پروکسیموس (سیچلاید زمین خوار)

پروکسیموس که با نام رایج سیچلاید زمین خوار شناخته میشود یکی از ماهیان صلح جو و زیبای اب شیرین است که در خانواده بزرگ سیچلاید ها (سیچلاید امریکای جنوبی) جای گرفته است. به کار بردن کلمه ارام و صلح جو در مورد سیچلاید ها کمی سخت به نظر میرسد اما در مورد پروکسیموس میتوان این کلمات را به کار برد. انها را میتوان با ماهیان صلح جویی مانند  دالر، گورامی، برخی بارب ها ، شارک ها و ….. نگهداری کرد. خوشبختانه این ماهی در کشور ایران یافت میشود و علاقه مندان میتوانند از انها نگهداری کنند.

به ادامه متن توجه کنید

نام علمی: Geophagus proximus

نام رایج: سیچلاید زمین خوار (سیکلید زمین خوار)

خانواده: سیچلایدها (سیکلیده)

زیستگاه: امریکای جنوبی (رودخانه امازون در پرو و برزیل)

دمای مناسب نگهداری: ۲۴ الی ۲۶ درجه سانتیگراد

پ-هاش: ۶.۵ الی ۷

سختی: ۵ الی ۱۰ درجه dh

سایز: نر و ماده ۲۵ سانتی متر

شناخت: این ماهی در مناطق وسیعی از امریکای جنوبی پراکنده شده اند ،میتوان رودخانه امازون در پرو و برزیل را زیستگاه اصلی این ماهی دانست. انها صلح جو و ارام هستند و در جوانی و قبل از تکثیر زندگی گروهی را ترجیح میدهند. انها در هنگام بلوغ از گروه جدا شده و روند تکثیر را انجام میدهند. منطقه زیستی این گونه بیشتر کف و میانه اب است و اب های ارام را ترجیح میدهند. انها میتوانند به طور میانگین ۲۵ سانتیمتر رشد کنند که این سایز طبق تحقیقات اینجانب در نر و ماده یکسان است (در صورت اطلاعات بیشتر میتوانید در قسمت دیدگاه بیان کنید)

نگهداری: نگهداری این گونه با وجود صلح جو بودنشان راحت به نظر میرسد ولی بهتر است بدانیم نگهداری این گونه به چند اصل ساده وابسته است که در صورت عدم رعایت مطمئنا به مشکل بر خواهید خورد. در ابتدا باید یاداور شوم که کیفیت اب از مهم ترین اصل برای نگهداری انها و هم تانکیان انها میباشد زیرا این ماهیان خود میتوانند باعث بر هم زدن کیفیت اب شوند، استفاده از یک فیلتر بیولوژیکی و سیفون کردن هفتگی میتواند خیال شما را از هر لحاظ راحت کند. انها به بستری نرم همچون بستر ماسه ای نیاز داشته و تانک نیمه روشن تا تاریک را میپسندند. بنابراین نورپردازی که در اکواریوم ها بسیار رایج است را طوری در نظر بگیرید که مناطق سایه دار ایجاد شود. استفاده از گیاهان طبیعی کف توصیه نمیشود مگر انواع رو ابی که به ایجاد سایه نیز کمک میکند زیرا انواع بزرگ با جابجایی شن ها یا بر هم زدن ماسه ها میتوانند به گیاهانی که در کف کاشته شده اند اسیب برسانند. نگهداری انها کنار ماهیان گیاه خوار میسر است. اما توجه داشته باشید که صلح جو بودن انها بدان معنی نیست که انها را با هر گونه ای میتوان نگهداری کرد. مطمئنا انواع ماهیان کوچک و صلح جو از گزند زمین خوارها در امان نخواهند بود، همچنین به دلیل کف زی بودن این ماهی حضور برخی ماهیان صلح جو کف را نیز تحمل نخواهند کرد. همچنین نمیتوان از شیطنت یا وسواس انها به نوع خاصی از ماهیان هم تانکی چشم پوشی کرد ولی میتوان تا حدودی گفت که این گونه از سیچلایدها نسبت به سایر سیچلایدهای هم رده در دسته صلح جوها هستند و به طور رایج و معمول با انواع صلح جویان هم جثه رابطه خوبی داشته و به هم اسیبی نمیرسانند. بهتر است انها را به صورت گروهی نگهداری کنید. با وجود اینکه این حالت به ندرت اتفاق می افتد ولی در صورت نگهداری دو یا حتی سه تای انها همیشه همه چیز ارام به نظر نمیرسد و میتوانند با هم درگیر شده و قوی تر ضعیف تر را از بین ببرد (این حالت در اکواریوم های کوچک و بدون دکر میتواند رخ دهد و در اکواریوم های بزرگ و دکر دار مشکلی نیست)

 تغذیه: میتوان انها را همه چیز خوار نامید. هر غذایی که به کف میرود مناسب حالشان است. خشک تا گوشتی و حتی زنده مانند ارتمیا یا لارو ماهیان را میپسندند. انها بیشتر در کف و میانه ها تغذیه میکنند و کمتر به سطح اکواریوم(مخصوصا اکواریوم هایی که ارتفاع بالایی دارند) می ایند. انها از ته مانده غذا بین شن ها هم تغذیه میکنند ولی نباید از انها به این عنوان نگهداری شود و باید از رژیم مجزا برای تغذیه و رشد انها استفاده شود

در صورت کپی برداری این مطلب منبع (www.onlypet.ir) را با دادن لینک یاداور شوید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

254 دیدگاه در “پروکسیموس (سیچلاید زمین خوار)

  1. محمدرضا

    سلام آکواریوم من حدودا ۱۳۰ لیتره و دو تا پروکسیموس .و اسکار و دالر و گیرین اسکات دارم،همشون هم کوچیکن
    یکی از پروکسیموس ها اون یکی رو میزنه..
    چیکار باید بکنم؟اکه اونی که میزنه رو یه ساعتی بندازم تو سطل اوکی میشه یا جواب نمی‌ده کلا اینکارا؟
    چ حرکتی باید بزنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب طبیعی هست و ممکنه هر دو نر باشن یا در سیکلیدهایی که هنوز سایز کوچیکی دارن این مشکل به وجود میاد و باید تعداد بیشتری نگهداری کنید تا رقابت زیاد بشه و درگیری ها کمتر. دکور بیشتر و فضای کافی تا حد زیادی این مشکل رو حل میکنه.
      ضمنا ترکیبتون هم چندان سازگار باهم نیست. چه از نظر شرایط زیستی و چه خلق و خو/

      پاسخ
  2. مهدی

    سلام دوستان! بنده ۲ هفته پیش یه پروکسیموس خریدم تا امروزم مشکلی نبود! امروز متوجه شدم یکی از پایه های میزم داره میشکنه برای همین سریع دست به کار شدم ۹۰ درصد آب آک رو با پمپ تاپ فیلتر به یه ظرف دیگه منتقل کردم تا راحتتر بتونم آک رو جابجا کنم بعد از جابجایی همون آب رو به آرومی و با همون پمپ تاپ فیلتر اضافه کردم کل کار نیم ساعت طول نکشید اما بعد از یه ساعت پروکسیموسم برعکس شد و متاسفانه تلف شد! خواستم بپرسم پروکسیموس اینقدر حساسه(چون ماهیا دیگم مشکلی ندارن) یا دلیل مرگش چیز دیگه میتونه باشه؟(کیفیت آب خوبه و ماهی هیچی مشکلی نداشت غذا میخورد و خیلی هم پرتحرک بود)

    پاسخ
    1. alirezaj

      سلام
      یک عبارت:استرس جا ب جایی.در ضمن پروکسیموس حساس نیس.

      پاسخ
      1. Alilb17

        درود
        نگهداری پروکسیموس به صورت تکی به نظرتون مشکلی نداره؟
        بعد می خوام در کنار اروانای ۱۲ سانتی نگهداری کنم (البته با توجه به رعایت سایز سعی می کنم پروکسیموس هم همین حدودا پیدا کنم)
        یک اروانا و یک پروکسیموس
        بعد داخل تغذیشون به مشکل بر نمی خورم؟
        چون دل می دم (ممکنه اروانا نذاره چیزی به اون برسه)

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          واسه خودش که نه مشکلی نداره ولی ماهیایی که تو کف گشت و گذار میکنن رو میزنه که مورد شما این مشکل رو نداره، اما به نظر نگهداری اروانا کنار پروکسیموس گزینه مناسبی نیست و بهتره اروانا انفرادی نگهداری بشه. همون یه دونه ماهی کف رو هم حذف کنید و چرا یه زمین خوار رو بزارید کف؟ اروانا نیاز نیست ماهی دیگه ای کنارش باشه.

          پاسخ
  3. Hr

    اگه تقصیر من نبوده باشه چشماشون خیلی حساسه. دوتاشونو گرفتم سه روز بعد یکیشون چشمش عفونت کرد مرد اون یکی هم عفونت کرد ولی خیلی زود مهار شد و خیلی آسیبی ندید. اگه درست میگم لطفا تایید کنید مطمئن بشم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه اینطور نیست که چشم ماهی حساس باشه. ببینید تو جابجایی و اب به اب کردن باید دقت کنید. همینطور اینکه شرایط اب در حالت مطلوبی قرار داشته باشه. البته منظورتون از عفونت چشم رو واضح بیان نکردید ولی خب بیماری های ابری شدن سطح چشم. قارچ زدن چشم، بیرون زدگی چشم در بیشتر ماهیا میتونه اتفاق بیفته و صرفا مختص پروکسیموس نیست

      پاسخ
  4. محمد

    سلام خسته نباشید لطفا یه ترکیب خوب با این ماهی معرفی می کنید ؟؟
    اک ۵۰۰ لیتری با سامپ دکور چوب سنگ و سن عربی

    پاسخ
  5. ناشناس

    سلام پروکسیموس با پیکاک باس میسازه ؟

    پاسخ
  6. alirezaj

    سلام
    ممکنه بعضی افراد بگن مسازگارن ولی من توصیه نمیکنم.

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *