کت فیش آفریقایی

کت فیش افریقایی یا گربه ماهی راه رونده موضوع مورد بحث این قسمت میباشد. شاید شکل و شمایل این گربه ماهی شما را به یاد اژدها های چینی بیاندازد شاید هم مشاهده این همه سیبیلک و شکل و شمایل ان برای شما عادی باشد و شما را به یاد خانواده بزرگ گربه ماهیان بیاندازد که اکثرا سیبیل های واضحی دارند. به هر حال در ادامه متن بیشتر با این گربه ماهی زیبا و مرموز اشنا خواهیم شد.

به ادامه متن توجه کنید

نام علمی: Clarias batrachus

نام رایج: کت افریقایی، گربه ماهی افریقایی , کت فیش راه رونده

خانواده:Clariidae  گربه ماهیان

زیستگاه:  آسیای جنوب شرقی (در مالزی ، تایلند ، شرق هند ، سری لانکا، بنگلادش ، برمه ، اندونزی ، سنگاپور و …. یافت می شود)

دمای مناسب نگهداری: در محدوده دمایی بین ۱۰ الی ۲۸ درجه سانتیگراد 

سایز: ۳۰ سانتیمتر

شناخت: گربه ماهی راه رونده که در کشور ما بیشتر به کت افریقایی معروف است از ماهیان زیبا و هم خانواده گربه ماهیان است که بومی جنوب شرقی اسیا هستند. انها در نهر ها ، برکه ها ، مرداب ها و اب های ارام و حتی راکد و موقت زندگی میکنند. انها میتوانند از اکسیژن هوای بیرون تنفس کنند. نام راه رونده از قدرت حرکت و به اصطلاح راه رفتن انها در ابهای کم عمق و حتی خشکی نشعت گرفته است که به اصطلاح با باله های سینه ای راه میروند و شاید به همین دلیل راه رونده نام گرفته اند. انها میتوانند از برکه های موقت ابی که ایجاد شده و در حال خشک شدن است به برکه ای دیگر حرکت کنند. بدن این گربه ماهی فاقد پولک است اما پوستی لزج گونه و سخت دارد که بدن در برابر حرکت در اب های کم عمق و خشکی در امان بماند. سیبیلک های این ماهی نسبت به سایر گربه ماهیان بلند تر و بیشتر به نظر میرسد گرچه اکثر گربه ماهیان هم از سیبیلک های اینچنینی بی نصیب نیستند.

 

نگهداری: نگهداری انها در تانک های جمعی همیشه لذت بخش و خالی از دردسر نیست، انها پرخاشگرند و نمیتوان این خصوصیتی را که دارند نادیده گرفت. انها گه گاه به ازار و اذیت سایرین میپردازند و حتی گه گاه باعث مرگ ماهیان ضعیف خواهند شد ولی با قوی جثه ها مشکل انچنانی ندارند. البته نظرها درباره خصوصیات این گربه ماهی متفاوت است. حتی خود اینجانب نمیتوانم تصمیم صحیحی در مورد انها بگیرم با وجود اینکه چندین بار با ماهیان مختلف از انها نگهداری کرده ام که در هر شرایط خصوصیات خاصی از خود بروز داده اند. انها تقریبا شب کارند و در اکثر موارد باعث ازار سایرین و برهم زدن نظم اکواریوم خواهند شد. در روز علاقه به مخفی شدن دارند ولی از پرسه زدن در طول روز و غذا گرفتن هم استقبال میکنند. اگر مکان مورد نظر برای مخفی شدن را برایشان محیا نکنید خود دست به کار میشوند و با برهم زدن شن ها و حرکات مارپیچ خود شن ها را کنار میزنند و خود را به اصطلاح کنار شن ها قرار میدهند که در همین لحظه فاجعه رخ میدهد و شما با ابی کثیف و ذرات معلق در اب مواجه میشوید که البته بعد از چند لحظه با وجود تصفیه و ته نشین شدن ذرات همه چیز به شکل اول باز خواهد گشت. در صورتی که میخواهید در یک تانک جمعی از انها نگهداری کنید بهتر است ماهیانی قوی جثه انتخاب کنید تا به مشکل احتمالی برنخورید. این گربه ماهی رشدی عجیب و غریب داشته و به سرعت به سایز قابل توجهی خواهد رسید. حتما برای انها مخفی گاه قرار دهید تا احساس ارامش کنند. حتما درپوش اکواریوم را بدون کوچکترین روزنه انتخاب کنید و همیشه درپوش بسته باشد زیرا انها استعداد پرش به بیرون و حتی خزیدن به بیرون هم دارند و اگر این نکته را رعایت نکنید با گربه ماهی خود بیرون از اب مواجه خواهید شد که هنوز زنده است و ممکن است با بازگرداندن ان به اب مجددا زندگی خود را از سر گیرد ولی همیشه ممکن است اینقدرها شانس با شما یار نباشد مخصوصا انواع کوچک که سریع تلف خواهند شد ولی انواع بزرگتر تا چندین و چند ساعت بیرون از اب را تحمل میکنند و اگر پوست و بدنشان خشک نشود به این راحتی ها تلف نخواهند شد.

تغذیه: این گربه ماهی همه چیز خوار است و از غذاهای خشک تا گوشتی و زنده را تغذیه میکند. هر غذایی اندازه دهانش باشد در یک چشم به هم زدن تمام خواهد شد. انها قدرت بویایی فوق العاده ای دارند و در صورتی که غذا را هم مخفی کنید به سرعت ان را خواهند یافت

تشخیص جنسیت: از روی لوله تناسلی انها قابل تشخیص است.

    

نکته: بدن این گربه ماهی ممکن است مورد حجوم برخی ماهیان دیگر مانند کت فیش وارونه یا کت فیش لجن خوار قرار گیرد و انها از بدن این گربه ماهی تغذیه کنند

در صورت کپی برداری از این مطلب منبع (www.onlypet.ir) را با درج لینک یاداور شوید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

445 دیدگاه در “کت فیش آفریقایی

  1. محمد

    با سلام آیا یک کت آفریقایی ۱۵ سانتی رو میشه با ۲ اسکار ۱۲ سانتی با یک نایف ۱۵ سانتی یک لجنخوار ۱۳ سانتی و یک رافائل ۷ سانتی و پولی ۱۵ سانتی نگه داشت تا حالا که این ماهیارو نگه داشتم مشکلی پیش نیامده حالا میخوام ببینم میتونم به این ترکیب کت اضافه کنم .رافائل مدام توی غاره شه فقط در وقت غذا خوردن و شب بیرون میاد. همه ی ماهیارو با غذای گوشتی تغذیه کردم و همه قوی هستند.
    و لطفا بگید که نوع ابلغ ارزش بیشتری داره یا سفید کامل؟
    لطفا نظرتان را بگوئید.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه جواب رو به طور کلی میخواید خیر و این ماهیا باهم سازگار نیستن. نه نایف با اسکار میسازه و نه کت افریقایی با باقی ماهیا.
      کت افریقایی هم به نظرم اضافه نکنید. انواع بزرگش هم در شب ماهیای دیگه رو اذیت میکنن و هم کلا شن کف و همه چی رو بهم میزنن.
      در مورد ارزش ماهی که فرمودید هم همه ماهیا از جنبه های مختلف ارزشمند هستن اما خب از نظر قیمتی اگه منظورتون هست کت افریقایی در کل ماهی با ارزشی نیست(از نظر قیمتی نسبت به سایر ماهیای با ارزش عرض میکنم.) حالا سفید کاملش طرفدار کمتری هم داره و انواعی که خط و خال دارن بیشتر طرفدار داره. باز تصمیم با خودتون هست و بستگی به سلیقه خودتون داره.

      پاسخ
  2. محمد

    ممنون اما خیلی ها می گفتن نایف با اسکار سازگاره؟؟
    و ممکنه که کت آفریقایی رافائل رو بخوره؟؟
    منظور از اذیت چگونه اذیتی است؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      لطفا برای دریافت پاسخ صبر کنید.
      اذیت کردن یعی اینکه در طول شب ماهی های شما رو میزنه و تحرک ماهی زیاده چون کت افریقایی شب گرده ولی سایر ماهی ها نیاز به خواب و استراحت دارند.
      اگر رافائل سایز مناسبی داشته باشه خورده نمیشه.
      ببینید نایف در شرایط خاصی با اسکار سازگاره اول بگم نایف هم شب گرد هست و قلمرو طلب در طول روز اسکار نایف رو اذیت میکنه و در طول شب هم نایف تلافی میکنه و اسکار رو میزنه.ولی اگر فضای آکواریوم زیاد باشه و طول و عرض مناسبی داشت هباشه و دکور و مخفیگاه زیادی داشته باشید با رعایت سایزبندی نایف و اسکار رو میشه در کنرا هم نگهداری کرد البته باید از قبل نایف رو غذاخور کرده باشید چون سخته در کنار اسکار غذا بهش برسه. شاید لازم باشه چند هفته ای نایف رو با شیشه جدا کنید و زمانیکه غذاخور شد شیشه رو بردارید. البته فکر میکنم ماهی های شما جا افتاده باشند و این مشکلات رو ندارید فقط بگم بهتره کت آفریقایی اضافه نکنید چون همه چی رو میریزه به هم و بزرگ هم بشه روی دستتون میمونه و هیچکس بر نمیداره ازتون.

      پاسخ
  3. محمد

    ماهیام غذا خور شدن حتی نایف از اسکار سریعتر غذا رو میخوره پولی هم مشکل غذا نداره چون به اون هم غذای گوشتی مانند ماهیان رودخانه ای و دل مرغ میدم همه قوی و سرحال هستند و میخوام یک غار درست کنم برای ماهیا کت آفریقایی هم بزرگ شدنی یا میندازم رودخانه یا برکه ای چیزی …فقط میتونه تو رودخانه های بزرگی زندگی کنه؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      انچه که اصولی و صحیح بود ما گفتیم خدمتتون حالا دوست دارید کار اشتباه انجام بدین مسوولیتش با خودتون ضمنا کت افریقایی رو نباید در طبیعت رها کنید چون اکوسیستم منطقه رو میریزه به هم.
      بدون شک کت آفریقایی ماهی های شما رو اذیت میکنه هم نایف و هم پولی و هم اسکار رو.

      پاسخ
  4. alirezaj

    سلام به زمان بر میگرده.کیفیت آبو بالا ببرید.از متیلن بلو مرغوب جهت جلوگیری از قارچ زدگی استفاده کنید . هم چنین بهتره تغذیه متنوع و مقوی و همراه ویتامین باشه.امیدوارم دوباره رشد کنه.اگه از ته کنده نشده باشه حتما بهتر میشه وگرنه….

    پاسخ
    1. Amir

      سلام داداش علی رضا
      توی اب متلین بلو ریختم نمک هم ریختم ابو هم سیفون زدم
      بهش میکس دل میدم میخوره با غذای زیر ابی و روابی…
      کم کم داره مثل اولش سرحال میشه
      اسکارام حدود ۱۵سانت هستن و کت افریقاییم حدود۱۱,۱۲سانت کی میتونم کت افریقییمو بندازم پیش اسکارا…؟
      ولی دمش بعید بدونم در بیاد بدجور قرمز شده انگاری یه تیکه گوشته
      و راستی یه چشمشم اسکارام زدن کور کردن ولی اونیکی ساله و میتونه ببینه اما اون چشمیکه کور شده روز به روز داره کوچیک تر میشه….یعنی داره چه اتافقی میوفته
      یعنی اون چشمی که کور شده داره ازبین میره…؟
      اوخ میشه یدونه دیگه کت افریقایی دیگه بخرم وقتی بزرگ شد بندازم پیش اسکارام
      مشکلینداره..؟
      اما این ماهیا خیلی اذیت نیکنن ماهی های دیگ اما خب ماهی های جالبهستن تا حدودی…
      با تشکر فراوان🌹🌹🌹

      پاسخ
      1. شهریار (onlypet.ir)

        اگه دمش بر اثر کتک کاری یا هر گونه اسیب فیزیکی کنده شده و از ریشه جدا نشده نسبت به شدت اسیب دیدگی در طول زمان ترمیم میشه. اما اگه بیماری هست و مثلا عفونت های باکتریایی باعث این مشکل شده باید ابتدا درمان بشه.
        خیر. کنار اسکارها ندازید و تنها باشه. ترجیحا در تانک قرنطینه.
        بافت چشم داره از بین میره.
        کت افریقایی شب کاره و ماهی هست که هم شن اکواریوم رو بهم میریزه و هم در شب باقی ماهیا رو ممکنه اذیت کنه. مناسب نگهداری با سایر کت فیش های بزرگه و لاغیر.

        پاسخ
  5. LBTAS

    باسلام
    آیا کت آفریقایی با سیچلاید های آفریقایی مثل ماکرو می سازی یا نه؟

    پاسخ
  6. عرفان

    سلام نظرتون راجب این تریکب چیه کت افریقایی دراگون ردتیل اسکار از هرکدوم یک جفت حجم اکواریوم ۳۴۰ لیتر

    پاسخ
    1. علیرضا

      کاملا با هم سازگار هستند
      موفق باشید

      پاسخ
  7. عرفان

    خیلی ممنون بعد چه ماهی دیگه هم میشه اضافه کرد

    پاسخ
  8. علیرضا

    سلام
    پروت،تگزاس،نایف،گربه ماهی های دیگه مثل کت زنبوری،کت رافائل،کت اسپرت
    موفق باشید

    پاسخ
  9. عرفان

    خیلی ممنون گورامی غول پیکر میشه سازگاره اگه نه نایف میخرم

    پاسخ
    1. علیرضا

      سلام
      احتمال داره با اسکار درگیر بشه،همون نایف گزینه بهتری هستش
      موفق باشید

      پاسخ
  10. علی

    سلام من یه ردتیل ۱۵. ۱۷ سانتی ی دراگون همین حدود دارم میخوام ی کت آفریقایی ۱۵ بخرم اتفاقی پیش نمیاد مخصوصا برای ردتیلم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اتفاقی پیش نمیاد ولی کت افریقایی ممکنه شیطنت کنه و شن کف رو بهم بریزه و گزینه خیلی ایده الی برای نگهداری نیست.

      پاسخ
  11. ایلیا

    سلام خدمت اقا مجتبی و اقا شهریار و سایر دوستان. بنده سه تا کت افریقایی دارم هر کدوم بالای یک کیلو و ۴۰ سانت به بالا. متاسفانه اخیرا از فلاور هورن بزرگ کتک میخورن. کسی هم الان تو این گرونی ماهی نمی خره حقیقتا که بخوام ردشون کنم! شیشه هم گذاشتم جا کم اومد. خواستم بپرسم ممکن کت ها آسیب جدی ببینن؟ مرسی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله هر ماهی که کتک بخوره ممکنه به زودی تلف بشه.

      پاسخ
      1. ایلیا

        سلام . ممنونم اقا مجتبی. فقط مگه نمیگن این ماهی وحشی و مهاجمه. از خیلی ها شنیدم که حتی از اسمشم گریزونن. تمام مغازه دارای شهرمونم میگن. منم واس همین خریدمشون. پس چرا اینقدر کتک خورن؟

        پاسخ
        1. AMIR85

          خب فلاور هم ماهی به شدت مهاجمی هست و نباید کنار کت آفریقایی نگهداری بشه و مشکل اصلی ترکیب شما هست وگرنه کت آفریقایی ماهی وحشی هست

          پاسخ
  12. Amir.h

    سلام خدمت دوستان
    ببخشید من یه کت افریقایی گرفتم حدود۳روز پیش
    تقریبا اندازه اش۱۳،۱۲سانته فکرکنم
    انداختمش پیش اسکارام
    اما اسکارام زدنش من فکر نمیکردم اخه هم دیگرو بزنن اخه تقریبا انداز هم بودن و بهم تا حدودی کار نداشتن،اما ۳,۲دو ساعت بعد رفتم پیششون دیدم اسکارام زندش دو تا از سیبیلاش شکسه و تقریبا بی حاله جداش کردم انداختمش توی یه تانکه دیگه از دو روزه پیش اونجا حالش زیاد خوب نیس
    سیبیلاش شکته دو تاش و یکیشم بریده شده
    ابو سیفون زدم
    دما ثابت۲۸درجه هست
    میشه راهنماییم کنین که چطوری بهبود پیدا کنه
    با تشکر

    پاسخ
  13. حامی

    سلام . با احترام به دوستان قدیمی سایت . ببین این مشکل برا من پیش اومد شما ماهی رو جدا کردی اب رو هم درست کردی براش جاشم کم نور نگه دار بهش استرس نده . ممکنه بخاطر شکستن سیبیلاش نتونه غدا پیدا کنه دقیقا دل گاو بنداز جلوش ماهی من خوب شد البته سیبیلاش مدت زیادی طول میکشه که دوباره اندازه هم بشن ولی تلف نشد والان زنده س و رشد کرده . امیدوارم مال شمام همینطور بشه کف تانکش ماسه نرم باشه وفقط ی مخفیگاه باشه بهتره چون معلوم نیست دقیقا کدوم سیبیلش کار نمیکنه و بخاطر سرعت زیادش به جای تیزی نخوره

    پاسخ
  14. Amir.h

    سلام دوست عزیز
    ببخشید میخواستم بگم این کارهایی که زیر که الان میگم درست انجام دادم:👇👇👇
    ۳۰درصد ابو سیفون زدم
    دما ثابت۲۸درجه هست
    تقریبا یکمی نمک ریختم
    مهتابیم خاموش کردم
    غذا براش ریختم خورده بود غذای تهنشین یا همون زیر ابی
    کمی تحرکش بیشتر شده حالش بهتر شده
    فشاره فیلتر هم کم کردم
    اکسیژن رسانی روبیشتر کردم
    وقتی حالش کاملا خوب شد و رشد کرده بود بزرگ تر از اسکارام شده بود میندازمش توی تانک اصلی
    اونجا براش شن میریزیم…
    و چند تا مخفی گاه میزارم…
    تشکر🙏🌹

    پاسخ
  15. Amir.h

    و انگاری یه چشمشم کور شده ولی فک نکنم قرنیه آسیب دیده باشه با نور دیدم قرنیه چزیزیش نشده بود تا حدودی.
    میشه بگید که چطور چشمشو درمان کنم با تشکر فراوان دوست عزیز🌹🌹🌹🌹

    پاسخ
  16. ali222

    سلام دوستان عزیز
    می خواستم یه توضیحی در مورد نیش این نوع کتفیش بدید و این که زهرش چه قدر خطرناکه و چه اطلاعاتی دارید

    بسیاری از افراد دور بر من گزیده شدند توسط این کتفیش و می گفتتد درد بسیار شدیدی هم داره

    و البته در سایت های خارجی نوشته شده این نیش ها دار باله های بالایی و بالا های کناری و زیر شکم ماهی می تونه وجود داشته باشه و حتی برای خلاص شدن از دست زهرش ممکنه مجبور به قطع عضو بشید

    پاسخ
  17. ali222

    البته مورد قطعی عضو موارد حادش بیشتر در مورد کتفیش های کوچک جثه بود

    پاسخ
  18. حسین

    سلام ممنون از همه شما اساتید
    یه سوال داشتم من دوتا پولی سنگاله ۱۰ سانتی با یدونه اندرچی ۱۰ سانتی دارم تو یه اکواریم ۶۰ طول ۳۰ عرض ۴۰ ارتفا یدونه کت افریقای تقریبا اونم۱۰ سانتی گرفتم خواستم بدونم بعدن به مشکل نمیخورم ؟
    پولی ها کاملا غذا خورشون کردم

    پاسخ
    1. محمد صالح حسینی

      سلام
      گربه ماهی ها رشت سریعی دارن(به قدری که میگی الان ۱۰ سانته شاید تا چند ماه بشه ۲۰ الا ۲۵ سانت) و در عرض چند ماه بزرگ میشن ولی پولی ها رشتشون کنده و در همین زمان که کت اینقدر بزرگ میشه شاید فقط ۸ میلی متر یا یک سانتی متر رشد کنه در هر صورت ممکنه به مشکل بخورید و پولی ها خورده بشن به الاوه این حجم مناسب ماهی های بزرگی مثل کت آفریقایی یا هر گربه ماهی دیگه ای و حتی پولی نیست مگر اینکه انفرادی باشن اون هم به غیر از انواع کت فیش های بزرگ جثه پولی ها هم قلمرو تلبن و همدیگه رو تحمل نمی کنن مگر اینکه تانک بزرگ باشه تا هر کدوم بتونن قلمرو خودشون رو داشته باشن که تانک شما جای کافی نداره پولی ها وقتی بالغ شدن درگیر میشن و قوی تره ضعیف ترها رو می کشه

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *