتر از این اذیت میشه.

      پاسخ
  5. ناشناس

    سلام من گوپی ، نءون ، گلدفیش ، کت برنز ، فایتر ، کریپتون دارم.جسارتا دمای مناسب براشون چند هست؟
    ۲- واسه انگل پوستی دما روی ۳۰ خوبه؟ تا چه مدت؟

    پاسخ
    1. .sina

      سلام
      شما گیاه طبیعی دارید باید دما۲۶و یه کم پایین تر باشه ۳۰زیاده گیاه خراب میشه اگر هم نبود دمای مناسب۲۸هست انگل هم نمیگیرن اگه گرفتن اونوقت ۳۰ واسه شما ۲۶خوبه

      پاسخ
  6. شايان

    دوستان من همیشه زود سوالاتونو جواب میدم شمام همین لطفو بکنین
    دوستان من کیت تترا ۶در۱ خریدم یه اکواریوم ۹۰ لیتری با سیچیلاید مالاوی دارم
    لطفا بگید هر کدوم از پرامتر ها چه قدر باشن
    ممنون

    پاسخ
  7. علی

    سلام داداشیا.
    من یه سوال داشتم.
    من تو اکواریومم یه سنگ فیروزه دارم که تقریبا اندازه یک مشت هستش این
    سنگ تو شرایت اب تاثیزی میزاره یا نه؟؟
    ممون.

    پاسخ
    1. .sina

      سلام
      سنگ اگه آهکی نباشه که سختی رو تغییر بده مشکلی نداره

      پاسخ
  8. شايان

    یکی نیست جواب سوال بالایی مارو بده

    پاسخ
    1. mehdi118

      دوست عزیز اولا این ک باید منتظر باشید تا کاربران انلاین شن و جواب بدن!
      الان رو قوطی کیت همه پارامترها با رنگ نشون داده شده برا نیتریتو نیتراتو سختی کل, سختی کربنات, و PH!
      شما تست بزنو با رنگاشون مقایسه کن.
      اسیدی شما نباید از ۷ تجاوز کنه
      سختی کل شما ک منیزیم و کلسیم و… هستش حدود ۶.۵ تا ۱۵ بسته به ماهی ها فرق میکنه باید باشه.
      سختی کربنات مربوط ب بیشتر کلسیمه تا اونیکیا اونم ۳.۵ تا حدودای ۱۰
      نیتریت زیر ۱میلی لیتر
      نیترات هم زیر ۱۰ میلی گرم باشه.

      پاسخ
  9. hasanam

    سلام لطفا مزایا و معایب نور طبیعی رو روی اکواریم توضییح بدید منضورم نور خورشید روزانه یکی دو ساعت.جواب کلی باشه خواهشن چ بروی گیاه یا ماهی در ضمن چشمه اب طبیعی سمت ما هست بهتره از اون استفاده کنم بری راه اندازی یا نه ابش ک برای شرب عالیه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نور خورشید در آکواریوم کلا معایبه و کاری به مزایاش نداشته باشید.
      چون اولا تغییرات دمایی زیادی در آب ایجاد میکنه که هم برای گیاه و هم برای ماهیان خوب نیست.
      دوما باعث میشه چسب های آکواریوم خراب بشن.
      سوما شیشه ها جلبک میزنه و دیگه به این راحتی ها از بین نمیرن.
      ممکنه برگ خیلی از گیاهان رو بسوزونه و مشکلات دیگه حالا شما فکر کن هزارتا مزایا هم داره با همین مشکلات کافیه که جلوی تابش نور خورشید رو به آکواریومتون بگیرید هر چند در طبیعت هیچ چیزی بهتر از نور خورشید نیست اما در فضای کوچک آکواریوم وضع کاملا متفاوته.

      پاسخ
  10. Navid

    سلام.من میخوام یه تانک دیگه بخرم بزارم اتاق بالا که بخاری نداره و تو زمستونم خیلی یرد میشه..میخوام بدونم با بخاری قوی میشه همچین کاری کرد یا حتی ۲تا بخاری؟؟ مشکلی پیش نمیاد؟ ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بستگی به حجم آب آکواریوم داره و اگر برای هر لیتر آب یک وات بخاری داشته باشید کفایت میکنه فوقش کمی بخاری رو قوی تر انتخاب کنید.
      البته در حجم زیاد دو تا بخاری همیشه بهتر از یک بخاری هست ضمنا بخاری ها رو نباید نزدیک به گوشه ها و چسب ها قرار بدین چون ممکنه شیشه رو بترکونه و چسب ها رو خراب کنه.
      اگر در منطقه سرد سیر زندگی میکنید بی خیال این آکواریم بشید بهتره چون هزینه برق خیلی زیاد میشه و حتی اختلاف دمای زیاد دو طرف شیشه هم میتونه خطر ناک باشه.

      پاسخ
  11. 【yaser】

    سلام
    دمای که برای بخاری گذاشتم ۲۸ درجه هس ولی دماسنج ۲۶ نشون میده دمای ۲۶ برای فلاور خوبه یا افزایش بدم بخاری۲۰۰۰w وحجم اکواریوم ۸۴ لیتریه

    پاسخ
    1. yashar esfahani

      دوست خوبم آقا ( yaser ) با سلام
      اینکه میگید بخاری رو روی ۲۸ درجه تنظیم کردید اما دما ۲۶ درجه هست رو باید چک کنید چون یکجای کار قطعا” ایراد داره !!!
      اما در مورد فلاورتون باید بگم که دمای مناسب برای فلاور ۲۴ درجه الی ۳۰ درجه هست . با این حساب دما برای فلاورتون مناسبه اما حتما” ایراد کار رو نیز پیدا کنید . این نظر شخصی من بود شما بازهم منتظر نظرات دوستان با تجربه تر و اساتید محترم سایت باشید .
      موفق باشید

      پاسخ
      1. 【yaser】

        ممنون دادش یاشار
        بخاری جلوی سنگ هوا گذشتم که دما پخش بشه دمای محیط برای تانک تاثیر داره هوای یکمی سرد شده گفتم شاید از دما محیط باشه

        پاسخ
        1. .sina

          سلام
          این ولوم های خود بخاری ها دقیق نیست دمای آب رو باید با دماسنج تنظیم کنید درست میشه

          پاسخ
  12. 【yaser】

    سلام
    دماسنج رو نگاه کردم دیدم روی درجه۲۸ هس بنظر من وفتی فلیتر روشن می کنم دما یکنواخت پخش میشه اما وفتی پمپ هوا روشن باشه روی ۲۶ میاد این تغییر دما روی ماهی اثر میزاره و چطوره این مشکل رو حل کنم
    تشکر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      مطمئنا تاثیر میزاره.
      دلیلی نداره فیلتر رو خاموش کنید. خب بذارین همیشه روشن باشه. مطمئنا فیلتر اب رو به گردش درمیاره و دما به صورت صحیح و کامل پخش میشه. نمیفهمم چرا فیلتر رو خاموش میکنید؟

      پاسخ
  13. 【yaser】

    ممنون دادش شهریار
    اگه فلتیر داخلی شبانه روز روشن باشه پس کی فلتیر استراحت کنه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نیازی نیست فیلتر استراحت کنه اتفاقا این وسیله ها اگر روشن خاموش بشن زودتر خراب میشن و کلا باید ۲۴ ساعته روشن باشن.
      ضمنا دما رو باید با دماسنج کنترل کنید و کاری به ولوم بخاری نداشته باشید چون همیشه اختلاف داره.

      پاسخ
  14. mahdilost1376

    باسلام
    من تازه یه اکواریوم درست کردم بعد ماهی اضافه کردم یه جفت لوچ دلقک،یک اسکات،یه جفت پنکوسی ویه جفت پرت گرفتم بعد چند روز صبح دیدم یکی از پنکوسی ها مرده وعصرش دیدم روی یه دلقک و اون یکی پنکوسیم خال خال سفید افتاد دما رو بردم بالا البته دمای قبلی رو ۲۶و۲۷ بود بعد بردم رو ۳۲ هردوتاشون مرد یه روز بعد اسکاتمم مرد بعد اب رو عوض کردم الان دو روزه که ماهی ریختم ودوتا سورم و دوتا ماکرو اضافه کردم بعد امشب یه دونه از پرتم گیج و منگ بود و می افتاد بعد ده دقیقه دیگه مرد میشه لطفا راهنمایی کنید.
    باتشکر فراوان

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شما بخش چرخه آب رو مطاعه بفرمایید احتمالا سیکل آب طی نشده.
      شاید هم هنگام انتقال ماهی ها به اونها شوک حرارتی و تغییرات آب وارد شده باشه.

      پاسخ
  15. mahdilost1376

    خیلی متشکرم
    اقا مجتبی من اول هم دما میکنم بعدشم سه بابت چرخه اب کافی نیست.
    مشکل دیگه ای نیست؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باید همه چی رو کنترل کنید حتما آب یه موردی داره.

      پاسخ
  16. دارابي

    سلام آیا می توان یکدفعه ای از دما ۳۲ به دما ۳۰ یا ۲۸ کم کرد؟

    علت جلبک زدن یکدفعه ای چیست؟

    پاسخ
  17. .sina

    سلام
    دما رو خوبه کم کم کم کنید تا استرس وارد نکنید. بسته به ماهی هم هست ولی احتیاط واجبه و یواش یواش دما رو کم کنید. دما رو خوبه اول ۳۰ بعد ۲۸بشه. جلبک هم علت اصلیش به خاطر نور شدیده یه لجن خوار مشکلو حل میکنه.
    دوتا سوالتون هم یه دونه کردم بهتر بشه.
    موفق باشید

    پاسخ
  18. حسین

    سلام
    دمای ۳۰ باعث پیری یا کج شدن باله نمیشه ?
    من انجل رو با سورم و ۳سیلور دالی نگهداری میکنم البته بچه هستن ،آکواریوم من پلنت با۲۰۰لیتر هست
    ۱۰ مولی،۲ردرمبو و چندتایی بارب

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      کلا دمای بالا سوخت و ساز بدن ماهی رو زیاد میکنه و مطمئنا باعث مشکلاتی مثل همون پیری که فرمودید میشه. بعدم شما تانک پلنت دارید و دمای ۳۰ درجه و ماهیی مثل دالر؟؟! با این شرایط فکر نمیکنم گیاها چندروز بیشتر دوام بیارن
      موفق باشید

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *