کت فیش آفریقایی

کت فیش افریقایی یا گربه ماهی راه رونده موضوع مورد بحث این قسمت میباشد. شاید شکل و شمایل این گربه ماهی شما را به یاد اژدها های چینی بیاندازد شاید هم مشاهده این همه سیبیلک و شکل و شمایل ان برای شما عادی باشد و شما را به یاد خانواده بزرگ گربه ماهیان بیاندازد که اکثرا سیبیل های واضحی دارند. به هر حال در ادامه متن بیشتر با این گربه ماهی زیبا و مرموز اشنا خواهیم شد.

به ادامه متن توجه کنید

نام علمی: Clarias batrachus

نام رایج: کت افریقایی، گربه ماهی افریقایی , کت فیش راه رونده

خانواده:Clariidae  گربه ماهیان

زیستگاه:  آسیای جنوب شرقی (در مالزی ، تایلند ، شرق هند ، سری لانکا، بنگلادش ، برمه ، اندونزی ، سنگاپور و …. یافت می شود)

دمای مناسب نگهداری: در محدوده دمایی بین ۱۰ الی ۲۸ درجه سانتیگراد 

سایز: ۳۰ سانتیمتر

شناخت: گربه ماهی راه رونده که در کشور ما بیشتر به کت افریقایی معروف است از ماهیان زیبا و هم خانواده گربه ماهیان است که بومی جنوب شرقی اسیا هستند. انها در نهر ها ، برکه ها ، مرداب ها و اب های ارام و حتی راکد و موقت زندگی میکنند. انها میتوانند از اکسیژن هوای بیرون تنفس کنند. نام راه رونده از قدرت حرکت و به اصطلاح راه رفتن انها در ابهای کم عمق و حتی خشکی نشعت گرفته است که به اصطلاح با باله های سینه ای راه میروند و شاید به همین دلیل راه رونده نام گرفته اند. انها میتوانند از برکه های موقت ابی که ایجاد شده و در حال خشک شدن است به برکه ای دیگر حرکت کنند. بدن این گربه ماهی فاقد پولک است اما پوستی لزج گونه و سخت دارد که بدن در برابر حرکت در اب های کم عمق و خشکی در امان بماند. سیبیلک های این ماهی نسبت به سایر گربه ماهیان بلند تر و بیشتر به نظر میرسد گرچه اکثر گربه ماهیان هم از سیبیلک های اینچنینی بی نصیب نیستند.

 

نگهداری: نگهداری انها در تانک های جمعی همیشه لذت بخش و خالی از دردسر نیست، انها پرخاشگرند و نمیتوان این خصوصیتی را که دارند نادیده گرفت. انها گه گاه به ازار و اذیت سایرین میپردازند و حتی گه گاه باعث مرگ ماهیان ضعیف خواهند شد ولی با قوی جثه ها مشکل انچنانی ندارند. البته نظرها درباره خصوصیات این گربه ماهی متفاوت است. حتی خود اینجانب نمیتوانم تصمیم صحیحی در مورد انها بگیرم با وجود اینکه چندین بار با ماهیان مختلف از انها نگهداری کرده ام که در هر شرایط خصوصیات خاصی از خود بروز داده اند. انها تقریبا شب کارند و در اکثر موارد باعث ازار سایرین و برهم زدن نظم اکواریوم خواهند شد. در روز علاقه به مخفی شدن دارند ولی از پرسه زدن در طول روز و غذا گرفتن هم استقبال میکنند. اگر مکان مورد نظر برای مخفی شدن را برایشان محیا نکنید خود دست به کار میشوند و با برهم زدن شن ها و حرکات مارپیچ خود شن ها را کنار میزنند و خود را به اصطلاح کنار شن ها قرار میدهند که در همین لحظه فاجعه رخ میدهد و شما با ابی کثیف و ذرات معلق در اب مواجه میشوید که البته بعد از چند لحظه با وجود تصفیه و ته نشین شدن ذرات همه چیز به شکل اول باز خواهد گشت. در صورتی که میخواهید در یک تانک جمعی از انها نگهداری کنید بهتر است ماهیانی قوی جثه انتخاب کنید تا به مشکل احتمالی برنخورید. این گربه ماهی رشدی عجیب و غریب داشته و به سرعت به سایز قابل توجهی خواهد رسید. حتما برای انها مخفی گاه قرار دهید تا احساس ارامش کنند. حتما درپوش اکواریوم را بدون کوچکترین روزنه انتخاب کنید و همیشه درپوش بسته باشد زیرا انها استعداد پرش به بیرون و حتی خزیدن به بیرون هم دارند و اگر این نکته را رعایت نکنید با گربه ماهی خود بیرون از اب مواجه خواهید شد که هنوز زنده است و ممکن است با بازگرداندن ان به اب مجددا زندگی خود را از سر گیرد ولی همیشه ممکن است اینقدرها شانس با شما یار نباشد مخصوصا انواع کوچک که سریع تلف خواهند شد ولی انواع بزرگتر تا چندین و چند ساعت بیرون از اب را تحمل میکنند و اگر پوست و بدنشان خشک نشود به این راحتی ها تلف نخواهند شد.

تغذیه: این گربه ماهی همه چیز خوار است و از غذاهای خشک تا گوشتی و زنده را تغذیه میکند. هر غذایی اندازه دهانش باشد در یک چشم به هم زدن تمام خواهد شد. انها قدرت بویایی فوق العاده ای دارند و در صورتی که غذا را هم مخفی کنید به سرعت ان را خواهند یافت

تشخیص جنسیت: از روی لوله تناسلی انها قابل تشخیص است.

    

نکته: بدن این گربه ماهی ممکن است مورد حجوم برخی ماهیان دیگر مانند کت فیش وارونه یا کت فیش لجن خوار قرار گیرد و انها از بدن این گربه ماهی تغذیه کنند

در صورت کپی برداری از این مطلب منبع (www.onlypet.ir) را با درج لینک یاداور شوید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

447 دیدگاه در “کت فیش آفریقایی

  1. Ali44

    من دوتااسکار دارم میتونم کت افیقایی نگه دارم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ترکیب جالبی نیست و کت فیش های افریقایی شب کارن و ماهیا رو اذیت میکنن. بهتره که نگهداری نشه.

      پاسخ
  2. محمد

    چگونه تولید مثل میکنند و از کجا بفهمیم که چند سالشونه

    پاسخ
    1. Mehdi.221

      سلام
      تکثیر این ماهیا در آکواریوم خیلی سخته و با کارهایه آزمایشگاهی و …. تکثیر میشه
      سن و سالشون هم با توجه به اندازه میشه تشخیص داد اما دقیق نه

      پاسخ
  3. ناشناس

    سلام.یه کت افریقایی گرفتم ۳۰ سانت بیشتره. میخام یه سیلور اروانا بگیرم چون تانکم اونقدر بزرگه که کت فیش توش گمه! سایز آروانا چند باشه که کت فیش اذیتش نکنه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هرچی که سایز آروانا باشه اصلا ترکیب خوبی نیست و کت آفریقایی چون شب گرده در طول شب آروانا رو میکشه و یا اذیتش میکنه و آروانا با حرکات انفجاری به خودش آسیب جدی میرسونه پس هرگز ترکیب خوبی نمیشه.

      پاسخ
  4. سمانه

    سلام. بنده توی تانک ۴۰۰ لیتری دوتا کت افریقایی دارم که بزرگن. خاستم زندانی بندازم کنارشون چون همون طور که گفتید باید ماهیان قوی جثه کنار کت افریقایی نگه داری بشه که البته زندانی پیدا نکردم و فروشنده بهم پیکاک باس پیشنهاد کرد که حدود ۳۰ سانت بود . به نظرتون مناسب هست بگیرم؟ البته قیمت بالایی داشت. در حد آروانا!

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر دوست من. کت فیش شب کار هست و ماهیای مورد نظر شما روزکار! ممکنه شب کت فیش ها سیکلیدها رو اذیت کنن و برعکسش در روز سیکلیدها.

      پاسخ
  5. Gh

    میشه این ماهی رو با پولی اسکار پرت گرین ترور تگزاس دراگون و ردتیل رو باهم نگه داشت

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      این ماهی ها همه رو با هم نمیشه نگهداری کرد.
      اما کت آفریقایی رو با ردتیل و دراگون میتونید با رعایت سایزبندی و داشتن فضای کافی نگهداری کنید.
      پولی با هیچکدوم از این ماهی ها سازگاری نداره.
      اسکار و پروت و تگزاس رو میتونید با همدیگه نگهداری کنید .
      گرین ترور و پروت وتگزاس نیز با هم قابل نگهداری هستند فقط گرین ترور با اسکار سازگاری خوبی نداره.
      دقت کنید برای همه این ماهی ها باید سایزبندی ماهی ها رو رعایت کنید و فضای کافی داشته باشید.

      پاسخ
  6. ناشناس

    سلام بجز ردتیل دراگون و کت افریقایی ماهی های این مدلی دیگه چی هس و کدوم از این سه تا قوی تره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      فعلا در ایران فقط همین ها هستند اما اینکه بگیم کدوم ماهی قوی تر هست بستگی به خود ماهی مورد نظر داره و نمیشه مقایسه کرد.

      پاسخ
      1. Ali1383

        البته کت گونچ و کت زبرا هم هستش که قیمتای نجومی دارن .گونچ ۲ وزبرا ۱.۵ میلیون قیمت دارن وحیفه پهلو اینا بندازن

        پاسخ
  7. محمد

    سلام کت آفریقایی رو میخاستم جا به جا کنم که یدفعه نمیدونم ازکجا ش یه تیغ کرد توی دستم خون هم امد و جاش هم تا یع روز سوخت؟؟
    پیش کت هم اسکار پرت پنگوسی نگه میدارم؟
    از اون وقتی که بهم تیغ زده میخام ردش کنم بره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله اطراف سر کت آفریقایی تیغ داره و تیغ های تیز و محکمی هم داره و علاوه بر این تیغ ها بدن کت آفریقایی اینقدر لیز هست که نمیتونید اون رو با دست بگیرید.

      پاسخ
  8. فاطمه

    سلام . ممنون میشم که جواب سوال منو بدید .
    من دوتا کت فیش آفریقایی هم سن دارم که یکی از این دوتا رشدش خیلی بیشتر از دومی هست و خیلی هم غذا میخوره . برای غذا هم هر روز برای همه ی ماهی هام غذای خشک میریزم و علاوه بر اون هفته ای یک بار دل مرغ . حالا اون کت فیشی که خیلی غذا میخورد به جایی رسیده که نمیذاره بقیه ی ماهی های کوچیکتر غذا بخورن فوق العاده حریص شده و الان شکمش ورم داره . ممنون میشم اگه جوابمو بدید که چیکار کنم . آیا این ورم براش خطرناکه ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کاملا طبیعیه و حتی ممکنه به زودی ماهی های کوچکتر شما رو بخوره . کت آفریقایی با ماهی کوچکتر از خودش سازگاری نداره و در طول شب ماهی های کوچک رو حتما خواهد خورد.

      پاسخ
  9. فاطمه

    درضمن من به جز کت فیش آفریقایی توی تانکم یه اژدر، دوتا پنکوس شکاری ،دوتا زندانی،دوتا نایف ،یه سیلور دالر ، دوتا لجن خوار .، دوتا تگزاس ، یه سیچلاید الکتریک زرد ، یه ماکرو آبی و یه ماکرو سفید نگه میدارم .
    اصلا سازگاری دارن با هم ؟ چون هنوز کت فیشم ۱۵ سانته اگه خوب نیست ردش کنم بره

    پاسخ
    1. Alireza

      سلام اصلا نباید ب ماهی اونقد غذا بدید تا شکمش ورم کنه و اگ ورم کرد یک روز هیچی بهش ندید خوب شه…واسه ترکیبتونم بهتره بگم افتضاح هس هیچی با اون یکی جور نیس اولا الکتریک بلو یلو و سفید باید با افریقایی نگه داشته بشن ن امریکایی ها دوما زندانی باید تک باشه ن تو این ماهی ها و احتمالا یکم سایز بگیره همه ماهی هاتون رو از پا در میاره سوما دالر اروم تر از این حرفاس که بخواید با این ترکیب نگه داری شه چهارم اژدر باید با ماهی هایی از قبیل گار و این رده نگه داری شه چون تا به خودش بجنبه همه غذا هارو از جلوش میخورن پنجم بنظرم اون کت افریقایی رو رد کنین بره و بهتره نگه ندارین کلا کت افریقایی چون هم پر خور هس و هم سایز بگیره بقیه رو اذیت میکنه نایفم تو این ترکیب ب زور غذا گیرش میاد

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      ترکیب ماهی هاتون اصلا با هم سازگاری نداره و به زودی تلفات شدید میدین و درگیری خونین پیش میاد. در مورد ترکیب دوستمون آقا علیرضا توضیح دادن .

      پاسخ
  10. امیر حسین

    با عرض سلام و خسته نباشید.من تو اکواریومم یک پیرانا.دو اسکار .یه اسکات..دو پنکوسی.یه لجن خوار البینو دارم.میخوام اسکات رو با کت فیش افریقایی عوض کنم.به نظرتون با بقیه میسازه؟!

    پاسخ
  11. Ali1383

    سلام به نظر من کت افریقایی خیلی زیباس و متفاوت واقعا زیباست …
    میخواستم تو تانک اصلیم بندازم که یه رد تیل دارم توش ولی رد تیله بزرگه قطعا کتمو میخوره یه اک دیگه دارم راه اندازی میکنم با دو اسکار و یه افریقایی ایا با هم سازگارن امید وارم مثبت باشه چون کلی براش مخفی گاه های عالی گرفتم حیفه

    پاسخ
    1. ناشناس

      کت افریقایی شب ها کل ماهیا رو اذیت میکنه، کل شن های اکواریومم بهم میزنه (تجربه)

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بهتره همون تانکی رو که ردتیل دارید با شیشه دو بخش کنید و کت آفریقایی رو همونجا نگهداری کنید البته کت آفریقایی زود سایز میگیره. یا اینکه موقتا تا کوچک هست در کنار اسکار نگهداریش کنید اما ترکیب موندگاری نمیشه چون در طول شب ماهی ها رو اذیت میکنه و میزنه.

      پاسخ
      1. Ali1383

        الان انداختمش پلهلوی نایف اما بعد از چند روز جنازه نایف رو پشت تاپ پیدا کردم . زخمی نشده بود علتش چیه ؟ حالا در کل یه اسکار دارم با یه کت افریقایی اسکار ۱۸cm کت ۱۰cmایا سازگار میشن قطعی ؟ چون اسکار برام خیلی عزیزه براشون پلیکو بگیرم چون میگن کت یا پلیکو زیاد خوب نیستن . در کل با اسکاره سازگاره ؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          به کت افریقایی نمیشه چندان اعتماد کرد و خیلی زود سایز میگیره و ماهیای کنارش رو اذیت میکنه. مخصوصا در شب. کل شن های تانک رو هم به هم میریزه. کلا کت افریقایی رو میتونید با سایر کت های بزرگ مثل ردتیل و دراگون نگهداری کنید.

          پاسخ
          1. Ali1383

            الان میشه رد تیل و کت افریقایی رو توی ۸۰ لیتری نگه داشت؟
            امکان داره اگه اسکار وکت افریقایی رئ ۱۲ روز با شیشه جدا کنم به هم عادت کنن و نگهشون داشت/

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              در ۸۰ لیتر خیر.
              امکانش هست موقتا با هم بسازن ولی باز در آینده که کت بزرگتر بشه اذیت میکنه.

              پاسخ
  12. aryan

    سلام من یه چند روزه یه کت افریقایی گرفتم یه آذرخش دارم و ازش چند سانتی بزرگتر وقتی ازرخش بهش برخورد میکنه یه ضربه میزنه بهشو میره اما نه آسیبی بهش میرسونه نهم چیزی به ماهی فروش گفتم گفت مشکلی نداره خوب میشن خودشم توی یک آکواریوم ویترینی یه کت افریقایی با ازرخش داره و باهم مشکلی ندارن ضمنن ماهیای دیگمم دوماکرو دو جوئل به لجن خوار یه پنکوسه یه گروه خری میشه راهنماییم کنین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پولی در این ترکیب به راحتی کشته میشه و حداقل غذا بهش نمیرسه.
      ضمنا کت آفریقایی به زودی بزرگ میشه و همه سیچلایدهای شما رو میکشه.
      اینکه در مغازه همین ترکیب رو داشتن فرق میکنه تا منزل اونجا ماهی در استرس هست و جا نیوفتاده همون دو تا ماهی رو شما بخرید و در اک خونگی نگهداری کنید سازگاری ندارن.

      پاسخ
  13. aryan

    نه این ترکیب رو من خیلی وقته دارم و به اذرخش هم غذا میرسه و باهم مشکلی ندارن اصلا سمت اذرخش نمیرن کت افریقایی هم جدیدا خوب شده سیچلاید هامم وحشین حتی چند تا از سیبیل های کت رو کندند و سیچلایدام کنار سکارو پرت بزرگ هم بودن. حتی یه بار فلاور باکس اوردم یه اسکارو کشت ولی سیچلایدارو زخمی هم نکرد فکر کنم مال اینه که یه بار بهشون دل مرغ دادم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ببینید ممکنه یه مدت باهم کنار بیان ولی کم کم که بزرگتر بشن اوضاع میتونه از کنترل خارج بشه. کت افریقایی میتونه خیلی بزرگ بشه و شب کار هم هست و خیلی از ماهیا رو اذیت میکنه. هر چیزی هم که تو دهنش جا بشه نه نمیگه.

      پاسخ
      1. aryan

        اگه زیاد بزرگ بشه ردش میکنم اینم سه چهار بند انگشته بنظرتون جاش چی بیارم

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          ترکیبتون اگه از سیکلیدها تشکیل شده بهتره هم نوع های خودشون رو نگهداری کنید و اذرخش و کت فیش رو هم رد کنید. چون سیکلیدهای افریقایی هم میتونن به اذرخش اسیب برسونن و مثلا چشمشو بزنن. اما خب سیکلیدهای امریکایی مثل سورم یا حتی طوطی ماهی رو میتونید با اذرخش نگهداری کنید. به هر حال دقیقا بفرمایید چه ترکیبی دارید تا بتونیم راهنمایی کنیم.
          موفق باشید

          پاسخ
  14. aryan

    الان کت ازشون بزگتره ولی زورش به بقیه نمیرسه و ماکرو ها سخت سیبیلاشو میکنن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بستگی به شرایط همون ماهی و تانک شما هم داره و احتمالا یک مورد استثنائی هست.
      اینکه چی نگهداری کنید سلیقه ای هست فقط سازگای ماهی ها رو رعایت کنید.

      پاسخ
  15. aryan

    ترکیب ماهی ام دوتا جوئل یه لجن خوار ازهمه بزرگتره یه جفت ماکرو یه گوره خری یه پرت یه کت آفریقایی یه پنکوسی یه ازرخش

    راستی آذرخش رو هم خیلی وقته دارم فکر کنم قبل عید تا حالا وبا این ترکیب سازگار بوده فقدر جدیدا یه کت آفریقایی با یه جوئل کوچیک که اون بالا گفتم تازه اضافه شده وگرنه یه جوئل بزرگ ترم خیلی وقته دارم و با ازرخش مشکلی نداره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      واقعا ترکیب ماهی هاتون فاجعه هست و فقط میتنوم بگم شانسی با هم کنار اومدن.

      پاسخ
      1. aryan

        راستشو بخوای ماهی فروش توی شهر ما فقدر یکی هست و خیلی هم وارده گفت مشکلی نداره و تا حالا هم نداشته

        ولی من خودمم از چهار پنج سالگی ماهی و آکواریوم و اسکار داشتم برای همینم میدونستم چطور باهم سازگاری دارن و از خیلی از ماهیا تا بحال نگهداری و بزرگ کردم خدارو شکر هم الان باهم مشکلی ندارن اصلا سمت ازرخش نمیرن

        پاسخ
  16. Ali1383

    سلام .امکانش هست لا اقل یه اسکار وکت افریقایی رو حد اقل یه سال نگهداری کرد ؟
    الان یه اسکار مسی .کت افریقاییو با شیشه به مدت یه ماه جدا کردم راسیتش جا برا جفتشون کوچکه .جدا نمیشه این دوتا رو با هم نگه داشت >/چون یه اک خوب براشون گرفتم .
    میشه اسکار رو بندازم تا عادت کنه بعد اینو اضافه نکم .
    واقعا جفتشون محشرن واگه با هم بسازن ترکیب محشری میشد حیف .
    میشه حدودی بگین اذیت کت در چه حده .؟کشتن .دنبال کردن .ناقص کردن/؟
    اگه بخوام نهایتش برا کت یه اک بگیریم حد اقل چن سانت باشه//؟
    میشه با اکریلیک ساخت ؟
    لطفا یه کمکی بکنین وقتی این دوتا رو میبینم تو یه اک جدا از همن اعصابم خورد میشه .
    پس لطفا غیر از فروختن یه راهی بگین هم من راضی باشم هم این دوتا
    با تشکر .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا سوال تکراری نپرسید. گفتم خدمتتون نسبیه و بستگی به شرایط و خود ماهی ها داره.
      مرتبه دیگه بنده سوال شما رو بدون پاسخ دادن حذف میکنم.

      پاسخ
  17. متين مرادي

    درود
    ببخشید میخواستم بپرسم این ماهی متوسطش دقیقا چند ساعت بیرون از اب دوام میاره؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      متوسط و کوچیکش فرق نداره و بیرون از اب هم مدت زیادی زنده میمونن به شرطی که بدنشون خشک نشه. ساعت دقیقش رو نمیدونم و اصلا مشخص هم نیست. ضمنا قرار نیست این ماهیا رو بیرون از اب نگهداری کنید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *